🔶 اخلاقم آرزوست...
🙏 پای درس علامه جعفری
علامه محمدتقی جعفری، پس از پایان کلاس درس مثنوی مولوی، گفت:
⬅️ من خیلی فکر کردم و به این جمعبندی رسیدهام که رسالت همه پیغمبران در یک عبارت خلاصه میشود، و آن
" کوک چهارم " است.
شاگردان پرسیدند: "کوک چهارم" چیست؟
استاد، با آن لهجه شیرین تبریزی، گفت:
یک شخصی کفشهایش را برای تعمیر نزد کفاشی میبرد. کفاش با نگاهی به کفش میگوید: این کفش سه کوک میخواهد و هر کوک ده تومان میشود. خرج تعمیر کفش میشود سی تومان.
مشتری هم قبول میکند. پول را میدهد و میرود تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیرشده بشود.
کفاش دست به کار میشود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت، کوک سوم و تمام.
اما با یک نگاه عمیق در مییابد اگر چه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر میشود و کفش، کفشتر خواهد شد.
از یک سو، قرار مالی را گذاشته و نمیشود طلب اضافه کند و از سوی دیگر، دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند.
او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعده توافق، مانده است.
یک دو راهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست.
اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده، اما اگر بزند، به رسالت هزار پیامبر تعظیم کرده.
اگر کوک چهارم را نزند، روی خط توافق و قانون راه رفته، اما اگر بزند، صدای لبیک او، آسمان اخلاق را پر خواهد کرد.
دنیا پر از فرصت کوک چهارم است، و ما کفاشهای دودل.
🔸️ برایتان دعا میکنم که در این دنیای فانی، همیشه و هر لحظه با نگاهتان، با کلامتان، و با قدمهایتان، با مهرورزی و از سر وجدان، کوک چهارم را برای ديگران بزنید. شما هم برای ما دعا کنید که کوک چهارم را بزنیم.
دنیایی سراسر خیر و نیکی خواهیم داشت اگر با هم مهربان باشیم.
@Akhlaq_Erfan_AM
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
♦️حاشیهای بر یک گفتگو
🔹 #آقا_میری در طول سالهای اخیر صراحتا یا تلویحا جاودانگی جهنمیان را در آتش انکار کرده است.
🔹او بر این مساله در مناظره هم پای فشرد و هر چه دکتر رفیعی تلاش کرد از زبان او این اقرار را بگیرد که قضیه درباره کافران و مشرکان فرق میکند دم به تله نداد و با گریختن از پاسخ صریح سعی کرد هم مسلمات قرآن را زیر سوال نبرد و هم خلود را انکار کند!
✍️علی بهاری
🔻ادامه در لینک زیر: http://fekrat.net/1564
@fekrat_net
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
توهين به سيادت ممنوع
سراج:اقدام اخير روزنامه اي در اهانت به نماد سيادت و حاکميت علمي و معنوي و تقوا حضرت آيت الله العظمي سيستاني محکوم است
http://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/29
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
✅ بخشهایی از کتاب «در هالهای از غبار»
1️⃣فقط کادرهای ستادی و عملیاتی تیپ و «متوسلیان» به اتفاق «همت» در صدد تدوین جدول زمانبندی شده، برای مراجعت تدریجی این کادرهای باقی مانده، به ایران بودند. در این ایام متوسلیان هرگاه فرصتی به دست میآورد، از غوغای جمع یاران میگریخت، خود را به «زینبیه» میرساند و در کنجی از خلوت حرم امّ المصائب ساعتی به نماز و راز و نیاز با حضرت حق مشغول میشد.
...
2️⃣حاجی با نگاهی متعجب و حیرتزده آمد طرفمان و گفت: شما هم او را دیدید؟
پرسیدیم: چه کسی را میگویید؟
حاجی انگار فهمید ما فرد مورد اشارۀ او را ندیدهایم. گفت: همان سپاهی را میگویم.
با تعجب پرسیدیم: کدام سپاهی؟ اصلاً شما چرا امشب اینطور منقلب و آشفتهاید؟
حاجی گفت: از سر شب مشغول نماز بودم. دلم خیلی گرفته بود. سیمای بچههایی که رفته بودند، خصوصاً «محمد توسلی» دست از سرم برنمیداشت. به جدۀ سادات متوسل شدم، بلکه ایشان عنایتی و نظری در کارم بفرمایند. همین حالا که صدای اذان توی حرم بلند شد، ناغافل دیدم آن سپاهی آمد کنارم ایستاد و گفت: برادر احمد، بی تابی نکن. به پایان انتظارت، مدت زیادی باقی نمانده!
...
3️⃣با عجله به سمت سفارت رفتم ... محتشمی پور تا مرا دید، گفت: این آقا متوسلیان تصمیم دارد به لبنان برود ... با تسبیح خودم استخاره ای هم گرفتم که دیدم جواب استخاره «بد» آمد. تا بد آمد، احمد فهمید و وسط تسبیح انداختن، دست مرا گرفت و گفت: به تسبیح نگاه نکن حاج محسن (رفیقدوست)! ... او را در آغوش گرفتم و حتی برای سلامتیاش در این سفر، دعا خواندم. آن روز به منزلۀ آخرین دیدار من با این مرد خدا بود. احمد به سمت بیروت رفت و دیگر خبر موثقی از او به دست ما نرسید که نرسید.
@majid_pakniyat
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
علل بی ثباتی خانواده(2).docx
18.5K
📛 عوامل بی ثباتی خانواده👆👆
✍️محمدجواد نیکزاد
اهّمیّت غریزۀ جنسی بهعنوان یکی از نیازهای زیستی بشر غیرقابل انکار است و در نتیجه تنظیم رفتار جنسی، یکی از کارکردهای اساسی خانواده است؛ در واقع در اثر ازدواج، غریزۀ جنسی که یکی از قویترین غرایز انسانی است، در مسیر طبیعی خود قرار بگیرد.
#خانواده
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🌀 مطالبه امام خامنهای از شورای عالی
📝 سیاستگذاری پرورش نویسندگان حوزوی
🔹 يک وقت آقاى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در اوايل وزارتش به اينجا آمده بود. به او گفتم شما بدانيد كه من حقيقتاً با بيان شبهات، هيچ مخالفت ندارم؛ به شرط اينكه ما كسانى را آماده به كار داشته باشيم كه بنويسند. در آن صورت استقبال هم مىكنيم. كلام در اين است كه آيا ما الان كسانى را داريم و آمادگیهايش هست كه بتوانند آن حرف درست را بزنند؟ با توجّه به اين بايد تصميم بگيريم.
🔹 حالا مىخواهم اين را عرض كنم كه حوزه علميه در اين فضاى جديد، مىخواهد چه كار كند؟ يك وقت است كه انسان با فضيلتى -صاحب صلاحيتى- كه احساس مسؤوليت مىكند، قلم به دست مىگيرد؛ او ممكن است بنويسد، ممكن است ننويسد. اگر نوشت، خدا خيرش دهد؛ اگر هم ننوشت، تصادف است ديگر، ننوشته است. يک وقت ما او را به صُدفه محوّل مىكنيم؛ اين اطرافش خيلى احتمال ضرر است.
🔹 يک وقت نه؛ مىنشينيم و برنامهريزى مىكنيم. من فكر مىكردم، ديدم خوشبختانه حوزه علميه، سابقهى تجربهى اين كار را دارد. منتها تجربهى باب امروز نيست، باب ديروز است. همين مؤسّسهى «راه حقّ» خودتان- مؤسسهى راه حقّى كه جناب آقاى استادى، جناب آقاى خرّازى و ديگر آقايان نشستند و فعّاليت كردند- انصافاً خيلى با بركت مىنمود و در آن زمان هم خيلى كارساز بود.
🔹 من يادم است در سال ۱۳۴۵ در مشهد جزوهاى از اين آقايان به دستم رسيد، خواندم و خيلى لذّت بردم. بعد از آن هم يك نامه به «راه حق» نوشتم -نمىشناختم هم كه اين آقايان چه كسانى هستند- و گفتم من مىخواهم بهخاطر اين جزوه تشكّر كنم. نويسندهى آن را هم معرفى كرده بودند كه كيست. يعنى در آن زمان، خيلى خوب بود؛ ولى براى امروز كم است و جواب نمىدهد. يعنى من در فضاى مطبوعاتى كشور كه نگاه مىكنم «راه حق» محسوس نيست. حالا يا فعّاليتش كم شده، يا از آن نشاط و نوآورىِ اوّل افتاده، يا نه، همهى آنها را هم دارد، ولى متناسب با وضع كنونى نيست.
🔹 بنابراين شما از اين تجربه [مؤسسه راه حق] استفاده كنيد. يكى از موارد سياستگذارى همين است. سياستگذارى كنيد؛ صد نفر طلبهى فاضل را انتخاب كنيد، به اينها شهريههاى معيّن بدهيد- مكتوب المؤونه كنيد، قرارداد ببنديد- همين روزنامههايى را كه گفتيد، آنچه را كه مربوط به مبانى فكرى است، در اختيارشان بگذارند؛ چه آنچه كه به اصل نظام برمىگردد- چون نظام، نظام اسلامى است- چه آنچه مستقيماً با نظام ارتباط ندارد، بلكه با دين ارتباط دارد- به مسائل تشيّع و به مسائل اصل اسلام ارتباط پيدا مىكند و در آن مسائل فلسفى مطرح است- اينها را ببينند و برنامهريزى شده كار كنند.
🔹 يعنى وقتى شما در حوزه قم هستيد، اگر سؤال كنندهاى- سؤال كنندهى فرضى- از شما سؤال كند كه حوزه قم با اين عظمت، با چهل هزار طلبه، با چند هزار فاضل، با عدّهى قابل توجّهى قلم بهدست، در مقابل اين افرادى كه اينطور هتك مىكنند و حجابها را مىدرند، چه كار كرده است؟ شما مىتوانيد بگوييد كارهايى مىكند؛ يعنى خاطرتان جمع باشد كه كارهايى مىشود- جزئيّات را ندانيد كه چه كارى مىشود؛ اما بدانيد كارهايى انجام مىگيرد- اين، در صورت برنامهريزى خواهد بود. بعد هم آثار و بركاتش در جامعه ظاهر خواهد شد.
🔹 به نظر من، اين يكى از كارهايى است كه سياستگذارى لازم دارد و جزو شؤون شوراى عالى است و روى اين قضيه بايد وقت بگذارند.
📅 بيانات در ديدار شوراى عالى ۹ مهر ۱۳۷۷
⏱ ۲۲ سال گذشت...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مطالبات_از_شورای_عالی
#نویسندگان_حوزوی
#شورای_عالی
#روز_قلم
@Manahejj
@howzavian
#کارکردهای_اخلاق در مواجهه با #کرونا
🚨دوران شیوع کرونا، دوران چالشها و آزمونهای اخلاقی است. در این ایام، مسئولیت های#اخلاقی بسیاری را بر عهده داریم:
🍃1- #صبر و تحمل : یکی از ابعاد اخلاقی انسان که در مقابله با مصیبتها امکان رشد مییابد، صبر است
🔸2- وحدت و #همدلی و #فداکاری: برای حفاظت از افراد آسیبپذیر جامعه (از لحاظ جسمی یا مالی)، همدلی و ایثار، ضروری است از جمله: تأمین مواد بهداشتی و خدمات درمانی برای اقشار ضعیف، کمک مالی به نیازمندانی که کسب و کارشان در این ایام تعطیل شده، #انصاف صاحب ملک در دریافت اجاره واحدهای تجاری و مسکونی و ...
🍃3- حفظ #سلامت_اجتماعی : حفظ سلامت عموم بر استقلال و منافع فردی رجحان دارد لذا اجرای محدودیت هایی از قبیل #قرنطینه و سلب آزادی، #فاصله گذاری و ممنوعیت تجمعات، اجبار بر استفاده از #ماسک و مواد بهداشتی، توجیه پذیرند.
🔸4- رعایت #عدالت: در رفتار با بیماران و در توزیع منابع بهداشتی و درمانی باید عدالت از سوی مسئولان دولتی و کادر پزشکی رعایت شود.
✍محمدمهدی ولی زاده
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفت قوی، ضعیف شمردن دشمن
تخویف و تأمین، دو ابزار برای کمک کردن به دشمن برای تسلط بر جامعهی اسلامی است، اینکه کسی مردم را چنان از دشمن بترساند که تسلیم دشمن شوند و یا دشمن را چنان ضعیف نشان دهد که مردم نسبت به او احساس امنیت کرده، و در نتیجه از او شکست بخوردند، هر دو از رفتارهایی است که مجاهدان در جبههی حق باید از آن پرهیز کنند و این رفتار اگر تبدیل به یک رویه شود، میتواند نشانهی نفاق سیاسی آن شخص باشد.
وزیر محترم خارجه، اگرچه نقاط مثبتی در طول وزارتش داشته، و این نقاط مثبت توسط جریان انقلابی بهاندازهی کافی، پررنگ نشد، اما هم اینسخنش که گفت، قدرت نظامی امریکا چنین و چنان است، بهجا نبود و هم سخنی که گفت آمریکا را قدرقدرت ندانیم، به درد ایستادگی در مقابل آمریکا نمیخورد.
از تخویف و تأمین نسبت به دشمن باید پرهیز کرد.
@farbehi
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
✳️ طبری، تاجگردون و ...
حذف تاجگردون از مجلس یعنی این که مبارزه با فساد شدنی است! یعنی این که وجود یک هسته مومن، شجاع و ضدفساد میتواند مبارزه موثر با مفسدان را ساماندهی کند!
حذف تاجگردون از قوه مقننه باعث میشود تا امثال او که هنوز در مجلس حضور دارند تا مدتی ماستها را کیسه کرده و مانند قبل آشکارا و با گردن کلفتی مرتکب فساد نشوند.
پاکسازی حاکمیت از طبریها و تاجگردونها یعنی این که سطح مبارزه با فساد به کانونهای اصلی و قلههای فاسد رسیده و نظام برای رهایی از این سرطانکُشنده، جدی و با اراده است!
▪️این فتح مبین را به نمایندگان حقیقی مردم و پرچمدار این مبارزه که با شجاعت به شهدای گردان میثم اقتدا کرد، تبریک گفته و تبدیل این حرکت به یک روند دائمی را از این عزیزان خواستاریم.
✍ دکتر کوشکی
🔻رسانه برای سرگرمی، سرگرمی برای هیچ
✍ محسن رفیعی وردنجانی
در منطق اسلام، حتی تفریح نیز بیهوده نیست بلکه با هدف بازآوری نیرو و نشاط برای انجام امور مفید صورت می گیرد. در روایتی از امام کاظم علیه السلام نقل شده که فرمودند: «بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد: 1ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیب هاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مى ورزند و 4ـ تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات؛ قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.»
آنچه مورد تأسف است اینکه، رسانه ای که باید به عنوان وسیله ای برای نشاط و تجدید قوا برای انجام کارهای مفید باشد، تفریح را به عنوان هدفی اصلی تعریف کرده است و شوربختانه در بسیاری اوقات، به بزرگترین مانع کشف و نیل به اهداف حقیقی و مفید انسان ها بدل شده است.
اعتیاد به فیلم و بازی های دیجیتال
به دو نمونه از اعتیادهای مرسوم رسانه ای اشاره می کنیم. چه بسیار افرادی که اغلب اوقات خود را به تماشای فیلم می گذرانند. بسیاری هم، معتاد به بازی های نو به نوی دیجیتالی و مجازی شده اند و بازی از بازی شان نمی افتد به شکلی که حتی از خواب و خوراک نیز وامانده اند.
رسانه ها به خصوص با محتوای تفریحی و لذتبخش خود در هر لحظه به تخدیر ذهن انسان می پردازند و مردم را معتاد به لذتی خیالی و گذرا کرده اند.مشخصات چنین مواد مخدری از قرار زیر است:
دسترس همگانی بدون محدودیت، هزینه اندک، فاقد علائم جسمی مشهود، مقبولیت اجتماعی، همه گیری، سرعت انتشار بی نظیر، نبود انگیزه ترک و... از جمله ویژگی هایی است که خطر اعتیاد به آن را غیرقابل محاسبه کرده است.
برخی از خطراتی که معتادان فراوان این نوع از مواد مخدر مدرن را تهدید می کنند عبارتند از:
از دست رفتن سرمایه عمر هنگفت و غیرقابل جبران، انحرافات اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و هر انحراف دیگر، هدر رفتن سرمایه انسانی جوامع، دستاویز قرار گرفتن توسط غول های رسانه ای، تخریب فرهنگ های قدیمی جهان، انقلاب های رنگی و مخملی و...
با اینکه دین اسلام با تأکید بر حقیقت گرایی و تلاش مفید برای دنیا و آخرت، دارای مبانی، اصول و روش های کارآمدی در قالب معارف ناب و عمیق تربیتی خود برای بهره گیری صحیح از رسانه است اما سؤال اصلی این است که آیا اساساً مردم و مسئولین متوجه این نوع از اعتیاد هستند؟
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
نقد خویینی.pdf
157.3K
🔰نقدی بر سیاهه اخیر موسوی خوئینی
🔻 ناگهان پرده برانداختهای یعنی چه
مست از خانه برون تاختهای یعنی چه
🌐 لینک مطلب در وبلاگ قول سدید
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
EEM_Volume 19_Issue 65_Pages 53-72.pdf
1.3M
🗂 بررسی و نقد برداشت های انحرافی از واژه انتظار ناظر بر دیدگاههای حضرت آیت الله خامنه ای
در فصلنامه علمی- پژوهشی انتظار موعود
نویسندگان:
مهدی قهرمان
پریا نوری خسروشاهی
سیدمجید نبوی
#مقاله
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian