🔴 «فرار از زندان» بدون تخیلهای هالیوودی
✍️ مجتبی عباسی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔸فرار هالیوودی اما واقعیِ شش زندانی فلسطینی از زندان فوق امنیتی رژیم صهیونیستی، بار دیگر پوشالی بودن و ضربه پذیری این رژیم را به نمایش گذاشت و بلوف گنبد آهنین، انگاره چهارمین ارتش دنیا و هیاهوی رسانهای اشغالگران را به چالش کشید.
🔸بسیاری از تحلیلگران معتقدند امروز سطح چالش رژیم صهیونیستی از موشک نقطه زن به تونل و به محل سکونت سران تلاویو رسیده است؛ به تعبیر دیگر سران این رژیم به جای وادار کردن ملت فلسطین به تسلیم، به فکر اِشراف اطلاعاتی و امنیتی جریان مقاومت در خانهها و کاخهای خود هستند.
🔸مهندسی عملیات موفق و کماندویی جریان مقاومت در داخل امنیتی ترین زندان اسرائیل، پیامدهای داخلی و بینالمللی به دنبال داشته و مایه ترس و بی آبرویی این رژیم و موجب شادی و امید مردم فلسطین شده است.
🔸فرار اسرای فلسطینی علاوه بر شکست امنیتی و بی اعتبار کردن رژیم صهیونیستی، نمایش هماهنگی گروههای مقاومت فلسطین از جنبش فتح و جهاد اسلامی گرفته تا جریان مقاومت در جغرافیای منطقه است که به نظر میرسد تغییر این محاسبات و معادلات، پیامد سنگین این شکست برای محور صهیونیستی باشد.
🔸همان گونه که «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم، موضوع فرار اسرای فلسطینی را رسوایی امنیتی برای اسرائیل خوانده و خطاب به سران این رژیم مینویسد: وقتی دشمن شما (جریان مقاومت) شروع به تحقق پیروزیها، یکی پس از دیگری میکند و شما دائما از شکستی به شکست دیگر وارد میشوید، پس بدانید که پایان دوره شما بسیار نزدیک است.
#فلسطین
#اسرائیل_غاصب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅ شبکه پویا؛ منفعل یا پویا؟!
بخش اول
✍️ محمدمهدی احسانیفر
پس از بهبودی نسبی از کرونا، توان انجام کاری را نداشتم و مجبور بودم که بیشتر وقت را استراحت کنم. دختر کوچکم، بخشی از روز را به دیدن شبکه پویا می گذراند. از این فرصت استفاده کردم و به او گفتم: از این به بعد، با هم پویا ببینیم. خیلی خوشحال شد. حتی برنامه ها را برایم معرفی می کرد و گاهی با زبان خودش تحلیل می نمود. البته این همراهی حدود یک هفته تا ده روز طول کشید.
در آن روزهایی که پویا می دیدم، متوجه اشکالات زیادی در برنامه های این شبکه شدم. این اشکالات به اندازه ای است که نمی توان شبکه پویا را کانالی اسلامی یا ایرانی دانست و آن را در راستای اهداف انقلاب اسلامی دانست. حتی نمی توان این شبکه را در راستای نیازهای کودک و نوجوان دانست. برخی از آن اشکالات را یادداشت کرده ام.
۱. شبکه ویژه برای کودک و نوجوان، او را از فضای واقعی زندگی دور کرده و گمان می کند که همه چیز باید با دنیای کودکانه او هماهنگ شود. از این رو با جهان واقعی فاصله گرفته و خیال پردازی افراطی در وی شکل می گیرد.
۲. وقتی شبکه ای از صبح تا شب، برنامه کودک و نوجوان پخش کند، معنایش این است که این گروه سنی نیاز به کار دیگری ندارد. تفاوت این گروه با دیگران آن است که دیگران، توان انتخاب دارند ولی در اعضای این گروه، هنوز اراده انتخاب شکل نگرفته است. حال اگر این برنامه ها فقط یکی دو ساعت از روز را پوشش دهد، معنایش آن است که زندگی فقط "شبکه پویا دیدن" نیست.
۳. شبکه پویا شبکه ای سکولار است. در این شبکه به جای بهره گیری از زمینه دینی و تم اسلامی ایرانی، به ظاهرسازی های موقع اذان یا یکی دو سرود تکراری غیر جذاب اکتفا می شود. هیچگاه مخاطب شبکه پویا، عقاید و احکام و برنامه های دینی را در قالبی کودکانه نمی آموزد. بلکه یا اصلا چنین چیزهایی را یاد نمی گیرد و یا در قالبهای مستقیم که جذابیت ندارد، پخش می شود.
۴. شبکه پویا از ضعف سیاست گذاری و یا نداشتن سیاست رنج می برد. دیده نشدن سیاست واحد در تولید و پخش برنامه، بی توجهی به سیاست های کلان تربیتی، دوری از فضای آموزشی متناسب با کودک و نوجوان، حرکت نکردن به سمت اهداف انقلاب اسلامی و نداشتن خروجی تربیتی در میان مخاطبان، برخی از دلایل این ادعاست. آیا پس از راه اندازی شبکه پویا و تربیت دست کم یک نسل پای گیرنده های آن، کسی، غیر از نهادهای آماری و تبلیغی سازمان صداوسیما، می تواند ادعا کند که برنامه های این شبکه موجب پیشرفت او شده است؟
۵. تاکنون کارتون های ایرانی مختلفی تولید شده است. یکی از عجایب برخی از این کارتون ها، شخصیت پردازی خارجی و به ویژه غربی در کارتون ایرانی است! یعنی بیننده گمان می کند که با یک شخصیت خارجی رو به روست؛ چون هیچ نشان و نمادی از ایرانی بودن ندارد. بعد در پایان کارتون می بیند که تولید داخل بوده است!
#نقد
#شبکه_پویا
#رسانه_ملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
📘«منطق شناخت شبهه» روانه بازار نشر شد
کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر حجت الاسلام والمسلمین مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
معرفی کتاب👇👇
📘«منطق شناخت شبهه» در بازار نشر
کتاب «منطق شناخت شبهه» اثر ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود حکیمیان است که به همت انتشارات دار العلم راهی بازار نشر شد.
اثر حاضر، محصول تلاشهای استاد حکیمیان، پژوهشگر و استاد حوزه، در سالها تدریس و برگزاری کارگاهها و کلاسهای «شبههشناسی و جریانهای تولیدکننده شبهه» بوده که در سراسر کشور برگزار شده است.
نویسنده در مقدمه کتاب براین باور است که تمامی پرسشها و شبهاتی که در طول تاریخ بشر شکل گرفته، ناشی از محدودیت آگاهی انسان نسبت به امور مختلف بوده است؛ بنابراین، عامل اصلی ایجاد شبهه، محدودیت آگاهی است.
کتاب یادشده در شانزده درس تنظیم شده که مؤلف به طور خلاصه در مرحله اول به شناسایی مفهوم پرسش، سؤال و شبهه میپردازد؛ در مرحله دوم راههای دریافت شبهه را بررسی میکند و در مرحله سوم به پاسخیابی شبهات از راههای مختلف اشاره میکند؛ اما مهمترین مرحله و نقطهی عطف این کتاب، مرحله چهارم است که نویسنده ذیل آن چهارده روش پاسخگویی به شبهات را با مثالهای گوناگون و متنوع بیان، تحلیل و مورد بررسی قرار میدهد. پس از آن در مرحله آخر، بهطور اجمالی جریانهای تولیدکننده شبهه را به هشت گروه تقسیم میکند.
مؤلف در این کتاب معتقد است، برای تکمیل مباحث شبههشناسی حداقل به سه کتاب دیگر در این راستا نیاز است تا بتوان نظاموارهی منطقی پاسخ به شبهات را تا حد زیادی تکمیل کرد.
قابل ذکر است، چاپ نخست کتاب «منطق شناخت شبهه» در 352 صفحه رقعی با تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 69 هزار تومان به همت انتشارات «دارالعلم» راهی بازار نشر شده است.
علاقهمندان میتوانند برای تهیه کتاب علاوه بر مراجعه به کتابفروشی انتشارات دارالعلم، با شماره 09306348486 تماس بگیرند.
#کتابخوانی
#شبهه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌جایگاه هندسی علم طب و پزشکی
✍️ دکتر جاوید حاج علی اکبری، پزشک عمومی، متخصص طب سنتی و مدرس فلسفه و عرفان اسلامی
🔹نگاه عمیق و ژرف به انسان، به عنوان اشرف مخلوقات و توجه به وسعت روح و فراخنای وجود او از اصلی ترین امتیازات طب اسلامی بر طب جدید است. به همین جهت است که طب در نگاه حکمت قدیم، شاخه ای از حکمت و طبیب را حکیم می نامیدند. مطالعه و دقت در طب اسلامی ما را با جهانی جدید و ناشناخته و اتفاق هایی فراتر از آنچه به چشم می آید آشنا می سازد.
🔸حکمت
🔹علم طب را زیر مجموعه حکمت می دانستند و حکیم که یکی از اسماء و صفات الهی ست به کسی می گفتند که اشرافش به همه علوم باشد. خود کلمه حکمت از ریشه حَکَمَ به معنای محکم کردن است علمی که موجب استحکام و قوت روح انسان می شود، آنچه با برهان و دلیل همراه است وشک و شبهات در آن راه ندارد اصلاحا حکمت می گویند.
🔹حکمت را تقسیم می کردند در حکمت الهی و طبیعی به دو قسم یکی حکمت عملی آنچه در عمل ما با آن سر و کار داریم و دیگری حکمت نظری.
ادامه و سلسله مباحث را می توانید در این نشانی پیگیری کنید.
#حکمت_و_سلامت
#حکمت_و_فلسفه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔔 نشست تبیینی و خبری «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در خبرگزاریحوزه برگزار میشود
⏱ زمان: شنبه، 20 شهریور، ساعت 16
◻️ این نشست باحضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار و بهطور زنده از سایت حوزهنیوز پخش میشود.
لینک پخش زنده:👇
hawzahnews.com/service/live
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@HawzahNews
.
🔘 آقایی به نام آقا مسلم
✍️ حسین کاوه
♦️ گزیده | نشستیم، در اتاقی که در و دیوار و سقفش ترکهای ریز و درشت داشت و فرشی قدیمی که با نقشهای ساده خود به تنهایی بار تزئین مجلس و تشریفات جلسه را به دوش میکشید. گرمای نفس میزبان حرارت ما را بالا برده بود که نوجوانی که گویا نوه حاج آقا بود جهت کسب اجازه برای پذرایی در زد و بعد از کسب اجازه همگی مهمان بزم چای و خرمای آقا مسلم شدیم. چشمم به نعلبکیها که افتاد بغضم گرفت! چگونه میشود مردی پناه نیازمندان باشد و به فقرای بسیاری رسیدگی بکند اما نعلبکیهای خودش قدیمی و لب پریده و تا به تا باشد!؟
🌐 Sollam.ir/post/288 متن کامل
#اخلاق #جامعه_نوازی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب_ما
💠 آیین رونمایی از آخرین اثر استاد علی صفایی حائری(ره)، عین_صاد
امروز 18 شهریورماه ساعت 18
👈 پخش زنده: @ali.safaeihaeri
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✳️ نویسندگی و شکفتن دوباره
✍️ علی خردمردی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
بسمالله
قلم برداشتم تا دوباره بنویسم.
از خوشی ها، از ناملایمی ها، از اجتماع، از حوزه علمیه و غیر علمیه و هر آنچه که با آن مانوسم.
در این یک سال که از نوشتن فاصله گرفتم و کانال قبلی خودم که سه سالش شده بود را حذف کردم، گویی برای درس خواندن هم کم میگذاشتم.
باور کنید نوشتن رازی در خود دارد وگرنه چه ارتباطی میان نوشتن از فلان اتفاق خانوادگی و رسائل و حلقات وجود دارد؟!
در این بین همان راز نوشتن است.
شهید بهشتی میگفت: خواهران و برادران؛ عاشق شوید.
این بندهی روسیاهِ انشا ٔالله بهشتی هم میگوید:
خواهران و برادران؛ بنویسید.
زندگی به نوشتن است...
............................................................................................................
#پیام_خودمانی_مدیر_نویسندگان_حوزوی
سلام و احترام
نمیدانی چقد ذوق کردم از این دوباره نویسی حضرت عالی😍
همیشه میگویند: مجرم، روزی به صحنه جرم بازخواهد گشت
اینجا هم باید گفت؛ نویسنده هر جا که باشد روزی برمی گردد به دنیای کلمات و از عصیان ننوشتن رهایی مییابد.
با این تفاوت که مجرم به زندان میافتد و نویسنده به آزادی.
#نویسندگی
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
گزارش مقدماتی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا.pdf
2.12M
فایل پژوهشی👆
🗞متن کامل اولین گزارش معرفی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا - ۵۳ صفحه
❓کمک فکری حوزه علمیه قم به وزارت بهداشت و درمان برای مهار سریع و آسان بیماری کرونا
#نظام_سازی_فقهی
#پروتکل_های_فقهی_مدیریت_کرونا
#نقد_سازمان_بهداشت_جهانی
🔥 اگرنظامبهحرفاصلاحطلبانگوشکردهبود❗️
✍️ حمیدرضا ابراهیمی
🔻سال ۶۹ همزمان با حمله آمریکا به عراق، بزرگان اصلاحطلب، به رهبرانقلاب فشار میآورند که ایران در حمایت از #صدام با آمریکا در خلیجفارس وارد جنگ شود!! البته رهبری اجازه ندادند کشور در این دام بیفتد.
🔻سال ۷۷ بعد از شهادت دیپلماتهای ایرانی در مزار شریف، شورای عالی امنیت ملی به ریاست #خاتمی، تصمیم به «حمله نظامی» به افغانستان و جنگ با طالبان گرفت. اما رهبر انقلاب این جنگ را دام آمریکایی دانسته و مانع ورود ایران در باتلاقی شدند که قبلاً شوروی و بعداً آمریکا در آن فرورفتند و با خفت گریختند.
۳- در سال ۸۰، پنج روز قبل از سقوط #طالبان، ناگهان اصلاحطلبان سازمان مجاهدین انقلاب که در آن زمان در مجلس هم قدرت بالایی داشتند، نظام را به مذاکره با طالبان فراخواند!! همان طالبانی که قبلاً حکم جنگ با آن را داده بودند!!
🔻در جریان حمله داعش به سوریه، از هاشمی رفسنجانی و احمدی نژاد گرفته تا سران جریان اصلاحات و ... حمایت ایران از دولت قانونی سوریه در برابر داعش را اشتباه می خواندند و کار اسد را در سوریه تمام شده دانسته و آینده سوریه را از آن داعش می دانستند؛ تا جاییکه در سال ۹۵ #تاجزاده، نظام را به مذاکره با داعش را فراخواند!!
🔸پ.ن۱: واقعا اگر نظام اسلامی زیر بار این پیشنهادات خطرناک و ابلهانه می رفت، چه بلایی بر سر ایران و منطقه آمده بود؟
🔸پ.ن۲: آیا نباید به فشار ناگهانی مخالفان داخلی و خارجی محور مقاومت در منطقه به نظام برای ورود نامعقول به باتلاق افغانستان با شعار دفاع از #پنجشیر مشکوک بود؟ چرا جریان اصلاح طلب همیشه به طرف منافع آمریکا یقهدرانی می کند؟ آیا اینها وطن ندارند؟
🔸پ.ن۳: سابقه عملکرد نظام اسلامی در منطقه از جمله عراق و سوریه و حتی افغانستان نشان می دهد که هیچ جا بدون درخواست رسمی و قانونی کمک از طرف مقابل وارد کمک نشده و هیچ جا شتابزده عمل نکرده و تقریبا بعد از مدتی سر رشته معادلات را به نفع همه مردم منطقه در دست گرفته است. حتی در شرایط زهرآگینی که آمریکا مردم و حرمهای آسمانی نجف و کربلا را مستقیما هدف گرفته بود، جمهوری اسلامی هرگز هیجانی عمل نکرد اما در مدت معینی با کمک به ملت عراق کمر آمریکا را شکست.
🔸پ.ن۴:در جریان پنجشیر و افغانستان هم همه خواهند دید که نظام اسلامی با تدبیر و دلسوزی، نقش موثری در تغییر صحنه به نفع مردم مظلوم افغانستان و دفع تجاوزگران ایفا خواهد کرد. هرچند ظاهراً مزدوران غرب از همین می ترسند و تلاش می کنند یا ایران را وارد باتلاق جنگ کنند و یا تنش و درگیریهای بینالافغانی را به داخل ایران بکشند! به همین دلیل تجمعات و تحرکات اخیر دوقطبی طالبان-احمدمسعود در ایران شدیدا محل تامل و هوشیاری است.
#افغانستان #پنجشیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
پاسخ به یک شبهه؛
🔴 سندی مبنی بر نحوست ماه صفر در منابع شیعی وجود ندارد
🔅حجت الاسلام علی ابهری، کارشناس مسائل اعتقادی اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی
صدقه و دعا مورد سفارش اسلام است و روایات بسیاری در مناسبت های مختلف برآن تاکید کرده اند مثل اول ماه های قمری که اعمالی برای آن در کتبی مثل مفاتیح الجنان بیان شده است.
اکنون که اول ماه صفر است پیامی در فضای مجازی بین مردم دست به دست می شود مبنی بر اینکه با شکستن تخم مرغ، صدقه و قربانی و دعای خاصی که ترویج می کنند نحوست و بدی این ماه را از خود دور کنیم.
در پاسخ باید گفت در منابع، سندی مبنی بر اینکه این ماه نحس است یافت نشد و از سوی دیگر در باب شکستن تخم مرغ و دود کردن اسپند که نحسی این ماه را از بین می برد نیز مطلبی در منابع اسلامی مربوط به این ماه وجود ندارد.
دعای «سبحان الله يافارج الهمّ و يا كاشف الغم فرّج همي و يسرّ أمري وأرحم ضعفي و قلة حيلتي و أرزقنی من حيث لا أحتسب يا رب العالمين» که طی روایتی به پیامبر(ص) منسوب می کنند نیز سندی ندارد و این دروغ بستن به معصوم محسوب می شود که گناه کبیره است.
کلمات و واژه های این دعا اگر چه معانی و الفاظ خوبی دارد اما برگرفته از چند دعاست که می توان به قصد رجا و امید ثواب خواند نه روایت و سفارش نبی مکرم اسلام که این کذب و دروغ بستن بر پیامبر(ص) و حرام است.
مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان خود سندی بر نحسی ماه صفر ارائه نمی کند بلکه می گوید به این مورد معروف است.
علامه مجلسی هم در زادالمعاد خود از نبود روایت و سندی مبنی بر نخوست این ماه سخن می گوید و ادامه می دهد ممکن است به دلیل فوت پیامبر در این ماه و یا اینکه آغاز قتال و جنگ در این ماه پس از گذشتن از ماه های حرام عنوان نحس بودن را به آن نسبت داده اند.
بنابراین باید توجه کرد اولا نحسی صفر دلیل و سند روایی ندارد دوما عمل و دعایی در باب رفع نحسی آن وارد نشده است بلکه در اسلام به طور کلی بر خواندن قرآن و دعا و دادن صدقه و انفاق و قربانی تاکید شده و این اعمال نیک را سبب تقرب به خدا و نیز دوری از شیطان و رفع بلا معرفی کرده اند.
#صفر #اربعین
#امام_حسین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN