#چند_خبر
📌 فشلیسم در تولید و توزیع برق
🔻یارانه 52 میلیونی جریانش چیست؟
#منبأ_بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣 نقش مردم در تحقق شعار سال بررسی میشود
در راستای عمل به رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی، همایش نقش مردم در دستیابی و تحقق شعار سال توسط مجموعه ای از شرکت ها و فعالان اقتصادی تحت عنوان جامعه مجازی کسب و کار، با همکاری سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری شهر مقدس قم، ناحیه مقاومت امام حسن مجتبی(ع) پردیسان، پایگاه مقاومت سلمان فارسی و مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار میشود.
مکان: شهر مقدس قم، پردیسان، بلوار سلمان، مسجد حضرت فاطمه زهرا(س)
زمان: 21 تیرماه ۱۴۰۰ از ساعت ۲۰ تا ۲۳
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
سگگردانی در محل بازی کودکان در بوستانها ممنوع شد
🔹امروز در شورای شهر یک فوریت جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازی کودکان در بوستانهای شهر تهران تصویب شد.
🔹در حال حاضر در اکثر بوستانهای پایتخت با وجود ممنوعیت حضور حیوانات، حیوانگردانی صورت میگیرد و بسیاری از خانوادهها برای بازی کودکانشان با چالش مواجه هستند.
🔹پیش از این هزاران نفر از مردم با ثبت کمپینی در سامانه فارس من خواهان ممنوعیت سگ گردانی در پارکها و میادین شهری شده بودند.
#روزنامه_سراسری_سراج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 پیوند آسمانی
💐 ازدواج امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(ع) به عنوان ازدواج دو شخصیت معصوم و برترین مخلوقات عالم هستی، بعد از نبی اکرم(ص) ابعاد مختلفی برای الگوپذیری دارد؛ هر چند که نه احدی میتواند به عظمت ایشان معرفت پیدا کند و نه توان این را دارد که مانند ایشان شود؛ بلکه بحث در این است که از این بزرگواران الگو بپذیرد و به شمهای از سیره ایشان متمسک شود.
ساده زیستی، قناعت و مهریه کم از شاخصههای مهم اقتصادی این ازدواج با برکت است که حقیقتا جای الگوپذیری دارد و متأسفانه جای خالی آن در جامعه امروز محسوس است. البته این بدان معنا نیست که اثری از ساده زیستی و مهریه پایین اصلا در ازدواجها وجود ندارد؛ بلکه وضعیت موجود در تراز جامعه اسلامی و مردمی که ادعای محبت و پیروی از اهل بیت را دارند نیست.
🔷قول مشهور در باب مهریه حضرت زهرا(ع) این است که مهریه ایشان 500 درهم بوده که به مهر السنه مشهور است. 500 درهم را با هر قاعدهای به نرخ امروز محاسبه کنیم قطعا اختلاف زیادی با مهریههای سرسامآوری دارد که در جامعه فراگیر شده است.
اصولا مهریه پایین در احادیث از ویژگیهای زن با برکت و مهریه بالا از شومی زن شمرده شده است. (من لا یحضره الفقیه،ج3،ص387)
جهیزیه حضرت زهرا از فروش زره امیر مؤمنان تهیه شد که برخی از آنها عبارت بود از:
1- يك پيراهن به قيمت هفت درهم
2- روسری(خمار) به قيمت چهار درهم
3- رو انداز(قطيفه) مشكى خيبرى
4- تختى كه وسط آن را با ليف خرما بافته بودند.
5- دو عدد تشك با روكشى از كتان مصرى كه يكى از آنها با ليف خرما و ديگرى با پشم گوسفند پر شده بود.
6- چهار بالش- يا متّكا، يا پشتى- با رويهاى از پوست حيوانات طائف كه درون آنها از علف اذخر (گياه خشك و سبز رنگى شبيه كاه و نرمتر از آن است كه داراى بوى خوش نيز مىباشد) پر شده بود.
7- پردههایی از جنس پشم
8- حصيرى بافت يمن
9- يك آسياى دستى
10- طشت مسى
11- مشك آبى از جنس پوست
12- ظرف مخصوص شير كه از جنس چوب مىتراشيدند.
13- ظرفى براى آبخورى
14- ظرفی قيراندود برای شستشو
15- سبويى سبز رنگ كه در آن روغن، آرد يا چيزهاى ديگر نگهدارى مىكردند.
16- دو كوزه كوچك سفالى. (امالی طوسی/ ص41)
البته همچنان که واضح است، ملاک الگو پذیری، ساده زیستی و قناعت کردن به حداقلهایی است که برای یک زندگی مشترک لازم است که درهر عصر و زمانی متناسب با شرایط متغیر است.
رسول خدا (ص) از على (ع) پرسيد: همسرت چگونه زنى است؟
امیر مؤمنان(ع) عرض کرد: «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَى طَاعَةِ اللَّهِ؛ خوب ياورى است براى اطاعت از خدا.»
رسول خدا(ص) همين سؤال را از حضرت فاطمه (ع) پرسید و ایشان عرض کرد: شوهرى خوب و شايسته است. سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم براى آنها دعا كرد و عرض کرد: خداوندا! در ميان آنها الفت برقرار نما، و آنان و فرزندانشان را نعمت بهشت نصيب کن، به آنها فرزندانى پاك، طيّب و مبارك روزى نما و در ذرّيّه آنها بركت قرار داده و آنها را امامانى هدايتگر به سوى اطاعت خود قرار ده و آنان را به آنچه كه رضايت تو در آن است راهنمايى فرما. (مناقب آل ابیطالب/ج3/ص356)
یکی از نکات مهم در روابط زن و شوهر همین نکته است که تا چه اندازه میتوانند در عبادت و بندگی خدا یاور یکدیگر باشند. البته عبادت فقط منحصر به نماز و روزه و ذکر و مواردی از این قبیل نیست؛ بلکه در شئون مختلف میتواند مصداق داشته باشد؛ مثلا مرد در حفظ حجاب زن میتواند نقش مثبتی ایفا کند و اگر احیانا همسرش آن طور که شایسته است مقید حجاب نیست با امر به معروف سبب شود که نسبت به این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشد.
از طرفی زن می تواند با قناعت و نداشتن توقعات بیمورد سبب شود که شوهرش آلوده به مال حرام نشود؛ چرا که یکی از دلایلی که مرد به سمت کسب درآمد حرام میرود، درخواستهای بیش از حد و بعضا نامتعارفی است که از طرف همسرش متحمل میشود. اینها همه میتواند مصادیقی از کمک در بندگی خدا باشد.
✍️ بابک شکورزاده
#ازدواج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸یک روز در عراق، یک روز آبسرد
در وقتِ خوابمان دشمن به فتنه است
در آسمانِ ما آیینهای شکست
در خوابِ غفلتیم، در روزگارِ خوش
برجامتان چه شد؟ هر دم بکُش بکُش!
یک روز در عراق، یک روز آبسرد
یک روز جنگِ گرم، یک روز جنگِ سرد
از بیکفایتی پاییز شد زمان
از بیصداقتی مرده است رنگتان
فریاد میکِشیم بر کارِ نابجا
امیدتان چه شد؟ برجام تا کجا؟
هر سال را شما لبخند میزدید
تدبیرتان چه شد؟ فصل خزان رسید
✍ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#برجام
#روحانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#با_کاربران
⁉️ سوال نماینده مجلس از وزیر بهداشت: علت تناقضات رفتاری و آماری در خصوص ویروس کرونا و بیماری کووید 19 چیست؟
#کرونا
#نفوذ
#بردگی_نوین
#کووید19
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✝️☪️ گفتوگوى ادیان و جریانشناسى دیدگاهها
📄منتشر شده در مجله پگاه حوزه
نویسنده: عبدالرحمن حللی
مترجم: حمیدرضا غریب رضا
#گفتگوی_ادیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#چند_خبر
📌 بازداشتهای بدون اطلاع ممنوع
🔻رونمایی از اپلیکیشن همسریابی
♦️ استعفای فرمانده نظامیان آمریکا در افغانستان
#منبأ_بخوانید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🙏 به احترام و حرمت حجاب
💐 وقتی عفاف در حوادث گرم و تلخ سیاست و قدرت، شبکههای سرمایه سالار و مافیای بزرگ رسانههای جهان، خودش را خوب خوب پیدا میکند؛ هر سانسوری را پیش پای خود بر میدارد و در برابر دریدگی مدرن میایستد.
#عفاف #حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ پیاز، گربه و کانال
🔹هر کسی در زندگی خود از برخی چیزها بدش میآید. مثلا من دوستی دارم که از پیاز سرخ شده متنفر است. اگر توی غذایش یک تکه پیاز ببیند، لب به آن نمیزند. حاضر است به شکمش سنگ ببندد و گرسنگی را تحمل کند؛ اما له شدن پیاز را زیر دندانش تجربه نکند. یا دوست دیگری دارم که وقتی گربه میبیند، بدنش مور مور میشود. گربههای شهری را دیدهاید که دُم خود را بلند میکنند و خیلی با ناز و عشوه، سلانه سلانه نزدیک میشوند و خودشان را به آدم میمالند. این لحظات برای رفیقم حکم مرگ و زندگی دارد. همین هم باعث میشود تا گاهی اوقات به فلسفۀ خلقت گربه اشکال کند و بگوید: «مگر قرار نبود گربهها موش بگیرند؟! پس اینجا چه میکنند...؟!» حال این دوستانم برایم قابل درک نبود تا این که من هم نسبت به برخی چیزها همین حس را پیدا کردم. یکی از این موارد، کانالهایی است که امور مربوط طلاب را اطلاعرسانی میکنند. از آنها متنفرم، چندشم میشود، بدم میآید، بدنم مور مور میشود، دندانهایم قریچ قروچ میکند، حالت تهوع پیدا میکنم و ...
🔹حالا چرا؟ اول به خاطر اینکه مثل قارچ زیاد شدهاند. آنقدر زیاد که وقتی منوی«ایتا»یم را نگاه میکنم، سرگیچه میگیرم. تعداد این کانالها را نشمردم ولی حدس میزنم به اندازه دانههای یک تسبیح باشند! آنقدر زیاد که مطمئن باشید اگر قبل از کلمۀ «طلاب» یک کلمه اضافه و جستوجو کنید، کانالی با این نام در ایتا خواهید یافت. کلماتی مانند: شهریه، استخدام، مسکن، امور، معیشت، زبان، ماشین، موبایل، دیوار... . هر روز از چند تای آنها لفت میدهم؛ اما دوباره به بهانهای مجبور میشوم عضویت یکی از آنها را قبولکنم. آرزو دارم روزی از همه آنها خارج شوم ولی انگار مثل بختک به زندگیام چسبیدهاند. یکی نیست بپرسد کند این همه کانال برای چیست؟! شاید کسی در پاسخ به اعتراض من بگوید بالاخره این تعداد کانال لازم است و هر کدام باری از دوش طلاب برمیدارند ولی دلیل دوم من این ادعا را رد میکند.
🔹دوم نیز به این دلیل است که بیشتر مطالبی که در این کانالها منتشر میشود، تکراری است. مثلا ثبت نام شهرک مهدیه، خبری بود که تقریبا در تمامی اینکانالها بازتاب داشت. سوال این جاست اگر هر کدام رسالت و هدف معینی را دنبال میکنند و زمینه فعالیت آنها مشخص است، چه دلیلی دارد که هر نخودی را به آش کانال خود اضافه کنند؟ نکتۀ جالب توجه این که شنیدهام که در پشت پردۀ برخی از آنها یک نفر قرار دارد!
🔹اما آن دلیلی که باعث شد من نسبت به این کانالها حساسیت بیشتری پیدا کنم این بود که مدیران آنها تلاش میکنند به هر وسیلهای مخاطب جذب کنند. من که خودم وقتی پیام تبلیغی در یکی از این کانالها میبینم حس میکنم عنکوبتی تار تنیده و من را وسوسه میکند تا در دام او بیفتم. چه بسیار پیامهای تبلیغی که در این کانالها دیدم که اگر نگویم دروغ بود، راست هم نبود. بگذارید یک شبیهسازی از این کانالها داشته باشم. برای اینکه به کسی هم برنخورد از کلمه پیاز به جای نام حقیقی آنه استفاده میکنم. مثلا در کانالی که «اطلاع رسانی پیاز» نام دارد پیامی میبینم که نوشته است:« توزیع پیاز به قیمت مناسبت» چون بازار این صیفی همه جا لازم، نابهسامان است، روی لینک میزنم و وارد کانال دیگری میشوم که« اطلاع رسانی پیاز و سیب زمینی» نام دارد. پیامی که به بهانه آن وارد کانال شده بودم فیک از آب در میآید و متوجه میشوم که پیام، مربوط به توزیع پیاز در مریخ است. از اینکه گول خورده و به این کانال وارد شدهام به خودم ناسزا میگویم. حال من در این مواقع، حال تاجری است تمام سرمایهاش را در یک قمار از دست داده است. در همین کانال، پیامی سنجاق شده که به چند«پیازکارِ ماهر نیازمندیم» روی لینک میزنم. پیام روی صفحه گوشی نقش می بندد:«آیا میخواهید به ”کانال کاشت پیاز“ بپیوندید؟» پاسخ مثبت میدهم؛ اما هر چه میگردم خبری از پیامی که به خاطر آن وارد آن کانال شده بودم، نمییابم. اینبار به خودم قول میدهم دور هر کانالی که با پیاز خط و ربط دارد نزدیک نشوم. چند روزی میگذرد و من یکی از رفقا را میبینم که یک کیسه پیاز به دست دارد. از او میپرسم: «پیاز از کجا؟» میگوید در کانال «امور پیاز و مشتریان» پیامی گذاشته بودند که فلان جا پیاز کیلویی هزار! دوباره به کانال بر میگردم و این حکایت همچنان باقی است... .
✍ مجتبی عادلپور، عضو تحریریه مدادالفضلاء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💎مدار تکرار
🔻هر روز صبح از خواب بر می خیزم و دست و روی خود را می شویم. صبحانه خورده یا نخورده به سراغ کارهای انباشته شده می روم.
🔻هر روز ظهر با یک کلافگی مفرط خودم را به سفره ناهار می رسانم و چند لقمه را بزور داخل معده فرو می کنم تا صدای قار و قور شکم را ساکت کنم. گاهی چرت بعد از ناهار می زنم.
🔻هر شب تن چاک چاکم را به منزل می رسانم. دست بر خوارکی ها می کشم و با چند قاشق غذا، پیمان می بندم. ساعتی نمی گذرد که تمام ذهن و فکر را به یک فیلم سینمایی می سپارم و بعد از آن می خوابم.
✖️این کار هر روز من در زندگی است.
✖️هر روز شبیه هم و تکرار روز گذشته بی کم و کاست.
❓شما هم اینطور هستید؟
❓فکر کنید تا راهی بیابیم.
✍️سید جواد محمدزاده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
💎مدار تکرار 🔻هر روز صبح از خواب بر می خیزم و دست و روی خود را می شویم. صبحانه خورده یا نخورده به س
❇️نقدی بر مدار تکرار
🔹دوست بزرگواری مطلبی درباره مدار تکرار نوشته اند که البته با نگاه اول کاملا درست است و همه انسانها تقریبا این مدار تکرار را دارند، حتی علما و مراجع. اما اگر به هدف خلقت و فلسفه زندگی از نگاه توحیدی آن بنگریم، مواردی که دوست عزیز ما بیان کرده اند، فقط وسایل و امکانات زندگی ما هستند نه هدف آن.
⏺هر روز صبح بر می خیزیم، اگر کارمندیم داریم کار چند ارباب رجوع را راه می اندازیم، هر روز تصمیم بگیریم بهتر این کار را انجام دهیم. اگر کارگریم، در خط تولید استقلال و عدم وابستگی تلاش می کنیم، پس هر روز را بهتر از دیروز کنیم. اگر محصلیم و درس می خوانیم... اگر مدرسیم و تدریس می کنیم... باید اینگونه به زندگی مادی نگاه کرد. اما در کنار این زندگی مادی، باید فعالیتهای معنوی هم داشت، اگر در تمام کارهایی که می کنیم، اخلاص داشته باشیم و رضایت خداوند را در نظر بگیریم، قطعا عبادت می کنیم. حالا از بحث خود عبادات مفروضه و مستحب هم می گذریم که هر کس در زندگی خود به گونه ای با آن مأنوس است.
👈در پایان فراموش نکنیم این روایت شریف را:
پیامبراکرم صلی الله علیه و آله: کسی که برای به دست آوردن مال حلال تلاش می کند، چنانچه خسته شود و شب را به صبح برساند، آمرزیده می شود.
امالی صدوق/مجلس48/ح9
پ.ن:
#نویسندگان_حوزوی در فضای اندیشه ورزی و ترویج فرهنگ گفت و گوی مکتوب از ایده ها و نظرات نخبگان و فضلای حوزه استقبال می کند.
📌تربیت اصلاحاتی را به جمهوری اسلامی نچسبانید!
امثال هلیا در این جامعه، نتیجه تربیت خانوادگی، دین و مذهب خانواده و دوستان ناباب و تربیت از نوع اصلاحات است، چه ربطی به جمهوری اسلامی داره؟
بله... مریم کوچکینژاد آن است که جمهوری اسلامی میخواهد و تربیت می کند.
همانطور که ساره رقاص آوازه خوان ربطی به جامعه اسلامی مدینه پیامبرندارد.
ساره زنی بود رقاص و مطرب که دیگر در مکه خریدار نداشت... راهی مدینه شد تا از گرسنگی نمیرد.... خدمت پیامبر ص رسید و حال و روزشرا گفت ... پیامبر فرمودند : نمی توانی کارهای گذشته را انجام دهی.
تحت رأفت اسلامی زندگی می کرد تا این که برای پول جاسوس شد.
ساره چه ربطی به جامعه پیامبر دارد؟
✍️ احمد جهانبزرگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸کانون نویسندگان قم و دفتر مهارت افزایی طلوع مهر برگزار می کنند:
🔹سی و یکمین دوره کلاس های آموزشی
🔸(دوره مجازی)
💢کلاس های بزرگسالان(خواهران برادران)
🔹سایت:www.qomqalam
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@TTCIRI
📣 چرا بیخیال هستیم؟
#دمی_با_کتاب
این که ما خیلی بی خیال هستیم برای این است که نمیدانیم سِیر چقدر سنگین است!
نمیدانیم راه چقدر است!
نمیدانیم لغزشها چقدر دامنگیر است.
📒فوز سالک، ص 96، علی صفایی(عین صاد)
#کوتاه_و_گویا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 روزهای بیسردار
🔆 سردار! روزهایی باران بارید و چتر نداشتی، به دریا افتادی و قایق نداشتی، قلاب داشتی و ماهی نداشتی، قمقمهها داشتی و آب نداشتی؛ اما «خدا» داشتی و با خدا کم نداشتی...
🔅تن مجروحت کاری کرد که دنیا بگوید؛ همه را داشتی و چیزی کم نذاشتی.
✍️ ولی معدنیپور، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#خاطرات_مسجد
💐 امشب به بچه ها قول دادیم #دربی را از دست نمیدهید😊
🔸 آقا رضا از جوانان فعال محله، پخش آنلاین مسابقه فوتبال را فراهم کردند. با تشکر از ایشان.
💐 فعالیت فرهنگی تابستانه در محله سیدالشهداء(ع)
🔗 محله سیدالشهداء
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
پ.ن: در برخی محله های پردیسان قم محرومیت فرهنگی و رفاهی کاملا مشهود است، #مسئولان_بیدار_شوند
💢عریضهای بر هلیا
🗓با دیدن معرکه گیری دختر نوجوانی به نام هلیا و انتشار فیلم و تصاویر آن در شبکههای مجازی، برآن شدم تا عریضه ای را بنویسم و به اندیشه متفکرین و دغدغهمندان بسپارم.
🔹دار قالی
1.مشکل اساسی در نظام تربیتی ما، نگاههای بدون گِره و پیوست است.
هلیا و امثال آن تربیت بدون گِره داشتهاند و خروجی تربیت کاریکاتوری هستند.
در موضوع تربیت باید جامع نگر بود و مدرسه، خانواده، مسجد، محیط، اقتصاد، سیاست، جهان، رسانه، معلم و استاد، دانشگاه و حوزه، کتاب، فیلم و سینما، تغذیه، معماری و مبلمان شهری، اشتغال، زیر ساخت های معنویت ... را باهم دید و ارزیابی کرد. هر چند سهم هر کدام از دستگاه ها به مراتب متفاوت و آموزش و پرورش سهم هنگفتی در تربیت دارد.
دانش آموز باید به خانواده گره بخوردو از آنجا به مسجد و از مسجد به اجتماع و سیاست و از آن به دانشگاه و کتاب ...
این مدل دار قالی در تمدن اسلامی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله توانست کرور کرور انسان تربیت کند. شهید حججی، احمدی روشن، رضایی نژاد و هزاران جوان مدافع حرم و دانشمند نخبه علمی و اساتید و طلاب جوان دغدغه مند محصول این دار قالی تمدن ساز تربیتی هستند.
🔹 رسانه
۲.امپراطوری رسانه ای تمدن غرب وحشی، چنان بر بند بند جامعه اسلامی ایران و جهان سیطره پیدا کرده است که هر طوری که آنان بخواهند افکار را منحرف و تکه پاره می کنند.
موضوع دخترکان و هزاران موضوع در یک جامعه اسلامی در مقایسه با شخصیت های تربیت شده فراوان جوانان پسر و دختر یک به بی نهایت است ولی قدرت رسانه ای ما توان بلد کردن و منتشر ساختن آن را ندارد.
در صنعت نانو، هسته ای، موشکی، علمی، دانشگاهی، حوزوی، معلم و استاد، سردار و سرباز، گروه های جهادی، طلاب مخلص، زنان و مادران؛ به اندازه یک جهان انسان تربیت شده است و می درخشد ولی ابر سیاهِ رسانه ای غرب و کم کاری های هدفمند در فضای مجازی، هلیا و دوستان او را بزرگ جلوه می دهد.
🔹مدرنیسم غربی
۳.تمدن غرب وحشی با تحمیل نظام مدرنیته بر جوامع، سیستم زندگی را به یک آشوب پر تلاطم مبدل ساخت. شیوه مقابله، برنامه ریزی فرهنگی، بودجه بندی معرفتی، مدل آموزش، سبک زندگی، راهکارهای جذب، بروز عادت های غلط، اعتیاد، بازی های رایانه ای، منهدم ساختن نهاد خانواده، تیرباران دین و معارف قرآنی، همه دست ساز تمدن غربی است.
برای سامان دادن به هلیاها، مرکز کانونی تولید و تکثیر ویروس منحوس بی هویتی، نهلیسم، خرافه گرایی، ضدیت دین را نشانه باید گرفت و آن را از ریشه کند و سوزاند.
🔴 《راهکار》
در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی موضوع سبک زندگی اسلامی مطرح شده است.
اگر شیخ اعظم انصاری و شهید اول و دوم قیام کردند و پایه حوزه را ساختند
اگر میرزای شیرازی و شیخ فضل الله نوری قیام کردند و با دشمن اجنبی جنگیدند و جریان استقلال را پایه گذاری کردند
اگر آیت الله بروجردی و حائری برخاستند و حوزه و طلبه را جهت دادند.
اگر امام راحل و بهشتی و مطهری و مجاهدان و شهدای عزیز انقلاب را ریل گذاری کردند.
اگر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی تمدن نوین اسلامی را برافراشتند.
ما نیز بعنوان سربازان راه اسلام باید موضوع سبک زندگی اسلامی را پیاده سازی و منتشر کنیم.
✍️سید جواد محمدزاده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰تحلیلی بر رفتار هلیا
در رابطه با هلیا تحلیلهای متعددی را خواندم. شاید بتوان گفت وجه اشتراک تمامی آن تحلیلها این بود که اکثر نویسندگان، کمترین درصد خطا را به هلیا و بیشترین درصد را به عوامل دیگر داده بودند.
از تاثیر فضای مجازی گرفته تا نحوهی تربیت والدین، از ناکارآمدی مدیران فرهنگی تا معضلات اقتصادی و سیاسی، از نظام بیتفاوت آموزشی تا ساختار به دردنخور آموزش و پرورش همه و همه هر کدام سهمی را در این جریان از آن خود کردهاند.
اگرچه کسانی که در صدد آسیبشناسی معضلات جامعه برمیآیند اهل دغدغهاند؛ اما آنچه امروز ضروری به نظر میرسد آسیبشناسیِ آسیبشناسان است .
گویا خود قضیهی بررسی عوامل و آسیبشناسی کردن یک موضوع امروز نیازمند بازبینی و آسیبشناسی است.
طبیعتاً وقتی جریانی مورد تحقیق قرار میگیرد باید تمامی علتهای قریب و بعید آن مورد رصد واقع شود و به هر کدام به اندازهی اثرگذاری، سهمی واگذار گردد .
مهمترین ویژگی انسان اراده و اختیار اوست. انسان به واسطهی قدرت تعقل و تفکر، توان انتخاب و گزینش دارد.
درست است که عوامل مختلف در نوع انتخاب انسان موثر است؛ اما نباید توجه بیش از اندازه به عوامل بیرونی، انسان را از اثر عامل درونی یعنی حق انتخاب و اختیار غافل کند.
متاسفانه امروزه به دلیل مشکلات متعددی که در جامعه شاهدیم، به محض بروز خطا و مشاهدهی ناهنجاریهای اجتماعی از سوی جوانان و نوجوانان، سریعا تمامی ذهنها به سمت پیش زمینههای بیرونی آن ناهنجاری معطوف میگردد و توجه بیش از اندازه به پیش زمینهها جوانان و نوجوانان امروز را افرادی مسلوب الاراده معرفی میکند واین باعث میشود تا نوجوان ما در برابر خطا جسور شده و مسئولیت پذیر نباشد.
به دیگر سخن، او همواره دلایل دیگری خارج از وجود خود را عامل خطایش میداند و همیشه دنبال چیزی میگردد تا او را مقصر جلوه دهد و البته که آسیبشناسی برخی از آسیبشناسان نیز به او در رسیدن به این هدف کمک مینماید.
آسیب شناسان باید بذر تردید را در دل نوجوان بکارند تا حداقل ذرهای به خودش و انتخابش شک کند و از خود بپرسد که چرا من چنین کاری انجام دادم؟!
تحلیلها باید قدرت انطباق صحیح علت و معلولهای حقیقی را به نوجوان تزریق نمایند نه اینکه قلدری را در وجودش تثبیت کنند.
گویا دنبال مقصر گشتن برای خطاها، بخشی از هویت جمعی ما ایرانیان است. وقت آن است تا بدین باور برسیم که بار سنگین اصلاحات را از دوش فرد برداشتن و نهادن آن در متن اجتماعی میتواند زندگی اجتماعی ما را اصلاح کند.
ما قبل از ایجاد تحولات عظیم در ساختار فرهنگی، نیازمند تحول عظیم در ساختار درونی خویش هستیم. تا زمانی که مسئولیت خطای خود را به عهده نمیگیریم هیچ عاملی نمیتواند منجر به دگرگونی حیات جمعی فرهنگی ما شود. تنها روزنهای که بتواند اندک نور امیدی بر گوشههای تاریک اتاق زندگی اجتماعی ما بتاباند، قدرت پذیرش خطا و القای اصل خطاپذیری به دیگران است.
✍️ زهرا ابراهیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
🔰تحلیلی بر رفتار هلیا در رابطه با هلیا تحلیلهای متعددی را خواندم. شاید بتوان گفت وجه اشتراک تمامی
#نقد_کاربران
🔹یک چماق هم بر سر آقای وزیر بزنید!
یادداشت "تحلیلی بر رفتار هلیا" را خواندم فکر می کنم قدری بی انصافی است که نوجوانی تشنه و گرسنه را بر سر سفره ای از انواع اطعمه و اشربه دعوت کنید و بعد بگویید اگر از اینها تناول کنی جسمت را تباه خواهی کرد. چطور ممکن است انواع ابزار ابتذال و گمراهی را در دست فردی قرار دهید و بعد لاف عقل و اراده سر دهید و بگویید خود مهارگر و مسئولیت پذیر باش! تو حق نداری خودت را آلوده کنی چون اراده و اختیار داری!
نمی خواهم آن دختر اینستاگرامی را تبرئه کنم ولی اگر بنا است امثال او چماق هرزگیشان را بخورند پیش تر یک چماق هم بر سر آنها که ادب قمه کشی و عربده کشی یادشان می دهند بزنید.
اگر بنا نیست به مسئولیت خود(مبتنی بر لزوم فراهم آوردن اسباب رشد و تعالی معنوی آحاد جامعه) عمل کنند لااقل بگذارند امثال هلیا سرگردان باشند این سرگردانی بهتر از آن است که نسخه های ابتذال تقدیمشان کنند.
✍️ روح الله شهریاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
پ.ن:
#نویسندگان_حوزوی در فضای اندیشه ورزی و ترویج فرهنگ گفت و گوی مکتوب از ایده ها و نظرات نخبگان و فضلای حوزه استقبال می کند.
🔴 دیوار کشی بین روحانیت و مردم!
🔻 یکی از عوامل فاصله گرفتن مردم از روحانیت، ساختن مجتمع و شهرک اختصاصی برای طلاب است.
♦️ تقلید مسئولین حوزه از سبک شهر سازی غربی، موجب دیوار کشی بین روحانیت و مردم شده است.
🔺 کم رنگ شدن همزیستی اجتماعی روحانیت با مردم، موجب ایجاد فاصله و تعمیق شکاف خواهد شد.
✍️ حسین کاوه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
❇️ «مسئول» یا «مُجری»؟!
🔰 حتما تا به حال توصیهها و نکات زیادی پیرامون مسئولیتپذیری کودک و نوجوان شنیدهاید.
🤔 اما شاید کمتر اتفاق افتاده باشد در مورد معنا و مفهوم «مسئول» دقت کرده باشید.
⛔️ مسئول بودن، به معنای پیروی کورکورانه کودک و نوجوان از دیگران نیست. اگر قرار باشد انتخاب و تصمیمگیری امور مربوط به کودک بر عهده دیگران باشد و او صرفا مُجری امور باشد، پس معلوم میشود هنوز معنای مسئول را به درستی درک نکردهایم.
💠 در مسئولیتسپاری به کودک و نوجوان، باید به دو عامل مهم توجه کرد:
1️⃣ قدرت انتخاب
2️⃣ قدرت تصمیمگیری
♻️ بنابراین، بگذاریم او آزادانه دست به انتخاب بزند و با تصمیمگیری، اقدام به عمل نماید. آنگاه کودک و نوجوان، با علاقه و لذت هرچه بیشتر، مسئولیت مربوطه را انجام میدهد و هیچگاه احساس بیگاری و استثمار نمیکند.
✍️ مصطفی جهانگیری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌عقدههایی که در زمین همسایه گشوده میشود
چند سؤال درباره کلیپی که از رقص و پایکوبی برخی هم وطنان در کشور ارمنستان منتشر شد.
این حجم از افسارگسیختگی چرا؟
ریشهی این آزادی مصنوعی در کجاست؟
برهنهکردن قسمتی از بدن خود و اعضای خانواده در قالب رقص و پایکوبی آیا پذیرفتنی است، آن هم در میان جمعیتی غریبه و بیگانه با فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی؟ آیا وطن انسان آنقدر جای کوچکی است، آنقدر عرصه تنگ است که نمی توان خود را در آن تخلیه کرد، شادی خود را بروز داد؟
چراهایی از این دست فراوانند؛ آزادی به چه قیمتی؟!به قیمت فروخته شدن تن خود وناموس خود؟!
به نظر میرسد عوامل مختلفی در این نوع رفتارهای زننده دخیل هستند.
شاید نوعی عقدهگشایی شخصی و شخصیتی باشد. ظرفیت پایین اشخاص ایجاب میکند که با قرار گرفتن در چنین محیطی شروع به خودنمایی کرده و خود وخانوادهی خود را در معرض دید دیگران قرار دهند. شاید دیگرانی که مد نظر ماهستند هموطنان خود و یا اکثرا جمعیتهای غریبهای از آن کشور هدف هستند که اینگونه رفتارها موجبات خنده، تمسخر، تعجب، تاسف آنها را فراهم کرده. یا که این افراد در خانواده و یا جمع دوستان خود تحقیر میشدهاند و عقدهی حقارت آنها را وامیدارد که دست به چنین اعمال خلاف عفت بزنند و خودی نشان بدهند.
یا نه شاید نظام حاکم بر مملکت خود را قبول نداشته و با قوانین جاری در تضاد هستند و به نوعی میخواهند مخالفت خود را اینگونه به جهانیان نشان دهند. این اشخاص وطن خود را همانند قفسی میدانند که در آن محبوس شدهاند و حق ابراز هیچگونه شادی و نشاط را ندارند. به محض به وجود آمدن شرایط، خود را رها کرده و آزادانه به هر کاری دست میزنند. ولی آیا این شادی و رقص و پایکوبی لحظهای بیحد و مرز، فرجام خوبی خواهد داشت؟
از دیدگاه جامعهشناسان این افراد پس از مدتی به نوعی سرخوردگی و افسردگی ناشی از عمل خود دچار میشوند؛ چرا که آنها با این اعمال خود نیز اغنا نشده و شاید به نوعی عذاب وجدان دچار شده و از طرف دیگر در معرض سرزنش اطرافیان قرار گرفته و در ورطهی هلاکت غرق میشوند.
اینها دردهای جامعهی اصیل و متمدن ایرانی است.پخش شدن چنین کلیپهای رنجآور، نشان از کمکاری نهادهای مسئول دارد. خانواده ها،مسئولین و دست اندرکاران امور فرهنگی، سیاسی، اجتماعی بایستی دلیل اینگونه رفتارها را بررسی کرده و در صدد رفع آنها برآیند.
خداوند انسانها را آزاد آفرید؛ شادی و تفریح در دین دوستداشتنی اسلام جایگاه ویژهای دارد. در برخی روایات آمده که زمان خود را به چهاربخش و در برخی آمده به سه بخش تقسیم کنید؛ از این چند بخش، یک قسمت را به تفریح اختصاص دهید و از این تفریح جهت موفقیت در امور دیگر بهره ببرید. بایستی بستری فراهم شود تا کودک، جوان،نوجوان،بزرگسال و حتی پیرمرد و پیرزن ایرانی در کشور خود احساس امنیت کرده و با رعایت ضوابط و روابط حاکم بر نظام سیاسی- اجتماعی جامعهی خود به شادی و پایکوبی بپردازند.
✍️ طاهره کنگازیان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ شرم و حیا؛ دارایی بزرگ
انگيزهي حقيقي گرايش زن به حجاب، احساس فطري يا غريزي شرم و حياست. شرم و حيا در زن نسبت به بيگانه مانند غيرت در مرد است؛ به عبارت ديگر، درك و شعور فطري و الهام غريزي زن به حفظ خود از دستبرد نااهلان براي ارتقاي ارزش وجودي خويش است.
در شرم و حيا، عشق و اشتياق به عفاف و پاكدامني تدبيری در خلقت و فطرت زن نهفته است که او را وا ميدارد گاهي به صورت ناخودآگاه خود را از چشم نامحرم بپوشاند. به همين دليل، وقتي احساس حجب و حيا را از دست مي دهد در محيط ناامن اجتماع هم كشف حجاب ميكند؛ و برعكس، وفتي احساس شرم و حيا در او زنده است در محيطي كه امنيت كامل هم وجود دارد، باز هم تمايل دارد خود را بپوشاند. احساس حيا و شرم از انجام دادن كارهاي زشت از ثمرات عفاف به شمار ميآيد.
هر قدر اين احساس شرم از زشتيها در انسان بيشتر باشد، عفت او بيشتر خواهد بود امام علي(ع) مي فرمايد: « شرم از خداوند و خلق او باعث عفت و بزرگي ميشود» بدون شك، به تناسب ويژگيهاي روحي و جسمي انسان، آفرينش لباس و پوشش و روي آوردن فطري او به آن يكي از نعمتها و هداياي الهي محسوب ميشود.
در فرهنگ اسلامي، انسان لباس نميپوشد كه تن را عرضه كند، بلكه لباس ميپوشد تا خود را بپوشاند. لباس براي او يك حريم است؛ به منزلهي دژي است كه تن را از دستبرد چپاولگران محفوظ ميدارد و كرامت او را حفظ ميكند.
✍️مهری یزدان پناه
🔗 متن کامل
#حجاب #عفاف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠هفت روش پیشگیری از خشونت در نوجوانان
✔️ چکیده مقاله «روشهای پیشگیری از گرایش نوجوانان به خشونت (با تأکید بر عنصر یادگیری اجتماعی - بر اساس رهیافت اسلامی)»
🖋نویسنده؛مصطفی همدانی، دانشآموخته خارج فقه و فلسفه (استاد حوزه علمیه قم)
🔸خشونت از پدیدههای کهن در رفتار اجتماعی انسانها است. نوجوانان به جهت اقتضای سنی خاص و تأثیری که از محیط خود دارند، بیشتر در معرض رویآوردن به خشونت هستند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل پیشگیری از رویآوردن نوجوانان به خشونت است، در این راستا بر نقش یادگیری اجتماعی در خشونتآموزی ایشان تأکید شده و با این رهیافت، عوامل پیشگیری از خشونت را بر اساس مبانی اسلامی، روانشناختی و جامعهشناختی تحلیل میکند. روش این پژوهش، کتابخانهای است و از تجزیهوتحلیل کیفی استفاده شده است.
🔸نتایج این پژوهش بر وظایف اجزای نظام تعلیم و تربیت (خانواده، همسالان، مربیان مدرسه، نظام آموزشی و رسانهها) در محورهایی چون گسترش رفتارهای محبتآمیز در خانواده و رفتار مربیان، توبیخ الگوهای خشونت و پاداش نگرفتن آنها، فقدان ارزشهای خشونتآموز در دوستیها و تعمیق باورهای معنوی در کنترل خشم و آموختن مهارت جرأتورزی به جای خشونت تأکید دارد
🔗 اسلام و آسیبهای اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN