#ولادة_أبا_الفضل_العباس (عليه السلام)
💠ذكرى ولادة أبا الفضل العباس (عليه السلام)
🗓 4 شعبان/ سنة 26 للهجرة
@taeeralgodes
🔴 استیک خوک با عطر گلاب
✍️ امیر خندان
یکم
اندیشمندان، چه غربی و چه شرقی، نظریه اندام وارگی جامعه را مطرح کرده و حول آن نظرات متعددی ارایه کرده اند. به طور خلاصه، یعنی تشبیه جامعه به بدن انسان از لحاظ کارکرد و عملکرد.
دوم
برخی بیماری های انسان علائم خاصی ندارد و تا مراحل نهایی بیماری اثری از بیماری در بدن انسان هویدا نمی شود.
برخی بیماری ها روحی و هویتی است، برخی جسمی است و برخی ترکیبی از این دو.
سوم
مراسماتی مثل جشن هالوین، #ولنتاین ، روز جهانی ... ساخته و پرداخته جامعه ای است با هویتی و کارکردی متفاوت. در جامعهای که خانواده مفهومی دیگر و آزادی تبدیل به برهنگی شده است، این گونه مراسمات امری عادی و طبیعی خواهد بود.
چهارم
با خوراندن خوراکی که با هویت جامعه ایرانی هیچ تناسب و سازگاری ندارد به اجتماعات، و تغییر در برخی جزییات و ظواهر آن، گوشت خوک نجس و پلید را با کمی گلاب معطر کرده ایم، ولی خبث و پلیدی این طعام روحی را به جامعه خورانده ایم.
شاید در مدت کوتاه این پلیدی و خباثت اثر خود را در جامعه نشان ندهد، ولی قطعا در آینده نه چندان دور، بیماریِ هویت سرگردان را، برای جامعه در پی خواهد داشت.
پنجم
برای برخی، سود و نفع مادی و کوتاه مدت، عاملی است تا خطرات ناشی از عملکرد خود را توجیه کنند؛ اما متولیان فرهنگی، باید آینده را به عنوان یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری ها، لحاظ کنند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#هم_اندیشی
#فرهنگ
🔹بعید است کسی بتواند رابطه تمدن و فرهنگ را انکار کند و حتی پیشرَوی تمدن را در گرو «فرهنگ پیشرو» نداند. اما پرسش این است که «فرهنگ پیشرو» چیست و مواجهه اش با پرسش های اصلی عرصه فرهنگ مانند انتخاب فرهنگی مردم، حق فرهنگی و ...چگونه است! اساسا فرهنگ در چه وضعیتی می تواند پیشران تمدن اسلامی باشد؟ و در چه وضعیتی، ما را از دستیابی به تمدن ناامید یا خسته خواهد کرد؟!
🔸اساتید در این هم اندیشی در کنار یکدیگر درباب این موضوعات و پرسش ها گفتگو و هم اندیشی خواهند کرد.
🔹حضور در این هم اندیشی برای دانشجویان و طلابی که مشغول مطالعه و کنشگری در عرصه فرهنگ هستند، آورده های زیادی دارد. ضمن اینکه اساتید در این جلسه آماده شنیدن نکات شما نیز هستند.
🔸عزیزانی که تمایل به حضور دارند به آیدی @mhtorabi60 در ایتا پیام دهند.
🔹پیشنهاد ما حضور فیزیکی است با این حال لینک مجازی نیز مهیاست؛
🌐http://dte.bz/scscenter
@ahmad_olyaei
ولنتاین؟!
✍️ علی خسروی
مهوعترین و بدترین «گدایی»، گدایی فرهنگی است؛ تکدی از بیگانه. تمنا از کسانی که خود گمشده راهاند. این گدایی سرفرازی ندارد، سرافکندگی دارد؛ گردنکشی ندارد، سرشکستگی دارد.
#ولنتاین چیزی نیست جز یک «اَدا» و خطی عمیق به صورت عاطفه و هویت و فرهنگ. یک خندۀ زهرآلود و تلخ و خِرد سوز به ریش تاریخ عشق و عاشقی!
نمیگویم در جهان، اما شاید در غرب آسیا هیچ ملتی را نتوان یافت که به اندازۀ ایرانیان به خرده فرهنگهای ناهمگن مثل ولنتاین، هالووین، کریسمس و.. اهمیت دهد.
آن هم از سوی آریاییهایی!! که به قول خودشان عرب نمیپرستند و از مناسبتهایی مثل روز مادر یا دختر چون متصل به باورهای مذهبی است احتراز دارند اما به پدیدههای ضد فرهنگی مثل ولنتاین آغوشگشایانه به دیدۀ حسرت مینگرند!!
امان از روزی که مرغ همسایه غاز شود. سوگندنامه باید اذعان کرد که امروز، یک سوم از چگونگی زیست ما ایرانیان در آشپزخانۀ غرب که مبتنی بر مبالغه است، پختوپز شده و سپس به خورد فرهنگ و سبکزندگی ما داده میشود که «ولنتاین» یکی از آن ثلث است که ریشهاش در خاک هرزگی مستور است و سرگشتگان را در هپروتِ لذتی اَبرآشیان و تخیلی، رها میکند.
خشتْ زیر سر و بر تارک هفت اختر پای. آری، تمدن غربی انسان ابزار پرست و ساکن در جنگل تکنولوژی و عاری از «معنایزندگی» را از کارخانههای وقتکُش به خیابانهای غرق در نورهای مصنوعی و بیهویت آورده و رها میکند تا به چیزی جز «لذت» فکر نکند و این اگر مبالغه و هپروت نیست نامش چیست؟
کاش به جای آنکه مثل افراد بیاصالت، بیهنر و بیاعتبار، آویخته به این و آن باشیم و آغوشمان برای هر پدیدۀ فرهنگی نامتجانسی که خانۀ آن از خشتِ خیال است و ستونهای آن آرزوها و لذتهای خام و موهوم باز باشد اندکی فکر کنیم.. فقط و فقط اندکی!
#ولنتاین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
این مردم «آقا» هستند؛ ذلیلشان نکنیم!(۲)
✍️ عباس بابائی
بینوا پدربزرگم
خدابیامرز پدربزرگم کفاش سادهای بود که مثل خیلی از مردم، از خوشیهای زندگی بیبهره بود!
پدرم میگفت: «گاهی پدربزرگ و مادربزرگت دعوای زرگری راه میانداختند و بعد با ناراحتی میخوابیدند؛ و ما متوجه میشدیم که امشب هم از شام خبری نیست!»
میگفت: «چقدر منتظر عید نوروز میماندیم؛ نه برای لباس نو و مسافرتهای نوروزی و مهمانیهای فراوان؛ خوشحال بودیم که قرار است بعد از مدتها دوباره غذایی به نام «پلو» بر سفرهی پدربزرگ ببینیم!»
و من همچنان که باور این خاطراتِ تلخ برایم بسی سخت بود و باورناپذیر، برایشان غصه میخوردم.
بعدها که اندکی در فضای سیاسی قرار گرفتم، غصهام برای پدربزرگ و مادربزرگم بیشتر شد؛ چراکه آنها هیچگاه غرورشوقانگیز «انتخاب» را تجربه نکردند؛ حس پرشکوه تعیین مقدرات یک کشور! آنان بر مقدرات خودشان حاکم نبودند؛ چه رسد به امور اساسی یک کشور!
نفرین بر پهلوی اول و دوم که نگذاشتند پدربزرگ و مادربزرگم برای تعیین مقدرات خودشان، روزها قبل از انتخابات از فرزندشان بپرسند: «مادرجان! به کی رأی بدیم؟!»
نفرین بر آن رژیم منحوس که نگذاشت پدرم در دوران نوجوانیاش با ذوق و شوق در میان همکلاسیها از نامزدهای انتخابات سخن بگوید و از اینکه قرار است پدر و مادرش به چه کسی رأی بدهند!
نفرین بر آن دستگاه جبّار و دیکتاتوری که نگذاشت برای یکبار جوانان وطنم هیجان شیرین شبانتخابات و دلهرهینفسگیر اعلام نتایج صبح شنبه را تجربهکنند!
رحمت الهی بر «امام و امتش» که با «قیام»شان این «حق بزرگ و ستودنی» را از چنگ دژخیمان سیاسی و امنیتی شاه درآوردند.
و نفرین دوباره بر آنانی که با هر نگاه و مرامی امروز میخواهند این «حق مسلّم» را از «مردمِرهبر» بگیرند!
چه آن مدیران فشل در دولتهای مختلف با ناکارآمدیشان؛
چه آن دلدادگان به غرب که عزت ایران را عزت خود نمیدانند؛
و چه آن انقلابینماهایی که حضور اندک مردم را «برگِبرنده»ی خود در انتخابات میپندارند!
خدا همهی گذشتگان را بیامرزد؛ خصوصاً آنهایی که در رژیم دستنشاندهی پهلوی، ذرهای طعم «انتخابواقعی» را نچشیدند!
#انتخاب_وظیفه_من_است
#انتخاب_حق_من_است
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
معرفتی از سیدالساجدین
دعا از آموزههای دینی است که معارف والایی دارد و از طرفی راه درست درخواست از خداوند متعال را به انسان میآموزد. ادعیهای که از امام سجاد علیهالسلام به ما رسیده، از گنجینههای گرانبهایی است که شیعه به آن افتخار میکند. صحیفه سجادیه بخشی از آن ادعیه هست. دعاهای روزانه، دعای ابوحمزه ثمالی، مناجات خمسهعشر و... از جمله معارفی است که شیعه مدیون حضرت زینالعابدین علیهالسلام است.
#دعا
#امام_سجاد_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
و سلام بر تو،
که مهر تُربت را،
قبلهی دلها قرار دادی...
#حضرت_زین_العابدین
✍️محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢القاب امام سجاد(ع)
✍️ احمدحسین شریفی
القاب یک فرد بیانگر ویژگیهای اخلاقی، باطنی، شخصیتی و احیاناً ظاهری و جسمانی او بوده و هستند.
در میان گذشتگان، به ویژه اعراب، ملقب کردن افراد به لقبهای متعدد امری مرسوم و متعارف بود.
امام سجاد علیه السلام نیز به القاب متعددی نامگذاری شده است که همگی آنها بیانگر فضیلتهای اخلاقی، معنوی و شخصتی آن بزرگوار هستند.
از جمله مشهورترین القاب آن حضرت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
یک. زین العابدین(زینت عبادتکنندگان): این لقب بیانگر برجستگی آن حضرت در اطاعت و عبادت خدای متعال است. و دوست و دشمن پذیرفتهاند که آن حضرت سرآمد عابدان روزگار بوده است.
دو. ذوالثّفنات (صاحب پینهها): به تعبیر امام باقر علیه السلام در اثر کثرت و طولانی بودن سجدههای امام زینالعابدین علیه السلام، مواضع سجده (دستان و پیشانی و زانوان) آن حضرت پینه میبست. و از این جهت وی را ذوالثفنات میگفتند.
سه. سجّاد: از جمله القاب شریف آن حضرت که بدان شهرت داشتند، لقب «سجّاد» است. و این به خاطر سجدههاى فراوان ایشان بود.
چهار. زکىّ(پاک و طاهر): با اینکه امام سجاد علیه السلام معصوم بود و از خانواده معصومان و پاکان، اما به دلیل پاکی و پارسایی و طهارت فوقالعاده و فراتر از حد انتظاری که داشت، او را «زکی» هم میگفتند.
پنج. امین: با آنکه امانتداری از فضایل اخلاقی مورد انتظار از هر مسلمانی است؛ اما به دلیل تأکید ویژه آن حضرت بر این فضیلت و تبیین گستره وسیع آن و سخنان شگفتانگیزی که در این موضوع میفرمودند همچون پیامبر اکرم (ص) ملقب به لقب «امین» شدند.
از شگفتانگیزترین حکمتهای منقول از آن امام همام که بیانگر ارزش والای امانتداری است این است که میفرمودند: «اگر قاتل پدرم، شمشیرى را که بدان وسیله پدرم را به قتل رسانده در نزد من به امانت گذارد، به او بازمى گردانم.»
شش. ابن الخیرتین(فرزند دو برگزیده): برگزیده عرب، اجداد پدرش امام حسین علیه السلام، و برگزیده فارس (اجداد مادرش شهربانو که دختر پادشاه وقت ایران یزدگرد سوم بوده است).
#امام_سجاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#پست_ثابت | در حال به روزرسانی
✍️ پویش نوشتن
#بانک_صفحات_نویسندگان_حوزوی👇
جواد محدثی | حمید پارسانیا |
احمد عابدی | ابوالقاسم علیدوست |
سیدمحمدمهدی میرباقری |
شمس الله مریجی |
نجف لکزایی | داود مهدویزادگان |
احمدحسین شریفی | حبیب الله بابایی |
سیدسجاد ایزدهی | حسین سوزنچی |
علی محمدی | سیدابوالفضل نورانی |
میراحمدرضا حاجتی | محمدرضا فلاح شیروانی |
محمدرضا باقرزاده | محسن الویری |
شریف لکزایی | مجتبی رستمیکیا |
علیرضا پناهیان |بهاالدین قهرمانی نژاد |
سیدمهدی موسوی | مهدی سلطانی |
محمدصدرا مازنی | سیدیاسر تقوی |
مهدی مسائلی | سلمان رئوفی |
علی مهدیان | احمد اولیایی |
مرتضی رجائی | حمید احتشام |
محمدحسین پیشاهنگ |
احمد جهان بزرگی | محمد شیروانی |
روح الله سلیمانی |
تقی متقی | سیدعبدالله هاشمی |
علی مؤیدی | محمدحسن مولا |
سعید احمدی | مهدی قنبریان دهکردی |
سید محمدحسین راجی | مهران شفیعی |
محمد جعفری | محمدباقر خراسانی |
فرهاد فتحی | محمدرضا حدادپور جهرمی |
یحیی جهانگیری | علیرضا داودی |
سیدکاظم روحبخش | قدیر اسفندیار |
محمدرضا آتشین صدف |
هادی حمیدی | مجتبی عادلپور |
محمدجواد محمودی | امیر خندان |
علی بهاری | علی ابراهیمپور |
علی کردانی | سیدمحمد هاشمی |
مجید پاکنیت | بهروز دلاور |
محمد مختاری | بابک شکورزاده |
هادی سمتی | محمدرضا سلیمانی |
سیدمیلاد حسینی | محسن عبدالله زاده |
محمدجواد سلیمانی |
سیدهادی حسینی اصل |
دانیال بصیر | سیدمحمدباقر میرصانع |
رسول لطفی | مجتبی میرزایی |
مصطفی گودرزی | هاشم جنگجو |
علی عسگری | محمدمهدی حکیمیان |
مرتضی بذرافشان | علی تقوی دهکلانی |
محمدعلی نبینژاد | سجاد قربانی |
حمیدرضا مظاهری سیف | داود مؤذنیان |
مرتضی قرهباغی | عبدالصالح شمسالهی |
مصطفی راهی | حسین انجدانی |
حمیدرضا غریبرضا | میلاد حسنزاده |
محمدحسین افشار | مصطفی ایزدی |
امین دهقانی | سید محمدحسین دعائی |
حمیدرضا باقری |امیرحسین محمودی |
محمدمهدی ابراهیمپور | محمد منتج |
سیدعلیرضا موسوی | محمدعلی بابایی |
محمدرضا بابایی | سعید کرمی |
مجید ابطحی | قاسم روزبهانی |
محمدجواد رحمانی | علی اسفندیار |
مهدی ایوبی | میثم قاسمی |
مجید دهقان |جواد حاجیاکبری |
متین فراوانی | حسن بابایی |
قدرت الله غلمانی | علیرضا ژوبین |
محمد دهقانی شورکی | حجت میرزاده |
ابراهیم اسماعیلی | علی رئیسی |
مهدی زندی | حامد صائبنژاد |
حامد خواجه | سیدحسین علوی |
احسان قربانی | حمید خالدیان |
محمدمهدی دستورانی |
مهدی الوندی | محمدعلی هراتی |
محمد محققینژاد | علی آزاد |
محسن بختیاری | جواد رستمی |
محمد قطرانی | عبدالمجید خرقانی |
میرزا محمدرضا صفائی تخته فولادی |
محمدباقر حسن زاده | جواد حاجی اکبری |
موسی آقایاری | حسین مرتضینیا |
محمدمعصوم احمدی | محمدمهدی مقدسی |
مهدی شبان |محمدمهدی حسین زاده |
سیدمحمدمهدی شفیعی |علی احمدی مهر |
عبدالرضا نظری | حسن بابانژاد |
عماد پیوندی | محمدرضا پیوندی |
محمدجواد جنگی |سیدحسن علوی |
علی فاطمی پور |رضا خیابانی |
علیرضا سیاحت | محمدمهدی طباخیان |
محمدحسن وکیلی | حمیدرضا ترابی گیلانی |
امین اسدپور |رسول چگینی |
علی فراهانی | امید محمدی سروش |
