eitaa logo
حکمت بالغه
613 دنبال‌کننده
151 عکس
9 ویدیو
6 فایل
در این کانال نکاتی پیرامون آیات قرآن و روایات با رویکردهای جدید از قبیل معناشناسی و مباحث جدید فکری و فلسفی و علوم شناختی مطرح می‌شود. ارتباط با ادمین @hekmatebaleghe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎گزاره‌های در قرآن گزاره‌های انسان‌شناختی (antropological) در بر سه دسته‌اند: 📌گزاره‌های اعضایی شامل اعضای متعلق به یک : این قبیل گزاره‌ها از نظر منطقی به صورت قضیه خارجیه هستند. یعنی حکمی را نسبت به افراد یک فرهنگ اظهار می‌دارند. از این رو، آن‌ها « اعضایی» نامیده شده‌اند. مانند: «وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ *البقرة39*» «و[لى‏] كسانى كه كفر ورزيدند و نشانه‌هاى ما را دروغ انگاشتند، آنانند كه اهل آتشند؛ و در آن ماندگار خواهند بود». این آیه حکمی را راجع به افراد کافر؛ یعنی انسانی که فرهنگ کفر در او درونی شده، مطرح می‌کند. به عبارت دیگر، این آیه افرادی که مدل‌های فرهنگی خاص کفر در آنها تأثیر نهاده و کفر در آنها به صورت امری درونی شده اشاره می‌کند. فرهنگ کفر هم برای این که در درون افراد نفوذ کند ساز و کارهای خاصی دارد. 📌گزاره‌های : این گزاره‌ها اجزای فرهنگ را بیان می‌کنند. از این رو، آن‌ها «گزاره‌های فرهنگی» نامیده شده‌اند. در سوره الرحمن به یک عنصر ارزشی از فرهنگ ایمان اشاره شده است: «هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ *الرحمن60* مگر پاداش احسان جز احسان است؟» 📌 : این دسته به تبیین مدل‌های فرهنگی می‌پردازند. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ *الحجرات10* در حقيقت مؤمنان با هم برادرند، پس ميان برادرانتان را سازش دهيد و از خدا پروا بداريد، اميد كه مورد رحمت قرار گيريد.» بر یک مدل فرهنگی دلالت دارد. برادری مؤمنان در جامعه اسلامی را باید یک مدل فرهنگی دید. این اصل تنها یک اصل جامعه‌شناختی نیست؛ یعنی صرفاً یک توصیه اجتماعی در اسلام نیست. برادری در جامعه اسلامی به صورت یک مدل و طرحواره فرهنگی عمل می‌کند؛ به رفتارها و اندیشه‌ها و نحوه زندگی افراد جهت می‌دهد. (برگرفته از فصل نهم کتاب ) @hekmatebaleghe
شناختی ✅مباحث انسان‌شناسی شناختی cognitive Anthropology در یک سه ضلعی محصور می‌شود که در رأس‌های آن ذهن و فرهنگ و زبان قرار دارند. ✅زبان برای انسان‌شناسان شناختی اهمیت ویژه‌ای دارد از میان همه رفتارهایی که انسان‌شناسان آنها را بررسی می کنند زبان این امتیاز را دارد که دسترسی بی‌واسطه به پدیده‌های شناختی را از نظر صورت و محتوا در دسترس آنها قرار می‌دهد. ✅زبان به دو دلیل برای آنها اهمیت دارد: اوّلاً، نخستین بار، این ادعا در انسان شناسی مطرح شد که زبان مقولات مفهومی و جهان‌بینی کاربران آنها را کُدگذاری می‌کند و نشان می‌دهد چه چیزی برای آنها مهم است. ورف این ادعا را نخستین بار در ۱۹۵۶م مطرح کرد. ✅ با توجه به سخن فوق، پژوهش انسان‌شناختی می‌بایست به تحلیل زبان و مقولات مفهومی بپردازد. ساپیر هم دیدگاهی مشابه ارائه داد. دیدگاه این دو به یکی از مهمترین موضوعات بحث انسان‌شناسی تبدیل شد و از آن به بعد، در پژوهش اصلی انسان‌شناختی ارتباط ساختار و نظم زبان با تجربه بشری دنبال می‌شد. ثانیاً، انسان‌شناسان الگوهای ساختارهای شناختی را با تشبیه به ساختارهای صوری زبان تبیین می‌کردند. به همین دلیل، عناصری از زبان‌شناسی ساختارگرا و دستور زبان گشتاری به طور تدریجی و اتفاقی در نگرش کلاسیکی انسان‌شناسی شناختی با هم ترکیب شدند. (برگرفته از فصل اول کتاب دین و مدلهای فرهنگی) @hekmatebaleghe
✅مفهوم در ، مفهومی بنیادین است. 📌 پدیدۀ - به معنای خاصی که در مورد به کار می‌­رود - حادثۀ خاصی است که تنها در مورد افراد معدودی از بشر رخ داده است. از میان آدمیان بی­شماری که بر روی کره خاکی زیسته‌­اند، تنها الهی به دریافت وحی الهی مفتخر بوده‌اند که این امر فلاسفه و متکلمان را به تکاپو واداشته است. «» بیشتر به دنبال کشف و ابداع نظام فلسفی بودند تا بتوانند پدیدۀ وحی را تبیین و توجیه کنند. متکلمان نیز به دنبال اثبات ضرورت نبوّت بودند. 📌 در فرهنگ اسلامی، مفهومی اساسی است. معمولاً ادیان را به ادیان «وحیانی» و «غیروحیانی» تقسیم کرده‌اند. «ادیان وحیانی» ادیانی هستند که در آن‌ها حقایقی از خدا بر انسان نازل شده‌اند. و «ادیان غیروحیانی» ادیانی هستند که در آن‌ها سخنی از نزول حقایق از جانب خدا در میان نیست. ✅هیچ دینی مانند بر تکیه نزده است. 📌 اساس را حقایق وحیانی ـ که همان باشد ـ تشکیل داده است. به جای این‌که در شخصی متجلّی شده باشد، در کلامش تجلّی کرده است: فتجلّی لهم سبحانه في کتابِه مِن غیرِ أن یکنوا رأوه بِما أراهم مِن قدرتِه، و خوّفهم مِن سطوتِه، و کیف محق من محق بالمَثُلات، و احتصد مَنِ احتصد بالنّقماتِ؟ (نهج‌البلاغه، ترجمه علینقی فیض‌الاسلام، خطبۀ ۱۴۷.) در کتابش، بر بندگانش تجلّی کرد با آنچه از قدرت و توانایی‌اش به آن‌ها نشان داد، بی‌آن‌که او را ببینند و آنان را از سطوت و شوکتش بیم داد و آن‌ها را آگاه ساخت که چگونه به انواع عذاب، قومی را نابود ساخت و درو کرد قومی را با سختی‌ها. از این جهت در اهمیت فراوانی دارد. چرا که قرآن مجموعۀ وحی آسمانی است که بر (ص) نازل شده و سند اصلی و زندۀ اسلام است: «لاَ یأتیه الباطلُ مِن بینِ یدیهِ و لا مِن خَلفهِ تنزیلٌ مِن حکیمٍ حمیدٍ.» (فصلت – ۴۲) 📌 در قدیم و در میان فلاسفۀ قرون وسطا کم و بیش این طرز تلقّی در کار بود که وحی مجموعه­‌ای از حقایق است که (ص) از اخذ می­‌کند، ولی در دورۀ مدرن دیدگاه­‌های متفاوتی نسبت به سرشت مطرح شده است. ، حاصل تلاش مستمر و بی‌وقفه جهت تببین این موضوع است. در این نظریه ضمن پذیرفتن دیدگاه در رویۀ ظاهری اسلامی، پیامدها و لوازمات آن را در زمینۀ متون دینی و مباحث کلامی دنبال می‌گردد. این تنها نظریه در باب سرشت نیست، بلکه آغاز و مبدأ آن، بحث سرشت وحی است و بی‌درنگ مدل خاصی را به تصویر می‌کشد و در مباحث درون‌دینی تأثیر بسیاری دارد. از این نظر، اثر حاضر را هم باید به جدید و هم به متون دینی متعلق دانست. گزیده‌ای از فصل اول وحی و افعال گفتاری (ویراست دوم) 👇👇👇 https://hekmatebaleghe.ir/%d8%ae%d9%84%d8%a7%d8%b5%d9%87-%d9%88%d8%ad%db%8c-%d9%88-%d8%a7%d9%81%d8%b9%d8%a7%d9%84-%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c/ @hekmatebaleghe
سرشت دارد. 📌 متن است که بشر را به باطن عالم و صحنه غیبی آن توّجه می‌دهد و این متن آسمانی باید داشته باشد. از این رو، در متن ارتباطی میان همه عوالم و زمینه‌های مختلف و ساحت‌های گوناگون وجودی می‌یابیم. به همین دلیل، می‌بینیم که راجع به طبیعت و جهان و آسمان‌ها در لابلای ناظر به معارف توحیدی و حقایق انفسی - حقایق راجع به عالم درون انسان - و سخن از آسمان ها در لابلای بحث از عالم طبیعت و زمین و آدمیان و سخن از تاریخ با توّجه به عالم طبیعت و خلقت آمده و قرآن بی‌وقفه میان این حوزه‌ها ارتباط برقرار می‌کند. 📌 برای فهم قرآن باید به سرشت آن توّجه کرد. همه عالم و همه زمینه‌ها و ساحت‌های گوناگون وجودی بشر را یک کل به هم پیوسته می‌بیند و وجود شباهت‌های و میان آنها را مورد تأکید قرار می‌دهد و را با توّجه به آنها بیان می‌کند. برای فهم قرآن باید به این سرشت استعاری توّجه نمود و انتقال‌های فضایی - انتقال از فضایی به فضای دیگر و از زمینه‌ای به زمینه دیگر - را به عنوان یک اصل در فهم قرآن در نظر گرفت. از این‌رو، ، زبان است؛ قرآن مدام از برای بیان و کمک می‌گیرد. برگرفته از کتاب استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن، 👇👇👇 https://hekmatebaleghe.ir @hekmatebaleghe
حلول ماه ربیع الاول، ماه جشن و سرور اهل بیت (ع) مبارک باد. @hekmatebaleghe
نشست علمی با حضور پروفسور اندروز. لازم به ذکر است که خانم اندروز در علوم شناختی و خصوصا شناخت حیوانات animal cognition کار کرده‌اند. @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
🔸 نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat-2 🆔@quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
جلسه نقد کتاب «دین و مدل‌های فرهنگی» با حضور دکتر علی راد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران پردیس فارابی و دکتر لیلا اردبیلی و دکتر فرهاد بیانی زمان: چهارشنبه 12 مهرماه ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر مکان:‌پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی
هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی 🎙 با حضور: ⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
میلاد مبارک (ص) و رهبر شیعیان ‌ (ع) بر (عج) و عاشقان و رهروان مبارک باد. @hekmatebaleghe
👌گزیده ای از جلسه نقد کتاب : «دین و مدل‌های فرهنگی» ضرورت تفسیر فرهنگی از اسلام در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین علی راد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛ 📌ما امروزه در حوزه دین‌پژوهی دو رویکرد غالب را شاهد هستیم: رویکرد سنتی و مدرسه‌ای که در حوزه و دانشگاه ما وجود دارد و رویکردهای مدرن و جدید که ممکن است در داخل گفتمان مدرسه‌ای هم باشند. در رویکرد اول متن‌محور و کتاب‌محور هستند تا مسئله‌محور، کتاب‌محورند تا دانش و روش‌محور. در مقابل چالش‌های جدید در حوزه مطالعاتی خودشان رویکرد انفعالی و تقریبا شبه انسداد را شاهد هستیم چه در حوزه و چه در دانشگاه. این رویکرد تک‌روشی است و با روش کاملا کلیشه‌ای و کهنه به تحلیل مسائل می‌پردازد. برآیند این رویکرد در حوزه دین‌پژوهی و اسلام‌شناسی نهایتا این است دین چه گفته و قرآن چه گفته است نه اینکه قرآن چه می‌گوید و برای بشر امروز چه رهاوردی می‌تواند داشته باشد و نسبت اسلام و قرآن با گفتمان‌های جدید علمی دنیای مدرن چیست. 📌در رویکرد دوم کاملا مسئله‌محور هستند تا کتاب‌محور و متن‌محور. این مسئله است که رویکرد را به تکاپو وادار می‌کند و به نقد و نظر می‌پردازد. شاید اقتضای دنیای مدرن است از هر چیزی حتی دین انتظار پاسخگویی به نیازهای انسان دارد. رویکرد مدرن خودش را در انحصار یک روش محصور نمی‌کند و از تمامی روش‌های ممکن برای حل مسئله کمک می‌گیرد و یک رویکرد میان‌رشته‌ای دارد. این نکته اول که خواستم جایگاه کتاب را در گفتمان دین‌پژوهی معاصر تقریر کنم. 📌دومین نکته ضرورت تفسیر فرهنگی از اسلام است. ما تاکنون انواع تفسیرها از اسلام را تجربه کردیم اما جای خوانش و قرائت فرهنگی از اسلام و نشان دادن ظرفیت‌ها و ویژگی‌های آن خالی است. در سده اخیر برخی نواندیشان تکاپوهایی در این زمینه داشتند ولی این یک ضرورت است که بر دین‌پژوهان باسته است تفسیر خود از اسلام را بیان کنند و ظرفیت‌های تفسیر فرهنگی اسلام را بیان کنند. اساسا یک نظریه فرهنگی جامع و مانع از اسلام در اختیار ما نیست تا با استناد به آن به نقد نظریه‌های فرهنگی رقیب بپردازیم چه برسد به اینکه از این نظریه به سطح مدل‌ها حرکت کنیم. به همین سان ضرورت دیگری در تفسیر فرهنگی قرآن و تفسیر فرهنگی از سنت نبوی را شاهد هستیم. ما هنوز ملاکی که آیات فرهنگی قرآن را تمایز بدهد در اختیار نداریم. 📌عصری‌سازی اسلام و پاسخ به نیازهای جدید ضرورت سوم ضرورت عصری‌سازی فرهنگ اسلام یا اسلام فرهنگی با مقتضیات دوران جدید است. این شکافی که الآن در ساحت‌های مختلف شاهد هستیم ناشی از فقدان عصری‌سازی و بروزرسانی این فرهنگ است. گویی بخشی از جامعه اسلامی همچنان در هزاره‌های قبل زندگی می‌کند و با انسان مدرن سر ستیز دارد. لذا ما نتوانستیم حرکت موازی و متناسب با این جریان داشته باشیم. پس ما نیاز به تغییر رویکرد در مطالعات دین‌پژوهی داریم. ما نیاز ضروری به تفسیر فرهنگی اسلام و قرآن داریم و به مدلی که بتواند نظریه برخواسته از اسلام را به روز کند و متناسب با مقتضیات انسان مدرن باشد. 🔺کتاب آقای قائمی‌نیا در این فضا قرار می‌گیرد و می‌تواند به این سه ضرورت و نیاز پاسخ دهد. با خواندن این کتاب این حس به خواننده منتقل می‌شود نویسنده کتاب چنین دغدغه‌ای دارد و دنبال تغییر در رویکرد و پاسخ به این نیاز و ضرورت است و انصافا هم ایشان در این مهم موفق بودند. @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe @OstadRad
مصاحبه دکتر قایمی نیا با روزنامه ایران.pdf
2.53M
باید کشف و فهم شود. امروز (یکشنبه 16 مهر 1402) روزنامه ایران مصاحبه‌ای با دکتر در این زمینه به چاپ رسانده است. در این مصاحبه علل نگارش «دین و » از دیدگاه نگارنده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در بخشی از این مصاحبه آمده است که: 📍مهمترین بحث «» موضوع مدل‌هـای فرهنگی اســت و انسان‌شناسان بـر این باورند کـه هـر فرهنگی واجـد یکسـری است که اساساً قلب هر را تشکیل می‌دهد و بـه سـاحت‌های مختلـف زندگی فکری افــراد چهارچوب و معنا می‌بخشـد. 📌 از خود دین باید قرائت فرهنگی داشت و فرهنگی درون دین را کشف و با فرهنگی که در جامعه وجود دارد، مقایسه کرد. 📌 با ابزارهای تحلیلی و عقلی مختلف (در کتاب) اثبات شده است که اساساً دین «هویتی » داشته و برای کشف آن مصادیقی از ارائه شده است. 📌نهایتاً موضوع « دیجیتال» و مدل‌های که در چنین جامعه‌ای می‌تواند ظهور و بروز کند مطرح شده است. (گزارش کامل برای مطالعه مخاطبین گرامی ارائه می‌گردد.) @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
🔸 نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ شنبه ۲۲ مهرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/eltefat-3 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
حکمت بالغه
🔸 نشست علمی سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت 🔰 قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه با همکاری
https://www.aparat.com/v/dfrZX ویدیوی فوق نشست علمی سیستم‌های و - دکتر - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 22 مهرماه 1402 خلاصه این نشست به شرح ذیل است: ✅ بحث سیستم‌های هسته اصلی برنامه پژوهشی را تشکیل می‌دهد. به کمک این ایده مسایل عدیده‌ای را حل می‌کند. از جمله: تبیین ، مسأله حالات ذهنی و و شناختی و غیره. او می‌گوید فرض کنید با یک کامپیوتر شطرنج بازی می‌کنیم. در این صورت سه وضعیت برای تبیین رفتارهای این کامپیوتر داریم: 📌 وضعیت طراحی design stance که بنا به آن فرض می‌گیریم این کامپیوتر به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که چنین رفتارهایی از آن سر می‌زند. 📌 وضعیت فیزیکی physical stance که بنا به آن از مؤلفه‌های این آگاه می‌شویم و رفتارهای آن را تبیین می‌کنیم. 📌 وضعیت intentional stance که بر طبق آن فرض می‌گیریم کامپیوتر هم و آگاهی و قصد و غیره دارد. ✅ از آنجا که رفتارهای این موفقیت‌آمیز است می‌توانیم را به آن نسبت دهیم. فرض وجود در این مورد ابزاری برای تبیین رفتارهای است. 📌نقدهای متعددی بر دیدگاه دنت شده است. از قبیل: مخالفت با سلیم و درونی و عدم همخوانی با . @hekmatebaleghe
✅ چهاردهمین از نوجهان چهارشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۶ با سخنرانی ؛ استاد بازنشسته دانشگاه ورویک و و ارشد مرکز ، دانشگاه اکسفورد و دکتر علیرضا ، دانشیار گروه معرفت شناسی فرهنگ و اندیشه اسلامی در محل تالار ابونصر محمد فارابی برگزار خواهد شد. دبیر علمی این نشست خانم دکتر لیلا مخصوص حسینی، پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه مگیمو- روسیه است. ✅ گفتنی است این نشست از شبکه دانشگاه ایرانی به نشانی iscs.ac.ir/tv/live و از طریق صفحه اسکای‌روم پژوهشگاه به نشانی b۲n.ir/icscs به صورت مجازی پخش خواهد شد. @hekmatebaleghe
🔸نشست علمی- ترویجی “الهیات مبتنی بر علوم شناختی” 🔰 گروه کلام و الهیات معاصر پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر خانم دکتر نعیمه پورمحمدی ✍️ دبیر علمی: 📆 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/elahiatshenakht-2 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
الهیات علوم شناختی.mp3
24.75M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی- ترویجی «الهیات مبتنی بر علوم شناختی» 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel @quantum_philosophy_of_mind @hekmatebaleghe
✅ علوم شناختی، مطالعه‌ی بین رشته‌ای است و بر اساس آن کانال «» (Cognitive Science of Religion - CSR) تاسیس شده است. 📌 اصولاً با استفاده از رویکردها و ابزارهای تحلیلی ، درصدد توضیح این واقعیت است که چرا باورها و رفتارهای در انسان‌های زیادی وجود دارد. 📌 هدف از تاسیس این کانال معرفی و نقد ایده‌ها و آثار در بوده و مطالب آن توسط دکتر علیرضا تهیه می‌شود. ✅ برای دریافت مطالب مرتبط می‌توانید عضو کانال به آدرس ذیل شوید: @cognitive_science_of_religion
کانون قرآن اساتید برگزار می‌کند: مجازی تخصصی با موضوع «رویکرد در فهم قرآن» سخنران دکتر زمان: یکشنبه 21 آبان 1402 ساعت: 16:30 لینک شرکت در جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/quran @hekmatebaleghe
🔸کرسی علمی- ترویجی نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی 💢 به مناسبت فرارسیدن سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه 🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ✍️ دبیرعلمی: ⏰ یکشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hooshmanoeei I 🆔 @iictchannel @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind
ضرورت مطالعات بنیادین هوش مصنوعی_دکتر محسنی.mp3
23.31M
🔊 🔰صوت کارگاه «تبیین ضرورت مطالعات بنیادین هوش مصنوعی» ✅استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید محسنی (دانش آموخته موسسه امام خمینی رحمه الله علیه و پژوهشگر) 🕌مکان:جامعه‌الزهراء(سلام الله علیها)،‌قم ⏰ زمان برگزاری: سه شنبه 23 آبان ماه ساعت: 10- 12 اهم‌مباحث‌مطرح در این جلسه: ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈• 🧠 برگزار‌کننده: انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی جامعه الزهرا سلام الله علیها https://eitaa.com/AIandCSJZ 🌸🌸🌸 🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»: 🆔@Brain_Mind @hekmatebaleghe
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم مناسبات متقابل زبان‌شناسی و اصول فقه چیست؟ با حضور استاد معزز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا @manaatt @hekmatebaleghe
زبان شناسی و علم اصول- استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
مناسبات زبانشناسی با علم اصول 29آبان محفل فقاهت @hekmatebaleghe
هوش مصنوعی قوی.mp3
28.69M
🔊 🔸 صوت کامل کرسی علمی- ترویجی نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی ▫️هوش یعنی توانایی حل مسئله و تکثیر نمادها و حقیقت اش همین است بنابراین روزی خواهد رسید که هوش مصنوعی آگاهی خواهد داشت، آیا ماشین می تواند هوش داشته باشد؟ آیا می تواند فکر کند؟ ▫️هوش مصنوعی قوی یعنی هوش به مرحله آگاهی رسیده است ▫️در بین فلاسفه ذهن و بین متفکران دینی انتقادات جدی دارد و می خواهد انسان شناسی جدیدی را ترویج کند، اگر ماشین هوش قوی داشته باشد اشرفیت انسان زیر سوال می رود ▫️اعتباریات در سه سطح مطرح شده است: _ برخی از معرفت شناسی جدید است، ادراکات بر می گردد به چارچوب های انسانی و زیر بنای فرهنگ است ( اصول فلسفه و روش رئالیسم) _ هستی شناسی اعتباریات _ لایه های فلسفه دینی ( رساله الولایه) ▫️بحث در لایه معرفت شناختی است ▫️حیث التفاتی انسان به اشیاء دو جور می تواند باشد: التفات حقیقی، یا التفات در " حد چیزی را به چیزی دادن" است. اعتبار در این معنا کاملا شناختی است. تحلیل شناختی است. ▫️حیث التفاتی در حیث ادراکات حقیقی معمولا مطرح است، در اعتباریات به سمت دو چیز معطوف می شوید. ▫️ماشین حیث التفاتی طولی ندارد که مالکیت را درک کند و فقط با دستور من کار می کند. طوری برنامه ریزی شده است که اینطوری کار می کند. آیا ماشین می تواند اعتبار کند؟ یا حیث التفاتی طولی می بیند؟ ▫️علامه طباطبایی در حیث التفاتی ذهنی این را معنا می کند، اما حیث التفاتی را می توان به وجود انسان تحویل برد. نحوه در " عالم بودن" را مشخص می کند. 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd @hekmatebaleghe @quantum_philosophy_of_mind