eitaa logo
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
531 دنبال‌کننده
239 عکس
57 ویدیو
133 فایل
مباحث و یادداشت‌هایی هم‌سو با حسینیه اندیشه در موضوع جبهه مقاومت ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✔️آدرس کانال رسمی حسینیه اندیشه: https://eitaa.com/HossiniehAndisheh ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تبیین معنای ،چگونگی ایجاد آن و موانع تحققش ❇️ نبايد تحميل و تحقير بكند. وحدت با تحميل، تحقير، ترس استوار نمي‌شود. يعني بر اساس نفرت به وجود نمي‌آيد. هماهنگي بر اساس مي‌تواند بوجود بيايد. يعني يكپارچگي اجتماعی. ابزارهماهنگ‌سازي شما بايد يكپارچگي اجتماعي را بدهد. يعني ، و اجتماعي را،در مقياس رفتارهاي بزرگ ملي بدهد. هرچند در رفتارهاي ويژه منطقه‌اي اختلاف باشد يعني در يك موضوعات و مسائل عمومي، همدل وهم‌نوا باشند. اين تعريف است. ❇️ بايد در جريان واقع شود. و الا نمي‌شود ايجاد كرد. [آن] مسئله‌اي است كه آسيب پذيري را در صورت نشان مي‌دهد؛يعني آسيب پذيري چه موقع بالا مي‌رود؟ وقتي باشد. آن‌وقت آسيب پذيري ، دورنمايي است كه هيچكس نمي‌تواند بپذيرد. نه ما و نه ديگران. ، قهري است و در دو جهت، امكان پذير است. يكي تكاملي كه مبنا و هدفش، مادي باشد، هرچند از عوامل ديني، قومي، فرهنگي و بقيه، به عنوان وسيله، استفاده كند. يا ، مبنا ومنتهايش، الهي باشد و از سياست، فرهنگ، اقتصاد و بقيه استفاده كند و آنها را وسيله قرار بدهد. ما تكاملمان حول خداپرستی است. در ما، معني دارد نه استئثار. استئثار، طلب فداشدن ديگران براي خود است. ما، بنيانش بر نيست. اگر تكاملتان، باشد، هيچ چيز برايتان باقي نمي‌ماند. تكامل مادي محض، بدليلي كه در او است خواهان نفی قومیت و دین [اقوام و ادیان] است. حال آنكه ما فقط نفي محدوديت‌هايي كه تحميل وتحقير-تحقير سياسي، تحميل سياسي، تحقير اقتصادي وفرهنگي- مي‌كند رامي‌خواهيم. 📚منبع:بحثی پیرامون«قومیتها و ادیان»؛ اسفند سال 1376 @hoseiniyehandisheh
💢تأثیر و ، در سلوک انسانی و ایجاد الهی آيا بدون گذرانيدن مراحل و تهذيب و تصرفِ اراده خود فرد نسبت به حالات خودش، آيا هماهنگ با فرهنگ فرد، مي‏تواند « » ايجاد كند؟ براي فرد مي‏تواند ايجاد شود كه بدون اراده فرديش در تهذيب، در اعمالي حضور پيدا كند كه اگر مي‏خواست اين حضور با اراده فردي واقع شود بايد مراحل زيادي را طي نمايد و زمان زيادي طول بكشد؛اينكه اين شخص بتواند يك چنين را در تصميم‏گيري پيدا كند و حضور پيدا كند و بگونه‏اي خاص حرف بزند. مثلاً سال 1334 كه نواب صفوي شهيد شد در آن ايام كار مرحوم نواب براي جامعه پذيرفته نمي‏باشد درست است كه جامعه متدين و خداپرست و موحد مي‏باشد وليكن مي‏گويند كار او مشت روي سندان كوبيدن مي‏باشد. يك كار ديگري نيز در سال 1364 در مشاهده مي‏كنيد كه جمعيت فوج فوج برابر آتشي كه بالمعاينه آنرا مي‏ديدند جلو مي‏رفتند؛ روی زمين در يك فاصله بسيار زياد مثل شخم زدن گاو، هر چند متر جلویشان گلوله توپ، خمپاره، چلچله و تمامي وسايل آتش فرو مي‏ريخت، اما اين افراد در ميان اين آتشها با موتورسيكلت جلو مي‏رفتند و كسي هم سؤال نمي‏كرد كه اين فرد عقل دارد يا نه؟! اين افراد كه سير نكرده بودند. اينها كه اراده در اوصاف خودشان بوسيله اراده خودشان پيدا كند، كه نداشته‏اند! چرا كه در بسيج مسجد محله ثبت نام كرده بودند و يك دوره كوتاه مدت را گذرانده بودند، بعد از آن به آمده بودند. از روزي كه وارد بسيج شده تا روزي كه به مي‏آمد از اول تا آخرش در حدود 6 ماه طول مي‏كشيد حالا اگر اين فرد مي‏خواست به وسيله تهذيب اوصاف و علايم و شاخصه‏هايي كه در روانشناسي اسلامي يا بيان مي‏شود، سير كند محال بود كه در فاصله 6 ماه يك اخلاق را ترك كند و يك ديگري پيدا كند. پيدايش ، دير واقع مي‏شود. مانند قضيه درس خواندن هم مي‏باشد. مسئله از نظر با فرد، و بستر پرورشي‏اي را ايجاد مي‏كند كه در پيدا مي‏شود. ـــــــــــــ پی نوشت: تفصیل این بحث در مباحث آکادمیک اثباتی مرحوم علامه حسینی الهاشمی در ضمن بحث یقین اجتماعی طرح گردیده است. 📚منبع: جلسه 44 مبادی اصول فقه احکام حکومتی @hoseiniyehandisheh
🔹بخشهایی از تحلیل «حسینیه اندیشه» پیرامون افزایش قیمت بنزین و حواشی آن «1»🔹 📝 «بنزین، تورّم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطه‌ی اقتصادی» 🔷 افزایش قیمت بنزین علاوه بر خشم و نارضایتیِ اقشار مختلف مردم، موجب موضع‌گیری شدید جامعه انقلابی و متدین شد. در چنین فضایی بود که با حمایت مقام معظم رهبری از این مصوبه، موجی از شگفتی و تحیر جامعه انقلابی و متدین را فراگرفت. زاویه بین سطح تحلیلیِ جامعه متدین و حزب‌اللهی با سطح تحلیل مقام معظم رهبری و عملکرد ایشان مسأله‌ای است که در صورت تداوم آن، مشکلات مهمی برای نظام اسلامی پدید خواهد آورد و لذا باید به تحلیل عمیق‌تر و چاره‌جویی جدی‌تر برای این تفاوت پرداخت: 1⃣ مسائل اخیر را نباید صرفاً به اعتراض در برابر افزایش قیمت بنزین فروکاست؛ بلکه با یک نگاه دقیق‌تر، موضوع اعتراض، موج دیگری از تورم و کاهش مجدد قدرت خرید مردم است که تداوم آن در طی چند دهه، «امنیت اقتصادی مردم» را در خطر جدی قرار داده است. 2⃣ تعبیر مقام معظم رهبری درباره علت حمایت از این تصمیم، صرفاً به «اجماع سران قوا» باز نمی‌گردد بلکه به تصریح ایشان، همین اجماع نیز ریشه در «پشتوانه کارشناسی» دارد. یکی از کلیدی‌ترین غفلت‌هایی که در تحلیل‌های جامعه متدین و انقلابی و نخبگان آن از مسائل کشور به چشم می‌خورد، عدم توجه به همین واقعیت است که ماهیت اداره کشور در قرن حاضر، وابستگی تمام‌عیاری به «محاسبات کارشناسی» دارد که اصول‌گرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد. بلکه با ارائه آمار و ارقام عینی هر دو جناح را به وحدت در تصمیم می‌رساند: از حجم یارانه پنهان و بار مالی که با فروش بنزین به قیمت غیرواقعی بر بیت‌المال تحمیل می‌شود تا آمار سرسام‌آور قاچاق بنزین که بر اثر واقعی‌نبودن قیمت بنزین شکل می‌گیرد؛ از حجم مصرف بنزین ارزان توسط طبقه مرفه و عدم بهره‌مندی درصد بزرگی از جامعه از یارانه بنزین تا میزان کسری بودجه و کاهش شدید درآمدهای نفتی که دولت را برای انجام اموری ابتدائی مانند پرداخت حقوق کارمندان دچار چالش جدی کرده و آن را ملزم به ایجاد منابع درآمدی جدید می‌کند و... . 