محمدجواد یعقوبی |مجید بیک زاده |
احمد محبوبی | رضا وظیفه مند |
اصغر آقایی |علی رشیدی |
علی محمدی هوشیار |
داوود سلطانی | احمد ذاکری |
علی حسنوند | امیررضا کشمیری |
محمد حائری شیرازی |محمدسعید نجاتی |
رحمان زارع |مصطفی سلیمانی |
احمدرضا محسنات |رحمان کمالی |
مهدی خیاطزاده |محمدحسین مطهری |
علی ملکوتی نیا |میلاد کیانی |
رسول رضایی | یوسف زارعپور |
محمد لیاقت |علی امیری |
جواد حیادر | احمد ملکی |
علی بختیاری |علی حیدری |
سجاد انجم شعاع | سیدمحمد طباطبائی |
مرتضی صانعی |محمدامین موسوی |
سیدحسن موسوی |
علی احمدی مهر |
مهدی رحمانی l
محمدعرفان خانی |
🔁 صفحات تعاملی👇
1. افکار بانوان حوزوی
2. شاعران حوزوی
3 یادداشتخوانی
4. دوستان کتاب
5. بهتر بنویسیم
6. رسانهی نخبگان
7. زبان مادری
8. همنویسان
9. ویراستیها
10. همقلم
11. پویاگراف
12. جهاد روایت
13. فعالان هنر و رسانه
14. گعدهی نویسندگان
15. تدریس خلاق روزنامهنگاری (خصوصی)
16. شهید رابع
۱۷. نویسندگان جبهه انقلاب (گروه)
۱۸. باشگاه نقد اندیشه (گروه)
🔆 نویسندگان حوزوی استانها و ارتباط با سردبیران👇
۱. خراسان رضوی
۲. چهارمحال و بختیاری
۳. آذربایجان غربی
۴. همدان
۵. کرمان
۶.اصفهان
۷. زنجان
۸. البرز
۹. مازندران
۱۰. تهران
۱۱. خوزستان
۱۲. یزد
#پویش_نوشتن #تبلیغ_مکتوب #جهاد_روایت
🌻نخبگان، استادان و دوستانتان را به #نویسندگان_حوزوی دعوت کنید.👇
https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
▫️رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
📍این هفته با عنوان:
☑️ نوشتن با چاشنی تخیل و طنز
🔻همراه با یادداشتخوانی
با حضور:
👤مجید رنگی، کارشناس نمایش خلاق
و میزبانی:
👤سعید احمدی، نویسنده و پژوهشگر ادبی
📣 مشاور تحریریه و نامنویسی برادران 👇
🆔 @saeidaa110
📣 مشاور تحریریه و نام نویسی خواهران 👇
🆔 @mahta_sa
محورهای مرتبط جهت مطالعه و پیگیری نویسندگان:
✔️ تبلور هنر در اقلیم ناخودآگاه
✔️ سکانس کلمات و نمایش متن
✔️ تکنیک های ورود به جهان ناخودآگاه خلاق
✔️ نوشتن با چاشنی تخیل و طنز
✔️ نگارش و نمایش خلاق نمک مباحث شناختی
📆 زمان: شنبه ۲۸ بهمن، ساعت ۱۵:۳۰.
🏢 مکان: خیابان بسیج، رسانه فکرت.
📍لوکیشن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
May 11
و بالاخره پس از مدتها انتظار ...
*📌 پخش مستند غیر رسمی ۶
📕روایت اُنس شگفتانگیز رهبر انقلاب با #کتاب و #کتابخوانی
⏳جمعه، ۲۷ بهمنماه، ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه سیما
✔️ فرزند انقلاب
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☀️ خدا میرساند...
✍️حمیدرضا باقری
خانمم شاغل بود و درآمدی از این راه داشتیم، اقساط و هزینهها با درآمد خودم و خانمم تنظیم بود، البته به خانمم میگفتم: اگر میری سر کار برای پول نرو، پول را خدا میرساند و روزی ما با خداست، هر وقت هم خواستی دیگه نرو سر کار.
از یک مقطع به بعد به خاطر فرزندی که در راه داشتیم، خانواده ما دیگه سر کار نرفتند و درآمد مربوط به ایشون قطع شد. چندتایی چک داشتم و کلی قسط و هزینههای بیمارستان و...
گفتم خدایا گزینهای برای تامین این هزینهها ندارم ولی میدونم خرج ما با تو هست، صاحب ما امام زمان (عج) هست و حواسش هست به مخارجمون، ما باید به وظایف طلبگی خودمون عمل کنیم.
ماه اول یکی از رفقا گفت فلانجا و فلانجا یک وامی میدهند، پیگیری کردم و دوتا وام گرفتم و هزینههای اون ماه گذشت، برای ماه دوم باز هزینهها زیاد بود و گزینهای نداشتم.
یکی از اقواممان بعد از قریب به ۲۰ سال صاحب فرزندی شد و دایی و خاله و... او از خوشحالی به اطرافیان بابت این خبر صلههای خوبی میدادند، چند روز بعد از این قضیه ولادت امام جواد(علیه السلام) بود، خداوند امام جواد را بعد از سالها به امام رضا(علیه السلام) روزی کرد، رفتم حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) و گفتم فلانی الحمد لله صاحب فرزند شده است و اطرافیانش اینطور صله دادهاند، حالا شما که از همه پولدارتر هستید، فرزند برادرتان هم که مبارکترین مولود است، منم که این هزینهها را دارم و دانه دانه گفتم، حداقل صلهای که محبت کنید به من بدهید خرج این هزینهها است. وام هم نمیخواهم، بلاعوض باشد، ماه قبل وام گرفتهام ظرفیت وامم پر است.😄
🔗 متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
MANSOORI_367067.mp3
6.48M
#صلـی_الله_علیـک
#یا_ابـاعــبـدالله_الحسین_علیه_السلام
#شب_جمعه
دست برسینه،سلامی بفرستیم،زدور
اینچنین در "حرمت" زائر نامحسوسیم
دلتنگ کربلا که شدی دست ادب بر سینه رو به قبله زیر آسمان سه بار زمزمه کن:
صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین
دلخوشیم به مستحبی که جوابش واجب است.
#شب_زیارت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰یادداشت های انتخاباتی
🔻چرا طالوت؟
https://eitaa.com/Sahsh1367/479
🔻نامزد اصلح در خبرگان کیست؟
https://eitaa.com/Sahsh1367/470
🔻کنش سیاسی تراز
https://eitaa.com/Sahsh1367/469
🔻آرای مقدس
https://eitaa.com/Sahsh1367/465
✍ سید عبدالله هاشمی
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 در رثای اُستاد
✍ علی تقوی دهکلانی
خوانده بودیم: مُعرِّف باید، اَجلی و اَعرف از مُعرَّف باشد؛ ولی آنقدر استاد جوادمحدثی، در آسمان ادبیات جهانِ اسلام خورشید است که ذکرِ جَلی افرادی مثل من در وصفش؛ زیره به کرمان بُردن است.
کلام استاد؛ بس که ایجاز دارد؛ مخاطب در هر مقتضای حالی؛ شیفته تشبیهات بینقصِ او میشود.
ارسال مثلها در جهاد تبیین را، نویسندگان باید با پیمودنِ گام به گام همراه قدمِ استاد؛ در #گام_دوم_انقلاب تجربه نمایند.
استعارههای بینقص کلام استاد؛ ضمیرِ هر اهل مطالعه را، تصریح به بیداری میکند.
کنایههای نابِ سخنِ استاد، بلیغتر از تصریحاتِ دیگر نوشتههاست.
بس که استاد شیرین سخن میگوید، در کتابهایش، نه اطناب ممل، تصوُّر میشود و نه ایجاز مُخل تصدیق...
صنعت ادبی در کلام استاد، چینشی بینقص دارند و جملگی #نثرمعیار را، در تفهیمِ احسن القَصَص، رقم میزنند.
از فرهنگ عاشورا، چیزی جا نمانده در کلام استاد؛ بس که زیبا نوشته فرهنگ غدیر را
اگر عاشقی، هوای کوی سیدالکریم نماید؛ قطعا باید نگین ری استادمحدثی را تورُّق نماید.
بس که شیوهها و روشها را به شیوایی بیان مینماید؛ هیچ محققی در آغاز پژوهش، بینیاز از مسلک استاد نیست.
چه کنم قصه استاد زیاد است بس که کمالاتش بسیاره...
پس به بهانه کلامی که قَلَّ و دلَّ از حریم مُقدَّس شرح حال #ستاد محدثی فاصله میگیرم.
#استادمحدثی
#فرهنگ_عاشورا
#فرهنگ_غدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مشارکت ، اشتغال، عزت
✍️ علی مهدیان
🔺بعضی مفاهیم را گاهی در فضای مجازی و لای کتابها و اعداد و ارقام و نمودارها میبینی و گاهی کف صحنه عینیت لمسش میکنی. سال ۹۶ بود، انتخابات ریاست جمهوری، با جمعی از طلاب رفته بودیم اراک، دعوت به مشارکت کنیم و ملاک انتخاب اصلح بدهیم. درد اصلی مردم اراک، بیکاری بود. در میدانهای شهر روی چهارپایه میرفتم و بی مقدمه سخنرانی میکردم و مردم جمع میشدند. یک بار بعد از سخنرانی پیرمردی جلوی مرا گرفت، گفت کارت دارم، ایستادم که گوش کنم، گفت سه جوان دسته گل تربیت کردم، بیکارند، خودم هم بیکارم، بعد شروع کرد به گریه کردن. گفت خجالت میکشیم برویم خانه، جلوی زن و بچه. گفت میدانی در این شهر چند نفر از خجالت زن و بچه شان شب بیرون از خانه میخوابند؟
🔺بیکاری مرد، باعث احساس شکست و سرافکندگی اش میشود. کار و شغل جلوی فساد جوانان را میگیرد بله اما از آن مهمتر این است که احساس عزت میدهد. وقتی احساس ذلت در جامعه بیشتر شود، فساد و خطا رشد میکند. حال مردم در دهه نود را باید از نزدیک توضیح داد. سخن زیاد است و این فقط یک تصویر از هزاران تصویری است که ما در ذهن داریم. خوب راه حل چه بود؟
🔺دیروز مرکز آمار اعلام کرد نرخ بیکاری به هفت درصد رسیده یعنی کمترین میزان در طول چهل سال گذشته. چطور این اتفاق افتاده؟ دلیلش تغییر ریل جدی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در امر اشتغال است. چگونه؟ کاهش نقدینگی از ۴۳ درصد به ۲۶ و جهت دادن پول به سمت تولید باعث افزایش سرمایه گذاری در تولید شد. کاهش مالیات بر تولید از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد ، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و احیای چند برابری واحدهای تولیدی نیمه تعطیل و تعطیل. قوانین مجلس هم یک نظام قانونی برای این تغییر ریل را نشان میدهد
🔺قانون جهش تولید دانش بنیان، قانون جهش تولید مسکن، قانون تسهیل مجوز کسب و کار، تصویب اعتبار ویژه احیای کارخانجات، تصویب اعتبار ویژه اشتغال ، تصویب قانون مولد سازی، طرح مالیات بر دلالی اینها ریل گذاری مجلس بوده در این جهت. اما
🔺ریشه همه این اقدامات دولت و مجلس را باید یافت. یک جهتش انتخاب درست مردم است. اما جهت مهمترش اصل مشارکت مردم است. چگونه؟
🔺مسیر راهبردی معامله با آمریکا و حساب کردن روی وعده های او کاملا شکست خورده بود. اگر بعد از این مردم پای کار نمیماندند. معنایش این بود که تنها راه را همان مسیر میدانند. اگر مردم بعد از شکست سهمگین برجام حضور پیدا نمیکردند، معنایش یک ناامیدی فراگیر بود. این اجازه تغییر ریل را به مدیران ما نمیداد. ولی وقت مردم مومنانه حضور در صحنه پیدا کردند. معنایش این بود که با تغییر ریل کشور همراهند. حالا ایران صاحب یک تجربه ارزشمند شده بود. و آن بی اعتمادی به دشمن بود. حتی وقتی کاملا روی خوش نشان میدهد. مردم با حضورشان نشان دادند اداره کشور ظرفیت یک تغییر ریل جدی را دارد.«توجه به ظرفیتهای داخلی». همین نکته راهبردی باعث آن نظام قوانین در مجلس و آن سبک مدیریت دولتمردان شد و نتیجه اولش را در کم شدن جدی نرخ بیکاری نشان داد.
🔺ریشه عزت، بازگشت به خویشتن است. به ایمان خویش، به دارایی اصلی خویش. چه عزت کشور چه رشد عزت در بین مردم و در خانواده مسیری جز این ندارد. به ظرفیتهای درونی ایران برگردیم. به تولید، به کار.
و لله العزه و لرسوله و للمومنین و لکن المنافقین لایعلمون
حضور مردم و مشارکت آنها معنایش دادن اجازه جبران و اصلاح است. حضور دوباره بعد از شکستهای راهبردی مدیران، معنایش توبه است و اصلاح. بازگشت به سمت خود ، خود الهی و آرمانی، اولین ثمره اش هم عزت است.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این ویدیو در مورد یک کتاب بینظیره !
❌ مهمترین کتاب قرن 👌🏻
🔸 برای شناختن دینت از اول تا آخر
خیلیییی میتونه بهت کمک کنه. 🤩
🔺 توی این ویدیو،
مرحوم حجتالاسلام علی صفوی شاملو
درباره این کتاب خیلی مهم، صحبت میکنه.👌🏻
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ketabresan
نویسندگان حوزوی
🎥 این ویدیو در مورد یک کتاب بینظیره ! ❌ مهمترین کتاب قرن 👌🏻 🔸 برای شناختن دینت از اول تا آخر
#قلمدون
⁉️ اگر از نهادهای آموزشی، پژوهشی، تبلیغی حوزه پرسش شود که چه مقدار از کنشگران فرهنگ و ادبِ خودشان حمایت کردند؟
👤 به نظر شما چه پاسخی خواهند داد؟
🔍 تا اینجای کار که خبر داریم؛ امثال شخصیتهایی مثل مرحوم صفوی شاملو و مسعود دیانی تا زمان مرگ، خودشان میجوشیدند، خودشان حرکت می کردند و خودشان مینوشتند.
🧮 حوزه میتوانست این گوهرها را تکثیر کند؛ اما...😔
📌زبان ما در گفتوگو با جامعه لکنت دارد.
🔴 «ما» هم قدرنشناسیم هم دردنشناس!
#دردِ_فرهنگ
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍 | #تحلیل
◽️#خط_تبلیغی 1
🔰 «طــعــم آزادی»
✍️ محمدرضا فلاح شیروانی
🔸باید به داستان معاصر این بوم و اقلیم نگاه بهتری بیاندازیم.
سخن بزرگ دوران ما این است : تنها راه انقلابی ماندن و انقلابی زیستن، «آزاداندیشی» واقعی و آزادی از تحجر و ولنگاری است.
رهایی از فکر تقلیدی است.
« انقلاب اسلامی»، خود یک «آزاداندیشی» واقعی بود. آزاداندیشی درست، عمیق، کوبنده و گسترده، بسیار گسترده !
🔻جالب این است، هر که در این منطقه فکری و فرهنگی، به صورت پیراسته و کامل زیست نکرد آخرالامر گرفتار اندیشههای طاغوتی شد.
نمونههای امروزین آن را بنگریم تا غرق در بهت و شگفتی شویم.
کسانی که با همۀ ادعاهای مردمی و مثلاً واقعبینی هایی که دارند، در نهایت سر از آخور فاسدترین جریانهای روزگار ما در میآورند و از نظام طاغوتیِ سلطه مدال نحس لبخند و رضامندی (و البته تحقیر) میگیرند.
🔻آری، حقیقت این است. تنها سخنی که ضدّ جریان طاغوت است، انقلاب اسلامی است و تنها نواگر نیرومند آن امام و رهبری هستند.
🔸اما امروز چه؟
🔻در مقطع فعلی، دقیقاً به چه «آزادفکری» بایستهای احتیاج داریم؟
امروز هم گرفتار فکر تقلیدی شده ایم که حرکت انقلاب را دچار رکود کرده ایم.
«و بدانید که اگر بیتوجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهههایی از تاریخ چهلساله نمیبود ـ که متأسّفانه بود و خسارتبار هم بود ـ بیشک دستآوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت»(بیانیه گام دوم، 24/ 11/ 97)
🔻آنچه به مردم انگیزۀ شرکت پرشور در انتخابات میدهد، نجات فکر و فرهنگ حکمرانی از این افکار ترجمهای است.
واقعاً انقلاب با مشکلات بزرگ فراوانی رو به رو نیست.
انقلاب مشکلی بزرگتر از «جمود فکری» و «غربزدگی فکری و فرهنگی» ندارد.
اینکه مردم را به صحنه دعوت می کنیم امّا به خاطر همین فکر فرسوده، صحنه را به دست مردم نمی دهیم، طبعاً باعث دلسردی ایشان است.
🔻و زمانی که مردم را با شعارهای دلپسندی به پای صندوقهای رأی می آوریم، ولی با اجرای نسخه های غربی در حوزه های مختلف، عملاً با آنها به دشمنی بر می خیزیم، باز هم نتیجه قطعاً دلسردی است.
باید از این جمود دست برداریم.
▫️(سخن ادامه دارد ...)
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN