کلون بهشت
📝#یادداشت_های_حجت_الاسلام_حیدری
این دربازکنهای مدرن با اینکه تصویری شدهاند ورنگ و لعاب بهتری نسبت به «اف اف»ها پیدا کردهاند، هیچوقت به دل من یکی که ننشسته. چرا؟ چون وقتی دکمه را فشار میدهی، یک صدای روتین و تکراری و همیشگی ازشان در میآید. انگار نه انگار که آدم ِ پشت در؛ بعضی موقعها خستهاست و گاهی عجله دارد و پاریوقتها هم عاشق است. باز خدا رحمت کند کلونهای سنّتی و کوبههای قدیمی را. میتوانستی با محکمزدن یا آرام تکاندادنشان، بخشی از حسّت را به آن طرف در منتقل کنی.
اما اگر منصف باشیم، آن کلونها هم انتخاب خوبی نبودند. صدایی مثل «تق تق» ظرافت و زیبایی خاصی ندارد. قبول دارم که نمیشود از اصابت یک تکّهی آهنی به یک صفحهی چوبی انتظاری بیشتر از این داشت؛ اما چوب و آهن و صدای زمخت هم نمیتواند اولین گزینه برای آدمهای خوشسلیقهای باشد که هیچوقت به تناسبات موجود در این دنیا رضایت نمیدهند.
راه حل؟ به نظرم میتوانید سراغ «امالی شیخ صدوق» بروید و اواسط ِ هشتاد و ششمین جلوس ِ شیخ، گمشدهتان را پیدا کنید:
پیامبر فرمود کلون و کوبهی در بهشت، از *یاقوت سرخ* است که روی صفحهای از *طلا* قرار میگیرد. هنگامی که آن را بر در بکوبند، بانگ بر میآورد که: *یا #علی*
دیدید راست میگفتم! «تق تق»، زیبایی و ظرافت خاصی ندارد اگر پای طنین ِ «یا#علی» در میان باشد...
پینوشت:
برای این روزها که وقت ِ از علی نوشتن است.
بجز معجزهی مباهله، همین روزها بود که سورهی «هل اتی» در وصف علی و خانوادهاش نازل شد. پارسال دربارهی یکی از آیات این سوره، این را نوشتم:
#علی
👇🏻
@hoseiniyehandisheh
@msnote
نور لبخندت
📝#یادداشت_های_حجت_الاسلام_حیدری
همین روزها بود که مسکینی، یک شبه ثروتمند شد و داستانش همه ی ما مسکین ها را امیدوار کرد. همین روزها بود که یتیمی، طعم محبت پدر را چشید و ماجرایش، همه ی بی کس ها را نوید داد. همین روزها بود که اسیری، فقط با کوبیدن یک در، طعم آزادی را چشید و حکایتش، همه ی غل و زنجیرها را یاد گسسته شدن شان انداخت. و همه ی اینها تقدیر هر کسی است که لیاقت پیدا می کند تا به در خانه ی #علی پناه ببرد. خب خدا هم میخواست این همه فرصتی را که برای بندگانش فراهم کرده، به یادشان بیاورد و تاریخ را امیدوار کند. بخاطر همین گفت: «هل اتی علی الانسان حین من الدهر....» تا وصف بهشتی را که برای علی آفریده، همه بدانند. گفت و گفت و گفت تا رسید به اینجا که:
لا یرون فیها شمساً و لا زمهریراً
در #بهشت؛ نه خورشید را می بینند و نه سرما را
معلوم است که عشاق #علی حتی در بهشت هم، حرفهایی را که خدا درباره ی معشوق شان زده، فراموش نمی کنند. برای همین وقتی می بینند نوری را که همه ی #بهشت را روشن کرده، به خدا می گویند: این نور از کجاست؟ مگر خودت در کتابت نگفتی که ما در بهشت تو خورشید را نمی بینیم؟ خدا هم جبرئیل را به سوی شان می فرستد تا جوابشان را بدهد و مدح #علی، #بهشت را هم فرا بگیرد. جبرئیل می گوید: این نور خورشید نیست.
بلکه این #علی و #فاطمه بودند که خندیدند و با خنده شان، #بهشت روشن شد...
پ.ن: حدیث را مرحوم بحرانی در کتاب شریف البرهان نقل کرده از قول ابن عباس.
#بهشت
#علی
#فاطمه
@hoseiniyehandisheh
@msnote
🔰شاخصه ی یک طلبه ی مطلوب چیست؟
#اندیشه_مرحوم_علامه_سید_منیر_الدین_حسینی_الهاشمی
🔸بنابراين شما بايد شرايط مطلوب را به اين تعريف كنيد كه آيا در شرايط مطلوب كافي است كه فرضا طلاب درسهاي دانشگاهي را بخوانند؟!
به نظر ما ابتدا بايد #تكامل #اسلام مد نظر #طلاب باشد و سپس امور را نسبت به هم بسنجند و ببينند كه چگونه اين #تكامل واقع ميشود؟ و سپس سراغ امور #خرد بيايند. اين امر محوريترين امري است كه مثل اصول #اعتقادات (نه عين اعتقادات) بايد براي حوزه پذيرفته شده و تمام شده باشد. يعني چگونه الان حوزه در اين اختلاف ندارد كه وقتي ظهر شد 4 ركعت نماز واجب ميشود بايد براي آنهااين امر جزو بديهيات باشد و اگر كسي هم مخالفت كرد، مخالفت او، مخالفت با ضروريات دين قلمداد گردد.
بنابراين بايد همچنانكه منطق جزو مقدمات كار #طلاب ميباشد، دارا شدن قدرت #طبقه_بندي امور و مشخص كردن #جهت_گيري در #طبقه_بندي، جزو مقدمات كار #طلاب قرار بگيريد.
به تعبير ديگر ما در آينده #طلابي را ميخواهيم كه نه با يك قوره دچار سردي و نه با يك كشمش دچار گرمي بشوند!
#خطري را كه ميخواهم خدمت شما بيان كنم سر جاي خودش خطر خيلي بدي ميباشد. نوع آقاياني كه در شهرستانها ميروند، بوسيله مريدانشان قابل تحريك ميباشند و همچنين نوع آقاياني كه در حوزه هستند به وسيله بيوت و شاگردانشان قابل تحريك ميباشند. (در حالی که) محال است شما بتوانيد اينها را نسبت به يك #فتوي تحريك كنيد و برگردانيد. يعني با يك قاعدهاي كه براي ايشان مقدمات عملياش تمام شده (فرضا قابل به ترتب باشد يا نباشد) حتي از طريق شاگردانش نميتوان او را برگرداند! بله اگر تنها هم وزن خودش يعني يك مرجع ديگر با او درگير شود و كاملا او را به تكان بيندازد در او #ترديدي حاصل ميشود. ولي در امور #اجتماعي از اين حرفها نميباشد، همين آقا اگر در يك شهرستان برود حتي آن كسي كه مسجد را اداره (می کند) و بلندگو و روضه و منبر آقا را آماده ميكند ميتواند آقا را بگرداند و يا احيانا منبري و بعضي از مريدانِ آقا ميتوانند براحتي او را برگردانند يعني در آنجايي كه ميخواهد وزن_اجتماعياش خرج بشود، ديگران او را اداره ميكنند و ايشان وسيله ميشود.
اگر اين مطلب كه از اعظم امور مسلمين ميباشد مباديش تمام بشود #هماهنگی همه امور حول محور #نظام مهيا ميشود.
منبع:( الگوی تنظیم برنامه حوزه جلسه 13 استاد مرحوم حسینی الهاشمی)
#تکامل
#اسلام
#طلاب
#خرد
#اعتقادات
#طبقه_بندی
#خطر
#فتوی
#تردیدی
#اجتماعی
#هماهنگی
#نظام
@hoseiniyehandisheh
سوگواری سراسری
#یادداشت_های_حجت_الاسلام_حیدری
وقتی برای از دست رفتن عزیزی، در غم غوطهور میشویم، حداقل انتظارمان از دوستان و نزدیکان این است که احترام غم ما را نگه دارند و هوای حزن ما را داشته باشند. حالا #مصیبتی را در نظر بگیرید که در حدّ ِ «اعظم رزیتها فی الاسلام و فی جمیع السماوات و الارض» باشد. کسانی که در چنین #مصیبتی با صاحبعزا همراهی کنند و به هر روزشان رنگ اشک و آه بزنند، به بزرگترین حقائق احترام گذاشتهاند و به عمیقترین #عزادارای_ها ـ که هر روز توسط آسمان و زمین برگزار میشود ـ ادب کردهاند. درست است که فلاسفهی مسلمان قرنها تلاش کردهاند تا با #عقل شان حقیقت هستی را کشف کنند؛ اجرهم عندالله! اما قویترین #عقلانیت ها روزیِ کسی میشود که با این «سوگواریِ سراسری در هستی» همنشین شود و با صد #لعن و صد #سلامِ روزانهاش، همیشه به یاد ریشهی #شرور باشد و جریان آن در زندگی امروز را ببیند و در برابر خیمهی #خوبی خضوع کند و نشانههای آن را در همین حالا بشناسد. آنوقت است که آدم میفهمد که هستی صحنهی درگیری دائمی بین #حق و #باطل است و آرزویش همگامی با کسانی میشود که با «بذل مهجه» خون قلبشان را فدای #حسین کردند تا برای مومنین، سدّی در مقابل نفرت #نفاق و انکار #کفر بنا شود: «و ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین و اصحاب الحسین الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه السلام»
فرارسیدن ایام عزاداری حضرت #ابا_عبدالله_الحسین_علیه_السلام را محضر شما تسلیت عرض میکنم. التماس دعا.
در عزاداری هاتون به یاد پیرغلامان اباعبدالله که امسال محرم رو بین ما نیستند، خصوصا همه خدمتگزاران به دین باشید.
اللهم صلی علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
# ابا_عبدالله_الحسین_علیه_ السلام
#مصیبت
#عزاداری_ها
#عقل
#عقلانیت
#لعن
#سلام
#شرور
#خوبی
#حق
#باطل
#نفاق
#کفر
@msnote
@hoseiniyehandisheh
◼️مراسم عزاداری سید الشهدا (ع) (پانزده شب) با موضوع:
🔅«فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری
زمینه ی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
💠 سخنرانان:
◀️ حجت الاسلام والمسلمین روح الله صدوق (ده شب اول)
◀️ حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق حیدری (پنج شب آخر)
◀️ با مداحی ذاکر اهل بیت (ع)
برادر سید روح الله طباطبایی
🔸 مکان: ابتدای ۴۵ متری عمار یاسر، مسجد اهل بیت (ع)
🔸 زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
🔸 خواهران و برادران
✅ هیئت گفتمان انقلاب اسلامی
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
شب اول محرم 1398-سمنان.MP3
3.19M
🎙 صوت سخنرانی شب اول محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری
زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام
MIREC015.MP3
4.26M
🎙 صوت سخنرانی شب دوم دهه اول محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری
زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔘 استان سمنان، شهر سرخه
MIREC017.MP3
4.84M
🎙 صوت سخنرانی شب سوم دهه اول محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری
زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔘 استان سمنان، شهر سرخه
MIREC020.MP3
9.4M
🎙 صوت سخنرانی شب چهارم دهه اول محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری
زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔘 استان سمنان، شهر سرخه
MIREC022.MP3
8.88M
🎙 صوت سخنرانی شب پنجم دهه اول محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری
زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔘 استان سمنان، شهر سرخه
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
متن سخنران شب اول محرم 98 ـ استان سمنان.pdf
335.3K
📄 متن کامل سخنرانی شب اول محرم 1398
🏴 با موضوع: «فهم مجتهدانه از عوامل غیبت کبری زمینهی
تلاش مجاهدانه برای ظهور ولایت عظمی»
☑️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔘 استان سمنان، هیئت عشاق الحسین علیهالسلام