3⃣ اگر در تحلیل ناکارآمدی‌ها و ناهنجاری‌ها به جای اشاره‌ به نقش محوری محاسبات کارشناسی در تصمیمات مدیران، صرفاً بر بی‌لیاقتی یا عدم تدین یا حتی خیانت افراد مسئول و مدیر تأکید ‌شود، بسیار طبیعی خواهد بود که عموم مردم نیز در برابر حمایت رهبری از مدیرانی که دائماً مقصر و لاابالی یا خائن معرفی شده‌اند، شگفت‌زده شوند. 4⃣ برای دقیق‌تر شدن تحلیل باید روشن شود که ابعاد کارشناسی موجود نسبت به مقوله تورم چیست؟ ادبیات تخصصی دانشگاه، معتقد است که اگر نظام اسلامی بر جهت‌گیری‌های خارجیِ ضد استکباری و جهت‌گیری‌های داخلی عدالت‌محور پافشاری کند، نمی‌توان مسائل اقتصاد کلان (از جمله نرخ تورم و اشتغال و ارزش پول ملی و...) را چاره کرد. از طرف دیگر ادبیات تخصصی حوزه، بررسی‌های کارشناسی نسبت به مسائل پیچیده اداره کشور را امری عقلایی می‌داند که خارج از حیطه دین و خطابات شارع است، لذا مسئولیتی نسبت به ناهنجاری‌های اقتصادی نمی‌پذیرد. از سوی دیگر ادبیات انقلاب و رهبران آن با فهم عمیق از ابعاد تسلط کفر بر مقدرات امت اسلام و برخلاف عرف رایج در اداره کشورها، جهت‌گیری‌های الهی (مبنی بر کفرستیزی در خارج و عدالت‌محوری در داخل) را پی‌گیری کرده‌اند اما برای جریان آن در موضوعات اقتصادی، مواجه با دو بازوی کارشناسی هستند که مسئولیتی نسبت به این آرمان‌ها نمی‌پذیرند. 5⃣ مدیران کشور نیز طی چند دهه در حل چالش‌هایی همانند ضعف تولید ملی، نرخ تورم بالا، بیکاری گسترده موفق نبوده‌اند بلکه در تعیین مصداق عینی عدالت‌محوری در موضوعات اداره کشور دچار اختلاف بوده‌اند: گروهی با تکیه بر آثار پرداخت یارانه به مردم در افزایش نقدینگی و تورم ناشی از آن و بالتبع کاهش قدرت خرید مردم، چنین پرداخت‌هایی را در میان‌مدت، موجب گسترش فقر برای محرومین و ضد عدالت توصیف می‌کنند و گروهی دیگر با تکیه بر افزایش قیمت کالاها بر اثر افزایش قیمت بنزین، ارز و...، عدم پرداخت یارانه را به معنای رهاکردن قشر مستضعف در برابر موج جدید گرانی و مصداق بارز بی‌عدالتی می‌دانند و قس‌علی‌هذا... ✅ حسینیه اندیشه @HossiniehAndisheh
🔹بخشهایی از تحلیل «حسینیه اندیشه» پیرامون افزایش قیمت بنزین و حواشی آن «2»🔹 📝 «بنزین، تورّم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطه‌ی اقتصادی» 6⃣ در چنین فقدانی از عقلانیت کارشناسی و محاسبات فنّیِ متناسب با جهت‌گیری انقلاب اسلامی، رهبری در مواجهه با ضرورت‌های اجرایی که توسط دولت یا سایر قوا برای گذران روزمره‌ی امور کشور مطرح می‌شود، از آن حمایت می‌کند. البته نمی‌توان در این میان، سهم عواملی مانند تبدیل سریع اعتراضات به مشکل امنیتی و تحرکات مسلحانه در شهرهای کوچک، حفظ ساختارهای قانونی و ثبات سیاسی از تزلزل در برابر اردوکشی خیابانی و... را در شکل‌گیری موضع مقام معظم رهبری نفی کرد. 7⃣ بنابراین از این بُعد در شرایطی مشابه با دوران مشروطه (اختلاف علماء پیرامون موضع‌گیری نسبت به موضوع کلان اجتماعی و حذف هر دو گروه توسط دشمن و انزوای طولانی‌مدت روحانیت و تسلط مجدد کفر) قرار داریم: بخش اعظمی از علماء و فقهاء و متدینین احساس خطر خاصی نسبت به کارشناسی اقتصادی ندارند و دسته معدود دیگر، علی‌رغم درک وجدانی از خطرات آن در تسلط کفر بر جامعه اسلامی، ناچارند بدون هیچ تجربه پیشینی، به آزمون و خطا بپردازند تا در طول زمان به نحوه مواجهه با آن دست پیدا کنند. روشن است که در چنین فضایی از «مشروطه‌ی اقتصادی»، هزینه‌هایی مشابه آنچه در مشروطه سیاسی رخ داد، انتظار ما را می‌کشد؛ هزینه‌هایی چون: مصرف شدن آبروی رهبری برای رفع اضطرارهای اجرایی، تداوم ناامنی اقتصادی و کاهش اعتماد به کارآمدی نظام و خطر آسیب دیدن به پایگاه مردمی آن و... . 8⃣ عبور از «مشروطه‌‌ی اقتصادی و هزینه‌های سنگین آن» با پذیرش مسئولیت واقعی نسبت به «جریان قاعده‌مند آرمان‌های انقلاب در محاسبات کارشناسی» ممکن خواهد شد که این امر از طریق تکامل فقاهت و تحول در علوم کاربردی دانشگاه بر یک مبنای واحد (یعنی پشتیبانی علمی از ادبیات انقلاب) میسر خواهد شد. البته در مواجهه با این چالش در «کوتاه‌مدت»، باید با ارتقاء ظرفیت قشر جوان متدین و انقلابی و فعال کردن آنها در مهمترین اماکن اجتماع متدینین یعنی مساجد جامع و هیئات بزرگ و نمازهای جمعه، «مناظرات علمی و صریح و بی‌پرده» را در موضوع علل تورم پایدار در ایران راه‌اندازی کرد تا هم نهاد انقلابی ـ علمیِ جدیدی برای مطالبه و اعتراض نسبت به ناهنجاری‌ها با میدان‌داری قشر انقلابی شکل بگیرد و هم نیازهای اجتماعیِ مغفول در میان جدل‌های سیاسی، از طریق مباحثات صریح علمی، روشن و آشکار شود. ✅ حسینیه اندیشه @HossiniehAndisheh 🗂 لینک متن مشروح تحلیل فوق 👇👇👇
بنزین، تورّم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطه اقتصادی.pdf
237.3K
📖 متن مشروح تحلیل «حسینیه اندیشه» پیرامون افزایش قیمت بنزین و حواشی آن 🔷 «بنزین، تورّم، پشتوانه کارشناسی؛ مشروطه‌ی اقتصادی»
🔶پاسخی به جناب آقای علیزاده 📝یادداشتی از رضا محمدآبادی-پژوهشگر حسینیه اندیشه- ⭕️جناب آقای علیزاده در کانالهای شخصی خود، در عین ابراز دفاعشان از سیاستهای استکبارستیزانه و استقلال خواهانه رهبری، صادقانه سوالاتی را نسبت به عملکرد ایشان طرح کرده‌اند : « اما برایم این سوال جدی است که چه شد آقای خامنه‌ای پذیرفت از سال شصت و هشت به بعد سیاستهای اقتصادی طرفدار مستضعفین به حاشیه برود و نظام تغییر فرماسیون اقتصادی بدهد؟ چه شد آقای خامنه‌ای با همان صلابتی که مقابل رفسنجانیسم در سیاست خارجی ایستاد در برابر رفسنجانیسم در اقتصاد نایستاد؟ چه شد که آقای خامنه‌ای مقابل پروژه‌ی نفوذ در عرصه فرهنگ ایستاد اما مقابل نئولیبرالیسم و مصرف‌گرایی که قویترین اشکال نفوذ غرب در جامعه ما بود کمتر موضع گرفت؟ چه شد که آقای خامنه‌ای با اجرای اصل چهل و چهار در سال هشتاد و پنج، خصوصی سازی را باب کرد که پایانش کارخانه‌های نیمه تعطیل و کارگران حقوق نگرفته بود. » نسبت به این سوالات نکاتی به ذهن می رسد که تقدیم می‌گردد: 1- نه رهبری و نه امام(ره)، هیچ‌گاه جهت گیری مدلهای شرقی و غربی را در اداره کشور نپذیرفته اند و بلکه بر تحقق جهت گیری های اسلامی-از جمله ضرورت تحقق عدالت اسلامی در کشور، ضرورت مبارزه دائمی با استکبار عالمی و دفاع از مظلومین و مستضعفین- تاکید کرده اند* و پای آن هزینه های گوناگونی داده اند و اساسا اگر آن را پذیرفته بودند، نباید با هیچ چالش و ناهنجاری ای در حوزه های سیاسی،فرهنگی،اقتصادی مواجه می‌شدیم؛ چراکه همین جهت گیریهای الهی، با ساختارهای مادی ناهماهنگ است و سیستم اداره کشور را دچار ناهنجاری کرده است. 2-نسبت به ساختارهای اداره کشور-از جمله ساختارهای اقتصادی- باید گفت: کشور در خلأ اداره نمی شود. آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در تاریخ 1389/7/29در جمع طلاب قم می فرمایند: «گفتیم نظام مستظهر به حوزه‌های علمیه است، به خاطر این است که نظریه‌پردازی سیاسی و نظریه‌پردازی در همه‌ی جریانهای اداره‌ی یک ملت و یک کشور در نظام اسلامی به عهده‌ی علمای دین است. آن کسانی میتوانند در باب نظام اقتصادی، در باب مدیریت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربیتی و مسائل فراوان دیگر نظر اسلام را ارائه بدهند که متخصص دینی باشند و دین را بشناسند. اگر جای این نظریه‌پردازی پر نشد، اگر علمای دین این کار را نکردند، نظریه‌های غربی، نظریه‌های غیردینی، نظریه‌های مادی جای آنها را پر خواهد کرد. هیچ نظامی، هیچ مجموعه‌ای در خلأ نمیتواند مدیریت کند؛ یک نظام مدیریتی دیگری، یک نظام اقتصادی دیگری، یک نظام سیاسی دیگری که ساخته و پرداخته‌ی اذهان مادی است، می‌آید جایگزین میشود؛ همچنان که در آن مواردی که این خلأها محسوس شد و وجود داشت، این اتفاق افتاد.» 💠پس اگر جایی مبتلا به ساختارهای اقتصادی شرقی و غربی شده ایم، باید از حوزه و دانشگاه چنین سوالی را پرسید نه از مقام معظم رهبری که با زبانهای گوناگون و بارها و بارها به این خلأ اشاره کرده‌اند و از نهادهای علمی کشور یاری طلبیده اند ولی پاسخی دریافت نکرده اند!! و اساسا عملکرد ایشان در طی سالیان مدیریت، نشان می‌دهد که وقتی برایشان چگونگی جریان آرمان‌ها (و جهت گیری‌های الهی) در عینیت ساختارها روشن باشد-و لو تجربیا مثل امور مربوط به سیاست خارجه یا برخی مسائل فرهنگی- از هرگونه دفاع و مقاومتی نسبت به آن ساختار-چه سلبا و چه ایجابا- دریغ نخواهند نمود. 3- نسبت به خصوصی‌سازی هم باید گفت: به علت همین خلأ کارشناسی-یعنی کارشناسی و تخصصِ متناسب با آرمانهای انقلاب-؛ ادبیات توسعه و تعاریف علمی آن، وجدان و قطعیت رهبری نسبت به ضرورت «مردمی کردن اقتصاد» را، به تعاریف خود از خصوصی سازی ترجمه و تأویل کرده است و این افتضاحات را به بار آورده است. بنابراین طبق دیدگاه مختار، آسیب‌های پیش‌آمده در زمینه خصوصی‌سازی‌، نتیجه تعاریف علمی مطرح در ادبیات توسعه پایدار است و نه صرفا خطای عملکرد افراد متعدد. ـــــــــــــ پی نوشت: *ر.ک بیانات رهبری در: (12/ 05/ 1372) و (31/ 05/ 1371)و (24/ 07/ 1366) و (24/ 07/ 1366) و (12/ 05/ 1368) ✅@hoseiniyehandisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدصادق حیدری تهرانی به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه (س) 🔘موضوع: «تحلیلی جدید از منزلت حضرت معصومه (س) در شکستن تئوری قدرت متداول در زمان امام رضا(ع) و تطبیق آن بر چالشهای اقتصادی نظام جمهوری اسلامی » 🔹مکان: مدرسه فقهی شمس الشموس(ع) ✅ @hoseiniyehandisheh
💢 تأثیر های غیر الهی در ایجاد بستر ساز درجامعه هرگونه نظامي كه هماهنگ با قوانين حاكم برجريان رشدالهي نباشد، قوانين رشدِخصلتهاي غيرالهي مي شود و به‌نظرِ ما -بمعني الهي- درآن جامعه ايجادمي‌شود. بنابراين (اگر) هرگونه تسليم شدني به «سياسي،فرهنگي و اقتصادي» غرب انجام بگيرد- ولوبه دست متدينين- (و به عبارت دیگر) اگر «توزيع،توزيع ،توزيع »، غربی باشد، جامعه را به‌طرف می‌راند؛ يعني امكانات تخصيص يافته، مقام‌هاي تخصيص يافته،اختيارات تخصيص يافته بگونه‌اي تقسيم شده است كه بستر درست مي كند و اين بستر مولد مي‌شود، درحالي كه به اين مطلب هیچ توجهی ندارد و جرمِ اين مطلب هم بر عهده است كه می‌گوید جهت دار نیست؛یعنی بنابرتعریفِ علوم در قبل از صدسال (اقلا). واردشدن -مجموعه سازي- درعلوم موجب شده كه اينها شاخصه وكميت وضرايب فني پيداكنند. الان دارای ضريب فني است. ،تعادل رياضي دارد ؛يعني نسبت بين موضوعاتش مشخص شده است. 📚منبع: جلسه 5 بحث جرم شناسی @hoseiniyehandisheh
1_148502472.mp3
3.91M
🎙 مقطع صوتی 4 دقیقه ای 💠حجت الاسلام محمدصادق حیدری تهرانی 🔹تریبون آزاد- نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و در حضور اعضای شورای عالی جامعه مدرسین 🔸موضوع: بیانیه گام دوم و رسالت روحانیت و حوزه‌ها ✅ @hoseiniyehandisheh
💢حاکم شدن ولایت کفار؛ نتیجه رها کردن هر سطحی از ولایت جامعه شما اگر بگویید شرع درباره تا این دائره و محدوده،نظر دارد (که ولایت فقیه است) می گویم: مرحله بالاتر از آن چگونه است؟ اگر بگویید در آن باره حکم ندارید معنایش در ماورای آن، جواز تولی به کفار است. که این جواز لازم نیست جوازی باشد که شما بگویید ما آن‌ را اجازه می‌دهیم بلکه به صرف این که شما «» داشته باشید، آن واقع می‌شود. «» در و خارج از اکوانِ شدن، محال می‌باشد؛ پس این جاری می‌شود. حال شما اگر بگویید مسأله و تنظیم آن به عهده نیست، شما را طلا و نقره کنید هر چه می‌خواهد بشود. ما عرض می‌کنیم اگر تنظیم آن ‌را به عهده نداشته باشید کفار، پولی بر شما پیدا می‌کنند. 📚منبع: بررسی کیفیت تنظیم استفتائات جلسه اول @hoseiniyehandisheh
💢ضرورت ترک «» به «» و «» برای ما (کبر و غرور) را در امور فردی بد می دانیم، چرا که این «حال توجه» و التفات به حال، مضرّ و سبب فساد عمل است، اما باید این را هم بدانیم که به «» و «» نیز امری قبیح است؛ یعنی اگر امر دائر شود بین این‌که بپذیریم در مقابل ، از لازم برخوردار نیست یا این‌که افکار مسلمین از نقص جدی برخوردار است، باید حتما رأی به نقص افکار مسلمانان دهیم و نه . چون بنا نیست که احترام ما به خدمه، سبب بی احترامی به صاحب خانه شود. لذا هر چند که ما بسیار محترم هستند، ولی نبایست این احترام‌گذاری، مانع از تلاش طلاب به خدمت بیشتر برای اسلام عزیز باشد. پس نه در مقابل دانشمندان غربی موجه و منطقی است، و نه مغرور شدن به توان دانشمندان خودی گذشته. 📚منبع: کتاب معرفی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی از زبان استاد @hoseiniyehandisheh