حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
🔅خدایا من به تو روی آوردم به واسطهی محمد که در پیش روی من است و علی که در پشت من است و ائمهام که در چپ و راست من هستند و بوسیلهی آنها خودم را در ستر و پوشش قرار میدهم از عذاب و خشم تو ...
🔻نور ببارد به آرامگاه صاحب مفاتیح الجنان. اگر شیخ عباس قمی نبود، خیلی از دعاهایی که نُقل مجالسمان است لا به لای کتب مرجع باقی میماند و کسی به سراغشان نمیرفت. به خاطر همین است که اگر آن بزرگوار دعایی را به دلیلی در کتابش نیاورده باشد، متروک و مغفول میماند و از دستمان میرود.
🔻در مفاتیح، اعمال روز عید فطر ذکر شده اما شیخ عباس، فقط نیم خط از دعای بعد از نماز عید را نقل کرده: اللَّهُمَّ إِنِّي تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ امَامِي. چند بار این عبارت را دیده بودم و آن را «إمامی» خوانده بودم؛ مثلاً به این معنا که «خدایا من به تو روی آوردم به واسطهی محمد که امام من است.» اما آن بار وقتی به منبع اصلی مراجعه کردم و متن کامل را دیدم، فهمیدم که «أمامی» صحیح است و با عبارات بعدیاش، دلها را دگرگون میکند:
🔻خدایا من به تو روی آوردم به واسطهی محمد که در پیش روی من است و علی که در پشت من است و ائمهام که در چپ و راست من هستند و بوسیلهی آنها خودم را در ستر و پوشش قرار میدهم از عذاب و خشم تو ...
🔻خلاصه با یک دعای بینظیر مواجه شدم که شروعش به نحو عجیبی طوفانی است؛ شاید متناسب با طوفانی که در قلب حضرت ولیعصر به پا شده از بیعرضگی ِ محبّین در شب قدر و از بیعملیشان در ماه مبارک.
برای همهی دستهای خالی که تا ساعاتی دیگر به سوی مصلّیها روانه میشوند:
🔅🔅🔅
🔽 اللَّهُمَّ إِنِّي تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ أَمَامِي وَ عَلِيٍّ مِنْ خَلْفِي وَ أَئِمَّتِي عَنْ يَمِينِي وَ شِمَالِي أَسْتَتِرُ بِهِمْ مِنْ عَذَابِكَ وَ أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ زُلْفَى لَا أَجِدُ أَحَداً أَقْرَبَ إِلَيْكَ مِنْهُمْ فَهُمْ أَئِمَّتِي فَآمِنْ بِهِمْ خَوْفِي مِنْ عَذَابِكَ وَ سَخَطِكَ وَ أَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ الْجَنَّةَ فِي عِبادِكَ الصَّالِحِينَ أَصْبَحْتُ بِاللَّهِ مُؤْمِناً مُوقِناً مُخْلِصاً عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ وَ سُنَّتِهِ وَ عَلَى دِينِ عَلِيٍّ وَ سُنَّتِهِ وَ عَلَى دِينِ الْأَوْصِيَاءِ وَ سُنَنِهِمْ آمَنْتُ بِسِرِّهِمْ وَ عَلَانِيَتِهِمْ وَ أَرْغَبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى فِيمَا رَغِبُوا فِيهِ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شَرِّ مَا اسْتَعَاذُوا مِنْهُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ وَ لَا مَنَعَةَ إِلَّا بِاللَّهِ
🔅🔅🔅
🔽 الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ ... حَسْبِيَ اللَّهُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اللَّهُمَّ إِنِّي أُرِيدُكَ فَأَرِدْنِي وَ أَطْلُبُ مَا عِنْدَكَ فَيَسِّرْهُ لِي اللَّهُمَّ إِنَّكَ قُلْتَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِكَ الْمُنْزَلِ وَ قَوْلُكَ الْحَقُّ وَ وَعْدُكَ الصِّدْقُ- شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ فَعَظَّمْتَ شَهْرَ رَمَضَانَ بِمَا أَنْزَلْتَ فِيهِ مِنَ الْقُرْآنِ الْكَرِيمِ وَ خَصَصْتَهُ بِأَنْ جَعَلْتَ فِيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ اللَّهُمَّ وَ قَدِ انْقَضَتْ أَيَّامُهُ وَ لَيَالِيهِ وَ قَدْ صِرْتُ مِنْهُ يَا إِلَهِي إِلَى مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي فَأَسْأَلُكَ يَا إِلَهِي بِمَا سَأَلَكَ بِهِ مَلَائِكَتُك الْمُقَرَّبُونَ وَ أَنْبِيَاؤُكَ الْمُرْسَلُونَ وَ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
🔽 وَ أَنْ تَقْبَلَ مِنِّي كُلَّ مَا تَقَرَّبْتُ بِهِ إِلَيْكَ فِيهِ وَ تَتَفَضَّلَ عَلَيَّ بِتَضْعِيفِ عَمَلِي وَ قَبُولِ تَقَرُّبِي وَ قُرُبَاتِي وَ اسْتِجَابَةِ دُعَائِي وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ أَعْتِقْ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ وَ آمِنِّي يَوْمَ الْخَوْفِ مِنْ كُلِّ فَزَعٍ وَ مِنْ كُلِّ هَوْلٍ أَعْدَدْتَهُ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ أَعُوذُ بِحُرْمَةِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ بِحُرْمَةِ نَبِيِّكَ وَ بِحُرْمَةِ الْأَوْصِيَاءِ أَنْ يَتَصَرَّمَ هَذَا الْيَوْمُ وَ لَكَ قِبَلِي تَبِعَةٌ تُرِيدُ أَنْ تُؤَاخِذَنِي بِهَا أَوْ خَطِيئَةٌ تُرِيدُ أَنْ تَقْتَصَّهَا مِنِّي لَمْ تَغْفِرْهَا لِي أَسْأَلُكَ بِحُرْمَةِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ
🔽 يَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَنْ تَرْضَى عَنِّي وَ إِنْ كُنْتَ قَدْ رَضِيتَ عَنِّي فَزِدْ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمُرِي رِضًا وَ إِنْ كُنْتَ لَمْ تَرْضَ عَنِّي فَمِنَ الْآنَ فَارْضَ عَنِّي يَا سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ وَ اجْعَلْنِي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي هَذَا الْمَجْلِسِ مِنْ عُتَقَائِكَ مِنَ النَّارِ عِتْقاً لَا رِقَّ بَعْدَهُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحُرْمَةِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ تَجْعَلَ يَوْمِي هَذَا خَيْرَ يَوْمٍ عَبَدْتُكَ فِيهِ مُنْذُ أَسْكَنْتَنِي الْأَرْضَ أَعْظَمَهُ أَجْراً وَ أَعَمَّهُ نِعْمَةً وَ عَافِيَةً وَ أَوْسَعَهُ رِزْقاً وَ أَبْتَلَهُ عِتْقاً مِنَ النَّارِ وَ أَوْجَبَهُ مَغْفِرَةً وَ أَكْمَلَهُ رِضْوَاناً وَ أَقْرَبَهُ إِلَى مَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ شَهْرِ رَمَضَانٍ صُمْتُهُ لَكَ وَ ارْزُقْنِي الْعَوْدَ فِيهِ ثُمَّ الْعَوْدَ فِيهِ حَتَّى تَرْضَى عَنِّي وَ تُرْضِيَ كُلَّ مَنْ لَهُ قِبَلِي تَبِعَةٌ وَ لَا تُخْرِجْنِي مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا وَ أَنْتَ عَنِّي رَاضٍ
🔽 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ حُجَّاجِ بَيْتِكَ الْحَرَام فِي هَذَا الْعَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْكُورِ سَعْيُهُمُ الْمَغْفُورِ ذَنْبُهُمُ الْمُسْتَجَابِ دُعَاؤُهُمُ الْمَحْفُوظِينَ فِي أَنْفُسِهِمْ وَ أَدْيَانِهِمْ وَ ذَرَارِيِّهِمْ وَ أَمْوَالِهِمْ وَ جَمِيعِ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيْهِمُ اللَّهُمَّ اقْلِبْنِي مِنْ مَجْلِسِي هَذَا وَ فِي يَوْمِي هَذَا وَ فِي سَاعَتِي هَذِهِ مُفْلِحاً مُنْجِحاً مُسْتَجَاباً دُعَائِي مَرْحُوماً صَوْتِي مَغْفُوراً ذَنْبِيَ اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْ فِيمَا شِئْتَ وَ أَرَدْتَ وَ قَضَيْتَ وَ حَتَمْتَ وَ أَنْفَذْتَ أَنْ تُطِيلَ عُمُرِي وَ أَنْ تُقَوِّيَ ضَعْفِي وَ تَجْبُرَ فَاقَتِي وَ أَنْ تُعِزَّ ذُلِّي وَ تُؤْنِسَ وَحْشَتِي وَ أَنْ تُكْثِرَ قِلَّتِي وَ أَنْ تُدِرَّ رِزْقِي فِي عَافِيَةٍ وَ يُسْرٍ وَ خَفْضِ عَيْشٍ وَ تَكْفِيَنِي كُلَّ مَا أَهَمَّنِي مِنْ أَمْرِ آخِرَتِي وَ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي فَأَعْجِزَ عَنْهَا وَ لَا إِلَى النَّاسِ فَيَرْفُضُونِي وَ عَافِنِي فِي بَدَنِي وَ أَهْلِي وَ وُلْدِي وَ أَهْلِ مَوَدَّتِي وَ جِيرَانِي وَ إِخْوَانِي وَ ذُرِّيَّتِي وَ أَنْ تَمُنَّ عَلَيَّ بِالْأَمْنِ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ قَدَّمْتُهُمْ إِلَيْكَ أَمَامِي وَ أَمَامَ حَاجَتِي وَ طَلِبَتِي وَ تَضَرُّعِي وَ مَسْأَلَتِي فَاجْعَلْنِي بِهِمْ وَجِيهاً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ فَإِنَّكَ مَنَنْتَ عَلَيَّ بِمَعْرِفَتِهِمْ
🔅🔅🔅
🔽 وَ اخْتِمْ لِي بِهَا السَّعَادَةَ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ فَإِنَّكَ وَلِيِّي وَ مَوْلَايَ وَ سَيِّدِي وَ رَبِّي وَ إِلَهِي وَ ثِقَتِي وَ رَجَائِي وَ مَعْدِنُ مَسْأَلَتِي وَ مَوْضِعُ شَكْوَايَ وَ مُنْتَهَى رَغْبَتِي فَلَا يَخِيبَنَّ عَلَيْكَ دُعَائِي يَا سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ لَا تُبْطِلَنَّ طَمَعِي وَ رَجَائِي لَدَيْكَ فَقَدْ تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِمُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ص وَ قَدَّمْتُهُمْ إِلَيْكَ أَمَامِي وَ أَمَامَ حَاجَتِي وَ طَلِبَتِي وَ تَضَرُّعِي وَ مَسْأَلَتِي وَ اجْعَلْنِي بِهِمْ عِنْدَكَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ فَإِنَّكَ مَنَنْتَ عَلَيَّ بِمَعْرِفَتِهِمْ فَاخْتِمْ لِي بِهَا السَّعَادَةَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ*
🔽 اللَّهُمَّ وَ لَا تُبْطِلْ عَمَلِي وَ طَمَعِي وَ رَجَائِي يَا إِلَهِي وَ مَسْأَلَتِي وَ اخْتِمْ لِي بِالسَّعَادَةِ وَ السَّلَامَةِ وَ الْإِسْلَامِ وَ الْأَمْنِ وَ الْإِيمَانِ وَ الْمَغْفِرَةِ وَ الرِّضْوَانِ وَ الشَّهَادَةِ وَ الْحِفْظِ يَا مَنْزُولًا بِهِ كُلُّ حَاجَةٍ يَا اللَّهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَنْتَ لِكُلِّ حَاجَةٍ وَلِيٌّ فَتَوَلَّ عَاقِبَتَهَا وَ لَا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ بِشَيْءٍ لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَ فَرِّغْنَا لِأَمْرِ الْآخِرَةِ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَحَنَّنْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ وَ سَلَّمْتَ وَ تَحَنَّنْتَ وَ مَنَنْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
🔅گر قطرهایم، از آب وضویی چکیدهایم🔅
🔅گر ذرّهایم، گِرد عبایی دویدهایم🔅
✅ بعضی چیزها هست که بدون آنکه مورد توجهمان قرار بگیرند یا از تأثیرشان درکی داشته باشیم، کاملاً آنها را پذیرفتهایم. یکیشان «سلسله مراتب» است.
🔻برای تأمین نیازهای مادّی، سلسله مراتب و قواعدش را قبول میکنیم و برای گرفتن نمره و اخذ مدرک تا انجام کارهای اداری و سازمانی، به طبقهبندی مناصب و سروکلّهزدن با پاییندستها برای رسیدن به بالانشینها تن میدهیم. اما وقتی نوبت به امور معنوی میرسد، نمیدانم چه اصراری هست که این حقیقت فراگیر نادیده گرفته شود. گمان میکنیم که از هر کداممان، یک خط مستقیم به سمت امام زمان کشیده شده و هیچ واسطه و منصب و مرتبهی دیگری در کار نیست. اما هر وقت، برقی که پشت سدّها تولید میشود، یکراست و بدون عبور از هیچ شبکهای به خانهمان وصل شد، نور حضرت ولیعصر هم مستقیم و یکضرب به قلب ما خواهد رسید! انگار یادمان میرود که این حجم از کاهلی و جاهلی اگر به درجات ایمانیِ برتر از خود مرتبط نشود، موقع اتّصال به قلّههای برتر نابود خواهد شد؛ مثل چراغی چندوات که بدون ترانسفورماتور به نیروگاه برق وصل شود! چه میشود کرد؟ اختلاف «ظرفیت» در ایمان است که چنین حکمی میکند ...
🔻به همین دلیل است که گمان میکنم دینداری ما در «مجموعهای از بدهکاریها» کاشته شده و جوانه زده و سربرآورده است. خدا میداند که برای رسیدنِ هر یک حدیث به ما، چقدر فقیه فدا شدهاست و برای به پذیرشرسیدنِ هر حکم در میان ما، چند شهید جان دادهاند و برای بیدار شدن دلها چند کرور آبرو ریخته شده و هزینههایی که مبارزه با تراکم ظلمات و پدید آمدن سوسوهای هدایت در پی داشته، چقدر بوده است و خلاصهاش، برای بالا رفتن از پلّههای ایمان، باید چه دستهایی به سمتمان دراز شوند و دستمان را بگیرند. اصلاً تاریخ را رها کنید که یادآوریش سالها حرفزدن و نوشتن میطلبد. اگر سادهانگارانه هم نگاه کنیم همین امروز در ایمانمان، مدیون پدر و مادری مومن یا رفیقی معتقد یا معلمی متدیّن یا محیطی خوب یا مطالعهای مفید یا مرامی مردانه بودهایم. عبور و مرور نور مسیری دارد که از مرکزش در «ابواب الایمان» شروع میشود و بعد دست کسانی را میگیرد که در درجات بالای ایمان مأوی گرفتهاند و دستآخر به ما زمینگیرهای اینزمانیشده ختم میشود.
🔻این سوالِ پر از غم در دعای ندبه که: «هل الیک یابن احمد سبیل فتلقی»، پاسخش هر چند بسیار پیچیده اما کاملاً مثبت است. چون حقیقیترین حقیقتِ دنیا، جریان نور شما در این تاریکخانه است و این نور قطعاً در نقطههایی متمرکز میشود؛ یعنی قویترین شعاعهایش، قلب نوّاب عامّتان را روشن میکند. و الا اگر صاحب دین ارادهاش را در جایی جاری نمیکرد، قطعاً چیزی از دین باقی نمیماند. درست است که بیشما، همگی بیمایه و بیسرمایه شدهایم اما یک دارایی برایمان مانده و آن پیرغلامهایی است که صداقتشان در نوکری را برای شما اثبات کردهاند.
🔻 راستش را بخواهید در نبودتان، تنها دلخوشی ما #عبایی است که به برکت شما، مومنین را در مقابل الحاد و التقاط حفظ کرده و امیدمان به #اسلحهای است که مرزدار حریم ایمان در برابر اهل طغیان است تا دشنهی کفار حربی از همیشه کُندتر شود. امثال من ارزشی نداریم و فرسنگها از شما دور شدهایم
اما
🔅یابن السُرُج المضیئه🔅
ای فرزند خورشیدهای فروزان!
🔻در این تاریکی ترسناک و در این کشاکش کفر و تکفیر، بیشتر از گذشته به قلب پیرغلامهایت بتاب که هر چقدر خدمتگزاران آستانت نورانیتر شوند، در این پایینها، چیزکی هم نصیب ما بیبتّههای باری به هر جهت خواهد شد ...
#جمعه_ناک
🔷🔸💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠🔸🔷
◀️ برای سی سالگیِ بهره مندی ما از #سید_علی_خامنهای؛ کسی که دوست داشته ام عمرم را در راه جبران مجاهدتهای او صرف کنم هر چند خیلی چیزها به این راحتی جبران شدنی نیستند ...
#استاد_حیدری
🔆 زن متدین کسی است که «تقابلِ نظامِ کفر با نظام اسلام» را بشناسد و تعیینِ موضع کند.
✅ علامه آیت الله سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی (ره):
«ما درباره زنِ متدین چه تصویری ارائه میکنیم؟ زن متدین کسی است که بتواند «روبهرو بودنِ روابطِ نظامِ کفر با نظام اسلام» را بشناسد و بتواند تعیینِ موضع کند و بتواند در تنظیم کارِ خود در خانه نسبتبه این امرِ مهم، تبیین منطقی داشته باشد و با شوهرش مشارکت کند.
[او باید بتواند] متناسب با کاری که شوهرش نسبتبه وظایف مردانه دربینِ مردها انجام میدهد او نیز در بینِ زنها، نسبتبه وظایف زنانه، آن وظیفه را دنبال و تعقیب کند؛ یعنی هردو، عضو یک حزب به نام حزبالله باشند؛ یعنی توسعه اسلامی را میفهمند و دنبال این هستند که ببینند در توسعه اسلامی باید چه نقش سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی داشته باشند و مسئولیت آنها چیست.»
☑️ @moniroddin
☑️ @hoseiniyehandisheh
🔅🔰 رونمایی از بخش نقد بررسی پیش نویس سند الگوی پایه؛ پیشنهادی «حسینیه اندیشه»
✅ امروز (۲۲ خرداد ۹۸) «حسینیه اندیشه» در حاشیه هشتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دانشگاه تهران از سند «بررسی پیشنویس سند الگوی پایه؛ مرحله اول: نقد» رونمایی نمود.
◀️ اخبار تکمیلی و گزارش تصویری آن تا ساعاتی دیگر در این کانال منتشر خواهد شد.
🔷 «حسینیه اندیشه» در حاشیه هشتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دانشگاه تهران، از سند «بررسی پیشنویس سند الگوی پایه؛ مرحله اول: نقد» رونمایی نمود.
📜 این سند، گزارشی فشرده از جلسات پژوهشیِ برگزار شده در «حسینیه اندیشه» است که در پاسخ به فراخوان مقام معظم رهبری جهت «بررسی و تکمیل و ارتقاء پیشنویس سند الگوی پایه پیشرفت» شکل گرفت.
✅ البته حسینیه اندیشه پیش از این و با توجه به حساسیت موضوع به نقد پیشنویس الگوی پایه منتشره در سال 1394 پرداخته بود و محصول آن را در قالب کتاب «نقد و نقض پیشنویس الگوی پایه» منتشر کرده بود و پیشنویس جدید نیز از نظر مبنایی و بسیاری از روبناها تفاوت خاصی با پیشنویس گذشته نمیکند، اما فراخوان مقام معظم رهبری (در 22 مهر 1397) برای اصلاح و ارتقاء آن، وظیفه جدیدی را متوجه نخبگان انقلابی کرده است.
✅ براساس این فراخوان جدید، از ابتدای آبانماه سال 97 سلسله جلساتی برگزار شد تا هم نقدها و اشکالات قبلی و فعلی به نحو روانتری در اختیار جامعه علمی قرار گیرد و هم تغییرات و اضافاتی که در پیشنویس جدید دیده میشود، به نقد و بررسی گذاشته شود و هم در مراحل بعدی، به ارائه پیشنهاد اثباتی در جهت «ارتقاء و تکمیل» پیشنویس موجود پرداخته شود.
✅ روشن است که مراحل بعدی در دستور کار امسالِ حسینیه اندیشه قرار دارد. لذا مباحثی که تقدیم خواهد شد گرچه اجمالاً اشاراتی اثباتی و پیشنهادهایی جایگزین مطرح میکند اما تمرکز اصلی آن بر «مرحله نقد» خصوصاً نقد اضافات جدید سند الگو است تا پس از اتمام آن، به صورت تفصیلی وارد مرحله اصلاح و ارتقاء شود.
135681_-211209.pdf
964.7K
فایل جزوه «بررسی پیشنویس سند الگوی پایه؛ مرحله اول: نقد»
🔅جزئیاتی درباره ی یک وفای به عهد
💠 همسایه ای داشت که طرفدار خلیفه بود و با اموالی که بدست آورده بود، مجلس رقص و آواز به راه انداخته بود و مردم شهر را راهی ِ خانه اش کرده بود. خیلی شکایت کرده بود، اما گوش همسایه بدهکار نبود تا اینکه یک روز و بعد از شنیدن شکایتهای همیشگی گفت: «من مبتلا به گناهم اما تو ـ ای ابابصیر ـ از گناه برکناری. حال مرا به #جعفر_بن_محمد گزارش بده تا شاید خدا مرا هم بوسيله تو نجات بخشد»
💠 حرف همسایه به دلش نشست و ابابصیر وقتی به مدینه رفت و قضیه را برای #اباعبدالله تعریف کرد، سعی کرد دقیقا این جملات حضرت را حفظ کند: «چون به كوفه باز گردى، نزد تو آيد. به او بگو جعفر بن محمد ميگويد: تو آنچه را بدان مشغولی واگذار، من از طرف خدا بهشت را براى تو ضمانت ميكنم.»
💠 هنوز ابوبصیر خستگی راه مدینه تا کوفه را از تنش نتکانده بود که جمعیت زیادی به خانه اش آمدند. آن همسایه را هم بین جمعیت دید که حتماً به امیدی آمده بود. او را نگه داشت تا بقیه بروند. خانه که خلوت شد و ابوبصیر پیغام را به مرد رساند، صدای گریه ی مرد، خلوتیِ خانه را شکست که: واقعاً ابوعبدالله همین جملات را فرمود؟!
💠 بعد از چند روز، کسی ابوبصیر را صدا زد که: «همسایه ات تو را می خواند.» وارد خانه اش شد. مرد را دید که پشت در، لخت و عریان نشسته است و می گوید: «هر چه در منزل داشتم بيرون كردم و اكنون چنانم كه مي بينى!» دقایقی بعد ابوبصیر با چند تکه لباسی که از برادران شیعه اش گرفته بود، درگاه خانه ی همسایه اش را پُر کرده بود.
💠 چند روز بعد، پیک بعدی از قول همسایه نقل میکرد که: «بیمار شدم ابابصیر! به خانه ام قدم رنجه نمی کنی؟» تلاشش را برای معالجه ی مرد کرد اما وقتش رسیده بود. لحظات آخر به هوش آمد و بریده بریده گفت: «ابابصیر! آ...قا..یت..به..قول..ش.و..فا...کر..د» و جان داد.
💠 موسم حج رسید و ابوبصیر دوباره راهی حجاز شد و مثل همیشه خود را در خانه ی ابوعبدالله پیدا کرد. هنوز یک پایش در صحن خانه و یک پایش در راهرو بود که از داخل اتاق، صدای جعفر بن محمد را شنید:
«ای ابا بصیر! به قولی که به همسایه ات داده بودیم، وفا کردیم...»
#فما_اوفی_عهدکم
ـــــــــــــــ
✅ ما که اباعبدالله نداریم، به چه کسی رو بزنیم و چه کسی برایمان نسخه بفرستد؟
#جمعه_ناک
#استاد_حیدری
#اندیشه منیر
از حمله به افراد پرهیز کنید اما به محتوای مصاحبات حمله نمایید. نگویید از فلان شخص روحانی یا غیر روحانی در حوزه سوال کردیم و ایشان چنین و چنان جواب دادند. باید مطالب را فلک کرد و از ذکر نام گوینده پرهیز نمود؛ آنقدر به مطالب ناقص و انحرافی چوب بزنید که حتی قائلین آنها دست از مدعای خود بردارند؛ در نحوه انتقال مطالب نیز باید از قلم کارشناسانه و قلم طنز و بالاخره قلمی که عهدهدار داوری و قضاوت بین اینها باشد بهره ببرید.
@hoseiniyehandisheh
مرحوم استاد صدوق رحمه الله علیه: حسینیه اندیشه یعنی کسانی که وقف هستند برای این که پرچم عاشورا را بخواهند در افق یک نظام زنده نگه دارند.
کانال حسینیه اندیشه مجالی برای مطلع کردن نخبگان، مسئولین و مردم از محصولات علمی( کتب تدوین شده، بیانیه ها...) ، فعالیت ها و برنامه های حسینیه اندیشه و همچنین مجالی برای آشنایی اجمالی با اندیشه ی مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی(رحمه الله علیه) و شاگرد بزرگوارشان مرحوم استاد صدوق (رحمه الله علیه)
@hoseiniyehandisheh
به مناسبت سالگرد شیخ فضل الله نوری در 9 مرداد 1288 ه. ش؛ قسمتی از کتاب « #گفتمان_انقلاب» اثر مرحوم #استاد_صدوق رحمه الله علیه که به «بررسی منزلت آزمون و خطا در عقلانیت دین محور فقهای عظام شیعه برای اقامه کلمه حق» می پردازد در معرض دیدتان قرار می گیرد
@hoseiniyehandisheh
🔰 «منزلت آزمون و خطا در عقلانیت دین محور فقهای عظام شیعه برای اقامه کلمه حق»
باید توجه داشت که با ختم نبوّت و همچنین قرار گرفتن در دوران غیبت، ارتباط مستقیم با وحی و علم الهی ممکن نیست و لذا #عقلانیت غیرمعصوم برای فهم از قرآن و روایات و انجام وظایف خود در امر #پرچمداری دین، قهراً به ایمان و #اجتهاد عقلانی خود تکیه میکند و از اینرو در برخی امور ناچار است تا براساس #تعاریف و ظرفیت گذشتهی خود، به آزمون و خطا بپردازد تا در طول زمان، راه صحیح را تشخیص دهد. بهعنوان نمونه، حرکت شیخ شهید فضلالله نوری، آیتالله مدرس و آیتالله کاشانی بهعنوان فقهای عالیمقامی که #پرچمداری توحید را بهعهده گرفته و اولین گامها را در برابر هجمهی #کفر پس از #رنسانس برداشته بودند، همراه با آزمون و خطاهایی بود که جمعبندی دقیقِ امام خمینی از آنها، باعث شد تا در ٍ#انقلاب_اسلامی از چنین روشهایی استفاده نشود. لذا علیرغم پیشنهاد برخی علمای مبارز و انقلابی به حضرت امام برای تصدّی پست ریاستجمهوری، ایشان به چنین اقدامی مبادرت نکرد زیرا در صورت پذیرش مناصب موجود در عرف #مدرنیته توسط حضرت امام، همان چالشهایی گریبانگیر انقلاب میشد که برای شیخ فضلالله نوری، مرحوم مدرس و آیتالله کاشانی پیش آمد.
با این توضیح، عمق فرمایش مقام معظم رهبری روشن میشود که فرمودند: «در مشروطه، نظارت فقهاء بر قوانین دنبال میشد اما این حرکت به نتیجه نرسید و در نهضت ملیشدن صنعت نفت، استقلال در موضوع نفت پیگیری میشد اما در نهایت موفق نشد و این در حالی است که انقلاب اسلامی با وجود آرمانهایی حداکثری برای تحقق همهجانبهی اسلام و استقلال در تمامی ابعاد جامعه، به پیروزی کامل رسید.» در واقع حضور دین در همهی شئونات کشور هنگامی محقق میشد که بهجای تصدی ریاست مجلس یا دولت، منزلت « #ولایت_مطلقه_فقیه» شکل بگیرد.
ادامه⏪
🔸ادامه:
البته باید توجه داشت که رفتار شیخ شهید فضلالله نوری، آیتالله مدرس و آیتالله کاشانی، مبتنیبرمبنای موجود در ٍ#ادبیات_تخصصی حوزه بود. چرا که #جامعه در این مبنا، در چارچوب ادراکاتِ قبل از #رنسانس تحلیل میشود؛ یعنی هویت #جامعه به نظم حاکم بر آن باز میگردد و تحقق نظم نیز وابسته به «#قانون» است. پس «#قانونمحوری» در تحلیل از #جامعه، موجب میشد تا «#فقه» بهمثابه #اوامر و #نواهی شارع و #قوانین برگرفته از وحی، اساس حرکت اجتماعی این بزرگواران قرار گیرد و تمرکز بر قانونگذاری و کنترل قوه مقنّنه، اولویت پیدا کند. حتی حضرت امام در سال 1348 و در درس حکومت اسلامی، به تشریح همین #مبنای_تخصصی میپردازد اما در عمل، در فضایی بسیار فراتر از آن حرکت میکند که این یکی از معجزات #انقلاب_اسلامی است. زیرا هر عالم و نخبه و دانشمندی براساس هویت علمی خود رفتار میکند اما نور ولایت حضرت ولیعصر باعث میشود تا امام خمینی با اخلاصی بینظیر، از وضعیت موجودِ #ادبیات_حوزه عبور کند و فراتر از توانمندی و ادراکات و تجاربِ همهی علمای مبارز و مجاهد عمل نماید. در واقع اندیشه و رفتار حضرت امام، فراتر از #فقه و #اصول و #فلسفه و #عرفانی بود که خود در قلّهی آنها قرار داشت و با خروج از فضای «#فقه و #اعتقادات و #عرفانِ فردی» و بهرهگیری از ادبیات وحی، به بنیانگذار «عرفان اجتماعی» تبدیل شد. به همین دلیل، امام در بیانات خود مکرّراً تمامی مسائل انقلاب را به ارادهی خدای متعال نسبت میداد و با رفع ید از ارادهی خود، ملت ایران را به کانون نور الهی توجّه میداد.
✳️ پایان
@hoseiniyehandisheh
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
🔷 «حسینیه اندیشه» در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری نسبت به «بررسی، اصلاح و ارتقای پیشنویس سند الگوی پایه»، طی نامه رسمی، ویرایش جدید سند «بررسی پیشنویس سند الگوی پایه؛ مرحله اول: نقد» را تقدیم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نمود.
✉️ بخشهایی از نامه حسینیه اندیشه به ریاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:
✅ حسینیه اندیشه در سال 1394 و با انتشار اولین پیشنویس الگوی پایه توسط آن مرکز، فعالیتهای داوطلبانه و مفصلی را در زمینه نقد و بررسی آن انجام داد که محصول آن در کتاب «نقد و نقض پیشنویس الگوی پایه پیشرفت» منتشر شد. این کتاب تفصیلا اثبات کرد که علیرغم نیات خیرخواهانه و تلاشهای پیگیر، سند تنظیمشده ناخواسته سفارش مقام معظم رهبری برای تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را «تأویل نخبگانی» کرده است.
✅ البته پیشنویس منتشره در سال 1397 نیز از حیث مبنا و روبنا تفاوت معناداری با پیشنویس قبلی ندارد؛ اما مطالبه مقام معظم رهبری از همه دستگاههای علمی و اجرایی نظام برای اصلاح و ارتقاء پیشنویس، وظیفه جدیدی را متوجه نخبگان انقلابی کرده است. در این راستا حسینیه اندیشه به برگزاری جلسات پژوهشی جدیدی اقدام کرد که محصول آن در قالب این جزوه ارائه شده است. این محصول علاوه بر جمعبندی از نقدهای قبلی، اشکالات نوینی را به تغییرات جدیدی که در پیشنویسِ فعلی اعمال شده، مطرح میکند.
✅ در پایان باید توجه داشت که الف) عدم اقدام آن مرکز محترم در انتشار «اسناد پشتیبانِ الگوی پایه»، ب) فقدان هرگونه اطلاعرسانی به نخبگان فعال در این عرصه پیرامون روند محتوایی، اجرایی و زمانبندیِ مدنظر برای جمعآوری نقدها و اصلاحات ج) عدم وضوح راهکار علمی برای جمعبندی دقیق از نقدها و إعمال آنها و... مشکلات زیادی را در برابر تحقق مطالبه رهبری مبنی بر مشارکت نخبگانی برای نقد و بررسی پیشنویس الگوی پایه قرار داده و معالاسف سرنوشت تلاشهایی که وارد عرصهی نقد اساسی این سند شدهاند را از هماکنون مشخص کرده است.
🗂 لینک دانلود فایل متن نامه به دکتر واعظزاده (ریاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) و جزوه پیوستی «بررسی پیشنویس سند الگوی پایه؛ مرحله اول: نقد»
👇 👇 👇 👇
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
نامه به دکتر واعظ زاده.pdf
244.8K
نامه حسینیه اندیشه به ریاست مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و شورای عالی آن مرکز
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
نقد و بررسی سند الگوی پایه پیشرفت، مرحله اول ــ حسینیه اندیشه.pdf
1.2M
ویرایش جدید جزوه «نقد و بررسی سند الگوی پایه پیشرفت، مرحله اول»
پشتبام
#یادداشتهای_حجت_الاسلام_حیدری
جاهای عادیای هم هستند که خاطرات خوب را یاد آدم میآورند. برای من، پشت بام یکی از همان جاهاست. کوچکتر که بودم، با عموها در یک ساختمان سه طبقه زندگی میکردیم. کلی صفا داشت وقتی با پسر عموها توی پشت بام جمع میشدیم و هر نوع آتشی که میخواستیم، میسوزاندیم یا از آن بلندی، هواپیماهایی که در فرودگاه مهرآباد توقف کرده بودند را میشمردیم و درباره اسم و مدل شان برای هم خالی میبستیم.
بزرگتر که شدم، پشت بام برایم بیشتر تبدیل شده به جایی برای زیارت. همان زیارتی که حضرت سفارشش را به کسانی کرد که دستشان از کربلا دور است: به بام خانه برو و به چپ و راستِ آسمان نگاه کن و سپس رو به کربلا بایست و ....
اما همچین شبی، پشت بام بد تا میکند با دل آدم. شیعه را یاد غریبی و بی کسی میاندازد. یاد تنهایی و خنجری که نزدیک ترین آدمها از پشت زدند به عزیزترین عزیزها.
نمیدانم این روایت چقدر معتبر است، اما شبهای شهادت #محمد_بن_علی ، «پشت بام» بد تا میکند با دل من. چون میگویند تا چند روز تبدیل شده بود به جایی که از پیکر بی جان و رها شدهی #اباجعفر ، نورانی شده بود...
.
.
باشد، باشد؛ قبول دارم. «پشت بام» با همهی این تنهایی و غربتی که با خودش دارد؛ خیلی بهتر است از عارضههای طبیعی زمین یا پستی و بلندیهای آن
یعنی خیلی بهتر است از آن جایی که روضه خوانها بهش میگویند:
گودال
@msnote
@hoseiniyehandisheh
به مناسبت سالگرد ازدواج حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین یعسوب الدین علی بن ابی طالب علیه السلام و سیده نساء العالمین أم المومنین فاطمه الزهراء سلام الله علیها، بخشی از کتاب «بررسی سه تئوری تولید «قدرت-اطلاع-ثروت» در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» اثر #مرحوم_استاد_صدوق (رحمه الله علیه) تحت عنوان «تحلیل نهاد خانواده از منزلت تکوینیِ «مرد» و «زن» و سهم تأثیر «عقلانیت» و «عاطفه» در تکامل اخلاقی و رشد ایمانی » تقدیمتان میگردد.👇🏻
@hoseiniyehandisheh
🔰« تحلیل نهاد خانواده از منزلت تکوینیِ «مرد» و «زن» و سهم تأثیر «عقلانیت» و «عاطفه» در تکامل اخلاقی و رشد ایمانی »
خانواده ابتدائاً از یک زن و یک مرد تشکیل میشود که:
شاخصه مرد،«#عقلانیت» و شاخصه زن،«#عاطفه» است. این بدان معناست که برای پرستش خدای متعال به آفرینش یک قوه اکتفاء نشده بلکه دو قوه خلق گردیده تا با تجمیع آن دو، یک مجموعه کامل پدید آید.
در این رابطه باید توجه داشت که قدرت مرد برای تصرف در عالَم (از یک شغل ساده در یک مغازه تا قرارگرفتن در منصب ریاستجمهوری) متّکی به #عقلانیت اوست اما هوای نفس این امکان را به او میدهد که #عقلانیت خود را با تجاوز و تعدّی آمیخته کند. لذا قوهای در کنار او قرار داده شده تا او را در کنترل هوای نفس خود کمک کند و در برخورد با حوادث و خشم و عصبانیتِ ناشی از مشکلات و چالشها، به او آرامش دهد. این قوه، همان #عاطفه زن است که میتواند به لباسی برای #عقلانیت مرد مبدل شود. همانگونه که زن به دنبال پرستش خدا در محیط خانه و خانواده (همسر و فرزندان) و نظام ارحام است ولی ممکن است عواطف او با هوای نفس همراه شود و لذا به #عقلانیت مرد نیاز دارد تا از این خطر رهایی یابد. پس برای هر یک از زن و مرد، #وصفی قرار داده شده که با آن میتوانند در مجموعه #مشارکت کنند و در جامعه اسلامی، تمامی ظرفیتِ آن #وصف را در راه پرستش خدای متعال صرف نمایند و به ظرف رحمت الهی برای یکدیگر تبدیل گردند. گرچه در این روند، نیاز جسمی و جنسی آنان نیز برطرف میشود اما رابطه جنسی، نباید بهعنوان #متغیر_اصلی در تعریف خانواده به حساب آید بلکه اثر و راندمان رابطه جنسی نیز باید در #بهینهی روحی و ارتقای ایمانی ملاحظه شود. همانگونه که خوردن و آشامیدن باید در این چارچوب سنجیده شود که به چه میزان ایمان را افزایش داد و چه سهمی در کمک به فعالیت فکری و عقلانی داشت؛ گرچه بهرهمندی از خوردنیها و نوشیدنیها آثار جسمی نیز دارد و بدن را آرام میکند. در نتیجه، آثار خوردن و آشامیدن و روابط جنسی و... به بدن و جسم منحصر نمیشود بلکه #اختیار و #روح و #عقل نیز در این #رفتارها حضور دارد و در نهایت، تمامی عملکردهای انسان باید در جهت ارتقای #ظرفیت #اراده و #اختیار او قرار گیرد.
@hoseiniyehandisheh
🔸ادامه:
پس #خانواده اولین سلولی است که در آن، مذکر و مؤنث در همتنیده میشوند و همافزایی میکنند تا #ظرفیت ایمانی و روحیِ یکدیگر را ارتقاء بخشند. در این صورت، خانه به محلی برای استراحت و خواب و خوراک و تأمین نفقه تعریف نمیشود بلکه محلی برای عبادت و کسب نور است که در این راه، هم #عقلانیت مردان به #عاطفه زنان محتاج است و هم #عواطف بانوان به #عقلانیت مردان نیاز دارد؛ زیرا یکی کمال بهرهمندی از #عواطف را داراست اما در عرصهی #عقلانیت به «نواقصالعقول» توصیف شده و دیگری کمال بهرهمندی از #عقلانیت را داراست اما دچار نقص در #عواطف است و ترکیب آنها با یکدیگر، زمینهی تکامل هر دو را فراهم میآورد. مبحث فوق، #نسبیت_عام در موضوع #خانواده را بیان میکند و نشان میدهد که چرا این نهاد مهم بهمثابه اولین پایهی ایمان است که فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ» .
به این صورت، #فلسفهی_جلال_و_جمال در این سطح روشن میشود و دو #وصف مستقل از یکدیگر، هنگامی که با هم #ترکیب میشوند، یک مجموعه و منتجهی واحد به نام #خانواده را پدید میآورند که در عینیت، هویّت جداگانهای از مرد و زن دارد. البته در عالَم خارج، هیچ زن و مردی حتی قبل از ازدواج نیز دارای هویتی منفکّ از #خانوادهی خود نیستند بلکه هریک دارای مادر و پدر و خواهر و برادر و یک نظام از ارحام هستند و ازدواج در واقع، خروج از مجموعه و #خانواده قبلی و ورود به یک مجموعه دیگر و نظام ارحام جدید به شمار میرود. بنابراین در بحث #جامعه_شناختی، #ولیفقیه به جای آنکه نسبت به شهروندان مسؤول باشد، نسبت به #خانوادهها و رشد ایمانی آنها مسؤول است.
@hoseiniyehandisheh
🔸#یادداشتهای_حجت_الاسلام_حیدری
یکی از دعاهایی که در تعقیب نماز صبح نقل شده، همان دعایی است که امیرالمومنین در لیله المبیت و در بستر پیامبر خواند؛ وقتی جانش را برای رضای خدا در معرض فروش گذاشته بود: و من الناس من یشری نفسه...
علی به خدا پناه می برد در این دعا از شر هر بیدادگری
اما پناهش یک سپر است که از جنس محبت و عشق به اهل بیت پیامبر ساخته شده
و یک دژ محکم که آجرهای آن را چیز دیگری روی هم نگذارده جز اقرار به حق این خاندان و تمسک به ریسمان آنها:
فی جنه من کل مخوف بلباس سابغه ولاء اهل بیت نبیک ... بجدار حصین الاخلاص فی الاعتراف بحقهم و التمسک بحبلهم
و من هی فکر میکنم که در شب هجرت پیامبر، از خاندان او چه کسی مانده بود؟ خدیجه؟! ابوطالب؟! غم از دست رفتن اینها که چند وقتی می شد که پیامبر را گداخته بود. پس چه کسی جز فاطمه مانده بود که اهل بیت پیامبر باشد؟
علی هنگام فروختن جانش به خدا؛ وقت انجام یکی از بزرگترین عباداتش که از شدت عظمت، آیه قرآن برایش نازل شد؛
به عشق فاطمه پناه برده بود و به اخلاص در تمسک به او متوسل شده بود! و همه اینها قبل از امروز بود؛ یعنی قبل از شروع پیچیده ترین و عمیق ترین زندگی عاشقانه در تاریخ! گمان می کنم خیلی از روضه های فاطمیه را باید بر این اساس توضیح داد؛ اما فعلا روز جشن است...
پ.ن: چه نیازی دگر این مرد به جوشن دارد؟
إن یکاد از نفس فاطمه بر تن دارد...
@hoseiniyehandisheh
📝بازتاب انتشار «نقد و بررسی پیش نویس سند الگوی پایه پیشرفت» (ویرایش دوم و نهایی) توسط «حسینیه اندیشه» و تقدیم رسمی آن به «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» و متن نامه حسینیه اندیشه به دکتر واعظ زاده -رییس مرکز-👇🏻