eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
495 ویدیو
179 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
نویسندگان حوزوی
🎥 این ویدیو در مورد یک کتاب بی‌نظیره ! ❌ مهم‌ترین کتاب قرن 👌🏻 🔸 برای شناختن دینت از اول تا آخر
⁉️ اگر از نهادهای آموزشی، پژوهشی، تبلیغی حوزه پرسش شود که چه مقدار از کنشگران فرهنگ و ادبِ خودشان حمایت کردند؟ 👤 به نظر شما چه پاسخی خواهند داد؟ 🔍 تا اینجای کار که خبر داریم؛ امثال شخصیت‌هایی مثل مرحوم صفوی شاملو و مسعود دیانی تا زمان مرگ، خودشان می‌جوشیدند، خودشان حرکت می کردند و خودشان می‌نوشتند. 🧮 حوزه می‌توانست این گوهرها را تکثیر کند؛ اما...😔 📌زبان ما در گفت‌وگو با جامعه لکنت دارد. 🔴 «ما» هم قدرنشناسیم هم دردنشناس! @HOWZAVIAN
🔍 | ◽️ 1 🔰 «طــعــم آزادی» ✍️ محمدرضا فلاح شیروانی 🔸باید به داستان معاصر این بوم و اقلیم نگاه بهتری بیاندازیم. سخن بزرگ دوران ما این است : تنها راه انقلابی ماندن و انقلابی زیستن، «آزاداندیشی» واقعی و آزادی از تحجر و ولنگاری است. رهایی از فکر تقلیدی است. « انقلاب اسلامی»، خود یک «آزاداندیشی» واقعی بود. آزاداندیشی درست، عمیق، کوبنده و گسترده، بسیار گسترده ! 🔻جالب این است، هر که در این منطقه فکری و فرهنگی، به صورت پیراسته و کامل زیست نکرد آخرالامر گرفتار اندیشه‌های طاغوتی شد. نمونه‌های امروزین آن را بنگریم تا غرق در بهت و شگفتی شویم. کسانی که با همۀ ادعاهای مردمی و مثلاً واقع‌بینی هایی که دارند، در نهایت سر از آخور فاسدترین جریانهای روزگار ما در می‌آورند و از نظام طاغوتیِ سلطه مدال نحس لبخند و رضامندی (و البته تحقیر) می‌گیرند. 🔻آری، حقیقت این است. تنها سخنی که ضدّ جریان طاغوت است، انقلاب اسلامی است و تنها نواگر نیرومند آن امام و رهبری هستند. 🔸اما امروز چه؟ 🔻در مقطع فعلی، دقیقاً به چه «آزادفکری» بایسته‌ای احتیاج داریم؟ امروز هم گرفتار فکر تقلیدی شده ایم که حرکت انقلاب را دچار رکود کرده ایم. «و بدانید که اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود ـ که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود ـ بی‌شک دست‌آوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت»(بیانیه گام دوم، 24/ 11/ 97) 🔻آنچه به مردم انگیزۀ شرکت پرشور در انتخابات می‌دهد، نجات فکر و فرهنگ حکمرانی از این افکار ترجمه‌ای است. واقعاً انقلاب با مشکلات بزرگ فراوانی رو به رو نیست. انقلاب مشکلی بزرگتر از «جمود فکری» و «غربزدگی فکری و فرهنگی» ندارد. اینکه مردم را به صحنه دعوت می کنیم امّا به خاطر همین فکر فرسوده، صحنه را به دست مردم نمی دهیم، طبعاً باعث دلسردی ایشان است. 🔻و زمانی که مردم را با شعارهای دلپسندی به پای صندوقهای رأی می آوریم، ولی با اجرای نسخه های غربی در حوزه های مختلف، عملاً با آنها به دشمنی بر می خیزیم، باز هم نتیجه قطعاً دلسردی است. باید از این جمود دست برداریم. ▫️(سخن ادامه دارد ...) @HOWZAVIAN
🌻بهترین جای اردو ✍️ روح الله متوسل تهِ مینی‌بوس؛ آن آخر، بهترین جای اردوست؛ برای آن که مُچاله شوی در خودت سرت را بچرخانی به سمت بچّه‌ها و زُل بزنی به دردِ دل هایِ‌شان و فکر کنی به چیزهایی که می‌پرسند و تعجّب کنی از این همه عطش معنویِ‌شان! گاهی چشمهایت خیس و گاهی لب‌هایت خندان شود و یادت برود دنیای روزمرّگی ات را و آه بکشی از یادآوریِ کم کاری‌هایت... چشمهایت را ببندی و باز دلت بخواهد همه بچّه‌ها بشوند بچه‌های مسجد. @HOWZAVIAN
✍️ ترک فعل نوشتن و حوزه‌ی دور از زمانه ⁉️یکی از کاربران نقد کردند که از "نویسندگان حوزوی انتظار می‌رود حرفه‌ای‌تر بنویسند." 🔻عرض کردیم: شما درو می‌کنید آنچه حوزه علمیه در ده سال اول آموزش طلبه کشت کرده است!😔 👈 وقتی در کشورِ فارسی‌زبان زندگی می‌کنیم باید نویسندگی برود توی خون طلبه و الا چگونه می‌خواهد بدون کلمه ها و تنوع واژگان، کلام خود را شکل دهد. 🖌 با چند کتاب آموزشی در مدارس علمیه که ادبیات مردم را نمی‌توانیم درک کنیم. 📌 همین کانالی که شکل گرفته است به صورت خودجوش و جهادی بوده. در این 5 سال از فعالیت صفحه نویسندگان حوزوی، دریغ از یک خدا قوت از یک مسئول حوزه! 🖍 بله. کار مهم نهاد حوزه شناسایی طلبه‌های خطاکار است و بازداشت! 🔴 چرا کسی نیست به ترک فعل مسئولان تبلیغی و آموزشی حوزه رسیدگی کند؟ آسمــــان بـار امـــانت نتـوانســت کــشید قــرعــــه کـــار به نام مـــن دیوانــه زدنــد کـــــس چـــو حــافظ نگشــاد از رخ اندیشه نقاب تـا ســــر زلـــف سخـــن را بــــه «قلـــم» شـــانه زدند @HOWZAVIAN
. ✍️نویسندگان انقلاب فراغ بال ندارند مصطفی فعله‌گری، برگزیده نخستین دوره جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» می‌گوید که رمان برگزیده‌اش سال ها گم شده بود و حتی کارشناسان نشر زیر بار چاپ آن نمی‌رفتند. 🔗 متن کامل گفت‌و‌گو در ایبنا @HOWZAVIAN @dostaneketab
انقلاب به جاهای خوبِش رسیده(۸) حسینعلی‌ها را حسنعلی بخوانید ✍️ عباس بابائی 🔺مجلل‌الدوله(حسینعلی دولتشاهی) اصرار بر وکیل‌شدن از حوزه گلپایگان داشت! تیمورتاش که مسئول انتخابات بود، دستور انتخاب او را داد و آراء به‌نام او در صندوق ریخته‌شد! 🔺وقتی خبر به تهران رسید، شاه از دست تیمورتاش ناراحت شد و او مجبور شد کاری کند! 🔺به فرماندار گلپایگان دستور داد آرائی که با نام «حسینعلی» خوانده‌شده، با نام «حسنعلی» ثبت کنند!! 🔺مشکل حل شد و «حسنعلی دولتشاهی» برادر مجلل‌الدوله که در وزارت دارایی کار می‌کرد و روحش از همه‌جا بی‌خبر بود، «وکیل‌مردم» شد!!! (کتاب شش سال در دربار پهلوی، محمد ارجمند ص۱۳۴) @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
. ✍️نویسندگان انقلاب فراغ بال ندارند مصطفی فعله‌گری، برگزیده نخستین دوره جایزه «کتاب تاریخ انقلاب
. 🔻 انرژی نویسنده‌های انقلابی را نگیرید 🔸بخشی از مصاحبه با مصطفی فعله‌گری، نویسنده: بزرگ‌ترین مشکل این است که ما در طول این 40 سال، تقریبا هیچ مسئول فرهنگ‌فهمی نداشتیم؛ کسی که بیاید و خیمه بزند کنار داستان‌نویسی و شعر معاصر ایران و بگوید بیاییم کاری کنیم تا ادبیات شایسته انقلاب پدید بیاید، نداشتیم. نکته دیگر این است که ما نویسنده حرفه‌ای نداریم. نویسنده‌ای که متعلق به طیف انقلاب هستند، سه چهار تا شغل دارند. یا توی سپاه هستند یا توی حوزه هستند یا توی ارشاد هستند؛ در نتیجه صبح می‌روند سر کار و شب برمی‌گردند. چنین کسی نمی‌تواند تمرکز کافی داشته باشد. نویسنده بیش از هر چیز به خلوت کردن نیاز دارد و آدمی که چنین فعالیت‌هایی دارد، نمی‌تواند خلوت کند. متأسفانه ساختار ما غلط است و این فرصت را در اختیار نویسندگان قرار نمی‌دهد که فراغ بال داشته باشند. از همین رو نویسنده‌های درجه یک ما مثل محمود دولت‌آبادی، احمد محمود و جلال آل‌احمد کم هستند و به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسند؛ کسانی که اول نویسنده شده باشند و بعد خانه و ماشین خریده باشند. این زخم در جبهه انقلاب بیداد می‌کند. @HOWZAVIAN
"اعوذ باللّه" میدونی یعنی چی؟ يعنی فرار کن... برو داخل یه پناهگاه اَمن. بدو سمت خدا. یعنی همونی که تو مناجات شعبانیه حضرت فرمود: فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ... ✍️ محمد مختاری @HOWZAVIAN
🔘 ملت آرزوها ✍️ مرتضی بذرافشان بارها و بارها گفته ام؛ ایران، ملت آرزوهاست؛ نه واقعیات و این اشتباه ست؛ با مثال های ذیل: _ما آرزو کردیم و قول دادیم، در ۱۰۰ روز اول دولت تدبیر، مشکلات حل شود؛ اما در ۸ سال هم، نشد که بشود. _با کلید طلایی، آرزو کردیم، قفلی بگشائیم؛ اما از بی تدبیری، بر چرخ صدها کارخانه، غل و زنجیر بی لیاقتی، زده شد. _با افزایش قیمت بنزین، آرزو کردیم، بر زخم دولت، مرهم بگذاریم، اما شدیم ضرب المثل صبح جمعه ها. _با برجام، آرزو کردیم، طلسم مذاکره با آمریکا، شکسته شود؛ از هول حلیم افتادیم توی دیک و با وندی شرمن یهودی، عکس سلفی گرفتیم. _آرزوی لغو تحریم ها را در سر داشتیم؛ بالمره و یکباره؛ اما به علت بی سوادی تیم ما و عوامل نفوذی، سر ازتعلیق دراوردیم. تازه چهار سال بعد فهمیدیم. _آرزوی برجام ۱، ۲، ۳ و در نهایت حذف موشک و خلع سلاح ایران را در سر داشتیم و داشتند. دیدید برجام، بی‌فرجام شد. _آرزو داشتم، دیپلماسی بر میدان، بچربد، با میدان داری مقاومت، شدیم، قدرت اول منطقه. _آرزو داشتم، از وزارت خارجه، نقب بزنم به پاستور و کاخ ریاست جمهوری؛ به قول خیابانی مجری ورزشی، نشد که بشود. حالا شدم، اخراجی تیم ملی. _ یادتان است، پمپئوی بی همه چیز، آرزو کرده بود،نظام ایران، چهل سالگی اش را نخواهد دید، اما آرزویش شد برباد. چون آرمانخواهی ملت ایران، یک واقعیت است، نه یک آرزو. @HOWZAVIAN
. 📢انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می‌کند: سومین نشست سنجه رمان های تاریخی 🔸زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402، ساعت 13 🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها @HOWZAVIAN
. 🔴 کارکرد سیاسی و اجتماعی سلبریتی‌ها را باید همیشه رصدگری کرد. @HOWZAVIAN
📝 اسلام دین «عقلانیت» است نه «خرافه» ✍️ غلامرضا رضایی‏ تربقان در صدای خاوران نوشت: 💢 معمولاً خرافات در جوامعی رشد می‌کند که جهل و نادانی در آن محیط حاکم باشد. امروزه در مسئله عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) و عبادات و مستحبات و زیارت‌ها، انحراف‌هایی مشاهده می‌کنیم که برای پرهیز از آن‌ها باید از روش ائمه اطهار و علمای راستین پیروی کنیم. آنان به‌شدت با خرافه مبارزه می‌کردند، به عنوان مثال در عزاداری و گریه بر امام‌حسین(ع) و مجالس عزا روایات بسیار داریم که تأکید می‌کند؛ "بر سوگواری بر امام، یک نوع مبارزه با ظالم است، برای زنده نگه‌داشتن اندیشه او باید این آئین‌ها برگزار شود." 🔹متأسفانه در بسیاری امور از جمله مسائل دینی و اعتقادی شاهد بروز خرافه در جامعه هستیم که یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها در جوامع دینی است. «خرافه به هر کار غیرعرف عقلایی و غیرمنطقی که نه پشتوانه وحی آسمانی داشته و نه عقل سالم آن را اجازه می‌دهد، گفته می‌شود.» از مصادیق خرافه‌پرستی می‌توان به بت‌پرستی، زنده‌به‌گور کردن دختران، فال بد، بدقدمی و خوش‌قدمی، سِحر، جادو، بخت خوب و بد، طلسم، بخت‌گشایی، غیب‌گویی و… اشاره کرد. 🔹اسلام، خرافه و خرافه‌پرستی را به‌شدت مردود می‌شمارد ولی خود از گزنه خرافه در امان نمانده است؛ از جمله آسیب‌های خرافه بر باورها و ارزش‌های دینی این است که زمینه را برای شرک، جدایی مردم از اسلام و سست‌باوری و دین‌گریزی فراهم می‌آورد و در حوزه اجتماع سبب عقب‌ماندگی علمی، انحطاط علوم دینی و گسترش نابسامانی‌های اجتماعی می‌شود. 🔗 متن کامل این یادداشت @HOWZAVIAN
🖌سید محمد حسین ابوترابی نشیب دست من است و فرازهای دعایت نشانده ای چه صمیمی ،مرا به پای دعایت 🔗متن شعر 🖌عاصی خراسانی از هم اکنون که ماه شعبان است، باید آماده ی حضور شوی باید از قبلِ موقفِ رمضان، پاک گردی و غرق نور شوی 🔗متن شعر 🖌مسعود یوسف‌پور شکفته شد گل روی مَلَک به عرش برین رسید ماهِ شب چارده به مُلک زمین 🔗 متن شعر 🖌سید هادی حسینی در انقلابِ سبزمان از جان گذشتیم با جان و دل از آتش و طوفان گذشتیم 🔗 متن شعر 🖌فاطمه عارف‌نژاد تقویم تحت سلطهٔ طوفان بود تقدیرِ چارفصل، زمستان بود 🔗 متن شعر 🖌 اعظم صباغ‌خور در وصف او زمین و زمان کم می آورد خورشید سر فرود بر آدم می آورد 🔗 متن شعر 🖌 انسیه سادات هاشمی مرا در عشق، هر پیغمبری آمد ملامت کرد دلم _فرعون من_ گستاخ‌تر شد، استقامت کرد 🔗 متن شعر 🖌جواد محمد زمانی چقدر این سرزمین زیباست با نام فلسطینش و قدسش، اَلخلیلش، بیت لَحمش، دِیر یاسینش 🔗 متن شعر 🖌 علی اکبر لطیفیان برگرد ای توسل شب‌زنده‌دارها پایان بده به گریۀ چشم‌انتظارها 🔗 متن شعر 🔗ادامه در صفحه شاعران حوزوی @HOWZAVIAN
🔰میدان انسان‌سازی ♦️ صلوات که از مهم ترین اعمال این ماه است و مورد تأکید معمار کبیر انقلاب، رسالتش ارتقاء امام شناسی من و تو است، امامی که بخاطر عدم معرفت ما پس پرده غیبت رنج می برد؛ هر روز بخوانیم و گامی جلوتر رویم تا در نیمه شعبان، ظرفیت پذیرش ولی عصر(عج الله ...)را یافته باشیم. درختی پر ثمر(شَجَرةُ النُبُوَة)، همهٔ خاندان وحی (مَوضِعُ الرِسالَة) کارگزاران آفرینش نزد آن ها در رفت و آمدند (مُختَلِفُ المَلائِکَة) علم می خواهی،همین جاست (مَعدِنُ العِلم) ♦️خسته ای؟ بیچاره ای؟ مشکلات زمانه طاقتت را ربوده اند؟ پناهگاه محکم و نجات بخش تو این‌هایند (الکَهفُ الحَصِین) بریده ای و مضطر شده ای؟ نجات بخشت این‌هایند(غِیاثِ المُضطَرِّ المُستَکِین) از اندیشه‌ها، گرایش ها، هیجانات و رفتارهای تند و کند فرار کن به دامن امام(مَلْجَأِ الهَارِبِین) اگر به دنبال نگه داشتنی، این ها بهترین نگه دارنده اند(عِصمَةُ المُعتَصِمِین) ♻️ هر روز لختی درنگ کن، به خودت فکر کن، پیشی گرفته ای یا عقب مانده ای؟ (المُتَقَدِّم ...المُتأَخِّر...) فاین تذهبون؟ لحظه لحظه خود را در ملازمت با امامت نگه دار. (و اللَّازِم...) تا شعبان هم مثل رجب المرجب رخت سفر نبسته، هر روز بخوان تا دلت آباد به اطاعت از خدا و ولی اش شود (وَاعْمُر قَلبِی بِطَاعَتِک) ♦️و آنگاه است که وارد خواهی شد همان ماهی که در آن خوابت عبادت، نفست تسبیح و قرآن خواندنت چندین برابر برایت پیشرفت خواهد داشت، البته این اوصاف کسی است که امام خود را بشناسد، آری نماز بی ولایت آب بازی است و قرآن بی ولایت کاغذ بازی؛ چه بسا این سه ماه نتیجه اش همان بندگی و تفسیر آن یعنی لازم و لاحق امامت باشی. 🖌 محمدرضا بابایی @HOWZAVIAN
🔻برای ما انتخاب نکنند؟! ✍️ بابک شکورزاده 🔸اگر بخواهیم بدانیم که شرکت در انتخابات اهمیت دارد یا نه، کافیست تا نگاهی به عملکرد دولت‌ها و مجالس مختلف در طول سال‌های پس از انقلاب داشته باشیم که چه کسانی بر مسند بودند و چه اتفاقاتی برای کشور افتاد که اگر به جای آن‌ها‌، افراد و گروه‌های دیگری سر کار بودند طبیعتا شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد و چه بسا برخی از نابسامانی‌ها و مشکلات اجتماعی رخ نمی‌داد و یا بالعکس مشکلات بیشتری پیش می‌آمد. 🔹رسیدن به این واقعیت که شرکت در انتخابات چقدر تعیین‌کننده و مهم است، با اندک تأملی دست یافتنی است و موضوع پیچیده‌ای نیست. فقط قدری منطق و تعقل به دور از تعصب را می‌طلبد. ⭕️فراموش نکنیم که اگر انتخاب نکنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، برای ما انتخاب خواهند کرد! @HOWZAVIAN
⚪️ اثر انگشت ✍️ روح‌الله سلیمانی امروز فکر می‌کردم اگه انگشت نداشتم چی میشد؟! مثلا همین تایپ کردن رو باید چطوری انجام می‌دادم؟! یا چطوری می‌تونستم هر صبح شونه دست بگیرمو موهامو مرتب کنم. غذا خوردنو مسواک زدنو کارای دیگه‌ی روزمره‌م که همشون به بزرگترین چالش‌هام بدل میشد و باید واسه جزئی‌ترین کارهام روی بقیه حساب می‌کردم ولی واقعا اونجوری که دلم می‌خواست کسی می‌تونست برام مسواک کنه، به غذا خوردنم کمک کنه یا موهامو مرتب کنه؟! یادمه یه زمانی اگه کسی انگشت سبابه نداشت از خدمت معاف می‌شد چون نمیتونست با سلاح شلیک کنه و یه عده واسه خدمت نرفتن قید این انگشت رو میزدن شاید فکر می‌کردن نیازی ندارن برای دفاع از کشور یا خودشون سلاح دست بگیرن چون یه عده دیگه هستن که این کارو کنن شایدم براشون امنیت کشور اونقدر مهم نبود که برن خدمت‌ و پیش خودشون خیال میکردن که حالا یه نفر کمتر چه تاثیری تو امنیتشون داره. اما این انگشت سرنوشت خیلی‌هامون رو تغییر داده. مثلا من که خوب یادمه همین انگشت وقتی خام وعده مذاکره با آمریکا شد، چند سال تمام ظرفیت‌های کشورم رو معطل توافقی کرد که اثراتش چرخ چندین کارخونه رو به همراه چرخ سانتریفیوژ متوقف کرد. ولی الان که با همین انگشتام دارم پشت دستگاه یکی از پنج هزار واحد احیا شده کار می‌کنم خوب می‌دونم که انگشتم چقدر تو سرنوشتم مؤثره. @HOWZAVIAN
🔘 کفش‌های مشکی پر زور ✍️ بهروز دلاور 🔶 صدای مهیبی بود. معمولا بچه ها وقتی به سن هفت سالگی می رسند شوق و ذوق عجیبی برای رفتن به مدرسه دارند. قبل از شروع سال تحصیلی به پدرشان می گویند کیف، مداد و دفتر برایم بخر. امسال می خواهم مدرسه بروم. اما آلاء امسال مدرسه نمی رود. اصلا مدرسه ای برای تحصیل آلاء وجود ندارد. امروز صبح هم مثل بقیه روزها با ترس و اضطراب از خواب پرید. مادرش را صدا زد. با خودش فکر کرد حتما مادرم در حیاط خانه لباس ها را می شوید. دوان دوان به سمت حیاط حرکت کرد. قدم های کوچکش به تیک تیک ساعت فرصت می داد تا ثانیه های بیشتری را سپری کند. چشمان زیبای آلاء به دنبال مادرش می گشت. یک دفعه ضربه سنگینی او را به سمت موزائیک های سفت و سخت خانه هل داد. صورتش به زمین کوبیده شد. مرواریدهای چشم او دانه دانه لباس هایش را خیس می کرد. هق هق گریه به او امان نمی داد. منتظر بود دستان گرم مادر او را از زمین بلند کند. در همین حال که گونه های صورت آلاء بر زمین خورد، چشمانش به 10 عدد کفش مشکی پر زور افتاد. به جای دستان دلگرم کننده مادر، کفش های پر زور، انگشتان دستش را زیر گرفت. دیگر انگشتان دستش طاقت تکان خوردن نداشت. 🔶 صدای گریه آلاء بر فراز آسمان ها می رسید. آرام و قرار نداشت. تنها گلوله اسلحه کفش های پر زور او را ساکت می کرد. آلاء نگاهش به دزدها بود. به رؤیاهایش فکر می کرد. به اینکه مادرش کجاست؟ چرا چند روز است که پدرش به خانه نیامده است؟ داشت فکر می کرد می شود بابا وقتی به خانه برگشت، عروسکی برایم بخرد؟ داشت تصویر عروسک را در ذهنش نقاشی می کرد. دختر است دیگر. نازک دل و لطیف. آرزوها یکی پس از دیگری فکرش را درگیر می کند. یکباره با صدای هارت و پورت کفش های مشکی پر زور، رشته افکارش پاره می شود. صدای فریاد و گریه مادرش را می شنود. مادرش را صدا می زند. مادر دوان دوان به سمت آلاء حرکت می کند. ای کاش هیچ وقت به سوی آلاء نمی رفت. کفش های مشکی خیلی پر زور بود. محکم بر صورت مادرش کوبید. گریه های آلاء امان او را بریده بود. 🔶 روايت زندگی تلخ آلاء ها، آدم را به یاد جنگ جهانی اول و دوم می اندازد. این جنابت رکورد بسیاری از نسل کشی های تاریخ را شکسته است. آخر تنها آلاء نیست که گرفتار این دزدها شده است. کاش فقط 10 عدد کفش مشکی پر زور بود. این کفش های ظالم آنقدر زیادند که هر روز ده ها آلاء را به سوی خدا روانه می کنند. 👈 بر اساس آخرین آمارِ وزارت بهداشت فلسطین، روزانه چند صد انسان در سرزمین غزه به شهادت می رسند. در این میان مانند آلاء قصه ما، روزانه ۱۶۰ کودک با دست های نازنین و دل های بزرگ در آغوش خدا قرار می گیرند. بماند که دو برابر این تعداد، جسم غرورآفرین شان جراحت بر می دارد. کشتار زنان بی پناه و مردان بی سلاح، تخریب بیمارستان ها، بمباران شهرها و خانه ها، بی حرمتی به حریم امن خانواده های بی گناه و ده ها جنایت دیگر، از ستم های دلخراش این کفش های پر زور است. اما دلم برای آلاء ها می سوزد. در این جنایت اخیر، فقط و فقط بیش از هشت هزار آلاء به شهادت رسیده است. کودکان زیر ظلم و فشار چه گناهی کرده اند که «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم غاصب تصریح می کند: «هیچ قید یا محدودیتی برای سربازان ما در غزه برای استفاده از زور وجود ندارد.» 👈 تمام قوانین انسانی و اخلاقی در طوفان الاقصی زیر پاگذاشته شده است. چگونه می توان از حقوق بشر و انسانیت سخن گفت، اما نسبت به این جنایت ها سکوت کرد؟! چگونه می توان درباره حقی که از یک انسان پایمال شده است، ساعت ها منبر رفت و کتاب نوشت، اما در خصوص بزرگترین جنایت قرن قلم را شکست و کنار گذاشت؟! آیا حقوق نسل بشریت، حق الناس نیست؟! آیا کودکان مظلوم فلسطین و غزه خونشان کمرنگ شده است که می بایست صبح تا شب و شب تا صبح را در اضطراب و استرس سپری کنند؟! @HOWZAVIAN
🔻بازی‌«گوشی‌»های بازیگران و بازیکنان! ✍️ علی خسروی ماجرای این روزهای شرکت کوروش پردازان آی سا (با نام تجاری ) که به روش دوهزار میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده و مدیرعاملش متواری شده است، بار دیگر نام چهره‌های رسانه‌ای (سلبریتی‌ها) را بر سر زبان‌ها انداخته است. مشخصاً تعداد سی‌وچهار چهره ورزشی و هنری از جمله علیرضا بیرانوند، حسن ریوندی، سید جواد هاشمی و .. در این فقره متکفل تبلیغ برای این شرکت و جذب مشتری بودند که اکنون و پس از متواری شدن مسولانش هدف انتقاد مال‌باختگان و مردم قرار گرفته‌اند. این ماجرا برای بار چندم به وضوح نشان می‌دهد که به‌هیچ عنوان جامعه در هیچ موضوعی نباید عقلش را دست «سلبریتی» بدهد، چرا که سلبریتی چنان‌که بارها ثابت کرده، در ورژن جهانی، زنجیرۀ بی‌عمقی دانش، و نحافت اندیشه و زوال شعور مشهود و مشهور و ژنریک است و نمونۀ ایرانی این نحله هم، علاوه بر آن نحافت و حقارت، از فهمی مُعوج و کاریکاتوری نسبت به سیاست، مسائل بین‌الملل، و حتی فرهنگ و اکنون اقتصاد برخوردار و چیزی جز نظافتچی مدرنیته غرب نیست. از جمله تبعات عبرت‌آموز این بی‌عمقی و نحافت، پیش‌تر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ خودنمایی کرد که این جماعت را دچار خلسۀ «خویش دانائی» نمود تا بر کرسی هدایت و زعامت توده‌های عوام بنشینند و فیلسوف مآبانه امریه رای دادن به فردی فرمایند که مسبب اصلی وضع موجود است‌ و سال‌های سال تبعات بی‌درایتی ویرانگرش بر کشور باقی و آن را رنج خواهد داد. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
🔻عدالت اجتماعی، همچنان نامطلوب ✍️ احمد اولیایی 🔹رهبر معظم انقلاب امروز در دیدار با مردم آذربایجان شرقی فرمودند: «در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم داریم که کم هم نیستند از جمله اینکه ما در ساخت یک اقتصادی قوی ملی عقب هستیم و با وجود کارهای خوب انجام شده اما در عدالت اجتماعی، اقتصادی و قضایی که از برترین شعارها و بزرگ‌ترین اهداف انقلاب بوده تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم». 🔸فارغ از دلایل متعددِ عدم موفقیت در عدالت اجتماعی، یکی از مهم ترین دلایل، فقدان نظریه عدالت است. این مهم را رهبری دوازده سال پیش در دومین نشست اندیشه های راهبردی (۱۳۹۰/۲/۲۷) فرمودند؛ «در مرحله‌ی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب در باب عدالت است» و واضح است که «بعد از آنکه ما به یک نظریه‌ی متقن و جمع‌بندی شده‌ای در باب عدالت رسیدیم، تازه برای پیدا کردن شیوه‌های اجرا و تحقق آن در جامعه، به بحثهای کاربردی نیاز داریم؛ که این خودش پژوهشهای فراوانی را دنبال خواهد کرد» (همان). 🔹بحمدلله بعد از این نشست راهبردی و توصیه رهبری، جهش پژوهشی خوبی در عدالت اجتماعی رخ داد اما بنظر می رسد با توجه به اهمیت عدالت اجتماعی به عنوان هدف انقلاب اسلامی و عدم مطلوبیت فعلی وضعیت عدالت، لازم است سریعتر بر یک نظریه اسلامی ولو غیرتمام، توافق شود تا دولتمردان بر اساس آن حرکت کنند. قطعا دستیابی به نظریه جامع، امری دشوار و زمان بر است اما نمیتوان بیش از این، نظام تقنین و اجرا را معطل نظریه عدالت کرد. 🔸نظریه های غربی هم هیچکدام بی نقص نیست اما به عنوان مثال بعضی از دولت ها بر پایه نظریه رابرت نوزیک پیش رفتند (انتخاب کردند) و حال آنکه نظریه جان رالز شهرت بیشتری داشت. 🔹ما نیز باید «نظریه اسلامی عدالت اجتماعی» را زودتر تدوین کنیم و یا حداقل بر مقداری از آن توافق کنیم و وارد معیارها و شاخص ها و اجرا شویم. به قول شهید بهشتی تا مسأله عدالت حل نشود، دیگر مسائل انقلاب حل نمی شود. @HOWZAVIAN
🔰 از نان شب واجب‌تر! ▪️ چندجمله‌ای در ضرورت نقد همدلانه و هوشمندانه محصولات فرهنگی جبهه انقلاب ✍️ سید محمدحسین دعائی بدون‌شک «حاج محمود کریمی» یک پدیدۀ تکرارنشدنی در عرصۀ ستایشگری است؛ یک عنصر پیشران که به‌تنهایی عیار ذاکری اهل بیت در تمدن ایرانی اسلامی را چند پله ارتقاء داد؛ و یک نقطۀ عطف که می‌توان تاریخ مداحی معاصر را به قبل و بعد از او تقسیم کرد. اما آن‌چه در این میان مهم است آن است که پختگی و پسندیدگی امروز حاج محمود، علاوه بر آن‌که نتیجه اخلاص، تلاش، خلاقیت، خط‌شکنی و نوآوری خود اوست، یقینا مرهون دلسوزی‌ها، همدلی‌ها، جانبداری‌ها و حتی چشم‌پوشی‌های فراوان عالمان، پیرغلامان، هم‌قطاران و دنبال‌کنندگان نیز هست؛ و این همان بال دومی بود که این مداح بزرگ را از دام بدخواهان و تنگ‌نظران رهانده و عبور از ضعف‌های ریز و درشت شکلی و محتوایی را برای او ممکن ساخت. حال اگر اذعان داریم که اصل برنامه‌هایی مثل «حسینیه معلی» خوب و ضروری‌اند و اگر متوجهیم که مسیر این برنامه‌ها، مسیر نارفته‌ای است که چاره‌ای جز رفتن آن نداریم، باید بپذیریم که راه مواجهه با آن‌ها و لغزش‌هایشان ـ که نتیجۀ قهری آزمون و خطاست ـ نیز همان است که گفته شد. البته این سخن، هرگز به‌معنای تجویز سکوت در برابر این لغزش‌ها نیست؛ بلکه مقصود، تأکید بر اهمیت نگاه همدلانه و ضرورت هوشمندی در نحوۀ انتقاد است. آری؛ مبادا طوری رفتار کنیم که در نتیجۀ آن، هم با حسودان عنود مخرج مشترک پیدا کرده و هم انگیزه و عزم دوستان برای افق‌گشایی‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای ـ که برای جبهۀ انقلاب از نان شب واجب‌تر است ـ را از بین ببریم. در پایان به همۀ دست‌اندرکاران برنامۀ دوست‌داشتنی حسینیه معلی، خصوصا چهار مداح عزیز آن دست‌مریزاد گفته و از خداوند می‌خواهم که بر توفیق و توان آنان برای حرکت در مسیر حق افزوده و به ما نیز نعمت درک این حرکت، کمک به ارتقاء آن و شکرگزاری بابت آن را عنایت بفرماید. @HOWZAVIAN
📘 صفحات شخصی استادان و نویسندگان حوزوی را می‌توانید در این پیام ببینید 🌐 https://eitaa.com/howzavian/12700 تولید و بازنشر محتوای مدادالفضلاء
نقاره، زیارت و وعده دیدار دم و بازدم به یاری دستان آمده تا بوق و کَرنا را به نوا درآورند و بر فراز حرم و اِن یکاد بخوانند که دوستان همه در صحن و سرا جَمعَند... زائران به محفل اُنس انیس النفوس آمده تا جلای دل دهند و حدیث نفس کنند، آنگاه از آلودگی بِرَهَند و با صفای باطن که همچون نقش و نگار زیبای کاشی های خوش رنگ و لعاب حرم چشم‌نوازند، در بازگشت به وطن هوش و حواس ربوده و همگان را به سوی هشتمین حجت حق، شمس الشموس، غریب ارض توس، آقاجان علی بن موسی الرضا علیه السلام اشارت دهند. نرفته دلتنگ می شوند و اشک ریزان وداع می کنند و انتظار حضوری دوباره در بهشت به سر دارند که خادمان بارگاهش به قراری در کلام امام بشارت دهند. دلخوش می شوند به وعده‌ای که خُلف و خطا ندارد...قول فرموده که یک بار زیارتش را به سه دیدار کند جبران، آنگاه که سفری سخت به دیار باقی آغاز شود. @HOWZAVIAN
اعتراف به اثر رای مردم ✍️ مهدی عامری 🔻اینکه عده‌ای در داخل نسخه پوسیده بی‌بی‌سی در سال ۹۴، را امسال برای استان خراسان جنوبی تکرار و نقش سرباز انگلیسی را بازی می‌کنند امر عجیبی نیست. 🔻اینکه این عده از محبوبیت رئیسی در خراسان جنوبی بی اطلاع هستند یا تجاهل میکنند هم مطلب در خور اهمیتی نیست‌. 🔻اما نکته جالب اینجاست این افراد ایام اخیر، انتخابات ایران را زیر سوال می‌برند و اتهامات بی‌موردی به نهادهای برگزار کننده انتخابات می‌زنند و مردم را از رای دادن نا امید می کنند، اما از عمق جان باور دارند انتخابات در ایران سالم و موثر است و نقش اصلی را مردم ایفا می‌کنند به همین خاطر است که راه افتاده‌ و دهان باز کرده‌اند که طوری رای دهید که رئیسی حذف شود! 🔻کاش جای نق زدن‌های سیاسی یک بار به این نکته هم اعتراف می‌کردند که عامل اصلی انتخابات در ایران مردم هستند و به همین دلیل است که اینها حتی امید به حذف رئیسی هم دارند. @HOWZAVIAN
این مردم آقا هستند؛ ذلیل‌شان نکنیم(۳) عاملِ‌ مقدس ✍️ عباس بابائی کدام ملت را در طول تاریخ بشریت سراغ دارید که تا این حد زیر بمباران ناجوانمردانه و بی‌رحمانه‌ی رسانه‌ای دشمنانش مقاومت کرده‌باشد و کماکان همان مسیر را ادامه بدهد؟ سال گذشته بخش دیگری از این «جنگِ‌جهانیِ‌رسانه‌ای» در قامتِ‌نارسای غائله‌ی زن، زندگی، آزادی خودنمایی کرد اما چرا موفق نشد؟ یکی از دلایل اصلی بی‌توجهی «مردمِ‌ایران» به آن غائله‌ی کذائی، «اقدامات ضددینی» گردانندگان آن در داخل و خارج بود. «باورهایِ‌دینی» مهمترین عامل خروش ملتِ‌ایران علیه رژیم فاسد پهلوی و والاترین دلیل استقامت آنان در گردنه‌های بعد از انقلاب است. شاهان‌بی‌دین‌مملکت، کار را به جایی رسانده بودند که بهائیان‌ضددین، همه‌کاره‌ی مقدرات شیعیانِ‌مظلوم شده‌بودند؛ اعتقادات مذهبی از طرفی، حوزه و مسجد و هیأت و شعائر الهی از طرف دیگر به طرز عجیبی در شُرف نابودی قرار گرفته بود تا جایی که در راهپیمایی‌های انقلاب، حدود ۷۰ درصد شعارهای مردم اسلام‌خواهی و مبارزه با بی‌دینی طاغوتِ‌پهلوی بود. همین «عاملِ‌مقدس» بود که میلیون‌ها ایرانیِ‌آزاده را در قامت مدافعان انقلاب و وطن و حرم و امنیت و سلامت به وادی جانفشانی برای «حرم جمهوری‌اسلامی» در میدان‌های کارزار با دنیای سراسر ظلم و تباهی استکبار فرستاد. «انتخابات» به‌عنوان یکی از مصادیق امروزینِ «اعتقادات دینی» در بیانات امامین‌انقلاب بارها مطرح شده‌است‌ که قاطعانه می‌توان گفت مشارکت حیرت‌انگیز «این مردم آقا» از ابتدای انقلاب تا کنون در انتخابات‌های گوناگون علی‌رغم توطئه‌های فراوان دشمن نابکار خارجی و گلایه‌های به‌حق نسبت به سیاستمداران کارنابلد داخلی، به همین «عاملِ‌مقدس» بر می‌گردد. اگر امروز امام‌خامنه‌ای‌حکیم، بیانات امام‌خمینی‌کبیر پیرامون «حضوراعتقادیِ‌مردم‌درانتخابات» را با همان حرارت و اعتقاد فریاد می‌کنند، به‌خاطر آن است که مردم کماکان مؤمن‌اند و معتقد و انتخابات بیش از آنکه برای‌شان راه‌حلی باشد برای رفع مشکلات اقتصاد، وظیفه‌ای است شرعی ناشی از ایمان و اعتقاد. سست‌کردن اعتقادات مردم با گفتارها و رفتارهای نادرست مدیریتی از یک‌طرف و تقلیل‌دادن اعتقادات به یکی از عوامل دست‌چندم برای حضور در انتخابات توسط نامزدها و طرفداران مشارکت حداکثری از طرف دیگر، از جفاهای نابخشودنی است در حق این انقلاب و ملت. این مردم آقا هستند؛ ذلیل‌شان نکنیم! @HOWZAVIAN
رسانه‌ی فکرت برگزار می‌کند؛ ☀️ پویش روایت‌نویسی «پـــای انــتـــخـــاب» 🔸 همیشه در معرض انتخاب هستیم 📌ماجراهای خواندنی خود را از روزهای و مشارکت سیاسی بنویسید‌. 🎁 اهدای جوایز به برترین اثر پس از داوری ✔️روایت اول: سه میلیون تومان ✔️روایت دوم: دو میلیون تومان ✔️روایت سوم: یک میلیون تومان 🔸تعداد کلمات: ۳۰۰ تا ۶۰۰ کلمه. 📆 مهلت دریافت آثار: پایان روز هشتم اسفند. 🖋کوتاه‌نویسی در این پویش امتیاز ویژه دارد. 📲 آثار خود را به آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا ارسال کنید. @Rahmani 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت @HOWZAVIAN