#حال_مقال
🔻در آغوش اشباح
✍️ مرتضی بذرافشان
در تصاویر دیدید و شنیدید که من _جوی بایدن _بعد از سخنرانی ام، کسی را که دیده نمی شد به گرمی در آغوش فشردم و بوسیدم و بعد از چند حرکت پانتومیم و در میان خنده ی حضار، جایگاه را ترک کردم؛ لطفا زود قضاوتم نکنید و بر خواب آلوده گی یا فراموشی ام صحه مگذارید؛ آنقدرهم خرفت نیستم، ترامپ خوشحال نشودبهتر است.
آخه در ایران هم مسبوق به سابقه است ؛ روزگاری رییس جمهوری بنام احمدی نژاد، از این شیرین کاری ها، زیاد از خود نشان می داد؛ نماز جماعت ایشان بدون پیشنماز، یا بشقاب اضافی سر سفره، برای فردی نامرئی، یادتان که نرفته؛ توهم، ارتباط با اجنه ویا دیگر اشباح آسمانی؛ کدامیک؟ از مشایی بپرسید که در اوین آب خنک می خورد؛ بگذریم.
بعضی می گویند این تز و نوعی سبک انتخاباتی است برای جلب توجه و تاثیر گذاری بر رای مردم، یحتمل؛ وقتی ترامپ با دیوانه بازی، ریگان با هنرپیشگی، خاتمی با لبخند و دوره دوم با گریه، محمود خان با بگم بگم و حسن جان با یک کلید جادویی، بر صندلی ریاست نشستند، من خل و چل که نیستم؛ بلدم با صحنه سازی و آغوش کشیدن آنچه چشم شما، از دیدن آن عاجز است پیروز انتخابات شوم، کمی صبور باشید!
چه میدانم، عده ای ربط دادند به فشار عصبی و ضربات مغزی یمانی ها و خراسانی ها و موشکهای نقطه زن و حمله به پایگاهها و کشتی ها و ناوهای ما در باب المندب و دریای سرخ و سفید و ائتلاف ناموفق " نگهبانان سعادت" ضد حوثی ها، که خواب را از من ربوده؛ شبها با چند بسته قرص خوابیده؛ روزها حین سخنرانی چرت می زنم؛ ترامپ که میگوید جوی خواب آلود بی جا نگفته؛ گاهی وسط جلسه سران ، از حواس پرتی بلند میشوم و میروم سراغ رییس جمهور چین که دشمن ماست، الی ماشالله از این خل بازی ها؛ فکر و خیال موشک های نقطه زن و قاره پیمای ایرانی ، سیستم بدنی ام را به هم ریخته؛ البته این احتمالات، گمانی زنی است همه یا هیچ کدام، فعلا سکوت می کنم.
بهتر است قضاوت را واگذارم به مردم آمریکا؛ سر صندوق رای ؛ آخرین نظر سنجی نشان داده ۵۱ درصد جوانان ما، خواهان نابودی اسراییل شدند؛ آماری تکان دهنده و نگران کننده؛ این به معنای پیروزی حماس وایران است و نشان دهنده ی تمایل روز افزون مردم به اسلام ؛ گرایش زنان مابه حجاب هم دلیلی دیگر ؛ آفتاب آمد دلیل آفتاب؛ آیا انقلاب جهانی در پیش است؟ وای ! آن وقت سر وکله شورای نگهبان و نظارت استصوابی، بیخ گوش کاخ سفیدبرای انتخابات ۲۰۲۴! تازه شنیدم آقای جنتی در ۱۰۱ سالگی بعدازفوت همسرش، برای بارسوم ازدواج کرده، مبارکه، گل بود به سبزه هم آراسته شد! تمام.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#هم_اکنون
پاسخ به "اتهامات دکتر حقیقت علیه علامه مصباح" در قم
با حضور دکتر مهدی جمشیدی و جوانان حوزوی و دانشگاهی
#علامه_مصباح
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🖍برچسبزنی؛ کنشی غیر عالمانه
✍ محمد نخعی
اخیرا یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی [آقای ابوالقاسم علیدوست] در جلسه تفسیر قرآن! درباره عضو دیگر هیئت علمیِ همین پژوهشگاه [آقای مهدی جمشیدی] اظهار داشت: «مثل کسانی که از طریق حل جدول باسواد میشوند.»؛ این ادعا موجب بروز احتمالات قابل بررسی است که اشاره میشود:
احتمال اول اینکه واقعا آقای جمشیدی رزومه علمی قابل توجهی ندارد و عضویت وی در هیئت علمی پژوهشگاه بدون حساب بوده که با فرض صحت این ادعا مشروعیت پژوهشگاه به علت جذب یک عضو بدون صلاحیت، مخدوش گردیده و آیتالله رشاد بر ساختاری نامشروع مدیریت دارد.
احتمال دوم اینکه اساسا رویه جذب در پژوهشگاه مبتنی بر روابط غیرعلمی و عضویت در آن بدون ضوابط است که قاعدتا این رویه، شامل عضویت جناب علیدوست هم میشود.
احتمال سوم اینکه نه مشروعیت ساختار پژوهشگاه مخدوش است و نه عضویت در آن بدون ضابطه است و اظهارات جناب علیدوست درباره آقای جمشیدی اتهامی بدون دلیل است و این گونه اظهار نظر و برچسبزنی مبتنی بر ضعیف بودن قوه استدلال و رقیق بودن ملکه عدالت است.
با کمترین جستجو در رابطه با رویه جذب در پژوهشگاه و همچنین بررسی رزومه علمی آقای جمشیدی، نتیجهای که بدست میآید خلاف انتظارات از یک چهره حوزوی و آن هم تقویت احتمال سوم است؛
لذا از جناب علیدوست با کسوت پیامبرانه تقاضای اصلاح رویه و اتخاذ سلوکی صالحانه و برخوردی ناصحانه در میدان نقد علمی داریم.
#آیت_الله_علیدوست
#مهدی_جمشیدی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸تفاوت نگاه مردم به مرگ
✍️ جواد رستمی
قالَ الرِّضا عليه السلام:
اِنَّمَا النّاسُ رَجُلانِ: مُسْتَريحٌ بِالْمَوْتِ وَ مُسْتَراحٌ مِنهُ بِهِ.
[مسند الامام الرضا ج 1، ص 263.]
امام رضا عليه السلام هنگام عيادت از يكى از اصحابش فرمود: مردم دو دسته اند: يكى آنكه با مـرگ، آسـوده مى شود. ديگرى آنكه مردم با مرگش از دست او آسوده مى شوند.
کسی که زندگی دنیایی او بر اساس انسانیت و معارف دینی باشد اطرافیان و مرتبطین با او از همراهی با چنین فردی خرسند بوده و اذیت و آزاری نمی بینند.
اینگونه از انسان ها با نگاه معنوی که دارند دنیا را مزرعه دیده و محل گذر می دانند در این دنیا به سخت کوشی برای دیار باقی و ساخت سرای آخرت شناخته می شوند.
از جسم و امکانات و نعمات الهی قدری برای زندگی دنیا و بسیاری از آن را برای آخرت و کمک به هم نوع و نیازمندان بهره می گیرند تا مرگ آنها را دریابد که در این زمان با رفتن از این دنیا آسوده می شوند.
بسیاری از آدم ها نیز در نقطه مقابل گروه نخست قرار دارند که با زیستی غیر انسانی و غیر دینی به دنبال منافع مادی و مالی خویش، سبب آسیب و آزار دیگران می شوند اطرافیان و مرتبطین با آنها قربانی طمع و خواسته های غیر معقول و نادرست آنها می شوند و به سختی همراهی و بودن با او را تحمل می کنند.
چنین افرادی از آخرت غافل بوده و با دنیاگرایی و طمع ورزی برای رسیدن به خواسته های نفسانی و شهوترانی دست به هر کاری می زنند تا که مرگ آنها را دربر گیرد که این زمان دیگران از دست او آسوده می شوند.
فرمایش امام رضا علیه السلام هنگام عيادت از مریض، که خود تاکیدی بر این عمل برای شیعیان و رهروان اوست ناظر به همین دوگونه زیستن مردم است که نوع مرگ آنها به تفاوت اعمال و رفتارشان در دنیا به دو معنای مختلف تفسیر می شود.
انسان خوب با مرگ از دست زندگی فانی دنیا و زحماتی که برای ساخت آخرت متحمل شده و مبارزه ای که با نفس و شیطان در راه خداپرستی داشته است، آسوده می شود و اطرافیان او برای از دست دادنش متاسف و متأثر می شوند.
انسان بد با مرگش، دیگران از دست او و رفتار و اعمالش آسوده شده و برای نبودش اگر شاد نشوند قطعا ناراحتی نخواهند داشت.
#اهل_قلم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ انتقــامِ سختِ سریع و صریح
✍️ حسین کاوه
🔺 در ماجرای ترور شهید سیدرضی موسوی همانند ترور شهید سلیمانی سرعت و صراحت ما بسیار مهم است. نبرد همه جانبه که بخشی از آن باید پنهان باشد جای خود، منتها مبادا پاسخ آشکار را به تاوان پنهانی حواله بدهیم. چون بخشی از نبرد جبهۀ مقاومت با جبهۀ استکبار عملیات روانی و ترمیم و ارتقای روحیه و امید بخشی به افکار عمومی است. اگر حملۀ دفعی و نقطه زن دشمن را که در عین خسارت سخت، لطمات جدی نرم نیز در روحیه جبهه مقاومت به بار میآورد را حواله به پاسخ غیر دفعی و غیر نطقه زن بدهیم گرچه شاید جبران ضربۀ سخت را کرده باشیم لکن جبران لطمات نرم محقق نخواهد شد. همان قدر که دشمن میداند از کجا خورده و میخورد دوستان(مسلمین و آزادگان) نیز باید بدانند که کجا را زده و میزنیم که این مسئله به شدت موجب افزایش روحیه آنان و شکست هیمنه پوشالی دشمن میشود.
🔗 متن کامل
#انتقام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻شورای محترم نگهبان بر سر دو راهی
✍️ قدرت الله غلمانی
🖌این روزها که بحث تایید صلاحیت ها و رد صلاحیت ها و عدم احراز در شورای محترم نگهبان استانها و کشور داغ است سئوال اساسی این است که شورای محترم نگهبان می خواهد در مقابل دخالت های بیجای نمایندگانی که دستشان تا مرفق در عزل و نصب های حوزه انتخابیه خویش آغشته است و سبب بر هم ریختگی نظم و قواعد اداری سازمانها و نهادهایی شده اند چه تصمیمی اتخاذ کند؟ دخالت های این نمایندگان پیامدهای سوئی در پی داشته است گاهی اوقات با ورود و دخالت در عزل و نصب های مراکز مهمی نظیر مراکزآموزش عالی وآموزش وپرورش یا دستگاههای درمانی باعث تضییع مسائل آموزشی ، تربیتی و درمانی در سطح یک شهرستان شده اند،شورای محترم نگهبان می خواهد در مقابل این نماینده های ساختار شکن که پایبند به قانون و تذکرات سخنان مقام معظم رهبری نیستند ونبوده اند،چه موضعی اتخاذ کند؟
📌آیا شورای محترم نگهبان می خواهد به این مطالبه به حق مردم ومقام معظم رهبری پیرامون دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب های مسئولین ادارات و سازمانها،خدای ناکرده بی تفاوت یا با اغماض از کنار آن بگذرد؟یا وظیفه قانونی وشرعی شورای نگهبان برخورد قاطع با نمایندگان ساختار شکن و قانون شکن است ؟ رأی نهایی شورای نگهبان چیست ؟ تایید صلاحیت یا رد صلاحیت .
🔰رهبرمعظم انقلاب در مورد دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات فرمودند: واقعا نمایندگان نباید در امور انتصابات دولتی دخالت کنند. یکی از مسائل مطرح در قانون اساسی، اصل تفکیک قواست؛ یعنی او (دولت) کار خودش را بکند و شما (مجلس) هم کار خود را بکنید. اگر ایرادی هم داشت مطرح کنید.
🔗متن کامل در این صفحه
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
جُعاله بزرگ
✍️عبدالله احمدی
🔹کتاب زایش تراژدی اوّلین اثر از نیچه فیلسوف مشهور آلمانی در نقد آراء شوپنهاور است. نیچه هم مانند او جهان را یک پدیده ی تراژیک و پر از شرور و وحشتها معرّفی میکند ولی برخلاف شوپنهاور که معنای زندگی را در نوعی تسلیم شدن میجست وی معنای زندگی را در نوعی تسلیم نشدن و مبارزه ی دائمی معرّفی میکند.
🔸راهی که نیچه معرّفی میکند پرستش مجدّد دیونیسوس یا همان خدای باستانی یونانی است که خدای شراب و رقص است. خدای حرکت و دشمن تسلیم و تحقیر! خدای موسیقی! باید از باب موسیقی و هنر وارد شد!
🔹انسان اگر بخواهد در این دنیای تراژیک تسلیم نشود تنها راهش این است که خودش اثری هنری شود و با روحی دیونیسوسی به جهان موجود نه بگوید! اینجاست که:
📖«انسان دیگر هنرمند نیست، او خود به اثری هنری تبدیل شده ... اینجا گِلی اصیل تر و مرمری گرانبها تر ورز داده میشود و چکش میخورد: انسان»
💡به ذهنم خطور کرد: خدایت برای مؤمنین یک قرارداد جعاله ی بزرگ در دار دنیا بسته! اجرتش را هم یک نگاه انداختن و گاهی آفرین گفتن قرار داده! کفار عمله ی مؤمنین در این جعاله ی بزرگند و حکمت هم گمشده ی مؤمن است. اینگونه تلاشهای علمیشان را بخوان! اباطیلشان را کنار بزن و حکمتت را برگیر و آفرینی بگو و عزتمندانه عبور کن!🔺
🔸 اطلب الحکمه ولو بالصین! حتی در این کفرآباد و شرکستان! نکند به بهانه کفرشان لقطه ی حکمتت را از آنها طلب نکنی! یادت رفته مولایت امام باقر به زراره چه گفت؟!
📖لَوْ أَنَّا إِذَا رَأَيْنَا شَيْئاً مِنَ الْبَاطِلِ مَعَ الْحَقِّ تَرَكْنَا لَهُ الْحَقَّ لَمْ نَقْضِ حَقَّ مُسْلِم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴مظلومیت دائمی شهید آیت الله غفاری حتی در روز شهادتش
امروز ۷ دی ماه سالگرد شهادت آیت الله غفاری از علمای بزرگ حوزه است که به دست رژیم ستمشاهی به جرم حمایت از انقلاب حضرت امام خمینی به شدت شکنجه و به شهادت رسید.
حالا در روز شهادتش این طور قبر مطهرش غریبانه در قبرستان دارالسلام قم بدون زائر است و نه حوزه علمیه و نه بنیاد شهید و نه دیگر ارگان ها اصلا هیچ برنامه ای در طول این سالها و در روز شهادتش برای گرامیداشت این شهید باعظمت نگرفته اند و در روز شهادتش نیز غریب است.
مسئولان حوزه و بنیاد شهید چقدر علمای بزرگ مجاهد شهید خود را میشناسند چه برسد به طلاب جوان و مردم عادی ...
#شهید_غفاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@bidariymelat
🔰 خود اسرائیل دنیا را برای نابودیاش آماده خواهد کرد
✍️ مالک حسنی
این روزها قلب هر انسان آزادهای از جنایات صهیونیستها محزون و غمگین است؛ اما یاد حدیثی از امام حسن عسكرى (عليهالسلام) میافتم:
ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ و للّه ِفيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها
هيچ گرفتارى و بلايى نيست؛ مگر آنكه نعمتى از خداوند، آن را در ميان گرفته است.
یقینا نابودی اسرائیل و اخراج صهیونیستها از منطقه، نیاز به یک #آمادگی_ذهنی_جهانی داشت و اين رژيم با اعمال ننگین و فجایعی که رقم میزند، خودش همه دنیا را برای نابودیاش آماده خواهد كرد.
هيچ رسانهاي به اندازه خود رژيم اسقاطيل توان نداشت كه خباثت اين رژيم كودككش را به دنیا معرفي كند كه قرآن ميفرمايد هر چه كه كِشت كني درو خواهی کرد:
هَلْ يُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (اعراف/۱۴۷)
#غزه
#فلسطين
🖌نویسندگان حوزوی چهارمحال بختیاری
https://eitaa.com/howzavian_chaharmahalbakhtiari
🔰 تفکیک جنسیتی شایسته سالاری!
✍️ مهدی عامری در روزنامه رسالت نوشت:
🔹چرا باید با تفکرات فمینیستی دوگانه بیجهت مرد و زن در جامعه راه بیفتد و مطالبات نادرست و در ادامه آن حواشی بی مورد به کشور و مجلس تحمیل گردد؟
🔹اگر بنا بر شایستهسالاری و اعتماد به فهم و رای مردم باشد زنان هم مانند مردان میتوانند در انتخابات مجلس نامزد شوند و خود را در معرض رای مردم بگذارند و شایستگیهای خود را بیان نمایند در این صورت ممکن است مثلا در تهران زمانی حتی 30 نماینده زن هم در مجلس رای بیاورند و یا از آن سو زمانی فرض شود که تعداد کمی از زنان به مجلس راه یابند.
🔹کسانی که این گونه سخن میگویند در واقع به توانمندیهای زنان کشور اعتقاد ندارند، در حالیکه امروزه نباید از شایستگیهای زنان هراسی داشت و این گونه طرحهای ناقص و با ریشههای ناسالم را ترویج کرد. در دورانی که بانوان در دانشگاهها در بسیاری از رشتهها از مردان پیشی گرفتهاند و توان خود را در عرصههای مختلف به منصه ظهور رساندهاند؛ به جای آنکه مبنای رایگیری را مبنای بیدلیل و خلاف عقل جنسیت قرار دهیم، میتوان شایستهسالاری را مبنای انتخاب قرار داد و مطمئن بود هم زنان در این عرصه موفق هستند و هم مردم در تشخیص میتوانند خوب عمل کنند!
🔗 متن کامل
#خانواده
#حقوق_زنان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
▫️رسانه فکرت برگزار میکند؛
☑️ گعده بیستم نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
با حضور
👤حجت الاسلام والمسلمین عبدالله حسن زاده آملی، پیشکسوت عرصه نشریات دینی
⏰ شنبه، نهم دی ساعت ۱۶
🏢 بلوار بسیج، نبش تراب نجفزاده، فکرت.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
نویسندگان حوزوی
▫️رسانه فکرت برگزار میکند؛ ☑️ گعده بیستم نویسندگان حوزوی و دانشگاهی با حضور 👤حجت الاسلام والمسلم
.
.
🖌 پیشینه مهمان گعده نویسندگان
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالله حسنزاده در سال ۱۳۳۶ در آمل به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۴ به حوزه علمیه قم وارد شد. او دروس حوزوی و کتابهایی مانند اسفار، اشارات، تمهید القواعد، فصوص الحکم و مصباح الانس را در محضر پدرش، علامه حسنزاده آملی، و دیگر استادان برجسته حوزه فراگرفت.
حسنزاده در سال ۱۳۶۳ پا به عرصه ادبیات و هنر گذاشت و در این زمینه، آیین نگارش و ویرایش، داستاننویسی، نمایشنامهنویسی، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات دراماتیک، فیلمبرداری، فیلمنامهنویسی، کارگردانی، سینما، نقد و تحلیل فیلم، طراحی، نقاشی، خوشنویسی و عکاسی را نزد استادانی چون نادر ابراهیمی، محمدعلی سپانلو، صفدر تقیزاده و مسعود کیمیایی آموزش دید.
معاون فرهنگی- هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سردبیر نشریه حدیث زندگی، سردبیر نشریه مهیار، سردبیر نشریات سنجاقک، پوپک و سلام بچهها، سردبیر نشریات دوست خردسال، کودک و نوجوان، دبیر نخستین جشنواره سراسری کتاب کودک و نوجوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، عضو هیأت داوران فیلم دفتر تبلیغات اسلامی در جشنوارة فیلم فجر؛ عضو هیأت داوران جشنواره فیلم اشراق مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام رحمتالله علیه، عضو هیأت داوران جشنواره فیلم انجمن سینمای جوان استان قم،عضو هیأت داوران جشنواره سلام دفتر تبلیغات اسلامی، عضو هیأت داوران جشنواره آثار طلاب خارجی جامعه المصطفی و عضو هیأت نظارت بر کتاب کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله فعالیت هایی است که در از کارنامه مدیریتی و فرهنگی هنری استاد حسنزاده است.
#مدیریت_نشریه
#روزنامه_نگاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
عادت، تغییر نکردن، پند نشنیدن
✍️ زهرا گندمکار
انسان وقتی به کارهای روزمره عادت می کند استعداد و خواسته هایش رشد نمی کند و راکد می ماند ،باید آموخت و با هر آموزشی تحولی در درون خود ایجاد کرد و این میسر نمی شود مگر با پند پذیری ،عمل کردن به عمل صالح وخدمت کردن به خلق خدا
به امید آنکه با هر عملی تسلط بیشتری بر هوای نفس داشته باشیم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌻خوشهای از عرفان در وصیتنامه امام خمینی
✍️ حسین عشاقی، مدرس حوزه در صفحه شخصیاش نوشت:
🔸امام خمینی در پیشگفتار وصیتنامه سیاسی- الهی خود، وصیت خود را با یک ستایش کوتاه شروع کرده و چنین میفرماید «الحمدُ للَّه و سُبحانَك» یعنی ستایش مخصوص خدا است؛ در عین حال ای خدا تو از هر ستایشی منزه و مبرّایی!
🔸در دید بدوی، به نظر میرسد که بین دو جمله «الحمدُ للَّه» و «سُبحانَك» #ناسازگاری وجود دارد؛ زیرا مفاد جمله اول این است که #ستایش، به خدا اختصاص دارد؛ ولی مفاد جمله دوم این است که خداوند از هر ستایشی منزّه و مبرّا است؛ لذا اشکال به نظر میرسد که اگر طبق جمله اول، ستایش مخصوص خدا است پس چرا در جمله دوم او از هر ستایشی تنزیه شده و مبرّا میگردد!؟
🔷پاسخ به این اشکال را در مبانی عرفانی امام خمینی باید جستجو کرد.
🔹عرفاء معتقدند #ذات_حق ، از هر اسم و وصفی رها است؛ و او، مقام «لا اسم و لا رسم له» است؛ زیرا هر اسم و وصفی بخاطر دلالت بر معنای خاصی، مثل علم، قدرت و حیات، حقیقتی #محدود و #متعیّن است؛
🔸روشن است که مصداق حقیقی هر معنای محدود و متعینی، به حدود آن معنای متعین، #محدود خواهد بود؛ حال آنکه «ذات حق» هیچگونه محدودیت و تعینی ندارد؛
🔸بنابراین «ذات حق» را نمیتوان #مصداق_حقیقی این معانی متعین و محدود قرار داد بلکه باید او را از چنین معانی محدود تنزیه کرد؛ حتی اگر چنین معنایی در دید عرفی و فلسفی از معانی کمالی باشد؛ زیرا این کمالات برای او کمال محسوب نمیشوند.
متن کامل در این صفحه
#امام_خمینی
#عرفان #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN