eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
519 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست ◻️حوزه امروز حوزه‌ای کنشگر برگرفته از بُن‌مایه‌های حوزوی است 🔻آیت‌الله اعرافی درجمع دبیران ستادهای راهبری حوزه‌های علمیه: حوزه علمیه امروز حوزه‌ای کنشگر و فعال است و این نقش آفرینی و کنشگری به معنای فاصله گرفتن از بُن‌مایه‌های حوزوی نیست. @HawzahNews
نویسندگان حوزوی
❇️ حوزه و روحانیت از نظام و حاکمیت اسلامی جدا نیست ◻️حوزه امروز حوزه‌ای کنشگر برگرفته از بُن‌مایه‌ها
. واژه «کنشگر» نیازمند توسعه مفهومی در حوزه علمیه است. باید ببینیم آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه چه ابعادی از «کنشگری» را اراده کرده‌اند. طبق شواهد و گفت‌وگوهای گوناگون باید عرض کنیم که از نظر بسیاری از نویسندگان و اهالی ادبیات، حوزه‌ی علمیه‌ی امروز، جزء نهادهای منفعل در عرصه کنشگری رسانه‌ای است. شاید به زعم مدیر محترم حوزه علمیه، در پژوهش یا تبلیغ شفاهی کنشگر باشیم؛ والله اعلم. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
یادداشت‌های تبلیغی رمضان در مینسک (۵)؛ دانشجویان انجمن اسلامی ✍️ احمد اولیایی نوشت: 🔹اینجا دانشجویانی دارد که انسان بدان‌ها غبطه می خورد. حفظ دین و به نوعی زیست مذهبی در شرایطی که برای ما در ایران مهیاست شاید خیلی هنر نباشد اما برای دانشجویانی که همه چیز از نوع بدش برای آن ها حاضر است و محیط مذهبی نیز موجود ندارد، واقعا ستودنی ست. 🔸دانشجویانی که نه تنها تلاش می‌کنند دین خود را حفظ کنند، گرد هم آمده و در نگهداشت و ارتقای عرق دینی و حتی علاقمندی دوستان خود به نظام می‌کوشند. 🔹یکی از علقه هایی که این عزیزان را حفظ کرده است، محبت اهل بیت علیهم السلام است. در شهری که شب ها زیست شبانه آغاز می شود و مظاهر لذت چشم نوازی می‌کند، این دانشجویان در محلی بنام بیت الزهرا سلام الله علیها در مناسبت‌ها گرد هم می آیند و برای شهادت یا ولادت حضرات معصومین علیهم السلام برنامه می‌گیرند. سعی می‌کنند با برنامه هایی مانند دورهمی و فوتبال و ...، دیگر دانشجویان را نیز به بیت الزهرا جذب کنند. 🔸فارغ از اینکه در ایران باید برنامه ریزی دقیق و دائمی برای ارتباط حضوری طلاب کارآمد، با این دانشجویان وجود داشته باشد، می‌بایست در نهادهای مرتبط با تبلیغ بین‌الملل فرایند پشتیبانی علمی و محتوایی ازین‌ها نیز صورت گیرد. پ.ن: تصویر اول مربوط به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ویتبسک (شهر دیگری در بلاروس) در بیت الزهرای مینسک. تصویر دوم مربوط به مراسم احیا با دانشجویان https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
. 🔳 دانیال بصیر از «فکرت» خداحافظی کرد ✍️رسانه‌ی اندیشه‌ای فکرت پس از سه سال تولید محتوا در حوزه‏ علوم انسانی، وارد مرحله تازه‌ای شد. 🔺باشگاه نویسندگان حوزوی برای دکتر بصیر و آقای لطفی آرزوی پیروزی و موفقیت دارد. 🔻 امید که رسانه‌های گفتمان انقلاب اسلامی در میدان اندیشه از فراز و فرود «گام اول انقلاب» بهره گرفته و به ایده‌های جدید، بومی و کارگشا تن دهند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
✍️ به بهانه استهلال ماه شوال ✅ استهلال توسط شیخ فضل الله نوری(ره) با بهره گیری از علم نجوم 🔰مفهوم شناسی ✍️ نگاه کردن به آسمان جهت دیدن هلال در شب اول ماه قمری را استهلال گویند. مطابق با نظر برخی از لغت‌شناسان، هلال از اهلال به معنی بلند کردن صدا گرفته شده به این جهت که مردم به هنگام دیدن آن با صدای بلند دیگران را از آن آگاه می‌ساختند.از این رو بلند‌کردن صدا به تلبیه در مناسک حج و نیز فریاد نوزاد هنگام ولادت را هم که در آنها نیز بلند‌کردن صدا وجود دارد، استهلال می‌گویند استهلال عملی مستحب و گاه واجب کفایی است؛ بسیاری از وظایف و عبادات فردی و اجتماعی مسلمانان بر اساس ماه‌های قمری و تشخیص آغاز ماه‌های قمری نیز مبتنی بر رؤیت هلال است. تعیین ماه‌های حرام و ارتباط تنگاتنگ آن با موضوع دیه، تعیین ایام حج و روز عید قربان، تعیین ابتدا و انتهای ماه رمضان با زندگی مسلمانان ارتباط دارد. قرآن کریم از هلال ماه، منازل ماه، گردش ماه بر اساس نظم و محاسبه دقیق و نقش آن در تعیین اوقات زندگی مردم و تعیین زمان حج سخن گفته است. بر پایه روایات، وجوب روزه در ماه رمضان و افطار در عید فطر، وابسته به رؤیت هلال است مانند «صُومُوا لِرُؤْیتِهِ وَ أَفْطِرُوا لِرُؤْیتِهِ؛[۱] روزه بگیرید با رؤیت آن و افطار کنید با رؤیت آن». همچنین در دیدگاه فقهی، تعیین هنگام انجام مناسک حج و وقوف در عرفات، مشعر و منا، وابسته به ثبوت هلال ذی الحجه است. متن کامل @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زندگی سراسر زیبا است.docx
27K
. 💠 فصل نِشا و نشأت ✍ محمد صدرا مازنی شروع هرکاری برایم شورانگیز بود؛ فصل نشای شالی به مزرعه می‌رفتیم. پرسه زدن در آب‌‌وگل(آن‌هم در زمینی که تازه شخم زده شده بود تا نشای شالی راحت‌تر شود)، به مساحت یکی دو هزار متر مربع برای خودش یک بازی هیجان‌انگیز در عالم کودکی به‌شمار می‌رفت، گاهی نیز در آب و گل واژگون می‌شدم. تمام تن و بدن و سروصورتم با گل استتار می‌شد. در لابلای انبوهی از گل‌ولای یک‌جفت چشم دیده می‌شد. راضی بودم. مدتی که می‌گذشت، همان کارهایی که شروعی زیبا داشت، دیگر برایم جاذبه نداشت! بیدار شدن برای رفتن به مزرعه سخت بود، مثل تجربه بیدارشدن در تاریکی صبح و راهی مدرسه شدن در روزهای سرد زمستان، آن‌هم در اضطراب موقعیتی که از فرط خستگی بازیِ کودکانه تکلیف شبت را ننوشته باشی! هرکار دیگر نیز وقتی از جنبه‌ی تفریحی‌اش خارج می‌شود، کسل‌کننده است. روزهای اول مدرسه همه چیز نو و تازه بود، دیدن رفقای قدیمی و پیداکردن دوستان جدید، کتاب جدید، معلم جدید، گاهی مدرسه‌ و کلاس و میز و نیمکت جدید. همه خوب بودند، چون جنبه سرگرمی‌ داشتند! اما همینکه قضیه جدی می‌شد، ملال می‌شدند! یادداشت «زندگی سراسر زیباست!» را بخوانید. @HOWZAVIAN
آدمی به هر میزان که از روبه‌رو شدن با شبهات واهمه دارد، در عقایدش متعصب است. ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
❤️ دل از من برد و روی از من نهان کرد ✍ علی خسروی دل از من برد و روی از من نهان کرد خدا را با که این بازی توان کرد؟ شب تنهائیم در قصد جان بود خیالش لطف‌های بی‌کران کرد چرا چون لاله خونین دل نباشم که با ما نرگس او، سر گران کرد در کوچستان شب تنهاترینم؛ در اشک‌هایم گم می‌شوم و نام خود را روی برگۀ فراموشی می‌نویسم، ساکن کوچۀ بی نشانی‌ام، آنجا که قامت آرزوها می‌شکند و آسمان تحفه‌ای از مهتاب نمی‌آورد. سرزمین توبه، شهرالله‌ اکبر، رمضان.. چه مشتاق بودم برای دیدار دوبارۀ  تو ..، تو که کبوتر قلب مرا تا آشیان دعای سحر می‌بری و چه گرم می‌تراود این سحرگاه آخرین، شعر بی‌پایان اشک بر گونه‌های من تا دوباره باز آیی؟! دُرّ شاهوار تقویم‌های قمری، دست‌نگهدار خدا برای آدم در لحظه‌های بی‌خبری. آمدی با آسمان نزول قرآن، از جاده‌ای که جبرئیل آمده بود، در شهرآشوب غصه‌های دنیا، بساط بهشت گشودی. آمدی نفس‌های ما را با تسبیح عوض کردی، آمدی هر خواب ما را عبای عبادت بر روی دوش نشاندی، آمدی با هر دعای سحر، آب گوارای عشق به ما تعارف کردی و در هر دیدار، برگۀ ملاقات‌مان با خدا را امضا کردی. اینک می‌روی رمضان! و ما چه مهجور و چه مغموم جای قدم‌هایت گل اشک می‌کاریم.. خداحافظ رمضان! ماه محبوب خدا؛ ماه ضیافت، ماه عبادت، سرمۀ دل‌ربای چشمان اسلام، غُررالایام.. خداحافظ رمضان! خداحافظ هم‌نشین دل‌نشینم. من بودم و یک ماه تمام قَمری، قُمری قلب شکسته‌ام، گناهان کم شده‌ام. خداحافظ شهر صیام که هر شب من بودم و تو بودی و جشنوارۀ گل‌های کربلا، روضۀ اباعبدالله(ع)، بهشت بی‌تکراری بنام افتتاح، ابوحمزه، مجیر ، جوشن کبیر.. «مناجات باخدا»! خداحافظ ماه عروج علی(ع)، که وقتی عِطر ریحان تو بر مشام جانم پیچید سرشار از شعف شدم، چون کودکان بالا و پائین پریدم! اکنون لحظۀ وداع هم بگذار چون کودکان گریه کنم و خودم را بر زمین دلتنگی تو بکوبم! ..السّلامُ علیَکَ مِن مُجاوِر رقّت فیه القلوب، وَ قلّت فیهِ الذُنُوب... السَلامُ علیَکَ مِن شَهر لا تُنافِسُهُ الایام... السَلامُ علیکَ مِن مطلوبٌ قبلَ وَقتهِ، و مَحزونٌ علیه قَبلَ فوتهِ... @HOWZAVIAN
محمدمهدی دستورانی و اما جمعیت انبوه مردمی که برای اقامه‌ی نماز عید فطر در سراسر کشور (خصوصا مصلی تهران به امامت حضرت‌آقا، مشهد، قم) آمده بودند و تصویر همگی‌شان هم در رسانه‌ها ضبط شده؛ ظاهرا هیچ کدام از این‌ها، جزو «مردم» حساب نمی‌شوند. جمعیت به این زیادی، لیاقت ندارند که آن افراد به ظاهر آزادی‌خواه، نام «مردم» را رویشان بگذارند. باید حتما یک شلوغ‌کاری به دست اینها صورت بگیرد که آزادی‌خواهان، متوجه این جمعیت باشند... و الا این‌ها مردم نیستند؛ و ظاهرا هنوز هم مردم ایران، دیگر دین و اعتقادی نمی‌خواهند. من که نمی‌توانم این هجمه از «خود را به کوری زدن» را هضم کنم. و متاسفانه گاهی ما هم تحت تاثیر هجمه‌های تبلیغاتی این «آزادی‌خواهان» قرار می‌گیریم و غصه‌ی بی‌دینی مردم را می‌خوریم! @HOWZAVIAN
🟢 امیرمؤمنان علیه السلام و مواجهه با بی‌حیایی زنان ✍ دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه بین المللی قم نوشت: 🔸یکی از مهم‌ترین عوامل «بی‌عفتی» و بی‌حیایی زنان و دختران، «بی‌غیرتی» مردان و همسران آنها است. به همین دلیل، شیاطین انس و جن همواره پیش از آنکه مستقیماً زنان را دعوت به بی‌حیایی و برهنگی و بی‌عفتی کنند، غیرت و فضیلت دفاع از ناموس را از مردان می‌ستانند. وقتی غیرت یعنی «نیروی دفاع از ارزش‌ها» را از مردان گرفتند، به راحتی می‌توانند بی‌عفتی و بی‌حیایی در زنان را رواج دهند. 🔹قرآن کریم هم در تشریح راهبرد فرعون برای استیلای بر جامعه و «توسعه فساد» ابتدا مسأله «غیرت‌زدایی» از مردان و پسران را مطرح می‌کند: «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُم» و سپس «حیازدایی» از زنان را بیان می‌کند: «وَ يَسْتَحْيي‏ نِساءَهُمْ» (قصص، آیه۴) 🔻به همین دلیل است که علیه السلام نیز در دوران حکومت خود، وقتی از رفتارهای هنجارشکنانه و خارج از چهارچوب برخی از زنان و دختران عراق و کوفه مطلع شد، به جای سرزنش مستقیم زنان، به مردان و همسران آنان نهیب زد و فرمود چرا غیرت‌ نمی‌ورزید؟ چرا اجازه می‌دهید زنان و دختران‌تان چنین کنند؟! «يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؛ اى اهل عراق، شنيده‏ام كه زنان شما در راه‏ها با مردان برخورد مى‏كنند (به يك ديگر شانه مى‏زنند) آيا خجالت نمى‏كشيد؟» براساس نقلی دیگر آن حضرت فرمودند: «أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛ و فرمود: آيا شرم نمى‏كنيد و به غيرت نمى‏آييد كه زنان شما به بازارها مى‏روند و با مردهاى كفّار شانه به هم مى‏زنند و مزاحمت ايجاد مى‏كنند.» 🔸خدا رحمت کند را چه زیبا رابطه بی‌غیرتی مردان و بی‌عفتی زنان را تشریح کرده‌اند: «اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمى‏تواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مى‏شود، ... قرآن مى‏گويد: «خبيثات مال خبيثين است». زن‌هاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مى‏دهد و زن ناپاك را مى‏پذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مى‏گيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مى‏كند: طبعاً اين طور است كه پاك‌ها سراغ پاك‌ها مى‏روند و ناپاك‌ها سراغ ناپاك‌ها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، آشنایی با قرآن(۴)، ص۴۳۲-۴۳۳) @HOWZAVIAN