eitaa logo
پژوهشکده تاریخ معاصر
2.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
66 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تنفر نخبگان از تأسیس پایگاه اطلاع‌رسانی ؛ مضحکه ایجاد حزب موجب شد که تنفر نخبگان نسبت به شاه عمق بیشتری پیدا کند. شاه وانمود کرد که تشکیل این حزب قدم بزرگی است در جهت دموکراتیک کردن کشور و سهیم کردن دیگران در قدرت سیاسی. شاه که لابد می‌ترسید حزب مزبور با قدرت خود او به مقابله جدی برخیزد مبارزه سیاسی مستقل را، حتی در داخل حزب رستاخیز، به سختی محدود ساخت.* جشن تولد اولین سالگرد حزب رستاخیز شماره آرشیو: ۱۰۲-۱۳۶س * مایکل آرتور لدین، ، روایت دست اول، تهران، امیرکبیر، 1361، ص 33. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ قطع هفتادهزار درخت توسط وزیر بهائی پایگاه اطلاع‌رسانی ؛ مورخه 17 / 09/ 1352 گزارش داد: مقامات مهم هر کاری مرتکب شوند و خلافی انجام دهند به هیچ قانونی جلوی آنها را نمی‌توان گرفت و قانون مال افراد ضعیف است. چنانچه خلاف کوچکی بکنند، آنها را مجازات و سرکوب می‌کنند؛ درحالی‌که وزیر آموزش و پرورش (فرخ‌رو پارسای) و آقای باتمانقلیچ در حدود هفتادهزار درخت را در ورامین قطع کرده‌اند و همه مردم از این موضوع اطلاع دارند. چرا قانون برای آنان هیچ‌گونه مجازاتی قائل نمی‌شود؟* شماره آرشیو: 5797-11ع * زنان دربار به روایت اسناد ساواک، ج 2: فرخ‌رو پارسای، صص 341-354. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ پیامدهای سیاسی ـ اقتصادی انقلاب اسلامی برای منافع آمریکا پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛ پیامد فوری انقلاب ایران افزایش عظیمی در قیمت‌های جهانی نفت بود، که رکورد جهانی شدیدی را باعث شد. همین که رژیم پس از انقلاب تثبیت شد، جنبش‌های اسلامی الهام گرفته و اغلب مورد پشتیبانی رژیم جدید در سراسر جهان اسلام سر بلند کردند و شروع به تهدید رژیم‌های طرفدار آمریکا در تونس، مصر، سرزمین‌های اشغالی اسرائیل، لبنان، عربستان سعودی، کویت، بحرین، پاکستان، مالزیا و دیگر جاها کردند. سرانجام، سقوط رژیم شاه و بحران گروگانگیری به دنبال آن به طور جدی حیثیت و نفوذ آمریکا در خاورمیانه را زیر سؤال برد و آمریکا را در دنبال کردن منافع خود در منطقه با دشواری‌های بیشتری مواجه کرد.*   سردر سفارت سابق آمریکا در تهران، در روزهای آغازین تسخیر   * ، سیاست خارجی آمریکا و شاه: بنای دولتی دست‌نشانده در ایران، انتشارات مرکز، ص 373. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
به گزارش روابط عمومی ، دکتر ، رئیس پژوهشکده، در برنامه جهان‌آرا تحولات ایران از ۱۳۰۱ تا ۱۴۰۱ را بررسی خواهد کرد. این برنامه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ساعت ۲۲ از شبکه افق پخش خواهد شد و تکرار آن ۱۶ فروردین ساعت ۱۴:۳۰ خواهد بود.
✳️ تقدیر زورکی زنان چادری از بانی کشف حجاب «سال 1345، قرار بود از طرف سازمان زنان چالوس، که جزء سازمان زنان ایران است، تاج گلی تهیه شده و در میدان بزرگ چالوس کنار مجسمه رضاشاه نصب شود. این مراسم انجام شد، ولی به این شکل که ده دوازده زن چادر سیاه به‌سر در جلوی چشم همه مردم در روز روشن، آن تاج گل را پای مجسمه رضاشاه گذاردند!... این کارهای ظاهری و زورکی که از دستگاه‌های کشور برای نمایش و یا خوشایندها می‌شود همه‌اش چون خلاف حقیقت است باید خود را نشان دهد؛ چنان‌که نشان هم می‌دهد. کار رفع حجاب با تصوراتی که رضاشاه با قدرت دیکتاتوری خود انجام داد یک کار مصنوعی بود که هنوز پخته نبود؛ به همین جهت پس از 31 سال که از آن تاریخ می‌گذرد، در پای مجسمه خود او در روز روشن دیده می‌شود».1 مراسم جشن در کرمان با حضور جمعی از زنان مقامات و مردم محلی شماره آرشیو: ۵۴۹۹-۱ع 1. موسی فقیه حقانی، یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 6، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1396، ص 581. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ فضولی موقوف پایگاه اطلاع‌رسانی ؛ توصیفی از عملکرد مجلس شورای ملی در سال 1344 (مجلس بیست‌ویکم) از زبان یکی از نمایندگان آن دوره: «از این مجلس هم دلم به هم می‌خورد. هر وقت که می‌خواهد جلسه تشکیل شود باید دید چه کسی توانسته یک سوژه تازه برای دعاگویی و بیان تملق پیدا کرده باشد که پشت تریبون رفته آن را ادا نماید. از بس دعاگویی به آریامهر شده دیگر گوش آدم سنگینی می‌کند. حرف هم که نمی‌شود زد. یکی از نمایندگان چند کلمه درباره لایحه بودجه کل مملکتی انتقاد کرد، ارباب (محمدرضا پهلوی) عصبانی شده پیغام فرستاده: این فضولی‌ها چیست؟ به وکلا بگویید فضولی موقوف».1 سخنرانی افتتاحیه در اجلاسیه مشترک دوره چهارم و دوره بیست‌ویکم مجلس شورای ملی، با حضور هیئت وزیران در محل مجلس سنا شماره آرشیو: 123745-275م 1. موسی فقیه حقانی، یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 6، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1396، ص 160. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ دولتِ ساواک پایگاه اطلاع‌رسانی ؛ بارزس مخصوص نخست‌وزیر در ترسیم وضعیت حاکمیت فردی شاه اظهار داشت: فقط اراده یک نفر است که بر همه چیز این مملکت حکومت می‌کند و همه اینهایی که چون طاووس علیین در پروازند جز میرزا بنویس‌های او نیستند ... همه جا سعی می‌شود دولتی شود؛ یعنی مستقیما تحت نظر خود او قرار گیرد. فعلا دولت واقعی در ایران دولت سازمان امنیت می‌باشد که چشم و گوش قدرت مطلقه است. او [: ساواک] همه جا سازمان مطمئنی برای خود درست می‌نماید و گزارش امر را برای شاه می‌فرستد و باعث خرسندی و آسایش خاطرش می‌گردد.1 ، رئیس ، و شماره آرشیو: 4-47342ن 1. موسی فقیه حقانی، یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار (تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، ج 6، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1396، ص 170. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ با ما در نمایشگاه کتاب تهران همراه باشید! انتشارات از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران گرامی جهت بازدید از غرفه این پژوهشکده و بهره مندی از آثار پژوهشگران و نویسندگان در دعوت می کند؛ آدرس نمایشگاه کتاب تهران و غرفه ما ؛ مصلای تهران - شبستان، راهروی 24 ، غرفه 22 برای تهیه کتاب های از نمایشگاه مجازی می توانید بر لینک زیر کلیک کنید؛ yun.ir/cmmhd3 آدرس سایت فروشگاه پژوهشکده تاریخ معاصر: www.iichstore.ir برای ارتباط با فروشگاه نیز می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید؛ 09333900755 02122605073 ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 امام خمینی و چالش سنت و مدرنیته اثر برگزیده دومین ✅ ایران از تهدید موجودیت تا تاسیس جمهوریت ایران معاصر؛ ظهور تهدیدها و ارائه پاسخ ها ✅ ایران از پایان صفویه تا آغاز قاجاریه دوران گذار ایران اسلامی شیعی، پیوند تشیع و حکومت، علمای شیعه و حکومت ✅ سلطه اقتصادی قدرت های جهانی بانک شاهنشاهی، ابزار سلطه اقتصادی انگلیس بانک استقراضی، ابزار سلطه اقتصادی روسیه ✅ قدرت های خارجی و نقض حاکمیت ملی کشور بحران رهبری؛ واگرایی سیاسی و محاق مشروطیت قدرت های خارجی و انقلاب ✅ ایران در آرایش سیاسی جهان راهبردهای انگلیس برای ایران در آرایش سیاسی جدید جهان برای تهیه این کتاب به مراکز پخش کتب مراجعه کنید؛ 📚 نمایشگاه و فروشگاه دائمی سرای تاریخ 📚 فروشگاه کتابخوان 📚 فروشگاه کیهان 📚 فروشگاه عروج آدرس و شماره تماس این فروشگاه ها در تیزر قابل مشاهده است. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ توصیف از سال ۱۳۵۱ دلمردگی در جامعه   پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛ داریوش همایون در ۲۱ اسفند ۱۳۵۱ ، در مقاله مفصلی در روزنامه «آیندگان»، به‌طور غیرمستقیم، نسبت به‌تداوم برخورد چکشی و غیراصولی با حزب اقلیت، چنین هشدار داد: «باید در نقش نهادهای سیاسی عمومی خود از نو اندیشه کنیم و توازنی بیشتر به جامعه خود بدهیم. دلمردگی و بی‌علاقگی، از دست دادن روحیه عمومی، بی‌اعتنایی به آنچه پیرامون می‌گذرد، بی‌حرمت شدن نهادهای سیاسی و اجتماعی، شکاف روزافزون میان شعارها و اعتقادها، چیره‌گی تشریفات و مراسم و آیین‌های فاقد شور و جنبش زندگی، قدرت اخلاقی را از یک جامعه می‌گیرد و با هیچ مایه قدرت اقتصادی نمی‌توان نبودن قدرت اخلاقی را جبران کرد... وقتی نهادهای بسیار مهم سیاسی و اجتماعی به جای نقش دیوار درمی‌آیند، وقتی رابطه میان صورت و معنی از میان می‌رود و تنها ظواهر حفظ می‌شود، هرچند اندک اندک حفظ ظواهر نیز دشوار می‌شود، آن‌گاه از دست رفتن قدرت اخلاقی را نمی‌توان جلو گرفت. نیروی جامعه نباید در سرخوردگی به هدر رود».1 سخنرانی داریوش همایون، قائم‌مقام حزب رستاخیز، در جلسه گفت‌وشنود اعضای کانون‌های حزبی در استان مازندران (سال 1356) شماره آرشیو: 190-643ه   1. آیندگان، س 6، ش 1576 (دوشنبه 21 اسفند 1351)، ص 5. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ معتقد بود هیچ کس عقلش نمی‌رسد پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛  در بخشی از مصاحبه‌ ، وزیر اقتصاد و رئیس دانشگاه تهران در دوره پهلوی، با مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر در توصیف واپسین سال‌های سلطنت پهلوی آمده است: شاه حرف گوش نمی‌کرد. درآمد نفت باعث این شده بود. شاه معتقد بود هیچ کس عقلش نمی‌رسد. می‌گفت: چه کسی این درآمد نفت را ایجاد کرده؟ من آورده‌ام و خب حرف بی‌ربطی بود. پس شیخ کویت هم باید این حرف را می‌زد. رئیس‌جمهور ونزوئلا هم باید می‌گفت. این معنی ندارد. این حرف یعنی چه که من بودم که این کار را کرده بودم.1   محمدرضا پهلوی و علینقی عالیخانی (سال 1344) شماره آرشیو: 123741-275م     منبع 1. علینقی عالیخانی، اقتصاد و امنیت: گفت‌وگو با علینقی عالیخانی، به کوشش حسین دهباشی،‌ سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، ص 575. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 سیزدهمین شماره کتاب ماه فرهنگی تاریخی ، نشریه ، در سالروز شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی در سرچشمه مرکز فرهنگی شهدای انقلاب رونمایی و منتشر شد. ✅ این شماره نشریه یادآور حاوی ده‌ها مصاحبه با شخصیت‌های معاصر و صدها عکس مستند و منتشر نشده، به تحولات سیاسی امنیتی تابستان سال 1360می‌پردازد. برای تهیه این کتاب به مراکز پخش کتب تاریخ معاصر مراجعه کنید؛ 📚 نمایشگاه و فروشگاه دائمی سرای تاریخ 📚 فروشگاه کتابخوان 📚 فروشگاه کیهان 📚 فروشگاه عروج آدرس و شماره تماس این فروشگاه ها در تیزر قابل مشاهده است. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
‍ ✳️ انزوا و بیگانگی شاه از مردم پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛  آنتونی پارسونز، سفیر انگلستان در ایران، در بخشی از خاطرات خود درباره رابطه محمدرضا پهلوی با مردم گفته است: من از آغاز مأموریت خود در ایران به این نکته پی بردم که شاه به طور خطرناکی از مسائل پیرامون خود منزوی شده و در میان جلال و شکوه سنتی سلاطین ایران محصور مانده است. تشریفات سخت و پیچیده و پرزرق و برق درباری با تدابیر شدید امنیتی دست به دست هم داده و بر انزوای او در جامعه می‌افزود. شاه امکان تماس مستقیم با مردم را نداشت و یک روز نمی‌توانست با اتومبیل خود در خیابان‌ها حرکت کند و از نزدیک با مردم کشور خود بیامیزد و از افکار و احساسات واقعی آنها هم بی‌خبر می‌ماند. او همیشه با هلیکوپتر و هواپیما مسافرت می‌کرد و اگر در مراسمی باید در میان مردم یا نزدیک توده مردم باشد جایگاه و محل توقف او را با شیشه‌های ضد گلوله از مردم جدا می‌کردند. در طول سال بعد موارد زیادی از دوری و انزوای شاه را از مردم کشورش به چشم خود دیدم. در این مدت با شگفتی دریافتم که بسیاری از صحنه‌‎های نمایش حضور شاه در میان مردم ساختگی است. ماشین تبلیغاتی حکومت بر افسانه پیوند ناگسستنی شاه و ملت تأکید می‌کرد و می‌کوشید واقعیت انزوا و دوری او را از مردم پرده‌پوشی نماید. تلویزیون در این تبلیغات نقش مؤثری بازی می‌کرد و من تا اوایل سال ۱۹۷۶ که خود شاهد یکی از نیرنگ‌های تبلیغاتی تلویزیون بودم، به این موضوع پی نبرده بودم.[i]   شماره آرشیو: 1-85-287م (خاطرات آنتونی پارسونز)، صص 44-4.
✳️ نقش پرویز ثابتی در فساد اقتصادی ساواک   پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛ پایین‌ترین حقوق را به کارمندان بانک می‌دادند و حداکثر کار را از آنها می‌گرفتند... ولی با تهدیدات به‌خصوص اینها را نگه می‌داشتند. فرضا اگر یک کارمندی اعتراض می‌کرد فوری یک اسمی روی آن فرد یا گروه می‌گذاشتند (چپی، کمونیست، مخالف رژیم) بعد از ساواک می‌آمدند، آنها را می‌گرفتند و زندان می‌کردند. اکثر پول‌ها را خودشان برداشته بودند و مقداری را هم به این و آن داده بودند. تعداد زیادی از افراد سرشناس در سطوح بالا یا در ساواک [از این پول‌ها گرفته بودند]. افرادی مانند  ... دامنه فساد و کثافت و سوءاستفاده‌ها خیلی وسیع بود.1   پرويز ثابتي شماره آرشیو: 3395-11ع پی نوشت 1. پروژه تاریخ شفاهی ایران ــ هاروارد، مصاحبه با محمد یگانه، نوار نهم، دقیقه دو. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ واردات غذا برای سگ رئیس از منابع بانکی! پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛  ، رئیس بانک مرکزی در دوره رژیم پهلوی، درباره وضعیت «بانک بیمه بازرگانان» گفته است: متوجه شدیم [بانک] به شرکت‌هایی وام داده که واهی هستند و اصلا وجود خارجی ندارند. پرسیدیم این شرکت‌ها کجا هستند؟ چطور به اینها پول داده‌اید؟ گفتند که قرار بود این شرکت‌ها به‌وجود بیایند، ولی شرکتی وجود نداشت. دو سال هم از پرداخت وام‌ها گذشته بود. حساب‌هایی وجود داشت که از منابع بانک برای ایجاد باشگاه و درمانگاه کارمندان استفاده کرده بودند. گفتیم این دستگاه‌ها، ساختمان‌ها، باشگاه‌ها و درمانگاه‌ها کجا هستند؟ اینها وجود خارجی نداشتند. رئیس بانک، حسین شرافت، پول‌ها را برداشته، برای خودش خانه و قصر درست کرده بود. یا سگی داشت و خوراکش را از بودجه بانک از خارج وارد می‌کرد. محمد یگانه شماره آرشیو: 3433-5ع پی نوشت:  پروژه تاریخ شفاهی ایران ـ هاروارد، مصاحبه با محمد یگانه، نوار نهم، دقیقه 2. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ هویدا: شاه نخست‌وزیر است نه من!   پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛   ، وزیر آبادانی و مسکن در کابینه ، گفته است: بعد از یکی ـ دو ماه مشغول شدن در وزارتخانه متوجه شدم که کار کردن در اینجا خیلی سخت است؛ به این دلیل که منافع وجود داشت و همه می‌خواستند به یک طرفی بکشند. فشارها روی وزارتخانه بود و پشتیبانی هم از وزارتخانه وجود نداشت. روزی پیش هویدا رفتم و گفتم که آقا ما این گرفتاری‌ها را با این آقا و آن آقا داریم؛ شما به عنوان رئیس ما و نخست‌وزیر، جلسه‌ای ترتیب بدهید و قضاوت بکنید. اگر من ناحق می‌گویم و از لحاظ سیاست و دولت شما صحیح نیست، به من بگویید و اگر آنها ناصحیح می‌گویند هم به آنها بگویید. هویدا در جواب گفت که آقا آن عکسی را که آنجا می‌بینید (اشاره به عکس شاه)، نخست‌وزیر ایشان است نه من. شما باید مسائل خودتان را با ایشان مطرح بکنید.1 1. پروژه تاریخ شفاهی ایران ـ هاروارد، مصاحبه با محمد یگانه، نوار سوم، دقیقه 12 eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ فراری که شاه را بی‌اعتبار کرد   پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛ شایستگی و صلاحیت پس از شکست کودتای ۲۵ مرداد و فرار شتاب‌زده‌اش به بغداد و سپس به رم مورد تردید لندن و واشنگتن قرار گرفته بود. نظریه وزارت خارجه بریتانیا پیرامون روابط آینده انگلیس با محمدرضا پهلوی و نگرانی از بی‌اعتباری او پس از بازگشت به ایران در تلگرامی که روز ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) از لندن به سفیر انگلیس در واشنگتن مخابره شده منعکس است: «شاه بدون کمترین توجه به شأن و مقامش فرار کرد. در چنین وضعی پیام به مردم ایران تأثیر مثبت نخواهد داشت و امیدی به آینده او به عنوان یک رهبر مورد اعتماد از سوی مردم وجود ندارد».[1]   [1] . محمدرضا نجاتي، تاريخ سياسي بيست‌وپنج ساله ايران (از کودتا تا انقلاب)، ص 73. eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ به نام ایران، به کام آمریکا   پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛ فروش سلاح به ایران با قیمت‌های گزاف و استفاده از آن سلاح‌ها توسط ارتش آمریکا در جنگ‌های ضد مردمی نمونه‌ای از سرسپردگی شاه به اربابان آمریکایی‌اش بود. در خاطرات خود در مورد جنگنده‌های ایران در نوشته است: پیام را امروز صبح (1 آبان 1351)، سفیر آمریکا به من داده بود؛ گزارش کردم. او دیگر به هواپیماهای اف-5 ما در ویتنام نیازی ندارد و بسیار ممنون است؛ تکرار می‌کنم، بسیار ممنون است که موافقت کردند آنها را در اختیار او بگذارند.[1]   نمایندگان ایران و ترکیه هنگام ملاقات با ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور آمریکا شماره آرشیو: 2272-11ع [1]. موسی فقیه حقانی، آخرین شاه، آخرین دربار، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1397، ص 273. eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ من زنده هستم مرا دفن نکنید! پایگاه اطلاع‌رسانی  ؛ شکرالله صفاپور در خاطرات خود درباره واقعه آورده است: «شلیک جدی با تفنگ حقیقی شروع و جمعیت را متزلزل ساخت و عده‌ای نمی‌دانم چند نفر کشته شدند و عده‌ای از مردم که شاید گناهی هم نداشتند مقتول و مجروح و اسیر و دستگیر شدند و کم‌کم تیر و تفنگ خاتمه یافت و ناله مجروحین از گوشه و کنار به گوش می‌رسید. یکی از مجروحین می‌گفت: من گلوله به پایم خورده و مجروح بودم، اما مرا هم جزء مقتولین در کامیون انداختند و هر چه داد و  فریاد کردم بابا من زنده هستم کسی به حرفم گوش نداد چون شلوغ بود. عاقبت درحالی‌که می‌خواستند مقتولین را در خاک و در گودال دفن کنند، من فریاد زدم و گفتم: من زنده هستم؛ مرا دفن نکنید! 1. آرشیو پژوهشکده تاریخ معاصر، سند شماره 43776-0-0-پ @iichs_ir
‍ ✳️ با هدف معرفی آیین گمشده سخنوری و سردم‌خوانی، کتاب «دری به سوی یک آیین گمشده» رونمایی می‌شود به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ؛ مراسم رونمایی از کتاب «دری به سوی یک آیین گمشده: سخنوری و سردم‌خوانی» به همّت این پژوهشکده برگزار می‌شود. آیین سخنوری قدمتی به درازای سیصد سال دارد. خاستگاه این آیین ملک ری و تهران قدیم بود. چراغ این آیین کهن و نمایشی از دوره قاجار تا اواخر سلسله پهلوی می‌تابید، اما تجددگرایی رضاخان و مخالفت او با هر آنچه بویی از مذهب داشت، باعث شد این آیین رو به خاموشی نهد. بااین‌حال تاریخ نشان داد نمی‌توان آیینی را که در دل‌ها ریشه دارد با دستور خاموش کرد. سخنوران برای زنده نگه داشتن سخنوری و سردم‌خوانی این آیین را به‌صورت سینه به سینه از استاد و پیر به شاگرد در مجالس درس، محافل آیینی، قهوه‌خانه‌ها و در بازار بین صنوف مختلف منتقل می‌کردند و سخنوران را به یادگیری علوم قرآنی، دستگاه‌های موسیقی، ادبیات غنی فارسی و عرب، شاعری و بداهه‌گویی احکام شرعی و فن بیان فرا می‌خواندند و تشویق می‌کردند. شاید بتوان گفت این آیین حلقه مفقوده ادبی و نمایشی عصر حاضر است. در قدیم‌الایام در شهرری و تهران در ایام ماه مبارک رمضان در قهوه‌خانه‌های بزرگ و خانه‌هایی که حیاط بزرگ داشتند سردم سخنوری می‌بستند. بدین‌ ترتیب از روز اول ماه مبارک رمضان تا شب عید فطر در سردم سخنوری جدال ادبی بین سخنوران رایج بود. ابتدای ورودی عرصه سردم را با زنجیر می‌بستند که به این زنجیر قرق می‌گفتند؛ سپس هشت سلسله در سمت چپ و هشت سلسله در سمت راست و یک سلسله در بالا تعبیه می‌کردند که به آن سرسلسله یا سلسله هفدهم می‌گویند. هر سلسه نماینده یک صنف بود و برای هر یک از سلسله‌ها یک سخنور انتخاب می‌کردند. دو طرف عرصه سردم را دم شرقی و غربی تشکیل می‌دهد. بعد از سلسله‌های دهم هفت منزل عرفان قرار دارد و منازل به ترتیب منزل اول «وادی طلب»، منزل دوم «وادی عشق»، منزل سوم «وادی معرفت»، منزل چهارم «وادی استغنا»، منزل پنجم «وادی توحید»، منزل ششم «وادی حیرت» و منزل هفتم «وادی فقر و فنا» می‌باشد. آغاز مراسم به این صورت بود که یک سخنور به عنوان پیر و استاد بعد از زنجیر قرق می‌نشست و کارگردانی صحنه را بر عهده داشت. سخنورانی که از گوشه و کنار شهر و کشور برای جدال ادبی می‌آمدند ابتدا پشت زنجیر قرق قرار می‌گرفتند و پس از اجازه از پیر به جدال یکی از سخنوران سلسله یا منازل می‌رفتند و با سخنوران سلسله‌ها یا منازل به جدال ادبی می‌پرداختند. در هر سلسله نمایندگانی از آن صنف حضور داشتند و سخنور مدعی با سلسله یکی از صنوف جدال می‌کرد که موضوع مشکلات و وظایف آن صنف بود. اهمیت و ضروت احیای آیین سخنوری را می‌توان در تأثیری که این آیین را در تعمیق سنت ادبی و فرهنگی کشور دارد جست. برخلاف امروز که سخنور به کسی گفته می‌شود که خوب حرف می‌زند، سخنور در گذشته به کسی گفته می‌شد که دارای شش ویژگی باشد. این ویژگی‌ها شامل صدای خوش و داشتن فن بیان، مهارت در موسیقی اصیل اعم از هفت دستگاه و پنج مقام و گوشه‌ها و ردیف‌ها، مهارت شاعری و بداهه‌گویی به‌صورت توأمان، اشراف به ادبیات فارسی و عرب اعم از اشعار قدیم و معاصر، حفظ کل قرآن و یا ده جزء قرآن و روخوانی آن بدون غلط و دانستن مقدمات علوم حوزوی و دینی بود. در واقع افرادی که به این شش ویژگی مسلط باشند سربازان فرهنگ شیعی به شمار می‌آیند که می‌توانند نقش بسیاری در ارتباط جامعه با ریشه‌های فرهنگی کشور داشته باشند و ایران عزیز را در مقابله با شبیخون فرهنگی که جبهه باطل برای ما تدارک دیده است، صیانت کنند. کتاب «دری به سوی یک آیین گمشده» بازنمایی از این آیین کهن است که به قلم ، نویسنده کتاب « » (ادبیات و موسیقی در آیین عزاداری و زمینه‌‎خوانی) به زیور طبع آراسته شده است. علاقه‌مندان به شرکت در مراسم رونمایی از کتاب «دری به سوی یک آیین گمشده: سخنوری و سردم‌خوانی» می‌توانند سه‌شنبه 28 تیرماه 1401، از ساعت 17 تا 19 به فرهنگسرای ولاء واقع در شهرری، میدان نماز، مراجعه کنند. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ فساد همگانی در دولت : می‌ترسم دیگر کسی باقی نماند پایگاه اطلاع‌رسانی ؛ فساد منحصر به بوروکراسی و روابط اقتصادی نبود، بلکه در مسائل سیاسی مانند انتخابات، روابط خارجی و مانند آنها بدتر بود. این فساد چنان وسیع و ریشه‌دار بود که امینی، که ماده دوم برنامه دولتش مبارزه با فساد بود، در یک مصاحبه مطبوعاتی در جواب یکی از خبرنگاران گفت: «مبارزه با فساد او مطلقا وارد قلمرو سوءسیاست و یا سوءاستفاده‌های سیاسی نمی‌شود. او می‌گفت: اگر چنین کنیم، می‌ترسم که دیگر کسی باقی نماند. در رأس همه اینها خود من هستم، چون در خیلی از دولت‌ها شرکت داشته‌ام که انتخابات را انجام داده‌اند. اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید همه را بگیریم، همه کسانی که از شهریور 13۲۰ تاکنون در دولت‌ها شرکت داشته‌اند».1 1. محمدباقر مؤمنی، مسئله ارضی و جنگ طبقاتی در ایران، تهران، پیوند، ‎۱۳۵۹،‎ ص 185. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ نسخه اجباری برای برنامه‌های اجباری (قهری) دوره در رابطه با عشایر بدین خاطر بود که رضاخان جامعه عشایری را نمادی از عقب‌ماندگی کشور و مردم آن را به نوعی بیمار تصور می‌کرد. او به تغییر اجباری سبک زندگی عشایر باور داشت و تلاش می‌کرد وضعیت آنها را اصلاح یا به تعبیر خودش معالجه کند. او در انتهای یکی از اعلان‌های خود خطاب به ایلات لرستان می‌گوید: «... این دوایی که برای معالجه شماها ظاهرا تلخ و ناگوار است به حکم اجبار خواهید چشید...».1 1. آرشیو اسناد ودجاء، بخش امنیت داخلی، زونکن 2، پرونده 71. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ مخالفت آمریکایی‌ها با برنامه‌های صنعتی ایران پایگاه اطلاع‌رسانی ؛ «سیاست توسعه‌ای وزارت اقتصاد در دهه 1340 این بود که ایران بتواند احتیاجات اصلی خود را تأمین کند و تا حد امکان تکنولوژی‌های پیشرفته و آنهایی را که با شرایط ایران جور درمی‌آید، وارد کشور بکند تا صنایع اصلی لازم در کشور به‌وجود بیاید و اتکای ایران در این قبیل موارد به احتیاجات خارجی، روزبه‌روز کمتر بشود... آمریکایی‌ها چندان نظر مساعدی نسبت به برنامه‌های صنعتی و صنعتی‌شدن ایران نداشتند... هم آمریکا و هم بانک جهانی مخالفت کردند... آلمان‌ها حاضر شدند به ایران کمک کنند، ولی آمریکایی‌ها به آلمانی‌ها توصیه کردند که به صلاح ایران نیست که به چنین صنایعی دست پیدا کند و برای شما هم صلاح نیست که به ایران کمک کنید.»1 1. پروژه تاریخ شفاهی ایران، هاروارد، مصاحبه با محمد یگانه (وزیر آبادانی و مسکن و رئیس سازمان برنامه و بودجه)، نوار ششم، دقیقه 22. ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ قتل‌درمانی در زندان؛ محابس یا به قول داور مهمانخانه‌های مملکت شاهنشاهی کاریکاتور منتشرشده در صفحه اول شماره 11 روزنامه پیکار (23 مرداد 1310) درباره وضعیت زندان‌ها در دوره ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛ eitaa.com/iichs_ir https://instagram.com/iichs.ir https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug