eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
478 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️حفظ محیط‌زیست، یک فعالیت دینی و انقلابی است ◾️رهبر انقلاب، پیش از ظهر امروز: نگاه ما به درخت و گیاه و سبزه و محیط‌زیست یک نگاه معرفتی و معنوی است علاوه‌ی بر آنچه که گفته شد. نگاه معرفت دینی است. این در ادبیات ما هم کاملاً رواج دارد و آحاد مردم و متفکرین و همه‌ی کسانی که در این زمینه‌های مسائل بشری حرف میزنند، در این زمینه‌ها نظر دادند و حرف زدند. ◾️برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقی دفتری است معرفت کردگار. یعنی این جوری. نگاه، نگاه معرفتی است. برای همین هم هست که در شرع مقدس اسلام غرس کردن درخت و نشاندن نهال یکی از حسنات محسوب شده. ◾️روایات متعددی داریم که ما را تحریص میکنند و ترغیب میکنند به اینکه درخت بنشانید و نهال بنشانید و اینها. حسنه است اینها. در قانون اساسی ما هم که برای محیط‌زیست یک اصل وجود دارد که اهمیت محیط‌زیست را و ضرورت پرداختن به محیط‌زیست را به بهترین بیانی در آنجا بیان کرده. ◾️بنابراین، فعالیتهایی که در مورد فضای سبز و درخت و گیاه و محیط‌زیست و جنگل و بقیه انجام میگیرد، اینها فعالیتهای دینی است، اینها فعالیتهای انقلابی است و جوانهای عزیز ما نباید گمان کنند که مسئله‌ی محیط‌زیست یک مسئله‌ی تزئینی و تجملاتی و زیادی است. نه، یک مسئله‌ی اساسی و مهمی است که در شرع و قانون آمده. ۹۹/۱۲/۱۵ @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
◽️حفظ محیط‌زیست، یک فعالیت دینی و انقلابی است ◾️رهبر انقلاب، پیش از ظهر امروز: نگاه ما به درخت و گی
مخاطبان نویسندگان حوزوی ✍️ برای ما یک پاراگراف پنجاه کلمه‌ای بنویسید. به بهترین مینیمال پنجاه هزار تومان تقدیم می‌شود. 📌 به این پرسش پاسخ دهید: 💠 محیط زیست سالم نشانه‌ی چیست؟ .... 👌فرصتِ قلم‌زنی تا هشت صبح شنبه (فردا) @HOWZAVIAN
❤️ به یاد خسروی جهادگران ✔️ فیضیه‌ی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شده است بارگاه جهاد. 📌نگاه اجتماعی طلاب و علما در دوران گام اول احیا شد. ♦️مبلغانی در همین مسیرهای بین استانی و جاده‌های هموار و ناهموار کشور جان خود را از دست دادند. 😔خانواده‌هایی از طلاب جهادگر، صبر و سکوت را یاد گرفتند و به خاطر امام و رهبرشان از اولیّات زندگی خود چشم پوشیدند. 🔆 یکی از آنها، عزیر و فراموش نشدنی است. امروز جهادگران او را بیشتر از قبل به دست آوردند. 🙏روحش شاد به دفتر تبلیغات اسلامی👇 جای خالی «نکوداشت مبلغان و جهادگران جان برکف» خالی است؛ پاسداشتِ مردان مبلغ و مجاهدی که برای مردم مُردند و خانواده‌هایی که شیخ شَباب‌شان را از دست دادند. @HOWZAVIAN
💠 اختتامیه جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب برگزار می‌شود جشنواره ادبی رسانه‎ای حضرت ابوطالب(ع) یک‎شنبه، هفدهم اسفند با حضور شخصیت‌های ادبی و رسانه‌ای و تقدیر از برترین‌ها به کار خود پایان می‌دهد. به گزارش روابط عمومی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)، حجت الاسلام علی اسفندیار، دبیر اجرایی جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب(ع) با اعلام خبر اختتامیه این جشنواره ادبی گفت: آیین اختتامیه جشنواره حضرت ابوطالب(ع) یک‌شنبه، هفدهم اسفند در سالن همایش کوثر سازمان تبلیغات استان قم برگزار می‌شود. وی با اشاره به این که در مجموع 108 اثر به مرحله داوری رسیده است، افزود: 42 شعر، 24 یادداشت، 15 مینیمال، 20 نثر ادبی، 5 گزارش از سوی اهالی ادب و رسانه به دبیرخانه جشنواره حضرت ابوطالب(ع) ارسال شده است. اسفندیار با اشاره به فرصت یک ماهه فراخوان این جشنواره، تعداد آثار رسیده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب نخستین جشنواره حق التألیفی بود که در کنار همایش بین المللی حضرت ابوطالب، حامی پیامبر اکرم(ص) به اجرا درآمد، همچنین در کنار تقدیر از همه نویسندگان این جشنواره، از برترین‌ها در روز اختتامیه تجلیل می‌شود. وی مراسم نثرخوانی، شعرخوانی و یادداشت‌خوانیِ برخی از برگزیدگان این جشنواره را از برنامه‌های روز اختتامیه اعلام کرد. دبیر جشنواره حضرت ابوطالب(ع) با قدردانی از تلاش‌های مدیران مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پرداختن به شخصیت گمنام حامی پیامبر اکرم(ص)، اظهار داشت: فعالیت چندین ماهه دبیرخانه این همایش بین المللی نشان می‌دهد، جامعه امروز بیش از پیش نیازمند شناخت صحیح شخصیت های تاریخی اسلامی است. گفتنی است، آیین اختتامیه جشنواره حضرت ابوطالب(ع) 17 اسفندماه در سالن همایش کوثر سازمان تبلیغات استان قم از ساعت 16 تا 18 با حضور شخصیت های فرهنگی، ادبی، رسانه ای و تجلیل از برگزیدگان بهترین آثار برگزار می‌شود. این جشنواره به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)، خبرگزاری حوزه و کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) برگزار می‌شود.
✔️ جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب(ع) به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)، خبرگزاری حوزه و کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) در قم برگزار می‌شود. 🔆زمان: یک‌شنبه، 17 اسفندماه 🔅مکان: سازمان تبلیغات اسلامی استان قم @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
#هم_نویسیِ مخاطبان نویسندگان حوزوی ✍️ برای ما یک پاراگراف پنجاه کلمه‌ای بنویسید. به بهترین مینیمال
سلام علیکم، صبح تون پر از انرژی و امید و توکل به خدا 📌 35 دقیقه‌ی دیگر فرصت دارید برای نوشتن یک پاراگراف محیط زیستی 😊 ⏪ فرصتی برای بهتر نویسی و بیشتر نویسی
🔴 تکرار ادعایی واهی 🔹وزیران امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیانیه پایانی خود در نشستی در قاهره ادعای متوهمانه امارات متحده عربی درخصوص جزایر سه گانه ایران را تکرار و از این کشور حمایت کردند. آنها در این نشست مدعی شدند که امارات متحده عربی بر جزایر بوموسی، تنگ بزرگ و تنب کوچک حاکمیت دارد و ایران این جزایر را اشغال کرده است.در این خصوص توجه به گزاره تحلیلی تاریخی ذیل حائز اهمیت است: 1⃣ بررسی تاریخی این واقعیت را گواهی می‌دهد که ایران از گذشته دور بر تمامی جزایر و سواحل خلیج‌فارس حاکمیت مطلق داشته است. 2⃣با آغاز قرن ۱۹ حضور انگلیسی‌ها در خلیج‌فارس به بهانه مبارزه با دزدان دریایی ولی در حقیقت برای تامین منافع خود، پررنگ شد و عملاً در خلاء اقتدار دولت مرکزی ایران، تعرض و اشغال جزایر و سواحل ایران را مورد توجه قرار دادند. 3⃣بررسی گزارشات، مکاتبات، نقشه‌ها و اسنادی که توسط خود انگلیسی‌ها در آن مقطع منتشر شده، گواهی می‌دهد که جزایر بوموسی، تنب بزرگ و کوچک متعلق به ایران است و هیچ مدرکی خلاف آن یافت نمی‌گردد. متن کامل ✍ احمد بنافی @HOWZAVIAN
⚠️ بازخوانی یک پیام تاریخی 📌واکنش امام خمینی به نامه‌ی پاپ ژان پل دوم که برای موضوع آزادی گروگان‌های آمریکایی نگاشته بود نیز در این ایام و همزمان با سفر پاپ فرانسیس به عراق اهمیت ویژه‌ای دارد. ✍🏻 چراکه امام خمینی به نامه‌ی به‌ظاهر صلح‌طلبانه‌ی پاپ برای رهایی عوامل آمریکا در لانه‌ی جاسوسی، پاسخ مفصلی دادند تا نشان دهند که ایشان بین پاسخ به یک «رهبر دینی» (ولو غیر مسلمان) با یک «دولتمرد مستکبر» تفاوت قائل می‌شوند اگرچه موضوعات هر دوی اینها یک چیز و مشترک باشد. 💡امام خمینی رحمه‌الله‌علیه در ملاقات مجدد با نماینده‌ی رهبر کاتولیک‌های جهان، خلاصه‌ی آن نامه و پاسخ را چنین روایت می‌کنند: «دفعه‌ی اول برای آن لانه‌ی جاسوسی بود که جوان‌های عزیز ما اطلاع پیدا کردند که این مرکزی که در ایران به اسم سفارت آمریکا هست، سفارتخانه نیست و اشخاصی که در آنجا هستند اشخاص دیپلمات نیستند، بلکه جاسوسانی هستند که در یک مرکز جاسوسی متمرکز هستند و برای ضرر ملت ما و کشور ما در آنجا مجتمع هستند و آقای پاپ شاید ندانسته توصیه کردند برای آن‌ها و من در آن‌وقت مفصل تنبهاتی به ایشان دادم.» [۱] ♨️ نیز امام با هوشیاری تمام، از موقعیت پیش آمده، به‌خوبی استفاده کرده و دنیای مسیحیت را در برابر پرسش‌هایی منطقی و عقلانی قرار می‌دهند؛ به نحوی که در فرازی از پاسخ امام چنین آمده است: «اگر ملت ما از من پرسید که روحانیت مسیح، موافق است با این جنایاتی که این‌ها کردند، من چه جواب به این‌ها بدهم؟ روحانیت مسیح که می‌داند که قرآن کریم به طرفداری از مسیح و طرفداری از صدیقه‌ی طاهره مریم برخاست و آن چیزی که به خلاف واقع، نسبت به آن طاهره‌ی مطهره می‌دادند، تکذیب کرد. ... در عین حالی که اسلام طرفداری از مسیح و علمای مسیح کرده است در قرآن، ما میل داشتیم که گوش ما را یک وقت هم نغمه‌ی امثال آقای پاپ نوازش بدهد و استفسار کند که این ملت چرا به این‌طور می‌گذراند. ... و الآن هم بپرسد از کارتر که چرا یک نفری که سی‌وچند سال جنایت کرده است، خیانت کرده است و جنایات و خیانات او مشهود است، چرا بردید آنجا و نگه داشتید و باز در آنجا هم می‌خواهید توطئه بکنید؟» [۲] ⭕ «من از جناب‌عالی با نفوذ معنوی که بین ملت مسیح دارید، می‌خواهم که دولت آمریکا را از عواقب ستمگری‌ها و زورگویی‌ها و چپاولگری‌ها بترسانید و آقای کارتر را، که با شکست نهایی مواجه است، نصیحت کنید که با موازین انسانی با ملت‌هایی که می‌خواهند استقلال مطلق داشته باشند و وابسته به هیچ قدرتی در جهان نباشند، رفتار کند و از تعلیمات حضرت مسیح سلام‌الله‌علیه پیروی نماید و خود و دولت آمریکا را بیش از این در معرض رسوایی قرار ندهد.» [۳] ۱. صحیفه‌ امام خمینی، ج۱۳، ص۶۷. ۲. همان، ج۱۱، ص۲۹-۳۹. ۳. همان، ج۱۲، ص۲۳۷-۲۳۸. @HOWZAVIAN
💠 اختتامیه جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب علیه السلام ✔️ شعرخوانی ✔️ نثرخوانی ✔️یادداشت‌خوانی 🔻با سخنرانی: 🔅استاد جواد محدثی، پیشکسوت عرصه نویسندگی 🔅حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع رییس مجمع ملی کانون‌های فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات کشور 🔻و با اجرای: 🔅سید محمدجواد شرافت، هنرمند و شاعر حوزوی 🔻زمان: یک‌شنبه ۱۷ اسفندماه _ساعت ۱۶ تا ۱۸ 🔻مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه ششم، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، سالن کوثر @abutalibconference @HOWZAVIAN
🍃 روزهای پایانی 🔅پیامبر اکرم (ص) فرمود: خدای متعال در آسمان هفتم فرشته‌ای را قرار داده است که «داعی» گفته می‌شود. هنگامی که ماه رجب آمد، این فرشته در هر شب این ماه تا صبح می‌گوید: خوشا به حال تسبیح کنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا. خدای متعال می‌فرماید: همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، فرمان‌بردار کسی هستم که فرمان‌بردارم باشد و بخشنده کسانی هستم که بخشایش بخواهند. ماه ماه من، بنده بنده من و رحمت رحمت من است. هر کسی در این ماه من را بخواند او را اجابت می‌کنم و هرکس از من بخواهد به او می‌دهم و هرکس از من هدایت بخواهد او را هدایت می‌کنم. این ماه را رشته‌ای بین خود و بندگانم قرار دادم که هرکس آن را بگیرد به من می‌رسد. ✍ عارف وارسته، مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب المراقبات، ذیل همین روایت میفرماید: لطف پروردگار باعث شده تا به ما اجازه تسبیح خود را بدهد؛ و حکمت او ما را مشرّف به این تکلیف کرده است. چه رسوایی بزرگی اگر بعد از این بخشش بزرگ، در تسبیح او کوتاهی و در فرمان‌برداری او سستی کنیم! 👌 قدر فرصت ماه رجب را بدانیم. فرصت ها مثل ابر، خیلی نامحسوس میگذرند. ناگهان دیر میشود🌹 ✍ دقیقه ای درنگ @HOWZAVIAN
یادواره ۱۲۶ شهید والامقام مدرسه علمیه امام محمدباقر (علیه السلام) 🔸سخنران: سردار محمدرضا نقدی 🔸یادواره به صورت مجازی برگزار می‌گردد 🔸لینک ورود: aparat.com/b_emambagher/live ✅ مدیریت و بسیج مدرسھ علمیھ امام محمد باقر علیھ السلام @b_emambagher @HOWZAVIAN
محقق موفق محقق موفق کسی است که تحقیقاتش عمیق و دقیق است و به هر سخن مشهوری اتکا و اعتماد نمی‌کند. به نمونه‌ای حدیثی و ادبی و از زبان استاد محمد اسفندیاری بنگرید: گویندهٔ ”اُطْلُبوا الْعِلْمَ مِنَ الْمَهْدِ اِلَی اللَّحدِ“ «عبارت فوق به عنوان حدیث نبوی زبانزد است و غالب نویسندگانی که دربارۀ علم در اسلام قلم زده‌‌اند، آن را به پیامبر خدا (ص) نسبت داده‌اند. وزارت آموزش و پرورش نیز سال‌هاست که آن را به نقل از پیامبر شعار خود قرار داده است. اما سخن مزبور اساساً حدیث نیست و نویسنده با تتبّع گسترده در جوامع روایی شیعه و اهل سنّت منبعی برای آن نیافت. با اینکه در کتاب‌های حدیثی، از کافی تا بحارالانوار و المحجة البیضاء، فصلی به ”کتاب فضل العلم“ و ”کتاب العلم“ اختصاص یافته، ولی در هیچ‌یک از منابع دست اول و حتی دست دوم چنین حدیثی از پیامبر نقل نشده است. حتی در آثار مستقلی که که در فضیلت علم وجود دارد، مانند جامع بیان علم و فضله، از ابن عبد البرّ قرطبی، اثری از حدیث مزبور نیست.» چنین گفت پیغمبر راستگوی / ز گهواره تا گور دانش بجوی «شعر فوق را در دهه‌های اخیر به فردوسی نسبت داده‌اند و اکنون در همه جا مشهور شده که از اوست. منشأ این شهرت وزارت آموزش و پرورش است که آن را به نقل از فردوسی و به همراه حدیثِ پیش‌گفته شعار سراسری کرده است. ولی این شعر هم از فردوسی نیست و حتی در ابیات الحاقی شاهنامه نیامده است. نسبت دادن این شعر به فردوسی خطاست، و نسبت دادن مضمون آن به پیامبر خطایی دیگر و بزرگ‌تر. آری، فردوسی در جایی از شاهنامه گفته است: از آموختن یک زمان نغنوی. و در جایی دیگر گفته است: میاسای ز آموختن یک زمان. شعر فوق از سروده‌های عصر حاضر است و در هیچ‌یک از دیوان‌ها و تذکره‌های متقدمان و متأخران نیست. حتی علی اکبر دهخدا در کتاب امثال و حکم آن حدیث پیش‌گفته را آورده، ولی شعر مزبور را بدین سبب که نشنیده و در جایی نخوانده نبود نیاورده است. بنابراین، حدس می‌توان زد که از سروده‌های پس از تألیف امثال و حکم است. من برای اطمینان بیشتر، به سید محمد دبیرسیاقی، که کشف‌الأبیات شاهنامه را فراهم کرده است، متوسل شدم. وی در نامه‌ای توضیح داد که از قضا اکنون در حال تصحیح یادداشت‌های روزانهٔ علی اصغر حکمت است، که وزیر معارف (آموزش و پرورش) در دوره رضاشاه بود. در این یادداشت‌ها آمده است که مصراع دوم این شعر، سرودهٔ میرزا ابوالقاسم فخرالاسلام، از مقامات وزارت معارف است، و آن را در سال ۱۳۱۵، که سال مبارزه با بی‌سوادی بود، سرود. اما مصراع اول آن از کسی دیگر است و بعدها به آن افزوده‌اند.» آسیب‌شناسی دینی، محمد اسفندیاری، تهران، انتشارات کویر، ۱۳۹۵، ص ۳۵۹ - ۳۶۰. @HOWZAVIAN
(۱) ✴️ باغبان رسالت و امامت سلام خداوند تبارک، اهلبیت نبوت، شجره امامت و ملائک مقرّب بر تو ای عبدمناف ای ابوطالب بن عبدالمطلب ... فهم از درک و روایت جایگاهت و بیان و بنان از گفتن و سرودن شرح حالت، ابتر و الکن است.  در شرافت تو همین بس که خود فرزند سیدالبطحایی، خلف صالحِ ساقی الحجیج و حافر زمزمی. همو که بزرگترین امانت نسل ابراهیم و ثمره عبدالله و آمنه را نزد تو به امانت نهاد. آن ابر و سایبان رحمتی که در صحرای تفتیده جزیره العرب و رمل های مذاب حجاز،هماره سایه گستر یتیم عبدالله بود، تو بودی. تا از سلامت لقمه ای یقین نداشتی در طهارت و سلامت، به کام مبارکش ننهادی و تا اطمینان به امنیت پیرامونش نداشتی او را به بستر نفرستادی. با جان و مال و آبرو و فرزندانت سپر وجودش بودی از صاحب ذوالفقار تا جعفر طیار -  بگو علیِ جان برکف،عشقبازی در حجله مرگ در برابر شمشیر های آخته قریش را در لیله المبیت از که آموخته بود و از کجا مدال "لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار" را دریافت نمود، آری، آری الولدُ سِرّ ابیه...  سرمست بشارت بحیرا بودی و قد کشیدنش را با اشتیاق به تماشا می نشستی، چه زود حضرت طه جوانی برومند و رشید شد و امین خاص و عام. چون پدری مهربان او را مرد خانه ام المومنین خدیجه غرّا و همراز آن طاهره کبری نمودی و حق کفالت را به تمام به جای آوردی. نقل است که بوجهل مسلکان و بولهب صفتان خواستند تو را مشرک و کافر معرفی کنند، تبّت یداه... و تویی باغبان آن شجره رسالت و امامت، که اصلها ثابت و فرعها فی السماء... چه دلیلی بر قوت ایمان و تقوای تو بالاتر از این فراز زیارت وارثِ ذبح عظیم،حضرت سیدالشهداء که: "اشهد انک کنت نورا فی الاصلاب الشامخة و الارحام المطهرة لم تنجسک الجاهلیة بانجاسها و لم تلبسک من مدلهمات ثیابها" ای قبله قبیله و صاحب قصیده لامیه، چون تو سخن کنی و در حمایت رسول اعظم حق و قصیده ای بسرایی مدعیان زبان در کام گیرند و خفاشان کوردل قلم غلاف کنند تا جایی که  ابن کثیر اعتراف کند : این قصیده عظیم و بس بلیغی است و جز همان کس که بدو منسوب است، احدی نتواند چنین سراید. این قصیده از معلقات سبع هم پربارتر است و هم در بیان معنا از همه رساتر! نهج بلاغت را علی مرتضی و کمال فصاحت را خطبه های دشمن شکن زینب کبری و شجاعت و فراست را مسلم بن عقیل بن ابیطالب از پدربزرگی چون تو به ارث برده اند. و بیش از چهل سال چون سدی سدید و کوهی استوار برای پیامبر خاتم بودی و غریو غیرتت این گونه طنین انداز بود: به خدای محمد سوگند! قریش نمی‌تواند به تو دست یابد، مگر این که من در خاک خفته باشم... و سوگند که در این پیمان صادق بودی تا اینکه بعد از رحلت جانسوزت، پیک وحی نازل شد و فرمود: یا محمد از مکه بیرون شو که دیگر حامی و پشتیبانی نداری!  در این روز سید الانبیاء و سید الاوصیاء هردو یتیم شدند و با اشک دیدگان یکدیگر را تسلی می دادند و آغوش محمد،جان پناه علی بود در این عام الحزن و مصیت عظما. در فداکاری و ایمانت همین بس که ابن ابی الحدید چنین اشعاری به ثبت رسانده است: "و لولا ابوطالب و ابنه لما مثل الدین شخصا فقاما فذاک بمکة آوی و حامی و هذا بیثرب جس الحماما تکفل عبد مناف بامر و  اودی فکان علی تماما" اگر ابوطالب و فرزندش علی نبود، ستون دین برپا نمی شد ابوطالب در مکه از دین خدا حمایت کرد و به آن پناه داد و علی در مدینه کبوتر دین را به پرواز درآورد.ابوطالب کاری را در دست گرفت و چون درگذشت علی آن را به اتمام رسانید... و اینک جهان در انتظار میوه ای است  از باغستان توحید و امامت که باغبانی با کفایت و صلابت چون تو آن را به بشریت هدیه نمود، حضرت حاضر غائب، مهدی آل محمد عج. امید است اهل علم و فضیلت، با بیان و قلم و رسانه، نگذارند حضرت ابوطالب علیه السلام و دیگر ستارگان آسمان فضیلت در صفحات تاریخ همچنان غریب و مظلوم بمانند.  وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا درود بر روزی که زاده شد،روزی که از این جهان رخت بر بست و روزی که دوباره برانگیخته خواهد شد. ✍ هادی حمیدی، نویسنده جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب علیه السلام @HOWZAVIAN
(۲) به قلم استاد جواد محدثی ✔️ ابوطالب، ابومطلوب هم هست فرزند رشیدش علی، هم طالب حق بود هم مطلوب خلق. چون حقِ مجسّم بود، معیار حق‌جویان و میزان حق پرستان بود. ای خدا را محبّ و هم محبوب/ حق طلب را تو طالب و مطلوب اگر حسودان و عنودان، در ایمان ابوطالب تشکیک می‌کنند؛ چون با علی خرده حساب دارند و چون به علی هیچ وصله‌ای نمی‌چسبد، برچسب‌های ناچسب را به ابوطالب می‌زنند و عقدۂ پسر را بر سر پدر خالی می‌کنند، تا از علی انتقام بگیرند. وگرنه ابوطالب، مؤمن قریش بود و مدافع قرآن، و گوهر ایمانش را در صدف تقیّه حفظ کرد، تا بتواند از حقیقت محمدی دفاع کند و چتر حمایتش را بر سر نبوت محمدی بگستراند. علی، فرزند چنین پدری است که در اوج غربت پیامبر، سینه سپر کرد و سدی در برابر سیل کفر و شرک شد، تا ایمان از دستبرد کفر مصون بماند و توحید، در تاریکی شب شرک بدرخشد. ابوطالبِ مؤمن و موحّد، حتی از شعر، شمشیری ساخته بود، برای دفاع از ایمان و توحید. بی‌جهت نبود که پسر ابی‌طالب، اسدالله الغالب، دوست داشت اشعار ابوطالب، گردآوری، تدوین، روایت و نشر شود و می‌گفت: «ابوطالب بر دین خدا بود و در شعرش علم و حکمت فراوان است.» اکنون، طالبان حق را سزاست که نام و یاد ابوطالب(ع) را که مطلوب خلق و خالق و محبوب عام و خاص بود، زنده و گرامی بدارند و نشان دهند که: ابوطالب، ابومطلوب هم هست... @HOWZAVIAN
◾️آن روزها که هیچ پاپی به عراق نرفت! ▫️آن روز که اقوام مسیحی و غیر مسیحی عراق برای کمک ضجِّه می‌زدند، هیچ پاپی به عراق نیامد! آن روز که هیچ کسی نخواست صدای مظلومیت عراق را بشنود، این ایران و رهبر فرزانه انقلاب بود که دست یاری برادران عراقی خود را محکم فشرد. ▫️درایت‌های رهبر حکیم انقلاب و حمایت‌های مرجعیَّت اعلای عراق، و جوانان غیور عراقی که با سرپرستی دلاوران رشیدی، چون سردار سرافراز سلیمانی و ابومهدی المهندس، هسته‌های مقاوت را تشکیل دادند، مشت محکمی شد که مانند پتک سنگین بر آن دیو هفت سر کوبیده می‌شد. آنروز هم هیچ پاپی به عراق نیامد. @rasanewsagency @HOWZAVIAN
🔵 اختتامیه جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب علیه السلام با حضور شخصیت‌های فرهنگی و اهالی قلم و ادبیات در قم برگزار شد. 👈 گزارش تصویری خبرگزاری حوزه از این جشنواره ✔️ مجمع جهانی اهل بیت(ع) ✔️ همایش بین المللی حضرت ابوطالب (ع) ✔️ کانون فرهنگی_ تبلیغی مدادالفضلاء (نویسندگان حوزوی) @HOWZAVIAN
🔶 رمز زندگی حاج قاسم‌ها گفت: خب این حس مبارزه چگونه در افراد پدید می‌آید؟ گفتم: به نظرم باید چند چیز در انسان پدید بیاید تا با حس مبارزه زندگی کند. 1⃣ اول شناخت درستی از عظمت خودش داشته باشد و خود را کوچک نپندارد. بداند که بزرگترین مخلوق عالَم است و به مقام بزرگی چون خلیفة‌اللهی می‌تواند برسد. و برای رسیدن به این جایگاه خیلی فرصت ندارد و در خوشبینانه‌ترین حالت شاید فقط ۷۰- ۸۰ سال بیشتر زمان نداشته باشد. 2⃣ شیطان را به عنوان سردمدار جریان باطل به عنوان دشمن بزرگ خود بشناسد. بداند که شیطان با چه شگردی به مبارزه با انسان وارد می‌شود و برای نفوذ در انسان از چه عواملی در انسان استفاده می‌کند. ✍ متن کامل @HOWZAVIAN
🔴 رسالت جناب پاپ در عراق 🔻درست است که دیدار پاپ فرانسیس با حضرت آیت‌الله سیستانی امری کم‌سابقه بود؛ اما بی‌سابقه نبود. متن کامل ✍️محمدصادق ناطقی @HOWZAVIAN
حضرت ابوطالب.docx
19.9K
(۳) 🔅 جایگاه عقل در ایمان ابوطالب ✍ بابک شکورزاده، نویسنده جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب @HOWZAVIAN
(۴) 🔅 صلب شامخ ابوطالب درخت بی‎ریشه سایه نمی‎بخشد و سقف بی‎ستون کسی را پناه‎ نمی‎دهد. قوم و تبار بدون رئیس لایق نیز خوار و خرد و حقیر و سپس نابود می‎شود. «قریش» مهره‎ی مار نداشت که به چشم «عدنانیان» بزرگ و عزیز بیاید؛ بلکه مردان دانا و توانایی داشت که سفره‎ی ایمان و ذکاوت آنان از ابراهیم خلیل‎الرحمان تا محمد مصطفی گسترده بود. این‎گونه نبود که حجاز و مکه، آش دهان‎سوز هیچ قدرت و سلطنتی نباشد. متن کامل ✍ سعید احمدی، نویسنده جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب @HOWZAVIAN
🔷 مراسم افتتاحیه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) _ حامی پیامبر اعظم(ص) 🔹همراه با پیام تصویری حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی با سخنرانی شیخ نعیم قاسم و حضرات آیات بوشهری، کعبی، اختری، مدرسی و معتوق با حضور علما و شخصیت های برجسته بیش از ۳۰ کشور جهان زمان: سه شنبه ۱۹ اسفند ماه مکان: قم-مجتمع اموزشی امام خمینی (ره) سالن همایش قدس ♦️https://instagram.com/abutalibconference 🔹دبیرخانه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) 🌀@abutalibconference
🔰سلسله نشست های وبیناری 🔅مرجعیت علمی قرآن🔅 ✅با حضور اساتید علوم قرآنی 🔵جلسه نهم: ▫️ارائه دهنده: دکتر احمد اولیایی ▫️دبیر جلسه: جناب آقای مرتضی غرسبان 📆چهارشنبه ۲۰ اسفند، ساعت ۱۲:۴۵ 🌐لینک شرکت در جلسه: http://dte.bz/quranconf
◼️ تسلیت حالیا دست کریم تو برای دل ما سرپناهیست در این بی‌سروسامان‌ها اماما! سالها رنج زندان دیدی و غربت و اسارت را لمس کردی. سالها فراق عزیز دیدی و صبر کردی. شهادت، شیرین ترین طعمی بود که در اوج تلخی‌های روزگار چشیدی. باب الحوائج نامیده شدی؛ چرا که بابی برای راه یافتن به نور ابدی هستی. در جوار حرم دختر کریمه ات پناه گرفته ایم. سایه ای از رحمت الهی را در این آفتاب گرم ثانیه های زمان حس می کنیم. به مهربانی پدرانه ات و حق همسایگی دخترت. نگاهی به ما تشنگان فضل الهی بینداز، تا سهمی از تشعشعات معرفت الهی نصیبمان شود! ✍ حمیده فاتحی @HOWZAVIAN
✅ چاپ دوم کتاب "تیغ هفتاد و دو دم" منتشر شد ♦️تیغ هفتاد و دو دم مجموعه‌ی ٧٢ شعر عاشورایی از شاعر اهل بیت مجتبی خرسندی با رویکرد اجرا در هیئت است. ♦️اشعاری در وزن‌ها وقالب‌های مختلف اعم از:غزل، چهارپاره، غزل-مثنوی، غزال، مسمّط و رباعی که با درون‌مایه‌ مناجات، مدح و مرثیه سروده شده است. ♦️این مجموعه بر اساس مناسبت های مرسوم شب های محرم و صفر، در چهارده بخش چینش شده و سعی بر این بوده که برای هرشب اشعار یک جلسه کامل در دسترس قرار داده شود. همچنین چینش موضوعی اشعار، امکان استفاده از آن‌ها در طول سال را نیز مهیا کرده است. کانال شاعر ✍️ مجتبی_خرسندی @HOWZAVIAN
ده ویژگی یک کنشگر و فعال رسانه ای در شرایطی که به جدی ترین انتخاب سیاسی کشور نزدیک و نزدیک تر می شویم، نقش رسانه ها در ریکاوری حافظه ملت و بیدارنگهداشتن چشمان مردم بسیار حیاتی بنظر می رسد. خیلی نمی توان شفاف سرود ولی در پس واژه ها و کلیاتی بر آن شدم تا ده ویژگی یک رسانه کنشگر را بازتعریف یا مرور نماییم و ان شاالله که سایه کنایه ها، سنگین تر از مصادیق و تاریخی که بر ما گذشت نباشند. ۱.زیر سایه گام برداشته و قلم می زند. وقتی افراط و تندوری از مبانی عبور می کند یا ترس و تفریط از آرمان ها چشم می بندد، تیغ عدالت از نیام در می آید و جیغ رسانه کنشگر نیز بلند می شود. ۲.آنتی پوپولیسم است. یعنی وقتی مدیران جامعه قصد خام کردن مردم را دارند و با الفاظ کف بازاری بجای حل مساله بر طبل شعار می کوبند، شلاق را بر پوست کلفت مدعیان بی عمل فرود می آورد.(از توصیه به جوانی تا سوپرمن هایی که طبق مدعا، ایران را برایمان نگهداشتند!) ۳.در غرق نمی شود. وقتی همه ساکتند و در موقعیتی که ابهام و تناقض و تردید، جامعه را فراگرفته، و فساد برخی مدیران غوغا می کند و عده ای بر فقر و جهل و دوقطبی سوار می شوند و معدودی نیز سواری می دهند، در این میدان غبارآلود، صدای مردم می شوند و خارج از قاعده بازی، مفسد را رسوا می کنند. ۴.رادیکالیسم را برنمی تابد. وقتی جامعه از نقد تهی شده و روشنفکران و دولتمردان در یک صف قرار می گیرند، رسانه ی کنشگر، دست تبانی را رو می کند و چون مشتی بر صورت دولتی و سبک اعلی حضرتی فرود می آید. ۵.با صنعت فرهنگ و هژمونی، بیگانه است. وقتی قدرت از کانال فرهنگ، خیز بر می دارد تا جامعه را در نوردد و با ساخت رضایت فانتزی، فرهنگ توده ای رقم می زند، کنشگر رسانه ای افشا می کند و در خامی و خماری جا نمی ماند.خلاف موج شنا کرده و تلویزیون و سینما و ورزش و سرگرمی و را با میزان خودآگاهی و بیداری ملت سبک_سنگین کرده و حساسیت نشان می دهد. ۶. و هرج و مرج است. همانطور که نظم مکانیکی و موافق طلبی بی روح را بر نمی تابد با بهم ریختگی و دیالکتیک بی نهایت نیز مخالف است. با فرد یا جناحی که ثبات معقول اجتماعی را به چالش بکشد میانه ای نداشته و با هرگونه نافی امنیت جامعه نیز دست به یقه می شود. ۷.فیک نیوزها را پاتوق دشمن می داند. بدون تعارف، افکار عمومی و آرامش خیال مردم را خط قرمز خود دانسته و نسبت به شعور اجتماعی غیور است و زین جهت هرگونه و نوع پیشرفته شان که دیپ فیک نام گرفته را طرح و پازل دشمن تعریف می کند. ۸. است. یعنی از طرف دیگران مهندسی نمی شود و اهل بده بستان نیست و سر اخبار و حقیقت معامله نمی کند. استقلال یک کنشگر رسانه ای مهمترین سرمایه اوست که فروشی هم نیست حتی به قیمت گزافی چون جان و آبرو به نفع اهالی زر و زور و تزویر غش نمی کند. ۹. آرمان فراموش نشدنی است. در نسبت با تولیدات رسانه ای فریب نمی خورد و ساده اندیش نیست. منابع تجاری و منافع سیاسیِ همراه متن های رسانه ای را درک می کند. یعنی هوشمندانه مصرف می کند و زیرمتن (لایه های دوم و سوم هدف) و فرامتن( تاریخ و جغرافیای و زمان و مکان ) هر متنی را واکاوی و رهگیری می کند. ۱۰.حقیقت را رسانش می کند. همزمان که عقلانیت چاشنی کارش بوده، هراسی نیز به جهت زبان گویا و قلم سرخش ندارد. را به چالش می کشد و وانمودها، مجازها و برساخته های اهالی سیاست و تجار را در ریل حقیقت، وزن کشی می نماید. نسبت هر شخص و جناحی را با حقیقت می سنجد و بی تعارف، اعتباریات را برملا می کند. ✍️ علیرضامحمدلو @HOWZAVIAN