مؤسسه حیات طیبه
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ نکته طلبگی در باب معرب و مبنی واقعا نمی فهمم چرا به فعل و حرف می گویی
به این مطلب فکر بفرمایید که کار علم نحو بررسی جایگاه کلمات در جمله است یا بررسی حرکت حرف آخر کلمات و تغییرات حرف آخر
190415_002.mp3
17.3M
جلسه 121
درس: 36 و 37. اسم الفعل و اسماء العدد
شروع: اسم الفعل ص. 226
پایان: و بعد العشره للواحد(خط 8) ص. 232
زمان: 35:26
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
122.mp3
18.49M
جلسه 122
درس: 37. اسماء العدد
شروع: استعماله (خط 3) ص. 232
پایان: ثم تقول (خط 6) ص. 233
زمان: 38:23
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
123.mp3
18.95M
جلسه 123
درس: 37. اسماء العدد
شروع: ثم تقول (خط 6) ص. 233
پایان: اعراب الممیز ص. 233
زمان: 39:10
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190417_001.mp3
17.29M
جلسه 124
درس: 37. اسماء العدد
شروع: اعراب الممیز ص. 233
پایان: پایان درس اسماء العدد ص. 234
زمان: 35:54
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190417_002.mp3
19.93M
جلسه 125
درس: 38. الاسم المنصرف و غیر المنصرف
شروع: اقسام الاسم المعرب ص. 238
پایان: 3. العدل ص. 239
زمان: 41:17
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
190418_001.mp3
18.32M
جلسه 126
درس: 38. الاسم المنصرف و غیر المنصرف
شروع: 3. العدل ص. 239
پایان: الثالث ((جُمَع)) ص. 239
زمان: 37:45
#هدایه #الهدایه #الهدایه_فی_النحو #تدریس_هدایه #دروس_حوزه #ادبیات_عرب
https://eitaa.com/hedayeh
May 11
هدایت شده از گاهنگارههای طلبگی
بسم الله الرحمن الرحیم
#یادداشت_طلبگی
#نحو
#تاکید
#حروف_زائده
بیان می شود که حروف زائده دارای معنای تاکید هستند. به نظر می رسد این حرف کاملا جای تامل دارد.
تاکید یکی از امور فرازبانی است که در همه زبانها وجود دارد هرچند اسلوب آن در هر زبانی متفاوت است. فلسفه وجودی تاکید، این است که در ذهن مخاطب محتوای جمله آن طور که مقصود گوینده بوده جا نیفتاده و گوینده به ناچار از ادات تاکید استفاده می کند. دلیل اینکه مخاطب با وجود شنیدن جمله همچنان منکر یا شاک در محتوای جمله است این است که در ذهنش نسبت به آن جمله هنوز استبعاد وجود دارد. یکی از دلائل این استبعاد می تواند دلیل روانی باشد که برای رفع آن باید کلام را تکرار کرد یا از ادات دیگر تاکید استفاده کرد. یکی دیگر از دلائل استبعاد، وجود تسامح زبانی است. اینکه می توانیم در کلاممان مجاز استفاده کنیم و مثلا به جای اینکه بگوییم بخشی از کتابم پاره شد بگوییم کتابم پاره شد و مخاطب هم مقصود ما را بفهمد، باعث می شود وقتی کلامی می شنویم که گاهی دارای استبعاد هم هست گمان کنیم که این کلام، مجاز است نه حقیقت. گوینده برای نشان دادن اینکه کلامش، مجاز نیست از ادات تاکید استفاده می کند.
واضح است که برای تاکید، باید مشخص کرد که اولا چه چیزی تاکید می شود یعنی موکَّد و بعد هم مشخص شود که غرض از این تاکید چیست. بدون این دو مورد، ادعای تاکید، ادعای صحیحی نیست.
در حروف زائده یا در مواردی از این دست که ادعای تاکید می شود نمی توان غرضی بر این تاکید یافت. مثلا وقتی می گوییم ما جاءنی زید و لا بکر، لا زائده است زیرا زید فاعل عدم آمدن است و بکر هم که بر آن عطف شده یعنی نیامده است. اما تاکید از آن فهم نمی شود. یکی از دلائل واضحی که می تواند این مطلب را نشان دهد این است که اعراب همیشه به همین نحو سخن می گویند و کلام به گونه ای نیست که خیال کنیم در ذهن شنونده مشکلی از جهت قبول معنای حقیقی جمله وجود دارد. شبیه این بیان در عباراتی مانند اسکن انت و زوجک الجنة هم می آید. در این عبارت هم انت، تاکید نیست بلکه باید گفت این کلمات صرفا یک ساختار زبانی است که در زبان عربی وجود دارد. به عبارت دیگر یک عادت زبانی است و چنین نیست که اعراب وقتی بخواهند کلامشان را تاکید کنند از این اسلوب ها استفاده می کنند.
✍️ @gah_negareh
بسم الله الرحمن الرحیم
یک سوال:
بیان شد که خبر بر دو قسم است یا مفرد است یا جمله و مفرد هم یا مشتق است یا جامد.
در مثل زید ضرب گفته شده که زید مبتداست و ضرب خبر و خود ضرب یک جمله است و دارای مسند و مسند الیه که عبارت است از فعل ضرب و هو مستتر که فاعلش است و به زید بر می گردد. زید هم مبتداست.
در مثل زید ضارب ابوه گفته می شود که زید مبتدا و ضارب خبر و ابوه فاعل ضارب است چون ضارب از اسماء شبیه فعل است و عمل می کند و ابوه فاعل آن است.
فاعل مسند الیه است و لذا اسم فاعل باید مسند بشود و لذا اسم فاعل و فاعلش تشکیل یک جمله را می دهند. چرا که فاعل به فعل یا شبه فعل اسناد می یابد. در نتیجه خبر زید ضارب ابوه هم مفرد است هم مفرد نیست بلکه جمله است یعنی اجتماع نقیضین. 😳😳😳🤔🤔🤔
پیدا کنید پرتقال فروش را.
پاسخ هایتان را برای مدیر محترم کانال بفرستید. بعدا جواب ها را از ایشان می گیرم ان شاء الله.
👉 @Alikhorsandi
@hedayeh
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
الحمدلله امروز کتاب هدایه به پایان رسید و ان شاءالله به زودی فایلهای باقی مانده در کانال قرار می گیرد.
اگر بزرگواران نقدی یا نکته ای در مورد کلاس ها داشتند حتما ما را مطلع کنند. هدایای (انتقادات) شما را با جان و دل پذیرائیم.😊
👇👇
@alikhorsandi
التماس دعا