📝 یادداشت امیر حسین هدایتی، نویسنده و شاعر آیینی
در حاشیه دیدار با خانواده مرحوم#حسینی_ایمنی، شاعر حوزوی
👇اینجا👇
🍃 اشارات او که والسلامی گفت...
✍️امیر حسین هدایتی، نویسنده و شاعر
دارم توی هوا انگشتم را تکان میدهم؛
میان خلوصِ محض و مهربانیِ محض آیا او کدامش بود؟!
بین خلوص و مهربانی، بین این دو واژه، بین این دو حقیقت وجودیِ آن روحانی مظلوم و جواندل و جوانمرگ ده، بیست، سی، چهل میکنم. عجیب است که هر دو صد میآورند. او در هر دو، حقیقتا کامل بود. این را عزیزان دیگری هم میتوانند شهادت بدهند. عزیزانی چون استاد سید علی اصغر موسوی عزیز، علی اصغر شیری عزیز، ابراهیم قبلهی نازنین، دکتر میثم امانی عزیز، سرکار خانم سعادتمند، سرکار خانم طوسی...و خیلی های دیگر...
حجت الاسلام سید علی حسینی ایمنی فقید وقتی که رفت، خبر عروجش را شنیدم اما به نحو دردناکی خودم را به نشنیدن زدم، نمیخواستم باور کنم تا اینکه شاعر بانوی گرامی خانم مهتا صانعی اطلاع دادند برنامهای برای یادبودشان دارند و به دیدار عزیزانشان رفتند و یادشان را در برنامهی خالصانهای گرامی داشتند. من از ایشان و گرامیانی که چنین برنامهای را تدارک دیدهاند خیلی خیلی و با نهایت خلوص و صمیمیتام ممنونم.
ایشان برای من و برای خیلی از برادران و رفیقانم برادر و رفیق بود. نشریهی اشارات و سرتاسر مرکز پژوهشهای صدا و سیما با وجود آن عزیز از دست رفته، حضور درخشان، مهربانی بیحد و مرز و سیادت آشکارش لطف دیگری، صفای دیگری و انصافا وزن دیگری داشت.
او حسینی بود، حسینی زیست، حسینی رفت و از خداوند میخواهم حسینی وارد صحرای نشور شود که حتما خواهد شد.
من سخنی جز واژهی دریغی دردناک و لغتِ افسوسی عمیق در مقابل آن همه خاطره و در برابر یاد آن فرزند رسول خدا ندارم.
#شاعران_حوزوی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسا بمانید تا #پویش_نوشتن تا #جهاد_روایت
.
#پویش_نوشتن
«ل۳۱ عاشورا»
✍سیده ناهید موسوی
مصداق «ما رأیتُ إلا جمیلا ...»
این دیالوگ تاریخی و ماندگار میان مهدی باکری و احمد کاظمی است.« کاش اینجا بودی احمد، نمیدونی چه بهشتیه...»
از فیلم «غریب» تا سریال «عاشورا»، کردستان یا خوزستان فرقی نمیکند. شهید محمد بروجردیها و شهیدان حمید و مهدی باکری ها مردانه و با اخلاص ایستادند،فقط برای دفاع از خاک وطن از خانه، خانواده و فرزندان خود گذشتند تا میهن به دست دشمن نیفتد. درک این همه دلاوری و مردانگی برای یک انسان معمولی بسیار سخت است، باید خواند و شنید و در تاریخ کنکاش کرد و فیلمها تماشا کنید. تا ذرهای از این انسانیت ستودنی شهدا را احساس کرد.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2213
وحدت، ارمغان پیامبر خاتم
✍مرضیه عاصی
[1].یکی از زیباترین و والاترین واژهها، واژهی "وحدت و برادری" است، وحدتی که پیامبر رحمت در استمرار رسالت دیگر انبیای عظام برای جوامع بشری به ارمغان آورد. ایشان مهاجرین و انصار را به میثاق اخوّت و عقد برادری فرا خواند و بدینسان گلبانگ وحدت برای نخستین بار در فضای مدینه طنین افکند و دل و جان قرون و اعصار را نوازش داد و عطر دلانگیز آن، مسلمانان را مدهوش خویش ساخت. سنگ زیرین بنای اتحاد و همبستگی اسلامی نهاده شد و ارزشهای متعالی اسلامی و برادری و اتحاد، جانشین ارزشهای پوچ و خیالی جاهلی گشت.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2217
به بهانه بانوی اول
✍دکتر فاطمه عربزاده
اگر بخواهیم منطقی به مسئله نگاه کنیم باید همه چیز را با هم ببینیم. اینکه خانم علمالهدی در کجا و در میان چه کسانی چنین عنوان کردند؟
اینکه چرا این حرف را زدند، اینکه چه کسی را مصداق این عنوان مطرح کردند؟ اینکه با این حرف، دنبال بیان چه چیز بودند و ...
بررسی هر چه بیشتر باشد، راحتتر میتوان طرف را زیر سؤال برد یا چشم پوشید.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2222
زینت یا سرافکندگی
✍ راضیه کاظمی زاده
چند روز پیش که گوشهای از فیلم دیدار رییس جمهور کشور را با دختران مدرسهای از سرزمین وسیعمان را دیدم، شادی آغاز سال تحصیلی را برایم دوچندان کرد. شادی بهخاطر اینکه بعد از مدتها رییس جمهوری جهادی و مردمی نصیب کشورمان شده است! از شدت خوشحالی دیدار بچهها با شخصیتی مهم و کشوری بغض راه گلویم را بست و در دل مدام میگفتم: "خوش به حال اونها که این لحظه رو درک کردند و با ایشون به اندازهی چند دقیقه هم کلام شدند ، چه حس ناب و دست نیافتنی!"
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2223
مرابطه
✍نرگس سلیمانی
مادر با دل نگرانی از علاقه پسرش به مرزبانی در شمال غرب با من حرف میزد، از عشق زیادش به شهدای شمال غرب کشور، از سفرهای پیاپی پسرش به راهیان نور در غرب و شروع این علاقه؛اما از درون دل نگرانیهایش میتوانستم حس رضایت برداشت کنم. رضایت از اینکه این حسش میتوانست به سمت و سوی دیگری برود. میتوانست نگرانی باشد از جنس نگرانی رفتن پسرش به مهمانی به ناکجا آبادهای زندگی بعضی از جوانان امروزی؛ اما حالا نگران بود که پسرش میخواهد مرزبان این وطن بشود!
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2225
🔻زیست تمدنی واژهها
✍ نسا خلیلی
رهبر انقلاب نیز با تاکید بسیار در نظام بیانات خود از جایگزینهای مطابق با تمدن اسلامی- ایرانی استفاده می کند. به عنوان مثال: «کلمه «پیشرفت» را ما با دقت انتخاب کردیم؛ تعمدا نخواستیم کلمه «توسعه» را به کار ببریم. علت این است که کلمه توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیانا ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتاده متعارف جهانی را که معنای خاصی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعه کار خودمان بکنیم.»(نخستین نشست اندیشههای راهبردی، ۱۰ آذرماه ۱۳۸۹)
از آنجا که، ایشان الگوی انقلابیون برای سنجش سیرۀ مسئولین است؛ نسبت به استفادۀ کلمات دارای بار مفهومی از نظام بینالمللی در دولت انقلابی حساستر هستند و استفاده از واژه «بانوی اول» را در سنخیت هویتی با جمهوری اسلامی نمیبینند.
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2226
چالش مادر «ایکیو سان» و نسل نو دانشآموزی
✍فاطمه میریطایفهفرد
بچه که بودم، چقدر برای مادر «ایکیو سان» غصه میخوردم، مادری که تنها یک پسر داشت و آن را هم نمیدانم چی شده بود که به مدرسه شبانهروزی فرستاده بود. در مدرسهای که نمیتوانست و یا نمیخواست پسرش را ببیند، زیرا این نگرانی را داشت که عزم جزم پسر را با مادرانگیهایش، سست کند!...
https://eitaa.com/afkarehowzavi/2227
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💠 کمی درباره «زخم گلوی امپراتور»
✍ محمدصادق حیدری
«خیلی اهل عبادت بودهاند و رسیدگی زیادی به فقراء داشتهاند و اخلاق خوبشان همه را تحتتاثیر قرار میداده و کلی حدیث و معارف اجدادشان را برای دیگران نقل میکردهاند و...» این توصیفی از سیره ائمه است که معمولاً میگویند و میشنویم. اما دشمنان بزرگ و حرفهای، مثل ما ساده و بسیط نیستند که آن حقیقتهای پیچیده را با همین سادگی و بساطت ما، توصیف کنند.
بخاطر همین بود که «منصور دوانیقی» ـ امپراتوری که تثبیت «بنیعباس» با اقتدار او ممکن شد و فتوحات را تا «طبرستان» گسترش داد و قیامهای متعددی از «نهضت اسحاق» و «جنبش راوندیه» تا «خیزش سادات حسنی» را سرکوب کرد و با چند هزار صنعتگر در طول چهار سال، شهر «بغداد» را بنیان گذاشت ـ وقتی میخواست «جعفر بن محمد» را توصیف کند، میگفت: «هذا الشجا المعترض فی حلوق الخلفاء... این استخوان گیرکرده در گلوی خلفاء» و فقط به یاد خِرخِر نفَسهای حکومتش و زخمخوردگی گلوی خودش نمیافتاد بلکه همه خلفای همعصر با اباعبدالله را در این بیچارگی شریک میکرد.
حتی وقتی غوغای سادات حسنی، حجاز و عراق را در برگرفت و خواب را از چشمان منصور گرفت، باز هم از پیچیدگیهای رفتار «جعفر بن محمد» میلرزید: «قد کنت مُصرّاً علی قتل جعفر... و کان امره ـ و ان کان ممّن لایخرج بالسیف ـ اغلظ عندی و اهمّ علیّ من امر عبدالله بن حسن و قد کنتُ اعلم هذا منه و من آبائه علی عهد بنی امیّه... من بر کشتن جعفر اصرار داشتم و قضیه او ـ گرچه از کسانی است که قیام مسلحانه نخواهد کرد ـ سختتر و بااهمیتتر از قضیه عبدالله بن حسن [رهبر قیامهای مسلحانهی سادات حسنی] در نزد من است. من این رفتار را از او و پدرانش در عهد بنی امیّه هم سراغ داشتم...»
بدون لشگر و سلاح و پولپاشی بین طرفداران و در اوج تقیّه، برای یک امپراتوری خطرناکتر از اهالی قیام مسلحانه باشی و پیچیدگی و کیاستی در علم حدیث و کلام و فقه و اعتقادات و اخلاقت موج بزند که از شمشیر سختتر و برندهتر باشد و لقمهی گلوگیر ِ یکی از دو ابرقدرت جهان در آن روزگار شود. این باورنکردنیها، وقتی به آستان «جعفر بن محمد» و پدرانش میرسند، به واقعیتهای معجزگون تبدیل میشوند.
البته فهم این معجزات و پیدا کردن نسخه امروزین آن، به فقاهتی نیاز دارد که گویا باید خیلی دقیقتر از تفقه در احکام نماز و روزه و حج و... باشد. فقاهتی که اگر در میان حوزههای ما پا گرفته بود، دیگر علمائی پیدا نمیشدند که به اسم دینداری خالص و ولایت و برائت و دوری از سیاست، در اخلاق خوب و عبادات فراوان و دروس خارج مفصّل خودشان غوطهور شوند اما بدون شباهت به مولایشان امام صادق، نه گلوگیر امپراتورهای مدرن شوند و نه مباحث علمیشان برندهتر از سلاح در مقابل ابرقدرتها به حساب بیاید.
تقدیم به مردی که به قول رهبری، «آیتاللهالعظمای واقعی خود او بود»؛ فقیه جعفری خالصی که مثل استخوان در گلو، خواب راحت را از بتپرستی مدرن و کاهنان معابد آن گرفته بود و گرفته است و خودش را در یکی از پیامهایش این طور روایت کرد:
«قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنان مطمئن باشند که اگر خمینی یکه وتنها هم بماند به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است ادامه می دهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنههای مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانی که به ستم و ظلم خویشتن اصرار می نمایند سلب خواهد کرد.»
#میلاد_امام_جعفر_صادق_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حبیبی یا رسول الله❤️
💠 مژده که میلاد شه خاتم است
عید سعید نبى اکرم است
مژده که مسرورى عالم رسید
خرمى عالم و آدم رسید . . .
میلاد نبی اكرم گرامی باد
⭕️خواننده : علیرضا زندیه
تنظیم و میکس : سید مهدی موسوی
#میلاد_پیامبر_اکرم
#هفته_وحدت
#لایت_مدیا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@lightmedia
🔸دوگانه اخلاق و ضد اخلاق
✍ علی کردانی
چرا اخلاقمداری در حوزههای علمیه، آن هم در نگاه طلاب علوم دینی به انزوا کشیده شد؟!
گفتارهای اخلاقی در دستگاه معنویت، با سرعت بهسوی تناقضهای اخلاقی میشتابد، تا آنجا که این دوگانه «سخن و عمل» در دید مردم و حتی طلبهها نمایان است.
📌متن کامل در خبرگزاری رسمی حوزه
💠 وحدت ذخیره جاوید
✍️ یادداشت حجت الاسلام امین بهرامی به مناسبت ۱۷ ربیع الاول در پایگاه اجتماعی خط شهر
🔗 متن کامل در این صفحه
#اخلاق
#وحدت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🍃 شخصیت و سیرهی اهل بیت(ع) منبعی برای شناخت
یکی از منابع شناخت از نظر اسلام، سیره اولیاء و پیشوایان اسلام از شخص پیغمبر اکرم تا ائمه اطهار، به عبارت دیگر سیره معصومین علیهم السلام است. گفتههایشان به جای خود، شخصیتشان یعنی سیره و روششان منبعی است برای شناخت. سیره پیغمبر برای ما یک منبع الهام است، و نیز سیره ائمه؛ هیچ فرق نمیکند.
«لَقَدْ کانَ لَکمْ فی رَسولِ اللهِ اسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یرْجُوا اللهَ وَ الْیوْمَ الْاخِرَ وَ ذَکرَاللهَ کثیراً.»
شهیدمطهری(ره)، سیری در سیره نبوی، ص۲۹
#شهید_مطهری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✅جز به ضرورت #سخن نمی گفت و می فرمود: از نشانه های دانایی آدمی این است که در مسائل #بیهوده اندک سخن گوید، بنده به اوج #ایمان نمی رسد، جز آنکه زبان خویش را نگه دارد.
- پایان خطابه اش استغفار بود.
✅مردی نزدش آمد و چیزی خواست، فرمود: چیزی ندارم ، اما به حساب من هرچیزی نیاز داری بخر پول دستمان آمد به جای تو می پردازم. عمر گفت: ای رسول خدا، خداوند مجبورت نکرده چیزی را که نداری برعهده گیری. پیامبر از سخن عمر خوشش نیامد. مرد نیازمند هم گفت: بپرداز و نترس... . پیامبر خندید. شادمانی از چهره اش معلوم بود.
✅میفرمود بهترین شما، کسانی هستند که برای #زنان خود بهترین (شوهر) باشند و من از همه ی شما برای #خانواده ام بهترم.
- هر مردی که با زبانش زنش را بیازارد، پروردگار نه انفاقش در راه خدا را می پزیرد و نه نماز مستحبی اش را ، تا زنش را #خرسند کند، و اگر آن مرد روز ها روزه گیرد و شب ها به نماز برخیزد ؛ باز هم نخستین کسی خواهد بود که به دوزخ می رود.
✅به مردان می فرمود: #خدمت به همسرانتان، #صدقه بشمار می آید.
_بدترین زنان شما زنی است کم حیا ترش رو زبان دراز و بد دهن
_بهترین زنان شما زنی است که اگر خود یا همسرش خشمگین شوند به همسرش می گوید دستم در دست توست چشمانم به خواب نمی رود اگر از من خرسند شوی.
متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
34.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت. ۱۴۰۲/۷/۱۱
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
Farsi.Khamenei.ir
✔️پیامبر(ص) به ما آموخت که
اگر محمد امین باشی،
محمد نبی میشوی...
#پیامبر_خوبی_ها
#محمدجوادمحمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸سینما یا سیاهنما
✍️جواد اکبری
📌جامعه پزشکی ایران جامعه بسیار گسترده ای است. اکثر آن ها انسان های شریف و دلسوزی هستند اما در این قشر چند صد هزار نفره قطعا چند نفر آدم کلاش و کلاهبردار و ... پیدا میشود.
انسان های رذلی که روپوش پزشکی به تن دارند.
📌حال تصور کنید طی 3-4 سال، در سینما 20 فیلم جذاب در مورد همان پزشک های کلاش کلاهبردار بسازند.
آیا فیلمساز دروغ گفته؟ خیر
قطعا واقعیت را ساخته، اما تنها بخشی از واقعیت جامعه پزشکی را بیان کرده.
📌ولی اتفاقی که در جامعه می افتد این است که مروم به دکترها بدبین میشوند، کم کم آنها را به چشم کلاهبردار نگاه میکنند، دیگر به نسخه های آنان توجهی نمیشود، دیگر دلشان نمیخواهد پایشان را در مطب دکتر بگذراند.
📌حال تصور کنید خبر دو تا پزشک کلاهبردار هم در خبرگزاری ها بپیچد، دیگر مردم حاضرند بمیرند ولی دکتر نروند.
📌کسی نیست که بگوید باباجان اینها تمام واقعیت نیست، سینما فقط یک گوشه کوچک از واقعیت را بیان کرده، چشم باز کن و کل جامعه پزشکی را ببین، فداکاری ها و سختی ها و از خودش گذشتگی ها و ...
🎞 این بلایی است که "سینمای ایران" بر سر مردم آورده.
سال هاست فیلم هایی به اسم ژانر اجتماعی میسازند که مردم را از ایران، حکومت و سرزمینشان متنفر میکند.
در واقع مغزها را بمباران ناامیدی میکنند.
از ابد و یک روز گرفته تا فروشنده و قهرمان و برادران لیلا
✔️ متن کامل در این صفحه
#سینما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
آیا در اسلام خانه سالمندان داریم؟
هر چه بیشتر می اندیشم، عیان تَرَم می شود که اساسا سبک زندگی مدرن غرب، به محوریت اداره ها و ساختارهای متمرکز حکومتی، بر روی #ویرانه_های_خانواده بنا شده است. خانواده در غرب نابود شد و برای جبران کارکردهای آن، نهادهای مختلفی در حیطه مدیریت روابط انسانی سربرآورد. امروز روز جهانی سالمندان است و خانه سالمندان، نمونه ای واضح از آن نهادها و ساختارها.
توضیح بیشتر آنکه: از روزی که #اقتصاد، محور تمامی برنامه ریزی های تمدن مدرن شد و ارزش هر کس به میزان کارکرد اقتصادی او، و از زمانی که ساختارهای جامعه، خانواده را به سمت جهنم هسته ای شدن و تنهایی راندند، قشری روی دست جوامع پیشرفته!! ماند که نه ارزشی داشتند، چرا که دیگر رمقی برای کارشان نبود و نه سرپرستی، که حداکثر یکی دو فرزندشان هم دنبال کسب هویت خود (پول) بودند. نهایتا #عقلا!!! تصمیم گرفتند که این قشر بی خاصیت مزاحم را در جایی متمرکز کنند که باهم بمیرند. نامش را #خانه_سالمندان گذاشتند همانطور که #خانه_کودکان(مهدکودک) هم ساخته بودند، چرا که نصف جمعیت جامعه یعنی زنان، نباید بیکار باشند و مشغول وظایف سخیف و بی اهمیت مادری!!
در این سوی اما اسلام عزیز، احترام و اهتمام به سالمندان را، از عوامل سعادت در قیامت شمرد(کافی ج۲ ص۶۵۸). بزرگداشت سالخوردگان را بزرگداشت خدا معرفی کرد(کافی ج۲ص۱۶۵). یکی از نشانه های جامعه فاسد را بی توجهی به سالمندان عنوان (نهج البلاغه خطبه۲۳۳) و پیامبرش فرمود: کسی که سالمند را گرامی ندارد از من نیست(کافی ج۲ ص۱۶۵) و تنها منافق است که حقوق سالخوردگان را نادیده می گیرد(کافی ج۲ص۶۵۸). همچنین پذیرش شکر خداوند متعال را منوط به سپاسگزاری از پدر و مادر دانست(خصال ص۱۵۶) و صادق آل محمدش(علیهم السلام) نیز، در تفسیر «وبالوالدین إحسانا» فرمودند: یعنی آنقدر نسبت به رفع نیازهای پدر و مادر اهتمام داشته باشی که اجازه ندهی مجبور شوند آنچه را نیاز دارند از تو بخواهند(کافی ج۲ص۱۵۷). اینها و دهها درّ و گوهر قرآنی روایی دیگر یعنی: از منظر اسلام عزیز، هر چقدر که والدین جایگاهی رفیع دارند و بر فرزندانشان حقوقی، این وضعیت در کهن سالی دهها برابر می شود و همه اینها به ما می گوید: اساسا #خانه_سالمندان، نماد یک جامعه کثیف ضد انسانی و بی رحم است و فرسنگها از اسلام و هدایت اسلامی به دور.
https://eitaa.com/besalamen_amenin/407
#خانواده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ خوانش مجاهدت علمی علامه سیدجعفر مرتضی
✍️ حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، معاون فرهنگی و زیارت استانداری خراسان
چهارمین سالگرد علامه سید جعفر مرتضی عاملی به اهتمام جامعة المصطفی العالمیه مشهد و همکاری آستان قدس ،دانشگاه ادیان و دانشگاه فردوسی در مشهدالرضا برگزار شد.
در عظمت خدمات و جایگاه شخصیت آیت الله جعفر مرتضی اگر فقط فهرست تألیفات و آثار منتشر شده ایشان ملاحظه شود یک سند وزین و درخشان از مجاهدتهای این عالم بزرگوار مشاهده خواهد شد ،حداقل ۶۰ عنوان کتاب که از منابع اصلی در تاریخ اسلام و سیره اهل بیت علیهم السلام و معارف اسلامی با معتبرترین مدارک و مستندات می باشد
کمترین اطلاع از دو اثر ماندگار این محقق گرانمایه اسلامی یعنی کتاب الصحیح من سيرة النبى صلي الله عليه و آله در ۳۵ جلد و با ذکر حدود ۱۷۰۰ مرجع علمی و تالیف کتاب سیره امام امیرالمؤمنین علیه السلام در ۵۳ جلد دو نشان است که به تنهایی می تواند بیانگر خدمات و موقعیت ممتاز علمی ایشان باشد.
متن کامل در این صفحه
#علما
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
👾باید از مریخ کدخدا وارد کنند
✍️ محسن عبدالله زاده
🔸همه از کدخدا شاکی بودند، اصلا جلسه برای استیضاح او بود. خیلی تعجب کردم، کدخدا همه کار و زندگی اش را وقف مردم کرده بود ولی میگفتند بی عرضه است. بی سر صدا کنار باقر پسر عذرا خانم نشستم، سرم توی گوشی بود که خودش زیر لب شروع به معرفی صف روبرو کرد:
``ممرضا قصابه، خدا خیرش بدهد الاغمان را از همه بالاتر خرید، دیروز رفتم پولش را نقد گرفتم بنده خدا همینطور که گوشت را چرخ میکرد به کدخدا و دار و دستش فحش می داد. میگفت همه دزدند. اگر میدید مشتری فقیر است حواسش را پرت میکرد تا برایش دو سه تکه پوست، رگ و چربی اضافه هم چرخ کند، ببرد، بنده خدا از سر دلسوزی توی چرخکرده هایش پوست مرغ هم میزند تا خوشمزه شود.
اون یکی، پیراهن سفیده، شاطر عباس است، دارد از کمبود و بی کیفیتی آرد میگوید، دیروز همینطور که چانه می گرفت، از پاکدستی و درستکاری غربیها می گفت. هر چند دقیقه، یکی دو تا نان سنگک دولتی را هم برای گاوداری برادرش زیر میز می انداخت...
اوس حسن مکانیک هست. دل پری از کارخانه ها و کالاهای ایرانی دارد و همیشه از مزیت های دوستان ژاپنی اش می گوید خیلی اهل صرفه جوییست. پریروز پیشش بودم. هر ماشینی می آمد قطعه اش را باز می کرد و میگفت خراب است، همین که میرفت، برای ماشین بعدی میبست ...
عمو رضا را که میشناسی، گل حرفهایش در جمع فامیل، تعریف از سختکوشی و پرکاری چینی هاست. میگفت پیر و جوان، شب و روز ندارند. خودش هم بعد از بازنشستگی شهردار زنجان( زن عمو) شد و الان تفریحی هر روز تریاک می کشد...
اونی که کنج دیوار نشسته، ناصراست. دامداری دارد. ناصر خیلی از کیفیت بد و گرانی علوفه شاکی است، میگفت نصف بیماریها به خاطر شیر و گوشت است خودش هم محض اطمینان به جای علوفه بازاری کود مرغهایش را به گاوها میدهد و در شیرش آب میریزد، مبادا چربی خون مشتری ها بالا رود.
حامد و منصور از همکلاسیهای قدیمی هستند، دیروز سر کوچه روی راه های کاهش تورم و افزایش تولید بحث می کردند نمیدانم چرا تا پلیس آمد نمک و لواشک های توی جیبشان را دور ریختند و دویدند.
بیژن را میشناسی؟ فروشگاه لوازم خانگی دارد، دیروز رفتم کمکش بار خالی کردیم انبارش پر است از یخچال و فریزر، ولی بنده خدا نمی فروشد، می گوید اینها را برای روز مبادا نگه داشته اما کدخدای نامرد انبارش را به پلیس لو داده.
اونی که تسبیح دستش هست مهیار است پسر آقا سعید. آقا سعید رییس بانک بود و بسیار دست بخیر، پدر میگفت قدرش را ندانستند رفت کانادا پیش خاوری...
اصلا میدانی مشکل چیست؟ مشکل خود کدخداست،قدر این مردم را نمی داند، نمی فهمد. اصلا به نظرم باید از مریخ کدخدا وارد کنند مثل واردات خودروهای کارکرده چینی. همه چیز درست می شود``
🔸بعد صحبتهای باقر تازه فهمیدم مشکل کجاست! راست میگفت باید از مریخ کدخدا وارد بکنند. یا اینکه بکوشند، نسل باقر را تکثیر کنند و یا مردم جزء صف جلویی ما نباشند...
#ابقی
#کدخدا
#مدیر_مریخی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 چرایی اطلاق آل الله بر اهل بیت(ع)
✍️ بابک شکورزاده
یکی از عناوینی که به اهل بیت علیهمالسلام اطلاق میشود و در بعضی از زیارات نیز از ایشان با این عنوان یاد میشود "آل الله" است. ظاهر این عنوان ممکن است این سؤال را ایجاد کند که مگر خدا فرزند دارد که اهل بیت، آل او هستند؟! مگر خداوند «لم یلد و لم یولد» نیست؟ پس این عبارت به چه معناست؟
اجمالاً باید گفت که «آل» همیشه به معنای خاندان و نسب نیست که نتیجهاش نسبت دادن نسبی به خداوند باشد؛ بلکه در اینجا اضافه شدن آل به الله از باب شرافت بخشی به آل است. از طرفی "آل الله" فقط به اهل بیت اطلاق نمیشود؛ بلکه عنوانی بوده است که بعد از تولد نبی اکرم صلی الله علیه و آله به قریش اطلاق میشده است؛ هرچند که وجوه شاخص قریش اهل البیت علیهمالسلام هستند و بطور خاص به این ذوات مقدسه اطلاق میشود.
معنای کلمه آل
کلمه آل در لغت به معنای اهل است. اهل هم به گونهای تعلّق، اطلاق میشود؛ مثلاً وقتی گفته میشود اهل خانه یا اهل روستا، یعنی کسی که تعلق به خانه و روستا دارد. راغب در مفردات میگوید: آل، مقلوب لفظى أهل و تصغيرش اُهَيْل است. فرق ميان «آل» و «أهل» اين است كه واژه آل مخصوص اَعلام و معروفين است و از اين رو به ناشناختهها و زمانها و مكانها اضافه نمىشود؛ مثلا مىگويند: "آل فلان" و نمىگويند "آل رجل" و نمىگويند "آل الخيّاط"؛ بلكه واژه آل به شريفتر و با فضيلتترها اضافه مىشود؛ مانند: آلاللّه و آلالنّبى و آلالسّلطان؛ امّا واژه أهل، اضافه شدنش كلّى و عمومى است؛ مانند أهلاللّه و أهلالخياط؛ چنان كه مىگويند اهل آن زمان و اهل آن مكان. (مفردات راغب/ص98)
با توجه به این تعریف مشخص میشود که اضافه شدن آل به الله جنبه شرافت بخشی به آل دارد و الزاماً به معنای نسب و خاندان نیست.
اطلاق آل الله به قریش
امام صادق علیهالسلام فرمود: قريش را از این جهت را "آل اللّه" گفتند كه ايشان در خانه خدا بودند... . (أمالی صدوق/ص286)
بعد از ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله قبيله قريش در ميان عرب بزرگ شد و به آل الله ناميده شدند. (اثبات الوصیه/ص114)
از اين جهت به قريش آلاللَّه مىگويند، زيرا آنها آبادكنندگان خانه او بودند و «آل» به معنى اهل است. (كمال الدين و تمام النعمة/ ج1/ص241)
#اهلبیت
#آلالله
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian