eitaa logo
هیات تمدن ساز
1.5هزار دنبال‌کننده
27 عکس
36 ویدیو
10 فایل
وظیفه هیات احیا و اقامه ی امر اهل بیت ع است و‌اقامه ذکر مقدمه ایست برای احیای امر اهل بیت (ع) !!طرح هیاتهای تمدن ساز، قابل استفاده برای مساجد،کانونها،بسیج،هیاتها و فعالین فرهنگی است که دغدغشان جامعه سازیست ادمین : @Nazarat_pishnahadat تبادلات: @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 1) 🔹همانطور که در فصل قبل بیان شد، دین اسلام به لحاظ محتوای درونی خود آنقدر مستحکم و بدون تناقض است و آن قدر به کمال به همه ابعاد بشر پرداخته است که به خوبی میتواند در عرصه اجتماعی منتشر شود. 🔻یکی از اصلی ترین عوامل موفقیت پیامبر اسلام(ص) و صحابه راستین ایشان در ترویج اسلام و تشکیل حکومت اسلامی همین و محتوای نغز و بی نقص اسلام بود. 🔻اما پس از شهادت نبی مکرم(ص) تا سال 60 هجری اسلام در حال استحاله از درون بود و این همان انگیزه اصلی أبا عبدالله (ع) برای قیام و مبارزه با حکومت اموی را تشکیل میداد. عوامل متعددی در جامعه مسلمین وجود دارد که در آینده به آنها خواهیم پرداخت. 🔶تشکیل بزرگ اسلامی در زمان رسول خدا (ص): 🔻بعثت پیامبر اکرم (ص)، و تلاش های مجاهدانه ایشان و یاران با وفایشان در طی مدت زمان 23 سال توانست، تغییری شگرف در جهان بینی مردم و به تبع سبک زندگی جزیرة العرب ایجاد، و پایه های حکومتی بر مبنای فرامین و دستورات الهی را جایگزین شهوت، خرافه و جهل کند. 🔻تشکیل و به عهده گرفتن زمام اداره امور توسط ولی خدا از مواردى است که علاوه بر هدایت و نجات انسانها، نقش قابل تأمّلى را در جهت حفظ آیات الهى و آرمانهاى جامعه مسلمین ایفا میکند. ✔️از این رو نبىّ مکرم اسلام صلی الله علیه وآله بلافاصله پس از هجرت براى تشکیل حکومت و اسلامى اقدام نمود. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 2) 🔻تشکیل حکومت جامع اسلامی، توسط نبی مکرم (ص) در اولین روزهای مهاجرت به مدینه، در بین مردم آن قدری بدیهی و فطری به نظر میرسید که کمتر بحثی را برانگیخت و همگان به موجب فطرت به ضرورت وجود نیروی محرکه اسلام واقف بودند. 🖋امام خمینی (ره): «طبیعی است که اسلام برای فعلیت بخشیدن به اهداف عالی خویش در زمینه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی عبادی، نیازمند وجود حکومت است. سنت و رویه پیامبر صلی الله علیه وآله دلیل بر لزوم تشکیل حکومت است، زیرا اولاً: خود تشکیل حکومت داد و ثانیاً: برای پس از خود به فرمان خدا تعیین حاکم کرده است.» ( 1377، ص 88) 🔻 جامعه نوپای اسلامی اگر چه قدم های آغازین خود را برای رسیدن به یک حکومت مستحکم الهی درزمین طی می کرد ، ولی توانسته بود در مدت زمان کوتاه 13 ساله در مدینه موفقیت های چشمگیری را به ارمغان آورده و سه مرحله اصلی حکومت اسلامی یعنی شالوده ریزی نظام و حراست از آن و تکمیل و سازندگی جامعه اسلامی را انجام می دادند . 🔻 اما با شهادت رسول مکرم اسلام (ص)، در حدود مدت 50 سال ورق به طور کلی برگشت و حقیقت اسلام مهجور و مظلوم واقع شد. تا آن که جامعه اسلامی (!) اهل بیت پیامبرشان را به بدترین اوضاع به شهادت رسانده و حادثه عظیم را رقم زدند که حقیقا در تاریخ اسلام نظیر ندارد. 🔻پس از شهادت نبی مکرم (ص) سه نوع برخورد با اسلام صورت پذیرفت: 1⃣ برخورد مصلحت جویانه 2⃣ برخورد سودجویانه 3⃣برخورد حقیقت مآبانه 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 1- بررسی در بستر وقایع تاریخی (قسمت 3) 🔻عرض شد،‌پس از شهادت نبی مکرم (ص) سه نوع برخورد با اسلام صورت پذیرفت: 1⃣ برخورد مصلحت جویانه : 🔻این سیاست و مشی رفتاری در سطح جامعه، پیش از خلافت عثمان مطرح بود و توسط خط میانی قریش اتفاق افتاد؛ همین نوع نگرش مصلحت نگرانه و تأویل گرایانه به دین موجب تقلیب(تبدیل) خط به خط در جامعه شد. در واقع نوع حکومتی که این نوع خط مشی فکری به بار آورده بود حکومت خلافتی است، انتخابی است اما انتخابی که مبنای آن و اسلام نیست. 2⃣ برخورد سودجویانه: 🔻برخورد سودجویانه به دین و نگرش اشرافی به به خلافت ، که این در دوران عثمان و پس از آن معاویه اتفاق افتاد. کاخ سبز در شام ، اشرافیت حاکم بر دستگاه عثمان و نوع نگرش ملوکانه به بیت المال حاصل این نوع نگرش به دین در جامعه است. 🖋در این باره امیرالمومنین علی (ع) می فرماید: « فَإِنَّ هذا الدِّيْنَ قَدْ کَانَ أَسِيْراً فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ يُعْمَلُ فِيْهِ بِالْهَوي وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْيَا» این نوع نگاه به دین ، حکومت سلطنتی و وراثتی را به بار می آورد که خود معاویه می گوید : انا اول الملوک ...نظام حکومتی مثل پادشاهان ایران و روم و ..این یعنی اتمام حیات اجتماعی اسلام و نابودی اسلام. 3⃣برخورد حقیقت مآبانه: 🔻برخورد حقیقت مآبانه به دین و عمل به دین با توجه به قرآن و سنت حقیقی پیامبر اکرم (ص) که این نوع برخورد نوع نگاه اهل بیت (ع) در جامعه بود و بدون مصلحت اندیشی اقدام به مبارزه با انحرافات و بدعت ها در جامعه می کرد. این همان حکومت ولایت اللهی در جامعه است که حاکم جامعه از سوی خدا مشخص می شود و دین بر مبنا و ممشای اصلی خود در جامعه پیاده می شود. 🔜در طول این مدت اسلام جامع دچار انحرافات اساسی در جامعه شد که مختصرا به مرور آنها می پردازیم: 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⭕️مقدمه - قسمت 1 🔹شاید اصلی ترین سؤالی که هر مجموعه فرهنگی یا تربیتی در بدو تأسیس خود باید پاسخ گوی آن باشد، این است که مقصود از راه اندازی این مجموعه تربیتی یا فرهنگی چیست؟ به چه غایتی باید دست یافت؟ 🔹این سوال کم و بیش پاسخ هایی دم دستی را به ذهن متبادر میکند، اما اگر بخواهیم با توجه به مبانی مطرح شده در فصل های گذشته (ظرفیت شناسی هیأت و مؤلفه های هیأت مطلوب) در یک جمله پاسخ دهیم، خواهیم گفت: «غایت از مجموعه های فرهنگی و تربیتی ایجاد برای ولی خدا در عرصه اجتماعی است» 🔹رشد جامعه و حرکت جامعه به سمت تمدن توحیدی، فرهنگ توحیدی و در یک کلام ایجاد تمدنی که خود باشد، غایت همه انبیاء و اولیا بوده است. 🖋مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «هدف نهایی تعالی و تکامل و قرب الهی است. هدف پایین تر از آن انسان سازی است. هدف پایین تر از آن ایجاد جامعه اسلامی است. این ها اهداف هستند این اهداف عوض نشدنی است.» «چگونه پیغمبر انسان ها را می سازد؟ مدرسه درست می کند؟ مکتب فلسفی درست می کند؟ صومعه و جایگاه عبادت درست می کند؟ نه؛ پیغمبر برای ساخت انسان کار خانه انسان سازی درست می کند. پیغمبر ترجیح می دهد ده سال، بیست سال دیر تر موفق بشود، اما آنچه می سازد یک انسان و دو انسان و بیست انسان نباشد کارخانه انسان سازی درست کند. که به طور خودکار انسان کامل پیغمبر پسند تحویل دهد. پس پیغمبر برای ساختن انسان ها و به قوام آوردن مایه انسان، از کار خانه انسان سازی استفاده می کند. کارخانه انسان سازی چیست؟ کار خانه انسان سازی جامعه و نظام اسلامی است.» 🔹لذا تمامی مجموعه های فرهنگی و تربیتی باید در این مسیر اهداف خود را پایه ریزی کنند 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⭕️مقدمه - قسمت 2 🔹به زبان ساده تر اقدام های مؤثر برای جامعه سازی، و ایجاد فرهنگ عمومی و آمادگی اجتماعی برای برپایی توحیدی باید جزء اهداف و کار ویژه های اصلی موسسات فرهنگی و تربیتی باشد. ⚠️لازم به ذکر است که نوع نگاه به و اقدامات فرهنگی نیز نباید منحصر در کار فرهنگی بمعنی الاخص شود، در واقع فرهنگ در معنای عام خود که مورد اهتمام مقام معظم رهبری است تنها حاصل از فرایند های کاهای فرهنگی به معنای کلمه نخواهد بود؛ بلکه فرهنگ ریشه در مجموعه رفتارهایی دارد که در حیطه عمل انسانی است و عوامل متعددی در اینکه یک فرهنگ در جامعه شکل بگیرد نقش خواهند داشت. ⬅️مجموعه برنامه های اقتصادی، علمی، هنری و... به طور مستقیم در ساخت کنش انسانی تاثیرگذار خواهد بود و می تواند منجر به شکل گیری فرهنگ در جامعه بشود. 🔹 کار فرهنگی به معنای خودش، از جمله مواردی است مورد تاکید مقام معظم رهبری است تا آنجا که ایشان من باب شرح دغدغه خود می فرمایند: 🖋«و اما در عرصه‌ی فرهنگ، بنده به معنای واقعىِ کلمه، احساس نگرانی میکنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه‌هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه‌ای دارم. (73/4/22) 🔹 بعد در جای دیگری ایشان اقدام به تعریف معنا و مفهوم فرهنگ می کنند و می فرمایند: 🖋فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.(93/1/1) 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⭕️مقدمه - قسمت 3 🔹در واقع در این نگاه فرهنگ معنای عامی را دارد که تمامی کارهای فرهنگی و تربیتی را در دل خود جای می دهد و لذا تمامی فعالیت های مجموعه های فرهنگی و تربیتی در حیطه اعتلای فرهنگ عمومی جامعه است و این مهم یا از رهگذر تربیت های صورت میگیرد یا از رهگذر فعالیت های فرهنگی که مخاطب مستقیم آنها بدنه و عموم جامعه می باشند. 🔹 لذا با نگاه ساده انگارانه به مقوله فرهنگ و اقدامات فرهنگی بمعنی الاخص انتظار شکل گیری فرهنگ توحیدی در همه ابعاد خود در جامعه را داشت. 🔹از این رهگذر، غایت مجموعه هایی که می خواهند در زمینه سازی و نقش موثر و فعال و کاملی داشته باشند این است که باید مجموعه اقدامات آنها، منجر به ایجاد بشود. ⚠️البته هرگز این ادعا را نخواهیم کرد، که یک مجموعه باید در تمامی ساحت ها و تمامی شئون (ضمن این که صرفا یک مجموعه است) ورود پیدا کند؛ پرواضح است که چنین چیزی امکان پذیر نخواهد بود. 🔹اما درباره این مجموعه ها، موضوع آن است، که باید نوع سیاست حاکم بر امور فرهنگی و تربیتی این مجموعه ها ظرفیت لازم برای جامعه سازی را فراهم کند. 🔹فلذا به نظر می رسد مجموعه های فرهنگی که باید با هدف جامعه سازی شکل بگیرند، اگر و تنها اگر به اقدامات خاص در حیطه عموم جامعه بپردازند (که در سطح جامعه از آن به کارهای فرهنگی بمعنی الاخص یاد می شود) به سرمنزل مقصود نمی رسد. از طرفی دیگر اگر و فقط اگر تنها به تربیت جامعه بپردازند _بدون آنکه این خواص را در بستر حقیقی خود یعنی مردم ببینند_ اقداماتی صرفا خوب اما ناقص خواهد بود که به نتیجه مورد مورد نظر منتهی نمیشود. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⭕️مقدمه - قسمت 4 ☝️از طرفی دیگر اگر و فقط اگر تنها به تربیت جامعه بپردازند _بدون آنکه این خواص را در بستر حقیقی خود یعنی مردم ببینند_ اقداماتی صرفا خوب اما ناقص خواهد بود که به نتیجه مورد مورد نظر منتهی نمیشود. 🔹لذا باید آنچه بطور ویژه به آن اهمیت داد، دست به دست دادن خواص و عوام برای در ناحیه فرهنگ باشد. یعنی علاوه بر اینکه اقدام ها و ویژه برای تربیت خواص جامعه در ابعاد مختلف آن داشته باشیم، با ارتباط و اتصال حقیقی بین خواص و عوام بتوانیم اثرهای مطلوب اجتماعی را دنبال کنیم. 🔹به زبان ساده تر آنچه در نهایت باید اتفاق بیفتد، رشد و اعتلای عمومی جامعه است؛ درنهایت باید شاهد جامعه ای بود که مؤلفه های حقیقی توحیدی در آن برقرار است؛ برای این مهم هم باید تربیت ساختارمند ناظر به خواص این جامعه انجام داد و انسانهای متعالی را برای سمت ها و مشاغل اصلی و کلیدی جامعه تربیت کرد و هم در عین حال از عوام جامعه غفلت نورزید. 🔹لذا جداسازی و تربیت انسانهای نخبه تحت عناوین کانونها و مجموعه های پرورش نخبگان و ... بدون آنکه ، هم در تربیت و هم در مرحله پایانی و خروجی (انتخاب ) اتصال آنها به مردم و عوام جامعه برقرار نباشد، این نخبگان تربیت شده را در نهایت در سبد انقلاب اسلامی قرار نخواهند داد. 🔹آنچه از سیره عملی معصومین (ع) در عرصه تربیت اجتماعی دیده می شود، فقط جداسازی خواص خود و تربیت آنها نبود. بلکه بستر تربیتی اسلام بگونه ای ست که در نهایت تمامی جامعه از صدر تا ذیل باید تربیت شوند و و پیدا کنند، و نیز البته در این بستر خوراک های خاص و نخبگانی خواصِ جامعه به فراخور استعدادهای درونی شان، نیز ارائه شود. (به طور تفصیلی تر به این بحث در 14 اصل تربیتی قرار گاه های تربیتی خواهیم پرداخت) 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⭕️مقدمه - قسمت 5 🔹با پذیرفتن این نکته ،آنچه بطور ویژه اهمیت پیدا خواهد کرد، این است که عملاً بین مجموعه های تربیتی و فرهنگی و بدنه عمومی جامعه نبایست شکاف و فاصله ای بوجود بیاید. 🔹یعنی این مجموعه های فرهنگی و تربیتی در عین اینکه برنامه های نظام مند برای تربیت خواص جامعه ارائه میکنند، باید اتصال روشنی با بدنه عمومی جامعه داشته باشند. مضاف الیه نخبه به تعریف عامش، مردم است؛ «». این یک ارتباط و اتصال است و نخبه باید چه در حین فرآیند تربیت و چه پس از آن، از مردم، در مردم و برای مردم جامعه باشد. لذا مجموعه ها (هیأت ها) در همین بستر تربیت باید بازویی باشند برای عملیات های فرهنگی بمعنای عام خود (دست کم در منطقه جغرافیایی خود). 🔹در واقع مجموعه های تربیتی و فرهنگی باید دارای این دو جنبه ی مکمل باشند: اول جنبه پادگانی و تربیتی و دوم جنبه عملیاتی که این دو حیث در هیچ لایه ای از هم جدایی پذیری نخواهند داشت. از این منظر هر مجموعه فرهنگی و تربیتی، همزمانی که در درون خود به می پردازند، در نسبت با بیرون از خود یک مبارزاتی در جبهه های نبرد فرهنگی خواهد بود. 🔹باید چنین اذعان داشت که ها اعم از اقتصادی، علمی، فرهنگی، و.... به راحتی می تواند توسط هیئات، مساجد و مجموعه های فرهنگی تحت عنوان خیزش های اجتماعی در ناحی صورت پذیرد. 🔹اما آنچه در این بین اهمیت دارد این است که برای اقدام در زمینه کار فرهنگی و تربیتی باید تمامی مراحل برای اقدام فرهنگی (از تربیت نخبه فرهنگی گرفته تا نهایت آن که در بدنه و است) در یک کل پیوسته کنار هم دیده شود. برخی از مجموعه تنها به تربیت می پردازند و اتصال روشنی با محیط بیرونی ندارند. برخی دیگر درگیر با عملیات فرهنگی هستند اما فاقد تخصص و نیروی تربیت شده ی متخصص هستند. هر دوی این مسیرها در این طرحنامه نفی میشود. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 Ⓜ️ شنبه ها و یکشنبه ها : طرحنامه اجرائی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 ⭕️مقدمه - قسمت 6 (پایان مقدمه) 🔹 از آنجا که در مطالب قبلی این مدعا به اثبات رسید، که هیأت بهترین تشکلی است که ظرفیت ایجاد و بسترسازی فرهنگ توحیدی در عرصه اجتماعی و نیز تربیت و ظرفیت هدایت عمومی را برعهده دارد، در این فصل بنا داریم به برنامه عملی هیأت تمدن ساز برای بستر سازی جامعه بپردازیم. ✅ظرفیت های فوق العاده نابی که در وجود دارد، زمینه های لازم را برای عملیات در هر دو حیطه تربیت خواص و عوام را فراهم می کند. هم بستر بسیار مناسبی برای تربیت است. هم بستر کاملی برای فعالیت ها و عملیاتی ها اجتماعی. 💠 آنچه از این پس به توضیح و تبیین آن می پردازیم برنامه کامل هیأت زوارالزهراء (س) به عنوان مصداق اجرایی شده در زمینه کار در عرصه فرهنگ می باشد که طرحنامه شامل سه مرحله اساسی و کلی ست: 1⃣ قرارگاه تربیتی: 🔻مقطع تربیتی و آموزش نیروهای تراز انقلاب 2⃣ تشکیل جبهه واحد فرهنگی: 🔻مقطع تعیین مأموریت برای نیروهای تربیت شده و تشکیل جبهه فرهنگی در زمینه کلی و مأموریتی 3⃣ عملیات فرهنگی: 🔻برنامه ریزی و اقدام های فرهنگی مورد نیاز برای تغییر و ایجاد فضاهای فرهنگی مد نظر 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 http://eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
با سلام💐 طبق قرار معهود، ان شاء‌الله به فضل خداوند در پنج روز دیگر هفته به ادامه مباحث مشروح با موضوع نسبت هیأت و بقای اجتماعی اسلام از جلد اول سلسله کتابهای هیأت تمدن ساز خواهیم پرداخت. دغدغه مندان عرصه فرهنگ را به این کانال فرابخوانید.✔️ 🏴 @heiattamadonsaz
🍃 طبق وعده مقرر به ادامه مبحث « نسبت هیأت و بقای حیات اجتماعی اسلام » می پردازیم:👇👇👇