✴️ رسالت میسیونرها
🔴 علم انسانشناسی برای بهبود وضعیت تبشیر مسیحی ابداع شد
📌میسیونرها در زمان قاجار با تمام قدرت شبهات را شفاهی یا مکتوب در جامعه اسلامی رواج دادند. اما این شبهات برعکس حالت تدافعی به جامعه اسلامی داد و منجر به تشنج بیشتر در جذب افراد به مسیحیت شد. عدم موفقیت باعث شد از علوم روز برای تبشیر مسیحیت استفاده کنند. یکی از این علوم انسان شناسی بود. این نکته را باید گفت که علم انسان شناسی یک علم میسیونری است که برای بهبود در تبشیر توسط میسیونرها ابداع شد. میسیونرها تمام خاطرات و اطلاعات نسیت به هر قوم به صورت مکتوب جمع آوری می کردند تا به وجه شباهات ها وتفاوت ها در تبشیر برسند و با تحلیل این اطلاعات به روش مناسب تر برای تبشیر برسند.
🔗 متن کامل گفتوگوی خبرگزاری حوزه با جعفر هاتف نویسنده و پژوهشگر عرصه میسیولوژی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
اسامی این کشورها را تا به حال شنیده اید!؟
✍️ محمدعلی رنجبر
🔺لسوتو، بابادوس، کومور، موریس، نائورو، پالائو، پاپوآ گینه نو، سان مارینو، سنت کیتس و نویس، ساموآ، سائوتومه، سیشل، سوازیلند، تونگا، تووالو، وانواتو، مالاوی، کیپ ورد، جیبوتی، بنین، بلیز، آنتیگوا باربادو،جزایر سلیمان، جزایر فارور، جزایر مارشال، موریتانی و بسیاری دیگر
🔹اینها اسامی بخشی از کشورهایی هستند که کاملا برنامه ریزی شده و با سیاست های آمریکا تشکیل شده اند و اینک عضو سازمان ملل هستند و هر کدام یک حق رای دارند!
🔹از سال 1945 که سازمان ملل با حضور 51 کشور تشکیل یافته است تا کنون کشورهای زیادی با هدایت آمریکایی ها، به اصطلاح حقوقی مستقل شده اند و اعضای سازمان ملل را به چیزی در حدود دویست عضو رسانده اند
🔹جالب اینجاست که به یکباره شما می شنوید که بالای 150 کشور در سازمان ملل ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده اند!
یا می گویند جامعه جهانی نگران برنامه های هسته ای ایران است!
🔹اما کسی نمی گوید این جامعه جهانی چیست و چگونه تشکیل شده است!؟
کسی نمی گوید که اکثر این کشورها جمعیتشان به سیصد هزار نفر هم نمیرسد!
🔻این نظم اگر ظالمانه نیست پس چیست!؟
#بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🖌 دو الگوی قلمی حوزویان؛
🔆 بررسی قلم شهید استاد مطهری و مرحوم استاد حکیمی
✍️ ابوالفضل طریقهدار
دو استاد گرانمایه، مطهری و حکیمی از جنبههای مختلفی برای عالمان دینی، اسوه و الگویند، که بیتردید یکی از آنها «رواننویسی» در عرصه نگارش فارسی است. حوزویان، معمولا پیچیده مینوشتند و خواننده، هنگام مطالعه دو کار دشوار داشت: یکی فهم مطالب علمی و دیگری باز کردن کلاف پیچیدهی جملهها و عبارتها.
استاد مطهری و حکیمی یاد دادند که چگونه روان و ساده بنویسیم.
اما این دو استاد، در عین رواننویسی، یک تفاوت اساسی هم داشتند و آن، سبک نگارش بود؛ بدین توضیح که:
استاد مطهری در نثر علمی تواناتر بود؛ یعنی در نگارش ایشان، واژهها مستقیما بر معانی خود، دلالت دارند. نمونه بارز این نوع نثر را میتوان در شرح «اصول فلسفه و روش رئالیسم» دید. قبل از ایشان کسی نتوانسته به زبان فارسی روان، مفاهیم دشوار و اندیشهسوزی چون: حرکت جوهری، وحدت وجود، علت و معلول، جبر و اختیار و دیگر مقولههای فلسفی را به قلم فارسی روان بنویسد. از میان همه آثار استاد، بنده نظرم به همان کتاب است، که بسیار سرراست، روان و بدون پیچیدگی، قلم بر کاغذ آورده است.
هیچکدام از اساتید برجستهی معاصر همانند: جوادی آملی، حسنزاده آملی، محمدتقی جعفری، که فارسی نویسند، نتوانستند به این سادگی و روانی بنویسند.
اما در نثر ادبی، استاد حکیمی، زیبا، شورانگیز و شاعرانه مینوشت و از عناصر خیال چون: تشبیه، استعاره و کنایه، فراوان بهره میگرفت و زبان نثر را به زبان شعر نزدیک میکرد.
ولی نکته اینجاست که موضوعات علمی را نباید با قلم ادبی نگاشت، چون خواننده دچار ابهام میشود و باید وقت زیادی صرف کند تا مراد نویسنده را دریابد و گاه معنایی خلاف مقصود او را برداشت میکند؛ برای مثال کتاب «مکتب تفکیک» یا «دانش مسلمین» دو موضوع علمیاند و نوشتن در این فضا باید به نثر علمی باشد؛ حال آنکه استاد حکیمی این دو را هم به سبک ادبی، نگاشته است.
برخی اساتید خوشقریحه در مجله وزین «حوزه» و نیز سرمقالههای مجلهی ارزشمند «آینه پژوهش»، که از شاگردان و علاقهمندان استاد حکیمی بودند، متأثر از قلم ایشان هستند؛ یعنی گرایش آنها به نثر ادبی است.
بنده در یادداشتی با عنوان «سبک نگارش علامه حکیمی» این موضوع را مفصلتر و با ذکر نمونههایی شرح دادهام.
به هر جهت در موضوعات علمی، نثر استاد مطهری (آنجا که خودشان قلم زدهاند، نه کتابهایی که از سخنرانیها جمعآوری شده) الگوست و در نثرهای ادبی، آثار استاد حکیمی.
#استاد_مطهری
#استاد_حکیمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹علی لندی و غافلگیری ما
✍️ احمد اولیایی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
🔻در اوج گسترش سبک زندگی مدرن و تحیر دهه هفتادیها و دهه هشتادیها از گستره وسیع انتخابها، ناگهان علی لندی چُرت هزاران نوجوان هم نسل خودش را پاره میکند، و قلم تحلیلگران فرهنگی را متوقف میسازد. نوجوانانی که این روزها مسیر کلاسهای فوق برنامه تا گیم نتها و فاصله کافی شاپها تا گعدههای شبانه را طی میکنند و میان انتخاب والدین یا سلبریتیها به عنوان مرجع فکری مردّدند. و تحلیلگران فرهنگی اجتماعی که فرهنگ را در فضای ناامیدی تحلیل میکنند، و نوجوانان این جامعه را غرق شده در هجمههای فرهنگی مدرن و پست مدرن میدانند. هر دو گروه در مانند پدیدههای «علی» غافلگیر شدهاند و البته بیدار.
چه میشود که علی لندی نه در یک فرایند فکری بلکه در لحظه، کاری را انجام میدهد به نظر ما خارقالعاده میآید. حضور قهرمانانه، کنش معقولانه، شجاعت و ایثار، تفکر اجتماعی و خانوادهمحوری بهجای فردگرایی و مسئولیت پذیری غیر قابل وصف تعابیری ست که میتوان به این کنش او منتسب کرد. این کنش نه یک فعل جوارحیِ صرف بلکه حاصل فرایند فرهنگی است. فرایندی که نه لزوما عیان اما زنده در درون او و جامعه همیشه در حرکت بوده است. این فرایند با خلقت آغاز شده و مبتنی بر بخش ذاتی فرهنگ استوار است. مادامی که قائل به بخش ذاتی فرهنگ باشیم باید عنصر «امید» را به تحلیل پدیدههای فرهنگی بیافزاییم. علی لندی نماینده نسل نوجوانان امروز است که امیدان آینده جامعهاند و در بزنگاههای اجتماعی فرهنگی آن کار که قرار ست را، انجام خواهند داد.
#ایثار #اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
◼️ انا لله و انا الیه راجعون
◾️روح مطهر علامه حسن زاده به ملکوت اعلا پیوست.
#علامه_حسن_زاده
#علامه_حسن_زاده_آملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✍ فرازهایی از الهینامه علامه حسنزاده رحمت الله علیه
🍃 به سوی تو آمدهام؛ به حقّ خودت مرا به من برمگردان الهی!
🍃 الهی! پیشانی بر خاک نهادن آسان است، دل از خاک برداشتن دشوار.
🍃 الهی! تو پاک آفریده ای، ما آلوده کردهایم.
🍃 الهی! گرگ و پلنگ را رام توان کرد، با نفس سرکش چه باید کرد؟
🍃 الهی! انگشتری سلیمانیام دادی، انگشت سلیمانی ام ده.
🍃 الهی! اگر ستّارالعیوب نبودی، ما از رسوایی چه میکردیم؟
#روحش_شاد
#علامه_حسن_زاده
#علامه_حسن_زاده_آملی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠اجتماع بزرگ جاماندگان اربعین حسینی در شهر مقدس قم
سخنران: استاد سید حسین مومنی
با مداحی مداحان اهل بیت (ع)
♦️یکشنبه۴مهر مصادف با شب اربعین۱۴۰۰
بلوار پیامبر اعظم؛ عمود ۸۳
🔺شروع پیاده روی ساعت ۲۲ عمود ۶
⛔️با رعایت دستورالعمل های بهداشتی
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸اربعین دیگر یک واژه نیست
✍️ علی کردانی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
شلوغی جادهها و عظمت اربعین به جمعیت نیست؛ ازدحام جادهها جوشش چشمههای خون خدا از چهار سوی عالَم است.
اربعین دیگر یک واژه نیست؛ بلکه کتابی پر از ماجراهای خواندنی و ماندنی است.
ویزا، پاسپورت، دینار و مرز چند سالی است جزو سبد کالای اساسی عاشقان شمرده میشود.
چشمهای منتظران بیحد و مرز به مرزها خیره است و دلهای عاشقانی که منتظر مِهرِ مُهرهایی است که ویزا صادر میکند و قدمهایی که تاول را انتظار میکِشد و دفترهایی که به انتظار نشستهاند تا قصهها و غصهها را به تصویر بکشند و قلمهایی که قدم میخواهد تا شروع به نوشتن کند.
اندوه راه را با چای سیاه عراقی میپیمایم و شیرینی راه را از شیرینی چای میچشم.
حکایت آنجا جالبتر میشود که یک مقصد همه مبدأها را میخواند؛ مبدأهای مختلفی که به سوی یک مقصد روانهاند هدفی بیش ندارند؛ طوفانی در کار نیست، اما طوفان به پا میکنند.
گامهای مستمر از استمرار گریهها بود؛ با گریهها اربعین جریان گرفت؛ گریههایی که نگذاشت خون حسین فراموش شود.
حسین قصه بیپایانی است که ظالمان و یزیدیان را پایان میدهد و قدمهایی که به سویش میآید و دلهایی که ندای عدالت سر میدهد، چنان کاخ ظالم را میفشارد که قبض روحش میکند.
حسین «حالا حالاها» با ظالمان کار دارد؛ چرا که گامهای خسته، ظالمان را خستهتر کرده و اشکهای در مسیر، فرعونیان را غرق دریا کرده است.
زیباتر از فاصله نجف تا کربلا فاصلهای نیست؛ فاصلهای که مأموریتش وصل کردن است؛ دلها را به هم و اشکها را به دریا میرساند.
با شروع حسین ظاهر و در حریم حسین کامل میشود؛ اربعین روایتی از شروع حسین است؛ حسین تازه شروع شده است.
#اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نوشته_جات
🔗 مروری بر دیدگاه نویسندگان حوزوی
✍️ بابک شکورزاده در مطلبی با عنوان « فساد در عالم نمایش» نوشت:
بحث حجاب ومحدوده حریم محرم و نامحرم از چالشهای جدی و معضلات عرصه فیلم و هنر به خصوص درباره بازیگری زنان است.
نکته مهمی که نمیتوان منکر آن شد این است که اساسا مقوله حجاب و بازیگر محجبه در وادی فیلمسازی جایگاه خاصی ندارد و اگز زنی بخواهد با ضوابط شرعی بازیگر باشد معمولا مورد توجه قرار نمیگیرد. نمونه و مصداق عینی این ادعا «الهام چرخنده» است که بعد از اینکه حجاب برایش به عنوان یک باور و التزام عملی درآمد عملا بایکوت شد و انگهای مختلفی مثل ریاکاری به او زده شد و به نوعی مطرود عالم نمایش شد. این وضعیت به روشنی گویای این است که وضعیت حجاب در وادی فیلم و سینما چه جایگاه تأسف انگیزی دارد.
🔗 متن کامل...
✍️مجتبی میرزایی در تجلیل از علی لندی نوجوان فداکار نوشت:
نوجوانان سرزمینم... بدانند که قهرمان واقعی بت من و سوپر من و مرد عنکبوتی نیست.
بدانند که برای قهرمان بودن نیازی به هیکل و لباس خاص و سلاح خاص نیست.
🔗 متن کامل ...
✍️ محمدجواد محمودی در مطلبی با عنوان «بیمایه، فطیره» نوشت:
یادمون نره،
اول هدایت #خودمون،
بعد دیگران!!!
أَدْعُو إِلَى #اللَّهِ
عَلَىٰ #بَصِيرَةٍ
🔗 متن کامل ...
✍️ حمید فخیمی نوروز نوشت:
🔹هم نشینی با افرادی که اهل علم و تقوا نیستند در روند نگرش و عملکرد ما بسیار مهم هست.
( از اساتید میفرمودند علامه طباطبایی فرمودند یکی از علل پیشرفت من دوری از نا اهلان بود)
🔗 متن کامل ...
✍️عباس بهمنی هم با دوبیتی خود از علی لندی یاد کرد:
با اقتدار و با شکوه و سربلندی
حتّی میان کوهی از آتش بخندی
نامت همیشه جاودان باشد چو ایلم
تا داری ای ایران من ، امثال ِ لندی
✍️ جلال و بی بی خانم هم در صفحه ایتای خود نوشت:
یاد او هر جا که باشد، می شود آنجا حرم
محضر شاه کرم
باز با نام قتیل اشکها اعجاز کن
با دلت پرواز کن
🔗 متن کامل ...
✍️ معصومه حیدریانمنش نوشت:
یک سال به راه و موکب و هدف می اندیشی
قلک ات را هزار تومان هزار تومان پر می کنی
و وقتی نزدیک اربعین می رسد
از یک جا که نه سه جا برای رفتن تو را می خوانند و تو با اشتیاقی لایدرک و لا یوصف از قرآن إذن می گیری و راهی می شوی
اما همین که به جاده ی حسین می رسی
باید برگردی
🔗 متن کامل...
✍️مرضیه رمضانقاسم نوشت:
این روزها دلم یک خبر خوش میخواهد
از آن خبرهائی که آدم از شنیدنش اشک شوق بریزد.
از همان خبرهائی که قولش را به ما دادهاند و هیچ خبری جز شنیدن خبر ظهور قلب مجروح از فراق همنوعانمان را مرهم نمیگذارد.
🔗 متن کامل ....
#اربعین #ادبیات #یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 دوگانههای سرنوشتساز
✍️بهروز دلاور، عضو تحریریه مدادالفضلاء
عدهای مسلمانانه زیست میکنند و عدهای تمام عمرشان مشغول یافتن اسلام و حقوق آنند.
عدهای متخلقاند و با عملشان عارف و واصل به دریای بیکران معارف الهی شدند و عدهای صبح تا به شب در جستجوی استاد اخلاق و جلسات پند و...
عدهای آنقدر علمشان عمیق است که تا (باء) بسم الله را می گویی، تا (تاء) تمت را برایت میخوانند اما عدهای تمام عمرشان به دنبال این هستند که کدام کتاب را بخوانند بهتر است و آخر هم نخوانده با کتاب ها خداحافظی میکنند.
عدهای در گیر و دار چه کنم، چه کنم های زندگی بازیرکی خود را در آغوش شهادت می اندازند و عدهای از دنیای شهیدان تنها آرزوی شهادت را به ارث می برند.
عدهای دینشان تمام حقیقت وجودشان است و بدون شک و تردید جان را نثارش میکنند، اما عدهای دیگر آن را میخواهند تا جان و مالشان را حفظ کنند.
عدهای زندگی ساده دارند اما از عمق جان راضی و راحت اند، اما عدهای دیگر با وجود میلیاردها سرمایه حتی یک لحظه هم آرامش بر وجودشان حاکم نیست.
عدهای هر روز عمر را چشمه ای برای اندوختن می دانند و عدهای دیگر در طول روز از چشمه ها عبور میکنند و صرفا حسرت ننوشیدن از چشمه را می چشند.
عدهای ازدواج میکنند تا زندگی برایشان لذت بخش باشد، اما عدهای پس از سال ها زندگی تازه میخواهند لذت های زندگی را ببینند و گاهی هیچ وقت نمی بینند.
عدهای آنقدر مصمم به اهدافشان فکر میکنند و جلو میروند که گویی تمام جهان برای اهداف ایشان آفریده شده، اما عدهای دیگر همیشه در کنار کاغذ و قلم صرفا اهدافشان را مینویسند و آخرش با شک و تردید با دنیا خداحافظی می کنند.
عدهای با نگرش های راهبردی و کلانشان جهان را به زیر چتر اندیشه های خود می کشند و عدهای دیگر با نگرش های سطحی و خردشان روزنه های امید را به روی خود میبندند.
عدهای در حال ساخت جهانند و عدهای دیگر به تماشا نشسته و از ساخته های دیگران پرسش میکنند.
عدهای هنگام پیشنهادهای بسیاری که در طول روز به ایشان می شود قاطعانه تصمیم می گیرند و نظرشان را اعلام می کنند و عدهای دیگر منتظر می مانند تا دیگران نظرشان را اعلام کنند.
عدهای میدانند چرا در این دنیا زندگی میکنند و عدهای دیگر تازه میخواهند بدانند.
خلاصه بگویم عدهای شده اند و هر لحظه در حال شدن هستند اما عدهای همیشه میخواهند بشوند.
و هزاران عده دیگر
فاصله این عدهها بسیار است. در گیرودار روزمرگیها و تکرارها جزء کدام عده هستیم؟!
#تمدن_اسلامی #حکومت_دینی
#دولت_اسلامی #انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️ به سوی وادی نور
✍️ نجمه صالحی، عضو تحریریه مدادالفضلاء
پیرمرد بین راه ایستاده بود، با دست ما را به سوی سه جوان که سینیهای بزرگ به سر داشتند، هدایت میکرد. جوانان میان راه نشسته بودند و سر به زیر، نگاهشان به قدمهای عابرین مشتاق رسیدن به محبوب، دوخته شده بود.
پیرمرد با زبان عربی و صدای بلند« هلا بیکم بزوار» و «تفضل یا زوار » میگفت و از اینکه عابری دانه خرمایی از سینی برمیداشت، لذت میبرد و عزمش را برای جذب سایرین جزم میکرد.
انگار همانقدر که ما اضطراب نرسیدن به پیادهروی و گام نهادن در این مسیر را داشتیم، عراقیها اضطراب نداشتن زائر و مهمان موکب آزارشان میداد؛ خندههای پیروزمندانهٔ رئیس عشیره، هنگام توقف زوّار دیدنی بود.
همه در این مسیر یکدل و یکرنگ شده بودند تا جلوهای از روزهای ظهور را رقم بزنند. به قول استاد شجاعی:«دو مانع اصلی ظهور است؛
۱-عدم آمادگی مردم برای اتحاد در دفاع از امام
٢-قدرت غالب جبهه استکبار است. اما #اربعین آرامآرام مسیر تاریخ را، با حذف این دو مانع عوض میکند! منتقمین حسین علیه السلام میآیند تا لشکر آخرالزمانی اربعین را با دو نشان همدلی و وفاداری سازماندهی کنند.»
مردم با پرچمهای سبز و سرخ و سیاه با نوشتههای« لبیک یا حسین»، «یا مهدی»، «یالثارات الحسین» و... در حال حرکت به سوی وادی نور بودند و عدهای پای برهنه در این راه گام نهاده بودند زیرا ورود به سرزمین مقدس را با «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ ۖ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ»* کامل میپنداشتند.
تجربهٔ زیستهٔ مردم در این مسیر، پرشورترین تجربه از مناسک عظیم مسلمانان است حتی عظیم و با شکوهتر از مراسم حج، این حرکت بزرگ آخرالزمانیترین مناسک و شبیهترین تصویر زمان ظهور موعود را ترسیم میکند؛ روزی که هزاران دل مشتاق بیصبرانه منتظر رویت آن است.
🍃اللهم عجل لولیک الفرج🍃
*طه/12
#اربعین
#خاطرات_اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 شیفته دانش
✍️ علی بهاری، عضو تحریریه مدادالفضلاء
1- در دانشگاه استاد توانمندی داشتیم. پر از تجربه و نکته کاربردی. دو جلسه از درسش باقی مانده بود. التماس میکرد بیایید تمام کنیم. بچهها طفره میرفتند. عاقبت کلاس را با دو نفر (من و یکی از دوستان) تشکیل داد.
2- قرار شد با استادش مجمع البیان بخوانند. از اول حمد تا آخر ناس را خواندند. هر روز کلاس، بدون تعطیلی. بعد از اتمام، استاد تفسیر یک آیه را خواست. شاگرد هر چه فشار آورد به یادش نیامد. استاد گفت: «دوباره بخوانیم» و خواندند. از اول تا آخر!
3- خدایش بیامرزد! شیفته دانش بود.
#علامه_حسن_زاده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN