هدایت شده از کونگ فو
ها در حال احیاء شدن است. بعد، استاد Lai Chang Qing که به راهبهها تعلیم میدهد خودش شخصاً بوکس جنوب را به من نمایش میدهد.
● در دهکدهٔ شائولین
برای رسیدن به سومین معبد در محله Fuyian باز هم باید از مناطق کوهستانی عبور کنید. در مقابل یک ساختمان ایستادهایم و من ”شائولین“ واقعی را میبینم. شهرداری، منطقه و محله شائولین نام دارند. اینجا هم یک موزه پر از اشیاء باستانی وجود دارد: وسایل، سنگها...
ولی در داخل معبد برای اولینبار توانستم معماری قرون وسطائی را ببینم که مرمت نشده است و اتفاقاً به عمد حفظ شده است. بهطوریکه انگار دقیقاً در هر قسمت آن وارد میشود احساس همان دوران به تو دست میدهد؛ رنگها، سالنهای آرامشبخش، محل تمرین و... در مسیر کوهستانی معبد کمی کار مرمت و احیاء انجام شده است. بهطوریکه یک پل سنگی روی رودخانه ساخته شده است.
در مجموع سومین معبد شائولین Fuying بیش از حد تصور Zen را در آدمی ایجاد میکند. محلی برای تمرین، آرامش جسم و روح و... اما بهنظر شما معبد واقعی کجاست؟ بهنظر من: ”سومین“.
چینیها میگویند این معبد توسط امپراطوری Kangxi و Qialong سوخته است.
حدود یک قرن با زمان ساخت این معابد فاصله داریم. میتوان حدس زد اولی کجا و کی مخروبه و متروکه شده است خصوصاً با علم به اینکه Fugian مدتها تحت حاکمیت منچوها بوده است.
Chao Bo Chu رئیس خوب بودیسم چین (که دو سال پیش فوت کرد) نوشتهای از خود بهجا نگذاشته است؟ میتوان در نظر گرفت که این هر سه مظهر و سمبل شائولین جنوب باشند؟
شمال و جنوب: دو سبک، دو تمثیل.
سبک شائولین جنوب خشک و قوی است. بیشتر با اعضاء بالاتنه کار میکند. برعکس شائولین شمال بیشتر حملهها با پاهاست. اما امروز میدانیم که این قطعیت ندارد. برخی از فنون شمال نیز از اعضاء بالاتنه بهره میبرند مثل سبک Fanziquan و برخی از فنون سبک جنوب از پاها استفاده بیشتر میکنند مثل: Gouqvan برای بهتر پی بردن به فرق بین شمال و جنوب باید به سنت اکیناوا بپردازیم. شوریته و توماریته که از شائولین شمال میآید روی حرکات و فنون با فواصل بسیار و تنفسهای طبیعی و کامل مانور میدهد و ناهاته که از میراث شائولین جنوب است محور استراتژی آن روی متد تن به تن با حرکات خشک دستها و تنفس محکم برنامهریزی شده است.
منبع : مجلهرزمآور
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای دیدنی ترکیبی ضربات و فرم سبک قدرت مند #موی_تای
توسط #تونی_جا
بازی گر #سینمای_رزمی☯
#muaythai
#tonyjja
#نمایش_سبک💪
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
کشور، ژاپن مکان، کوه میتوسومین هنر زمی، کاراته کیوکوشینکای ویژگی، اردوی تمرین سالانه مدرسه کیوکوشین از ۴۰ سال پیش تاکنون همه تمرینات مانند تمرین روز اول در سالنی که گرم نشده است شروع میشود و یا چند لحظه مدیتیشن پایان مییابد.
کنار زدن محدودیتها، این هدف نهائی ”میتسومین“ است. اردوی سالانه جنگجویان کیوکوشینکای، تمرین در برف، در شب مانند روز، ۲۲ کیلومتر دویدن در کوه، عبور از زیر یک آبشار با آب یخبسته ۱۵۰ مرد، زن و کودک به مدت سه روز با تمام وجود از خود مایه گذاشتند.
توکیو، ناحیه ایکبوکورو، چهارشنبه ۴ ژانویه، ساعت ۷ صبح، حدود ۱۵۰ مرد، زن و کودک به مدت سه روز با تمام وجود از خود مایه گذاشتند.
توکیو، ناحیه ایکبوکورو، چهارشنبه ۴ ژانویه، ساعت ۷ صبح حدود ۱۵۰ رزمیکار کاراته کیوکوشینکای که از سراسر ژاپن آمدهاند، در سرما مابل دوجو هونبو، پای درنا را اجراء میکنند. ساعت میتوسمین زنگ میزند. هوجی هیبینو، دارندهدان ۲ و مربی دوجو مرکزی میگوید“ این در مدرسه ما به یک سنت مربوط میشود ”او اضافه میکند“ سوزی (اویاما، پایهگذار سبک) عادت داشت برای تمرین و مدیتیشن به این کوه برود. اکنون ۴۰ سال است که ما دو بار در سال این کارآموزی را تکرار میکنیم، که برای گذراندن کیو و دانها اجباری است. همچنین بدین طریق سال را بر مبناهای جدید و با فکری شاداب دوباره آغاز میکنیم“.
میتسومین، میگوید آن سه کوه، یکی از مکانهای مقدس ژاپن است. سامورائی مشهور، میاموتو موسائسی قبلاً در قرن ۱۷ نواحی آن را اشغال کرده بود. وقتی از توکیو حرکت میکنیم باید سه ساعت در جاده باشیم تا به این معبد شینتوئی برسیم که در جنگلی از انبوه کاجها و در ارتفاع ۱۰۰۰ متری پنهان شده است.
به محض رسیدن، رفیق شدن هوا اثر خود را نشان میدهد. برای رسیدن به هتل، که ساختمانی سنتی با بالشهای پنبهای و اتاقهای گروهی است. یک کیلومتر بالا روی به همراه سلاح و اثاثیه لازم است. اولین صبحانه ساندویچ است.
سپس در ساعت ۱۴ اولین تمرین ما در این اقامتگاه شروع میشود. این تمرین نسبت به تمرینات بعدی راحتتر است. در یک سالن بزرگ که گرم نیست شوکی ماتسوئی، جانشین اویاما حرکات تمرینی را نشان میدهد. گرم شدن، کیهون، کیای ... به مدت بیش از دو ساعت، کارآموزان که امسال سن آنها بین ۸ تا ۷۶ سال است، بدون هیچ گونه تردیدی فقط اطاعت میکنند. باید بگوئیم که مربیان در ردیفهای اول و آخر کلاس درس قرار گرفتهاند. حتی یک کلمه هم رد و بدل نمیشود. کانچو ماتسوئی استادی محترم است.
مطابق سنت بیحضور او کاری انجام نمیشود و در هر بار آمدن و رفتن او، سلامی احترامآمیز به همراه ”آوس“ فراوان نثار او میشود.
● تمرین شبانه، در برف
شب پس از شام که از ماهی، برنج و چای تشکیل یافته، همانند صبح و ظهر، شوکی ماتسوئی به سخنرانی میپردازد و به سؤالات کارآموزان پاسخ میدهد یوشی کازوساتویاما، دارنده دان ۱ میگوید ”اغلب این فرصت بهدست نمیآید که کانچو را ملاقات کنیم و با او تمرین نمائیم“ و اضافه میکند میتسومین این امکان را به ما میدهد“.
شب کوتاه است و همه در این مورد اتفاقنظر دارند. تمرین خستهکننده بود و مخصوصاً همه میدانند که فردا روز بسیار سختی خواهد بود. ارتور هوهانیسیان، یک جنگجوی ارمنستانی ۳۰ ساله که هنرآموز شبانهروزی دوجوهونیو است میگوید ”باید قبل از آمدن به میتسومین از نظر ذهنی خود را آماده کرد“، او ادامه میدهد مردم میدانند که این سخت خواهد بود... اما من مثبت فکر میکنم. شما میدانید که الان در شهر من، در ارمنستان دمای هوا منفی ۳۵ درجه است. اما در اینجا قابل تحمل است. امیدوارم که پیادهروی سخت باشد.
ساعت ۳۰/۷ صبح. پس از یک ساعت تمرین در داخل برف. نیم ساعت مدیتشن در معبد شینتوئی میتسومین، برنامه هر روزه بود.
● نیمساعت مدیتیشن
پنجشنبه ۵ ژانویه، دومین روز از کارآموزی، ساعت ۳۰/۶ صبح. هنوز سپیدهدم فرا نرسیده است. دما منفی است. در حیاط پوشیده از برف هتل، مردان، زنان و کودکان با لباس کیمونو منتظر آمدن کانچو ماتسوئی هستند تا اولین تجربه آن روز را شروع کنند: یک ساعت تمرین در برف. برنامه آنها گرم کردن عمومی بدن و سپس کار تکنیکی در گروههای مختلف است: مربیان (کاتا)، کودکان (کار با مشتها)، بزرگسالان (مشتها و پاها)، زنان (کیهون).
در گرگ و میش هوا. فریادها و کیای این جنگجویان که با سرما مقابله میکنند، در سکوت کوهستان طنینانداز میشود، و آدم احساس میکند در میان سامورائیها عصر ادو قرار دارد که خود را قبل از جنگ آماده میکنند. جلسه با یک پیاده روی ۲ کیلومتری از میان جنگل در سراشیبی که ساختمانهای معبد را احاطه کرده، پایان مییابد. جوانترها، خستهترها یا مسنترها میتوانند قبل از اینکه همه وارد معبد شوند و برای مدیتیشن آماده گردند، دور آتش روشن شده بایستند و خود را گرم کنند. ساعت ۳۰/۷ صبح است.
به مدت نیم ساعت
در حالیکه زنان و کودکان در وسط گروه قرار گرفتهاند، کاراتهکاهای کیوکوشین آرام و خونسرد مینشینند. اوسامو ناگامین، ۵۷ ساله، دارنده دان ۱ و یا ۲۰ سال سابقه کار رزمی در پایان کارآموزی میگوید“ بهنظر من این سختترین چیزی بود که باید تحمل میکردیم“، او ادامه میدهد: باید در جریان هوا آزاد بنشینیم و هیچ تکانی نخوریم. اگر ۱۰ دقیقه طول میکشید موافق بودم، اما نیم ساعت تحملش خیلی مشکل است“. و اما سختترین تمرین هنوز در راه است...
زیرا این مدیتیشن علاوه بر خیر و برکت برای سال جدید، فرصتی برای کارآموزان بود که روی کار بعدی تمرکز کنند که بهعنوان مشکلترین تمرین شهرت دارد و ”ماراتن“ نام دارد. حرکت در سال ۱۳ است، چوچی هیبینو، تنها مربی که انگلیسی صحبت میکند به ما میگوید: ”فقط کودکان کمتر از ۱۲ سال و افراد مسنتر، ۶۰ تا ۷۰ سالهها مجبور نیستند که آن را انجام دهند“، او اضافه میکند: ”دو خودرو هست که اگر رزمیکاران بخواهند آنها را سوار میکنند“.
● ۱۱ کیلومتر سرازیری، ۱۱ کیلومتر سربالائی
از حدود ۱۵۰ کاراتهکا فقط چهار نفر آنها که مسنترینشان اوشی دو کونیو ۷۶ ساله است، معاف شدهاند. همه بچهها، حتی کمسنترین آنها (۸ ساله) برای ۲۲ کیلومتر دو عازم میشوند: ۱۱ کیلومتر سرازیری برای رسیدن به سد که ۱۰۰۰ متر پائینتر است، و ۱۱ کیلومتر سربالائی برای برگشتن به معبد!
● ”اوس“، کلمه جادوئی
نمیتوان بدون فکر کردن به کلمه ”اوس“ کیوکوشین کای را تصور کرد. این کلمه در هر لحظه و به هر دلیلی مورد استفاده قرار میگیرد. برای گفتن سلام، مرسی، یا حتی بله. وقتی کانچو ماتسوئی یا مربیان وارد یک اتاق میشوند یا کارآموزان را مورد خطاب قرار میدهند، فوراً این کلمه را در مقابل میشنوند.
این کلمه در واقع دارای دو معنی است. در کل به معنای موافقت است. در مذهب هم از این کلمه استفاده میشود. در مذهب شینتو، به یادگیری با صبر و حوصله و جستجوی طریق خود با جدیت اشاره دارد.
اکثر افراد عادت به دویدن ندارند مانند اکیکو یوشی هارا یک زن ۳۰ ساله، دارای کمربند قهوهای: ”برای من بدون شک این مشکلترین تمرین بود. علاوه بر آن من فکر میکردم که مسیر یخزده باشد، بنابراین به کفشهایم آج زده بودم. وقتی متوجه شدم که اینطور نیست خیلی دیر شده بود. اما من فقط میخواستم مقاومت کنم. و من ماراتن را به پایان رساندم! این بری من مهم بود. من افتخار میکنم“.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💪اجرای #فرم دیدنی #نیزه دو سر
از یک پیرمرد چینی😍
حقیقتا دیدن یک انسان با این سن و سال و اجرای دل نشین #سلاح سرد و داشتن روحیه ورزشی، لذت بخش و تاثیرگذار است.☯
#talo
#لذت رزمی🥋
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
🥋تحصیل #علم مردان بزرگی می سازد.
#بروس لی
(رزمی کار باید با علم و عمل پیش رود. از #مطالعه غافل نشید!)
#bruclee
#حکمت استاد🀄️
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
🥋سبک های رزمی ابداع شده
در ایران🇮🇷
💪هنر رزمی #هالا (۱)
هنر رزمی هالا یک #ورزش_رزمی ایرانی می باشد که توسط استاد #اسماعیل_ملک_جهانی (که در زمان ایجاد سبک تنها ۱۹ سال داشتند) بنیان گذاری شده است.
این سبک رزمی از سال ۱۳۵۹ و در شهر تبریز حیات خود را آغاز نموده است و در سال ۱۳۷۹ توسط #فدراسیون ورزش های رزمی به رسمیت شناخته شده است.
لباس های این سبک رزمی به رنگ سیاه می باشد - شبیه لباس های کونگ فو توآ - با این فرق که نوارهایی آبی در قسمت ساق پا و مچ دست و جلوی آن وجود دارد.
مرکز اصلی این سبک در شهر تبریز می باشد ولی این سبک در بیشتر نقاط ایران دارای #باشگاه های رزمی می باشد (در شهرهایی مانند اصفهان و کرج و ارومیه و اهر و ...) و عده ای از شاگردان این سبک باشگاه هایی را در سایر کشورهای جهان افتتاح نموده اند.
✅ویژگی های رزمی سبک هالا
• #نرمش ها و شیوه های تمرینی:
این سبک رزمی دارای نرمش های ویژه و منحصر به فردی می باشد که باعث افزایش فوق العاده نرمیت و قدرت پا می شود و هنرجویان این سبک به داشتن انعطاف بدنی فوق العاده و زدن ضربات پای عالی و حرکات پرنده ای و نمایشی زیبا و انجام حرکات سخت تعادلی معروف می باشند.
#hala
#martialsports
#سبک شناسی🀄️
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
📚ریشه شناسی و فلسفه عمومی کلمه #آیکیدو
کلمه آیکیدو از سه حرف #کانجی تشکیل شده است:
Ai | آی | 合
⛩به معنای به هم پیوستن، #هماهنگی
Ki | کی | 気
⛩به معنای روح، #نیروی_درونی، انرژی طبیعی بدن
Do | دو | 道
⛩به معنای #راه و روش
" روش هماهنگی با #انرژی "
@jiu_aikido
#سبک شناسی 🀄️
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
🥋اگر امروز #راست بگویید
فردا #دروغ نخواهید گفت.
#بروس لی
#bruclee
#حکمت استاد🀄️
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥋ایپون عالی و دیدنی کاکاتو مواشی
#شیهان فیلهو💪
@kuqusionschoolashkezar
#تکنیک💪
#کیوکوشین🥋
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥋 #اندی_هوگ
#رزمی_کار کیوکوشین☯
@kuqusionschoolashkezar
#مشاهیررزمی🥋
#کیوکوشین 💪
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥋#ضربات_دست
در سبک های مختلف ☯
#box
#تکنیک👊
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👊مبارزات #اندی_هوگ
استاد استفاده از اوچی و سوتو مواشی #کیوکوشین و قدرت آن
@kuqusionschoolashkezar
#andihog
#مشاهیررزمی🥋
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥋حضور استاد #اکبر_فرجی
#بنیان گذار #نینجوتسو در ایران
در باشگاه مرکزی نینجا در کنار استاد #ماساکی هاتسومی☯
#ninjutsu
#hatsumi
#باشگاه⛩
👊@HrazmiVpahlvani💪
کانال #هنرهای رزمی.. #ورزش پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥋سلامتی یعنی این👍☺️
#sportpleasure
#لذت ورزش💪
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از کاراته و دفاع شخصی
گیچن فونا کوشی در سال ۱۸۶۸ در شوری اوکیناوا Shuri Okinawa بهدنیا آمد. او بهوسیله دو نفر از مشهورترین اساتید آنزمان آموزش دید. هر یک از آنها سبک متفاوتی از هنرهای رزمی اوکیناوائی را به او آموزش دادند. وی از استاد یاسوتسونه ازتو Yasutsune Azato سبک شوریـته te-shuri را آموخت و از استاد یاسوتسونه ایتوسو Yasutesune Itosu سبک ناهاـته Naha-te فرا گرفت و از ترکیب این دو سبک بود که روزی تبدیل به شوتوکان کاراته شد.
● سنسیفوناکوشی کسی است که کاراته مدرن را به ژاپن معرفی کرد.
در سال ۱۹۱۷ از او خواسته شد که هنرهای رزمیاش را در یک نمایشگاه آموزش فیزیکی که توسط وزارت آموزش برگزار میگردید را به اجراء بگذارد.
در سال ۱۹۲۲ مجدداً از وی برای نمایشگاه دیگری درخواست مشابهی شد.
برای سومین بار چنین درخواستی صورت گرفت، اما اینبار اجراء در حضور امپراطور و خانواده سلطنتی به معرض نمایش گذاشته شد.
بعد از آن سنسی فوناکوشی تصمیم گرفت که در ژاپن بماند و به ترویج و آموزش کاراته بپردازد.
او در کنار خلق کردن شوتوکان کاراته و معرفی آن به ژاپن و تمام دنیا کتابی به نام ریوکیوکمپو: کاراته دو Ryukyu Kempo: Karate-do نوشت. استاد همچنین کتاب کاراته ـ دو کیوهان Karate-do Kyohan متن اصلی و کتاب راهنمای شوتوکان و همینطور زندگینامه خودش را به نام کاراته دو، روش زندگی من My way of life را نوشته است. این کتابها و هنر او میراث گرانقدر این مرد متواضع، با اصالت و نجیب است.
عکس یادبودی از گیچن فوناکوشی در سال ۱۹۶۸ در معبد انکاکو ـ جی ji Temple-Enkaku در کاماکورا نصب گردیده. خوشنویس سمت راست بهوسیله استاد انجام شده است. و خوشنویس سمت چپ اثر آساهینا سوکن، روحانی اعظم معبد است. که نوشته شده:
کاراته نی سته ناشی
Karate ni sete nashi
کاراته با حمله شروع نمیشود.
داستان زندگی این استاد با بسیاری از بزرگان کاراته شباهت زیادی دارد. وی علیرغم اینکه پسری ناتوان و ضعیف بود، لکن والدینش او را برای فراگیری کاراته نزد استاد لیتوسو بردند. مصرف داروهای گیاهی که توسط تکاشیکی پزشک او تجویز میشد از یکسو و تعلیمات ارزنده استادش موجب گردید، وی به شاگردی خوب تبدیل گردد. استفاده از اساتید دیگری همچون آساتو Asato، آراکاکی Arakaki و ماتسومورا Matsumura در موفقیت و مهارت وی نقش مهمی ایفا نمود و توانست به ذهنش نظم و ترتیب فوقالعادهای بدهد.
در سال ۱۹۲۲ که وی از اوکیناوا به ژاپن آمد، در خوابگاه دانشجویان ارشد در سویدوبابا Suidibaba توکیو اقامت نمود. او در یک اتاق کوچک زندگی میکرد. در طول روز که دانشجویان در کلاسهایشان بودند وی به نظافت خوابگاه میپرداخت و در شب هنگام به آنها کاراته میآموخت.
بعد از مدت کوتاهی درآمد خوبی بهدست آورد و توانست اولین مدرسه کاراته را در میشوجوکو Meisho Juku افتتاح نماید. بهدنبال آن شوتوکان او نیز در منطقه مجیرو Mejiro کار خود را آغاز کرد و شاگردان بسیاری نزد وی کاراته را فراگرفتند که از آن جمله میتوان به تاکاگی Takagi و ناکایاما Nakayama در نیپون کاراته کیوکای، یوشیدا Yoshida در تاکودای، اوباتا Obata در کئیو، نوگوچی Noguchi در واسدا و اوتسوکا Otsuka بنیانگذار وادوریو کاراته اشاره کرد.
گفته میشود در تمام سفرهائی که فوناکوشی در داخل و اطراف ژاپن برای نمایش یا سخنرانی میرفت، اوتسوکا همراه وی بوده است.
هنرهای رزمی در ژاپن در اوائل دهه ۲۰ تا دهه ۴۰ در دست ناسیونالیستهای افراطی افتاد. آنها اعمالی را که با حرکات وحشیانه همراه نبود هنر محسوب نمیکردند.
استاد فونوکوشی موفق شد، بر این تعصب غلبه کند و کاراته را در سال ۱۹۴۱ بهعنوان یکی از هنرهای رزمی ژاپنی به ثبت برساند.
نیاز به گفتن نیست که در آن اثنی بسیاری از باشگاههای کاراته در ژاپن پیشرفت و رشد چشمگیری کردند.
در سال ۱۹۲۶ کاراته به دانشگاه توکیو معرفی شد. ۳ سال بعد از آن کاراته بهطور رسمی بهوسیله ۳ نفر از شاگردانش به نامهای ماتسودا کاستوچی Matsuda Katsui Chi، هیموتسوکازومی Himotsu Kazumi، ناکاچی ک Nakachi K، در سطح وسیعی سازمان یافت. او همچنین باشگاههای کاراته را در دانشگاه کیئو Keio و در شیچی ـ توکودو Shichi-Tokuda که سربازخانهای بود و در گوشهای از زمینهای قصر واقع شده بود، تأسیس گردید.
فوناکوشی از شیچی ـ توکودو هر روز برای آموزش بازدید میکرد و همیشه بهوسیله اوتسوکا، که بهطور شایستهای بهعنوان یکی از درخشانترین شاگردان او در ژاپن شناخته میشد همراهی میشد.
کاتای مورد علاقه این شاگرد با افتخار، نای هانچی Naihan chi بود که این کاتا را به همراه شاگرد خارقالعاده دیگری به نام اوشیما Oshima که پینان کاتا (هییان Heian) را اجراء میکرد، انجام میداد.
یکروز که اوتسوکا در شیچی ـ توکودو مشغول تدریس بود، یکی از شاگردانش به نام کوگورا از دانشگاه کئیو که دارای کمبرند سیاه دان ۳ در کن دو بود
هدایت شده از کاراته و دفاع شخصی
و در کاراته کمربند سیاه داشت، شمشیری برداشت و رو در روی اوتسوکا ایستاد.
تمامی شاگردان به این منظره نگاه میکردند تا ببینند عاقبت چه اتفاقی میافتد. آنها فکر میکردند که هیچکس نمیتواند با شمشیر برهنه (Shinken) که در دست یک استاد کندو قرار دارد، مقابله کند. اوتسوکا با خونسردی به کوگورا نگاه میکرد و در یک لحظه که او شمشیرش را حرکت داد، وی را خلع سلاح کرد. این عکسالعمل سریع مبین مهارت اوتسوکا در کاراته بود بود و همچنین درک فلسفه سنسی فوناکوشی، که میگفت: تمرین مستمر کاتا در مبارزه، بیش از حد لازم بهکار میآید را مورد تصدیق قرار میداد.
استاد فوناکوشی به همراه خودش ۱۶ کاتا برای ژاپن به ارمغان آورد که عبارت بودند از: ۵ کاتای پینان، ۳ کاتای نای هانچی، کوشانکودای Kushan Ku dai، کوشانکو شو Kushan Ku sho، سیسان Saisan، پات سای Pat Sai، وانشو Wan shu، چینتو Chin to، جوته Jutte و جیون Jion.
او شاگردانش را بیش از پیش در مراحل پیشرفته متوقف میساخت. آموزش مکرری که او آنرا بنیان گذاشت نتیجهبخش بود. شاگردان او مفیدترین و دقیقترین نوع کاراته را که میتوان تصور کرد، بهوجود آوردند.
روزی استاد جیگورو کانو Gigoro kano بنیانگذار جودو نوین، استاد فوناکوشی و ماکوتو گیما Makoto Gima را به کودوکان Kodo kan دعوت کرد. در حدود ۱۰۰ نفر این اجراء را تماشا میکردند. گیما که بهعنوان یک جوان در اوکیناوا زیر نظر یابو کنتسو Yabu kentsu تعلیم دیده بود کاتای نای هانشی شودان را انجام داد و سنسی فوناکوشی کاتای کوشوکان Kosho Kun (کوشانکودای) را به نمایش گذاشت.
سنسی کانسو که این اجراء را تماشا میکرد، شدیداً تحتتأثیر قرار گرفت و راجع به تکنیکهای مورد استفاده سؤال مینمود و از پاسخهای آنها احساس رضایت میکرد.
صرفنظر از خلوص و بیریائی او در آموزش هنر کاراته واقعی، بد گویانی نیز داشت.
سنسی فوناکوشی مرد متواضعی بود. وی افتادگی و تواضع را امری واجب میدانست و آنرا به همه شاگردانش توصیه میکرد. او در صلح و آرامش با خودش به همراه پیروانش زندگی میکرد.
هر زمان که نام گیچن فوناکوشی برده میشود مقایسه مرد تائو Tao Man و کوچک مرد Little Man به ذهن متبلور میگردد. روزی یکی از شاگردانش پرسید: فرق بین مرد تائو و کوچک مرد چیست؟ سنسی پاسخ داد: بسیار ساده است زمانیکه مرد کوچک، دان ۱ شد به سختی میتوانست صبر کند و با بلندترین صدا فریاد زد تا به همه بگوید او دان ۱ شده است. وقتی دان ۲ را گرفت به بالای پشتبام رفت و این مووضع را با فریاد به مردم اعلام کرد و زمانیکه دان ۳ شد در داخل اتومبیلاش در تمام شهر بوقزنان به مردم ارتقاء درجهاش را اعلام نمود.
سنسی اینگونه ادامه داد که زمانیکه مرد تائو دان ۱ شد با قدرشناسی سرش را خم کرد و تعظیم نمود. زمانیکه دان ۲ شد با سر و شانههایش تعظیم نمود و وقتی دان ۳ شد از کمر خم شد و تعظیم کرد و به آرامی از کنار دیوار عبور کرد تا مرد او را نبینند و متوجه وی نشوند.
استاد فوناکوشی مرد تائو بود او هیچ تأکیدی روی رقابت، شکستن رکورد، یا مسابقات و قهرمانی نداشت و بهجای آن به کمال رسیدن فردی تأکید داشت. او به نجابت و شایستگی اعتقاد داشت، وی استاد استادان بود. استاد فوناکوشی در سال ۱۹۵۷ در ۸۸ سالگی درگذشت.
منبع : ماهنامه دنیای کاراته
هدایت شده از آموزش نینجاوهنررزمی
نینجوتسو
در لغت به معنای هنر حركت پنهان میباشد. نین به مفهوم بردباری و تحمل است اما دلالت بر استقامت یا ملایمت نیز دارد. جوتسو نیز به معنای هنر میباشد.
وسیله ای برای دفاع از خویشتن و رسیدن به مهارتهای ویژه رزمی برای غلبه بر دشمن و نوعی باور كردن درون آدمی كه آمیخته با طبیعت است
پیروان این مسلك را نینجا مینامیدند. نینجا ها كه در هنرهای رزمی استاد بودند, قادر بودند تا در مواقع خطر خود را به اشكال طبیعی و غیر طبیعی در آورند تا از دام دشمن بگریزند.
نین جوتسو قبل از ورود به ژاپن فوشو نام داشت كه به معنی هنر سیاه چینی بود, كه توسط آنها بسیار و به تدریج توسعه یافت و به هنر رزمی زیبا, سریع و منعطفی مبدل شد.
● پنج تمرین مختلف ویژگی این هنر را مشخص میكردند
۱) تعادل
۲) چابكی
۳) قدرت
۴) استقامت
۵) مهارت های ویژه
● قدرت نینجا
طریقت هنرهای رزمی در جنگیدن و مبارزه كردن خلاصه نمیشود, بلكه به مفهومی بالاتر, یعنی حیات و زندگی و نوعی تعادل و تداخل بین آگاهی فردی و آگاهی كیهانی,اشاره دارد. آنهایی كه شدیدا به منیت و هوای نفسانی چسبیده اند,نمیتوانند با نیروی موجود در كائنات ارتباط برقرار كنند. برای رسیدن به كمال, هنرجو بایستی از دام خودپرستی و خود فریبی رها شود
قدرت نینجا با بكارگیری ۵ عنصر نمایان میشود. این ۵ عنصر در پیكر كائنات متجلی است و در تمامی ذرات هستی متبلور میباشد. جالبتر اینكه این عناصر در بدن انسان به صورت ناخالص وجود دارد و انسان با تنظیم انرژیهای فیزیكی و درونی و پاكسازی عناصر, میتواند نیروی مافوق تصور بشر در وجود خود بپروراند و آنرا به كمال برساند.
فرم های هنرهای رزمی عمدتا به منظور آماده کردن یک شخص به منظور دفاع از خود در برابر حملات ناگهانی و خشونت آمیز توسعه یافت. همچنین برخی از اشکال مبارزه ای برای “ارتقا ذهنی” پدید آمدند و معنویت را در یک فرد افزایش می دهند. با این حال، چند سبک از هنرهای رزمی وجود دارند که هنگام استفاده می توانند بسیار کشنده باشند. امروزه چنین سبک های مبارزه ای عمدتا توسط ارتش یا سازمان های اجرای قانون استفاده می شوند. بنابراین، در ادامه این مقاله از سایت ژیار آنلاین به معرفی 5 فرم مبارزه خواهیم پرداخت که می توانند بسیار کشنده باشند.
سامبو – روسیه
"دفاع شخصی بدون سلاح" ترجمه Sambo می باشد که اساسا یک هنر رزمی وحشیانه در روسیه است. سامبو برای اولین بار در اوایل دهه 1920 توسط ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی برای بهبود کلی مهارت های رزمی در بین سربازان توسعه یافت. این هنر رزمی توسط Viktor Spiridonov و Vasili Oschepkov کشف شد. این فرم مبارزه اساسا شامل 3 بخش است: ورزش سامبو، مبارزه با سامبو و مامبوی آزاد. همچنین این هنر رزمی شامل حرکت هایی مانند قفل پا، نگهداری چوک، و همچنین استفاده از ضربات مکرر پا، آرنج و زانو می باشد. اگر این هنر رزمی به درستی مورد استفاده قرار گیرد می تواند بسیار کشنده باشد.
موی تای – تایلند
"هنر هشت عضو" همان چیزی است که به عنوان هنر رزمی مبارزه ای وحشیانه معروف به موی تای شناخته می شود. این اساسا شامل تکنیک های بالینی و استفاده از زانوها، آرنج، مشت و سینه ها می باشد. از نظر تاریخی، این نوع از مبارزه در اواسط قرن هجدهم توسط مبارزی به نام Nai Khanomtom متعلق به سلسله سیام و هنگام جنگ با سلسله Konbaung پدید آمد. علاوه براین، در این سبک از هنر رزمی یک مبارزه با ترکیبی از مشت زدن (Chok)، لگد زدن (Te)، زانو (Sok)، پرتاب پا (Thip) و کشتی گیری برای غلبه بر حریف انجام می شود. در حال حاضر، از آنجا که استفاده از موی تایمی تواند منجر به مرگ یک جنگنده مبارز شود می توان آن را جزء لیستی از هنرهای رزی کشنده قرار داد.
سیلات ملایو- مالزی
سیلات مالایو (Silat Malay) اصطلاحی است که بطور معمول برای اشاره به یک هنر رزمی وحشیانه از مالزی به نام Silat Melayu گفته می شود. ظاهرا این نوع مبارزه در حدود 2000 سال پیش در فرهنگ مالایی توسعه یافته است. علاوه براین، این هنر رزمی از حرکاتی مانند چنگ زدن و قفل شده پشتیبانی می کند. این اساسا شامل استفاده از حرکات سریع دست و پاها می باشد. این اساسا شامل استفاده از حرکات سریع دیت و پاها می شود تا به راحتی به حریف برسد. با این وجود، Silat Melayu یکی از چند فرم هنر رزمی می باشد که بسیار مرگبار است.
آرنیس – فیلیپین
اسکریما یا کالی یک فرم وحشیانه از یک هنر رزمی فیلیپینی به نام آرنیس می باشد. به نظر می رسد که آرنیس ورزش ملی فیلیپین نیز می باشد. این سبک مبارزه ای عمدتا شامل استفاده از سلاح هایی مانند چوب، چاقو و سلاح های تیغه دار می باشد. علاوه براین، تکنیک های "دست باز" (یعنی استفاده از دست ها) نیز در این سبک هنر رزمی استفاده می شود. باتوجه به تکنیک، حرکاتی مانند چنگ زدن و قفل های مشترک عمدتا توسط رزمی کار در طول یک مبارزه استفاده می شوند. از لحاظ تاریخی، این سبک مبارزه به وسیله طبقه کشاورزان ابداع شده است و یکی از هنرهای رزمی کشنده به شمار می آید.
کراوماگا
مبارزه با تماس ترجمه این هنر رزمی وحشیانه می باشد. علاوه براین، تکنیک های مورد استفاده در این نوع مبارزه شامل عناصر مربوط به بوکس، کشتی، آیکیدو، جودو و کاراته می باشد. کراو ماگا مبتنی بر فلسفه ای است که خشونت را تشویق می کند و یکی از چند هنر رزمی است که می تواند در هنگام استفاده موجب آسیب جدی و حتی مرگ شود.
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
📚 #هنر_جنگ ⚔
اگر دید شما به رشته های رزمی صرفاً ورزشی نباشد و بیشتر درگیر “هنرهای رزمی” باشید تا “ورزش های رزمی”، آن وقت بدون تردید در طول فعالیت خود در هنرهای رزمی بارها و بارها نام این کتاب را خواهید شنید.
“هنر جنگ” یک #متن باستانی نوشته #استراتژیست شهیر چینی، #سان تزو (سن سو) است که در آن به معرفی و آموزش استراتژی های نظامی پرداخته است.
اگرچه بسیاری معتقدند #استراتژی های معرفی شده در این کتاب حتی هنوز هم در #جنگ های امروزی کاربرد دارد اما بیشتر شهرت این کتاب، اعتقاد به کاربرد این استراتژی ها در سایر عرصه ها از جمله در عرصه مدیریت، #تجارت و دنیای کسب و کار است.
به همین خاطر بیشتر مشتریان این کتاب مدیران، کارآفرینان و فعالین اقتصادی هستند.
#سونتزو
✅جمله معروفی از این #کتاب:
اگر هنگام نبرد خود و حریفت را #شناختی حتما #پیروز می شوی..
اگر فقط خودت را می شناسی ۵۰ در صد برنده ای ولی اگر نه خودت را می شناسی و نه حریفت را..
پس کاملا #شکست می خوری!☯
@wushucaran
#book
📚 #مطالعه #کتاب #علم #تئوری
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
#کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)☯ 武術🀄️
هدایت شده از هنرهای رزمی ورزش پهلوانی 🇮🇷
🥋 #قهرمانان در باشگاه ها به وجود نیامده اند
قهرمانان ساخته چیزی از عمق وجودشان هستند.
یک اشتیاق..
یک رویا..
یک الهام...
باید تا آخرین دقیقه استقامت داشته باشند.
باید از بقیه سریع تر عمل کنند.
باید مهارت و #اراده داشته باشند..
ولی اراده آنها بایستی قوی تر از مهارتشان باشد.☯
@defashakhsi_qom
#انگیزه💪
👊 @HrazmiVpahlvani 💪
#کانال
#هنرهای_رزمی.. #ورزش_پهلوانی🇮🇷
🏹🥊🥋🏋♂🤼♂🤸♂🧗♂🤺🏊♂🏇
(⛩هنرهای رزمی ما را از خواب بیدار می کند و در آن زیبایی بزرگی نهفته است.)
☯武術🀄️