eitaa logo
حیات معقول
222 دنبال‌کننده
144 عکس
216 ویدیو
2 فایل
🔻 کانال اصغر آقائی ✍ درباره مسائلی که به‌گمانم مهم است، می‌نویسم؛ شاید برای خودم و تو مفید باشد: ✔ گاه متنی ادبی؛ ✔ گاه تبیین؛ ✔ و گاه نقد 🔺️ اینها دل‌مشغولی‌های یک طلبه هستند. 🔻ارتباط با من: 🆔️ @aq_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 گام به گام با انسان کامل (۳۶) ✍ اصغر آقائی ____________________ گام سوم: با ابراهیم ع (۱۵): در آرزوی فرزند(۴) 🔻 باز دارد. من دیگر به حضور میهمانان عادت کرده بودم. مهمانانی که یا خودشان می‌آمدند و یا تقریبا روزی نبود که ابراهیم، دست کسی را نگرفته و با خود برای پذیرای به منزل نیاورد. البته من نیز که برای روزهای طولانی میهمان او بودم، گویی در منزل خود هستم. 🔻روزی مهمانانی وارد خانه ابراهیم شدند. من هیچگاه آنان را ندیده بودم و از هیبت آنان توان قدم‌ازقدم‌برداشتن و سلام‌گفتن را نداشتم؛ اما ابراهیم سوی آنان رفت. حتما برای او، مهمانان بسیاری عزیزی هستند. من با خود چنین می‌گفتم. 🔻ابراهیم که رسید آنان سلام کردند و پاسخ شنیدند. وارد خانه شدند. ابراهیم با آنان شروع به سخن کرد. 🔻مدتی گذشت. ظهر شده بود و زمان پذیرایی بود. که آوردند احساس کردم ابراهیم کمی دگرگون شده است. 🔻به خود جرأت دادم و علّت دگرگونی حالش را پرسیدم. گفت: نمی‌دانم، به این مهمانان تازه‌وارد دارم. نمی‌دانم شاید غذا خوب نشده است یا آن را نپسندیده‌اند؟ 🔻ابراهیم همیشه دوست داشت بهترین را از مهمانان خویش داشته باشد و سنگ تمام می‌گذاشت. 🔻خواستم بگویم که راستش من هم از دیدن آنها، حسی عجیب داشتم؛ اما را با زبانم چرخاندم و ته حلقم فرستادم. هرچند سخنم گلوگیر شده بود، اما بهتر از آن بود که به ابراهیم بگویم و با نگاه سنگین او در زمین فرو روم. 🔻او همیشه نسبت به مهمانانش، هر که باشند، داشت و ترسیدم نکند این سخنم بی‌ادبی باشد. خب راستش حال ابراهیم مرا نگران کرده بود. 🔻در مدت کوتاهی که با خود می‌رفتم، صدای ابراهیم مرا به‌خود آورد. ابراهیم نزد مهمانان بازگشته بود و این‌بار به‌گونه‌ای دیگر با آنان سخن می‌گفت. 🔻ابراهیم در حالی که از سرش را پایین انداخته بود، به آنان گفت: رفتار عجیب شما من و خانواده‌ام را نگران کرده است؟ نکند غذا خوب نیست؟ شاید در شأن شما نبود؟ «إِذْ دَخَلُوا عَلَيْهِ فَقَالُوا سَلَامًا قَالَ إِنَّا مِنْكُمْ وَجِلُونَ» 🔻آن مهمانان که هیبت‌شان مرا گرفته بود، این بار لبخندی زیبا و دلشنین بر لبانشان جای گرفت. گویی تمام وجودم با لبخند آنان گرفت. چه لبخند دلربایی. اما این آرامش تنها لحظه‌ای با من بود. آنان به ابراهیم مژده‌ای عجیب دادند: ابراهیم، تو را به فرزندی دانا بشارت باد. قَالُوا لَا تَوْجَلْ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ عَلِيمٍ 🔻من که چشمانم از حدقه بیرون زده بود، نگاهی به سپید ابراهیم کردم. مژده فرزند به یک پیرمرد می‌دهند!! 🔻راستش نمی‌دانستم عصبانی باشم یا از تعجّب بخندم. عجب گستاخی. خانه ابراهیم آمده‌اند. غذا که نمی‌خورند هیچ؛ حالا او را به گرفته‌اند. دلم برای ابراهیم سوخت و با خود اندیشیدم: باز هم عده‌ای از مردمان ناسپاس، ابراهیم را شکستند. آخر خیلی‌ها او را به دلیل نداشتن فرزند به سخره می‌گرفتند. 🔻با پاسخ عجیب و البته به گونه‌ای توبیخ‌وار ابراهیم بیشتر دلم گرفت. او گفت: مرا در پیری به داشتن می‌دهید؟ این چه بشارتی است؟ شما مرا به چه چیزی بشارت می‌دهید؟ «قَالَ أَبَشَّرْتُمُونِي عَلَى أَنْ مَسَّنِيَ الْكِبَرُ فَبِمَ تُبَشِّرُونَ». 🔻هرچند ابراهیم همیشه مهربان بود و با جاهلان بسیار صبورانه برخورد می‌کرد؛ امّا گویی این بار خبری دیگر در راه است! میان او و آن مهمانان پرهیبت و عجیب، سرّی بود که من نمی‌دانستم. 🔻آنان پاسخ دادند: ابراهیم، آیا از رحمت حق تعالی مأیوس شده‌ای؟ ما حق، از سوی خدای تعالی برای تو آورده‌ایم. «قَالُوا بَشَّرْنَاكَ بِالْحَقِّ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْقَانِطِينَ» 🔻همین کافی بود که نام در برابر کوه آورده شود. ابراهیم چون کوهی استوار که زلزله‌ای عظیم آن را از جای بکند و تکه‌تکه کند و تمام هستی آن را به باد دهد، محو می‌شد. در برابر خدا هیچ در هیچ می‌شد و گویی غلامِ‌ حلقه‌به‌گوشی است که به خدمت ایستاده است. 🔻ابراهیم گفت: از خداوند جز گمراهان نامید نمی‌شوند. «قَالَ وَمَنْ يَقْنَطُ مِنْ رَحْمَةِ رَبِّهِ إِلَّا الضَّالُّونَ» و امید بار دیگر تمام وجود ابراهیم را فراگرفت. 🔻در آن لحظه تنها یک چیز را دوست داشتم: در دریایی ابراهیم شنا کنم و با نسیم وزیده‌شده در قلب او به پرواز در آیم. ... و سفر ادامه دارد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌾 ⸤﷽⸣ 🌾 💠 امام صادق علیه‌السلام فرمود: لا تَطلُب مِنَ الدُّنيا أربَعَةً؛ فَإِنَّكَ لا تَجِدُها و أنتَ لابُدَّ لَكَ مِنها: عالِما يَستَعمِلُ عِلمَهُ؛ فَتَبقى بِلا عالِمٍ، و عَمَلاً بِغَيرِ رِياءٍ؛ فَتَبقى بِلا عَمَلٍ، و طَعاما بِلا شُبهَةٍ؛ فَتَبقى بِلا طَعامٍ، و صَديقا بِلا عَيبٍ؛ فَتَبقى بِلا صَديقٍ 🔸 در دنيا جوياى چهار چيز مباش كه آنها را نخواهى يافت، حال آن كه به آنها نيازمندى: ✔️ ۱. عالمى كه [تمامِ] علم خود را به كار بندد، پس بى‌عالم مى‌مانى؛ ✔️ ۲. عملى [کاملاً] پاك از رياكارى، كه در اين صورت، بى‌عمل مى‌مانى؛ ✔️ ۳. غذايى [کاملاً] دور از شبهه [حُرمت]، كه بى‌غذا مى‌مانى؛ ✔️ ۴. و دوستى [کاملاً] بى‌عيب، كه بى‌دوست مى‌مانى. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌾 ⸤﷽⸣ 🌾 💠 امام صادق علیه‌السلام فرمود: لاَ تَغْتَرُّوا بِصَلاَتِهِمْ وَ لاَ بِصِيَامِهِمْ؛ فَإِنَّ اَلرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اِسْتَوْحَشَ، وَ لَكِنِ اِخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ 💠 فريب نماز و روزه مردم را نخوريد؛ زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه عادت مى‌كند كه اگر آنها را ترك گويد، احساس دلتنگى مى‌كند، بلكه آنها را به و بيازماييد. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ. 💠 خدایا درود فرست بر جعفر بن محمد صادق، خزانه‏دار دانش، دعوت‌کننده به سوى تو بر پایه حق، آن نور آشکار! خدایا چنان‏که او را قرار دادى معدن کلامت، و وحی‌ات، و خزانه‏دار دانشت، و زبان توحیدت و سرپرست‏ فرمانت، و نگهدارنده دینت، پس بر او درود فرست؛ بهترین درودى که بر یکى از برگزیدگانت، و حجّت‌هایت فرستادی که تو ستوده و بزرگوارى. 🖤💔 ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 یادداشت‌های قرآنی ✍ اصغر آقائی _________________ علیه السلام 🔻برادران یوسف او را یافته‌اند و یوسف از گذشته می‌گوید 🔻 امّا وی هنگام یادِ گذشته، از زندان و خروج از آن گفت ولی درباره خروج از چاه چيزی نگفت. 🔻امّا چرا؟ آری علاوه بر توجه به در حوزه ، به خویش توجه دارند. و یوسف اینجا چنین می‌کند. 🔻 خطاکار، چه رسد به خطاکاری که اینک مهمان توست، مانند برادران یوسف، از عالی‌ترین مصادیق ادب، ثمره مشترک ، است. 🔸 خداوند فرمود: 💠 وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ» (یوسف/100) 💠 و پدر و مادر خود را بر تخت نشاند؛ و همگی بخاطر او به سجده افتادند؛ و گفت: «پدر! این تعبیر خوابی است که قبلاً دیدم؛ پروردگارم آن را حقّ قرار داد! و او به من نیکی کرد هنگامی که مرا از زندان بیرون آورد، و شما را از آن بیابان (به اینجا) آورد بعد از آنکه شیطان، میان من و برادرانم فساد کرد. پروردگارم نسبت به آنچه می‌خواهد (و شایسته می‌داند،) صاحب لطف است؛ چرا که او دانا و حکیم است! ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 تنگ‌نظری، مانعی در راه اصلاح اجتماعی ✍ اصغر آقائی ________________ 🔻بر اساس احصای بنده، در کریم درباره ، به ویژه اصلاحات اجتماعی، حدوداً ۲۵۰ عامل و روش اصلاح، ۱۰ مصداق اصلاح، و ۹۲ مانع در راه اصلاح بیان شده است. 🔻یکی از موانع مهم اصلاح در قرآن کریم، «تنگ‌نظری» است. 🔻خداوند متعال یکی از عوامل مهم را «تنگ‌نظری‌ها و بخل‌ورزیدن‌ها» می‌داند. 🔻با و گسترشِ روشمندِ این معیار به جامعه، می‌توان گفت یکی از عوامل مهم مشکلات اجتماعی و از موانع اصلاح آن، عامل پیش‌گفته است. 🔻خداوند متعال در آیه ۱۲۸ سوره نساء می‌فرماید: 💠وَأُحْضِرَتِ الأَنفُسُ الشُّحَّ وَإِن تُحْسِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ اللّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا 💠 اگر چه مردم (طبق غریزه ، در این گونه موارد) بخل می‌ورزند. (لکن باید از تنگ‌نظری فاصله گرفت لذا) و اگر نیکی کنید و پرهیزگاری پیشه سازید (و بخاطر صلح، گذشت نمایید)، خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است (و پاداش شایسته به شما خواهد داد). 🔘نتیجه: وقتی افراد ۱) صبر شنیدن سخنان مخالف را ندارند، و ۲) با شنیدن سخن مخالف فرد را متهم می‌کنند، و یا ۳) همدیگر را تخریب می‌کنند، اینها باید از دست برداشته، را ارج نهند تا جامعه بتواند به برسد که اختلاف روشمند به از اتحاد ناسالم است. ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تعامل مناسب با دیگران، یعنی ذکر الله ✍ اصغر آقائی _______________________ 🔻 خداوند فرمود: 💠 الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ 🔻 در این آیه شریفه نتیجه معرفی شده است. امّا ذکر الله چیست؟ 🔻 شاید در نگاه اوّل یاد خداوند، یعنی بر زبان آوردن ذکرهای واردشده از اهل بیت و یا تفکّر درباره خداوند و مانند آن. هرچند این درست است اما آیا معنای دیگری از این آیه قابل استنباط است؟ 🔻از آنجا که تمام هستی خداوند هستند، پس یادآوری این نعمت‌ها نیز، ذکر خداست و آرامش در پی خواهد داشت. امّا چگونه؟ 🔻 به این مثال توجّه کنید: اگر فردی در خانواده خود، یاد نعمت‌های الهی از جمله همسر و فرزندان و ... می‌افتد، و از خداوند تشکر می‌کند، این عمل سبب آرامش او و دیگران میشود، چراکه شکرگزاری، هدفی بنیادین در زندگیست و هویت عبوديت به آن است. 🔻 پس اگر کسی مثلا توجه به نعمت‌های الهی در خانواده خویش می‌کند، طبیعتاً این توجّه، موجب القای این مطلب است که من از داشتن این نعمت‌ها خوشحالم، و عملکرد مناسبی با آنان خواهد داشت؛ و نتیجه این القاء و عمل، رفتار متقابل و مناسب دیگر افراد خانواده است و این رفتار مناسب عامل آرامش است. ✔️ پس ذکر الله تنها در گوشه‌ای نشستن و ذکر الهی نیست؛ بلکه تعاملات مناسب با دیگران نیز نوعی ذکر الله است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 سه اصل حیات انسانی __________________ 🔻 استاد بر اساس آیه ۲۵ سوره حدید، سه اصل ۱) بیّنات، ۲) کتاب و ۳) میزان را، برای زندگی عادلانه و عدالت‌خواهی لازم می‌دانند. 🔻 ایشان را هدایتی می‌دانند که رابطه انسان و جهان و مقصد حرکت آن دو را روشن می‌نماید. دستورها و آدابی است که لازمه این حرکت و رابطه‌هاست. و معیاری برای انتخاب هنگام تزاحم‌ها و درگیری‌هاست. 🔻 وی پس از تبیین این کلیدی می‌نویسد: کسی که این سه اصل را داشته باشد، گرفتار برخوردهای سازمانی و حزبی و یا مرشد و مراد نمی‌شود؛ حتی با بصیرت دیگران، خودش را کور نمی‌سازد؛ که انسان از کارش، به اندازه‌‌ی بصیرتش بهره می‌برد. 📚 نامه‌های بلوغ/ ص. ۱۹ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ 💠 هیچ مصیبتی در زمین و نه در وجود شما روی نمی‌دهد مگر اینکه همه آنها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است؛ و این امر برای خدا آسان است! ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰 راه‌های فریب شیطان ______________________ 🔻به تعبیر قرآن از برای فریب انسان تلاش می‌کند: پشت، پیش‌رو، راست و چپ 🔻امّا مقصود چیست؟ 🔻قبل توضیح مطلب به این مثال توجه کنید: فردی می‌خواهد صدقه‌ای بدهد، شیطان به او می‌گوید اگر این همه ببخشی، آینده فقیر خواهی شد؛ یا آنکه با تمسّک به گذشته فرد به او القاء می‌کند که تو این همه کمک کرده‌ای دیگر چه نیازی است؟؛ یا آنکه با فضائل اخلاقی او را فریب می‌دهد؛ و یا آنکه با رذائل اخلاقی او را فریب می‌دهد. 🔻 شیطان به ترتیب از پیش رو، پشت سر، از سمت راست و در نهایت از سمت چپ برای فریب او تلاش می‌کند. 🔻 آنچه بیان شد تنها یک مثال است و برای شیطان بیشماری وجود دارد که با توجه به جایگاه و سن و سال و جنسیت افراد متفاوت می‌شود. 🔻 به نظر می‌رسد ذکرشده در آیه درجه اهمیت هر یک از این زمینه‌ها برای فریب را بیان می‌کند؛ لذا فریب توسط و یا احتمالاتی چون فقر در آینده، بالاترین ضریب در فریب شیطان را دارد و بعد از آن بهره‌گرفتن از فرد مانند سختی‌ها، نیکی‌ها، و جایگاه نیاکان قرار می‌گیرد و بعد از آن فریب از طریق و مانند آن از طریق اعمال خیر، و در نهایت فریب از طریق و گناهانی که فرد به گناه‌بودن آنها معترف است، اما چون در شهوات غرق شده یا امیال او در کنترل او نیستند به راحتی فریب‌خورده، مرتکب گناه می‌شود. 🔻 خداوند کریم می‌فرماید: 💠 ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ 💠 سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان می‌روم؛ و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهی یافت!» ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🔰سه‌بهشت و سه‌جهنّم: مراتب بهشت و جهنّم ✍ اصغر آقائی _______________________ 🔻 بزرگانی چون معتقدند هر یک از بهشت و جهنّم سه مرتبه دارد: ۱) بهشت و جهنّم افعال، ۲) بهشت و جهنّم صفات، ۳) بهشت و جهنّم ذات. ✔️ بهشت و جهنّم افعال: محلّ بروز و ظهور باطن اعمال افراد در برزخ و قیامت است. ✔️ بهشت و جهنّم صفات: محلّ بروز و ظهور صفات و ملکاتی است که فرد به دلیل استمرار افعال نیک یا شرّ، در خود ایجاد کرده است. ✔️ بهشت و جهنّم ذات: محلّ بروز و ظهور ذواتی است که ذات آنان یا با توحید یا با کفر عجین شده است و غیر آن را بر نمی‌تابند. 🔻 هر یک از این ، از قبلی شدیدتر است؛ لذا اکثر انسان‌ها که به دلایل مختلفی اعمال نیک انجام می‌دهند وارد بهشت و جهنّم افعال می‌شوند، و کسانی که آگاهانه در مسیر قرار می‌گیرند، وارد بهشت و جهنّم صفاتی می‌شوند، و برخی نیز که به لقاءالله و رسیده‌اند وارد بهشت شده، و گروه مقابل آنان نیز در جهنّم ذاتی خواهند بود. 🔻افرادی که وارد هر یک از این مراتب می‌شوند، نسبت به مرحله قبلی کمتر است؛ مثلا کسانی که وارد بهشت ذاتی می‌شوند و خطاب "وَ ادْخُلِی جَنَّتِی" شامل آنان می‌شوند بسیار معدودند. 🔻 بنیادین ورود در بهشت ایمان است که با این‌همانی در مصداق دارد، بنابراین چون ولایت از مراتب تا را در بر می‌گیرد؛ ایمان نیز همین مراتب را دارد. 🔻 ورود در ولایت، و به تبع آن ورود در ایمان، در برابر حقّی است که توسط یکی از دو باطنی -یعنی عقل- یا حجّت ظاهری -یعنی پیامبر و امام- برای فرد اثبات شده است. 🔻 بنابراین تمام انسان‌ها، اگر با حق، ذاتیِ آنان نشده بلکه در برابر حق ذاتیِ آنان باشد، و از طرف دیگر عمل خویش را نیز همراه و موافق این تسلیم، صالح کنند، اینان در نهایت، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، در کمترین فرض آن، وارد بهشت افعال خواهند شد؛ به شرط آنکه هیچگاه هیچ حق آشکارشده‌ای را انکار نکنند؛ و بر تسلیم و عمل صالح خویش استمرار داشته باشند؛ هرچند ممکن است دچار خطاهای موقّتی نیز بشوند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله: 🔆 إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن يُصِيبَكُم نَفحَةٌ مِنها فلا تَشقَونَ بَعدَها أبداً 🔆 همانا از سوى پروردگار شما در طول عمرتان نسيم‌هايى مى‌وزد، پس خود را در معرض آنها قرار دهيد، باشد كه نسيمى از آن نفحات به شما بوزد و زان پس هرگز به شقاوت نيفتيد. 🌸🌸🌸🌸 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْاِمَامُ الرَّئوُف 🌸🌸🌸🌸 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: ✔️ نِسیانُ المَوتِ صُداءُ القُلوب از یادبردن مرگ، در اثر زنگارگرفتن دل‌ها است. ✔️ النَّاسُ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا! مردم در خوابند، ‌همین که مُردند بیدار می‌شوند. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱 🔰 امام صادق علیه‌السلام: 💠 إنّ الإيمانَ عَشْرُ دَرَجاتٍ بِمَنزِلَةِ السُلَّمِ، يُصْعَدُ مِنهُ مِرْقاةً بَعدَ مِرْقاةٍ، فلا يَقُولَنَّ صاحبُ الاثنَينِ لِصاحِبِ الواحدِ: لَستَ على شَيءٍ، حتّى يَنْتهيَ إلَى العاشِرِ. فلا تُسْقِطْ مَن هُو دُونَكَ فيُسْقِطَكَ مَن هُو فَوقَكَ ، وإذا رأيتَ مَن هُو أسْفَلُ مِنكَ بدرجةٍ فارْفَعْهُ إليكَ برِفْقٍ ، ولا تَحْمِلَنَّ علَيهِ ما لا يُطيقُ فَتَكْسِرَهُ ، فإنّ مَن كَسَرَ مؤمنا فعلَيهِ جَبْرُهُ. 🌀 ايمان، مانند نردبانى است كه ده پله دارد و پله‌هاى آن يكى پس از ديگرى پيموده مى‌شود. پس كسى كه در پله دوم است نبايد به آن كه در پله اول است بگويد تو چيزى نيستى، تا برسد به آن كه در پله دهم است (او هم نبايد به پايين‌تر خود چنين سخنى بگويد). آن را كه در پله پايين‌تر از تو قرار دارد نينداز كه بالاتر از تو نيز تو را مى‌اندازد. اگر ديدى كسى يك پله از تو پايين‌تر است با مهربانى و ملايمت او را به طرف خود بالاكشان و فراتر از توانش بارى به دوش او مگذار كه او را مى‌شكنى. و هر كس مؤمنى را بشكند بايد شكستگى او را جبران كند. 🔻Certainly faith is ten levels, like the rungs of a ladder, where each rung is climbed one after the other. The one on the second rung cannot say to the one on the first: 'You are nothing' until he completes the ten. Therefore do not knock the one below you down, lest the one above you knocks you down. And when you see one below you in rank, lift him up to your level with gentleness. And do not burden him with that which he cannot bear lest you break him, for verily one who breaks a believer must put him back together again. 🔹 Certainly: یقیناً 🔹 faith: ایمان 🔹 ladder: نردبان 🔹 gentleness: ملاطفت 🔹 burden: بارکردن 🔹 bear: تحمّل‌کردن ┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
خدایا چه نسبتی بین حادثه‌ی پیش‌آمده برای خادم امام رضا علیه السلام و شب میلاد این امام رئوف وجود داره؟!🥺🥺🥺 ان شاءالله امام رئوف کمک کنه برای سلامتی رئیس جمهور محترم و همراهان دعا کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ضرورت اصلاح اجتماعی در قرآن (۱) ✍ اصغر آقائی ______________________ 🔻 و دید افراد بر اثر عوامل متعدّدی چون محیط اجتماعی، مورد تأکید قرآن است. 🔻هرچند محیط، عاملِ جبری این تغییرها نیست؛ امّا تأثیر زیادی در آن دارد. 🔻یکی از عوامل تغییر نگرش‌ها، گناه‌آلود است. استمرار و اصرار بر گناه فرد را به جایی می‌کشاند که را به حساب می‌آورد. 🔻قوم مخالف در جواب استدلال‌ها و سخنان منطقی او که جز دعوت به توحید و پاکدامنی نبود، تنها یک جمله بود: لوط و پیروانش را از آبادی اخراج کنید؛ آنان قومی هستند که از عرف جامعه و عملی که عموم مردم آن را پذیرفته‌اند، کناره‌گیری می‌کنند: «فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ» (نمل/۵۶) 🔻این آیه به خوبی روشن می‌سازد، مردم جامعه آن شهر و آبادی، چنان در منکر و گناهی که در آن رواج یافته بود، غرق شده بودند که نه تنها توانِ شنیدن و تحلیل سخنان لوط و پیروان وی را نداشتند، بلکه از هر اقدامی برای جلوگیری از تبلیغ آنان دست بر نمی‌داشتند تا جایی که به فکر تبعید و اخراج آنان بودند. 🔻پس یکی‌ از اصلاح فردی، اصلاح اجتماعی است. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
. ■ دیدم این مشهد چرا هی‌ بی‌قراری می‌کند جای باران، سیل در این شهر جاری می‌کند ■ ‌دیر فهمیدم که او اندر فراق خادمش عزم خود را جزم دارد گریه زاری می‌کند 😭😭😭🖤🖤🖤 شهادت خادم ملت رئیس جمهور عزیزمان، آیت الله را تسلیت عرض می‌کنم. 🥺🥺 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همچو اندیشه که دانی تو و دانای ضمیر سخنی بی‌نقطه و بی‌مد و ادغام بگو 🥺🥺💔💔 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... ای جان آرام‌گرفته و اطمینان‌یافته، به سوی پروردگارت در حالی که از او خشنودی و او هم از تو خشنود است، باز گرد. 🥺🖤 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul
بی‌قرار توأم و در دل تنگم گِله‌هاست آه! بی‌تاب شدن عادت کم‌حوصله‌هاست مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب در دلم هستی و بین من و تو فاصله‌هاست بی‌تو هر لحظه مرا بیم فرو ریختن است مثل شهری که به روی گسل زلزله‌هاست باز می‌پرسمت از مسئله‌ی دوری و عشق و سکوت تو جواب همه‌ی مسئله هاست 🥺🥺💔💔 ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 🆔 @hayatemaqul