eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
533 ویدیو
186 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 📰دکه‌ی تیترخوانی از دنیای موازی آقای ظریف تا عقب‌نشینی قیمت‌ها پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
🔴 مرز آزادی در منظومه فکری امام خمینی ✍️ دکتر شریف لک زایی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حضرت امام(ره) در گفت وگویی که با محمد حسنین هیکل، روزنامه نگار مصری داشتند ضمن تحلیل تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، بر این نکته تاکید می کنند که ایران جزیره ثبات و آرامش است که همواره با اختناق همراه بوده است و همین اختناق، عامل انفجار جامعه ایرانی شد. بنابراین، حضرت امام(ره) در تحلیل شان از زمینه های بروز انقلاب بر مساله اختناق در دو دوره پهلوی اول و دوم تاکید داشتند و «مطالبه آزادی» را عامل بسیج مردم، روحانیت و اقشار مختلف قلمداد کردند. از این رو، عنصر «آزادی» یکی از کلیدی ترین مولفه ها در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره) است که مردم در جریان پیروزی انقلاب اسلامی آن را تمرین کردند. تاکید حضرت امام(ره) بر حضور مردم، همراهی و مشارکت آنان در فرایندهای سیاسی و اجتماعی هم، از باب اهمیت مقوله آزادی در اندیشه ایشان است که مشارکت مردم را ضامن حفظ و حراست ارزش های انقلاب اسلامی می دانستند. خوانشی فرادینی از آزادی حضرت امام(ره) آزادی را امری بدیهی و حقی خدادادی و طبیعی برای مردم قلمداد می کردند و معتقد بودند که انسان ها فطرتا آزادند و کسی نمی تواند آنان را از این مهم محروم کند. ایشان در آثار و آرای خود بارها بر مفهوم آزادی تاکید کرده اند و معتقدند که آزادی یعنی افراد در عرصه های مختلف به لحاظ رفتاری، اعتقادی و بیانی امکان فعالیت و مشارکت داشته باشند و به لحاظ سیاسی بتوانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند. در اندیشه ایشان، جمهوری اسلامی بایستی زمینه های تحقق حداکثری آزادی را در عرصه های مختلف بویژه در عرصه مشارکت سیاسی فراهم آورد که البته به نظر می رسد این تحقق حداکثری از آزادی، در امروز و اکنون جامعه ما نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد. بر این اساس، می توان گفت که خوانش امام(ره) از آزادی خوانشی فرادینی است. 🔗 متن کامل در روزنامه ایران @HOWZAVIAN
📌«التزام اجتماعی به ارزش‌ها» و «بازی با اعصاب مسلمین»! ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رییس دانشگاه قم 🔻 یکی را دیدم که با بیان داستان‌هایی درباره روش تبلیغی پیامبر اکرم(ص) در صدر اسلام و اینکه آن حضرت در طول دوران مکه شراب را حرام نکرده بود و حتی در مدینه در چند مرحله و آرام‌آرام ذهن‌ها را برای بیان حکم حرمت آن آماده کرد. همچنین با ذکر داستان‌هایی درباره روش مواجهه عالمان بزرگ شیعی مثل علامه شرف‌الدین عاملی با نومسلمانان و مسیحیانی که می‌خواستند مسلمان شوند و با بیان روش تدریجی آنان در جذب غیرمسلمانان، چنین القاء می‌کرد که اساساً‌ در دین اسلام اصراری به انجام مرتب و منظم و کامل شعائر دینی (یعنی نماز و روزه و حج و زکات و امثال آن) برای همه مسلمانان نیست! و این تفکر خوارج‌گونه است که گمان می‌کند شرط مسلمانی این است که هر مسلمانی لزوماً روزانه هفده رکعت نماز بخواند! و در ماه رمضان به مدت یک ماه روزه بگیرد! و زکات پرداخت کند و امثال آن! اسلام ساده‌تر و سهل‌تر از اینها است! به طور خلاصه چنین ادعا می‌کرد که «تأکید بر شعائر» و «التزام اجتماعی به ارزش‌های دینی» نوعی «تنگ‌نظری» و «سخت‌گیری بر جامعه» و «بازی با اعصاب و روان مردم مسلمان»‌ بر اساس «تفسیری غلط و خوارج‌گونه از اسلام» است! 🔻در این خصوص چند نکته را بیان می‌کنم: نکته اول: در مواجهه با نومسلمانان یا به هنگام دعوت دیگران به اسلام مراعات «عقلانیت تبلیغی» و «عقلانیت تربیتی» از دستورات صریح اسلام است. خود پیامبر اکرم(ص) هنگامی که صحابه خود را برای دعوت برخی از قبایل مشرک، می‌فرستاد، به آنان توصیه می‌کرد که «مدارا در دعوت» و «تدریج در تربیت» را مد نظر قرار دهند... 🔗 ادامه‌ی متن در این صفحه @HOWZAVIAN
🗞 برای حسرت یک زندگی معمولی! 📌 «به گزارش دیلی میل بسیاری از زنان شاغل در ادارات، این رویا را داشتند که در ۶۶ سالگی وقتی به سن بازنشستگی می‌رسند به تفریح و زندگی کردن بپردازند. اما با وجود پس‌اندازهای خوبی که دارند، در زمان بازنشستگی خود تنها مدت اندکی می‌توانند به تفریح بپردازند و پس از آن به دلیل تمام شدن پس اندازشان مجدد به کار بازگشتند.» 🔹 آنچه در این گزارش بیش از همه‌ی مطالب ارائه شده جلوه می‌نماید عبارت «زندگی کردن» است. این گزارش تماما در حال تفسیر زندگی تأسف‌بار زن غربی است اما همین واژه نقطه‌ی عطف تفسیر می‌شود؛ «زندگی کردن»! 🔹از راهبردهای بسیاری از نحله‌های فمینیستی برای خروج زن از انقیاد نظام مردسالارانه، خروج از جنس دوم بودن، دستیابی به عدالت جنسیتی که به برابری میان زن و مرد خوانده می‌شد، ورود زنان به اجتماع و مشاغل مختلف بود. البته لازم به ذکر است که ورود به اجتماع را در گرو داشتن شغل و کسب و کار می‌دانستند. این اتفاق رخ داد اما آنقدر برای زن غربی سخت و گران تمام شده است که در بازه‌ی زمانی از عمر خود که شاغل است احساس زندگی کردن ندارد! آیا مردان غربی نیز اینگونه‌اند؟! 🔗 متن کامل در پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان @HOWZAVIAN
▫️ششمین یک‌شنبه‌ی مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی ✔️ برادران و ✔️ خواهران 🔸با حضور و مشاوره: 🔶 رضا مصطفوی، مدیر نشر عهدمانا 🌱پیشینه‌ی مهمان ویژه: نویسنده‌ی کتاب‌هایی چون کیمیاگر، التیام، تمنا و گپ‌وگفت حرفه‌ای سردبیری نشریاتی چون «خیمه»، «نجم»، «منور» و «ماه نامه امتداد» 🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارت‌های یادداشت‌نویسی تحقیقی و اندیشه‌ای 📆 زمان: یک‌شنبه ۲۱ خرداد، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسه شناخت با همکاری 🖌 باشگاه فکرت 🖌 تحریریه عصر زنان 🖌 کانون نویسندگان حوزوی 📣 اعلام حضور برادران به نشانی 🆔 @Aftabehazer 📣 اعلام حضور خواهران به نشانی‌ 🆔 @mahta_sa 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💠 تا جمهوری اسلامی قوی نشود سبک زندگی ما اسلامی نمی‌شود ✍️ حجت الاسلام محسن ابراهیمی، استاد حوزه و مدیر صفحه فقه روز ▫️نزدیک به ۹۰ سال پیش در چنین روزهایی، رضاشاه پهلوی به ترکیه سفر کرد و پس از یک سفر یک ماهه به ایران بازگشت و دست به اصلاحات متعددی زد. از مهمترین اقدامات او، کشف حجاب اجباری بود. ▫️رضاخان از طرفی در ترکیه پیشرفت، آبادانی و رفاه دید و از طرفی نبود حجاب بر سر زنان را. خوشبینانه اگر نگاه کنیم، او مایل بود که همان پیشرفت در ایران هم بوجود آید اما اخذ مابالعرض مکان ما بالذات کرد. او مظاهری مثل بی حجابی که معلول مبانی غربی بود را علت پیشرفت و آبادی و صنعت دانست. ▫️به گونه دیگری هم میتوان دید. انسان اینگونه است که وقتی چیزی را دوست دارد، سعی میکند تا میتواند خود را شبیه به آن کند. از آسانترین شبیه شدن ها شبیه شدن های ظاهری‌ست. ▫️برخی از ما ملت ایران از وقتی با تمدن غرب آشنا شدیم، به حق پذیرفتیم که در آنجا رفاه و صنعت و پیشرفتی است که در کشور ما وجود نداشت. این تمدن که بر مبانی ای در باب معرفت و انسان استوار است و اساس آن مادی گرایی و انکار ماوراء است، مظاهری همچون نوع پوشش و سبک زندگی دارد. ▫️ما که آن امتیازات و پیشرفت ها را دیدیم، اعتمادی به آنها برایمان حاصل شد و در پی رسیدن به آن مزایا و پیشرفت ها برآمدیم. حال یا گمان کردیم آن مظاهر علت آن پیشرفت هاست و یا از باب علاقه و اعتماد سعی کردیم حداقل در ظاهر شبیه شویم. ▫️لذا در طول تاریخ آشنایی ما با غرب، نظرات مختلفی در نسبت ما با غرب مطرح شد و حدوسط اصلی اعتماد به آن تمدن و نتیجه آن شبیه شدن به آنها در سبک زندگی و پوشش بود. البته این مسئله فقط انفعالی و از جانب ملت ها نبود. بلکه انگیزه های زیادی وجود داشت که سعی داشت به صورت فعّال، این سبک زندگی در جوامع ترویج شود. 🔗 متن کامل در فقه روز @HOWZAVIAN