eitaa logo
مؤسسه حیات طیبه
1.3هزار دنبال‌کننده
210 عکس
45 ویدیو
158 فایل
کانال رسمی اطلاع‌رسانی مؤسسه آموزشی پژوهشی فرهنگی حیات طیبه 🏢 مکان: قم، بلوار امین، کوچه ۸، اولین فرعی سمت راست، انتهای کوچه، پلاک ۸۱. صفحه آپارات: https://www.aparat.com/hti_ir 📬 ارتباط با ادمین: 🆔 @hti_ir_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم گاهی در اینترنت یا کتابهایی که به مباحث رواشناسی می‌پردازند می‌بینیم که نسخه‌هایی برای زنان یا مردان در ارتباط با یکدیگر پیچیده‌اند که به نظر می‌رسد گویی در مورد یک ربات صحبت می‌کنند نه یک انسان. گاهی بیان می‌شود که اگر یک زن پژمرده و افسرده شد یا اینکه به فساد کشیده شد نتیجه بی‌توجهی‌های مرد است. یقینا توجه و محبت مرد به زن یک وظیفه ابتدایی در یک زندگی سالم و به شدت مورد تاکید اسلام است. این مطلب از واضحات دین است؛ اما فرض کنیم در یک خانواده، مرد وظیفه‌اش را بلد نیست یا اینکه اصلا انجام نمی‌دهد. آیا این مجوزی برای افسردگی و فساد زن است؟ در مقابل به زن‌ها گفته می‌شود که فلان وظایف را در مقابل مرد دارید و اگر این‌گونه نباشید مرد به سمت زنان دیگر متمایل شده یا به فساد کشیده می‌شود. دراینجا هم وظیفه زن در اسلام واضح است اما اگر زنی چنین نبود جایز است که به مرد بگوییم فساد تو توجیه شده است چون خانمت آن‌گونه که باید نیست؟ همین مطلب را گاهی در مورد مسئولین فرهنگی، مربیان تربیتی و پدران و مادران می‌زنند. کسی گفته بود اینکه فلان شخصی که بازدیدهای زیادی در اینستاگرام دارد و به جهت برخی مشکلات به ابتذال کشیده شده، مقصر نیست بلکه مسئولین مقصرند. کم‌کاری یا بیکاری یا کج‌روی برخی مسئولین فرهنگی و غیر آن امری واضح است اما موضوع بحث این است که آیا با کم‌کاری دیگران، کار غلط ما توجیه می‌شود؟ این منطق مانند این است که به قاتل می‌گویند چرا او را کشتی می‌گوید تقصیر خودش بود، اول او فحش داد و من هم عصبانی شدم و خون جلوی چشمانم را گرفت و دیگر نفهمیدم چه کردم. این منطق که انسان را مانند ربات بی اختیاری قلمداد می‌کند که صرفا واکنشگر است توهین به اختیار و استقلال شخصیت انسان است. منطق اسلام این است که هر کس باید وظایفش را انجام دهد اما کم‌کاری دیگران در انجام وظایفی که نسبت به ما دارند موجب نمی‌شود که گناه ما توجیه شود. ما در هر شرایطی مختاریم الا در موارد بسیار خاص مانند جایی که جان انسان در خطر باشد. ✍️ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 🌍 @hayat_tayyebeh
بسم الله الرحمن الرحیم : مرحوم بحر العلوم (رضوان الله تعالی علیه) نقل می‌کند که سید مرتضی که درس می‌گفت ضمن درس از اشکال مستشکل، از سؤال سائل می‌فهمید که او قابل رشد است یا نه؟ او از طلبه‌ها که اشکال می‌کردند یا سؤال می‌کردند، می‌فهمید که او از نبوغ آینده برخوردار است. اگر شهریه می‌داد یکسان شهریه نمی‌داد. مرحوم بحر العلوم نقل می‌کند که سید مرتضی دید دوتا طلبه خیلی با استعداد هستند، به یکی ماهی دوازده دینار شهریه داد و به یکی ماهی هشت دینار؛ آن کسی که ماهی دوازده دینار به او شهریه داد، شد شیخ محمد حسن طوسی که دو کتاب از «کتب أربعه» را نوشت، و به آن‌ کسی که ماهی هشت دینار شهریه داد، شد همین «قاضی إبن البرّاج»، 👈اینها را او تربیت کرد، 👈نهال‌فروشی نکرد. 👌اگر یک نعمتی را ذات أقدس الهی به یک کسی داد، سید مرتضی می‌خواهد که این نعمت را بپروراند.👌 مرحوم سید مرتضی دید که این دو طلبه لایق هستند و اگر سید مرتضی نبود این آقا شیخ محمد حسن بعد از چند سال که زن و بچه گرفت و هزینه زندگی نداشت، او هم یا امام جماعت می‌شد یا امام جمعه می‌شد، دیگر شیخ حسن طوسی نمی‌شد که دوتا کتاب از «کتب أربعه» را بنویسد؛👌 «إبن البرّاج» هم همین‌طور است. الآن ببینید «إبن البرّاج» یک قول رسمی دارد در بین این اقوال چهارگانه در برابر بسیاری از فقها، همین «إبن برّاج»! این یک سید مرتضی می‌خواهد که نهال‌شناسی کند، نهال فروشی نکند، ⛔️نگذارد طلبه خوش‌استعداد جذب این شود یا جذب آن شود. حفظ این نظام بر همه ما واجب است، یا واجب عینی یا واجب کفایی؛ باید دستگاهی قضایی را تأمین کنیم، نهادهای انقلابی را تأمین کنیم و برای حوزه واجب است که این کارها را بکند، اما یک استعداد متوسط کافی است برای اینکه کسی امام جمعه بشود یا نماینده بشود یا فلان بشود، آن استعداد راقی واقع حیف است! آن فقط به درد حوزه می‌خورد. اساس دین حوزه است؛ همین‌جا رهبر می‌پروراند، همین‌جا مرجع می‌پروراند. اگر کسی استعداد راقی دارد، «یوم القیامة» مسئول است که بشود امام جمعه فلان‌جا یا فلان‌جا! این نعمت را خدا به او داد، ﴿ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیم﴾. او باید در حوزه باشد دنبال شرایع برود، دنبال مکاسب برود، دنبال کفایه برود، به جای آنها بنشیند، مرجع بشود، رهبر بشود. این نعمت‌ها را انسان باید بشناسد و پاس بدارد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
28.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ روایتی کوتاه از زندگی نامه شهید محمد باقر صدر ✳️ ١٩ فروردین سالروز شهادت شهید محمد باقر صدر و خواهر ایشان شهیده بنت الهدی توسط حکومت بعثی عراق 🔰 کار اختصاصی تولید شدهٔ هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی با همکاری سازمان صدا و سیما 🔺
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ برنامه‌ریزی پایه‌های ۴ و ۵ و ۶ طلابی که پایه‌های 1 تا 3 را به خوبی گذرانده‌اند و از استعداد متوسط به بالایی برخوردار بوده و ممحض در درس باشند می‌توانند با یک برنامه‌ریزی صحیح پایه‌های 4 و 5 و 6 را در دو سال به خوبی بخوانند بدون اینکه ان شاء الله دچار ضعفی شوند. برنامه پیشنهادی این است که در سال تحصیلی اول فقه ۱و ۲ (طهارت تا ابتدای صوم) و فقه ۳ و ۴ (صوم تا اول متاجر) و اصول ۳ و ۴ (اصول مرحوم مظفر از ابتدا تا ابتدای مبحث اجتماع امر و نهی) و در سال تحصیلی دوم فقه 5 و 6 (ابتدای متاجر تا ابتدای کتاب اجاره) و فقه 11 و 12 (ارث تا آخر لمعه) و اصول 5 و 6 ( از اجتماع امر و نهی تا آخر کتاب) خوانده شود. بقیه دروس هم در تابستان درس گرفته شود. در جدول زیر برنامه پیشنهادی ارائه شده است: 🔻 تابستان اول (مثلا 1400): 1. اصول 1 و 2 (الموجز) 2. عقائد 5 و 6 (بدایة المعارف از ابتدا تا النبوة) 3. نهج البلاغة 1 🔻سالتحصیلی اول (مثلا 1400-1401) 1. فقه ۱و ۲ (طهارت تا ابتدای صوم) 2. فقه ۳ و ۴ (صوم تا اول متاجر) 3. اصول ۳ و ۴ (اصول مرحوم مظفر از ابتدا تا ابتدای مبحث اجتماع امر و نهی) 4. تاریخ 4 5. قرآن 4 🔻تابستان دوم (مثلا 1401) 1. فقه 7 و 8 (از ابتدای اجاره تا انتهای نکاح) 2. عقائد 7 و 8 (بدایة المعارف از النبوة تا آخر) 3. نهج البلاغة ۲ 🔻 سالتحصیلی دوم (مثلا 1401-1402) 1. فقه 5 و 6 (ابتدای متاجر تا ابتدای کتاب اجاره) 2. فقه 11 و 12 (ارث تا آخر لمعه) 3. اصول 5 و 6 ( از اجتماع امر و نهی تا آخر کتاب) 4. تاریخ 5 5. قرآن 5 🔻 تابستان سوم (مثلا 1402) 1. فقه 9 و 10 (از ابتدای طلاق تا ابتدای ارث) 2. آیین نگارش 3. علوم قرآنی 4. آشنایی با فلسفه 5. علوم حدیث 6. حکومت اسلامی 7. تاریخ ۶ 8. نهج البلاغة 3 🔸سه نکته: 1. پیشنهاد می‌شود درسهای اصلی تابستانی با استاد خوانده شود. 2. این برنامه بیشتر مبتنی بر این دیدگاه است که در هر دوره درسی یک یا نهایتا دو درس به عنوان پروژه اصلی مورد مطالعه باشد و به بقیه دروس در حد مطالعه و آشنایی نگاه شود. دروسی مانند عقائد، علوم قرآنی، فلسفه و ... نیازمند برنامه‌ریزی، تمرکز و مطالعه جدی‌تری هستند. این برنامه بیشتر مناسب کسانی است که فعلا در این دو سال پروژه فقه و اصول را برای خود تعریف کرده‌اند و می‌خواهند بیشتر وقت و تمرکز خود را روی این دروس بگذارند. مطالعه پروژه‌محور و متمرکز از شیوه‌های بسیار مطلوب در طلبگی است. 3. این برنامه ظاهرا با قوانین آموزشی هم مطابقت دارد. البته برای اطلاعات دقیق‌تر باید با معاونت محترم آموزشی هم مشورت کرد. ✍️ مجتبی قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani
🎥 مستند آغازگر یک پایان 🔴پس از سال‌ها پخش مستند زندگی و زمانه شهید سید محمدباقر صدر در صداوسیما 🔺کاری از خانه مستند و موسسه فرهنگی و رسانه‌ای اوج ⏰زمان پخش ساعت ۱۷ شبکه یک قسمت اول: چهارشنبه ۱۲ خرداد قسمت دوم: جمعه ۱۴ خرداد قسمت سوم: شنبه ۱۵ خرداد قسمت چهارم: یکشنبه ۱۶ خرداد 📝 اطلاعات بیشتر 🆔 @shahidsadr
عده‌ای از صلیب سرخ آمده بودند اردوگاه. از اسرا پرسیدند: در اردوگاه شما را شکنجه می‌کنند یا نه؟ همه به آقا سید نگاه کردند ، ولی آقا سید چیزی نگفت... مأمور صلیب سرخ وقتی دید نگاه همه به سید هست، رو به او کرد و گفت: اینجا کسی شما را شکنجه می‌کند یا نه؟ ظاهراً شما ارشد اردوگاه هستید؟! آقا سید باز هم حرفی نزد... مأمور دوباره پرسید: پس شما را شکنجه نمی‌کنند؟ آقا سید با اون محاسن بلند و ابهت خاص خودش سرش پایین بود و چیزی نمی گفت. مأموران صلیب سرخ در گزارش خود نوشتند: "اینجا خبری از شکنجه نیست." و رفتند... افسر عراقی که فرمانده اردوگاه بود، آقا سید را برد تو اتاق خودش و گفت: تو بیشتر از بقیه‌ی اسرا کتک خوردی و شکنجه شدی، چرا به آنها چیزی نگفتی؟! آقا سید گفت: ما هر دو مسلمان هستیم که با هم درگیر شدیم، و آن مأمورها کافر هستند؛ مسلمان‌ها هیچ وقت شکایت همدیگر را پیش کفار نمی‌برند. فرمانده اردوگاه کلاه نظامی‌اش را از سرش برداشت و محکم به زمین کوبید و صورت آقا سید را بوسید. بعدش هم نشست روی دو زانو جلوی آقا سید و توی سر خودش می‌زد و می‌گفت : شما الحق هستید. ۱۲ خرداد سالروز درگذشت سید آزادگان حجه الاسلام و المسلمین سید علی اکبر گرامی باد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 🌍 @hayat_tayyebeh
غرق این عکس شو. دخترانی لبخند به لب با لباس رزم پدر شهیدشان عکس می‌گیرند. در پس این خنده‌ها چه غم‌هایی نهفته است و این شانه‌های کوچک چه رنج عظیمی را به دوش می‌کشند. 😭😭 دخترانی که رنج یتیمی می‌کشند تا دختران ما در سایه پدر، بزرگ شوند. ناز پدر را از خود دریغ کرده‌اند تا دختران این سرزمین از گرمای آغوش پدر محروم نباشند. دخترانی که حجتند برای من و تو. دخترانی که وجودشان سراسر برکت است. وجود دختر برکت خانه است اما دختران شهدای مدافع حرم برکت خانه‌ای به بزرگی ایران. 😍 روز دختر را به دختران شهدا به خصوص دختران شهدای مدافع حرم تبریک عرض می‌کنیم. تا قیامت هر کاری کنیم مدیون و شرمنده این عزیزان خواهیم بود. ❤️❤️❤️ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 🌍 @hayat_tayyebeh
بسم الله الرحمن الرحیم 📚 چند روز پیش کتاب آقای یامین پور رو خوندم. زبان کتاب خوب و قوی است. هرچند به چاپ38 رسیده اما احساس می‌کنم که باید طلبه مکاسب خونده باشی تا بهتر با کتاب ارتباط برقرار کنی. کتابی است که انسان را از زندگی سیر میکند به خصوص اگر طلبه باشی. این کتاب ترا با شیخ اعظم مواجه میکند. با چنان عظمتی که هرلحظه خود را حقیرتر و او را دور از دسترس‌تر می‌یابی. اگر امثال آیت الله بهجت را در زمانه خود ندیده باشی گمان خواهی کرد که رمانی تخیلی را تورق میکنی. اما او به چنان حدی از تقوا و ورع رسیده بود که پس از او بهتر از او نیامد. پس ازخواندن این رمان دست‌کم چندروزی به هم می‌ریزی. گویی حقارت ودنیاپرستی خودرا دربرابر دنیاگریزی و عظمت او ورانداز می‌کنی. اوکجا سیر می‌کرد و ما کجا! البته کاش وقتی حالمان جاآمد کمی تأمل کنیم. کمی به فکر خود باشیم. توصیه میکنم این کتاب را ازدست ندهید. باید از نویسنده توانای این کتاب جناب آقای یامین پور قدرشناسی و تشکر کرد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❇️با ما همراه باشید در کانال حیات طیبه (عاقلانه ترین عاشقانه انسان): 👇👇👇 🌍 @hayat_tayyebeh
مقاله بایسته های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تاکید بر عرصه تولید علم.pdf
15.82M
بسم الله الرحمن الرحیم مقاله «بایسته های علمی عالم دینی عصر انقلاب با تاکید بر عرصه تولید علم» این مقاله در همایش کشوری «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» پذیرش و در بخش کلام اسلامی ارائه شده است و علاوه بر آن در مجله پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی (پاییز و زمستان 1398 - شماره 53) چاپ شده است. در این مقاله، بایسته های علمی و مسیر کلی درسی طلبه ای بیان می‌شود که بنای تولید علم در مقیاس تمدن اسلامی را دارد. توان تولید علم دینی برای بنای تمدن دینی نیازمند اجتهاد مبتکرانه و نه مقلدانه در همه علوم دینی است. در این مقاله سه مرحله مطالعاتی که شامل سطح، خارج ابتدایی و خارج نهایی است معرفی شده و الزامات هر کدام بیان شده است. لینک مقاله: 📚 http://noo.rs/elnSn 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani_t
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم اگر در قضیه حقیقیه غرق شدید مثل این روزهای من، حتما تعدیل المعیار خواجه را بخوانید. معرکه است. مسأله را حل کرده. تقسیم قضیه به شکل موجود به خارجیه و حقیقیه نیازمند اصلاحاتی است که می‌توان برخی مبانی‌اش را در این کتاب دید. قضیه ذهنیه که اصلا هیچ. هرچند مبحث قضیه و اقسام و احکام آن نکاتی دارد که اصلا مورد توجه نبوده و نیست. متاسفانه خلط ذهن و زبان، برخی نکات در منطق و فلسفه و اصول را به انحراف کشانده است. شاید در آینده بخش قضیه خارجیه و حقیقیه پایان نامه را در کانال گذاشتم. تعدیل المعیار خواجه در کتاب منطق و مباحث الفاظ چاپ شده و نقد تنزیل الافکار اثیر الدین ابهری است. در نرم افزارهای نور می‌توانید این کتاب را پیدا کنید. التماس دعا ✍️قربانی همدانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 کانال تأمّلات طلبگی: @ghorbani_hamedani