🔐 2️⃣ کم رنگ شدن مطالبات امام امت در لابه لای ایده پردازی های عریض و طویل مسئولان نهاد علم کشور
لینک بخش اول مقاله 👆👆
💠 در ادامه وزیر محترم علوم فرموده اند که شخصیت علم کشور باید متوازن و دارای هماهنگی و هارمونی باشد؛ شخصیت علمی دانشگاه جامع هم باید این گونه باشد.
‼️ جناب آقای وزیر! این باور کاملا صحیح است؛ اما سوال جامعه علمی این است که آیا آموزش عالی کشور از نظر مرز پژوهش های علوم با مهندسی، از نظر کیفیت علم، شامل استنادات دیگران به پژوهش های ایرانیان، خود استنادی، ایندکس اچ، رعایت حقوق امتیاز انحصاری پژوهش ها برای کشور، تبدیل پژوهش به فناوری، اثرات اجتماعی و اقتصادی پژوهش ها، نیاز محوری، مسئله محوری و مشکل محوری پژوهش ها، سلامت پژوهش و رعایت اخلاق در پژوهش متوازن و دارای هارمونی است؟ اگر چنین نیست، علت چیست؟ راهکار چیست؟ اینکه فرموده اید باید شخصیت علم کشور هارمونی و هماهنگی داشته باشد، این مطالبه را از چه کسانی دارید؟ مگر جنابعالی مسئول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیستید؟
🔁 وزیر محترم علوم در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشته اند که تولید علم مرجعیت می آورد و حل نیازهای جامعه؛ یعنی مصرف علم رفاه و آسایش می آورد. پس دوگانه علم و فناوری و دوگانه علم و ثروت با هم قابل جمع هستند.
✅ جناب وزیر محترم علوم! صرفا تولید علم موجب ایجاد مرجعیت نمی شود زیرا مفهوم مرجعیت از نظر لغوی به معنای رجوع دیگران است و بدیهی است که برای کسب مرجعیت علمی باید کیفیت و اثرگذاری پژوهش ها افزایش یابد نه تعداد پژوهش ها.
♨️ اما در خصوص کاربرد علم، بلاشک کاربردی شدن علم هم اقتدار را چند برابر افزایش خواهد داد و هم رفاه و آسایش را افزون خواهد کرد لیکن رویکرد وزرات تحت امر جنابعالی چندان در راستای کاربردی کردن علم و توسعه فناوری و تولید محصول با هدف پاسخ به نیازها، حل مسائل کلیدی و مشکلات مهم کشور نیست و پیشنهاد می شود به جای سخنرانی با اتخاذ تدابیر و ارائه راهکارهای عملیاتی به فوریت حلقه های مفقوده زنجیره علم تا فناوری و محصول را در سر جای خود قرار دهید.
👈 در پایان جهت اطلاع وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و جامعه علمی کشور و لزوم توجه به تحقق مطالبات رهبری معظم انقلاب در زمینه علم و فناوری بخشی از سخنان حکیمانه ایشان را نقل می کنیم:
مقام معظم رهبری (مدظله العالی):
▫️ "یک نکتهی مهمی وجود دارد که من چند بار تا حالا مطرح کردم ... و آن این است که تولید مقاله هدف نیست. اولاً کیفیت مقاله مهم است. از این مهمتر، جهت مقاله است؛ این مقاله را برای چه می نویسیم؟ این افزایش تعداد مقالات باید خودش را در بازار کار ما و تولید ما و زندگی واقعی ما نشان بدهد. مقاله باید بر طبق نیاز کشور نوشته بشود؛ این خیلی مهم است. بنابراین هم مسئلهی کیفیت مقالههاست که مهم است، هم اینکه مقاله باید برای رفع یک نیازی در کشور تهیه بشود. اگر این شد؛ حالا گیرم یکی هم یک مقالهای نوشت و به دیگری فروخت ... مقاله اگر به نفع کشور است، به نفع یک جهتی است، به هر شکلی باشد، خوب است؛ اما صرف اینکه یک مقالهای نوشته بشود، این هدف نیست. رشد میزان مقاله، هدف نیست؛ در صنایع و در بازار باید خودش را نشان بدهد." 90/7/13
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🌹 بیایید خانواده شهدا را روی سرمان بگذاریم
امروز بسیاری از فرزندان شهدای مدافع حرم، تنهاییِ یتیمی را هر روز و هر دم حس میکنند. آنان میتوانستند مثل فرزندان ما، در آغوش بابای خود طعم آرامش را بچشند. اما دفاع از پرچم برافراشته شیعه و حتی جان دادن پای آن، امری مهمتر از هر مهم دیگری بود
هر چند شهدا در این انتخاب سخت، سرفراز شدند، اما این بدان معنا نیست که دیگر دغدغه فرزندان و خانواده خود را ندارند. اتفاقاً برعکس! شهدا به کسی که پیگیر آسایش زندگی خانوادهشان باشد؛ قطعاً توجه و محبت میکنند.
در میان این دلتنگیها، خانواده شهدای فاطمیون و زینبیون (مدافعان افغانستانی و پاکستانی) غربت بیشتری دارند. آنان در ایران، غریبند و در تنهایی زندگی میکنند. نیز بهدلیل وجود خطرات و تهدیدات جانی از سوی دشمنان جریان مقاومت در کشورشان، امکان بازگشت به میهن خود را از دست دادهاند.
هر یک از ما میتواند به میزان توانایی مالی و غیرمالی، با تشکیل یک گروه چندنفره، یک یا چند خانواده شهید را مورد رسیدگی و تفقّد همیشگی قرار داده و با تأمین مایحتاج زندگی، دید و بازدید، رفع دلتنگیهای عاطفی و در نهایت، ایجاد حس اُنس و اُلفت با آنان، در برقراری آسایش و آرامش در زندگی ایشان سهیم باشیم. همچون مولا امیرمؤمنان علی علیهالسلام که لقمه در دهان یتیمان نهاده و کودکانه با آنان بازی میفرمود
صاحبان تجربه، از تحوّل در زندگی مادی و معنوی میگویند. زیرا شهدا از حیات الهی برخوردار و در محضر پروردگارند و ارتباط باطنی با ایشان سبب رفاقت و شفاعت آنان میگردد
توحید تشیع
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
1️⃣ چرا دیگر نمیاندیشیم؟؟
❓چرا ما اساساً در کل علوم و به خصوص در زبان شناسی با مشکل عدم فکر کردن روبرو هستیم؟ منظورم از ما کشورهای به اصطلاح جنوبی یا به تعبیر دیگران کشورهای در حال پیشرفت است که ایران را هم شامل میشود. این مشکل عدم فکر کردن تنها گریبانگیر ما نیست بلکه آن را در کشورهایی مانند پاکستان و هند و مالزی و استرالیا نیز میبینیم. در زبانشناسی چه اتفاقی افتاده که وقتی دانشجو میخواهد رسالهای بنویسد باید سراغ استادش برود و از او بپرسد درباره چه چیزی باید کار کنم؟ این مسئله هم در دوره فوق لیسانس و هم دکترا مطرح میشود.
🐔 معمولاً جوابی که به این سوال داده میشود از جنس خروس قندی است و بیشتر به درد اطفال میخورد: «شما مطالعه ندارید». در حالی که من مطمئنم نسل حاضر از زبانشناسان، به مراتب بیشتر از نسل ما مطالعه میکند ... این مشکل را میتوان در دو لایه بررسی کرد یکی لایه کل اجتماع که از لایه دیگر وسیعتر است ... ولی در اینجا بحث آن را مطرح نمیکنم چون همه ما آن را به خوبی میشناسیم.
🌎 در مورد لایه دوم باید بگویم از حدود اواسط قرن پانزدهم میلادی با کشف قاره جدید و بعد حرکت کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، انگلیس، دانمارک و پرتغال به سوی اقصی نقاط دنیا استعمارگری آغاز شد. اجازه بدهید این پدیده را که در آن هم استعمارگر شناخته شده بود و هم استعمار شده، در اینجا استعمار خرد بنامم. در مقابل استعمار خرد، استعمار کلان را معرفی میکنم. از جنگ جهانی اول و به ویژه دوم به بعد، مجموعه اتفاقاتی مانند نظام بلشویکی شوروی، جنگهای جهانی و ... باعث شد گروهی از اندیشمندان اروپایی به هر دلیلی به آمریکا مهاجرت کنند. این شرایط، آمریکا را به ناحیه جهانی شده تبدیل کرد. یعنی شرایطی پیش آمد که امروزه تحت عنوان جهانی شدن از آن نام میبریم.
🔹 در چنین شرایطی ما با نوعی استعمار کلان سرو کار داریم که در آن برخلاف استعمار خرد نه استعمارگر میداند مستعمرش کجاست و نه مستعمره میداند که تحت استعمار کیست؟ در کتابخانه کنگره آمریکا فرمولی به نام ال سی برای فهرست کردن کتابها وضع میکنند و بعد میبینیم امروزه در دور افتادهترین کتابخانه ایران هم برای فهرست کردن حتی ۵۰ -۶۰ کتاب از همین روش استفاده میشود؛ چون از طریق آن میتوان به اینترنت وصل شد و کتابهای مورد نظر را جستجو کرد. به عبارتی ساده تر فهرست نویسی به روش ال سی از راه جهانی سازی به ما تحمیل شده است.
🔺 نمونه دیگر شکل پلاکهای ماشین است. چون جای پلاک در ماشینهایی که وارد ایران می شد باریک و کشیده بود؛ مجبور شدیم پلاکهای قبلی را که به خاطر پهن بودن از زیر سپر آویزان میشدند عوض کنیم همین ماجرا به طرز خندهدارتری در چین دیده میشود خط چینی که کانجی نام دارد و از بالا به پایین نوشته میشود بر روی پلاکهای ماشینهای وارداتی از اروپا و آمریکا و ژاپن، اجباراً از چپ به راست نوشته شد چون پلاکها برای درج خطوط هیراگانا و کاتاکانای ژاپنی و حروف لاتین طراحی شده بودند در این مورد نیز چینیها تصمیم گیرنده نبودند تصمیم را دیگران گرفتند و آنها ناخودآگاه اجرا کردند.
🗂 نمونه دیگر اینکه یک شرکت خصوصی در فلوریدا برای تعیین اعتبار مجلات علمی معیاری را به نام ISI معرفی میکند؛ سپس دانشگاههای جهان به نسبت انتشار مجلاتی که از این الگو پیروی میکنند رتبه بندی میشوند ولی اسم هیچ یک از دانشگاههای ایران در میان ۱۰۰ دانشگاه نخست این رتبه بندی دیده نمیشود در نتیجه وزارت علوم بخشنامهای صادر میکند مبنی بر اینکه از این پس مقالات علمی باید مطابق معیارهای آی اس آی نوشته و رتبه علمی اساتید هم بر اساس تعداد مقالههای آی اس آی شان ارزیابی شود.
⭕️ این باعث شد تا کسی که فرضا مقالهای در یک مجله آی اس آی دار مالزی چاپ کرده تصور کند فیل هوا کرده و حالا باید به همکارش که از قضا در فلان مجله داخلی مقاله بسیار خوبی هم نوشته پز بدهد. به علاوه یکی از ملاکهای تعیین مقالات آی اس آی لزوم ارجاع به مقالههای غربی است.
👈 هیچکس هم نمیگوید که آخر در این صورت ۵۰ درصد از مقاله علمی پژوهشی یک ایرانی باید نقل قولهای ترجمهای از کتابهای دیگران باشد یعنی چارهای نداشته باشیم جز اینکه دائم بگوییم یول و یاکوبسن و جکنداف و ... چه گفتهاند؟ اگر من به کسی ارجاع ندهم دنیا علمی بودن مقالهام را قبول نمیکند. ولی علمی بودن را چه کسی برای ما تعریف کرده است؟؟ کسی غیر از خودمان.
لینک ادامه مقاله 👇👇
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
2️⃣ چرا دیگر نمیاندیشیم؟؟
↪️ نمونه دیگر از استعمار کلان، روش ارجاع دادن به سبک جهانی است. حال کسی نمیداند که مثلاً چگونه میتوان به کتاب بدیع و قافیه خزائلی و سادات ناصری ارجاع داد که نه ناشرش معلوم است و نه تاریخ نشرش، یا به کلیله و دمنه که معلوم نیست نویسندهاش ابن مقفع است یا نصرالله منشی یا مجتبی مینوی، و از این گذشته تاریخ هم ندارد.
😇 حال خطر این جهانی سازی چه می تواند باشد؟ تا اینجا که نمی شود به هیچ یک از این موارد اعتراض کرد. اشکال از جایی شروع می شود که این جهانی شدن در ما نهادینه بشود. یعنی بی آنکه بدانیم به استعمار از نوع کلانش گردن بگذاریم. همین نا آگاهی از تحمیلی بودن قواعد جهانی سبب میشود تا فقط کشورهای شمالی حق و فرصت اندیشیدن داشته باشند و کشورهای جنوبی فقط روی اندیشه آنها اندیشه کنند. جهان شدگی ناخودآگاه ما را به جایی میرساند که معنی اندیشیدن را فراموش کنیم.
👈 وقتی واژه اندیشیدن نامفهوم بشود؛ چطور میتوانیم بپرسیم چرا نمیاندیشیم؟ حال پاسخش طلبمان.
❌ چامسکی این حق را به خودش میدهد که بعضی از کتابهایش را بدون ارجاع به هیچ منبعی بنویسد که هیچ اشکالی ندارد خیلی هم عالی است. ولی زبانشناس ایرانی پیش از آنکه بداند فارغ از اندیشههای چامسکی هم میشود اندیشید خودش را از چنین حقی محروم میکند. به همین دلیل است که ما بیشتر «خبرنگار زبانشناسی» و در بهترین حالت «زبانشناسی دان» داریم تا «زبان شناس». به همین دلیل است که ما هنوز نتوانسته ایم بسیاری از مسائل زبانی مان را حل کنیم. ما هنوز حتی یک دستور زبان فارسی که مبتنی بر زبان شناسی باشد ننوشته ایم! در عوض همیشه کسانی بوده اند که از این دستور نانوشته هم ایراد بگیرند.
🚫 به این ترتیب، جهانی شدن ما را در مسیری انداخته که فکر نکردن برایمان نهادینه بشود و خیال کنیم این رفتار خود علم است؛ در حالی که علم و اندیشه جدا از مد پاچه شلوار است.
💤 دیدگاههای کسانی چون دریدا و بارت و فوکو که اساساً نظریههای زبانی هستند؛ بیرون از حیطه زبان شناسی مدتی چنان نقل همه محافل میشوند و دربارهشان چنان بحثهای داغی در میگیرد که من زبان شناس هم از آنها سر در نمیآورم.
💢 وقتی ادای عالم بودن جای خود را به فرهنگ علم بدهد؛ دیگر اندیشیدن مطرح نخواهد بود. آنقدر اطلاعات وارداتی به خورد دانشجو داده میشود که دیگر جایی برای اندیشیدن باقی نمیماند. البته من نمیگویم که بدون داشتن اطلاعات کافی میتوان اندیشید؛ اندیشه باید در کنار مطالعه باشد. در شرایطی که استعمار کلان یله میشود در محدودیتهای اجتماعی و پس از نهادینه شدن، به زبان شناس هم نشت میکند فقط و فقط از یک راه میشود آن را کنار زد: از راه اندیشیدن در کنار مطالعه.
✍️ مرحوم کوروش صفوی
عضو هیات علمی گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🔴 اعتراض روشنفکران و متفکران فرانسوی به جرم بودن رابطه جنسی با کودکان (پدوفیلیا)
🔹هشتاد تن از معروفترین چهرههای فرهنگی و روشنفکری فرانسه در ۲۳ ماه مه ۱۹۷۷ نامه سرگشادهای خطاب به پارلمان فرانسه منتشر کردند که در آن درخواست جرمزدایی از روابط آزاد و خودخواسته بین بزرگسالان و کودکان طرح شده بود. در این نامه آمده بود:
🚫 " تبدیل پدوفیلیا (میل به آمیزش جنسی با کودکان) به یک تابو، مصادرهی تحملناپذیر هستی و معنای زیست انسانی است. حیف است که کودکان به سبب نقشهایی که جامعه برای آنها تدوین و تببین کرده نتوانند از تجارب جنسی آزاد با بزرگسالان برخوردار شوند! "
🔹 نام بعضی از مطرح ترین آنها: میشل فوکو، ژان پل سارتر، ژاک دریدا، لویی آلتوسر، رولان بارت، سیمون دوبوار، ژیل دلوز، ژاک رانسیر و فرانسیس لیوتار...
⚠️ با کمال تأسف، این نامها، سالهاست که در فضای آکادمیک علوم انسانی و نشریات مربوط به این حوزه در کشور ما، سلطنت میکنند و شرایط را از درک درست، بهجا و عمیق فلاسفه ایرانی و اسلامی سلب ساختهاند.
🏷منبع: آرشیو روزنامه Dolto فرانسه
#مطالعات_فرهنگی
@amoofidel
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
حکمرانی مسوولانه
🔴 اعتراض روشنفکران و متفکران فرانسوی به جرم بودن رابطه جنسی با کودکان (پدوفیلیا) 🔹هشتاد تن از معروف
🔹 همین روشنفکرها پایهگذار مبانی فلسفی برخی از سبکهای معماری معاصر غرب بودند
🔹 مثلا سبک معماری فولدینگ مبتنی بر اندیشههای فلسفی ژیل دلوز است و یا سبک معماری دیکانستراکشن، مبتنی بر اندیشههای فلسفی ژاک دریدا است. اما عمق فاجعه آنجاست که همین سبکها که مبتنی بر اندیشههای فلسفی چنین فیلسوفانی است اکنون در دانشکدههای هنر و معماری ما توسط برخی اساتید با بهبه و چهچه به دانشجویان آموزش داده میشود و بچههای از همه جا بیخبر ما که نمیدانند چنین سبکهایی مبتنی بر اندیشههای چه اشخاصی است ...
@baladetayyeb
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ماجرای جالب دیر رسیدن خانم دکتر کرمانی در سر کلاس درس در آمریکا
🔹 وقتی دیر رسیدم؛ در زدم و اجازه خواستم و نشستم. استاد برگه را به من داد ....
👈 رفتار خانم کرمانی و واکنش استاد، بسیار شنیدنی و درس آموز است.
ماجرا را حتما خودتان بشنوید ...
🎦 با بیان شیوای مرحومه دکتر طوبی کرمانی
✅ برخی سوابق ایشان عبارت است از:
🔹 استاد فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران
🔹 فارغ التحصیل فوق دکترای فلسفه و کلام تطبیقی از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا
🔹مؤلف بیش از ۷۰کتاب و مقاله علمی
🔹 اولین بانویی که مسؤولیت رایزنی فرهنگی ایران در یونان را به عهده داشتند.
🔹 دبیرکل مجمع جهانی اتحادیه زنان مسلمان
#سبک_زندگی_اسلامی_ایرانی
https://eitaa.com/joinchat/1610547427Cbbb66057a1
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🌓 علل سقوط یک حکومت از دیدگاه امیرالمومنین (ع)
🔰 امام علی (ع) در حدیثی علل شکست یک حکومت را چنين می فرمایند:
✅ یستَدَلَّ عَلَي ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ:
🔹تضييعِ الاُصولِ
🔹و التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ
🔹 و َتقديمِ الاَراذِل
ِ 🔹و تَاخيرِ الاَفاضِلِ
✅ چهار چيز باعث شکست دولتها میشود:
🔹1.ضايع کردن اصول (مسائل مهم)
🔹2.سرگرم شدن به فروع (امور کم اهميت)
🔹3.به کار گماردن آدمهای پست و نالایق
🔹4.کنار گذاردن انسانهای لایق و ارزشمند
📘منبع کتاب غررالحکم و دررالکلم، ح 7835
🌐 سخنان امام علی (ع) ناظر به همه حکومت ها در همه زمانها است و ضرورت دارد که به عنوان اولویت های حکمرانی مسئولانه مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است که عملی شدن این توصیه ها در حکومت، مستلزم درستکاری و از خودگذشتگی خواص و بصیرت و همراهی توده های مردم است؛ چنانچه:
⭕️ در زمان حکومت خود حضرت علی (ع) نیز، کید دشمنانی مثل معاویه، خیانت خواص و بی بصیرتی و عدم همراهی مردم، دست در دست هم داده و مانع عملی شدن این توصیه ها شدند. بسیاری از اصول ضایع شد و حکومت حضرت علی (ع) را به امور فرعی مشغول نمود.
برخی افراد نالایق بر سر بعضی پست ها ماندند و افراد لایقی چون مالک اشتر در حکمیت ها و ... کنار گذاشته شدند و بسیاری از فرصت ها از دست رفت. در آخر هم آن حضرت، چنان مضطر شدند که آرزوی مرگ نمودند.
🩸 بعد از شهادت حضرت علی (ع) و با سست عنصری مردم، بجای آن یگانه دهر، مجددا یکی از هزاران حاکم جبار و مستبد همیشگی تاریخ به حکومت رسید و بشریت برای همیشه از فیض حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام محروم گشت.
👈 بنابراین لازمه عمل به توصیه های بنیادین فوق، بصیرت، وظیفه شناسی، زمان شناسی، از خودگذشتگی و عمل به موقع خواص و عموم مردم در این راه است. وگرنه با حضور خود امام نیز، مکر دشمنان و دنیاطلبی خواص و سست عنصری مردم، حق و عدالت را تنها و زمین گیر می نماید.
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
💠 نقدی بر سخنان دکتر مهدی فرمانیان رئیس محترم دانشکده مطالعات ملل اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص فرصت مقالات نمایه اسکوپوس و ISI برای نشر علوم انسانی و معارف اسلامی
لینک سخنان دکتر فرمانیان
🔹 برادر ارجمند جناب دکتر فرمانیان فرموده اند که نمایه های اسکوپوس و ISI دارای دقت عمل هستند و فرصتی ارزشمند برای چاپ مقالات علوم انسانی و به ویژه علوم اسلامی و نشر معارف هستند.
🔸 جناب استاد فرمانیان! مدیریت عناوین پژوهشی را مجلات تعیین می کنند نه ما، لذا بسیاری از پژوهش های علوم انسانی و اسلامی را که مجلات اسکوپوس و ISI چاپ می کنند یا باید به باورها و نگرش دست اندرکاران مجله خارجی نزدیک باشد یا بابد نویسندگان تلاش کنند تا تفسیری از موضوعات پژوهشي علوم انسانی و اسلامی ارائه دهند که به مذاق آن مجلات خوش بیاید.
🔹 جناب دکتر فرمانیان در بخش دیگری از سخنان خود فرموده اند که باید جناب دکتر ازغدی و سایر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به اساتید بگویند بروید به سمت چاپ مقالات اسکوپوس و ISI.
🔸 سوال این است هدف نهاد علم از تولید علم چیست؟ مگر هدف نهاد علم با اولویت پاسخ به نیازها و مسائل و مشکلات کشور نیست؟ مگر منابع مالی و انسانی ما محدودیت ندارد؟ چرا باید به کارخانه تولید مقاله برای چاپ در مجلات ISI و اسکوپوس خارجی تبدیل شویم؟ می خواهیم چند درصد مسائل بین المللی را رفع کنیم ۲۰ درصد ، ۳۰ درصد؟؟ تردیدی نیست که به دلیل تامین منابع مالی نهاد علم کشور از بیت المال، باید ۷۰ تا ۸۰ درصد توان تامین و تولید علم را بر نیازها، مسائل و مشکلات کشور متمرکز کنیم و درصد کمتری را به مسائل و مشکلات در حوزه علوم انسانی و اسلامی در سطح بین المللی اختصاص دهیم.
🔸 جناب دکتر فرمانیان گرامی! متوليان نهاد علم کشور تاکنون چند دهه است با قید فوریت، تمام توان علمی علوم پایه، کاربردی و فنی و مهندسی و علوم انسانی و اسلامی را برای چاپ مقالات در مجلات ISI و اسکوپوس به کار گرفته اند تا در ازای آن رتبه دریافت کنند و در این میان البته برای از دست رفتن حق امتیاز انحصاری اختراعات و محصولات به دلیل افشا و دستیابی دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی غربی به آمارهای حساس علوم انسانی در زمینه های سیاسی، دینی، باورها و... هیچ نگرانی هم به دل راه نمی دهند!! و بالطبع با این میزان اعمال فشار و تشویق و ولع نهاد علم برای چاپ یافته ها در مجلات با نمایه های فوق ضرورتی برای مداخله آقای دکتر ازغدی و سایر اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی نیست و اگر قرار بر تاثیر گذاری بر مخاطبان باشد این حجم از فعالیت ها تاکنون اثرگذاری خود را داشته است.
🔸 جناب آقای دکتر فرمانیان گرامی! بسیاری از موضوعات علوم انسانی و اسلامی صرفا ملی یا منطقه ای هستند و ضرورتی برای چاپ این موضوعات در مجلات اسکوپوس و ISI برای اطلاع همه دنیا وجود ندارد. برای مثال چرا باید آمارهای حساس در زمینه های اجتماعی و دینی را دو دستی تقدیم دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی دشمن کنیم؟؟
▫️ بر اساس بیانیه ارزیابی پژوهش سانفرانسیسکو (سال ۲۰۱۲)، جامعه شناسان اسپانیایی بیشترین مطالعات را بر اساس داده های کشور آمریکا انجام داده اند و دلیل آن هم اولویت دهی کشور اسپانیا به چاپ مقالات دارای ضریب نفوذ بالا است که عمدتا آمریکایی و انگلیسی زبان هستند و بنابراین با ترغیب علوم انسانی به چاپ مقالات اسکوپوس و ISI همین سرنوشت هم در انتظار ما خواهد بود.
▫️ همچنین در ارزیابی سالیانه آمار تولید علم جهانی توسط National Science Foundation آمریکا، در سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ که رشد تولیدات علمی فنی و مهندسی چین به سرعت افزایش پیدا کرده بود متولیان NSF صراحتا از کنگره خواستند که اقداماتی انجام دهد تا شیب این رشد کاهش یابد.
🔸 اگر چه فرموده اید که چاپ مقالات فقط به زبان انگلیسی نیست و زبانهای غیر انگلیسی هم دارای این دو نمایه هستند، ولی نفرموده اید اکثریت مجلات دارای ضریب تاثیر بالای ISI و یا چارک های بالای اسکوپوس شامل چارک اول و دوم که نخبگان و دانشگاهیان آنها را معتبر می دانند و مورد استناد قرار می دهند عمدتا انگلیسی زبان هستند؛ نه عربی یا فرانسوی و عمدتا تبعیض چاپ مقالات نیز به نفع نویسندگان انگلیسی زبان است.
#دانشگاه
#مقالات_علمی
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🔱 قارون های انقلاب!!
🔹 حسین مرعشی اخیرا در مصاحبه ای به قدرت ذاتی خودش اشاره می کند: من به اندازه چند تا نماینده مجلس قدرت دارم ... خودم قدرت دارم. قدرت گرفتنی نیست. قدرت ذاتی است ... فهمم؛ درکم؛ مسوولیت پذیریم؛ همراهیم با مردم.
🔹 ایشان دبیر کل حزب دولت ساخته کارگزاران سازندگی است که در زمان دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی توسط مسوولین دولت تاسیس شد. همچنین وی پسر عموی همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی می باشد.
▫️ برخی مسوولیتهای وی به شرح زیر است: رئیس جهاد سازندگی استان کرمان، معاون سیاسی استاندار کرمان، استاندار کرمان، رئیس دفتر رئیسجمهور (دولتِ پنجم و ششم با ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی)، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی دوره های پنجم و ششم، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت سید محمد خاتمی.
🔹 این مقام سابق جمهوری اسلامی در حالی چنین سخنانی به زبان رانده است که طبق تعالیم قرآنی چنین تفکری، تفکری قارونی است. قارون نیز تمکن و قدرت مالی اش را ناشی از علم و تدبیر خودش می دانست.
پروردگار به قارون نهیب می زند که آیا نمی داند خداوند چه امتهایی را که از او قدرتمندتر و ثروتمندتر بودند؛ نابود کرده است.
در این آیه سرنوشت قارونیان نیز ورود بدون سوال و جواب به دوزخ بیان شده است:
🔰 قالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِنْدِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ ﴿۷۸﴾
▫️ قارون گفت: این مال و ثروت فراوان به علم و تدبیر خودم به من داده شد! آیا ندانست که خدا پیش از او چه بسیار امم و طوایفی را که از او قوت و ثروت و جمعیتشان بیشتر بود هلاک کرد؟ و هیچ از گناه بدکاران سؤال نخواهد شد (بلکه یکسر به دوزخ روند). ( سوره مبارکه قصص، آیه ۷۸)
❌ جناب آقای مرعشی و دیگر اهالی خانواده و دوستان و شرکا!!
یادتان نرود که برای بالارفتن شما از نردبان قدرت و ثروت، چه جوانان پاک و مخلصی پرپر شدند و چه مادران و همسران و فرزندانی با محنت از دست دادن عزیزان خود، خون دل خوردند و به خاطر خدا و اسلام و کشور دم بر نیاوردند.
گمان نبرید در این بازار، شما اهل فهم و درک بودید و سود کردید؛ سود واقعی را مجاهدان راه خدا کردند که إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّة.
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh
🩺 چند پارگی علم و فناوری پیامد مداخله خسارت بار وزارت بهداشت در آموزش عالی کشور
💠 چند پارگی علم و فناوری، دستپخت چندتا شدن آشپزهاست و تاکنون هزینه پیامدهای آن را مردم پرداخت کرده اند. از یک سو وزارت بهداشت با جدایی جغرافیایی میان علوم و ایجاد یک جزیره بنام علوم پزشکی، مانع ایجاد ارتباط طولی بین عرضه و تقاضای علم شده است و از سویی دیگر به تعارض منافع حاصل از مداخله نابجا و غیر تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آموزش عالی کشور وجاهت قانونی بخشیده است.
🧬 در هیچ کشوری وزارت بهداشت در آموزش عالی مداخله نمی کند تا با ملاحظات خود و با در دست داشتن ظرفیت ورودی علوم پزشکی موجب کمبود نیروی متخصص و فوق تخصص در کشور شود. در ایام شیوع ویروس کرونا مشخص شد تعداد فوق تخصص ریه در کل کشور کمتر از ۴۰۰ نفر است !! در یکسال اخیر نیز شاهد مداخله شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی در کشور بوده ایم که عملا مشاهده کردیم که افزایش ظرفیت به درستی اجرا نشد و در آینده نیز نخواهد شد. با این رویکرد هدایتگران وزارت بهداشت و تضاد منافع موجود، افزایش ظرفیت ها به نفع جیب ملت نخواهد بود و باید زنان و مردان سالخورده ایرانی ماهها در نوبت انتظار متخصص و فوق تخصص باقی بمانند.
💊 در همین ایام شیوع کرونا به گفته برخی مسئولان امور درمان کشور، برخی پودرهای دارویی وارداتی تجویز می شد در حالی که مشخص شده بود این داروها نه تنها موثر نیستند بلکه اثرات جانبی دارند، لیکن امکان پژوهش مستقل وجود نداشت زیرا تجویز کننده دارو خود بر امور پژوهشی علوم پزشکی سیطره داشت.
💰 سپردن آموزش عالی علوم پزشکی به وزارت بهداشت از مصادیق خسارت بار قانونی شدن تعارض منافع است. در این سالها هر گاه بحث انتزاع آموزش عالی از وزارت بهداشت مطرح شده است، برآشفتگی آشکار این وزارت را شاهد بوده ایم زیرا این وزارت مزایای مداخله نابجا در آموزش عالی را به خوبی می داند و با چنگ و دندان تلاش دارد که شرایط موجود را حفظ کند.
‼️ البته در کنار این برآشفتگی ناشی از احساس خطر وزارت بهداشت در موضوع انتزاع آموزش عالی از این وزارتخانه و تلاش وافر برای حفظ آموزش عالی در وزارت بهداشت، لحن طلبکارانه و همراه با منت گذاشتن بر سر مردم و حاکمیت برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی جای تعجب دارد. گویی مسئولان این وزارت فراموش کرده اند که مخارج تربیت پزشک، دندانپزشک، داروساز و خرید تجهیزات و.. از هزینه بیت المال تامین می شود و هیچ نهادی برای انجام وظیفه نمی تواند طلبکار ملت و حاکمیت باشد.
اگر طلبکاری برای انجام وظیفه فراگیر شود کارمندان وزارت نفت، بانک ها، پلیس و... هم می توانند بگویند که وظایف آنها حیاتی است و از حاکمیت و مردم طلبکار هستند.
⁉️ هر گاه بحث انتزاع آموزش عالی از وزارت بهداشت مطرح می شود مسئولان کنونی، سابق و اسبق وزارت بهداشت با ارائه ادله غیر منطقی از جمله اینکه وزارت علوم در کار خود مانده است یا موفق نبوده است و ... در صحنه ظاهر می شوند؛ در حالی که این مسئولان، دائم از مدیریت علمی در کشور صحبت می نمایند، ولی به یکباره مخالف رویه های علمی اثبات شده موجود در تمام دنیا مبنی بر عدم مداخله وزارت بهداشت در آموزش عالی می شوند تا وضعیت موجود را حفظ کنند.
🔀 البته وزارت علوم بدون ایراد نیست ولی انتظار مدیریت متمرکز آموزش عالی، منطقی است و در تمام دنیا یک رویه متعارف می باشد. به یاد داشته باشیم که صنایع موشکی، هسته ای، نانو، پهپاد و... همگی متاثر از فعالیت دانش آموختگان وزارت علوم بوده اند.
از طرفی، ایرادات وزارت علوم به معنای بی ایراد بودن وزارت بهداشت نیست و وزارت بهداشت نمی تواند ادعا کند که مردم از خدمات بهداشتی و درمانی آن رضایت دارند. بدیهی است که علت عدم رضایت مردم از وضعیت بهداشتی، دارو و خدمات درمانی و ... به عدم تمرکز این وزارت خانه بر وظایف خود برمی گردد. یعنی بجای تمرکز بر بهداشت و درمان، به دانشگاه داری و تحمیل هزینه مضاعف آن بر دوش کشور روی آورده است.
👈 اگر واگذاری آموزش عالی علوم پزشکی به وزارت بهداشت صحیح است؛ باید با همان توجیه، رشته های فنی و مهندسی را به وزارت صمت، رشته های منابع طبیعی، کشاورزی و دامپزشکی را به وزارت جهاد کشاورزی، رشته های علوم انسانی را به وزارت ارشاد بسپارند و وزارت علوم را رسما تعطیل نمایند. اما چنانچه مداخله وزارت بهداشت در آموزش عالی را ناصحیح می دانیم باید با شجاعت، سریعا آموزش عالی را از این وزارت منتزع کنیم و به وزارت علوم الحاق نماییم.
❌ در شرایط انباشت مسائل و مشکلات جامعه، نقش آفرینی سریع و کارآمد تمام دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی ضرورت دارد ولی شوربختانه عزمی برای اصلاح آن مشاهده نمی شود و مجلس و دولت برای خلع ید وزارت بهداشت از آموزش عالی عزمی از خود نشان نمی دهند.
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا
@hokmrani_masoulaneh