✨ علی علیه السلام
✍️ علی خسروی
امیرالمؤمنین(ع) این پردهدار حرم ستر خدا و این سلطان شگرف، از آن جامعان ظاهر و باطن بود که هم بر زمین بود و هم بر آسمان، هم انسان بود و هم فراتر از انسان، هم رازها و پشتپردهها را میدانست و هم غافلانه میزیست.
او صبح ۱۹رمضان، در حالی که از مرگ خود خبر داشت، به مسجد میرفت و با خود میخواند:
اشدد حیازیمک للموت فانّ الموت لاقیکا
و لا تجزع من الموت اذا حلّ بنادیکا
کمربندت را برای مرگ محکم ببند که مرگ به دیدارت خواهد آمد و از مرگ، آنگاه که به سوى تو درآید، جزع و فریاد مکن.
(بحارالانوار، ج۴۲،ص۲۷۶)
و در عین حال در همان صبح چنان عمل کرد و امام جماعت نمود که گویی هیچ حادثهای در راه نیست، حقاً که در چنین مستی مراعات ادب نمودن عجیب و:
جمـع صـورت بـا چنین معنـی ژرف
نیست ممکن جز ز سلطانی شگرف
آن گرامی امام میفرمود:
بَلِ انْدَمَجْتُ عَلَى مَكْنُونِ عِلْمٍ لَوْ بُحْتُ بِهِ لَاضْطَرَبْتُمْ اضْطِرَابَ الْأَرْشِيَةِ فِي الطَّوِيِّ الْبَعِيدَة. (نهجالبلاغه، خطبه۵)، در علم پنهانی پیچیده شدهام که اگر آن را اظهار کنم، شما همچون طنابی که در چاهی عمیق پایین میرود، به لرزه خواهید افتاد.
پایین رفتن طناب در چاهی عمیق!
حاضران که بر سر چاهاند، چه خبر از تاریکیهای دل چاه و لرزشهای رسن دارند و چه خبری از جهان درون امام!
و در خطبه۱۱۶ فرمود: اگر میدانستید چیزی را که من علی میدانم صبر و قرار از کف میدادید!
علی واقف به سّرِ قدر است؛ یعنی باطن و عواقب این مردم و عالم را میشناسد. در جهان فراخ دیگری زندگی میکند، اما در عین حال چنان میزید که گویی در همین جهان تنگ است. مسیر و عاقبت کاروان را میبیند؛ اما با کاروانیان مانند بیخبران همراهی میکند. این چهره بیرونی را با چهره درونی جمع کردن جز از نوادری چون علی(ع) بر نمیآید.
اینکه کسی در میان مردم مثل دیگران زندگی کند اما همان مردم را از خودشان بهتر بشناسد؛ ببیند، اما چنان راه برود که گویی نمیبیند؛ بیدار باشد، اما خفته بنماید؛ دشمن را بشناسد اما با وی دوستی بورزد؛ از فتنهها باخبر باشد، اما چون غافلان، بیاضطراب و شادمان بزید؛ بذلهها را بداند اما بر بذلهگوییها بخندد، «این چه جانی چه در خورد تن است؟» اینجاست که جان بر تن فزونی میکند و این مظروف از ظرف بزرگتر میشود.
ملاصدرا [اسفار،ج۹،ص۱۸۹] میگوید: اوصاف متضادی چون سیاهی و سپیدی.. درد و لذت محال است که در جسم واحد جمع شوند... اما هرچه تجرد و جوهریت انسان بیشتر شود و قوت و کمالش فزونی گردد احاطه و جامعیتش نسبت به اضداد بیشتر خواهد شد.
آری، رازدانی و غیبدانی، شخصیت آدمی را عوض و دایره محارم او را تنگتر میکند. اینکه گفتهاند امیرمؤمنان(ع) چون کسی را نمییافت تا غمهایش را به او بگوید، سر در گریبان چاه کرده، مینالید تا روبهان ناله شیر را نشنوند، آیا به همین معنا نیست؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
چرا باید از آرمان مقدسِ فلسطین دفاع کنیم؟
✍️ سیدعلیرضا موسوی
دفاع کردن از مردم مظلومی هم چون مردم غزه هم دستور دین است و هم وجدان انسانی ایجاب می کند که اگر مظلومی مورد ظلم واقع شود برای خلاصی و یاوری او نهایت توانمان را بذل کنیم.
چنانچه در حدیث آمده:
عن رَسُولُ اللهِ( صلی الله علیه و آله و سلم ): مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِم
پیامبر اسلام می فرمایند:ٍ
هر مسلمانی که ندای مسلمانی را بشنود که از او کمک میخواهد و پاسخ او را ندهد مسلمان نیست».
کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 163، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1407ق.
و چنانچه حضرت امیر المومنین (ع) فرمود :کونوا للظالم خصما وللمظلوم عونا
«همواره دشمن [سرسختِ] ظالم و يار و مددكار مظلوم باشيد».نامه 47نهج البلاغه
رژیم پلید صهیونیستی ،وبه تعبیر امام خمینی (ره) اسرائیل غده بدخیم سرطانی است که لاجرم باید از بین برود.
۷۵سال اشغالگری در منطقه ای مبارک که آرامگاه انبیای الهی ونخستین قبله مسلمین است و ابراز توحش ،بی حرمتی ،کشتار، بیرحمی به نوزادان ،زنان ،مادران باردار،شکنجگی ،آوراگی ،بی خانمانی مردم فلسطین همه محصول فرعونیت این رژیم حیوان صفت است.
آرمان فلسطین درواقع یعنی مقاومت و تسلیم نشدن در واقع مردمی که از دیرباز مورد ظلم و تجاوز واقع شده اند ،هیچ وقت در راه مبارزه و ایستادگی در مقابل این رژیم بی رحم ذره ای سستی نکرده اند و با تمام وجود دفاع از وطن وناموس خود،دفاع از دین، و عقیده را هرچند با کمترین امکانات ایفاء کردند.
دفاع ما از آرمان های فلسطین یعنی محکوم کردن ظلم ،کودکشی ،اشغالگری،بی رحمی و توحش بی حد وحصر به زنان بی دفاع ،قطع آب وآذوقه که حاصل آن مردن وازبین رفتن هزاران کودک بدلیل گرسنگی است
باشد که آن موعود منتظر ظهور کند که وبه این تجاوزگی ها پایان دهد.
#فلسطین
#مظلوم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
⚫️واپسين سفارشهاي اميرمؤمنان علیه السلام
✍️احمدحسين شريفي، رئیس دانشگاه بین المللی قم نوشت:
◾️گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايستهاي آيينة تمامنماي وجودي آنان به شمار آيند. به تعبير ديگر، همواره ممکن است غباري از موقعيتهاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوسهاي دورانديشانه و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. به همين دليل، همانطور که پارهاي از فيلسوفان اگزيستانسيال هم گفتهاند، يکي از بهترين راهها براي راهبري به خود واقعي هر کسي، و پي بردن به واقعيتهاي وجودي او، اين است که سخن و رفتار و کردار او را در شرايط بحراني بررسي کنيم.
◾️در زندگي هر کسي رخدادهايي هستند که خود واقعي و اصيل او را آشکار ميکنند. رخدادهايي مثل مرگ، مصيبتهاي بزرگ، موفقيتهاي بزرگ، درگيريهاي عظيم و امثال آن. اگزيستانسياليستها چنين رخدادهايي را موقعيتهاي مرزي (boundary situations) مينامند. در چنين موقعيتها و شرايطي است که آرمانها و اهداف و انگيزهها و خواستههاي واقعي افراد، به خالصترين شکل نمايان ميشود.
◾️با اين مقدمه شما را دعوت ميکنم به خواندن واپسين خواستههاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر شهادت، يعني در مرزيترين موقعيت، خطاب به امام حسن و امام حسين و بقيه فرزندان و اهل بيت خود و خطاب به همة کساني که تا هميشة تاريخ سخنان امام به دست آنها ميرسد، فرمودند:
1.تقواي الهي پيشه کنيد؛
2.دنبال دنيا نباشد؛ حتي اگر دنيا به سوي شما آمد؛
3.بر امور دنيوي از دسته رفته، تأسف نخوريد؛
4.کارهاي خود را براي پاداش الهي انجام دهيد؛
5.دشمن ظالمان باشيد و ياور مظلومان؛
6.در زندگي نظم داشته باشيد؛
7.اختلافات ميان خود را اصلاح کنيد؛
8.هواي يتيمان را داشته باشيد؛ مبادا فراموش شوند؛
9.همسايگان خود را حرمت نهيد؛ اينان سفارششدة پيامبرند؛
10.قرآن را پاس داريد؛ و در عمل به آن از ديگران پيشي گيريد؛
11.نماز را پاس داريد؛ چرا که ستون خيمة دين است؛
12.خانة خدا را خالي مگذاريد؛ چرا که اگر ترک شود، دشمنان دين به شما مهلت نخواهند داد؛
13.با مال و جان و زبانتان در راه خدا جهاد کنيد؛
14.با يکديگر پيوند داشته باشيد؛ از قطع رابطه بپرهيزيد؛
15.از بخشش مال خود به ديگران دريغ نکنيد؛
16.امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ وگرنه بدکاران بر شما مسلط ميشوند و آنگاه ديگر خواستههاي شما مستجاب نخواهد شد؛
17.به بهانة کشته شدن من خون مسلمانان را مباح ندانيد؛
18.اگر کشته شدم، فقط حق قصاص قاتلم را داريد؛ او را مثله نکنيد.
#اميرمؤمنان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 مظلوم مقتدر؛ امیرالمؤمنین(ع)، ایران، غزه
✍️ علی مهدیان در روزنامه همشهری نوشت:
🔺السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ، وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ
(زیارت پنجم امیر المومنین از امام هادی)
🌱او مظلوم بود. حقش را غصب کردند، حق او حکومت بود. حق او قدرت یافتن بود.
اما او مقتدر بود، مردانه در میانه میدان ایستاد و صبر کرد تا مردم بی تفاوت و بی خیال، بیدار شوند.
🌱جمهوری اسلامی نیز مظلوم است. حقش را غصب کردند. حق او آزادی بود، حاکمیت بر سرنوشت خود بود، تحریم کردند، تهدید کردند، فشار آوردند که او حاکم بر سرنوشت خود نباشد. اما او از این حق ذاتی و الهی اش کوتاه نیامد، ایستاد و صبر کرد تا دنیا بیدار شود و دست از ظلم بردار.
🌱غزه نیز مظلوم است. حق حاکمیتش و حق مالکیتش و حق حیاتش را گرفتند. همه دنیا دست به دست هم. اما او از این حقوق الهی اش کوتاه نیامد. مرداند ایستاد و مقاومت کرد تا دنیا بیدار شود و بفهمد و بپذیرد این ظلم آشکار را.
🔗 متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ نماز جمعه در دوشنبه
✍️ علی بهاری
🔸شب بیست و یکم رمضان (شب دوشنبه) برای شرکت در مراسم احیا به حرم حضرت معصومه (س) رفتم. سخنران محترم از فقهای نامدار و منصبداران کشوری بود. جمعیت زیادی آمده بود. مردم در جایجای صحن با وجود سرما، زیرانداز پهن کرده و نشسته بودند. جمعیت در مقایسه با شب نوزدهم خیلی بیشتر بود.
🔹سخنرانی را که آغاز کرد، با خود گفتم تا چند ثانیه دیگر، این جمعیت تشنه را با بیان دلچسبش میخکوب خواهد کرد. چند ثانیه از آغاز صحبت گذشت. جملات را بسیار شمرده و کند به زبان میآورد. تن صدایش شبیه شخصیت عبدالرحمان در سریال مختارنامه بود. تلفظ کُند کلمات و تکلم کتابی، سکانسهای آن سریال را به ذهن میآورد؛ البته بدون وجود ظرائف و جذابیتهای تصویری و تدوینی! جمعیت به مرور حرم را ترک میکردند و حیاط لحظهبهلحظه خلوتتر میشد.
🔸ناخودآگاه یاد سیدحسن آقامیری افتادم. اگر چه برخی حرفهایش با دین تعارض دارد اما به قول شیخ مهدی دانشمند، در فن بیان معرکه است. وقتی سخنرانی را آغاز میکند، چشمان مخاطب گرد میشود و چون سحرشدگان به او خیره میماند. واژهها را چون گلولههای تیربار پشت سر هم به ذهن و قلب مخاطب شلیک میکند و به او مجال حواسپرتی نمیدهد. موضوع حرفهایش هم معمولا دغدغه مردم است.
🔹نمیدانم چرا روحانیان کهنسال و ارشد ما نمیخواهند بپذیرند ذائقه جامعه تغییر کرده است. اگر روزی کتابی و شمرده حرف زدن، استاندارد منبر بود و جذاب و فنی جلوه میکرد امروز نه تنها جذاب نیست که مانعی بزرگ برای برقراری ارتباط صمیمانه با مخاطب است و غالبا موجب ذبح محتوای معتبر و دقیق خواهد شد.
🔸با خود گفتم شاید مسئولان محترم حرم به خاطر محتوای عمیق، ایشان را دعوت کرده و بیان ضعیف را به محتوای قوی، نادیده گرفتهاند. پس زود قضاوت نکنم و با دقت به سخنانش گوش کنم که حتما حرفها برای گفتن دارد.
🔹در محتوا هم منبر چندان مفیدی نبود. سخنانش سیاستزده، بیارتباط با شب قدر و حاوی آدرسهای غلط در مشکلات کشور بود. در لحظاتی چنان حماسی سخن راند که جمعیت دو بار تکبیر گفتند و بار سوم هم خیز برداشتند که البته این بار خودش مانع شد! انگار خطبههای نمازجمعه بود و ما آدرس را اشتباه آمده بودیم. حرف برای گفتن بسیار است. سرمای صحن اجازه نداد بیش از این بنویسم!
#منبر
#حرم_حضرت_معصومه
#شورای_نگهبان #شب_قدر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
کار لایل، فیلسوف بزرگ انگلیسی درباره امیر مؤمنان(ع) میگوید: ما را نمیرسد جز اینکه علی را دوست داشته و به او عشق بورزیم. چه او جوانمردی عالیقدر و بزرگمرد بینظیری بود که از سرچشمهی وجدانش، خیر و نیکی میجوشید. او شجاعتر از شیر ژیان بود، آمیخته با لطف و عواطف انسانی و عاقبت شدت عدلش او را به کام مرگ کشاند.
✍️غلامرضا رضایی تربقان در صدای خاوران نوشت
متن کامل در نشانی زیر
https://sedayekhavaran.ir/?p=6639
#امام_علی(ع)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 حماسۀ شهادت امیرالمؤمنین(ع)
✍️ رضا بیات، دکتری ادبیات
یکی از وجوه پررنگ شخصیت امیرالمؤمنین(ع)، وجه حماسی ایشان است. حماسهای که واقعی است و به مراتب از حماسههای خیالی شگفتتر است.
دربارۀ جنگاوری و شجاعت ایشان بسیار شنیدهایم؛ اما بخش مغفولی از این حماسه، شهادت ایشان است. در این نوشتۀ کوتاه، فرازهای حماسی زمان ضربت خوردن تا تدفین آن حضرت را مرور میکنیم:
1️⃣ پیشآگاهی: از شب قبل میدانست که حادثهای عظیم در پیش است.
2️⃣ آگاهی حیوانات اشیاء: این که مرغابیها به پای او میپیچند، این که لباسش به قفل یا میخ در گیر میکند، اتفاق نیست.
3️⃣ مواجهه با قاتل: پیش از وقوع جرم، قاتل را از خواب بیدار میکند. چنین مرحلهای در هیچ حماسهای گزارش نشده است. علی(ع) در اینجا تابع تقدیر خداوندی است.
4️⃣ علی(ع) پهلوانی است که در هیچ جنگی شکست نخورده و هیچگاه مغلوب حریف نشده. شکستناپذیرترین قهرمان اسطورهای رستم است که در جنگ با اسفندیار شکست میخورد و میگریزد و با تدبیر(معجزۀ) سیمرغ زخمهایش بهبود مییابد و به میدان بازمیگردد. در جنگ سهراب هم ابتدا شکست میخورد و بعد با فریبکاری سهراب را شکست میدهد که آن هم خطای بزرگی است؛ چون پسر خودش را کشته است.
در دین، امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و حضرت علیاکبر(ع) پهلوانان بزرگی هستند؛ اما بالاخره در جنگ نظامی شکست میخورند و کشته میشوند؛ گیرم در مصاف با چند هزار نفر. اما علی(ع) حتی در احد که یکتنه در برابر سپاه 3 هزار نفری دشمن ایستاده، شکست نمیخورد و میتواند پیامبر(ع) را – که پشت سر علی(ع) و در تیررس دشمنان است- حفظ کند. اگر همان یک سنگ هم به دندان پیامبر(ع) نمیخورد، نمیفهمیدیم که ایشان در تیررس بوده. از تمام ضربات تیر و نیزه و شمشیر 3 هزار نفر، فقط یک سنگ از علی(ع) رد میشود و به پیامبر(ع) اصابت میکند.
5️⃣ حال این پهلوان شکست ناپذیر، علی(ع)، قرار است بمیرد. نه کسی توان شکستدادن او را دارد و نه مرگ در بستر شایستۀ چنین پهلوانی است. بنابراین، شرایط به گونهای پیش میرود که او با شمشیر شهید شود؛ اما نه در جنگ (مثل اغلب پهلوانان حماسی) یا در غفلت (مثل رستم). او در حالی از اطراف غافل است که همین غفلتش هم فضیلت است؛ چیزی است شبیه آن روزی که تیر از پایش کشیدند و در نماز بود.
6️⃣ شهادت در بهترین مکان: محراب مسجد؛ بهترین زمان: شب قدر، سحرگاه، بهترین حالت: نماز، سجده.
برای فهم بهتر، این حالت را مقایسه کنیم با مرگ رستم (قعر چاه، در حالی که به او خیانت شده)، سهراب (میدان جنگ، در حالی که فریفته شده و شکست خورده)، اسفندیار (میدان جنگ، در حالی که ظالم است و شکستخورده).
7️⃣ لحظۀ اصابت ضربه، در ملکوت اتفاقاتی میافتد. جبرئیل ندا میدهد: تهدمت والله ارکان الهدی.
8️⃣ ضربۀ شمشیر چنان عمیق فرو رفته که به تشخیص طبیب به مغز رسیده؛ همین برای مرگ ناگهانی کافی است.
شمشیر زهرآلود است. حتی یک خراش با چنین شمشیری برا ی مرگ سریع کافی است.
اما علی(ع) با این وضعیت دو روز دوام میآورد.
🔗 متن کامل ( 21 مورد)
#فضایل_امیرالمؤمنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔵 علی علیهالسلام؛ مظهر زیباترینها
✍️ محمدباقر خراسانی
کمال طلبی، جمال گرایی و زیبا پسندی همواره به طبیعت و ذات انسان بر می گرد، از این روی انسان همواره سعی و تلاشش را بر این می گذارد تا آنچه مورد پسند و مصداق کمال و زیبایی است را کسب کند و بدست آورد، چه جمال و زیبایی ظاهری و چه جمال و زیبایی(باطنی) در صفات و ویژگی ها.
برخی بواسطه داشتن یک صفت زیبای خَلقی و یا خُلقی، در بین هم نوعان، زیبا محسوب می شوند؛ چون نسبت به دیگران از صفتی برخوردارند که دیگر همنوعان یا ندارند و یا کمتر واجد آن هستند، صفاتی چون: خوش صورت، خوش اخلاق، خوش اندام، خوش فکر، خوش برخورد، شجاع، بخشنده، مردم دار، متواضع، دین مدار، با ادب و ...
شاید نمی توان فردی را یافت که جامع صفات و یا در بردارنده تمام زیبایی های خَلقی و یا خُلقی باشد، اما امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه السلام از این قاعده مستثنی است؛ چرا که دربردارنده جامع زیبایی هاست، ضمن اینکه برخی از زیبایی ها فقط و فقط اختصاص به شخص حضرت علی علیه اسلام دارد و دیگران ذره ای حظّ و بهره از آن ندارند.
امام المتقین علی علیه السلام جامعیتی از زیبایی ها را داراست، از این رو-همزمان با ایام شهادت آن حضرت - برخی از این زیبایی ها مورد اشاره قرار می گیرد، باشد که گامی در مسیر علی شناسی و علی محوری و ولایت پذیری، باشد.
✅ زیباترین تولد؛ تولد در داخل کعبه و سه روز در درون کعبه میهمان خدا بودن؛ که این زیبایی تاکنون نصیب کسی نگشته و نخواهد گشت.
✅ زیباترین نام؛ علی مقتبس از نام خدای منان است که بعد از تولد حضرت و هنگام خروج حضرت فاطمه بنت اسد از داخل کعبه، صدایی شنید که نام فرزندت را "علی" بگذار که "علی" نام خدا و خدا نام خود را بر این فرزند می گذارد.
✅ زیباترین تربیت؛ از حدود ۵ سالگی با وجود قحطی در مکه تحت سرپرستی و تربیت مستقیم پیامبر اسلام(ص) قرار گرفت.
✅ زیباترین اسلام؛ همیشه سبقت نمادی از زیبایی است و علی علیه السلام در حالی که فقط ۱۰ سال دارد در میهمانی اقربای پیامبر اعظم(ص)، اولین فردی بود که اسلام آورد.
✅ زیباترین شجاعت؛ رشادت و شجاعت بی بدیل حضرت در جنگ های بدر، احد، خندق و فتح خیبر و ... مثال زدنی و غیر قابل انکار.
✅ زیباترین ایثار؛ در شب هجرت پیامبر از مکه به مدینه امام علی با خوابیدن در جای پیامبر و به خطر انداختن جانش، زیباترین ایثار را به همگان نشان داد.
✅ زیباترین تقدم خدا بر غیر خدا؛ وقتی عقیل برادرش درخواست بخشش اضافه تری از بیت المال دارد، خدا را بر رابطه برادری ترجیح می دهد.
✅ زیباترین اخلاص؛ زمانی که در جنگ خندق در برابر عمربن عبدود قرار می گیرد و او را می کُشد، کشتن عمرو نه از خشم خود، بلکه فقط برای رضای خدابود.
✅ زیباترین انفاق؛ دهها نخلستان را آباد و دهها چاه آب را حفر و همه در راه خدا انفاق و وقف کرد.
✅ زیباترین حکومت؛ حکومتی توام با عدالت، انصاف و براساس آموزه های دینی.
✅ زیباترین شهادت؛ در بامداد دومین شب قدر و در بهترین مکان؛ یعنی مسجد و در بهتر حالت؛ یعنی سجده نماز، و در بهترین ماه، یعنی ماه مبارک رمضان به شهادت رسید.
✅ و ...
این ها فقط بخشی از زیبایی هایی است که مولی الموحدین و امیر المومنین علی علیه السلام از آنِ خود کرده و سرآمد دیگران شده است.
امید که شناخت ما نسبت به امام عدل و رأفت و مظهر عطوفت،زیبایی و مهربانی بیش از پیش شود. ان شاالله
#فضایل_امیرالمؤمنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#سرطان_روشنفکری_در_ایران
برخی روشنفکران غربگرا در لانهی تلگرام میخواستند با دوقطبی یا سیزده بدر؟ _ یا احترام شهادت علی(ع)، به القای کاهش دینداری در جامعه ایرانی بپردازند؛ اما امروز تحلیل آبکی و مجازیشان خلاف از آب درآمده است.
مردم عزیز به نهایت ادب، حرمت مولا را نگاه داشتند.🙏
#دینداری #ایران #مردم
#ولایت_امیرالمؤمنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
5.71M
📢 بشنوید
🔶🔹 رها شدن قوهی شناختی جامعه توسط مسئولان در رخدادهای مختلف، نظامی و دفاعی تا فرهنگی و اقتصادی
✍مهندس شکوهیان راد
💢 محورهای موضوعی
1⃣ در پاسخ به حملهی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه، کماکان خبری از پاسخ قاطع نیست‼️
2⃣ امر امام در مسألهی اقدامات دفاعی و نظامی، زمین مانده!
3⃣ عقبنشینی، تنشزا است نه تنشزدا!
4⃣ پرهیز از تنش در عرصهی فرهنگ باعث شد بغل کردن نامحرم جلوی دوربین عادی شود❗️
5⃣ جریان نفوذ به طرق مختلف، خطوط قرمز نظام را در مینوردد؛
6⃣ امام امت از ما (مردم) انتظار دارند! ما مکلفیم در تمام زمینهها که اقدام کنیم؛
7⃣ کسی که در ایران عصر حاضر باشد اما نگاه تمدنی نداشته باشد، انگار مرده است!
8⃣ گام دوم انقلاب نیازمند حضور همه جانبهی مردم است برای محقق شدن ظهور؛
💠 بسم الله الرحمن الرحیم!
#مرگ_بر_اسرائیل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴غزه، مادری دلسوز
✍️ فاطمه مهدوی
نزدیک به یک قرن است که مادری مظلوم و دلشکسته به نام غزه، بر بالین طفل بشریت نشسته و سعی میکند او را بیدار کند. بیدارش کند تا انجام تکالیفش دیر نشده، تا زمانش از دست نرفته، تا سرمایهاش بر باد نرفته است، اما گویی این طفل چموش خواب نیست، بلکه خود را به خواب زده است.
این مادر، مادری را با روحیهی والای مقاومت و ایثار تمام نمودهاست ولی فرزند هنوز وظیفهاش را نشناخته و حق مادر بر گردنش را ادا ننمودهاست. هنوز درنیافته که باید مادر را، غربت و مظلومیتش را، گرفتن حقوق مسلمش را دریابد و او را را در راه رسیدن به اهداف بلند و مهمش یاری دهد. هدف مادر فقط رهایی خودش نیست، او رهایی نسل بشر از طواغیت را آرزو دارد و فقط سنگ خود را بر سینه نمیزند. او اسارت را برای هیچکس نمیپسندد و خواهان حکمفرمایی مطلق پروردگار عالم است.
مگر میشود صدای ضجهی کودکان مانده زیر آوار را شنید و خواب بود؟ مگر میشود مویهی جگرسوز مادران داغدار را شنید و خوابید؟ چگونه میشود با دیدن صحنهی آوارگی، درماندگی و گرسنگی مردمی مظلوم و بیگناه سر بر بالش نهاد؟
در پیش دیدگان دنیا، قلب کوچک دخترکان و پسرکان، از ترس حملهی وحشیان صهیونیسم ترک برداشته، روح و روان مادران این طفلکان، از هجوم صحنههای دلخراش بر سر روزگارشان و از تعدد زخم و داغ، مغموم گشته، غیرت مردان این سرزمین ستمدیده خروشیده و سنگینی داغ جسارت به ناموسشان، خونشان را به جوش آورده و سر تا پا مهیای انتقام به حق از دشمن خبیث گشتهاند.
حال این بشر چگونه به بستر خواب رفته و این گونه آسوده غنوده است و هیچ تلنگری را مجال تاثیر نمیدهد؟
دیگر این مادر چگونه مظلومیت پر صلابتش را به رخ بکشد و چگونه استقامت و از خودگذشتگی را به تصویر درآورد؟
اما بنازم به همت این مادر دلسوز که ناامید نمیشود و دست از هدف نمیکشد و همچنان، مهربانانه طفل را صدا میزند. طفلکم! برخیز که تو برای هدفی بزرگ آفریده شدی و حیف باشد که خواب غفلت تو را از کامیابی ابدیت دور سازد و در دستان خبیثان و مستکبران جهان تباه شوی.
طفلکم! برخیز که کائنات قرونی متمادیست که انتظار بیداری و هوشیاری تو را میکشد، برخیز و ببین که خون چه جوانان رشید و کودکان نازدانهای بر بستری که آسوده بر آن خفتی ریخته است.
طفلکم! این صدایی که به گوشت میرسد، لالایی مادران بر مزار طفلان پرپر شدهشان است نه بر بستر خوابشان، این مادران بر سر گهواره خالی و سرخ از خون نوگلانشان مویه میکنند اما از نفس نمیافتند تا آرامش سهم همه کودکان جهان شود.
طفلکم! برخیز و آرزوی دیرینهی مادر را تحقق ببخش و دست روی زانوانت نهاده و خودت را از گزند اسارت رهایی بخشیده و آزادانه زندگی کن تا سعادتمند شوی.
#مرگ_بر_اسرائیل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ «#فصل_بـرکت»
✔️ روایتِ دینپژوهی
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
1️⃣ آسیبهای دینپژوهی در مطالعات علوم اجتماعی
👤حجتالاسلام حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
⏰ساعت ۱۵
2️⃣ روششناسی مطالعات اجتماعی دین
👤دکتر محمدرضا قائمینیک؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
⏰ساعت ۱۵:۳۰
3️⃣ ملاکهای اجتماعی دینداری
👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی
⏰ساعت ۱۶
4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن
👤دکتر علیاصغر اسلامیتنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
⏰ساعت ۱۶:۳۰
دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث
⏰ سهشنبه ۱۴ فروردین، ۲۲ رمضان ساعت ۱۵
💠 «لینک ورود به اتاق نشست»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت