eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
210 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ارتباط موثر
درسی از یک زندگی «بیشتر از آنچه می‌خوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متنها و سطرها محدود می‌شوید. آنوقت نوآور نمی‌شوید.» 📚 کتاب نا (زندگی‌نامه شهید صدر) ص‌ ۹۲ @ertebatmoaserdini .
💠 آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، در دیدار با اعضای پژوهشگاه شهید صدر: 🔸 من کتاب «نا» را در همان روز که به‌دستم رسید کامل خواندم. نام کتاب هم زیبا انتخاب شده است: «نا». 🔹 کتاب نا نکته‌های بسیار زیبایی دارد. با اینکه من مطلب درباره شهید صدر زیاد خوانده‌ام چند نکته‌اش برایم جالب بود: شهید صدر ازدواجش بعد از نوشتن فلسفتنا و اقتصادنا بوده؛ یعنی بعد از اینکه به‌عنوان یک متفکر بزرگ در جهان اسلام شناخته شده بود. همسر شهید می‌گوید: «پس از اینکه با شهید صدر ازدواج کردم دیدم او فقط یک لباس دارد.» ما روحانیون باید به این نکات توجه داشته باشیم. این خاطره هم از ایشان آمده که شهید صدر این‌قدر می‌نوشت که دستش متورم می‌شد و من باید دستش را پماد می‌زدم و با خمیر می‌بستم. 🔸 باید کوشید که با فعالیت‌های هنری، رسانه‌ای، مکتوب و مدون، شهید صدر به‌عنوان الگو مطرح بشود و در حوزه و دانشگاه و به‌ویژه حوزه اثرگذار باشد. من پس از خواندن کتاب نا در این فکر بودم که این کتاب‌ را جزء مسابقات کتابخوانی حوزه بگذارند. 🔗 متن کامل این نشست را اینجا بخوانید 🆔 @shahidsadr
بسم الله الرحمن الرحیم ✅نکته‌ای در باب مقدمات لازم برای ورود به کتاب مغنی الادیب 🔹کتاب مغنی الادیب (یا اللبیب) یک کتاب نحوی به معنای مصطلح نیست بلکه یک کتاب اعراب القرآن است همانطور که از اسم آن هم پیداست (مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب). به تعبیر یکی از اساتید پروژه ابن‌هشام در این کتاب اعراب و تفسیر ادبی قرآن است و نه صرفا بیان نکات نحوی. توضیح این‌که ابن هشام نکات مهم و بعضا مشکل تفسیر ادبی قرآن از حیث مباحث نحوی را در قالب یک کتاب نحوی بیان کرده است یعنی در قالب یک کتاب نحوی، تفسیر ادبی-نحوی قرآن را بیان کرده است. 🔸با توجه به این مطلب، لازمه تعلیم و تعلم این کتاب مهم، آشنایی با علومی است که در تفسیر ادبی قرآن مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از علوم مهم و مورد نیاز برای ورود به مغنی، بلاغت است. بر اساتید فن ادبیات پوشیده نیست که بررسی نحوی یک کلام در بسیاری از موارد نمی‌تواند بدون در نظرگرفتن نکات بلاغی صورت گیرد. البته گاهی چنین تفکیکی ممکن است اما در مواردی هم خیر. 🔹به عنوان نمونه بررسی معانی مجازی همزه بدون اطلاع از علم معانی و شناخت معانی ثانویه استفهام، ابتر است. همچنین بحث مهم نیابت حروف که در تنبیه بحث الی (ص61 مغنی الادیب) آمده بدون بیان استعاره تبعی ممکن نیست. مثال‌های فراوان دیگری از این تقدم می‌توان یافت. ⬅️بنابراین به نظر می‌رسد مطالعه کتاب مغنی بدون آشنایی هر چند مختصر طلاب با مباحث بلاغی قدری با دشواری برای استاد و ابهام برای طلاب همراه است. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تاملات طلبگی: @ghorbani_hamedani
16.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهربانم! گاهی گمان می‌کنم شهدا را خلق کردی تا نشانم دهی که چقدر عقبم از قافله. شاید خلقشان کردی تا دائما شرمنده باشم. شرمنده دختر کوچکش. دیدی گریه‌هایش چه دلی ریش می‌کند از آدم. دیدی بُهت همسرش را وقتی نمی‌داند چه‌طور بدون سایه سرش باید چند بچه قد و نیم قد را بزرگ کند. به گمان این سکانس‌ها را دائما جلوی چشمانم می‌آوری تا بدانم دستم خالی است، تا بدانم تلاش‌هایم برای تو هنوز خیلی حقارت‌بار است. عظمت شهدا را نشانمان می‌دهی تا احساس نکنیم کاری برایت کرده‌ایم. آری حق با توست. تو عاشقانی داری که در راهت از دختر شیرین‌زبانش می‌گذرد از پسرش که تازه بابا گفتن را یاد گرفته و از همسرش که بی‌نهایت دوستش دارد. تو چنین عاشقانی داری. نکند می‌خواهی نشانم دهی که عشقم قلابی است و لقلقه زبان. آری مهربانم. ما در خاک، گیر کرده‌ایم، به زمین چسبیده‌ایم و راضی به این دنیای پست شده‌ایم. به خودم که نگاه می‌کنم افسرده می‌شوم. چیزی ندارم. اما دلم به تو خوش است. تا زنده‌ام شاید فرجی شد. شاید ما را هم خریدی. به حق شهیدانت دست ما را رها نکن. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 🌍 @hayat_tayyebeh
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
✍️ محمد علی ملک 🔶کتاب "مغنی اللبیب" مشتمل بر قواعد اجتهادی گسترده ای در مباحث مختلف پیرامون زبان و متن (همچون : اصول نحو ، قواعد تحلیل متن(فقه النص) ، اعراب و تجزیه ، گونه های مختلف تفسیر متون دینی ، ...) می باشد. این قواعد و خرده روش های ابن هشام در موضوعات فوق ، لا به لای صفحات کتاب نفیس "مغنی اللبیب" قابل اصطیاد است. شما می توانید با استخراج دقیق این قواعد و نام گذاری های متناسب برای آنها -ضمن تطبیق آنها بر متن کتاب "مغنی اللبیب"- توضیحات لازم برای هر یک از این قواعد را بنویسید. به عنوان مثال به 10 نمونه زیر توجه کنید. 👇👇👇 (1) موضوع: استناد به اجماع ادبای کوفه و بصره در مقام معناشناسی / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط ۱۱ و ۱۲ (2) موضوع : استناد به قرآن برای شناخت معنای لفظی در قرآن با لحاظ بود یا نبود استعمال آن لفظ در آن معنا درسایر مواضع قرآن / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط ۱۵ (3) موضوع : توجه به خداوند متعال و صفات او در معناشناسی حقیقی و مجازی الفاظ آیاتی که گوینده آن خداوند سبحان است / تطبیق : صفحه ۳۵ خط ۱۵ و ۱۶ (4) موضوع : قرینیت قرینه مقالیه و مقامیه برای شناسایی کلمات و کلام های محذوف / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط 17و18 (5)موضوع : نقطه ضعف بودن کثرت حذف ( مخالفت با اصاله عدم تقدیر) برای یک ترکیب نحوی / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط 17 و ۱۶ (6) موضوع : نقطه ضعف بودن مجازیت (مخالفت با اصاله الحقیقه) برای یک ترکیب نحوی / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط ۱۵ و ۱۶ (7) موضوع : نظیر یابی در کلام فصیح (شعر عرب) برای اثبات محذوف بودن و صحت مقدر در نظر گرفته شده در قرآن / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط 19 و ۲۰ (8) موضوع : نظیر یابی در کلام فصیح (قرآن) برای اثبات محذوف بودن و صحت مقدر در نظر گرفته شده در قرآن / تطبیق : صفحه ۳۶ ، خط ۱ و ۲ و صفحه ۴۵ ، خط ۱ و ۲ (9) موضوع : اصطلاح شناسی اجماع در کلام نحویون که منظور اجماع مکتب بصره و کوفه است / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط 11و12 (10) موضوع : ساحت پیچیده محاورات و قواعد زبانی و ساحت ساده آن / توضیح : با دقت در دو مثالی که ابن هشام برای همزه ندا و همزه استفهامی ذکر کرده است متوجه شدم می توان در بسیاری از موارد کشف محاورات و قواعد زبان ساده عمل کرد و برای کشف آنها به ترکیبات صناعی روزمره متوسل شد و اقوام پیشین را نیز پیرو و مستعمل همین ترکیبات دانست و البته در بسیاری موارد دیگر نیز باید به دنبال منقولات مستند در محاورات قوم مورد نظر گشت و نباید به ترکیب سازی های صناعی دل خوش کرد. به عنوان نمونه ابن هشام برای اثبات معنای استفهامی همزه به مثال صناعی و ساختگی "أَ زید قائم؟" متوسل می شود و برای اثبات معنای همزه ندا به یک بیت شعر از عرب فصیح متوسل می‌شود. لازم به ذکر است باید برای موارد استفاده از مثالهای صناعی و حقیقی ، حریم مشخص شود. در مسئله ذوالحال واقع شدن مبتدا نیز به نظر می‌رسد قائلین به ذوالحال شدن مبتدا به مثال های صناعی متمسک شده اند. با توجه به این مثالها به نظر می‌رسد موارد شایع در زبان و موارد مورد نیاز همه صاحب زبانها در همه مکان‌ها و زمان‌ها را می‌توان مواردی دانست که در آنها می‌توان مثال صناعی آورد و دنبال استعمالات مستند اهل آن زبان نرفت. با مقایسه مثالهای دو حرف "أَیا" و "أَجل" هم به صحت این تحلیل پی می‌بریم. / تطبیق : صفحه ۳۵ ، خط ۸ و ۱۰ و ۱۳ و صفحه ۴۲ ؛ موسوعه ص337،پ13 [ مغنی اللبیب ج1 ؛ تحقیق : محمد محیی الدین عبد الحمید ؛ منشورات ذوی القربی] —————————— کانال " فلسفه زبان اسلامی" دریچه ای تعاملی به سوی تأملات شما در باب زبان 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
بسم الله الرحمن الرحیم یک تلنگر👌👌 🔹 یکی از اساتید (حفظه الله) می‌فرمودند گاهی ما کاری می کنیم که مطابق دستور اهل بیت علیهم السلام است اما بندگی نیست در بندگی مطابقت کافی نیست. فرض کنیم پسری دلش نان تازه میخواهد و تصمیم می‌گیرد به نانوایی برود. قبل از رفتن، پدرش به او دستور می‌دهد که نان بخرد. در اینجا نان خریدن پسر مطابق خواست پدر است اما او به دستور عمل نکرده است. او کارش را به تبع امر پدر انجام نداده بلکه اتفاقا در یک زمان خواست او و خواست پدر مشترک بوده است. اگر پسر میلی به نان نداشت و فقط برای اجرای فرمان پدر نان خرید آنگاه تبعیت کرده است. 🔸 حال ما در مقابل فرمان خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام هم اینچنین است. بسیاری از ما اگر کاری می‌کنیم که مطابق نظر امام علیه السلام است انگیزه دیگری غیر از تبعیت و اجرای فرمان او داریم. اگر به فرزند یا همسرمان محبت داریم، اگر به پدر و مادرمان احترام می‌گذاریم نه از باب تبعیت از امام علیه السلام است بلکه ما آن‌ها را دوست داریم و فرضا اگر امام علیه السلام هم نفرموده بود بازهم ما همان کارها را انجام می‌دادیم مانند آن پسر که دلش نان می‌خواست و اگر امر پدر هم نبود بازهم به نانوایی می‌رفت. 🔹 به میهمان احترام می‌گذاریم نه چون امر است چون می‌ترسیم بد شود و آبرویمان برود. همسایه را تحمل می‌کنیم چون نمی‌خواهیم بینمان خراب شود نه چون امر شدیم به صبر در برابر آزار دیگران. 🔸 در مسائل سیاسی هم گاهی با نائب‌الامام هم نظریم نه اینکه ما تابع ولی فقیه هستیم بلکه مطابقت است نه متابعت. ✅ بندگی یعنی تبعیت از آن کسی که صاحب امر است که عبارت است از خدا و آن کسانی که خداوند امر کرده از آن‌ها تبعیت کنیم. تبعیت یعنی کاری را صرفا از آن‌ جهت که بدان امر شده‌ایم انجام دهیم نه با انگیزه عادت، میل درونی، هم رنگ جماعت شدن و غیره. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 🌍 @hayat_tayyebeh
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
1_626267004.mp3
1.38M
‍ 💢 وظیفه بر زمین مانده حوزه علمیه در قبال علوم انسانی انقلاب 🔸 ۲ میلیون نفر دانشجوی علوم‌ انسانی! 🔸 در زمینه علوم انسانی کار بومی و تحقیقات‌اسلامی چقدر داریم؟ 🔸 کتاب آماده در زمینه علوم انسانی چقدر داریم؟ ❌ این نگران کننده است... 🗞 علوم انسانی‌ای که امروز را‌یج است: 🔻محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است. 🔻متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ هدف دیگری دارد. ☑️ وقتی اینها رایج شد: 🔻مدیران بر اساس آنها تربیت می‌شوند 🔻همین مدیران می‌آیند در رأس... ✅ حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
مؤسسه حیات طیبه
‍ 💢 وظیفه بر زمین مانده حوزه علمیه در قبال علوم انسانی #رهبرمعظم انقلاب 🔸 ۲ میلیون نفر دانشجوی علو
بسم الله الرحمن الرحیم نظام فعلی آموزشی حوزه که حافظه محور است مطلقا توان تربیت نظریه پردازانی در این زمینه را ندارد. اگر کسی به این حد رسید خارج از این نظام تربیت شده است. از این نظام آموزشی انتظار نمی رود بتواند این فرمایش حضرت آقا حفظه الله را تحقق ببخشد. عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی تاکید بر آموزش پژوهش‌محور و نقش تفکر در نظام آموزشی با همین هدف است. مقاله «بایسته‌های علمی عالم دینی عصر انقلاب در عرصه تولید علم» که در کانال تاملات طلبگی سنجاق شده است مدلی برای رسیدن به همین هدف در نظام آموزشی است.
هدایت شده از  سیداحمد غفاری
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ﴾ 🌷ألإمام الصادق عليه‌السلام 🌷 ألا إنَّ حَرَمى و حَرَمَ وُلْدى بَعدى قُمْ آگاه باشید كه حرم من و حرم فرزندان بعد از من، قم است . 📚 بحارالأنوار، ج ۶، ص ۲۱۶. ⚜⚜⚜⚜⚜ 🌷ألإمام الصادق علیه‌السلام🌷 انَّ اللَّهَ ... إحْتَجّ بِبَلْدَةِ قُمْ عَلی سایرِ الْبِلادِ وَبِأَهْلِها عَلی جَمیعِ اهْلِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ مِنَ الْجِنّ وَالْإنْسِ، وَلَمْ یدَعِ اللَّهُ قُم وَاهْلَه مُسْتَضْعَفاً بَلْ وَفَّقَهُمْ وَایدَهُمْ.. . وَسَیأْتی زَمانٌ تَکون بَلْدَةُ قُمْ وَاهْلُها حُجَّةً عَلَی الْخَلائِقِ وَذلِک فی زَمانِ غیبَةِ قائِمِنا علیه السلام الی ظُهُورِهِ، وَلَوْلا ذلِک لَساخَتِ الْارْضُ بِأَهْلِها، وَانَ الْمَلائِکةَ لَتَدْفَعُ الْبَلایا عَنْ قُمْ وَاهْلِهِ، وَما قَصَدَهُ جَبَّارٌ بِسُوءٍ الّا قَصَمَهُ قاصِمُ الْجَبَّارینَ خداوند ... شهر قم را بر سایر شهرها و مردم آن را بر همه‌ی اهالی شرق و غرب عالم، از جن و انس، حجّت قرارداد. خداوند شهر قم و مردم آن را مستضعف و ناتوان رها نکرده، بلکه به آنان توفیق داده و آنها را تأیید کرده است. روزگاری خواهد آمد که شهر قم و مردمان آن بر دیگر مردمان حجت باشند. آن روزگار در زمان غیبت قائم ماست تا زمان ظهورش. اگر چنین نبود، زمین، اهل خود را در کامش فرو می برد. فرشتگان بلایا را از قم و مردم قم دور می‌کنند. هیچ ستمگری قصد بدی نسبت به آنان نکند، مگر آن که درهم شکننده ستمگران او را در هم شکند» 📚 بحارالانوار، ج ۶۰، ص ۲۱۳. 🆔 @ghafari_ir
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
اگر کسی استعداد دارد و وقتش را به موبایل و فضای مجازی و روزنامه بگذراند..... علامه 💢کانال فلسفه و عرفان 👇 ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
💠 کتاب با من زندگی می‌کند و من با کتاب - در شبانه‌روز چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ + جور دیگری این را بپرس؛ اینکه در شبانه‌روز چقدر با کتاب هستی؟ - چه فرقی بین این دو سؤال هست؟ + اگر بپرسی چند ساعت مطالعه می‌کنی، می‌گویم بین هشت تا ده ساعت؛ اما اگر بپرسی چند ساعت با کتاب هستی، جوابم این است که تا وقتی بیدارم و خوابم نرفته باشد با کتاب هم‌نشینم: وقتی در خیابان قدم می‌زنم، به موضوعی فکر می‌کنم تا حل شود؛ زمانی‌که با قصاب حرف می‌زنم، در ذهنم مسئله‌ای است که قصد دارم حلش کنم؛ کنار سفره که می‌نشینم تا غذایی بخورم، سؤالی برای حل‌شدن در ذهنم می‌چرخد. بنابراین من مدام با کتاب هستم؛ کتاب با من زندگی می‌کند و من با کتاب زندگی می‌کنم. اگر شاگردانش را می‌دید که بین راه سرشان به این‌ور و آن‌ور می‌چرخد، تشر می‌زد که از فرصت بین راه برای فکرکردن استفاده کنند. می‌گفت: «بیشتر از آنچه می‌خوانید، فکر کنید. اگر به صِرف خواندن عادت کنید، در بین متن‌ها و سطرها محدود می‌شوید. آن‌وقت نوآور نمی‌شوید.» 📚 نا، ص٩٢ 🔗 ما را در اینستاگرام دنبال کنید 🆔 @shahidsadr