19.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_تصویری
🍃 نخستین نشست ستاد حجاب و عفاف با فعالان رسانهای قم
ــــــــــــــــــــــــ
نشست هم اندیشی کنشگران و فعالان رسانهای قم با حجت الاسلام والمسلمین جنتی دبیر ستاد عفاف و حجاب سازمان تبلیغات اسلامی سهشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.
در این محفل، شرکتکنندگان پیشنهادات و طرحهای خود را جهت بهبود وضعیت حجاب و عفاف مطرح کردند.
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
♦️ گزارههای دینی، حجاب و جنگ روایتها
✍️ امیرحسن اوصالی، عضو نویسندگان باشگاه فکرت
🔹متأسفانه از چگونگی نجاست آب چاه و فروش روغن متنجس در حوزه بحث میشود اما جای مسئلهی حجاب همیشه خالی بوده است. البته نه اینکه محتوایی شکل نگرفته است نه، مقالات و آثاری چاپ شدهاند اما در روند روایتسازی صواب توسط رسانه در جامعه بسیار ضعیف بودهاند. متأسفانه هنوز وقتی میخواهیم برای دختر جوانی استدلال درباب حجاب بیاوریم سریعا تن او را بهیک شکلات خوشمزه تشبیه میکنیم که رهگذر شکلاتی خواهد خورد که جلدش از تنش کنده شده باشد!
🔸رسانههای غربی با دگرگونی روایتها اولویت و ضرورت حجاب را تنزل داده و با تبلیغ اینکه خدا انسان را با ۲-۳ تار مو به جهنم حواله نمیدهد جامعهی دینی را بهیک سهلانگاری دچار کرده است و در مقابل ما نیز هنوز درگیر مثالها و تشبیههای شکلاتی و میوهای ماندهایم.
وقتی مسئله بهیک روایت تبدیل نشود و این روایتها در کرسیهای مناظره و گفتوگو به چالش کشیده نشوند، یقینا ما شاهد دعواهای دیگری بر سر مسئلهی حجاب خواهیم بود. وقتی حدود و ثغور این مسئله مشخص نشده است، با کدام معیار گشتارشاد یکی را میگیرد و از کنار دیگری رد میشود؟ معیار چیست؟ میزان کدام است؟ مراکز دینی، حوزههای علمیه، دانشگاهها و ارگانها چگونه این چالش را حلوفصل خواهند کرد؟
✔️ متن کامل در این صفحه
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📰دکهی تیترخوانی
هم لندکروز هم ۲۰۶
سهشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔲 #اختصاصی |#گعده_نویسندگان
✅«اندیشهورزی» محور اصلی یادداشتنویسی/ با مخاطب بنویسید نه برای مخاطب
عناوین مهم سخنان رضا مصطفوی، روزنامهنگار و مدیر نشر عهدمانا در ششمین گعده نویسندگان باشگاه فکرت:
▪️لزوما با یادگیری اصول یادداشتنویسی کسی یادداشتنویس خوب نمیشود بلکه باید بیشتر اندیشید و نوشت.
▪️یادداشتنویسی سبکیست که در قرن معاصر همراه با صنعت روزنامهنگاری وارد حوزهی نگارش شده است.
▪️یادداشتنویس کسیست که وقتی در جمع و جامعهای قرار میگیرد، به دنبال سوژه و تحلیل هست. به همین دلیل یادداشتنویس خوب کسیست که پدیدههای اجتماعی را جور دیگری میبیند.
▪️وقتی عناصر یادداشت برای مخاطب دارای منطق روشن باشد و از گزارههای ملموس در این باره استفاده شود، این حس که دارید با او گفتوگو میکنید، منتقل میشود.
▪️یادداشت خوب شروع خوبی باید داشته باشد، گویا که می خواهید با مخاطب حرف بزنید نه برای مخاطب حرف بزنید. مخاطب باید احساس کند که دارید با او گفتوگو میکنید.
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
⏰ زمان مطالعه: ۳ دقیقه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻ناشکری
🔺درباره کشف حجاب
✍️ حجت الاسلام علی مهدیان، مدرس و نویسنده حوزوی
🌱یادم میآید در یکی از اردوهای بازدید از مناطق غرب کشور یکی از فرماندهان بزرگوار در منطقه عملیات مرصاد سخنی گفت که بسیار برای من جالب و درس آموز بود. او میگفت این لشکر منافقین که آن زمان در کل دنیا پراکنده بودند را اگر میخواستیم تک به تک بیابیم و ادبشان کنیم شدنی نبود. ماجرای پایان جنگ و عملیات مرصاد بروز «خیرالماکرین» بودن خدا شد. همه شان خودشان بر اساس یک توهم از ضعف ایران جمع شدند و در ان تنگه آنقدر از آنها کشته شدند که فکرش را هم نمیکردند.
🌱چه میخواهم بگویم؟ میخواهم بگویم آقایان بزرگوار! مسوولین عزیز! ماجرای اغتشاشات سال گذشته بروز خیرالماکرین الهی بود. که بر اساس توهم عده ای از ضعف ایران رخ داد. چطور میخواستید مقابل حرکت مرموز و گام به گام لشکر هویتکش و ایمانسوز دشمن بایستید. چطور میخواستید رسانه های سلبریتیزده را پالایش کنید؟ چطور میخواستید ماهیت سیاسی و نه عقیدتی عبدالحمید را به عموم نشان دهید؟ از همه مهمتر چطور میخواستید ماهیت درگیری «حجاب» را به عموم مردم و نوجوانان نشان دهید. همه دیدند قصه کشف حجاب متصل به چه خونهای پاک و بیگناهی است که ریخته شد و چه بدنهایی که مثله شد، چگونه سیلی به مستضعفین و محرومین زدند و خون امثال آرمان و روح الله را ریختند!
🌱اتفاقا بر خلاف نگاه های ظاهر بینی که خیال میکنند با «جریمه و تذکر مخفیانه» میتوانند مانع کشف حجاب شوند، بر خلاف ترسوهایی که دم از کمرنگ کردن درگیری با سلبریتی هتاک و چشمپوشی های ناعادلانه میزنند، بر خلاف آنانکه همیشه عقب تر از مردم میفهمند و تصمیم میگیرند، برادران! این زمان ظهور اسم خیرالماکرین بود که فرا رسید. همه چیز بر ملا شد. سستی و کاهلی تان در قانون گذاری و درگیری با اراده دشمن ، اسمش ناشکری است. این روال را ادامه ندهید که همه دارایی و آرزوهای سیاسی تان را به باد خواهد داد. از ما گفتن.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
☘بهترین صدقه
✍ جواد رستمی
امام رضا(ع) میفرماید: بهـترين نـوع صـدقـه، يارى كردن تو نسبت به ناتوان است.[تحف العقول، ص 446]
صدقه دادن بسیار سفارش شده و همانطور که معروف است بلا را از انسان دور میکند.
به محض شنیدن واژه صدقه تصویر مقداری پول و یک شخص محتاج با وضعی خاص در نظر ما تداعی می شود حال آنکه امام رضا (ع) صدقه را متنوع دانسته و بهترین آن را یاری ناتوان بیان کردند.
گاهی کسی در انجام کاری ناتوان است یاری او صدقه و از بهترین نوع آن محسوب میشود.
صدقه به انفاق نیست و یاری هم ممکن است با زبان و گفتار پدید آید آنجا که با سخن از حق کسی دفاع کنی یا راهنما باشی و یا آرامش و تسکین درد و رنج شوی!
نفی انفاق به نیازمند نمی کنیم بلکه در کنار آن ترغیب به انجام بهترین نوع صدقه داریم که یاری رسانی به ناتوان است به هر شکلی که در توان باشد.
#یادداشت
#اهل_قلم
@HOWZAVIAN
✨مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد فرج نژاد برگزار میکند
⚡️مدرسه تابستانه / ویژه طلاب زیر ۲۵ سال
🔺امکان تقسیط سه مرحله ای هزینه دوره
👥با تدریس اساتید برجسته کشوری
📆مهلت ثبت نام تا ۳۱ خردادماه
🔗لینک ثبت نام:
https://ch-1400.formaloo.com/moballeghjavan1402
👈جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09388815148 تماس حاصل فرمایید یا به آیدی @afsare707 پیام دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹🌹🌹🌹
روزی که زمین و خاک گسترده شده است
آدم را این حرم، سراپرده شده است
میگفت فرشته در تب کرب و بلا
این خاک از این دیار آورده شده است
#سید_هانی_رضوی
#دحوالارض
@shaeranehowzavi
🔻فقه نظامات
✍️ حجت الاسلام دکتر علی واعظی
علم فقه به عنوان علم به احکام شرعی و علم استنباط احکام از منابع شرع ( عقل و کتاب و سنت ) تعریف شده است و در کنار اخلاق و اعتقادات مثلث مفاهیم دینی را تشکیل می دهد
اهمیت فقه در جامعه اسلامی بعد از تحکیم دولت اسلامی به شدت افزایش یافته است تا جاییکه دو یار دیرینه آن به انزوا و گوشه رفته اند و تمام هم متصدیان حکومت دینی برپایی فقه قرار گرفته است و اخلاق و باورها در جامعه دچار ضعف و غربت قرار گرفته است.
ولی آیا فقه مدنظر بانیان حکومت دینی فقه رایج و سنتی بوده است و یا اینکه با توجه به مدیریتی بودن حکومت باید تعریفی مجدد از فقه داشت آیا قرار است با رساله عملیه حکومت را مدیریت کرد و یا اینکه فقهی که مد نظر امام و دیگر بانیان حکومت بوده است چیز دیگری بوده است . به نظر می رسد باید به سطح بالاتری از فقه تحت عنوان فقه نظامات اندیشید فقه رایج مسایل فقهی را در دوگانه حکم و موضوع صورت بندی می کند ولی فقه نظامات به استنباط نظام و مکاتب اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی می پردازد و افق بلندی که حضرت امام در حکومت دینی برای فقه گشودند همین فقه است همانطور که سعید صدر اندیشمند معاصر در کتاب فلسفتنا پیشتاز عرصه فقه نظامات بوده است با فقه نظامات است که فقه وارد صحنه عملیات و اداره جامعه می شود و می تواند به جامعه سازی و تمدن سازی بپردازد و هم اینکه کلام و اعتقادات و اخلاق هم در جایگاه خودشان پاسخگوی نیازهای اساسی بشر در عصر حاضر خواهند بود با فقه نظامات است که تعلیم و تربیت، فرهنگ ، اقتصاد و اجتماع سامان می یابد و چقدر دور از واقعیت است که بخواهیم مسایل اجتماعی و مدیریتی جامعه مانند حجاب را با فقه رایج حل کنیم.
#اندیشه
#فقه #فقاهت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✍️ اولین شرط عضویت در نویسندگان حوزوی😊
🔍 نمایی از فعالیت خودجوش مدیر نویسندگان حوزوی در تحریریه
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. ✍️ اولین شرط عضویت در نویسندگان حوزوی😊 🔍 نمایی از فعالیت خودجوش مدیر نویسندگان حوزوی در تحریریه
.
#قلمدون
شاید بیش از هزار گفتوگوی این شکلی در چهار سال اخیر با کاربران حوزوی و علاقهمندان به نوشتن داشتهایم؛ رایگان، به احترام نوشتن و #تبلیغ_مکتوب!
اما منتشر نمیکنیم
چرا منتشر نمیکنیم؟👇👇
⁉️ به خاطر این که مرکز مدیریت حوزه و دفتر تبلیغات و مجموعههای رسانهای و تربیتیشون خجالت نکشند!
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸مهمترین شاخصۀ «فرهنگ رضوی»، حرکت از «خودسازی» به «تمدنسازی»
✍ سید محمدحسین دعائی
در مصاحبه با خبرگزاری شبستان
💠 فرهنگ رضوی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
▪️ دورۀ امامت حضرت رضا علیه السلام، بهمقتضای حکمت بالغۀ الهی و بهخاطر حضور قهری حضرت در متن معادلات و مناسبات کلان حاکمیتی، به یک معنا «نقطۀ آغاز تبدیل اسلام اهل بیت به یک تمدن جهانی» است. یعنی غیر از مواردی مثل عبودیت، خدامحوری، دینمداری، آخرتگرایی، توجه تام به شریعت و حسن خلق که در سیره و سبک زندگی همۀ امامان علیهم السلام دیده میشود، آنچه که بهطور خاص در سیرۀ امام رضا علیه السلام جلوه داشته و میتوان از آن بهعنوانِ «شاخص فرهنگ رضوی» در رنگینکمان فرهنگ اهل بیت یاد کرد، مسئلۀ «جامعهپردازی و تمدنسازی» است.
💠 شهروند رضوی کیست و چه مؤلفههایی دارد؟
▪️ «شهروند رضوی» کسی است که علاوه بر توجه به حداقلهای فکری، احساسی و رفتاری تعریفشده در دین مبین اسلام، نه فقط به فکرِ «سلوک توحیدی» و «ارتقاء حداکثری معنویت و عقلانیت در وجود خود» است، بلکه به «تلاش بر ایجاد جامعۀ اسلامی و تحقق تمدن اسلامی» نیز اهتمام ویژهای دارد.
💠 آثار و برکات وجودی امام رضا علیه السلام برای ایران اسلامی چه بوده است؟
▪️ اگر هویت و هدف انقلاب اسلامی ایران، یک هویت و هدف جهانی و تمدنی است، اگر بهفرمودۀ رهبر معظم انقلاب، «گام دوم انقلاب»، گامی برای «جامعهپردازی و تمدنسازی» است و اگر طبق آنچه گذشت، اصلیترین شاخصۀ فرهنگ رضوی، زمینهسازی برای بروز ابعاد تمدنی اسلام اهل بیت و حرکت از «خودسازی» به «تمدنسازی» است، میتوان به این نتیجه رسید که وجود پُربرکت حضرت رضا علیه السلام و آموزههای آن امام بزرگوار، یکی از مهمترین پشتوانههای علمی و معنوی ایران اسلامی در این مسیر میباشد؛ همان گنجینۀ گرانبهایی که گویا از قرنها قبل، توسط خداوند رحیم، حکیم و قدیر، برای ملت بصیر ایران اسلامی ذخیره شده است.
متن کامل: http://shabestan.ir/detail/News/1218787
#فرهنگ_رضوی
#خودسازی #جامعهپردازی #تمدنسازی
#گام_دوم_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
"شنبه یا پنج شنبه"
✍زهرا سبحانی، عضو تحریریه مجتهده امین
در روزهای اخیر، خبر تایید تعطیلی شنبه، توسط کمیسیون اجتماعی مجلس، نقل تمام محافل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه شده است. با توجه به وسعت اجتماعی این رویداد، پیگیری چند نکته خالی از فایده نخواهد بود!
1⃣ مهمترین نکتهای که از موضعگیریهای افراد جامعه در فضای مجازی برداشت میشود، نگاه فرهنگی جامعهی ایرانی به روز شنبه است!
عدهای این تعطیلی را تبعیت از فرهنگ یهود میخوانند و از باب تشابه به کفار، آن را نادرست و حرام میدانند.
در مقابل، عدهای معتقدند که این امر، ارتباطی به دین ندارد و با توجه به شرایط جهانی باید تصمیمگیری شود.
اگرچه، گروه اول در رد این نوع دیدگاه پاسخ دادهاند که نمیتوان منکر تاثیر نگاه فرهنگی شد چرا که علت تعطیلی خود شنبه در کشورهای دیگر، خاسته از نگاه فرهنگی آنهاست به طوری که در قارهای مثل اروپا، کشورهای یهودینشین (شرق اروپا) شنبهها تعطیل است و در اروپای غربی یعنی کشورهای مسیحینشین، یکشنبهها تعطیل!
🔍به نظر میرسد جامعهی نخبگان ابتدا باید به حل این مسئله بپردازد که مناسبات تجاری در خارج از فرهنگ تعریف میشود یا خیر؟
2⃣ انتشار این خبر، موجب کنجکاوی مردم شده است به طوری که چه مخالف و چه موافق به دنبال پاسخ به این سوالاند که مگر
چند درصد افراد جامعه، شغلشان تجارت و در قالب تجارت بینالمللیست؟
آیا اعضای محترم کمیسیون اجتماعی، با توجه به ده هزارم این آمار، شمولیت آن را برای همهی جامعه، پذیرفتهاند؟ همچنین این بزرگواران، از فعالیت بخش خصوصی در روزهای تعطیل کشور، یعنی پنجشنبه و جمعه بیاطلاعاند که برای پذیرش این موضوع، به آن مستدل شدهاند؟
3⃣با در نظر گرفتن ابعاد مختلف و پیچیدهی سند 2030 و متاسفانه نفوذ آن، در شاخههای حاکمیتی، با وجود مخالفت صریح و علنی رهبر انقلاب اسلامی، آیا در این خصوص دقت و تاملی شده؟
در سند مذکور،
بندهایی زیر هدف اصلی 17 در رابطه با تجارت عنوان شده که هوشیاری سایر احاد جامعه را میطلبد، به عنوان نمونه در بند
۱۰-۱۷ - سند 2030 آمده: «اســتقرار و ترویــج یــک نظــام تجــاری چندجانبــۀ جهانــی، قانونمــدار، بــاز و بــه دور از تبعیـض، تحـت نظـارت سـازمان تجـارت جهانـی، از جمله: مذاکـره در چارچوب دسـتورکار
توسـعۀ دوحـه سـازمان تجـارت جهانـی»
اضافه بر آن، مطالعهی اهداف فرعی 60 تا 63، این سند، اتفاقی دانستن تعطیلی شنبه را زیر سوال میبرد.
❇️ در پایان، با جستجوی تعطیلی ایام در روایات و احادیث، این مطلب روشن میشود که سفارش به اعمال مستحبی عبادی در روزهای جمعه و پنج شنبه، بیشتر از سایر روزهاست. ضمن اینکه در سورهی جمعه، به جواز فعالیت تجاری بعد از انجام فریضهی نماز اشاره شده است. همچنین در تفسیر این سوره آمده، اسلام با معاملات و فعالیتهای تجاری، مخالفتی ندارد مشروط بر اینکه این نوع فعالیتها و تفکر حاکم بر آنها، با دین و حاکمیت الهی، دشمنی نداشته باشند.
حال باید بررسی شود که این امر، شامل شرکتهای فراملیتی فعال در بخش خصوصی (که در خود سند 2030 به عنوان ابزار حاکمیت بر جهان در راستای نظم نوین جهانی نام برده) میشود؟
#گام_دوم_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶پیچیدن به «پروپا»ی «پروپا»گاندا
✍️علیرضا مکتبدار
📌«پروپاگاندا» را میتوان بهمعنای انتقال نقطهنظری با هدف نهایی پذیرش داوطلبانه دریافتکننده دانست؛ بهطوری که شخص آن نظر را از آن خود تلقی نماید. (پراتکانیس، عصر تبلیغات، ص 18)
📌در واقع، پروپاگاندا نوعی مداخله در فرایند ادراک فرد است، بهنحوی که ذهن و ادراک او به همان سمتی که پروپاگانداکنندگان میخواهند، حرکت کند. و به عبارت دیگر، پروپاگاندا نوعی جنگ ادراکی و نرم است که تلاش میکند بدون دستیازیدن به ابزارهای خشن و زور و قلدری، ذهن فرد را به سمت اهداف مورد نظر خود بهگونهای سمت و سو بخشد که خودِ فرد به تحقق آن اهداف مدد رساند.
📌در نقطه مقابل پروپاگاندا، «تبلیغ» ایستاده است. تبلیغ یعنی رساندن یک پیام و سخن درست به مخاطب، در کمال صداقت و صمیمیت، همراه با امانتداری و آزادگذاردن او در پذیرش و یا ردّ آن.
آنچه انبیاء و راهبران الهی در طول تاریخ انجام میدادند، تبلیغ نام دارد و آنچه زراندوزان و زورمداران برای دستیابی به منافع بیشتر و استثمار مردم به آن دست می یازیدند، پروپاگاندا.
📌مستکبران، در درازنای تاریخ، همواره تلاش کرده و میکنند با پروپاگاندا، آینهی ذهن و قلب افراد جامعه را بهگونهای جهتدهی کنند که به هیچ وجه قابلیت انعکاس تعالیم رهاییبخش پیامبران الهی را نداشته باشد.
📣ادامه در دیباج
#پروپاگاندا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN