eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️روشنفکری‌ همان است که پیامبر برایش مبعوث شد 🔸 حجت‌الاسلام عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه: ◾️مسأله دینی بسیار حائز اهمیت است و بدان باید به عنوان یک «ضایعه» بزرگ نگریست. روشنفکری جانمایه‌ای باید داشته باشد که آن، ادعای محوریت با «خردگرایی» است که آن را نسبت به سایر جریانات دینی متمایز می‌کند. با کمی دقت درمی‌یابیم که خردگرایی و آزاداندیشی، مؤلفه‌هایی هستند که مطابقت و همراهی بالایی با دین اسلام و معارف قرآن دارند، برعکس سایر دیانت‌ها که چندان ارزش خاصی برای تعقل قائل نبودند. 🆔 @iictchannel
▫️اسیران دفاع مقدس ویژگی‌های مشترکی با اسیران عاشورا داشتند 🔸دکتر مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه در نشستی مطرح نمود: ◾️در هشت سال زن، مرد و نوجوان اسیر داریم که شباهت شگرفی با واقعه عاشورا دارد و آنچه این چهره‌ها را در کربلا برجسته می‌کنند استقامت آن‌ها در راه آرمان آن‌ها می‌باشند. رزمندگان ما در اسارت یک جمهوری کوچک ایجاد کرده بودند و منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه می‌دادند. 🆔 @iictchannel
masaele hejab.mp3
20.21M
🔊 🔰 سلسله نشست‌های سایه روشن ⛔️ کشف واقعیت‌های 🔻 بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی درباره حجاب 🎙با حضور: عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه و دکتر محسن بدره 📻 تهران؛ فرهنگسرای اندیشه؛ 23 مردادماه 1401 🆔 @iictchannel
▫️کتاب تاملی نظری در ماهیت فضای سایبر 🔰توسط پژوهشگاه و به قلم دکتر در مرکز مطالعات منتشر شد. 🔹برای سیاست‌گذاری،‌ جهت‌دهی و مدیریت نیازمند فهم دقیق و درک ذاتیات آن است. در مشی فلسفی، پرسش از ماهیت شیء‌، فهم ذاتیات و سازه‌ی پدیده است. 🔹این معنا از ماهیت بیان «ما به الشیء هو هو» یعنی فهم توأمانی هستی و چستی پدیده موردمطالعه است. برای این منظور فضای سایبر که ممزوجی از فناوری و انسان و اجتماع است به‌صورت دقیق موردمطالعه قرارگرفته است. 🆔 @iictchannel
masale hejab.mp3
24.21M
🔊 🔰 سلسله نشست‌های گپ و گفت ⛔️ کشف واقعیت‌های 🔻 بررسی مسائل حقوقی درباره حجاب 🎙با حضور: حجت‌الاسلام عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه و دکتر محسن برهانی 📻 تهران؛ فرهنگسرای اندیشه؛ 25 مردادماه 1401 🆔 @iictchannel
🖼 | رویکردهایی برای تخریب حجاب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین , دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ رویکرد منع حجاب؛ امروزه در برخی کشورهای اروپائی، حجاب در مدارس، دانشگاهها و ادارات دولتی ممنوع است. نفی حق زن در پوشیدگی مبنای معقول و قابل قبولی ندارد و با اصول کرامت، آزادی، و حق دین‌داری مغایرت دارد. همچنین، نفی حق پوشیدگی برای مسلمانان با ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر مغایرت آشکار دارد. ◼️ رویکرد حجاب اختیاری؛ گروهی از نواندیشان دینی، وجوب پوشش سر و گردن را بر زن مسلمان مستحب دانسته و در حقیقت حجاب به این معنی را اختیاری شمرده‌اند. نظریه نفی وجوب پوشش سر و گردن قایل شناخته شده‌ای در فقه اسلامی ندارد. 🆔 @iictchannel
🖼 | در برابر اقلیت معارض حجاب باید برخورد سخت و حقوقی را انتخاب کرد ✍️ ، عضو هیات علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◼️ جریان غیرانقلابی، آگاهانه و عامدانه می‌خواهد حاکمیّت را به «عقب‌نشینی تدریجی از رویکردهای دینی» وادارد. دربارۀ جریان سکولار و غیرانقلابی، فرض منطقی من آن است که این جریان، معتقد به حضور اجتماعی و حیات ساختاریِ دین نیست و می‌کوشد به هر بهانه‌ای از جامعه و حاکمیّت، «دین‌زدایی» کند. نخستین استدلال‌ها در این باره در دورۀ پساانقلاب، از طرف مهدی بازرگان ارائه شد و سپس عبدالکریم سروش، استدلال‌های دیگری را افزود و سکولاریسم را تئوریزه کرد. ◼️ من معتقد به تقدّم و اصالت «مواجهۀ حقوقی و قانونی» با بی‌حجابی نیستم، بلکه «مواجهۀ شناختی و گفتمانی» را ترجیح می‌دهم. در عین حال، معتقدم که بخشی از بی‌حجاب‌ها، «لجوج» و «بیماردل» هستند و با نصحیت زبانی و دعوت فرهنگی و فضاسازی اجتماعی، حقّ را برنمی‌گزینند. دربارۀ این اقلّیّت معارض، باید «سازوکار سخت و حقوقی» را انتخاب کرد و مسیر «الزام» را در پیش گرفت. 🆔 @iictchannel
🖼 | تجانس حق و خلق از منظر فلاسفه ◼️ در مسئله نسبت بین حق و خلق عموم فلاسفه به تجانس موجودیت حق و خلق قایل‌اند؛ یعنی حق و خلق، هر دو را موجود حقیقی می‌دانند، گرچه درباره معیار موجودیت بین آنها اختلاف هست. مشائیان موجودات را حقایقی بسیط و کاملا متباین می‌دانند و اشراقیان موجودات را از سنخ ماهیات قرار می‌دهند و فیلسوفات حکمت متعالی معتقدند موجودات از سنخ وجود مستقل با رابط‌اند و نظر عرفا در این مسئله نفی هر تجانسی بین حق و خلق است. ◼️ آنها حق را موجود حقیقی و خلق را موجودنما یا شیء مجازی می‌دانند و از منظر آیات و روایات دینی تجانس بین حق و خلق باطل است. به نظر می‌رسد دیدگاه عرفا مؤيد به براهین عقلی و نقلی است و دیدگاه فلاسفه در هر سه مكتب مشایی، اشراقی و متعالی با اشکالات عقلی فراوانی مواجه است که پذیرش آنها را ناممکن می‌سازد. ✂️ حجت‌الاسلام والمسلمین ، دانشیار گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگرفته از شماره 101 فصلنامه علمی و پژوهشی «قبسات» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | صیانت از حجاب در نظام اسلامی 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، رئیس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ✔️ در نظام اسلامی رویکرد حجاب، رویکرد دینی است و ما هم در جامعه دیندار قرار داریم و عمده افراد جامعه ما هم دیندار هستند. ضمن اینکه همه جوامع بر این تاکید دارند که نظر اکثریت جامعه و فرهنگ غالب جامعه باید حاکم شود. اگر این منطق درست باشد، پس باید حجاب را در ایران تمکین کنند و قوانین هر نظام و هنجارهای غالب مردم را به رسمیت بشناسند و فرایند تبدیل آن، به قانون برای همه را پذیرا باشند. 🔚 فرهنگ غالب هر جامعه وقتی می‌تواند در جامعه توسعه و تعمیق پیدا کند که تبدیل به قانون شود. اینکه فرهنگ غالب را از قانون دور کرده و به اختیار هر شخص بگذاریم، با توجه به فراگیری منطق دهکده جهانی و اثر تبلیغات هدفمند نظام مادّی و الحادی جهانی، آرام آرام این فرهنگ کم‌رنگ شده و از بین خواهد رفت و تحت تاثیر فرهنگ‌های دیگر قرار خواهد گرفت و عملا با این رویکرد، هویت یک کشور و ملّت از بین خواهد رفت. 🆔 @iictchannel
🖼 | حجاب تبلوری از فطرت انسان ◼️ گاه گفته می‌شود، حجاب و پوشش از سایر امت‌ها به مسلمانان رخنه کرده است. در پاسخ این پرسش باید گفته شود که به اتفاق همه مورخان ارتباط ایرانیان با عرب‌ها در سال‌های پس از رحلت پیامبر اتفاق افتاد؛ ولی آیات حجاب که در قرآن نازل شده و احادیثی که از رسول خدا در این زمینه نقل شده همه مقدم بر آن است، زیرا آیات حجاب در سال پنجم هجری نازل شد. ◼️ به نظر می‌رسد از وجود حجاب در میان دیگر امت‌ها و رعایت آن به گونه‌ای نزدیک به آن چه اسلام آورده، می‌توان نتیجه گرفت که این سنت دینی ریشه‌ای در فطرت و ساختار وجودی انسان دارد. بدین معنا که جوامع انسانی بیش و کم و با اختلاف سلایقی، پوشش را رعایت می‌کردند. 📖 برگرفته از کتاب حجاب، نوشته 🆔 @iictchannel
🖼 | اسرای ما منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه می‌دادند. 👤 ، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: ◽️ در نهضت حضرت اباعبدالله (ع) یک دسته آزاده داریم که کسی از آن‌ها یادی نمی‌کند و اسمی از آن‌ها نیست. نافع بن هلال به‌عنوان یکی از اسیران نهضت عاشورا و از جوان کربلا است که به‌تعبیر امروزی بادیگارد حضرت اباعبدالله(ع) بوده که محافظت از خیمه‌ها و محافظت ایشان را در همراهی حضرت عباس(ع) برعهده داشته است و تیراندازی برجسته بوده که در ادامه دست‌های او شکسته می‌شود و سپس به شهادت می‌رسد. ◽️ اسیران در دفاع مقدس ویژگی‌هایی مشترکی با اسیران نهضت عاشورا داشتند. در هشت سال دفاع مقدس زن، مرد و نوجوان اسیر داریم که شباهت شگرفی با واقعه عاشورا دارد و آنچه این چهره‌ها را در کربلا برجسته می‌کنند استقامت آن‌ها در راه آرمان آن‌ها می‌باشند. رزمندگان ما در اسارت یک جمهوری کوچک ایجاد کرده بودند و منفعل نبودند بلکه فعالانه به مبارزه ادامه می‌دادند. 🆔 @iictchannel
🖼 | تاریخچه حجاب در دنیا 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، رییس پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔻 بحث از حجاب و پوشش زن‌ها از قدیم‌الایام وجود داشته است. آنچه مسلم و قابل قبول‌تر است این است که حجاب زن‌ها نه تنها شعار دین اسلام بلکه در همه ادیان است. در منابع دینیِ یهود و مسیحیت و اسلام و تصاویری که از متدینین به دین یهود و مسیحیت رسیده و در مجسمه‌های آن‌ها تصویر زن بی‌حجاب نداریم. اما بعد از اینکه غرب از قرون وسطی گذشت و به مدرنیته و رنسانس رسید، پیرو مسائل اقتصادی و بحث بازار و اقتصاد، زن‌ها را به خدمت گرفتند و از زن‌ها استفاده تجاری کردند. 🔻 طبیعتا بحث‌هایی پیرامون این استفاده ابزاری از زنان، به عنوان مقدمه این استثمار مطرح شد. از جمله این که زن‌ها نباید محدود باشند. بعد از اینکه دین را منسوخ اعلام کردند و به قول خودشان از دین گذر کردند، رویکرد مادی و بی‌دینی به خرج دادند و زن را به مثابه انسان خود بنیاد و فارغ از خدا و موجودی وابسته به خود آزاد اعلام کردند. پوشش را برای او نه فقط الزامی ندانستند بلکه آن را یوغی به گردن زن عنوان کردند که آزادی او را تهدید می‌کند! در طول این سالیان نیز با تبلیغات بسیار زیاد عملا به این دامن زده شد که حجاب برای زن خوب و مطلوب نیست و آزادی او را تهدید می‌کند. 🆔 @iictchannel