⚫️ درنگی در مفهوم عدالت علوی
✍ حجت الاسلام امین بهرامی
📌چشمها بارانی، عقلها مبهوت، جسمها رنجور، رشته های حیات پیروان امامت از هم گسسته از شهادت پیشوایی است که با تدفین جسم مبارکش گویی دین را با خود برد و عدل حقیقی و عدالت واقعی برای همیشه با حضرتش دفن گردید.
📌وقتی سخن از عدالت اجتماعی می شود، منظور یک کلمه کلیشه ای نیست که از آن دم بزنیم ولی در مقام اجرا به آن جامه عمل نپوشانیم. امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در آخرین لحظات حیات مبارکش خلاصه نصایح خویش را به مشتاقان خویش می فرماید و از عدالت اجتماعی سخن به میان می آورد.
☑️ ادامه یادداشت در پایگاه خبری تحلیلی عروج
#امام_علی_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
صفحه اعضای کانون نویسندگان حوزوی (مدادالفضلاء) در #ویراستی
✍️تحریریهی برادران "تحریریه مدادالفضلاء"
۱. صفحه رسمی کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء) در ویراستی
https://virasty.com/HOWZAVIAN
۲.حسن مددخانی
https://virasty.com/Nabze
۳.مجتبی میرزایی
https://virasty.com/Mirzaey
۴. سیدمحمدحسین دعائی
https://virasty.com/Smh_Doaei
۵. علی اسفندیار
https://virasty.com/A_Esfandiar
۶. امیر خندان
https://virasty.com/amirkhandan110
۷. بابک شکورزاده
https://virasty.com/b_sh_1360
8.سید عبدالله هاشمی
https://virasty.com/Sahsh
10. سعید کرمی
https://virasty.com/saeed814
11. علیرضا مکتبدار
https://virasty.com/Deebaj
12. سید هادی چاوشی
https://virasty.com/Chavosh
13. محسن عبدالله زاده
https://virasty.com/abzade60
14. محمد مهدی زارع
https://virasty.com/Mmahdizare
15. اسماعیل دشمیر
https://virasty.com/Deshmir
16. عمار جوکار
https://virasty.com/ammar_jokar
17. محمد ادریسی
https://virasty.com/Mohammadedrise
۱۸. هادی حمیدی
https://virasty.com/HHamidi20
۱۹. محمدجواد محمودی
https://virasty.com/negashteh
۲۰. مهدیار اسفندیار
https://virasty.com/Yar1384
۲۱. محمدرضا سلیمانی
https://virasty.com/tahlilgaresiasi
۲۲. علیرضا محمدلو
https://virasty.com/alireza31314
23. سیدمیلادحسینی
https://virasty.com/sangareandishe
۲۴. محمد مختاری
https://virasty.com/Mokhtary
✍️تحریریهی خواهران "بانو مجتهده امین"
1️⃣ فاطمه شکیب رخ
https://virasty.com/Shakiba_ir
2️⃣ زهرا سعادت
https://virasty.com/Khorshid_08
3️⃣فاطمه میری طایفهفرد
https://virasty.com/F_miri521
4️⃣سمیه رستمی
https://virasty.com/Shamisehe
5️⃣طیبه فرید
https://virasty.com/tayebefarid
6️⃣نجمه صالحی
https://virasty.com/najmehsalehi
7️⃣زهرا کبیریپور
https://virasty.com/z_kabiripour
#ویراستی_ها
#کوتاه_نوشت
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معنویت_سکولار
✅ از انحراف تاریخی معنویت سکولار تا معنویتسازی مدرن
▪️مدرنیته وقتی به افراط کشیده شد که به تکنیک، فنگرایی و افراطگرایی، پوزیتیویسم و علمگرایی و اصالت حس رسید و همه چیز را طبیعی و دنیایی دید. به این نتیجه رسید که انسان هم یک حیوانی است مانند سایر حیوانات و هیچ جنبهی ماورائی ندارد.
💢 تماشای کامل گفتوگو در:
🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب
👈 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
#اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎فراخوانی برای آزمایش و عیبیابی یا ریاستارت؟
✍️علیرضا محمدلو
▫️جریان به اصطلاح بیسر و برساخته بعد از سکته مغزی شدید و روبرگرداندن عموم جامعه و شناسایی و دستگیری عناصر اصلی و فرعی اخلالگران در سراسر کشور و روشدن پشت صحنه ماجرا، به دنبال فراخوان در دانشگاهها بعد از ورشکستگی در پروژه مدارس است. اما چرا؟
۱. القای #تنفس_مصنوعی به جنبشنمای بیسر ورشکسته
۲.#خنثی_سازی مانور باشکوه ملی_مذهبی ایران اسلامی در شبهای قدر و راهپیمایی روز قدس
۳.تلاش برای #عصبی_کردن_ماموران در صحنه(مامور متذکر حجاب) و سوءاستفاده از خطاهای احتمالی
۴.فضاسازی برای اعلام حیات مجازی در برهوت مشارکت کنندگان واقعی(برساخت رسانهای مجدد)
۵. زخمی کردن ذهن و روان جامعه با بازی های رسانهای و بزن درروهای خیابانی
۶.تلاش برای شکل گیری دومینوی هوچیگری بنام اعتراض به کام بیگانه(تکثیر نسخه #ساختارشکنی_نیمه_خشن)
۷.بهره برداری از برخی نارضایتی های اقتصادی و همراه کردن بخش هایی از مردم با تکنیک های عملیات روانی و #مغالطه_مسالهها با مساله نماها
۸.تولید آنارشیسم پرصدا و #ناآرامی_مصنوعی با تمرکز بر مدارس و دانشگاهها بعنوان ریاستارت
۹.ایجاد اختلال در ثبات و نظم عمومی برای بهم ریختن #تمرکز_مسئولین و جاماندن از مسالههای واقعی و جدی کشور
۱۰.تحت تاثیر قراردادن وضعیت تجارت و #سرمایه_گذاری داخلی و خارجی در کشور و بازتاب بینالمللی منفی
۱۱.#تحریک_حاکمیت به مواجهه نیمه سخت یا سخت و هزینهسازی برای نظام
۱۲.تست و #باگیابی طرح جدید عفاف و حجاب و جوسازی علیه جریمهها و محرومیتهای کشفحجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌀 شرعینمایی انتقادات نابجا به حاکمیت
📝 خطر بسترسازی فقهی برای فتنهها
✍️ حجت الاسلام غریب رضا
🔸 قرآن از ما قول سدید و حکمت در مواضع، خواسته است.
آقای علوی بروجردی هم نصیحت را غلط معنا کردهاند و هم در مصداق، اشتباه تطبيق کردند!!
🔹 این درست است که انتقادپذیری یکی از وظایف حاکمیت است، ولی در تبیین مبانی انتقادپذیری باید قواعد لغت و سایر قواعد رایج استنباط رعایت شود. حال آنکه اشکال استدلال آقای علوی بروجردی واضح است:
1️⃣ معنای نصیحت:
معنای نصیحت، خیرخواهی است که شامل انتقاد نابجا نمیشود.
این که حاکم باید سعه صدر دربرابر انتقاد نابجا داشته باشد حرف صحیحی است ولی اینکه انتقاد نابجا را در قالب نصیحت برای أئمة المسلمین ترویج کنیم و به آن مشروعیت دینی بدهیم حقیقتا حرف ناصوابی است.
چه بسا انتقاد نابجایی که فتنهانگیز شود و باعث انحراف فکری و سیاسی یا ریختهشدن خون بیگناهانی شود
و إن الحرب اولها کلام...
2️⃣ حسن فاعلی، لازمهی نصیحت:
مطلق انتقاد نصیحت نیست؛ بلکه در نصیحت، حسن فاعلی ناصح شرط است که در ظرف زمانی اغتشاشات یقینا آشوبهای سازماندهیشده خیابانی با توهینهای رکیک به خدا و اهل بیت و قرآن و دین و انقلاب و آتشزدن مساجد و کشتن و غارت، جنایت بود؛ لذا این اعمال شنیع، مصداق انتقاد هم نبود تا چه رسد به نصیحت!
♨️ بنابراین عبارت جناب علوی بروجردی با مطالعه متن بیانات ایشان و در ظرف زمانی صدور، که تحلیل میشود، به نتایج نامطلوبی میرسیم.
حال آنکه حوزه علمیه از فقیه توقع دارد دست کم، فقه اللغة را به عنوان مدخل فهم متن دینی، صحيح فهم و بیان کند.
🔗 مناهج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻آیا نظامآموزشی فعلی قاتل روح و خلاقیت است
✍️ محمدرضا آقازاده
همهی نظامهای آموزشی، روح انسان رو در پیچ و تاپ قواعدشان زخمی میکنند و در نهایت او را خواهند کشت، سیستم هایی که مبتنی اند بر شنیدن جواب هایی برای سوالهای نپرسیده شده. سیستم هایی که به جای حکمت، دانش، به جای تعالی، توسعه و به جای knowledge فقط science را آموزش میدهند. خروجی این نوع سیستم ها، افرادی تک بعدی و کاریکاتوری شکل هستند. بخشی از وجودشان باد کرده و دیگر بخش ها ضعیف مانده است. شخصی که دکترای فیزیک دارد ولی از افسرده رنج میبرد،شخصی که متخصص کامپیوتر است ولی در روابط اجتماعی فاجعه آفرین است.طلبه ای در سطوح عالی ولی بی فایده برای اجتماع.
برای رفع این مشکل باید نظام های آموزشی محوریت خود را زندگی انسان و متعالی کردن آن قرار دهند. هر چه غیر از این باشد خیانت به نیروی انسانی است که وارد آن سیستم میشوند.
در دانشگاه، مشاهده کردیم که مثلا برای یک دانشجوی رشته ی کامپیوتر، واحد هایی با عنوان های معارف، تربیت بدنی، کارگاه های فنی و حرفه ای، ادبیات فارسی، فیزیک و غیره قرار داده که باید این دروس را نیز در کنار دیگر دروس تخصصی خودش بگذراند. میبینیم که تلاش شده سیستم جوانب و ابعاد دیگر آدمی را نیز پوشش دهد.
ولی این بلند نظری را در سیستم آموزشی حوزه مشاهده نمیکنیم. محوریت سیستم آموزشی حوزه ،ستونی است بلند به نام علم.
در دانشگاه میتوان حول محور دانشگاه، یک زندگی دانشجویی انجام داد ولی در حوزه نمیتوان حول محور حوزه زندگی طلبگی تشکیل داد. زیرا حوزه فقط و فقط مرجعی است برای تامین نیاز علمی شما.
این عدم جوانب نگری توسط نظام آموزشی و تمرکز بر روی علم، باعث میشود هرچه غیر از علم باشد، کم ارزش جلوه کند و لذا شاهد این هستیم که به مسائلی مثل، خانواده، معیشت، جایگاه اجتماعی و غیره بی توجهی شود. بسیاری از طلاب در این مسایل مشکلاتی دارند؛ ولی چون در این نظام ارزشی، دارای رتبه های پایینی است، کسی در مورد آن حرفی نمیزند در حالی که همگی از آن رنج میبرند.
سیستم های آموزشی، ارزشی برای خلاقیت، شجاعت، اراده، تفکر، پرسشگری، سلامتی روحی و جسمی و در نهایت تعالی انسان قائل نیستند.
#آموزش #تربیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN