eitaa logo
حدیث (کلامکم نور)
63 دنبال‌کننده
61 عکس
2 ویدیو
9 فایل
کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی وَ فِعلِکَم الخَیر.... نشر معارف ودرر کلام اهل بیت سلام الله علیهم
مشاهده در ایتا
دانلود
توقع 16 کار را نداشته باشید 1811 - وَ قالَ‏امیر المومنین علی عليه السلام: لا يَجْتَمِعُ الشِّبَعُ وَ الْقِيامُ بِالْمَفْرُوضِ، لا يَجْتَمِعُ الْجُوعُ وَ الْمَرَضُ، لا يَجْتَمِعُ الصِّحَّةُ وَ النَّهَمُ لا يَجْتَمِعُ الْعَقْلُ وَ الْهَوى، لا تَجْتَمِعُ الْبِطْنَةُ وَ الْفِطْنَةُ، لا تَجْتَمِعُ الشَّهْوَةُ وَ الْحِكْمَةُ، لا يَجْتَمِعُ الْفَناءُ وَ الْبَقاءُ، لا يَجْتَمِعُ حُبُّ الْمالِ وَ الثَّناءُ، لا يَجْتَمِعُ الْوَرَعُ وَ الطَّمَعُ، لا يَجْتَمِعُ الصَّبْرُ وَالْجَزَعُ لا تَجْتَمِعُ عَزِيمَةٌ وَ وَلِيمَةٌ، لا تَجْتَمِعُ أَمانَةٌ وَ نَمِيمَةٌ، لا تَجْتَمِعُ الْكَذِبُ وَ الْمُرُوَّةُ، لا تَجْتَمِعُ الْخِيانَةُ وَ الْأُخُوَّةُ، لا يَجْتَمِعُ الْباطِلُ وَ الْحَقُّ، لا يَجْتَمِعُ الْعُنْفُ وَ الرِّفْقُ 1- سيرى و قيام به واجبات با هم جمع نمى ‏شوند، 2- گرسنگى و بيمارى با هم گرد نمى‏آيند، 3- پُرخورى و تندرستى با هم جمع نمى ‏شوند، 4- عقل با هواپرستى با هم جمع نمى‏ شوند، 5 - پرخورى و زيركى با هم جمع نمى ‏شوند 6- شهوت رانى و علم با هم جمع نمى‏ شوند، 7- هستى و نيستى با هم جمع نمى ‏شوند 8 - حب مال و ثروت با تعريف و ستايش مردم جمع نمى‏ شود، 9- پارسايى و طمع كارى با هم جمع نمى‏ شوند، 10- صبر و بيتابى با هم جمع نمى‏ شوند، 11- عزم و جزم (در كارى) با آسايش و راحتى جمع نمى ‏شود 12- سخن چينى و امانت دارى با هم جمع نمى‏ شوند، 13- مردانگى و دروغگويى با هم جمع نمى ‏شوند، 14- خيانت و برادرى با هم جمع نمى ‏شوند، 15- حق و باطل با هم جمع نمى‏ شوند، 16- و زورگويى و نرمى با هم جمع نمى‏ شوند. کتاب احادیث الطلاب
☘امام سجاد علیه السلام پیروانش را آزمایش نمود به فرموده امام باقر علیه‌السلام روزی علیه السلام در حضور پیروانش پرسید که کدام یک از شما می‌پذیرد که تکه آتش داغی را در دست گیرد و به‌اندازه ای نگه دارد که خاموش شود. حاضران همگی خاموش ماندند و کسی پاسخ نگفت، ولی امام باقر علیه‌السلام برخاست و به پدر عرض کرد اگر اجازه فرمایید من چنین کنم لیکن امام سجاد علیه السلام فرمود که مرادم تو نبودی، تو از منی و من از تو، مقصودم اینان اند. امام زین‌العابدین علیه‌السلام سه مرتبه این سخن را تکرار کرد و سپس فرمود چه بسیار است وصف و تعریف و چه اندک است عمل! اهل عمل اندک اند! آری اهل عمل اندک اند! اکنون بدانید که ما اهل عمل و اهل سخن را به‌خوبی می‌شناسیم و این را برای سرگردان کردن شما نگفتیم بلکه خواستیم نیکان شما را بیازماییم و آثارتان را ثبت کنیم. امام باقر علیه‌السلام فرمود هنگامی‌که این سخن را از پدرم شنیدم به خدا سوگند مثل آن بود که زمین آنان را از شدت شرم و خجالت به خود لرزاند. چندان‌که مردی را دیدم عرق خجالت از سر و رویش ریزان بود و چشم از زمین برنمی‌داشت. علیه‌السلام که وضع آن‌ها را دید، فرمود:خدا رحمتتان کند، من هدفی جز خیر نداشتم؛ بهشت درجاتی دارد:مرتبه اهل عمل، چنان است که از اهل سخن کسی بدان نرسد و درجه اهل سخن نیز به گونه‌ای است که جز ایشان کسی ادراک نکند. امام باقر علیه السلام به خدای سوگند یاد فرمود، همین که پدرشان این سخن را فرمود، چنان بود که گویی بند از پای پیروان ایشان گشوده باشد. 📚کتاب سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه) جلد 1 صفحه 504
خدای تعالی فرموده که «الا بذکر الله تطمئن القلوب» یعنی «آگاه باش که به سبب یاد خدا دلها به مرتبه اطمینان می رسند».
1244 - وَ قالَ اَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِىّ عليه السلام: فِى الْمَرَضِ يُصِيبُ الصَّبِىَّ،إِنَّهُ كَفَّارَةٌ لِوالِدَيْهِ. @ahadis_tollab درباره مرضى كه به كودك مى ‏رسد، آن مرض كفاره (گناهان) پدر و مادر اوست. کتاب احادیث الطلاب ص 379
امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) : ✍ ما لابنِ آدمَ والفَخرِ ؟ ! أوَّلُهُ نُطفَةٌ ،وآخِرُهُ جِيفَةٌ ، ولا يَرزُقُ نفسَهُ ، ولا يَدفَعُ حَتفَهُ . 🖌 آدمیزاد را چه به فخرفروشی! آغازش نطفه‌ای است و فرجامش مُرداری. نه می‌تواند خود را روزی دهد و نه می‌تواند جلو مرگ خویش را بگیرد. 📜 نهج البلاغة ، الحکمة ۴۵۴
امیرالمومنین علی علیه السلام : « اَما اِنَّهُ لَیْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِـعَ - فَسُئِلَ عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَیْنَ اُذُنِهِ وَ عَیْنِهِ - ثُمَّ قالَ: اَ لْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَیْتُ ؛ هان! میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست. از آن حضرت درباره معناى این فرمایش سؤال شد. امام انگشتان خود را به هم چسباند و آنها را میان گوش و چشم خود گذاشت و آن گاه فرمودند: باطل این است که بگویى: شنیدم و حق آن است که بگویى: دیدم. » (نهج البلاغه- خطبه 141) امام حسن مجتبی (ع): «بَینَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ أَرْبَعُ أَصابِعَ، ما رَأَیتَ بِعَینَیکَ فَهُوَ الْحَقُّ وَ قَدْ تَسْمَعُ بِأُذُنَیکَ باطِلاً کَثیرًا  ؛ بین حق و باطل به اندازه چهار انگشت فاصله است، آنچه با چشم ات بینى حق است و چه بسا با گوش خود سخن باطل بسیارى را بشنوى.»   (تحف العقول، ص 229 )
روضة الواعظین ج ۱، ص ۳۱ امیرالمؤمنین (علیه السلام) وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : اَلْحَقُّ لاَ يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ اِعْرِفِ اَلْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَهُ. امير المؤمنين على(عليه السّلام)فرموده است:حق با مردان شناخته نمى‌شود.نخست حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى
✅ آیا غیر مسلمانها در قیامت، حسابرسی اعمال دارند؟ 🌷 امام سجاد (ع): بندگان خدا! بدانيد در قیامت برپایی دادگاه و بررسی پرونده اعمال، برای غیر مسلمانان نخواهد بود. چون کافران، دسته‌جمعى و بدون حسابرسی به جهنم برده می شوند. برپایی دادگاه و بررسی پرونده اعمال، ويژه مسلمانان است. 📖 اعْـلَمُوا عِبـادَ اللّه ِ اَنَّ اَهْـلَ الشِّرْكِ لايُنْصَبُ لَهُمْ اَلمَوازينَ وَلايُنْشَرُ لَهُم الدَّواوينَ وَاِنمّا يُحْشَرُونَ اِلى جَهَنـَّمَ زُمَرا وَاِنمّا نَصْبُ الْمَوازينَ وَنَشْرُ الدَواوينَ لاَهِـلِ الاِسْلامِ؛ 📚 الروضه من الكافى، ص۷۵
بزرگترین حسرت ها از آن کیست 1247 - قالَ اَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِىّ ‏عليه السلام: إِنَّ أَعْظَمَ الْحَسَراتِ يَوْمَ الْقِيامَةِ، حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مالاً فِى غَيْرِ طاعَةِ اللَّهِ، فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَأَنْفَقَهُ فِى طاعَةِ اللَّهِ سُبْحانَهُ، فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ وَ دَخَلَ الْأَوَّلُ بِهِ النَّارَ. @ahadis_tollab بزرگترين حسرتهاى روز قيامت، حسرت كسى است كه مالى در غير اطاعت خدا بدست آورده و ديگرى آن را به ارث برده و در راه اطاعت خدا خرج كرده و به سبب آن وارد بهشت شده ولى شخص نخستين بوسيله آن وارد دوزخ گرديده است. کتاب احادیث الطلاب ص 380
ضربه نیزه شدیدتر است یا زبان 1246 - وَ قالَ اَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلِىّ عليه السلام: ضَرْبُ اللِّسانِ أَشَدُّ مِنْ ضَرْبِ السِّنانِ. @ahadis_tollab ضربت زبان، سخت‏تر از ضربه سرنيزه است. کتاب احادیث الطلاب ص 379
1252 - سُئِلَ أَمِيُرالْمُؤْمِنيِنَ عليه السلام عَنِ العِلْمِ. فَقالَ: اَرْبَعُ كَلِماتٍ: اَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ بِقَدْرِ حاجَتِكَ اِلَيْهِ، وَ اَنْ تَعْصِيَهُ بِقَدْرِ صَبْرِكَ عَلَى النَّارِ، وَ اَنْ تَعْمَلَ لِدُنْياكَ بِقَدْرِ عُمُرِكَ فِيها، وَ اَنْ تَعْمَلَ لِآخِرَتِكَ بِقَدْرِ بَقْائِكَ فِيها. @ahadis_tollab از امير مؤمنان عليه السلام پرسيدند: علم چيست؟ فرمود: چهار كلمه است: 1- به اندازه نياز و احتياجى كه به خدا دارى او را پرستش كن 2- به اندازه صبر و طاقت خود بر آتش دوزخ، نافرمانى كن 3- به اندازه عمر و زيستن خود در دنيا براى زندگى بكوش 4- و براى آخرتت به اندازه ماندنت در آن تلاش كن. کتاب احادیث الطلاب ص 381
قیلَ کانَ الحُسَینُ (علیه السلام) إذا رَأَی القُبورَ قالَ: ما أحسَنَ ظَواهِرَها، و إنَّمَا الدَّواهی  فی بُطونِها، فَاللّهَ اللّهَ عِبادَ اللّهِ! لا تَشتَغِلوا بِالدُّنیا، فَإِنَّ القَبرَ بَیتُ العَمَلِ، فَاعمَلوا و لا تَغفُلوا ✍ گفته شده است که امام حسین (علیه السلام) چون قبرها را می‌دید ، می‌فرمود : 🖌 چه ظاهرِ زیبایی و چه مصیبت‌هایی در درون آنهاست خدا را ، خدا را ، بندگان خدا! 🖌 سرگرِم دنیا نشوید که قبر ، خانه عمل است. عمل کنید و غفلت نورزید. 📚 إحقاق الحقّ ، ج ۱۱ ، ص ۶۲۸