eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
530 ویدیو
185 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 دشمن شناسی و راههای مبارزه با آن دشمن شناسی ضمن اینکه سبب اقتدار و عزت تک تک افراد و مآلا عموم جامعه شده ، جلوی تحرکات ابلیسانه و راههای نفوذ او را در هر شکل ممکن مسدود و به اصطلاح او را قورباغه پز و گرفتار مرگ تدریجی خواهد کرد. دشمن شناسی در سطح کلان می تواند منجر به تضعیف پاگیر او شده و خسارات جبران ناپذیر را به خودشان برگرداند. دشمن شناسی توصیه تمام انبیای الهی و کتب آسمانی و قرآن کریم است. دستور به داشتن تبری و اظهار برائت از دشمن ناظر به همین بحث است. بنابر این جا دارد به راه‌های مبارزه با دشمنان به جهت حفظ هوشیاری و تمامیت ارضی و تقویت عرق ملی توجه عمیق نماییم که عبارتند از : 1. نظارت و رصد دقیق بر حرکات دشمن در فضای مجازی و حقیقی ، مخصوصا مراقب جنگ روانی و ایجاد ارعاب و دلهره زایی او باشیم. 2. افزایش هوشیاری و آمادگی نظامی در همه حال ، پاسداران و درجه داران ما هر روز به آگاهی نظامی خود بیفزایند. 3. استفاده از ابزارهای نظامی و تجهیزات پیشرفته نظیر موشکهای متعدد جهت بازدارندگی و ایجاد لرزه بر تن دشمن. 📌متن کامل این یادداشت را 👈اینجا در کانال استاد موسی آقایاری مطالعه بفرمایید @howzavian_zanjan
📝 • یادداشت دوم 🔸 از اولین چیزی‌هایی که در کشور عراق به ذهن انسان می‌رسد، می‌دانید چیست؟ ۱. خدمت رسانی مردم عراق؟ ۲. موکب‌ها؟ ۳. حرم اهل‌بیت؟ و .... ؟ بله! درسته! این نکات به ذهن می‌رسد ولی من چیز دیگری می‌خواهم بگویم: 🔸 صنعت خودرو سازی عراق! امروز یکی از دوستان گفت چرا عراقی‌ها ماشین‌های خوبی دارند؟ چه پیشرفتی! عرض کردم به قول یکی از اساتید: «این همان اقتصاد معیوبی است که زنجیره تولید ندارد.» جاده‌های معیوب را ببین! یعنی اینکه نمی‌تواند آسفالت تولید کنند. کشوری که نفت بسیار دارد، اما واردکننده بنزین است و پالایشگاه ندارد. کشوری که حتی توان تولید خودرو ولو مونتاژی ندارد. کشوری که حتی قطعات خودرو هم تولید نمی‌کند. حتی لاستیک خودرو هم تولید نمی‌کند. 🔸 این پیشرفت نیست؛ در این اقتصاد معیوب شما سوار آخرین مدل خودرو هم بشوی فایده‌ای ندارد. صنعت خودروسازی کشور خودمان خوب است؟!! نه خیر! اگر هزاران‌هزار نقد به صنعت خودروسازی ما وارد باشد ولی بالاخره در زنجیره تولید قرار داریم. این که خودمان تولید می‌کنیم به کنار. برای پیشرفت بیشترش، چندین بار امثال سردار حاجی‌زاده اعلام کرده‌اند که حاضریم در ساخت خودرو کمک کنیم، اما کو گوش شنوا! این هم به کنار... 🔸 در کنار این به کنارها، دولت شهید رئیسی واردات خودرو را آزاد کرد، ولی در کنار زنجیره تولید! این را همیشه باید توجه کرد: «روی پای خود ایستادن و بلند شدن پیشرفت است! زنجیره تولید+وارد کردن ✍ یوسف زارع‌پور، نجف اشرف 🆔 @howzavian_fars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️ یک اعتراف تلخ یکی از مهم‌ترین متون و اسنادی که در چند سال اخیر نوشته شده، «الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت» هست، که در سال ۹۷ منتشر شده. این متن، الگوی پیشرفت ایران در پنجاه سال آینده است. مهم‌ترین مبانی و آرمان‌های پیشرفت و حتی مسیر و تدابیر پیشرفت همه جانبه در متن نوشته شده. اما افسوس که من امروز و بعد از نزدیک به ۶ سال، با این متن مواجه شدم. ابتدا از خدا طلب بخشش می‌کنم به دلیل این غفلت، و دوم از همهٔ دوستان و اقوام و عزیزان خودم، به خصوص طلاب و دانشجویان و دغدغه‌مندان فرهنگی خواهش می‌کنم اگر تا الان این متن رو ندیدند، حتما و حتما با دقت و حوصله و با فکر و تدبر و تامل، متن الگو رو بخونند... 🔻بخشی از متن ابلاغ رهبر انقلاب: این سند، اهمّ مبانی و آرمانهای پیشرفت را تدوین کرده و افق مطلوب کشور را در پنج دهه‌ی آینده ترسیم و تدابیر مؤثّر برای نیل به آن را طرّاحی کرده است که با تحقّق آن، که کاری عظیم و دشوار امّا ممکن و شیرین است، کشور راه پیشرفت را خواهد پیمود و طلیعه‌ی مبارک تمدّن نوین اسلامی ایرانی در زیست‌بوم ایران رخ خواهد نمود. ان‌شاءالله. 🔗 نشانی متن «الگوی پایهٔ اسلامی ایرانی پیشرفت» و پیام رهبر انقلاب ✍️ محمد مهدی الوندی @howzavian_hamedan
🇵🇸 فلسطین در بیانات رهبر انقلاب(۱۰)؛ فلسطینی‌ها چون از میهن‌شان دفاع می‌کنند در بیان غرب تروریست‌اند ✍🏻 الناز رحمت نژاد 🔺 در این یادداشت به قسمت دهم بیانات رهبر معظم انقلاب در مجامع عمومی و خطبه‌های نماز جمعه پیرامون مساله فلسطین طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۰ می‌پردازیم. 🔺 موضع ما در مورد مسأله فلسطین موضع روشنی است. ما طرفدار ملت فلسطین هستیم. ما طرفدار آزادی فلسطین هستیم. ما طرفدار کوتاه کردن دست متجاوزین به سرزمین فلسطین هستیم. ما می‌گوئیم که «مردم فلسطین در خانه خودشان امنیت ندارند.» اسلام، این وضعیت را رد می‌کند. لذا ما هم رد می‌کنیم. 🔺 می‌گویند: «چرا شما اسراییل غاصب، صهیونیست‌های بی وطن و دولت جعلی غلط اسراییل را آوردید و بر لبنان و فلسطین مسلط کردید؟» این موضوع، به ایران چه ربطی دارد؟! آیا اگر عده‌ای از میهنشان دفاع کنند، به معنی تروریسم است و این به اصطلاح تروریسم را ایران صادر کرده است؟ 🔗 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید @howzavian_alborz
آزموده را آزمودن خطاست قرآن کریم در طریق هدایت بندگان از ظلمت جهل و نادانی به عرصه نور و روشنایی ، آنان را دعوت به عبرت گرفتن از سرنوشت گذشتگان می کند تا اهل ایمان با عبور و عبرت گرفتن از غفلت گذشتگان و تلخی های تاریخ ، راه صلاح و سداد را بپیمایند و از گزند خطاهای آنان در امان بمانند ، فلذا در آیه کریمه می فرماید : «فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الأبْصَارِ» ؛ کسی اهل بصیرت است که از احوالات گذشتگان عبرت بگیرد . حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام هم بصیرت و بینایی اهل ایمان را در اندیشه ، تفکّر و عبرت آموزی از احوالات دیگران می داند و می فرماید : «رَحِمَ اللّه ُ امرَءاً تَفَكَّرَ فاعتَبَرَ، و اعتَبَرَ فَأبصَرَ» «رحمت خدا بر آن انسانى باد كه بينديشد و عبرت گيرد و عبرت گيرد و بينا شود» نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در آغازین روزهای مأموریّت خود در سنگر خانه ملّت در آزمونی مهمّ و سرنوشت ساز قرار گرفته اند که تصمیم امروز آنان سرنوشت آینده انقلاب را رقم خواهد زد . مهمترین مأموریّت نمایندگان محترم دوازدهمین دوره مجلس بررسی صلاحیّت کابینه پیشنهادی رئیس جمهور منتخب جناب آقای دکتر پزشکیان می باشد که در آغاز راه دولت خود ، نمایندگان محترم مردم را به مشورت و مساعدت فراخوانده و آنان را امین خود خوانده است . از سوی دیگر چشمان قریب به 90 میلیون ایرانی انقلابی عاشق اسلام و انقلاب و ایران به انتخاب نمایندگانی است که انتخاب امروز آنان در صراط آینده ایران و ایرانی اثرگذار است . مهمترین عامل توفیق نمایندگان محترم مجلس در واگذاری امانت وزارت به وزرای پیشنهادی بررسی دقیق و موشکافانه سابقه و لاحقه تک تک معرّفی شدگان و نگاهی بدون اغماض به پیشینه مدیریّتی این افراد در مسئولیّتهای سابق و ارزیابی توفیقات آنان در گذشته و سنجش میزان توانمندی آنان در اجرای مأموریّتهای پیش روی و اعتقاد و التزام عملی آنان به اصل اساسی و مترقی ولایت مطلقه فقیه که حقیقت و هویّت انقلاب اسلامی می باشد و تعهد سپاری به قانون اساسی مترقّی آن و پاسداری از سنگر مقدّس مسئولیّتی که بر عهده می گیرند و از همه مهمتر میزان تعهّد و انجام وظیفه آنان در مسؤلیّتهای سابق آنان می باشد . کسانی که در پیچ و خم های سابق از صراط مستقیم خارج نشده باشند و در بیان و بنان ساز ناکوک در پیروی از ارزشهای انقلاب کوک نکرده باشند و آب به آسیاب دشمن نریخته باشند. کسانی که باورمند به توانمندیهای نیروهای جوان و انقلابی باشند و چشم به بیرون نداشته باشند و از اخم و لبخند دشمنان تغییر موضع ندهند . حوادث گذشته انقلاب و سر بالایی ها و سر پائینی های فراوان آن ، محک خوبی برای ارزیابی گذشته افراد در تعهّد و تدیّن و امانتداری آنان می باشد . کسانی که در بزنگاه های حسّاس ، دست به تحصّن زدند و در فتنه های پیش آمده پیاده نظام دشمن شدند و جای خادم و جلاّد را عوض کردند و مرثیه سرای آشوبگران شدند و جگرهای عطشان مدافعان انقلاب را پُر خون کردند و با کلام و قلم خود آب انقلاب را دشمن شاد کردند ، نمی توانند امانتداران خوبی برای امورز انقلاب باشند . امام المتّقین علی بن ابیطالب علیه السلام در هشداری شنیدنی می فرماید : «مَن عَقَلَ اعتَبَرَ بِأمسِهِ، و استَظهَرَ لِنَفسِهِ» ؛ «هر كه خردمند باشد، از ديروز خود عبرت گيرد و هشيار و آماده شود» ؛ فتنه های سابق چراغ راه امروز و فردای ماست تا عبرت بگیریم و رودربایستی را کنار بگذاریم تا از یک سوراخ دوبار گزیده نشویم. پیامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم نشانه مومن را اینگونه بیان فرمودند که : «لا يُلدَغُ المُؤمِنُ مِن جُحرٍ مَرَّتَينِ» ؛ «مؤمن از يك سوراخ ، دوبار گزيده نمى شود» ؛ مـرد خـردمنـد هنـر پیشـه را عمر دو بایست در این روزگار تـا بـه یکی تجربه آموختـن بـا دگــری تجـربـه بـردن بکار نمایندگان محترم مجلس نباید تجربه تلخ غفلت عدّه ای مدیران و نمایندگان و وزیران غافل در سالهای گذشته انقلاب را فراموش کنند ، بلکه با درس از دولتها و مجالس پُر زحمتی که خرمن اعتماد مردم را به آشوب کشیدند و در برهه هایی از تریبون مجلس هم نوا با دشمن ، ساز مخالفت با آرمانهای انقلاب را فریاد زده اند ، امروز سکّاندار مقام وزارت بشوند تا در گذرگاه های حسّاس پیش روی ، مردم را دل نگران کنند . گفته شده که تعدادی از این آقایان که سابقه تحصّن و یا طرفداری از آشوبگران را داشتند اظهار ندامت کرده اند . خدا قبول کند و انشاءالله توبه آنان قبول باشد . امّا باید بدانیم : آزموده را آزمودن خطاست. ✍دکتر محسن محسن زاده ____________________ 🆔 @howzavian_mazandaran
تو فقط "زائر" باش! ✍مجید ابطحی تفضل زائر! مای بارد، زائر! حلیب حارّ، زائر! مبیت، زائر! سکن، زائر! آب خنک، زائر! شیر داغ، زائر! حلیم داغ، زائر! مکان خواب و استراحت و... زائر! ✅تکرار این پسوند زیبا یعنی فقط "زائر" بودنت موضوعیت دارد و بس! چون "زائر حسین‌" هستی، نوکرت هستیم! ایرانی هستی یا عراقی؟ ترک؟ فارس؟ عرب؟ کرد؟ لر؟ مهم نیست، فقط زائر حسین باشی کافی‌ست! طرفدار کدام حزب سیاسی هستی؟ عکس چه کسی را حمل میکنی؟ رابطه‌ات با صادق شیرازی و مقتدی صدر و عمار حکیم و جمهوری اسلامی... مهم نیست! عضو فلان فرقه‌ و گروهک هم باشی کاری نداریم! 🔹نه اینکه همه‌ی افکار و جریان‌ها حق باشند نه، بحث این است که چه کسی می‌تواند این همه نگاه و فکر را یک‌جا جمع کند؟ چطور ممکن است این‌قدر "یکی" کرد؟ غیر از حسین، کدام قدرت می تواند تمامی رنگ‌ها و شکل‌ها را از بین ببرد و انسان‌ها را به "وحدت" برساند؟ 💎 @howzavian_eastazarbaijan
. 🔆 مقام طلبگی 👆عکسی از طلاب و استادان حوزه علمیه امام صادق علیه السلام قائمشر در کنار آیت الله شیخ محمد سلیمانی، مؤسس و تولیت این حوزه فعال 🔗کانال مدارس علمیه شهرستان خود را به جهاد روایت @Jahaderevayat معرفی کنید؛ روایتگری با نویسندگان حوزوی @howzavian
🔻‌ اندر احوالات مقاومت • مقاومت (اگر به‌عنوان یک مفهوم فلسفی به آن بنگریم)، ارتباط عمیقی با انسان و تجربه او از جهان دارد. این مفهوم را می‌توان به‌عنوان واکنشی به نیروهای بیرونی یا درونی که به شکلی معین بر فرد، جامعه یا وضعیت اعمال می‌شوند، در نظر گرفت. مقاومت، نشان‌دهندهٔ اراده‌ای است که در برابر انقیاد، تسلیم یا تحمیل قدرت ایستادگی می‌کند. • در سطح فردی، مقاومت ممکن است به شکل خودشناسی و خودسازی ظاهر شود. فردی که در برابر وسوسه‌ها، عادات نامطلوب، یا فشارهای اجتماعی مقاومت می‌کند، در واقع در حال تقویت خودآگاهی و خودارزشمندی خویش است. این نوع مقاومت نه تنها پاسخی به چالش‌ها و تهدیدات بیرونی است، بلکه به فرآیندهای درونی نیز مربوط می‌شود؛ فرایندی که در آن فرد برای حفظ اصالت و هویت خود تلاش می‌کند. • در سطح اجتماعی، مقاومت اغلب به شکل جنبش‌های اجتماعی یا اعتراضات سیاسی ظاهر می‌شود. این نوع مقاومت، تلاشی است برای تغییر وضعیت‌های ناعادلانه، دفاع از حقوق بشر، یا حفظ هویت‌های فرهنگی و اجتماعی. چنین مقاومتی، برخاسته از درک مشترک از عدالت و حقیقت است، و اغلب نیازمند همبستگی و همکاری میان افراد جامعه است. تاریخ نشان داده است که مقاومت‌های اجتماعی می‌توانند به تحولات عمیق و پایدار در جامعه منجر شوند. • اما در نگاهی عمیق‌تر، مقاومت را می‌توان به عنوان بخشی از ذات هستی انسانی در نظر گرفت. انسان همواره در مواجهه با محدودیت‌ها، رنج‌ها و ناملایمات به نوعی مقاومت دست زده است. این مقاومت، نه صرفاً به معنای ستیز یا مبارزه، بلکه به معنای تاب‌آوری و پایداری است. حتی در مواجهه با مرگ و فناپذیری، مقاومت به شکل تلاش برای معنا بخشیدن به زندگی و گذر از مرزهای مرگ جلوه می‌کند. • به‌طور کلی، مقاومت، چه در سطح فردی و چه در سطح جمعی، نشان‌دهندهٔ تلاش انسان برای حفظ و احیای انسانیت خویش است. این تلاش، اگرچه ممکن است گاه دشوار و پرهزینه باشد، اما نهایتاً به تقویت اراده، آگاهی و خلاقیت انسان منجر می‌شود. مقاومت، در واقع، همان نیرویی است که از طریق آن انسان خود را تعریف می‌کند و مرزهای خویش را گسترش می‌دهد. ✍️ نورالدین حافی 🆔 @howzavian_fars
🟡 آیا اینکه گفته می‌شود «اسلام دین شمشیر است» صحیح است؟ 🟢 پاسخ شهید مطهری به این سوال: 🔹 بله اسلام دین شمشیر است اما شمشیرش در جهت دفاع است؛ دفاع از جان مسلمین یا از مال مسلمین یا از سرزمین مسلمین. 🔸 همچنین شمشیر اسلام از توحید نیز دفاع می‌کند. توحید حق و حقیقتی است که اسلام آن را از آنِ بشریت می‌داند و لذا هر جا که توحید به خطر بیفتد برای نجات توحید می‌کوشد، چون توحید عزیزترین حقیقت انسانی است. 🔹این آقایانی که راجع به آزادی بحث می‌کنند نمی‌دانند که توحید یک حقی است لااقل در حد آزادی، اگر بالاتر نباشد و قطعاً بالاتر است. 🔸این را من مکرر در مجالس گفته‌ام: اگر جان شما مورد حمله قرار گرفت آیا می‌گویید من نباید به زور متوسل شوم، بگذار مرا بکشد؟ نه. همچنین می‌گوییم اگر ناموس کسی مورد تجاوز واقع شد باید دفاع کند؛ اگر سرزمین مردمی مورد تجاوز واقع شد باید دفاع کنند.‌ تا اینجا کسی بحث ندارد. 🔹اگر جان یا مال و یا سرزمین مردم مظلومی مورد تجاوز ظالمی قرار گرفت، آیا برای یک شخص سوم شرکت در دفاع از مظلوم کار صحیحی است یا نه؟ نه تنها صحیح است بلکه بالاتر از وقتی است که از خودش دفاع می‌کند، چون اگر انسان از آزادی خودش دفاع کند از خودش دفاع‌ کرده اما اگر از آزادی دیگری دفاع کند از آزادی دفاع کرده که خیلی مقدستر است. 🔸اگر کسی برای دفاع از علم بجنگد چطور؟ همین‌طور است. برای نجات صلح بجنگد چطور؟ همین‌طور است. 🔹توحید حقیقتی است که مال من و شما نیست، مال بشریت است. اگر در جایی توحید به خطر بیفتد - چون توحید جزء فطرت انسان است و هیچ وقت فکر بشر او را به ضد توحید رهبری نمی‌کند بلکه عامل دیگری دخالت دارد - اسلام برای نجات توحید دستور اقدام می‌دهد. 🔸ولی این معنایش این نیست که می‌خواهد توحید را به زور وارد قلب مردم کند، بلکه عواملی که سبب شده است توحید از بین برود را از بین می‌برد؛ عوامل که از بین رفت، فطرت انسان به سوی توحید گرایش پیدا می‌کند. 🔹مثلًا وقتی تقالید، تلقینات، بتخانه‌ها و بتکده‌ها و چیزهایی را که وجود آنها سبب می‌شود که انسان اصلًا در توحید فکر نکند از بین برد، فکر مردم آزاد می‌شود به تعبیری که قرآن درباره حضرت ابراهیم می‌فرماید. 📗استاد مطهری، سیری در سیره نبوی(ص)، ص۱۹-۲۱۸(با تلخیص). ✍🏼محمد قربانی‌مقدم 🆔 @howzavian_isfahan
. «نگاه نو به نوکری» ✍زهرا نجاتی روزی که توی کاخک بودیم در حرم یکی از آقازادگان حضرت باب الحوایج، موسی ابن جعفر علی السلام، یک اتفاق جالب رخ داد. وسط نماز وارد خرم شدیم و تا رسیدم، الله امبر گفتم غافل از اینکه دوتا دخترا رو خادما چادرای کوچولو بهشون دادن، و فاطمه بی چادر مونده. شروع کرد به گریه کردن🫤 و منی که سیمی برام نمونده بود که متصل بشه و نگران نماز مردم بودم که یکی از فرشته‌ها و کارگزارای خداوند روی زمین، ظاهر شد. یه بچه چند ماهه تو بغلش بود و بدون هرطور عجله یا بداخلاقی، با حوصله زیاد رفت و برای فاطمه ساداتم که حالا با سرو وضع شلوغ حاصل تفریح، گریه می، کرد، یه چادر بچگونه کوچولو آورد. نفس راحتی و کشیدم که یک دفعه فاطمه که خسته بود و بهانه گیر، بهانه مهر گرفت. معمولا بچه، ها حواسشون به ایما و اشاره هام، سر نماز هست اما این بار فاطمه اصلا متوجه دستم نبود که داشت به دو سه تا مهر اضافه جلوم رو زمین اشاره می‌کرد. دیگه واقعا عطای نماز با حضور قلب رو به لقاش بخشیدم و داشتم فکر می‌کردم واقعا باید چیکار کنم که همون فرشته مهربون، یه مهر به فاطمه داد و فکر کنم در شرف رکعت دوم یا سوم بود که بالاخره بحران فاطمه سادات تموم شد... بعد نماز که با اون فرشته بچه بغل مواجه شدم، خیلی ازش تشکر کردم و گفتم بلخشید که بچه بغل اذیت شدید. که در کمال تعجب گفت:«خواهش می‌کنم. من برای همین اینجا هستم. اینم بچه من نیست، بچه یکی از خانوماست می‌خواست نماز بخونه.» و منی که چند دقیقه طول کشید تا ماجرا رو. تونستم هضم کنم ـ. 🔹الغرض؛ خیلی وقتها ما شعار مبدیم اما در عرصه عمل، لنگ می‌زنیم. اما توی مملکتی که ادعای تلاش برای جمعیت دارن، یکی از دلابل خلوتی مساجد غز زدن عده ای و ترس از مواجهه مامانها با اون افراد هست. ما آدم مومن کم نداریم اما مسجدی کم داریم که یکی از دلایلش این هست. وجود خادم پر به دست برا همه مون جا افتاده اما وجود این خادمها، خیلی جذاب و علاقه مند کننده است. پ.ن.یکی از قشنگی‌های اربعین، کشف ساحت‌های جدیدی برای نوکری و خدمت در آستان خدا و اهل بیت علیهم السلام است. @AFKAREHOWZAVI
ریشه‌ها و پیامدهای خود تحقیری ملی خودتحقیری ملی پدیده‌ای است که در آن بخش قابل توجهی از جامعه، به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه، ارزش‌ها، دستاوردها و هویت ملی خود را کوچک شمرده و به جایگاه و توانایی‌های سایر ملت‌ها بیش از حد بها می‌دهد. این پدیده ریشه‌های پیچیده‌ای دارد و پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی گسترده‌ای را به همراه می‌آورد. 🔹ریشه‌های روانشناسی خودتحقیری ملی عوامل تاریخی: رویدادهای تاریخی تلخ، شکست‌های نظامی، اشغالگری‌ها و دخالت‌های خارجی می‌توانند در شکل‌گیری احساس خودکم‌بینی و خودتحقیری در یک ملت نقش داشته باشند. مقایسه با سایر ملت‌ها: مقایسه مداوم و نامعقول با سایر ملت‌ها، به ویژه قدرت‌های بزرگ، می‌تواند منجر به احساس حقارت و خودکم‌بینی شود. تأثیر رسانه‌ها و تبلیغات: رسانه‌ها و تبلیغات می‌توانند با برجسته‌سازی نقاط ضعف و کمبودها و نادیده گرفتن دستاوردها، به تقویت احساس خودتحقیری کمک کنند. نقص در آموزش تاریخ و هویت ملی: عدم آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی، باعث می‌شود افراد به درستی از ارزش‌ها و دستاوردهای گذشته خود آگاه نباشند. عوامل روانشناختی فردی: عوامل روانشناختی فردی مانند کمبود اعتماد به نفس، ترس از موفقیت و نیاز به تأیید دیگران نیز می‌توانند در بروز خودتحقیری ملی نقش داشته باشند. 🔹پیامدهای خودتحقیری ملی کاهش انگیزه و تلاش: خودتحقیری می‌تواند منجر به کاهش انگیزه و تلاش برای پیشرفت و توسعه شود. ضعف هویت ملی: با تضعیف احساس غرور ملی، هویت ملی نیز تضعیف می‌شود. آسیب‌پذیری در برابر نفوذ خارجی: ملت‌هایی که دچار خودتحقیری هستند، آسان‌تر تحت تأثیر فرهنگ و ارزش‌های خارجی قرار می‌گیرند. مشکلات روانی فردی: خودتحقیری ملی می‌تواند منجر به بروز مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس در افراد شود. تاخیر در توسعه: خودتحقیری می‌تواند مانع از شکوفایی پتانسیل‌های یک ملت و توسعه آن شود. 🔹راهکارهای مقابله با خودتحقیری ملی تقویت آموزش تاریخ و هویت ملی: آموزش صحیح تاریخ و هویت ملی به افراد کمک می‌کند تا به ارزش‌ها و دستاوردهای ملت خود پی ببرند. برجسته‌سازی دستاوردهای ملی: رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی باید به برجسته‌سازی دستاوردهای ملی و تقویت احساس غرور ملی بپردازند. تقویت اعتماد به نفس ملی: ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تقویت اعتماد به نفس ملی می‌تواند در مقابله با خودتحقیری موثر باشد. مقایسه واقع‌بینانه با سایر ملت‌ها: مقایسه باید بر اساس واقعیت‌ها و نقاط قوت و ضعف هر ملت صورت گیرد و نه بر اساس کلیشه‌ها و تعصبات. توجه به نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی: باید بر روی نقاط قوت و پتانسیل‌های ملی تمرکز کرد و تلاش برای بهبود و توسعه آن‌ها را در اولویت قرار داد. در نهایت، خودتحقیری ملی یک چالش پیچیده است که نیازمند تلاش‌های همه‌جانبه برای رفع آن است. با شناخت ریشه‌ها و پیامدهای این پدیده و اتخاذ راهکارهای مناسب، می‌توان به تقویت هویت ملی و پیشرفت کشور کمک کرد. ✍️ علی اسدی @howzavian_zanjan