eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
208 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
190408_001.MP3_Default_1558778642.mp3
21.44M
جلسه  118 درس:   34.       الصفة المشبهة شروع: تعریف الصفة المشبهة    ص.  219 پایان:   پایان درس 34    ص.   220 زمان:  44:39 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190409_001.MP3_Default_1558876774.mp3
22.47M
جلسه  119 درس:   35.       اسم التفضیل شروع: تعریف اسم التفضیل    ص.  222 پایان:   3. أن یکون مضافا    ص.   223 زمان:  46:48 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190410_001.MP3_Default_1558950933.mp3
20.83M
جلسه  120 درس:   35.       اسم التفضیل شروع: 3. أن یکون مضافا    ص.   223 پایان: پایان درس اسم تفضیل    ص.  224 زمان:  43:23 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نکته طلبگی در باب معرب و مبنی واقعا نمی فهمم چرا به فعل و حرف می گوییم معرب یا مبنی. واقعا فعل معرب یعنی چی؟ حتما می فرمایید یعنی فعلی که با وجود عوامل نصبی منصوب و با وجود جوازم مجزوم میشه و اگر هم عامل نداشته باشه میشه مرفوع. اگر هم حرکت حرف آخر تغییر نکنه میشه مبنی. اولا حرف که اصلا مبنی نیست. چون مبنی کلمه ای است که اگر در جایگاهی در جمله قرار بگیره بر اساس موقعیتش حرکت حرف آخرش تغییر کنه. خب حرف که اصلا نمی تونه در جمله نقش بپذیره تا بخواد حرکت حرف آخرش تغییر بکنه یا نکنه. اونهایی که منطق خوندن می دونن. معرب و مبنی ملکه و عدم ملکه اند. به دیوار نمیشه بگیم کور چون کور کسی است که استعداد بینایی دارد. حرف هم مبنی نیست. فعل هم مبنی و معرب نیست. چون ما در نحو از جایگاه کلمات بحث می کنیم. نقش کلمه در جمله است که نشان می دهد یک کلمه مرفوع است یا منصوب یا ... فعل که درجمله نقش ندارد. ممکن است بگویید عواملی بر سر آن می آید. آیا ما در نحو از جمله و نقش کلمات در جمله بحث می کردیم یا اینکه هر جا عاملی بر سر کلمه ای دیگر بیاید هم جزء علم نحو است. با این حساب فقط اسم می تونه معرب و مبنی باشه. البته کلا بحث عامل و معمول را نمی فهمم. به نظرمیرسه این چیزی که می خونیم علم نحو نیست علم اعرابه. @gah_negareh
مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نکته طلبگی در باب معرب و مبنی واقعا نمی فهمم چرا به فعل و حرف می گویی
به این مطلب فکر بفرمایید که کار علم نحو بررسی جایگاه کلمات در جمله است یا بررسی حرکت حرف آخر کلمات و تغییرات حرف آخر
190415_002.mp3
17.3M
جلسه  121 درس:   36 و 37.       اسم الفعل و اسماء العدد شروع: اسم الفعل    ص.   226 پایان: و بعد العشره للواحد(خط 8)    ص.  232 زمان:  35:26 https://eitaa.com/hedayeh
122.mp3
18.49M
جلسه  122 درس:  37.       اسماء العدد شروع: استعماله (خط 3)    ص.   232 پایان: ثم تقول (خط 6)    ص.  233 زمان:  38:23 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
123.mp3
18.95M
جلسه  123 درس:  37.       اسماء العدد شروع:   ثم تقول (خط 6)  ص.   233 پایان: اعراب الممیز    ص.  233 زمان:  39:10 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190417_001.mp3
17.29M
جلسه  124 درس:  37.       اسماء العدد شروع:  اعراب الممیز   ص.   233 پایان: پایان درس اسماء العدد    ص.  234 زمان: 35:54 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
190417_002.mp3
19.93M
جلسه  125 درس:  38.       الاسم المنصرف و غیر المنصرف شروع:  اقسام الاسم المعرب   ص.   238 پایان:   3. العدل    ص.  239 زمان: 41:17 https://eitaa.com/hedayeh
190418_001.mp3
18.32M
جلسه  126 درس:  38.       الاسم المنصرف و غیر المنصرف شروع:   3.  العدل   ص.   239 پایان:  الثالث ((جُمَع))    ص.  239 زمان: 37:45 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
هدایت شده از گاه‌نگاره‌های طلبگی
بسم الله الرحمن الرحیم بیان می شود که حروف زائده دارای معنای تاکید هستند. به نظر می رسد این حرف کاملا جای تامل دارد. تاکید یکی از امور فرازبانی است که در همه زبانها وجود دارد هرچند اسلوب آن در هر زبانی متفاوت است. فلسفه وجودی تاکید، این است که در ذهن مخاطب محتوای جمله آن طور که مقصود گوینده بوده جا نیفتاده و گوینده به ناچار از ادات تاکید استفاده می کند. دلیل اینکه مخاطب با وجود شنیدن جمله همچنان منکر یا شاک در محتوای جمله است این است که در ذهنش نسبت به آن جمله هنوز استبعاد وجود دارد. یکی از دلائل این استبعاد می تواند دلیل روانی باشد که برای رفع آن باید کلام را تکرار کرد یا از ادات دیگر تاکید استفاده کرد. یکی دیگر از دلائل استبعاد، وجود تسامح زبانی است. اینکه می توانیم در کلاممان مجاز استفاده کنیم و مثلا به جای اینکه بگوییم بخشی از کتابم پاره شد بگوییم کتابم پاره شد و مخاطب هم مقصود ما را بفهمد، باعث می شود وقتی کلامی می شنویم که گاهی دارای استبعاد هم هست گمان کنیم که این کلام، مجاز است نه حقیقت. گوینده برای نشان دادن اینکه کلامش، مجاز نیست از ادات تاکید استفاده می کند. واضح است که برای تاکید، باید مشخص کرد که اولا چه چیزی تاکید می شود یعنی موکَّد و بعد هم مشخص شود که غرض از این تاکید چیست. بدون این دو مورد، ادعای تاکید، ادعای صحیحی نیست. در حروف زائده یا در مواردی از این دست که ادعای تاکید می شود نمی توان غرضی بر این تاکید یافت. مثلا وقتی می گوییم ما جاءنی زید و لا بکر، لا زائده است زیرا زید فاعل عدم آمدن است و بکر هم که بر آن عطف شده یعنی نیامده است. اما تاکید از آن فهم نمی شود. یکی از دلائل واضحی که می تواند این مطلب را نشان دهد این است که اعراب همیشه به همین نحو سخن می گویند و کلام به گونه ای نیست که خیال کنیم در ذهن شنونده مشکلی از جهت قبول معنای حقیقی جمله وجود دارد. شبیه این بیان در عباراتی مانند اسکن انت و زوجک الجنة هم می آید. در این عبارت هم انت، تاکید نیست بلکه باید گفت این کلمات صرفا یک ساختار زبانی است که در زبان عربی وجود دارد. به عبارت دیگر یک عادت زبانی است و چنین نیست که اعراب وقتی بخواهند کلامشان را تاکید کنند از این اسلوب ها استفاده می کنند. ✍️ @gah_negareh
بسم الله الرحمن الرحیم یک سوال: بیان شد که خبر بر دو قسم است یا مفرد است یا جمله و مفرد هم یا مشتق است یا جامد. در مثل زید ضرب گفته شده که زید مبتداست و ضرب خبر و خود ضرب یک جمله است و دارای مسند و مسند الیه که عبارت است از فعل ضرب و هو مستتر که فاعلش است و به زید بر می گردد. زید هم مبتداست. در مثل زید ضارب ابوه گفته می شود که زید مبتدا و ضارب خبر و ابوه فاعل ضارب است چون ضارب از اسماء شبیه فعل است و عمل می کند و ابوه فاعل آن است. فاعل مسند الیه است و لذا اسم فاعل باید مسند بشود و لذا اسم فاعل و فاعلش تشکیل یک جمله را می دهند. چرا که فاعل به فعل یا شبه فعل اسناد می یابد. در نتیجه خبر زید ضارب ابوه هم مفرد است هم مفرد نیست بلکه جمله است یعنی اجتماع نقیضین. 😳😳😳🤔🤔🤔 پیدا کنید پرتقال فروش را. پاسخ هایتان را برای مدیر محترم کانال بفرستید. بعدا جواب ها را از ایشان می گیرم ان شاء الله. 👉 @Alikhorsandi @hedayeh
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم الحمدلله امروز کتاب هدایه به پایان رسید و ان شاءالله به زودی فایلهای باقی مانده در کانال قرار می گیرد. اگر بزرگواران نقدی یا نکته ای در مورد کلاس ها داشتند حتما ما را مطلع کنند. هدایای (انتقادات) شما را با جان و دل پذیرائیم.😊 👇👇 @alikhorsandi التماس دعا
اگر خودتون پاسخ رو نمی دونید از یک استاد بپرسید. به دنبال پاسخ هستیم نه سنجش توانایی علمی شما. ممنون🌹
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ به سوال در مورد مفرد یا جمله بودن خبر (زید ضارب ابوه) زمان: 14 دقیقه @hedayeh
مؤسسه حیات طیبه
پاسخ به سوال در مورد مفرد یا جمله بودن خبر (زید ضارب ابوه) زمان: 14 دقیقه @hedayeh
اینم جواب سوال که مطمئنا بسیاری از دوستان رو شگفت زده می کنه و بسیاری هم اون رو نمی پذیرند. خواهش حقیر از دوستان اینه که اگر هم چنین چیزی را نمی پذیرید با دلیل رد کنید. مخالفت با جمهور نحویون دلیل غلط بودن یک نظر نیست.
مؤسسه حیات طیبه
پاسخ به سوال در مورد مفرد یا جمله بودن خبر (زید ضارب ابوه) زمان: 14 دقیقه @hedayeh
اگر دوستان اشکالی به این حرفها داشتند لطفا با ما درمیان بگذارند. 👇👇👇 @Mojtabaghorbani
📢 سلام و عرض ادب خدمت دوستان و اعضای محترم کانال 🌹🌹 🍀 به امید خدا ادامه فایل های صوتی حضرت استاد قربانی (حفظه الله) از فردا داخل کانال بارگزاری می شود. 🍀 از تمامی دوستان بابت این تأخیر از صمیم قلب عذرخواهی میکنم. 🍀 امیدوارم دوستان خدا به بزرگواری خودشون حقیر رو بابت این وقفه ها ببخشن. 🍀 حقیقتا این وقفه هایی هم که به وجود اومدن نه به خاطر اهمال و خدایی نکرده عدم توجه به دوستان هست، بلکه به دلیل مشکلات و مسائلی هست که برای حقیر پیش میاد. بازهم عذر خواهی میکنم🙏 و من الله توفیق. التماس دعای خیر از همه دوستان و اساتید معزز و بزرگوار
190418_002.MP3_Default_1567285126.mp3
16.11M
جلسه  127 درس:  38.       الاسم المنصرف و غیر المنصرف شروع:   مروری بر درس گذشته(العدل) و ادامه بحث، الثالث (( جُمَع ))   ص.   239 پایان:  2. التأنیث بغیر الألف    ص.  240 زمان:   33:33 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh
مؤسسه حیات طیبه
جلسه  127 درس:  38.       الاسم المنصرف و غیر المنصرف شروع:   مروری بر درس گذشته(العدل) و ادامه ب
سومین اسباب منع صرف "العدل" بوده که در سه موضع جریان داشت، دو موضع آن در درس گذشته (جلسه 126) بیان شد و آخرین مورد آن: الثالث "جُمَع" می باشد که در جلسه 127 بیان شده، و هکذا ادامه بحث.
1_9781_Default_1567393742.mp3
10.68M
جلسه  128 درس:  38. الاسم المنصرف و غیر المنصرف شروع:  2. التأنیث بغیر الألف   ص.  240 پایان:   3. الترکیب المزجی   ص. 240 زمان:   29:40 #هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب https://eitaa.com/hedayeh