🔹 شرک گناهی است که خداوند متعال فرمود من این گناه را نمیبخشم!
اما می بینید که در آیات قرآن یک ولی خدا در برابر شرک علنی و بسیار قبیح امتش سکوت میکند❗
▫آن جایی که موسی (ع) برای دریافت الواح به سوی طور رفت و هارون (ع) را خلیفه خودش قرار داد.
🔻 هنوز خیسی پای مردم به واسطه عبور از دریا خشک نشده! که سامری گوساله میسازد و مردم گوسالهپرست میشوند❗
🔻 هارون میگوید این چه کاریست؟ مردم هم، پشت به پشت هم در مقابل هارون...
🔻 زمانی که موسی (ع) که برمی گردد به هارون (ع) میگوید چرا هیچ کاری نکردی؟ جواب هارون چیست؟
🔅 قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ
هارون (ع)، چرا سکوت کردی؟ تمام دعواها سر توحید بود! حالا میگویی بیخیال این شرک تا وحدت جامعه بنی اسرائیل حفظ بشود⁉
🔸 مسئله وحدت در قرآن حول مأموریت امت است. مأموریتی که مأموریت اصلی انبیاء است. هیچ چیزی نمیتواند در مقابل آن قرار بگیرد❗
بسیج تمام مستضعفان عالم مأموریت ماست.
حضرت امام خمینی (ره) میفرمودند:
🔅 من يك پيشنهادى در چند روز پيش از اين كردم كه اگر اين پيشنهاد را عمل بكنند، اين اسباب اين مىشود كه روابط انشاءاللَّه كمكم پيدا بشود. و او ايجاد يك «حزب مستضعفين»، تمام مستضعفين دنيا، اعم از مُسْلم و غير مُسْلم- اين دولتهاى غيراسلامى كه به مردم ظلم میكنند؛ ملتها اين طور نيستند. ملت مثلًا امريكا، ملت فرانسه، آنها كه ظلمى نمیخواهند بكنند. اين كه ظلم میكند، آن كه خلاف میكند، دولتها هستند. آنها هم مستضعفينشان گرفتار مستكبرين است- اگر يك حزبى در عالَم پيدا بشود، يك حزب عالَمى، حزب مستضعفين، كه همان «حزب اللَّه» است، اين مشكل رفع بشود. با رفع اين دو اشكال، تمام مشكلات مسلمين رفع میشود؛ هيچ قدرتى با اين قدرتها نمیتواند مقابله بكند (صحیفه ۹/۳۳۱)
🔹 مسئله تفرقه یکی مسائلی است که مانع مردمی شدن حاکمیت میشود.
خب این لایه اول که امام حتی حاضر است برای همراهی امت انحرافاتی از آنها را نادیده بگیرد❗
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
18929.pdf
3.11M
📄 #معرفی_مقاله| بررسی موانع حکمرانی مردمی در ایران
🔸 راهکارهایی برای ارتقای نقش مردم در حکمرانی
🖋 تدوین کننده: سینا شیخی
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
#حکمرانی_مردمی
#مشارکت_مردمی
#تعاون
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه نهم: همراهی امام با امت ۲ (حتی در خطای امت)
🔹 وقتی عنصر امت را در حرکت جریان حق جدی بگیرید، پیش از همه، خود امام که محور جریان حق است، اهمیت این مسئله را میفهمد. لذا همراهی امام با امت حداکثری است. امام حق ندارد به هر بهانهای امت را رها کند❗
اساسا توبیخ یونس (ع) در قرآن از این جهت بود که او امت خود را رها کرد؛ امتی که حتی قرار بود عذاب بشود!
خداوند میفرماید که نباید رهایشان میکردی! نباید در مقابل امت بیصبری کنی.
🔹 جلسه قبل یک لایه از این همراهی حداکثری (که امام گاهی اوقات در مقابل بدعت علنی امت سکوت میکند و کنار میآید) مطرح شد.
اما در یک سطح دیگر نه تنها امت خطا میکند و امام کنار میآید و نادیده میگیرد، حتی امام در خطای امت شرکت میکند‼
🔹 خوب دقت بشود، اینها بحثهایی است که لبههای اعتقادی دارد، یکدفعه یکی میگوید یعنی امام معصوم خطا میکند❓ در خطا شرکت میکند❓ میداند عملی خطاست و مرتکب میشود❓
🔻 پاسخ این است که این خطا، خطای منافی عصمت امام نیست. مثل چی؟ مانند پدری که میداند یک کار اشتباه است، اما برای اینکه بچه تجربه کنترل شدهای از اشتباه داشته باشد، یا مثلا خطای بزرگتری رخ ندهد، یا مثلا رابطه پدر و فرزندی حفظ شود، با این خطا جلو میآید. پدر خطا میکند ولی آیا خطای پدر همان خطای کودک است؟ خطای کودک از روی جهل است! اما خطای پدر از روی علم است!
🔹 امام اگر با خطای امت همراه میشود، امت جاهلانه خطا میکند، اما امام عالمانه وارد میدان میشود. او خطا نکرده اگر چه ظاهرش این است که او هم خطا کرده!
▫ برخی میگویند این که قرآن به پیامبرش مکرر گفته: یا رسول الله استغفار کن، از این جهت است؛ زیرا ظاهرش این است که او هم داخل یک خطا شرکت داشته است.
▫ مثلاً در جریان جنگ احد رسول الله (ص) میدانست که راه مقابله با این لشکر این است که داخل مدینه بمانند، اما جوانها اصرار کردند و رفتند بیرون مکه. شد شکست سنگین اسلام با قیچی شدن سپاه و شهادت حمزه سیدالشهداء.
▫ مثال دیگر حکمیت زمان امیرالمومنین (ع) است. فکر میکنید مشکل خوارج با امیرالمؤمنین (ع) چه بود؟ این بود که چرا تو حکمیت رو قبول کردی؟ چون ظاهرش خطاست. خیلی دلسوزانه هم میگفتند، مبنای قرآنی هم داشتند. اما آنها حقیقت امامت امام را نفهمیده بودند و اینجاست که امام مظلوم میشود.
▫ مثال دیگر صلح امام مجتبی (ع) است. در کتاب «صلح امام حسن» شیخ راضی آل یاسین مینویسد در اول کار، اساساً امام مجتبی (ع) همان مسیر جهاد امیرالمؤمنین (ع) را پی گرفت! امام حسن (ع) همان لشکر را مجدد مجهز کردند. یعنی امام مجتبی (ع) جداً برای جهاد رفته بود ولی آمدند مقابل مردم ایستاد فرمودند:
ما از نبرد پشیمان نیستیم قبلا شما اهل جهاد بودید اما الان دنیا براتون مهم شده...
صلح امام مجتبی شرکت در خطای جمعی امت بود!
▫ در دوران زعامت مقام معظم رهبری، از ایشان حتی یک جمله در تأیید سازش و مذاکره با امریکا سراغ ندارید.
اما چرا رهبر انقلاب پای برجام را امضا میکند؟! از دیپلماتها دفاع میکند! چرا رهبری این خطا را مرتکب میشوند؟!
🔹 اگر امتی خطا کند و امام مجبور شود با خطای امت همراه شود، فکر نکنید خدا از کنار خطای امت راحت میگذرد❗ میگذرد، اما راحت نمیگذرد❗
▫ در ماجرای گوسالهپرستی، خداوند آنها را بخشید
🔅 ثُمَّ عَفَوْنَا عَنْكُمْ
اما در کنار این بخشش، بنی اسرائیل، تلفات سنگین داد!
🔅 فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ
▫ در اُحد خطا بکنید، حمزه را از دست خواهید داد
▫ به حکمیت تن بدهید، خوارج از دلش زائیده میشود و علی(ع) را از شما میگیرد!
▫ اگر امامتان را مجبور به صلح کردید، میرسد به کربلا❗
ادامه دارد... 👇
🔹 یک بار دیگر با هم مرور کنم:
🔻 برای پیشبرد جریان حق ترکیب امام - امت ضروری است.
🔻 برای حفظ ترکیب طلایی، امام نهایت همراهی را با امتش خواهد داشت.
🔻 تا جایی که حتی با بدعتهای بزرگی هم ممکن است کنار بیاید! چرا؟ برای حفظ امت.
🔹 این سوال و این شبهه مطرح میشود که امام تا کجا حاضر است با امت و انحراف او کنار بیاد⁉
🔻 اگر بگوییم که امام برای حفظ امت همه بدعتها و انحرافات را میپذیرد، یعنی یک حرفی شبیه اندیشه ماکیاولیستی میشود که تحقق هدف با هر ابزاری و این اساساً با هدف امامت امام سازگار نیست!
▫ بالاخره پدر تا یک جایی در مقابل خطای بچه سکوت میکند، حالا بچه چاقو برداشته و میخواهد سر برادرش را ببرد 😱
اینجا هم پدر سکوت کند❓ پاسخ این سؤال طبق تاریخ اسلام میشود مقایسه جریان امام مجتبی (ع) و جریان سیدالشهدا (ع) که فعلاً به آن نمیپردازیم .
🔹در تاریخ قرآنی بنی اسرائیل شما دو مدل رفتار متفاوت از حضرت موسی (ع) نسبت به بنی اسرائیل میبینید.
🔻 جلسه قبل یکی از این دو صحنه را برای شما عرض کردم. کنار آمدن هارون (ع) در مقابل انحراف شرک بنی اسرائیل. طبیعتاً گناه شرک بزرگترین معصیتی است که میشود فرض کرد اما بعد از این واقعه موسی (ع) امت خودش را ترک نمیکند! حتی قرآن میفرماید ما عفو کردیم، البته کفاره سنگینی پرداخت شد، اما خدا بخشید و موسی امت خودش ر! ترک نکرد:
🔅 وَإِذْ وَاعَدْنَا مُوسَى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَأَنتُمْ ظَالِمُونَ
🔅 ثُمَّ عَفَوْنَا عَنكُمِ مِّن بَعْدِ ذَلِكَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
این یک صحنه است.
🔻 صحنه دوم جایی است که موسی (ع) بنی اسرائیل را نفرین میکند!
نفرین حضرت موسی (ع) چیست؟
🔅 قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ
اینجا دیگه موسی (ع) میفرماید: اصلا امتی نیست! منم و برادرم هارون... .
🔹 چه انحرافی در بنی اسرائیل رخ داده است که موسی (ع) میگوید من امت پاکار ندارم؟
🔻 این کلام موسی (ع) مربوط به آن جایی است که بنی اسرائیل رسیدند پشت درهای ارض مقدس و قرار بود جهاد فی سبیل الله کنند. یعنی همان قیام لله را که اصل اساس مأموریت امت است انجام بدهند، ولی انجام ندادند.
قرآن میفرماید موسی (ع) به بنی اسرائیل گفت:
🔅 يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ
چه جوابی دادند؟
🔅 قالُوا يا مُوسى إِنَّ فيها قَوْماً جَبَّارينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ
🔹 اصلا بیرون کردن اینها مأموریت شماست!
بعد دو نفر از بنی اسرائیل که برخوردار از نعمت بودند
🔅 قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ
جواب دادند که: نخیر، ما نیستم. جوابشان خیلی بد بود. نشان میداد اینها اهل جهاد نیستند.
🔅 قالُوا يا مُوسى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فيها فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ
بعد از این صحنه است که موسی (ع) فرمود:
🔅 قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ
اینجا بود که موسی از امتش برید.
🔸 برای این که امت پای امام بماند و امام با خطاهای امت کنار بیاد، شرط اساسیاش مجاهد ماندن است.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫️ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه دهم: همراهی امام با امت ۳ (مدیریت ولایی و مظلومیت امام)
🔹 وقتی که حرکت به سوی اهداف حق را در قالب ترکیب امام - امت میبینیم، ظرافتهای مهمی در این ترکیب هست که باید مورد توجه قرار بگیرد.
🔻 یکی از این ظرافتها، شیوه امامت امام است.
🔹 برای آنکه این ظرافت برای ما، خوب درک شود و مسئله جا بیفتد، لازم است به این سؤال پاسخ داده شود که
چه کمبودی در سیاست و رفتار انبیاء، اولیاء و ائمه بود که مردم با آنها همراه نمیشدند؟
🔻 درست است که در نگاه تمدنی و توحیدی، نتایج اخلاص و ایمان اولیاء همیشه در عالم هست و اینان فاتحین حقیقی عالم هستند، اما ظاهرش این است که اینها شکست خوردند! (مثلاً زمانی که یک پیامبر را لای تنه درخت میگذارند و با اره تکه تکه میکنند😭 این یعنی ایشان موفق نشده است)
یک مقدار سوال را مصداقیتر عرض کنم.
چرا امیرالمؤمنین (ع) نتوانست 🔅لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ🔅 را محقق کند❓ اگر محقق کرده ما چرا منتظر ظهوریم❓
🔻 چرا مردم با معاویه همراه میشدند و دستورش را اطاعت میکردند❓ اما علی (ع) دستور میداد، اطاعت نمیکردند❓
مشکل کجاست❓
🔻 آیا عدل علی (ع) کمتر از معاویه بود؟
مگر مردم از عدالت خوششان نمیآید؟ پس چرا حکومت عادلانه علی (ع) را دست معاویه دادند؟
🔻 اگر بگویید که عدالت علی (ع) به نفع توده مردم است و نه به نفع خواص و خواص حکومت را دست معاویه دادند! باید در جواب این حرف گفت، پس توده مردم کجا بودند؟ آنها که از عدل بهره میبردند، پس چرا با خواص همراهی کردند❓ لااقل اگر از علی (ع) دفاع نکردند، از خواص مقابل علی (ع) هم دفاع نمیکردند‼️
🔻 آیا مشکل این بود که خواص با علی (ع) بد بودند؟ آیا علی (ع) با ثروتمندها بد بود؟
زمانی که علی (ع) برای دریافت مالیات از ثروتمندها میفرستاد، به زور متمسک نمیشد و آنها هم نمیدادند و مولا هم نمیگرفت! ولی معاویه غارت و چپاول میکرد!
چرا ثروتمندان دوستدار معاویه شدند، ولی دوستدار علی(ع) نشدند؟
▫️ ثروتمندان نزد امیرالمومنین برای دادن زکات آمدند و خواستند اضافه بدهند، گفتند که در بیتالمال هزینه کن؛ مولا فرمودند که بیتالمال گدای شما نیست، بردارید ببرید...!
🔻 آیا مردم بصیرت نداشتند؟ شاید بشود قبول کرد که مردم شام جهل نسبت به مقامات امیرالمومنین (ع) داشتند؛ اما مردم بصره و کوفه که جاهل نبودند! آیا نمیتوانستند خوب و بد را بین علی (ع) و معاویه تشخیص بدهند؟ یعنی معاویه آنقدر ظاهرش خوب بود که مردم در تشخیص خوبی بین علی (ع) و معاویه دچار تردید بودند؟
🔻 آیا مردم زهد علی (ع) را نمیدانستند؟
▫️ آیا نمیدانستند که معاویه از پول بیتالمال کاخ سبز ساخته است؟ میدانستند...
▫️ آیا نمیدانستند زمانی که علی (ع) از بصره بیرون رفت گفت: من از اموال شما هیچ چیزی برنداشتم؛ این کیسه هم از اموال باغ خودم هست که توشه راهم هست. پس چرا با معاویه همراه شدند؟
🔻 آیا تبلیغات معاویه بیشتر بود؟ خیر❗️
🔸 تمام ابزار تبلیغات یا نامه بود یا منبر که در دست علی (ع) هم بود. اینکه معاویه چهره علی (ع) را خراب کرد غالباً برای بعد از شهادت مولا (ع) هست. علی (ع) مگر منبر نداشت؟ مگر پا منبری نداشت؟ مگر اصحاب خاصی مثل شیعیان کوفه نبودند؟ سخنوری علی (ع) را که معاویه نداشت! پس مولا (ع) در تبلیغات ضعیف نبود. آنقدر قوی بوده که از خطابههای علی (ع) نهجالبلاغه بعد از قرنها تدوین بشود ولی برای معاویه نشود.
ادامه دارد... 👇
🔹 آیا امکانات معاویه بیشتر بود؟ نه!
تمام مملکت دست امیرالمومنین (ع) بود، ولی فقط شام دست معاویه بود.
🔻 خراج و نیروی نظامی مولا (ع) بیشتر از معاویه بود!
معاویه در حد یک استاندار بود ولی توانست بر دولت مرکزی غلبه کند. چرا❓
آیا مردم بیدین بودند؟
مگر مردم بر سر اعتقاد برای معاویه میجنگیدند؟
آیا مردم علی (ع) شیعه واقعی نبودند و مردم معاویه شیعه واقعی بودند؟ 😶
پس چگونه است که مولا (ع) نمیتواند برای خودش شیعه بسازد و معاویه میتواند⁉️
مگر شیعه درست کردن چه طوری است؟
🔹 آیا دین علی (ع) سخت بود و دین معاویه راحتتر؟
▫️ گناهکار میآمد اعتراف کند، مولا قبول نمیکرد. در تاریخ هست که تعداد زیادی اعدامی در دوره خلفاء بودند که مولا(ع) نجاتشان داد!
🔹 آیا مردم بغض علی (ع) را داشتند؟ بغض برای قریش بود که علی (ع) از آنها در راه اسلام کشته بود. انصار چرا بد بودند؟ کوفه چرا؟
🔹 آیا کشتگان سپاه علی (ع) زیاد بود؟ معاویه که 70 هزار کشته در سپاهش داشت❗️ پی چرا بغضش را مردم به سینه نداشتند؟ آیا یاران علی (ع) صبور نبودند و یاران معاویه صبور بودند؟
🔹 چرا مولا فرموددند که حاضر هستند ۱۰ تا از شما سربازانم را بدهم، یکی از سربازان معاویه را بگیرم⁉️
🔻 چگونه اینقدر مطیع شده بودند ولی سپاه علی (ع) این جور مطیع نشده بودند؟
🔹اصلا قبول!!! با علی (ع) مشکل داشتند!!! چرا پیامبر خدا (ص) نتوانست⁉️
🔹 آیا نسبت به اوج مقام رسول الله بصیرت نداشتند؟ آیا کسانی که مسیر اسلام را بعد از پیامبر منحرف کردند، قدرت و امکانات ویژهای داشتند که پیامبر (ص) نداشت؟
🔻 در برخی از صحنهها میگفتند که یا رسول الله (ص)، اگر حرف خداست قبول میکنیم، ولی اگر این دستوری که دادی حرف خودت هست، ما حرف داریم! رسماً قبول نمیکردند!!!!
🔹 خب پاسخ این سؤال چیست؟ چه مشکلی در حکومت مولا (ع) بود...
ابتدا از زاویه آنهایی که فهمی از مسئلهی امامت ندارند جواب بدهیم.
میآمدند نزد امیرالمؤمنین (ع) و میگفتند یا علی (ع) تو سیاست بلد نیستی❗️😐 🔅 یَقُولُونَ إِنَّ عَلِیّاً کَانَ لَهُ جَمْعٌ عَظِیمٌ فَفَرَّقَهُ وَ حِصْنٌ حَصِینٌ فَهَدَمَهُ... إِذَنْ کَانَ ذَلِکَ هُوَ الْحَزْمَ (وقعهصفین/ص۵۲۹)
🔅 وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیَةُ بِأَدْهَی مِنِّی وَ لَکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ وَ لَوْ لَا کَرَاهِیَةُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ (نهجالبلاغه/خطبه ۲۰۰)
•قرآن نیز برای پیامبر (ص) همین حرف را زده است:
🔅 وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ (توبه/ ۶۱)
▫️ میگفتند پیامبر (ص) سادهلوح است، هر چیزی که ما بگوییم را باور قبول میکند؛ نعوذبالله او دهنبین است. 😶
میآمدند جلو پیامبر (ص) میگفتند: درود بر تو ای رسول خدا ... امر، امر شماست اما پشت سر پیامبر (ص) کار خودشان را میکردند. پیامبر(ص) هم میدانست!
انگار بعضیها فهمیده بودند که پیامبر گیر نمیدهد...
🔹 با این طرح بحثها که مدیریت پیامبر (ص) زیر سوال میرود!
خب، زیر سوال بردند! خدا هم تایید کرده
🔅 قل اذنُ خیرٍ لکم...
🔻 حتی مولا امیرالمؤمنین (ع) هم با این آدمهای نفهم، همین قدر بزرگوارانه برخورد میکرد؟
🔻 آیا با این روش میشود جامعه را مدیریت کرد؟
خب، مشخص است که مدیریت نشد!
▫️ یک خانمی نزد امیرالمؤمنین (ع) آمد و گفت: میدانی چرا حکومتت به این وضع افتاده؟ چون همیشه توصیه و نصیحت میکنی؛ خب، گردن بزن و دستگیر کن!
🔸 ریشه پاسخ به این سؤالات در فهم مدیریت امام است نسبت به امت.
قبلاً گفتیم که امام بسیار با امت همراهی می کند.
🔹 در این همراهی و ارتباط بین امام با امت رازی است که سبب میشود امت اطاعت نکند، اما در مدیریت باطل مرضی است که امت اطاعت میکند.
خب این راز چیست❓
🔸 راز این است که امام حق و ولی خدا، انسانها را انسان حساب میکند. آنها را مانند چارپا اداره نمیکند تا مطیعش شوند.
به آنها احترام میگذارد تا ببیند آیا خودشان میفهمند؟ آیا احساس مسئولیت میکنند؟ آیا قیام لله میکنند یا نه؟
در اطاعت کردن کسی را مجبور نمیکند!
ادامه دارد... 👇
امیرالمومنین (ع) فرمودند:
🔅أَ وَ لَیْسَ عَجَباً أَنَّ مُعَاوِیَةَ یَدْعُو الْجُفَاةَ الطَّغَامَ فَیَتَّبِعُونَهُ عَلَى غَیْرِ مَعُونَةٍ وَ لَا عَطَاءٍ وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ وَ أَنْتُمْ تَرِیکَةُ الْإِسْلَامِ وَ بَقِیَّةُ النَّاسِ إِلَى الْمَعُونَةِ أَوْ طَائِفَةٍ مِنَ الْعَطَاءِ فَتَفَرَّقُونَ عَنِّی وَ تَخْتَلِفُونَ عَلَیَّ
🔹 معاویه به اراذل پول نمیدهد ، تحقیر هم میکند ولی آنها میجنگند ولی من به شما احترام میگذارم و پول هم میدهم ولی نمیجنگید❗️
علتش چیست؟
🔸 علتش همین است که مولا جان، تو مردم را انسان حساب میکنی و به آنها احترام میگذاری❗️
🔸 امام برای آنکه امت پای او بماند، کسی را مجبور نمیکند.
🔻اگر یک بار یکی هوایی شد خواست که از پیش امام برود، امام مانعش نمیشود! مجبورش نمیکند! تطمیع نمیکند! حتی اگر مولا تنها هم بماند، کسی را به زور پیش خودش نگه نمیدارد!
🔹فکر میکنید امام نمیتواند تطمیع کند؟ از آن سیاستبازیهای دغلکارانه معاویه بلد نیست؟
🔅 وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِیَةُ بِأَدْهَی مِنِّی وَ لَکِنَّهُ یَغْدِرُ وَ یَفْجُرُ وَ لَوْ لَا کَرَاهِیَةُ الْغَدْرِ لَکُنْتُ مِنْ أَدْهَی النَّاسِ
🔅 لَوْلاَ التُّقَی لَکُنْتُ أَدْهَی الْعَرَبِ.
🔹 یک جا مولا (ع) فرمودند: من راهکار شما را میدانم. میدانم چگونه میشود شما را مطیع کرد!
🔅 وَ لَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ الَّذِی یُصْلِحُکُمْ هُوَ السَّیْفُ
🔅 قَالَ وَ قَدْ عَاتَبْتُکُمْ بِدِرَّتِیَ الَّتِی أُعَاتِبُ بِهَا أَهْلِی فَلَمْ تُبَالُوا وَ ضَرَبْتُکُمْ بِسَوْطِیَ الَّذِی أُقِیمُ بِهِ حُدُودَ رَبِّی فَلَمْ تَرْعَوُوا أَ تُرِیدُونَ أَنْ أَضْرِبَکُمْ بِسَیْفِی
🔹 ولی من این کار را انجام نمیدهم!
🔸 اساساً مدیریت ولایی ، یک مدیریت پر ریسک است و بقای مدیریت ولایی، با امت است.
یعنی اکر امت پای کار نباشد امام نمیتواند❓
🔸 پس فکر میکنید علت غیبت امام زمان (عج) چیست⁉️
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫️ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه یازدهم: جایگاه مردم در مدیریت طاغوت
🔹 یک نفر نزد زهرای مرضیه (س) آمد و گفت: بیبی جان، مشکل علی (ع) این بود که سکوت کرد. بقیه راه افتادن حق نداشته خودشان را دوختند و بردند. علی (ع) میدانست و حقش هم بود ولی سکوت کرد و مشغول مراسم کفن و دفن پیغمبر (ص) بود. خب مشکل از علی (ع) بود!!!!
حضرت زهرا (س) این جواب را دادند:
🔅 مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتَی وَ لَا تَأْتِی
🔹 امت باید به سوی امام برود، امام او را مجبور نمیکند. امام به امت زور نمیگوید. امام امت را تطمیع نمیکند. امام به انسانها احترام میگذارد. ولایت انسان را آزاد میگذارد.
🔅 يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ
آزاد میکند تا خودت بفهمی
🔅 وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول
با این توصیف اگر کسی ولایت را معادل دیکتاتوری تصویر کند، چقدر احمق است؟؟؟!!!
▫ اینها مانند خوارجاند.
پیش امیرالمؤمنین (ع) آمدند و گفتند: علی (ع) تو باید مثل خلیفه دوم رفتار کنی، خودت ببری، بدوزی، هر کسی مخالف بود دهنش را ببند!
🔹 ولایت با زور، فریب و اجبار مدیریت انسانها را نمیکند. حتی اگر به ضررش باشد؛ و یا حتی اگر کارش سخت شود.
▫ بزرگترین دشمن پیغمبر (ص) ابولهب بود. مشکل ابولهب همان اول این بود که پیامبر (ص) در آن جلسه دعوت خویشاوندان علی (ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد.
🔻 آیا پیامبر نمیتوانست همان اول به ابولهب بگوید، بعد از من توجانشین من باش؟! (در حالی که با علم نبوت می داند ، ابولهب زودتر از پیامبر از دنیا می رود.) با این روش مهمترین مانع اسلام را برمیداشت!
اما ولی خدا این کار را نمیکند:
🔅 أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ
آیا امیرالمؤمنین (ع) نمیتوانست با زدو بند جلوی حاکمیت خلفاء را بگیرد؟
🔅 قَد کانَ أبو سُفیانَ جاءَ إلى بابِ رَسولِ اللّهِ صلى الله علیه و آله، وعَلِیٌّ وَالعَبّاسُ مُتَوَفِّرانِ عَلَى النَّظَرِ فی أمرِهِ، فَنادى: بَنیهاشِمٍ لا تُطمِعُوا النّاسَ فیکُم... أما وَاللّهِ لَئِن شِئتُم لَأَملَأَنَّها خَیلًا ورَجِلًا! فَناداهُ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام: ارجِع یا أبا سُفیانَ، فَوَاللّهِ ما تُریدُ اللّهَ بِما تَقولُ، وما زِلتَ تَکیدُ الإِسلامَ و أهلَهُ
▫ ابوسفیان گفت علی (ع)، دستور بده تا من کوچههای مدینه را برای تو پر از لشکر کنم که از تو دفاع کنند.
مولا قبول نکرد!
🔹 دقیقاً خلاف رفتار امام و ولایت با امت، رفتار طاغوت را ببیند.
🔻 چرا مردم زیر حکومت طاغوت مطیع هستند؟
🔻 چرا نظم در حکومت طاغوت بیشتر است؟
🔻 چرا جرم و جنایت در برخی حکومتهای طاغوتی بیشتر است؟
🔻 چرا در برخی حاکمیتهای طاغوت فساد مالی نمیشود؟
احتمالا دیده باشید که برخی این حرفها را میزنند!
دلیلش خیلی واضح است!
🔹 چون ولایت میخواهد انسانها را با محبت و مهربانی مدیریت کند، اصلا نیاز به مدیریت حیوانی نباشد.
اما طاغوت انسانها را با چوب و تحمیق اداره میکند.
🔸 امام صادق (ع) فرمود: امامت ما با رفق و مداراست و امامت بنیامیه با شمشیر است.
🔅 أ ما عَلِمتَ أنَّ إمارَةَ بَنِی اُمَیَّةَ کانَت بِالسَّیفِ وَ العَسفِ وَ الجَورِ وَ أنَّ إمارَتَنا بِالرِّفقِ وَ التَّألُّفِ وَ الوَقارِ وَ التَّقِیَّةِ وَ حُسنِ الخُلطَةِ وَ الوَرَعِ وَ الاجتِهادِ فَرَغِّبُوا النَّاسَ فِی دِینِکُم وَ فِیما أنتُم فیهِ.
این خیلی بد است که ولایت برای ما جا نیفتاده است؛ هر جا حرف از ولایت زده میشود، فورا یک عده میگویند ما یتیم و صغیریم که ولی داشته باشیم!
🔸 ولایت یعنی خودت کرامت داشته باشی، خودت آزاد باشی، خود مستقل بتوانی راه صحیح را بروی، بدون اینکه چوب بالای سر تو باشد!
🔹 عدهای دوست دارند که فرعونی بالای سرشان باشد و آنها را مدیریت کند. فرعون چگونه مدیریت میکرد؟
قرآن میفرماید:
🔅 فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ
فرعون، مردم خودش را خفیف و تحقیر میکرد و آنها اطاعت میکردند!
🔻 تحقیر میکرد، یعنی هر روز بهشان فحش میداد؟
نه! اجازه اندیشه آزاد، اجازه تفکر عمیق، اجازه مسئولیت پذیری و قیام به آنها نمیداد❗
🔻 نتیجهاش چه شد؟ بزرگترین تمدن تاریخی و باستانی را رقم زدند❗
چه بناهایی !!! چه شکوهی !!!! چه نظمی !!!
🔻 ولی ماحصل این تمدن چیست؟⁉
انسانهای تحقیر شده، مدفون شده زیر سنگ جاهلیت‼
ادامه دارد... 👇
🔹 آیا در دوره فرعون میتوانستید راه دیگری را انتخاب کنید؟
یک سری انسانهای ارزشمند و خواص در دوره فرعون حقیقت را پیدا کردند و تصمیم گرفتند به موسی (ع) ایمان بیاورند!
▫ قبل از اینکه فرعون بخواهد دست و پایشان را قطع کند و به تنه درخت ببندد به آنها گفت:
🔅 قَالَ آمَنتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ
بدون اجازه من ایمان آوردید⁉ 😳
خب، فرضاً اگر اجازه میگرفتند، توئه فلان فلان شده (سانسور شد 😄) اجازه میدادی❓
🔹 این ادبیات حکومت فرعونی است که تو مجبور هستی، مختار نیستی !
🔻 حتی بزرگان یک جامعه فرعونی اجازه اندیشه ندارند!
🔹 در کشورهای اروپایی اگر بخواهید در مورد هلوکاست اندکی فکر یا حتی طرح سؤال کنید، شما را از هستی ساقط می کنند!
در همین کشورهای نایس و قانون مدار و آزاد!!!
🔹 علامه طباطبایی در تفسیرشان فرمودند: دموکراسی از دیکتاتوری بدتر است؛ زیرا با پنبه سر میبرد!
مثل آب خوردن دروغ میگویند.
🔻 دروغ گفتند و ویتنام را نابود کردند!
🔻 دروغ گفتند و عراق رو نابود کردند!
🔻 دروغ گفتند و افغانستان را نابود کردند!
🔻 دروغ گفتند سوریه را نابود کردند!
🔻 دروغ گفتند و یمن را نابود کردند!
🔻 دروغ گفتند و در پرونده هستهای چه جنایتها نکردند!
🔻 و همه دروغهایشان را هم با رسانهها بزک کردند!
🔹 اما چرا مردم باور میکنند⁉ چرا مردم با دروغهای آنها همراه میشوند⁉
یکبار دیگر این آیه را بشنوید:
🔅 فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ
🔹 چرا غرب به گسترش فحشا در دنیا اصرار دارد؟
🔻 انواع رسانههای نجس
🔻 انواع سرگرمی فاجعهبار
🔻 انواع کثافت کاریها با پوشش قانون و علم
🔅 فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ
غرب که به انسان به عنوان انسان احترامی نمیگذارد
اگر احترام میگذاشت، اینقدر اغواء نمیکرد!
🔹 با چه چیزی اغواء میکند؟
🔻 با اقتصادش
🔻 با فرهنگ فاسدش
🔻 با رسانههایش چنان سروصدا راه میاندازد که صدای ولی خدا به گوش کسی نرسد.
🔻 همه را مطیع خودش میکند، به گونهای که طرف نفهمد چگونه مطیع او شده!
🔸 برای آن که آزادی حقیقی انسان را بگیرند، یک آزادیهایی باید بدهند، تا بتوانند انسان را برده خودشان کنند.
▫ گوسفند را هم که میخواهند سر ببرند، بهش علف و آب میدهند. گوسفند هم از آب و علفی که به او میدهند خیلی خوشحال است.
🔹 شناخت رفتار طاغوت در مدیریت مردم بسیار اهمیت دارد.
باید رفتارهای طواغیت را بررسی کنیم تا مشخص شود واقعا در حکومت طاغوت، مردم کارهای نیستند.
🔸 تحولی هم بخواهد رخ دهد، فقط ابرقهرمانها باید بیایند و...
این فیلمهای ابرقهرمانی که ساخته میشود را ببینید!
🔻 در همه اینها قهرمانها یک شخصیتهای خیلی خاص هستند!
مرد عنکبوتی 🕷
مرد مورچهای 🐜
سوپرمن 🦸♂️
🔹 خب، مردم کجا هستند؟
مردم تشویق میکنند!
🔸 اساس مدیریت طاغوت، استخفاف مردم و اداره مردم است
اما اساس مدیریت ولایت، آزادی و نقش آفرینی حداکثری امت است.
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
1402.05.05-Panahian-ImamSadeghUni-AkharinGameRahaee-10-32k.mp3
18.7M
💢 #بازتاب| آخرین گام رهایی
🔸 اصلاح ساختار قدرت و واگذاری قدرت به مردم برای رهایی از ظلم
🔹 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
دانشگاه امام صادق(ع)، ۵ مرداد ۱۴۰۲
#بروکراسی
#حکمرانی
#مردمیسازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📙 #معرفی_کتاب| گفتار و گفتگو در مردمسالاری دینی
🔸 مقوله دموکراسی و «مردمسالاری» امروزه به یک گفتمان غالب در میان اندیشمندان سیاسی تبدیل شده و از آن رو که برداشتها و تعابیر متعددی از آن، در میان صاحبنظران مطرح میباشد، تنوع و تعدد دیدگاهها را در خصوص مفهوم و ماهیت آن به همراه آورده است؛ برخی بر این نظرند که دموکراسی اساساً مفهوم و مدلی مطلق از نظام سیاسی است که در آن، رأی، نظر و حق انتخاب مردم به طور مطلق و بدون هیچ قید و شرطی مبنای عمل حکومت میباشد؛ بعضی نیز بر این عقیدهاند که دموکراسی مفهوم و مدلی مقید و مضاف است که در آن، آزادیها و حق انتخاب مردم صرفاً در چارچوب یک اندیشه یا ایدئولوژی خاص، تعریف، تحدید و به رسمیت شناخته میشود. عدهای بر این نظرند که دموکراسی مدلی از حکومت است که تنها با آموزهها و ارزشهای لیبرالیزم سازگار است به همین جهت، صرفاّ در سایه لیبرالیزم است که میتوان به لباس دموکراسی جامه تحقق پوشانید.
▫ ناشر: دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
▫ نویسنده: احمد رهدار
#مردم_سالاری_دینی
#دموکراسی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
⚫️ #منبر| امامتِ امت در جبهه حق
جلسه دوازدهم: وظایف و نقشهای امت
🔹 تلاش ما در این جلسات بر این بود که اهمیت ویژه امت در جریان حق تبیین شود.
این باور در ما ایجاد شود که زمانی که صحبت از مردمسالاری دینی میشود، بدانیم این یک تعارف نیست؛ بلکه یک واقعیت است و بدون آن، حقیقت دین و اهداف دین محقق نخواهد شد.
لذا هر چه تلاش کنیم تا نقش امت به صورت واقعی در مسائل جامعه پررنگ شود، این حکومت به دینی بودنش نزدیکتر خواهد شد.
🔹 در خلال مباحث عرض شد که مسئولیتهای امت در سطوح مختلف است؛ چه سطوح کلان و چه مسائل خرد و کوچک.
مسائل کلان مانند:
🔻 اصل ولایت: که مردم وظیفه دارند این امانت را به اهلش بدهند
🔅 أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها
🔻 گسترش توحید، گسترش عدالت:
لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ
🔻 دفاع از آرمانها: یک زمانی، ولی خدا هدفی را تعیین میکند، تمام بار تبیین آن هدف را که نمیتوان به تنهایی به دوش کشید! باید یک عدهی دیگری باشند و این کار را انجام دهند. حلقههای واسط میانی...
🔅 یا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرينَ
🔅 قالُوا يا مُوسى إِنَّ فيها قَوْماً جَبَّارينَ وَ إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْها فَإِنَّا داخِلُونَ
🔅 قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ
بار اصلی گسترش توحید بر روی دوش امت است. به همین دلیل عرض شد که امت در یک لایهای میشود امام.
🔹 در مسائل غیر کلان هم، باز نقش اصلی و بسترساز را مردم دارند.
حتی در مسائلی که ظاهراً بر اساس فتاوا وظیفه حاکم است؛ مثل اجرای حدود و احکام.
🔅 و السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَكيم
🔅 الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في دينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنينَ
🔸 اساساً در ساختار حاکمیت اسلام، غالباً تمرکز بر این است که مسائل به دامنه حکومت کشیده نشود و در بین خود مردم حل شود. کار به جایی نرسد که حاکم وارد شود. شاید بتوان گفت این، خودش یکی از مهمترین نقشآفرینیهای مردم در حاکمیت دینی است.
▫ فرض کنید دو نفر با هم اختلاف دارند. الان برای رفع اختلاف، چه کار میکنیم؟ فوراً دادگاه و...
🔻 فراموش کردیم که در کنار قاضی شرع، قاضی تراضی داریم.
جامعه اسلامی آنقدر بالغ باید باشد، که اگر دو نفر با هم اختلاف داشتند، خودشان یک نفر را به عنوان قاضی تراضی قبول کنند و حکمش را بپذیرند.
▫ در مسائل خانوادگی مانند طلاق، اساساً کار نباید به دادگاه برسد!
روش قرآن چیست؟
🔅 حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها
حکمین از دو خانواده بیایند و مسئله را حل کنند!
🔸 نقش خانواده و خاندان را در سازوکار حل بسیاری از معضلات را نشان میدهد.
🔹 دنیای غرب، دنیایی است که میخواهد انسان را خودش مدیریت کند. لذا آن اندیشه، خانواده را از بین میبرد.
اما در نگاه اسلام بسیاری از مسائل و مشکلات باید در داخل خانواده حل شود. اصلا نباید به حاکمیت کشیده شود.
یا مثلا
لذا اگر ما بخواهیم یک مقداری عینیتر به مسئولیتهای مردم بپردازیم، توجه به خانواده و بستگان اهمیت دارد.
🔹 در آیات قرآن بین مؤمنان یک سطح از ولایت ایجاد کرده است.
🔅 وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🔻 ولایت دارند، یعنی امر به معروف و نهی از منکر بین خودشان است. نیاز نیست حاکمیت ورود کند و با زور، امر به معروف و نهی از منکر کند.
🔻 خودشان اقامه صلاة میکنند، خودشان زکات میدهند و مشکلات اقتصادی را حل میکنند. کارآفرینی دارند، تعاون میکنند.
همه این رفتارها هم ذیل ولایت الهی است
🔅 يُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَه
🔸 و این را بدانید که بدون نقشآفرینی مردم خبری از ظهور نخواهد بود‼
✍ تهیه و تنظیم:
حجتالاسلام والمسلمین وحید ولوی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
📙 #معرفی_کتاب| گفتار و گفتگو در مردمسالاری دینی 🔸 مقوله دموکراسی و «مردمسالاری» امروزه به یک گف
✂ #برشی_از_کتاب| گفتار و گفتگو در مردمسالاری دینی
علیرغم بازتولید الگوی نظام اسلامی پس از پیروزی انقلاب، این الگو چندان سیستماتیک و دقیق بیان نشده و بیشتر همراه با حکومتداری عرضه شده است. ابهاماتی مطرح است که حتی برخی از آنها به نزاع بیرونی کشیده شده است. جدالهایی مانند این که در جامعه ما دین مقدم است یا مردم، میزان رای ملت است؟ جمهوریت مقدم است یا اسلامیت؟ رای جمهور چه سهمی دارد؟ بخشی از این نزاعها ریشه در ابهاماتی دارد که در حوزه اندیشه وجود دارد...
دیدگاه دیگر معتقد است مردمسالاری دینی در واقع دینسالاری مردمی است و برای بیان واژه «دینسالاری مردمی» از واژه مصطلحی به نام «مردمسالاری دینی» استفاده شده است...
📚 گفتار و گفتگو در مردمسالاری دینی، احمد رهدار، ص ۴۸۲ و ۴۸۳
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| رویداد همافزایی فعالین تولید و اشتغال مردمی
🔸 بستر ارائه توانمندیها، شبکهسازی و همکاری ظرفیتهای مردمی
➖۱۱ و ۱۲ مرداد ۱۴۰۲➖ساعت ۹ الی ۱۸➖ خراسان رضوی➖ مشهد مقدس➖ خیابان آخوند خراسانی➖ کانون فرهنگی قلم➖
#حکمرانی_مردمی
#اقتصاد
#تولید
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📎 #آرا| تلاش برای سپردن همه امور به مردم، دغدغه جوهری اصحاب انقلاب در دهه پنجم
🔹 حجتالاسلام والمسلمین فلاح شیروانی: «انقلاب میخواهد پوست بیندازد و یک حادثهای بیافریند. در این حادثه نکتههای متعدد وجود دارد؛ یکی از نکتههایش این است که میخواهیم برای مردم جا بیندازیم که شما صاحب این مملکت و مسئول همه چیز، از جمله خوشبختی در دنیا و آخرت خودتان هستید. این روندی است که پیامبران در اصل به دنبالش بودند. این مسئلهای است که هیچجا شکل نگرفته است.
در دهه پنجم، دغدغه جوهری اصحاب انقلاب این است که همه چیز را به دست مردم بدهد. برخی این را فهمیدهاند، برخی نه و برخی سطحی برداشت کردهاند و برخی عمیق.
در طول تاریخ، تا به حال هیچ قدرتی برای مردم اینگونه دلسوزی نکرده است. مردمسالاریهای دیگر به طور عمده نمایشی و به تعبیر حضرت آقا، دروغین است. در عمل، زرسالاری است؛ همه میدانند در دنیا که این زرسالاری است، هر چند ظاهری مخملین برای آن فراهم کرده باشند.»
📍منبع: کتاب حکمرانی نوین
#مردم_سالاری
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| تحلیل الگوی جهاد سازندگی
🔸 چهل و پنجمین نشست عصراندیش
🔹 سخنران: دکتر سید مجتبی قافله باشی
پژوهشگر جهاد سازندگی و مولف کتاب زنده باد جهاد
➖ شنبه➖ ۱۴ مرداد ۱۴۰۲➖ ساعت ۱۵➖ دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت➖ سالن عصراندیش➖
📌 در صورت تمایل به شرکت در پیامرسان بله پیام دهید: @rezasareban
#جهاد_سازندگی
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
فرآیند مردمی سازی از منظر رهبری.pdf
1.81M
📄 #معرفی_مقاله| فرآیند مردمیسازی از منظر مقام معظم رهبری
🖋 تدوین کننده: محمدامین عبدالرحیمی
#مردمیسازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
✅ #الگو| اربعین مردمی گامی بسوی تحقق امت واحده اسلامی
سال ۱۴۰۱، ده روز مانده به شروع اعزام زائرین اربعین
به انجمن مردمی مساوات مریوان خبر میرسد مرز باشماق به عنوان مرز عبور زائران اربعین حسینی(ع) انتخاب شدە است.
زمان بسیار کم بود، جلسه فوری با کلیە اعضاء و آحاد مردم منطقه برگزار شد.
راهکارها و ایدهها جمع آوری شدند
با دارویش کسنزانی صحبت شد، شیخ شمس الدین نهرو محمدالکسنزانی رهبر طریقت قادریه کسنزانی اعلام آمادگی میکند جهت پذیرایی از زائران
و موکب محمد رسول الله سلیمانیه در اتوبان کرکوک سلیمانیه برپا میشود و به دراویش خود در ایران هم فرمان میدهد کە در خدمت زائران اباعبدالله باشند.
دراویش در مرز باشماق برای خدمت به زائران به صف میشوند
شیعه و سنی کنار هم تنها یک هدف دارند آن هم خادمی زائران سیدالشهداء است.
ماموستاهای اهل سنت در تریبونهای خود فریاد میزنند شبیهترین آدم بر روی کرە زمین به پیامبر از همه جهت حسین بن علی(ع) است کە به دست منفورترین آدم به شهادت میرسد، راه حسین راه امر به معروف و نهی از منکر است و چە پاک راهی است...
تشکلهای مردمی با کمک خیرین موکبهایی میزنند، مردم محلی با لباس محلی کوردی و مذهب تسنن میزبان عاشقان حسین (ع) میشوند
امت اسلام در این مرز یکی شدن انگار همه چیز برای برپایی حکومت منجی در این مرز آمادە است.
سە روز مانده به شروع پیادهروی اربعین.
بروکراسی اداری از یک سو و عدم ارتباط قبلی ادارات با آحاد مردم و اعتماد به ظرفیتها و نقشآفرینی مردم، و بیتجربگی در موضوع خدمترسانی به زائران سبب نگرانی مسئولین شده بود
اما با اعلام آمادگی آحاد مردم و ارتباطگیری این تشکلها با متولیان اداری این شناخت و اعتماد را حاصل کرد که امورات اجرایی به مردم سپرده شود و نمایندگان این تشکلهای مردمی (مساوات) علمدار میشوند، جهادی به میدان میآیند و نگرانی مسئولان هم برطرف میشود
هرچند تفاوت آراء و نظرات وجود دارد اما کارها با وحدت و انسجام پیش میرود
♻️نقش دولت:
🔸️پارکینگها، محلهای اسکان توسط دولت آمادە میشوند
🔸️اتوبوسهای رایگان سپاه و... بە میدان میآیند
🔸️انجمن مساوات با بسیج جلسه و کارگروه مشترک میگذارند، مردم با دعوت انجمن و بسیج بیشتر وارد میشوند
🔸️موکب مساوات در مرز باشماق از طریق آحاد مردم مایحتاج و ارزاق و اقلام تهیه میکند، سپاه هم با مشارکت و تامین نواقص پخت میکند
🔸️دراویش و مردم هم کار توزیع خدمات را انجام میدهند
🔸️با حضور جوانان جهادی و محلی، فرمانده سپاه سردار ولیئی در پوشش جهادگر در آشپزخانه موکب به زائرین خدمت میکرد
🔸️ آب سرد به زائراین تقدیم میشود ، آن یکی چایی زغالی درست میکند و ....
✅همه چیز با همت جهادی ها آمادە میشود، امام حسین(ع) امر کرد و مردمیها لبیک گفتند
🔷️زائران آمدند و راضایتمند از برخورد مردم و مهمان نوازی قوم کُردزبان و اهل سنت، متاثر و متنعم از طبیعت بِکر و زیبا و اعتدال آب و هوا، خوشحال از شلوغ نبودن مرز و ...
🔷️الحمد الله کە رفتند و برگشتند با امنیت کامل و مهماننوازی بیمنت اهل سنت تجربه شد
🔷️خدا را شکر کە امت واحده اسلام در مرز باشماق کردستان پرچم وحدت اسلامی را به نام حسین علیه السلام برافراشته است
#اربعین
#مردمی_سازی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📔 #معرفی_کتاب| مدیریت محلی و حکمروایی شهری
🔸در سالهای اخیر تحولات بسیاری به تبع فرایند جهانی شدن روی داده است، چالشهای بسیاری را فراروی مدیریت شهری و روش ادارهی آنها ایجاد کرده است. مواردی همچون اصرار بر رویکردهای سنتی در مواجهه با تحولات جدید، مقاومت در برابر تحول، کمبود ابتکار و نوآوری، ناهماهنگی و تعارض میان سازمانها و نهادهای مختلف، خلاءهای قانونی و مهمتر از همه نامشخص بودن جایگاه مدیریت شهری در ساختار سیاسی- مدیریتی از جملهی این چالشها هستند. تا زمانی که این مشکلات در جوامع مختلف برطرف نشود، مدیریت شهری قادر به برخورد موفقیتآمیز با مشکلات رو به تزاید در محیط شهری نخواهد بود. بررسی روندهای جهانی و گرایشهای موجود در کشورهای توسعهیافته جهان نشان میدهد که تقویت مدیریتهای محلی و مدیریتهای شهری مورد توجه اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته و حرکت در مسیر تقویت خودگردانی محلی و تقویت نهادهای مدیریت محلی از جمله مهمترین اقدامهای آنان بوده است. در ایران مدیریت شهری به معنای عام آن مصادیقی را در برمیگیرد ولی جایگاه ویژه و شفافی در ساختار سیاسی-مدیریتی کشور ندارد.
▫️ ناشر: مرکز مطالعات و برنامهریزی شر تهران
▫️ مولف: مهدی مرتضوی
#الگوی_حکمرانی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
حکمرانی مردم
📔 #معرفی_کتاب| مدیریت محلی و حکمروایی شهری 🔸در سالهای اخیر تحولات بسیاری به تبع فرایند جهانی شدن ر
✂ #برشی_از_کتاب| مدیریت محلی و حکمروایی شهری
🔅 قوه مجریه متکثّر مرکب از گروهی افراد سیاسی است که به طور مستقیم انتخاب شده باشند که در این صورت جایگاه والایی دارند (همانند هیئت اونتاریو در کانادا). همچنین این گروه سیاسی میتواند به صورت غیرمستقیم از طریق شورا و بر اساس دانش فنی و مدیریتی و با نصب فردی به عنوان شهردار در راس هیئت، انتخاب شده باشد (همانند هیئت ادمونتون کانادا). کمیتهی اجرایی در واحدهای محلی سوئد نمونهی دیگری از مدیریت اجرایی است که به وسیلهی شورا انتخاب میشوند.
شهرهای آمریکا با سیستم کمیسیونی و شهردار ضعیف و الگوی حکومت شهرداران در هند نمونههای دیگری از قوه اجرایی متکثر است...
📚 مدیریت محلی و حکمروایی شهری، ص ۶۵
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📣 #انعکاس| رویداد تجارب موفق تشکلهای اجتماعی شهر تهران
🔸 محور تجارب:
شبکهسازی، گفتمانسازی، هوشمندسازی، توسعه اجتماعی، حمایت و توان افزایی، جذب و نگهداشت داوطلب، ارائه خدمات رفاهی، جذب منابع مالی
➖پنجشنبه➖ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲➖ سالن همایشهای ستاد سمنهای شهر تهران➖
#مشارکت_مردمی
🔅 #حکمرانی_مردم 👇
🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW
🔗 splus.ir/hokmrani_mardom
🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom