#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_دوم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
✳ تفسیر آیه اول: "الم"
🔹از حروف مقطعه است و مفسرین در این خصوص بیانات و نکات زیادی دارند که در جای خودش بیان شده است. (در این جلسه طرح نشد.)
✳ تفسیر آیه دوم: "تلک آیات الکتاب الحکیم"
🔹اثبات حکیم بودن قرآن به دو روش إنّی و لمّی امکان دارد:
🅾 برهان لمّی: (از علّت به معلول رسیدن)
🔸خداوند متعال - به عنوان آفریننده قرآن - حکیم است، بنابراین معلول و اثر خداوند هم حکیم خواهد بود.
🔸آیه ۲ سوره مبارکه احقاف "تنزیل الکتاب من الله العزیز الحکیم" به همین برهان اشاره دارد.
🅾 برهان إنّی: (از معلول به علت رسیدن)
✳️ از آثار قرآن کریم میتوانیم به حکیم بودن قرآن پی ببریم.
✳ با مطالعه تاریخ صدر اسلام و شرایط حاکم آن زمان قبل از نزول قرآن و مقایسه آن با تاریخ اسلام بعد نزول از قرآن، موفقیتهای به دست آمده در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بعد از نزول قرآن به خوبی فهمیده میشود که بدون تردید به جهت بهرهگیری از آیات قرآن بوده و نشان از حکمت قرآن کریم است.
✳️ آیه ۲ سوره مبارکه لقمان "تلک آیات الکتاب الحکیم" به همین برهان اشاره دارد.
تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_سوم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
✳️تفسیر آیه سوم: "هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْمُحْسِنِينَ"
✅نکته اول:《تفاوت هدایت و رحمت》
👌هدایت ناظر به مرحله عقل انسان و رحمت ناظر به مرحله قلب انسان است
♻️ با توجه اینکه انسان دو بعدی است (عقل _ قلب) برای رشد هم نیاز به بینشها دارد و هم گرایشها.
🔹 قرآن کریم با درگیر کردن عقل بینش انسان را بیشتر میکند و با درگیر کردن دل و قلب، گرایش انسان را هدایت میکند.
♻️مرحله عقل مربوط به شناخت از جهان است و مرحله قلب، گرایش به جهان را نشان میدهد.
♻️بعضی انسانهای گمراه، شناخت خوبی ندارند و بعضی دیگر گرایش مناسب را ندارند. ابوجهل، ابوسفیان و ... که در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله حاضر بودند، قطعاً معجزات رسول خدا را دیدند و شناخت خوبی داشتند ولی متأسفانه به جهت اینکه قلب و دل آنها رشد نکرده بود، نمیتوانستند نسبت به رسول خدا گرایش پیدا کنند و ایشان را به عنوان رسول خدا قبول کنند.
🔸آیه ۱۴ سوره نمل "وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَ عُلُوًّا" به همین مسئله اشاره دارد.
♻️بنابراین در این آیه شریفه هدایت ناظر به عقل و رحمت ناظر به قلب انسان است.
✅نکته دوم: 《مراتب هدایت》
💠 خداوند در این آیه شریفه فرموده است هدایت و رحمت مخصوص محسنین است اما در آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره میفرماید: قرآن کتاب هدایت برای همه مردم است.《شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُديً لِلنَّاسِ》
❇️ راه جمع بین دو آیه شریفه این است که هدایت دارای دو مرحله است:
🔅مرحله اول: ارائه طریق (برای همه بشریت)
🔅مرحله دوم: ایصال الی المطلوب (برای گروهی خاص)
✅ یک مثال برای تقریب به ذهن:
وقتی کسی از ما آدرسی میپرسد به دو صورت ممکن است او را راهنمایی کنیم: گاهی فقط به صورت شفاهی یا کتبی مسیر را به او نشان میدهیم و گاهی فرد را تا رسیدن به مقصد همراهی میکنیم؛ اولی ارائه طریق و دومی ایصال الی المطلوب است.
💠بنابراین آیاتی که هدایت قرآنی را برای عموم انسانها مطرح میکند، مقصود همان ارائه طریق است ولی برای کسانی که به آیات قرآن عمل کنند و محسن باشند، هدایت دیگری وجود دارد که علاوه بر نشان دادن مسیر، فرد محسن را تا رسیدن به مطلوب همراهی میکند.
💠به بیانی دیگر هدایت عام (ارائه طریق) هدیه خداوند برای همه انسانهاست ولی هدایت خاص (ایصال الی المطلوب) از آنِ گروه خاصی از انسانهاست.
✅نکته سوم: 《نسبت احسان و تقوا》
❇️ خداوند در این آیه شریفه هدایت را مخصوص محسنین میداند ولی در آیه ۲ سوره مبارکه بقره هدایت را مخصوص متقین میداند؛ چه تفاوتی بین این دو آیه وجود دارد؟
❇️ برای محسنین در قرآن دو معنا ذکر شده است:
🔅۱- کسانی که در تعاملات اجتماعی در حقّ دیگران، کارهای شایسته انجام میدهند.
🔅۲- کسانی که اعمال و رفتارشان نیکوست و اصطلاحا عمل را به بهترین شکل انجام میدهند.
♻️ احسان به معنای دوم مرتبه بالاتری از تقواست.
🔰 آیه ۱۲۸ سوره مباركه نحل:《إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذينَ اتَّقَوا وَ الَّذينَ هُم مُحسِنونَ》و روایت《قال جبرئیل یا رسول الله حدثنی ما الإحسان؟ قال: الإحسان أن تعمل لله کأنک تراه فإن لم یکن تراه فإنه یراک (بحارالانوار، ج 59، ص 260 و 261؛ الدرالمنثور، سیوطی، ج 1، ص 93) اين برترى را تأييد میكند.
تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_چهارم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
📚 تفسیر آیه چهارم: "الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ"
🅾 نکته اول: 《نماز در کنار زکات》
✳️ در این آیه خداوند متعال برای معرفی محسنین دو واجب را معرفی میکند (نماز + زکات)
قرار دادن زکات در کنار نماز، نشان میدهد که برای رسیدن به قرب الهی هم عبادات بدنی لازم است هم عبادات مالی و انسان برای رشد، علاوه بر عبادت بدنی نیاز به عبادت مالی هم دارد.
✳️ انسان برای رسیدن به نهایت قرب الهی باید ولایت خدا و عشق خدا را در دل داشته باشد. این عشق زمانی در دل انسان رسوخ می کند که سایر عشقها و وابستگیها از دل انسان بیرون رود.
🔸انسانهای عادی معمولاً اموال خودشان را بسیار دوست دارند و اموال برایشان عزیز است در حالی که برای رسیدن به خدا باید دل انسان از دوست داشتن اموال خالی شود.
🔹آیه شریفه ۹۲ سوره آل عمران به همین مسئله اشاره دارد: "لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ"
✳️ در قرآن کریم انفاق واجب بیشتر با واژه《صدقه》میآید و انفاق مستحب خصوصاً در سورههای مکی با واژه《زکات》 میآید.
🅾 نکته دوم:《نماز و زکات سرلوحه همه واجبات》
✳️ جهت اینکه در این آیه شریفه فقط به نماز و زکات اشاره شده این است که اگر کسی این دو واجب را انجام دهد، قطعاً باقی واجبات را نیز انجام خواهد داد.
🅾 نکته سوم:《اعتقاد به آخرت یعنی اعتقاد به وجود بینهایت》
✳️ خداوند متعال در این آیه شریفه از میان سه اعتقاد اصلی (توحید، نبوت و معاد) و دو اعتقاد مذهبی (عدل و امامت) فقط اعتقاد به معاد را بیان فرموده است.
❓چرا سایر اعتقادات مطرح نشده است؟
🔰پاسخ اول:
اعتقاد به توحید و نبوت از جملات قبلی فهمیده میشود. قطعاً کسی که نماز میخواند و زکات میدهد، توحید و نبوت را باور دارد.
🔰پاسخ دوم:
اعتقاد به آخرت یعنی اعتقاد به وجود بینهایت؛ بنابراین اگر اعتقاد به زندگی بینهایت داشته باشد قطعاً به دنبال ساختن خود برای زندگی بینهایت میرود. بنابراین این نگاه، تاثیر خودش را در زندگی میگذارد.
🅾 نکته چهارم:《مقصود از کلمه یقین》
✳️ کلمه یقین به معنای باور و عبور از مرحله ظن و گمان است.
✳️ یقین در کتب اخلاقی سه مرحله دارد:
♦️مرحله اول: علم الیقین
🔹رسیدن به یقین با علم و منطق؛ در موضوع ما اعتقاد به معاد با استدلال و دلیل عقلی و منطقی که در کتب اعتقادی بسیار است.
♦️مرحله دوم: عین الیقین
🔹رسیدن به یقین با شهود و مشاهده؛ در بحث ما یعنی انسان معاد را با کشف و شهود مشاهده کند.
شبیه به داستانی که مرحوم کلینی رحمه الله در باب 《حقیقت ایمان و یقین》 از 《کتاب ایمان و کفر》 نقل میکند 👇👇👇
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله بعد از نماز صبح نگاهش به جوانی افتاد و از او پرسید: حالت چگونه است؟ آن جوان که حارث بن نعمان انصاری بود، عرض کرد: نسبت به بهشت و جهنم به یقین رسیدهام ... .
♦️مرحله سوم: حق الیقین
🔹به معنای متحد شدن با حقیقت و در بحث ما متحد شدن تمام اعضاء و جوارح انسان با معاد.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
#خبر
جمعی از طلاب جدیدالورود مدرسه علمیه رضویه بیرجند با حضرت آیت الله عبادی نماینده معزز ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار و گفتگو کردند.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
هدایت شده از پذیرش حوزه علمیه خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اولین چیزی که مردم از طلبه انتظار دارند چیست؟
🌺دنیای طلبگی ، دنیای امید و شور و نشاط
🌱 خدایا شکرت که طلبه شدم❤️
📲 کلیپ : اثر تولیدی خانم عارفه رموزی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @pazireshkh
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_پنجم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
✳️تفسیر آیه پنجم: "أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ"
🔰 نکته اول:《دو توصیف برای محسنین》
👌خداوند متعال در این آیه شریفه دو توصیف برای محسنین بیان میکند:
۱- توصیف به هدایت
۲- توصیف به فلاح
❓سؤال: در آیه قبل خداوند متعال سه صفت برای محسنین بیان کرد: اقامه نماز، ایتاء زکات و یقین به آخرت؛
آیا دو صفتی که در این آیه شریفه بیان شده در عرض همان صفات است یا غیر از آنهاست؟
♻️ نکتهای که در تفاوت این دو دسته صفات میتوان بیان کرد این است که:
🔅 آن سه صفت به اعتبار اعمال محسنین است.
🔅 این دو صفت نتیجه آن اعمال است.
🔸 یعنی یک سلسله اعمال از سوی محسنین انجام میشود و خداوند متعال به عنوان پاداش و نتیجه آن اعمال صفاتی را برای آنها قرار میدهد.
🔰 نکته دوم:《تفسیر اولئک علی هدی من ربهم》
♻️ در آیه سوم خداوند متعال فرمود: "هدی و رحمة للمحسنین"، در این آیه شریفه هم هدایت محسنین را مطرح کرده است.
❓سؤال: آیا این هدایت با هدایت مطرح شده در آیه سوم یک چیز است یا فرق میکند؟
♻️ ظاهر این است که فرق میکند:
🔅هدایت در آیه سوم هدایتی است که خداوند بر محسنین عرضه میکند و در اختیار آنها قرار میدهد.
🔅هدایت در آیه پنجم هدایتی است که خداوند متعال امضا میکند یعنی هدایتپذیری آنها را قبول میکند و تأييد میکند که آنها به مقتضای هدایتی که به آنها عرضه شده، عمل کردهاند.
🔰 نکته سوم:《تفسیر اولئک هم المفلحون》
♻️ بررسی واژه فلاح در قرآن کریم
🔸 بسیاری از مفسران فلاح و فوز را مترادف دانستهاند و هر دو واژه را رستگاری معنا کردهاند.
🔸 اما به نظر میرسد این دو واژه، دو تعبیر مختلف هستند و با دو عنایت ویژه به کار میروند گر چه در نتیجه یکی هستند.
♻️ فوز: به معنای نجات یافتن است؛ "مَفَازَة" به صحرای بیانتها و وسیعی گفته میشود که به خاطر وسعتش معمولاً انسانها در آنجا راه را گم میکنند و نمیتوانند به مقصد برسند. وقتی کسی از چنین صحرایی عبور کند و به مقصد برسد، میگویند: "فَازَ"
🔅استعمال این واژه در قرآن کريم به این معنی است که گویا زندگی انسان مثل یک صحرای پهناور است که عوامل ضلالت و گمراهی فراوانی در آن وجود دارد و مؤمن کسی است که در این صحرای پهناور زندگی راه خود را پیدا کند. به این اعتبار میگوییم: "فوز" و مؤمن را "فائز" مینامیم.
♻️ فلاح: از ریشه "فلح" به معنای شکافتن است؛ وقتی چیزی که محکم است را میشکافند به آن "فلاح" میگويند.
🔅 به کشاورز "فلّاح" میگویند چون با ابزار کشاورزی زمین را میشکافد و به عمق آن دست مییابد.
🔅 به مؤمن هم "مفلح" گفته میشود به اعتبار اینکه نفس انسان مؤمن به زمینی میماند که برای بهرهبرداری از آن باید به عمق آن نفوذ کند و استعدادهای درونی خود را شکوفا سازد.
✅ انسان مؤمن با اعمال صالحی که انجام میدهد سرزمین نفس خود را میشکافد و زراعت میکند. "الدنیا مزرعة الآخرة".
تهیه کننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
هدایت شده از حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی
40.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 پرسش و پاسخ با امام جمعه بیرجند/ قسمت اول - صبر
🔻گروه رسانه ای شمیم به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان گزیده ای از جلسات پرسش و پاسخ جوانان با حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علیرضا عبادی، نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی را برای نخستین بار از وبسایت و شبکههای اجتماعی منتشر نموده است.
📎لینک
🌐 https://aparat.com/v/U9Amp
◀️ عضویت در کانال👇👇
❇️ @ebadi_khj
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_ششم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
✳️ تفسیر آیه ششم: "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ"
🔰نکته اول: شان نزول آیه
♻️این آیه شریفه در مورد یکی از دشمنان رسول گرامی اسلامی "صلی الله علیه وآله و سلم" به نام نضر بن حارث است.
💢این شأن نزول هم در تفاسیر شیعه و هم تفاسیر اهل سنت بیان شده است.
❗️ویژگی شخصیتی نضر بن حارث:
🔸نضر بن حارث یکی از تجار و بازرگانان صدر اسلام بود؛ او با قصهگویی و نقّالی همراه با آوازخوانی از افسانههای ایران و روم و داستانسرایی به مقابله با آیات قرآن کریم و رسول اکرم "صلی الله علیه وآله مشغول میپرداخت و میخواست آیات شریفه قرآن را هم نوعی داستانپردازی معرفی کند.
❌معایب تبلیغ حارث:
🔸به جهت محتوای تبلیغی حارث، انسانهای اندیشمند و عالم جذب این فرد نمیشدند.
🔸انسانهایی که معمولا از عقلانیت به دور بودند و جذب او میشدند هم بعد مدتی متوجه اشتباه خود میشدند و از او فاصله میگرفتند.
🔰نکته دوم: تفاوت شان نزول با مفهوم آیه
🔹شأن نزول به معنای انگیزه نزول آیات قرآن است که موردی و جزئی است در حالی که مفهوم آیه به معنای استفاده کلی از آیه به شکلی است که در تمام زمانها و مکانها در همیشه تاریخ مصداق پیدا کند.
♻️ شأن نزول آیه شریفه در مورد شخصیت نضر بن حارث است و اینکه خداوند متعال از او صحبت کرده به جهت فعالیتهای لغو و باطل او در قالب بیان قصهها و افسانههای دروغ ایران و روم است که در زمان رسول اکرم صلی الله علیه وآله انجام داده است لکن برای مفهومگیری این آیه شریفه میتوانیم مفهوم لغو و باطل را گسترش داده و مصادیق جدید و امروزی بیان کنیم.
🔅مثال: مشاهده بعضی فیلم.ها، مسابقات ورزشی، بازیهای کامپیوتری و حضور در شبکههای مجازی و ... که هیچ اثر و فایدهای بر آن مترتب نمیشود.
❇️ معنای واژه لهو:
🔅انسان برای اهدف مهمی خلق شده است، از جمله آن خودسازی با علم و عمل است و هر فعالیتی که انسان را از آن اهداف مهم دور کند، مصداق لهو خواهد بود.
🔅معنای امروزی لهو (سرگرمی) است.
♻️ البته در اسلام به سرگرمی سودمند، توصیه شده است، مثل توصیه اهل بیت علیهم السلام به آموزش شنا، تیراندازی و اسب سواری.
🔰نکته سوم: بیان اهداف سخنان نضر بن حارث
1⃣ گمراه کردن مردم: "لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ
بِغَيْرِ عِلْمٍ" همان طور که در نکته اول ذکر شده، این گمراهی برای انسانهایی اتفاق میافتاد که از عقلانیت دور بودند.
2⃣ استهزاء به آیات قرآن: "وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا" با شبیهسازی کاذب و مقایسه داستانهای دروغ با داستانهای قرآن کریم، آیات قرآن را مورد تمسخر قرار میداد.
🔰نکته چهارم: استفاده از ضمیر جمع در انتهاء آیه
⁉️ سؤال: از ابتدای آیه شریفه "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَهَا هُزُوًا" با ضمیر مفرد مواجه هستیم لکن در انتها آیه "أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ" از ضمیر جمع استفاده میشود؛ دلیل آن چیست؟
♻️ این تغییر ضمیر اشاره به این دارد که افرادی که با شنیدن، دیدن و خریدن افعال لهو به نوعی فعالیت باطل آن فرد را تایید و تقویت کنند و به نوعی به فعالیت او رونق بدهند، نیز دچار عذاب خواهند شد.
🔰در پرسش و پاسخ پایان جلسه چند نکته مطرح شد:
✅ لهو در مقابل حکمت است یعنی هر امری که حکیمانه و منطقی نباشد و فایده و سودی بر آن مترتب نشود، لغو است.
✅ بیان مصادیق لغو در میان عموم مردم که بسیار درگیر آن هستند، نیاز به پیش زمینهها و مقدماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
✅خرید آلات لهو اگر انجام آن لهو، موجب حرمت شود، خرید آن هم حرام است ولی اگر انجام آن حرمتی نداشته باشد، خرید آن هم مکروه است.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
هدایت شده از حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پرسش و پاسخ با امام جمعه بیرجند/ قسمت دوم: جایگاه تربیت اسلامی
📎لینک
🌐https://www.aparat.com/v/QpZ5k
◀️ عضویت در کانال👇👇
❇️ @ebadi_khj
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_هفتم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام والمسلمین زمانیفرد
✳️ تفسیر آیه هفتم: "وَ إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَكْبِرًا كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا ۖ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ"
🔰 نکته اول: علت معارضه با آیات قران
♻️ در این آیه شریفه خداوند متعال علت اصلی معارضه با آیات قرآن را روحیه استکباری یا خودبزرگبینی بیان میفرماید.
♻️ رفتارهای انسان نشأت گرفته از روحیات و ملکات نفسانی و اخلاقی است.
🔸 در این آیه شریفه میتوان اینچنین گفت که روحیه و ملکه استکباری در نضر بن حارث سبب شده بود آیات قرآن را که مصداق کامل حق است، نپذیرد.
🔰نکته دوم: معنا و مفهوم استکبار
♻️ معادل فارسی استکبار، "خودبزرگبینی" است.
♻️ در تحلیل مفهوم استکبار باید گفت: مستکبر کسی است که در حقیت امر بزرگ نیست ولی به جهت توهم خودش را بزرگ میبیند.
♻️ یکی از معانی باب استفعال "به خود نسبت دادن" است، یعنی شخصی بزرگی را برای خودش حقیقت بداند در حالی که واقعیت ندارد.
♻️ استکبار و خودبزرگبینی به نوعی جهل مرکب است که از خطرناکترین بیماریهای روحی است.
🔰نکته سوم: عوامل استکبار
1⃣ ثروت و مال دنیا
آیه ۸۸ سوره یونس: "وَ قَالَ مُوسَىٰ رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَ مَلَأَهُ زِينَةً وَ أَمْوَالًا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِیلِک"
2⃣ ریاست و قدرت
آیه ۱۵ سوره فصلت: "فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ قَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً"
3⃣ عبادت
آیه ۱۷۵ سوره اعراف: "وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ"
4⃣ نژاد
آیه ۱۵ سوره اعراف: "قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ ۖ قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ"
5⃣ علم
آیه ۱۰۱ سوره بقره: "وَ لَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ"
♻️ استکبار نضر بن حارث از نوع استکبار مال و ثروت بوده است.
♻️ همه عوامل استکبار در وصف "ضعف عقلانیت" قابل جمع است، یعنی اگر انسان با تعقل به مبدأ و مقصد زندگی خود توجه کند در هیچ زمان به دنبال استکبار نخواهد رفت اما وقتی عقلانیت نباشد حتی عبادت ظاهری هم عامل استکبار میشود.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
هدایت شده از معاونت علمی حوزه علمیه خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک
🕌 حوزه علمیه خراسان طلبه می پذیرد.
📆مهلت ثبت نام : ۱۴۰۰/۲/۱۵
☎️ تلفن راهنما : ۰۵۱۳۲۰۰۸۲۰۰
🌐 جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.hozehkh.ir مراجعه فرمایید.
🆔 @pazireshkh
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
هدایت شده از پذیرش حوزه علمیه خراسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات آقای مهندس حجت الاسلام نوید نظری در تبلیغ طلبگی
چرا طلبگی؟ با این همه مشکلات راه طلبگی، چرا بیام طلبه بشم؟
دلایل ایشون در نوع خودش شنیدنیه
پیشنهاد میکنم ملاحظه بفرمایید.
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان:
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
╔═📚📒════╗
@howzehamozesh
╚════📖🔖═╝
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_هشتم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانیفرد
✳️ تفسیر آیه هشتم و نهم: "إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ * خَالِدِينَ فِيهَا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ"
🔰نکته اول: همراهی ایمان و عمل صالح
♻️ در مکتب اخلاقی اسلام، قبولی اعمال در پیشگاه خدای تعالی منوط به "حسن فعلی" و "حسن فاعلی" است.
♦️ حسن فعلی یعنی انجام فعل خوب.
♦️ حسن فاعلی یعنی انجام فعل با نیت تقرب به خدا
✅ ایمان اشاره به حسن فاعلی و عمل صالح اشاره به حسن فعلی دارد.
✅ در مکاتب اخلاقی غیر اسلام، فقط حسن فعلی مهم است. مثلاً میگویند ساختن بیمارستان ارزشمند است و اصلاً مهم نیست این کار به چه نیتی انجام شود اما در مکتب اسلام تمام اعمال صالح وقتی ارزشمند است که با نیت تقرب الی الله صورت پذیرد.
🔰نکته دوم: معنای جنات نعیم
♻️ نعمتهای بهشتی درجات متفاوت دارد.
♻️ اصل ایمان و عمل صالح ملاک نعمتهای بهشتی است لکن مراتب ایمان و عمل صالح، درجات نعمتهای بهشتی را تغییر میدهد.
❇️ اگر شناخت ما از خداوند متعال و نعمتهای او بیشتر جنبه حسی داشته باشد، نعمتهای بهشتی هم فقط امور حسی است. (طعام، شراب و میوههای بهشتی)
❇️ اگر شناخت و انگیزه ما از اعمال دنیوی از عالم محسوسات فراتر برود، نعمتهای بهشتی هم از امور حسی فراتر خواهد رفت. (همنشینی با انبیاء، اهل بیت علیهمالسلام، صالحان، اولیاء، شهداء، و ...)
⭕️ نامگذاری دو گروه بالا برگرفته از آیات ۷ الی ۱۱ سوره واقعه است.
🔹"وَ كُنْتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ وَ أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ"
1⃣ گروه اول که ادراک آنها امور حسی است،
《اصحاب یمین》نام دارند.
2⃣ گروه دوم که ادراک آنها اسماء و صفات الهی است،《مقربین》نام دارند.
❇️ در نتیجه "جنات نعیم" هم درجات متفاوتی دارد: به اصحاب یمین از نعمتهای حسی میدهند ولی نعمتهای مقربین، همنشینی با اولیاء و بهرهمندی از صفات و اسماء خدا است و به نعمتهای حسی توجهی ندارند.
❇️ روایتی در کتاب کامل الزیارات آمده که مضمونش این است که عاشقان و گریهکنان امام حسین علیهالسلام با بیتوجهی به نعمتهای محسوس بهشتی، مجالست با حضرت را بر همه آن نعمتها مقدم میدارند.
(صفحه ۸۰ روایت شماره ۶)
❇️ در سوره مبارکه فجر که مرتبط با حضرت امام حسین علیهالسلام است، خداوند متعال میفرماید: "وَ ادْخُلِي جَنَّتِي" در این آیه جنت به خداوند اضافه شده است بنابراین بعضی نعمتهای بهشتی از امور حسی فراتر رفته و به معنای التذاذ از اسماء و صفات پرودگار است.
🔰نکته سوم: بیان دو صفت برای جنات نعیم
♻️ در این آیه خداوند متعال به دو صفت برای جنات نعیم اشاره فرموده است:
🔅 صفت اول: "ابدیت و خلود" اگر معنای صحیح و دقیق ابدیت و خلود زندگی در قیامت را درک کنیم برای زندگی بینهایت خویش بسیار، بسیار تلاش خواهیم کرد.
🔅 صفت دوم: "حق و قطعی" نعمتهای بهشتی عین حقیقت و واقعیت است و هیچ شک و تردیدی در آن وجود ندارد.
🔰نکته چهارم: بیان صفات عزیز و حکیم برای خداوند
♻️ "عزیز" و "حکیم" علت قطعی بودن نعمتهای بهشتی هستند.
🔅 "ذلیل" به معنای ناتوان که در مقابل "عزیز" است یعنی توانمند؛ بنابراین خداوند چون توانمند است، وعده نعمتهای بهشتی از ناحیه او قطعی است.
🔅"حکیم" یعنی کسی که کار عبث و بیضابطه انجام ندهد و فعلش از روی إتقان و إحکام باشد. بنابراین چون خداوند حکیم است، نعمتهای بهشتی از روی ضابطه و قاعده است در نتیجه قطعی و حتمی است و باطل نمیشود.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
#خبر
پذیرش مدرسه علمیه جعفریه قاین در رشته تخصصی تبلیغ آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، مدير مدرسه علمیه جعفریه قاین با بیان اینکه ثبت نام در رشته تخصصی تبلیغ تا 20 تیرماه 1400 ادامه خواهد داشت، گفت: علاقهمندان ميتوانند جهت كسب اطلاعات بيشتر در خصوص شرايط، مزايا، اساتيد و نيز ثبت نام در آزمون با مراجعه حضوری و یا يا ارسال عدد1 به ادمين كانال مدرسه در پيام رسان ايتا به نشانيhttps://eitaa.com/joinchat/620822586C479ee11b8d نسبت به ثبت نام خود اقدام نموده و یا با شماره 09159100547 تماس حاصل نمايند.
شایان ذکر است اعطاء مدرك تخصصي سطح 3 (كارشناسي ارشد) حوزه علميه خراسان، امكان ادامه تحصيل در مقطع سطح 4 حوزه، بهره مندي از اساتيد برجسته، عضويت در گروه هاي تبليغي فعال، فضاي آموزشي و پژوهشي مناسب، بهره مندي از خوابگاه و برنامه هاي متنوع فرهنگي بخشي از امتيازات تحصيل در اين مدرسه مي باشد.
برادر و خواهر گرامی
سلام علیکم
نماز و روزه شما قبول
با ارسال پیوند(لینک) https://mobasheran.org/faslbandegi برای مخاطبان خود، با هدف مشارکت در #زنجیره_تواصی و گسترش آن، ضمن دعوت آنها برای پیوستن به این پویش، زمینه بهرهمندی این عزیزان از موضوعات مختلف مرتبط با ماه رمضان، #امید_بخشی و #تواصی در قالب های وبینار، نمایشگاه تصاویر، نماهنگ، مسابقه کتابخوانی، پادکست و... را فراهم نماییم.
🌸🌺از تلاشگرانی که بیشترین تاثیرگذاری در این پویش را داشته باشند، به قید قرعه تقدیر خواهد شد.🌺🌸
┈┈┈•✾🍃🌸🍃✾•┈┈┈•
مارا در شبکه اجتماعی دنبال کنید:
🔷پیامرسان ایتا:
🆔https://eitaa.com/mobasheran_org
🔷پیام رسان روبیکا
https://rubika.ir/mobasheran_org
🌐آدرس تارنمای مبشران
www.mobasheran.org
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_نهم
📚تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانیفرد
✳️ تفسیر آیه دهم: "خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ۖ وَ أَلْقَىٰ فِي الْأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَ بَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ ۚ وَ أَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ"
✅ نکته ابتدائی:
♻️ مجموع آیات ۱۰ و ۱۱ این سوره برهانی بر توحید و نفی شرک است.
🔅آیه ۱۰- مقدمه اول برهان
🔅آیه ۱۱- مقدمه دوم برهان
✅ چکیده این آیه شریفه: "تدبیر عالمانه عالم با علم مطلق پروردگار"
❇️ خداوند متعال در این آیه به بیان خلقت چهار نوع از موجودات عالم اشاره دارد:
🔅 آسمانها و کرات آسمانی
🔅 کوهها
🔅 حیوانات
🔅گیاهان
🔴 مهمترین ویژگی هر کدام از این موجودات
🔸ويژگى مهمّ آسمانها و كرات ⬅️ معلّق بودن آنها
🔸خصوصيّت مهمّ كوهها ⬅️ ثبات و جلوگيرى از لرزش زمين
🔸جهت مهمّ حيوانات ⬅️ تنوّع و گستردگى آنها در زمين
🔸ويژگى مهم گياهان ⬅️ زوجيّت و پرارزش بودن آنها
🔴 در اين آيه شریفه، به چند نمونه از اعجاز علمى قرآن اشاره شده، در زمانى كه بشر حتّى تصور و گمان آن را هم نداشته است:
1⃣ قوّه جاذبه زمین
🔶 ستونهای نامرئی همان جاذبه است که بین کرات وجود دارد و سبب میشود هر ستون جای خودش قرار بگیرد.
🔶 به عنوان مثال خورشید جاذبه دارد، ماه جاذبه دارد و این قوه جاذبه سبب میشود در زمانهای مختلف فاصله مناسبی با هم داشته باشند.
🔶 این قاعده که جاذبه عمومی است بعدها توسط نیوتون کشف شده است.
2⃣ محافظت زمين از لرزش، به وسيله استقرار كوهها
🔶 تَمیدَ: به معنای اضطراب و تکان خوردن چیز بزرگ است.
🔶 حرکتهای وحشتآور را "تمید" میگویند. مثل زلزله
🔶 خداوند کوهها را برای ممانعت از این حرکت قرار داده است.
🔶 این کوهها ریشه در اعماق زمین دارند و ریشههای آنها در زیر زمین به هم پیوسته است و این پیوستگی سبب قوی شدن پوسته زمین میشود که جلوی زلزله را میگیرد.
3⃣ خلقت انواع حیوانات
🔶 حیوانات دارای تنوع و گوناگونی فراوانی است از حیوانات تک سلولی گرفته تا حیوانات عظیمالجثه، از حیوانات خشکی تا حیوانات دریایی
🔶 نویسنده، شاعر و فیلسوف بلژیکی به نام "موریس مترلینک" به نگارش چندین جلد کتاب و مقاله در زمینه شناخت از حیوانات پرداخته است. از جمله زندگی موریانه، مورچه، زنبور عسل را بررسی کرده است لکن اعتراف کرده که شناخت او از حیوانات فقط ظاهری است و نمیتوانیم به عمق وجود این موجودات برسیم.
4⃣ قانون زوجيّت در گياهان
🔶 خداوند در معرفی گیاهان به دو امر "زوج کریم" اشاره کرده است.
🔶 تمام گیاهان حالت زوجیت دارند. دانشمند و گیاهشناس معروف سوئدی به نام "لینه" در اواسط قرن ۱۸ به زوجیت گیاهان اشاره داشته است.
🔶 کریم به معنای ارزشمند بودن گیاهان است. برخی مصادیق ارزشمند بودن گیاهان عبارتاند از:
🔅تامین اکسیژن بدن می باشد.
🔅گیاهان منافع دارویی دارند. در همین رابطه ابن سینا در کتاب قانون میفرماید: "اگر فردی مریض احوال شد با گیاهان دارویی همان منطقه خودش را درمان کند."
♦️خلاصه اینکه گیاهان دارویی هم ارزش حیات دارند و هم ارزش دوا.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
✅ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:
🔻عده ای آمریکا پرست در داخل و خارج از کشور هر روز و به بهانه های گوناگون بدنبال تطهیر چهره خون خوار استکبار هستند، لذا در سال جاری که متأسفانه بخاطر شرایط شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی امکان برگزار اجتماع با حضور آحاد جامعه و در سطح گسترده فراهم نیست، از متولّیان محترم عرصه صدا و سیما، هنر، رسانه و فعالان مجازی خواهانم تصویر بیش از چهل سال شکست و ذلّت آمریکا و هم پیمانان جنایتکار او را در بسترهای مختلف رسانه ای به نمایش بگذارند.
به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خراسان جنوبی، بهمناسبت سالروز شکست آمریکا در صحرای طبس آیت الله سیدعلیرضا عبادی پیامی صادر کردند که متن آن بدین شرح می باشد:
بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانه فرارسیدن یوم الله پنجم اردیبهشت ماه سالروز شکست مفتضحانه آمریکای جنایکار در صحرای طبس قرار داریم؛ مسئله ای که در آن روز رقم خورد را، قشر جوان و دیگران در مطالبی که در قالب یادداشت ها، مصاحبه ها و همچنین تحقیقاتی که در طول این سالها انجام گرفته و انتشار یافته دنبال نمایند.
در این حادثه عظیم بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند “این چه بود که این ملت ضعیف بدون تجهیز، بدون تدریب نظامى را بر این همه قدرتها غلبه داد؟ این جز همان است که در صدر اسلام هم یک عده قلیل را بر عدههاى کثیر پیروز کرد و همچو رعبى در قلبها انداخت که نتوانستند در مقابل سى هزار جمعیت عرب – که هر چندتایشان یک شمشیر داشت و هر چندتایشان یک شتر داشت – مقاومت کنند، (در حالى که) آنها هفتصد هزار جمعیت بودند؟ ....
این جز این بود که یک دست غیبى در کار است؟! (چه کسى) این هلیکوپترهاى آقاى کارتر را که مىخواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شنها ساقط کردند، شنها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست”.
آنچه می تواند ابعاد واقعه صحرای طبس را بیش از گذشته به نمایش بگذارد، ایجاد مرکز آموزشی، سیاسی، فرهنگی و تحقیقاتی در قالب “موزه بینالمللی استکبارستیزی صحرای طبس” است که براساس گزارش های دریافتی در جهت آغاز این پروژه اقدامات شایسته ای تاکنون شکل گرفته و می طلبد دست اندرکاران امر این مسئله را با سرعت بیشتری دنبال کنند.
عده ای آمریکا پرست در داخل و خارج از کشور هر روز و به بهانه های گوناگون بدنبال تطهیر چهره خون خوار استکبار هستند، لذا در سال جاری که متأسفانه بخاطر شرایط شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی امکان برگزار اجتماع با حضور آحاد جامعه و در سطح گسترده فراهم نیست، از متولّیان محترم عرصه صدا و سیما، هنر، رسانه و فعالان مجازی خواهانم تصویر بیش از چهل سال شکست و ذلّت آمریکا و هم پیمانان جنایتکار او را در بسترهای مختلف رسانه ای به نمایش بگذارند.
اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی بویژه شهید واقعه صحرای طبس آقای محمد منتظر قائم و با تبریک پیروزی های بیش از چهل ساله جبهه مقاومت اسلامی در برابر آمریکا به محضر مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای عزیز(مدظله العالی) ، خانواده معظم شهدا و ملّت شهید پرور و قهرمان ایران اسلامی ، برای رزمندگان دلیر اسلام از خداوند متعال آرزوی صحت، سلامتی و تداوم در این مسیر الهی را مسئلت مینمایم.
سید علیرضا عبادی
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند
چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰
📷 با توجه به شیوع دوباره کرونا حضور طلاب گروه جهادی قاسم ابن الحسن مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام بیرجند در بیمارستان ولی عصر شهرستان بیرجندجهت کمک به بیماران کرونایی
🌹🌹🌷معاونت فرهنگی مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام بیرجند
https://eitaa.com/joinchat/3638624335C9ed02b5c2e
🌤«اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج»
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_دهم
📚تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانیفرد
✳️ تفسیر آیه یازدهم: "هَٰذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ"
✅ تبیین برهان بر توحید و نفی شرک
♻️ در جلسه قبل ذکر شد که مجموع آیات ۱۰ و ۱۱ این سوره، برهانی بر توحید و نفی شرک است.
♦️ مقدمه اول، آیه ۱۰: خداوند متعال خالق آسمان و زمین است.
♦️ مقدمه دوم، آیه ۱۱: فقط خالق میتواند اله و رب باشد.
♦️ نتیجه: فقط خداوند متعال میتواند اله و رب باشد.
🔅(نتیجه وحدت در خالقیت، وحدت الوهیت و ربوبیت است.)
✅ چکیده این آيه شریفه: همان کس که خالق است صلاحیت دارد که رب و اله باشد.
⁉️اشکال:
✳️ این استدلال نمیتواند شرک مشرکان را ثابت کند، زیرا آنها توحید در خالقیت را باور داشتند، یعنی اعتقاد داشتند خالق واحد است لکن تدبیر امور به موجودات و مصنوعات بشر واگذار شده است؛ بنابراین برای تدبیر خوب باید در مقابل آنها کرنش کنیم و آنها را عبادت کنیم.
✅ پاسخ اشکال:
🔸اتفاقاً به همین دلیل میگوییم آنها مشرکاند، چون بین خالقیت با ربوبیت و اولوهیت تلازم وجود دارد. اگر خالق واحد است، باید اله و رب هم واحد باشد.
❓سوال: چرا فقط خالق میتواند رب و اله باشد؟
🔸مقدمه اول: فقط خالق شیء، همه مصالح و مفاسد آن را میداند.
🔸مقدمه دوم: هر کسی همه مصالح و مفاسد شیء را بداند، میتواند امورش را تدبیر کند.
🔸نتیجه: فقط خالق شیء میتواند امور موجودات را تدبیر کند.
✅ ظالم در آیه به معنای مشرک است.
♻️ مراحل ظلم مشرک:
1⃣ ظلم در حق خداوند متعال
🔸اولین ظلم مشرک به خداوند است چون حق عبودیت و بندگی او را به جا نیاورده است.
2⃣ ظلم در حق خود انسان مشرک
🔸انسان مشرک به جهت آسیب زدن به فطرت توحیدیاش، دومین ظلم را به خودش میکند.
3⃣ ظلم به جامعه
🔸شرک یک انسان در مرحله سوم ظلم به جامعه است به جهت اینکه جامعه را از مسیر ارتقاء به عبودیت خارج میکند.
✅ کشف ارتباط آیات ۱۰ و ۱۱ با آیات گذشته
🔅آیات گذشته در مورد شخصیت نضر بن حارث بود که با داستانسرایی خیالی به دنبال گمراهی مردم بوده است.
🔅نضر بن حارث به جهت نپذیرفتن این نگاه توحیدی که در آیات ۱۰ و ۱۱ به دست آمد، به مقابله با قرآن کریم پرداخته است.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_یازدهم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانیفرد
✅ آیه دوازدهم: "وَ لَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ"
✅ نکته اول: حكمت، عطاى خداوند است.
♻️ از عبارت «وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ» فهمیده میشود حکمت عطای خداوند است و كسب كردنى نیست، گرچه مقدّمات آن قابل كسب است.
♦️برخی عوامل مؤثر در عطاى حکمت به حضرت لقمان عبارتند از:
1⃣ امانتداری
2⃣ صداقت
3⃣ ترک کار لغو
✅ نکته دوم: شخصیتشناسی حضرت لقمان
♦️ حضرت لقمان اهل حبشه (سودان امروزی) بوده است.
♦️ حضرت لقمان در ابتدا غلام بوده است.
♦️ شغل حضرت لقمان چوپانی بوده است.
♦️ حضرت لقمان در عصر حضرت داوود علیهالسلام میزیسته است.
♦️ موقعیت اجتماعی حضرت لقمان به لحاظ ظاهری در پایینترین سطح جامعه بوده است لکن همین جناب لقمان در اثر این خصوصیات اشاره شده به مقامی رسید که خدای تعالی به او حکمت آموخته است. زیرا "إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ"
🔻حکیم بودن یا نبی بودن حضرت لقمان
♻️ روایاتی وجود دارد که در آن تصریح شده لقمان پیامبر نبوده، بلکه حکمت به او داده شده است.
✳️ رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: «واقعیت این است که بگویم لقمان پیامبر نبود، اما بندهاى بود بسیار اندیشمند، یقینش نیکو بود و خدا را دوست میداشت پس خدا هم او را دوست داشته و حکمت به او عنایت فرمود. ...
🔸ندایى به گوش او رسید: اى لقمان! آیا میل دارى خداوند تو را خلیفه و نماینده خود در زمین قرار دهد تا بین مردم به عدالت حکم کنى؟
🔹پاسخ داد: اگر خداوند مرا در این کار آزاد قرار داده، من هرگز این آزمایش و این مسئولیت را قبول نمیکنم و اگر امر میفرماید پس مطیع دستور او خواهم بود؛ زیرا یقین دارم که در اجرای مسئولیت به من کمک نموده و موفق به وظائف خویش میفرماید.
🔸ملائکه از لقمان پرسیدند - در حالىکه ایشان را نمىدید و صدایشان را میشنید - دلیل کلام تو چیست؟
🔹لقمان پاسخ داد: زیرا دادرسى و قضاوت مهمترین و مشکلترین شغلى است که تاریکى و ظلمت (اشتباه) از هر طرف آنرا فرا گرفته، اگر قاضى خود را حفظ کند راه نجات داشته و اگر خطا کرد از راه بهشت دور خواهد شد. (من خواهان چنین مقام سنگینى نیستم) کسى که در دنیا ذلیل و در آخرت صاحب مقام و ارجمند باشد بهتر از آن است که در دنیا ارجمند ولى در آخرت ذلیل باشد، آنکه دنیا را بر آخرت ترجیح دهد هرگز به آرزوهاى خود نرسیده و آخرت هم از دست او بیرون خواهد رفت.
✳️ ملائکه از پاسخ و طرز استدلال لقمان تعجب کرده و او را تحسین نمودند، آنگاه لقمان به خواب رفت و خداوند حکمت را به او داد و لقمان از حکمت خویش بهرهمند میشد و با داود پیامبر (علی نبینا و آله و علیه السلام) همکارى و معاونت مىنمود».
♻️ این نقل، به گونههای مختلف در منابع اهل سنت (زحیلی، وهبة بن مصطفی، التفسیر المنیر فی العقیدة و الشریعة و المنهج) و منابع شیعی (طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن) نقل شده است.
♻️ از این روایت به دست میآید که
🔅لقمان، حکیم بوده و مقام نبوت نداشته است.
🔅لقمان در میان حکومت و حکمت مخیّر گشته و حکمت را انتخاب کرده است.
🔸(قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب)
✅ نکته سوم: معنای لفظ حکمت
♦️ در لغت به معنای استحکام است.
♦️ بر اساس معنای لغوی، اندیشهها و رفتارهای استوار و منطقی را حکمت میگویند.
✳️ انواع حکمت:
1⃣ حکمت نظری: در بعد اندیشه و تفکر (شناخت مبدا، شناخت جهان هستی، شناخت معاد) در علم کلام و فلسفه، حکمت نظری را میآموزیم.
2⃣ حکمت عملی: در بعد رفتار و اعمال (اعمال با حسن و قبح مطابق باشد.) در علم اخلاق حکمت عملی را میآموزیم.
🔴 توصیه پایانی استاد:
طلاب و اساتید حوزه علمیه میبایست با نشان دادن شایستگیها و زمینههای مناسب، سبب نزول حکمت از جانب خداوند برای خود شوند تا از طریق آن درک عمیق و دقیقی از مسائل و موضوعات به دست آوردند.
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
#تفسیر_قرآن_کریم
#استاد_حجت_الاسلام_زمانی_فرد
#جلسه_دوازدهم
📚 تفسیر سوره لقمان با بیان حجت الاسلام و المسلمین زمانیفرد
✅ آیه دوازدهم: "وَ لَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ"
✅ نکته چهارم: سرلوحه حكمت، شکر است.
♻️نقطه آغازین حکمت، شکرگزاری پروردگار است و این از دو جهت است:
1⃣وقتی خدای تعالی به کسی حکمت عطا میکند، اولین کاری که او باید در مقابل این نعمت انجام دهد، شکرگزاری پروردگار است که او را لایق این نعمت دانسته است.
2⃣ حکمت ملازم با شکر است؛ وقتی انسان حکمت پیدا کرد:
🔅 لازمه اول آن شناسایی نعمتهاست.
🔅 لازمه دوم آن شناسایی منعم است.
🔅 لازمه سوم آن شناسایی روش به کارگیری نعمتهاست.
✅ وقتی انسان حکیم به درون نفس خویش یا به بیرون مینگرد، اولین چیزهایی که با آن مواجه میشود، همینهاست:
♦️ اول چیزی که نظر حکیمانه او را جلب میکند، نعمتهای فراوان پروردگار است که مایه حیات او را فراهم کرده است.
♦️ و چون این نعمتها از قدرت لایزال الهی ناشی میشود، نگاه انسان حکیم به منعم میافتد، لذا میخواهد از او سپاسگزاری کند.
🔻انواع شکر:
✳️ گاهی شکر زبانی است ⬅️ گفتن شکراً لله
✳️ گاهی شکر عملی است ⬅️ استفاده از نعمتها در مسیر رضایت الهی
♻️ این نعمتها نباید ضایع شود و باید به ثمر برسد.
♻️ ثمر دهی نعمتها زمانی است که استفاده درست از آنها صورت گیرد.
✳️ بر اساس تبیین معنای شکر عملی تمام حسنات زیرمجموعه حکمت و عقلانیت قرار میگیرد و همه آنها مثال شکر الهی میشود، از این رو شکر رأس حکمت شمرده میشود.
🔰 رسول خدا صلی الله علیه و آله شبها به اندازهای عبادت میکردند که پاهاي مبارکشان ترَک (وَرَم) میکرد؛ به ايشان عرض شد: یا رسول الله، چرا چنين میکنی، در حالی که خداوند گناهانِ گذشته و آينده شما را بخشيده است؟ فرمود: أَ فَلاَ أُحِبُّ أَنْ أكُونَ عبْداً شكُوراً؟ آيا من دوست ندارم بندهای سپاسگزار باشم؟
✅ نکته پنجم: فایده و ثمره شکر
❓آیا شکر پروردگار نتیجهاش به خود انسان برمیگردد یا به خداوند؟
♻️ ادامه آیه میگوید: نتیجه به خود انسان برمیگردد چون خدا بینیاز مطلق است. به عبارت دیگر شکرگزاری مقام انسان را بالا میبرد و گر نه در کبریائی خدا تأثیری ندارد.
🔴 توصیه پایانی: اهمیت مقوله شکر
🔸 ۷۵ آیه در قرآن کریم در رابطه با موضوع شکر است و ابعاد گوناگونی از شکر را بیان کرده است که جمعبندی آنها هشت موضوع میشود:
1⃣ شکر باید سرلوحه زندگی انسان باشد چرا که فایده شکر به خود انسان برمیگردد. "أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ" (لقمان/12)
2⃣ کسی که شاکر باشد گرفتار رنج و بلایای زندگی نمیشود. "مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ" (نساء/147)
3⃣ کسی که شکرگزار باشد نعمتها برای او افزایش مییابد. "لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ" (ابراهیم/7)
4⃣ شکر امتحان الهی است؛ نعمتهایی به ما ارزانی میدارد تا ما را بیازماید آیا شاکریم یا نه؟ "هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ" (نمل/40)
5⃣ خداوند از انسان شاکر راضی است. "وَ إِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ" (زمر/7)
6⃣ خداوند از کم شاکر بودن انسان گلایه دارد. در بیش از ۱۰ آیه این گلایه مطرح شده است. "قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ" (اعراف/10)
🔅 برای نعمتهای خیلی بزرگ میگوییم "الحمد لله" اما معمولاً برای نعمتهای مستمر و دائمی و کوچکتر و دم دستی که همهروزه از آن برخورداریم، نسبت به شکر غفلت میکنیم.
7⃣ کسی که شکرگزار خدا باشد، خداوند هم این شکر او را بیجواب نمیگذارد و از او تشکر میکند. "وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ" (بقره/158)
8⃣ در کنار شکر زبانی، شکر عملی هم باید باشد. "اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُكْرًا ۚ وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ" (سبأ/13)
تهیهکننده: واحد پژوهش مدرسه علمیه رضویه بیرجند
•┈┈••••✾•🌿🌼🌿•✾•••┈┈•
@howzehkhj
#خبر
🔸 توزیع بسته های معیشتی در بین طلاب مدرسه علمیه ملاعبدالله(ره) #بشرویه به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام.
✅ @howzehkhj