eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.6هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
553 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️گروه علمی فابک مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کرمانشاه و زنجان برگزار می‌کنند: 🔻هفتمین دوره تربیت مربی با موضوع: «تربیت مطالعاتی، چیستی و چگونگی» 📜همراه با اعطای گواهی 🔸مجازی و آنلاین ▫️ویژه‌ی والدین، مربیان و فعالان حوزه‌ی تربیت کودک و نوجوان ⬇️موضوعات دوره: 🔹راه‌کارهای ایجاد عادت مطالعه در کودکان در زمانه اعتیاد به رسانه‌های دیداری 🔸استفاده از روش‌ نوین کتاب درمانی جهت تربیت فرزند 🔹کتاب و فرهنگ اسلامی 🔸مطالعه فلسفی، چیستی و چگونگی 🔹چگونگی ارتقای روش مطالعه 🍃به همراه یک جلسه معرفی الگو و تجربه نگاری در زمینه‌ی تربیت مطالعاتی 🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره به کانال زیر مراجعه فرمایید: https://eitaa.com/tarbiyat_kodak_k 🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 l 🔰انسان متوقف، مُرده متحرک است... 🎤دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی 🔅انسان قبل از اینکه جهان را تغییر بدهد، باید خودش تغییر کند. 🔸انسان تغییر ناکرده هرگز نمی‌تواند جهان را دهد، بلکه جهان او را تغییر خواهد داد. انسان (تنها موجود) قابل تغییر است. ارتباط فکری مرکب است یعنی هم با خودش ارتباط دارد و هم با جهان (پیرامون)؛ پس هم می‌تواند خودش تغییر کند و هم جهان را تغییر دهد. 🔹انسان باید «خودش» تغییر کند اگر شخص دیگری او را تغییر دهد «منفعل» خواهد بود. انسان باید فعالانه (در مقابل منفعلانه) خودش را تغییر دهد. تنها حیوان است که منش اش تغییر نمی‌کند. البته ممکن است حیوان شرطی شود، اما شرطی شدن «تغییر» اساسی نیست. ▫️انسان هر لحظه می‌تواند خودش را تغییر دهد و باید تغییر دهد و اگر تغییر ندهد، مُرده است. انسانی که در جا می‌زند و متوقف است (تغییر نمی‌کند) مُرده ای است که راه می‌رود. 🆔@hekmateislami
امام صادق عليه السلام: 🔸اگر به كسى خوبى كردى، آن را با منّت گذاشتن زياد و به رُخ كشيدن تباه مساز، بلكه با خوبىِ بهترى ادامه اش بده؛ زيرا اين كار براى اخلاق تو زيبنده تر است و پاداش آخرتت را واجبتر مى گرداند. ◽️إن كانَت لكَ يَدٌ عندَ إنسانٍ فلا تُفسِدْها بكَثرَةِ المِنَنِ و الذِّكرِ لها، و لكنْ أتبِعْها بأفضَلَ مِنها؛ فإنَّ ذلكَ أجمَلُ بِكَ في أخلاقِكَ، و أوجَبُ لِلثَّوابِ في آخِرَتِكَ. 📚بحارالأنوار، جلد78، صفحه283 🆔@hekmateislami
🔰جلسه گروه علمی کلام(جلسه۲۷۵) ⬅️ دولت اسلامی و بایسته‌های سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری 🎤حجت الاسلام قنبرعلی صمدی 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ ساعت۱۹:۳۰ 🖇 جلسه به صورت حضوری برگزار می‌شود. 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
✅حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان استاد شهید مطهری: 🔅حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبهايى است كه در پرتوى اشعّه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريّت اهداء گرديده است. 🔹اما افسوس كه عده قليل و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند و از ناحيه بى‌‏خبران و دشمنان متعصّب، بر آن، ستمها شده است. عده‌‏اى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمى‏كند، و چون فقط نام آن را شنيده و يا اگر به كتابها مراجعه كرده‌‏اند چيزى از آن سر در نياورده‌‏اند، خيال كرده‏‌اند اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مى‌‏كند، و چون امروز بى‏‌اساسى نظريّه افلاك روشن شده پس آنها مى‏‌توانند گردن‏ برافرازند و خود را از فارابى و بو‌على و صدر‌المتألّهين برتر شمارند. آرى، اين عده مى‏‌پندارند الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوه‌‏اى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است. 👈 اينان، نفهميده يا فهميده، جنايت عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مى‌‏گردند. 🔸حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بى‏خبرند. 📚مجموعه آثار شهید مطهری(عدل الهی)،ج‏۱، ص۱۱۲ 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔸أكثِرْ صَمتَكَ يَتَوفَّرْ فِكرُكَ، و يَستَنِرْ قَلبُكَ، و يَسلَمِ النّاسُ مِن يَدَيكَ. 🔹بسيار خموشى گزين تا انديشه ات بارور شود و دلت روشنايى گيرد و مردم از دست تو در امان مانند. 📚 غررالحكم حدیث3725 🆔@hekmateislami
🔰پیام آیت‌الله فیاضی، رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی به دکتر احمد پهلوانیان، مدیر کل محترم صدا و سیمای مرکز قم ✔️جناب آقای دکتر احمد پهلوانیان«زید عزه» مدیر کل محترم صدا و سیمای مرکز قم سلام علیکم؛ 🔸با احترام، انتصاب جنابعالی را به عنوان مدیر کل صدا و سیمای مرکز قم(نور) صمیمانه تبریک عرض می‌کنم. 👈 به یقین شخصیت علمی و حکمی، تواضع و منش عاقلانه جنابعالی، نقش مؤثری در اتخاذ رویکردها با هدف جذب بیشتر مخاطب، گسترش معارف اصیل اسلامی و بیان ظرفیت‌های حکمت اسلامی خواهد داشت. 🔹موفقیت و بهروزی روز افزون جنابعالی را از درگاه خدای منان مسئلت دارم. ✍️غلامرضا فیاضی رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۹شهریور۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ خطاناپذیری علوم حضوری 🔸یکی از ویژگی‌های علم حضوری که در معرفت ‏شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد، و به یک معنا، سنگ‏‌بنای معرفت‌شناسی است، خطاناپذیری آن است. 🔹در علم حضوری، واقع نزد عالم حضور دارد، نه صورت و تصویر یا مفهوم و به تعبیر دقیق‌تر، حاکی آن، و در این حال خطا معنا ندارد؛ زیرا خطا در جایی معنا دارد که مطابقت و عدم مطابقت مطرح باشد و مطابقت در مواردی معنا می‏یابد که دوگانگی باشد؛ یعنی دو چیز باشند که یکی از دیگری حکایت کند و به تعبیر دیگر، حاکی و محکی داشته باشیم. ▫️اگر در جایی صورت و تصویر و مفهوم و حاکی در کار نبود، جایی برای حکایت و به دنبال آن برای مطابقت و به دنبال آن برای خطا و صواب باقی نمی‌ماند. حاصل آنکه، در علم حضوری، عین واقع مکشوف است. 📚 موضوع مقاله: ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی 🖋حسن معلمی 🆔@hekmateislami
🔰 پیام آیت‌الله فیاضی، رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی به دکتر سیدعباس صالحی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ✔️فرهیخته ارجمند، جناب آقای دکتر سیدعباس صالحی«زید عزه» وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سلام علیکم؛ 🔸با احترام، انتخاب جنابعالی را به عنوان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه با کسب رأی اعتماد بالا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صمیمانه تبریک عرض می‌کنم. 👈 به یقین دانش، توانمندی، سلامت نفس، حُسن مدیریت و رویکرد عقلانی، بخشی از صفات ارزشمند حضرت‌عالی است که موجبات اعتماد را فراهم کرده است. 🔹اکنون که سکان‌دار عرصه فرهنگ غنی اسلامی_ایرانی هستید، از خدای منان برایتان موفقیت و بهروزی مسئلت دارم. ◽️مجمع عالی حکمت اسلامی ضمن تبریک فراوان، آمادگی خود را جهت هرگونه همکاری اعلام می‌دارد. ✍غلامرضا فیاضی رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۹شهریور۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami
امام رضا عليه السلام: ✍️ هر كه غم و نگرانى مؤمنى را بزدايد، خداوند در روز قيامت گره غم از دل او بگشايد. 📚 ميزان الحكمه جلد 5 صفحه 280 🆔@hekmateislami
▪️انا لله و انا الیه راجعون رحلت مرجع وارسته و فقیه اخلاقی؛ حضرت آیت الله محفوظی( رضوان الله تعالی علیه) را به محضر حضرت ولی عصر عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، حوزه های علمیه و همه علاقمندان و شاگردان آن فقیه اخلاقی تسلیت عرض می‌کنیم. مرحوم محفوظی در بخش‌ حکمت‌ از محضر علامه‌ طباطبایی‌(ره) بهره‌‌های بسیاری بردند. 🆔@hekmateislami
امام‌ حسن عسکری علیه‌السلام می‌فرمایند: ▪️همانا با شرافت‌ ترین و برترین اعمال برای مومنان ، در [هر] رتبه‌ای که [از ایمان] قرار داده شده‌اند ، از خاک تا عرش، فرستادن صلوات بر حضرت محمد و خاندان مطهر ایشان صلی‌الله‌ علیهم‌ اجمعین است، و طلب رحمت و رضوان خداوند برای شیعیان متّقیِ آن بزرگواران و لعنت کردن پیروان دشمنان آنها که آشکارا دشمنی می‌کنند و منافق‌اند. 📚بحارالأنوار ، جلد ۹۱ ، صفحه ۶۲ ________ 🏴شهادت امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد. 🆔@hekmateislami
📌راه فلسفه با راه عرفان جدا و ماهيت آن‌ها مختلف است. آیت‌الله مصباح یزدی(ره): 🔍 «‌شناخت عرفانى‌» در مقابل «‌شناخت عقلى‌» است. شناخت عقلى سر و كارش با استدلال، مفاهيم، تصورات و الفاظ است، در حالى كه عرفانى از سنخ كشف، شهود و شناخت حضورى است. از اين‌رو در اين مقدار كه، اين دو نوع شناخت جداى از يكديگر و در مقابل هم هستند، تقريباً بحث و اختلافى وجود ندارد. 👈 با اين حساب روشن است «‌فلسفه‌» نيز كه مباحث آن با روش عقلى بررسى مى‌شود، در مقابل قرار مى‌گيرد. كار فلسفه شناخت حقايق است؛ ولى ابزارى كه براى اين منظور به‌كار مى‌گيرد و مسايل را با آن حل و اثبات مى‌كند «‌عقل‌» و «‌مفاهيم ذهنى‌» است. كار فلسفه هيچ‌گاه از مفاهيم ذهنى فراتر نمى‌رود. از اين‌رو از و فلسفه تنها مى‌توان انتظار داشت كه وجود خدا را اثبات كند؛ ولى از آن نبايد توقع داشت كه ما را به خدا برساند. با عقل و فلسفه تنها مى‌توان خدا را شناخت؛ ولى نه اين‌كه او را ديد و يافت. ديدن و يافتن خدا مربوط به حوزه عرفان است. راه فلسفه با راه عرفان، جدا و ماهيت آن‌ها مختلف است. 📚در جستجوی عرفان اسلامی 🆔@hekmateislami
💠 السَّلامُ علیکَ یا بقیَّهَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفهَ الرَّحمنُ و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولایْ الاَمان الاَمان 🌺 نهم ربیع الاول، سالروز آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج) تبریک و تهنیت باد. 🆔@hekmateislami
امیرالمؤمنین علیه السلام: 🔸انديشيدن مانند با چشم ديدن نيست؛ زيرا گاه چشمها به صاحبانش دروغ مى گويند، ولى خرد به آنكه از وى اندرز خواسته، نيرنگ نمى زند. 🔹ليسَتِ الرَّوِيَّةُ كَالمُعايَنَةِ مَعَ الأَبصارِ؛ فَقَد تَكذِبُ العُيونُ أهلَها ، ولا يَغُشُّ العَقلُ مَنِ استَنصَحَهُ. 📚نهج البلاغه، حکمت281 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️عقل عملی... 🔸عقل عملی قوه‌ای است که برای عمل فراهم شده است و توجه‌اش به بدن است و نفس به وسیله آن میان آنچه سزاوار است انجام شود و بین آنچه سزاوار نیست انجام شود تمییز می‌دهد؛ یعنی به وسیله عملی انسان نیک و بد کارهای جزئی را تشخیص می‌دهد. چنین عقلی در انسان با تجربه و عادت تکمیل می‌شود. 🔹این عقل رئیس قوایی است که متوجه بدن است، ولی دیگر قوای متوجه بدن از آن منبعث می‌‏گردد. عقل عملی که مخدوم تمام قوای حیوانی است، خود در خدمت عقل نظری است؛ زیرا اساساً وجودی بدن و تعلق نفس به بدن این است که عقل نظری تکمیل شود و تزکیه گردد و این عقل عملی است که مدبر عُلقه یادشده است. 📚 موضوع مقاله: نقش عقل عملی در کمال انسان 🖋جمال سروش 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔸لكنْ مِن واجِبِ حُقوقِ اللّهِ على عِبادِهِ النَّصيحَةُ بمَبْلَغِ جُهْدِهِم ، و التَّعاوُنُ على إقامَةِ الحقِّ بَينَهُم. 🔹از حقوق واجبِ خداوند بر بندگانش اين است كه با تمام توانشان خير خواه يكديگر باشند و براى بر پا داشتن حقّ در ميان خويش، هميارى كنند. 📚نهج البلاغه خطبه 216 🆔@hekmateislami
📌 شمار مسائل فلسفى در تمدن يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمى‌كرد... 🔰ما نبايد در تاريخ فلسفه، فلسفه يونانيان را مبدأ دانسته و بگوييم تفكر فلسفى از آنجا آغاز گشته است، زيرا تمدّن‌هاى كهن‌تر از تمدّن يونان مانند مصر و چين نيز داراى تفكر فلسفى بوده است. 🔹چيزى كه هست تفكر فلسفى به‌سان ديگر معارف بشرى، در بستر زمان، حالت تكامل پيدا كرده، و روزبه‌روز گسترده‌تر گشته است. 🔸از نظر استاد بزرگ، مرحوم علّامه طباطبايى شمار مسائل فلسفى در يونانى از ۲۰۰ مسأله تجاوز نمى‌كرد، ولى در اسلامى به مرز ۷۰۰ رسيده است. 🔹ايشان اين سخن را در مقاله‌اى كه براى كنگره بزرگداشت صدرالمتألهين نگاشته بودند، يادآور شده‌اند، ولى عناوين مسائلى را كه در فلسفه اسلامى پى‌ريزى شده‌اند، مشخص ننمودند، و اگر مرد برجسته‌اى، به‌سان ايشان تسلّط كامل بر دو دوره داشته باشد، به اين امر قيام كند، در اين صورت عظمت فلسفه اسلامى و بزرگى رنج‌هايى كه حكيمان در پرورش اين نوع تفكر به كار برده‌اند، كاملا روشن مى‌گردد.» 📚 هستى شناسى در مكتب صدرالمتألهين، آیت‌الله جعفر سبحانی، مقدمه 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ تشخّص وجودات در نظام فلسفی صدرالمتألهین 🔸مفهوم تشخّص جزء مفاهیم ثبوتی بوده، از سنخ معقولات ثانی فلسفی است. عبارت از ویژگی‌ای است که مانع قابلیّت صدق بر کثیرین شده، موجب شرکت‌ناپذیری می‌باشد. 🔹تعیین ملاک تشخّص مورد اختلاف قرار گرفته است: ابن‌سینا و بهمنیار ملاک تشخّص وجودات مادی را عوارض مفارقِ نوع مذکور دانسته و مقوله وضع را دارای تشخّص بالذات می‌دانند. محقق دوانی و سید سند تشخّص و كلّيت را به نحوه ادارك باز می‌گردانند. سهروردی با الهام از مبنای اصالت ماهیت، عامل تشخّص را ماهیت محقّق خارجی می‌داند. صدرالمتألهین ضمن نقد و بررسی دیدگاه‌های فلاسفه، ملاک تشخّص را نحوه وجود موجودات می‌داند و برخی دیدگاه‌ها را به دیدگاه خودش باز می‌گرداند. 📚 موضوع مقاله: پژوهشی در تشخّص وجودات در نظام فلسفی صدرالمتألهین 🖋محمدعلی اسماعیلی 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🌀همانا دنيا وارونه و واژگونه است؛... زندگى در آن رنج است و بقايش، فنا. با جوينده خود، چموشى مى كند و سوار خود را به هلاكت مى افكند، به كسى كه به او اعتماد كند، خيانت مى ورزد و كسى را كه بدان آرام گيرد، بى قرار (پريشان خاطر) مى سازد. 📚غررالحكم حدیث3661 🆔@hekmateislami
31.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بازتاب خبری فعالیت‌های تحول آفرین مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه در اخبار حوزه شبکه خبر 👈 زمينه سازی برای توسعه در حوزه‌های علميه و ساير مراکز علمی و پژوهشی از اهداف مجمع عالی حکمت اسلامی است. 🔹 دفتر کرمانشاه مجمع عالی حکمت اسلامی در تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ با حضور نماینده ولی‌فقیه استان و امام جمعه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله غفوری و جناب آقای محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی افتتاح گردید. 🗓 ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami
✔️آیین بزرگداشت حضرت آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت(ره) 🗓چهارشنبه ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳ ساعت۱۶ 🏢خیابان ولیعصر(عج)، خیابان سرلشگر بشیری، پلاک ۷۱ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی 🆔@hekmateislami
امام حسن عسکری عليه السلام: ✍️ مجادله مكن كه احترامت از بين مى رود. 📚تحف العقول، صفحه 486 🆔 @ansarian_ir