فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹عزاداری برای اباعبدالله (ع) طریقیت دارد نه موضوعیت...
🎙حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 وفای عباس علیهالسلام
🎙صدای مرحوم استاد علی صفائی حائری را میشنوید
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 سفیر حق
✔️آیتالله جوادی آملی
◾️عصر تاسوعا وجود مبارك حسین بن علی بن ابی طالب (علیهم السلام) تكیه به شمشیر داده بود در جلوی خیمه، حالتی به حضرت دست داد كه وجود مبارك رسول اكرم را دید؛ پیغمبر به او فرمود: «یا حُسَینُ إنَّكَ رائِحٌ إلَینا عَن قَریبٍ»؛ تو زود به طرف ما می آیی، خیلی نمانده است. در این حال، زینب (علیها السلام) آمد، عرض كرد برادر! سر و صدا زیاد است، گویا دارند به طرف خیام حمله می كنند.
◾️وجود مبارك ابی عبدالله، عباس بن علی را خواست فرمود: «یا عَبّاسُ إركَبْ بِنَفسی أنتَ یا أخی»؛ فرمود عباس! من به فدای تو، برو ببین چه خبر است. این «تفدیه»؛ یعنی قربانت گردم، این را امام برای هر كسی نمی گوید؛ فرمود عباس! من فدایت شوم، برو ببین چه خبر است. وجود مبارك عباس بن علی حركت كرد، حبیب بن مظاهر اسدی، زهیر بن قین و عده ای از اصحاب خاص حضرت، ملازم ركاب عباس بن علی بودند، با این جلال رفتند، فرمود چه خبر است؟ عرض كردند یا بیعت یا جنگ؛ هم اكنون، عصر تاسوعا! وجود مبارك عباس بن علی فرمود من گزارش ببرم. عباس بن علی به حضرت عرض كرد كه اینها می گویند هم اكنون كار را یكسره كنیم.
◾️حضرت به عباس بن علی فرمود: «فَاِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُؤَخِّرَهُمْ إِلى غُدْوَة وَ تَدْفَعَهُمْ عَنَّا الْعَشِیَّةَ»؛ عباس! اگر توانستی یك امشب را مهلت بگیری این كار را بكن، این نه برای آن است كه ما دوست داریم بمانیم، بلکه برای این است كه «فَهُوَ یعلَمُ»؛ خدا می داند «أنّی قَد کنتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کتابِهِ وَ کثرَةَ الدُّعاءِ وَ الاِستِغفارِ»؛ من برای چهار كار میخواهم شب عاشورا زنده باشم:
1. خدا می داند من نماز را خیلی دوست دارم (یک)؛
2. قرآن خواندن را دوست دارم (دو)، چقدر حسین، خواندن آیات قرآن را دوست دارد كه با سرِ در بالای نی هم قرآن می خواند!
3. سوم اینكه خدا می داند من دعاهای زیاد را دوست دارم، خیلی می خواهم دعا كنم و با خدا مناجات كنم؛
4. چهارم اینکه خیلی هم می خواهم استغفار كنم و از خدا طلب بخشش كنم.
عاشورا، درس است؛ درس خواندنِ نماز است، درس خواندنِ قرآن است، درس دعاست، درس استغفار است./ سخنرانی محرم 1368
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روایت ماجرای شهادت حضرت عباس (علیهالسلام)
🏴 هر روز یک ماجرا از کربلا در بیانات رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 الگوگیری از نهضت حسینی در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی
✍️ حجتالاسلام مهدی فرمانیان
یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده، این است که قیام امام حسین علیهالسلام استثناء است یا قاعده؟
1: دیدگاه اسلام سنّتی: به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنّتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست.
این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛
یک: در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند.
دو: روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق (ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند.
سه: روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است.
2. دیدگاه اسلام سیاسی: اما بزرگان اسلام سیاسی معقتدند شرایط زمان امام حسین علیهالسلام به گونه ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود، قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد.
بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین (ع) قابل پذیرش و یک قاعده است.
در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت علیهمالسلام وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است./ مُسْلِمْنا
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
قمه زنی.mp3
4.21M
🎧 مختصر و مفید درباره حکم شرعی قمهزنی
🎙حجتالاسلام محمد الهی خراسانی، محقق و مدرس سطوح عالی حوزه علمیه
📅 دهه اول محرم ۱۴۰۲، مسجد خاتم الانبیاء(ص)، مشهد مقدس
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشکلات نباید باعث تردید در ارزشهای دینی شود/ قیام امام حسین(ع) فراتر از هر جناح، بلکه فراتر از هر مذهب و دینی است
✔️استاد مهدی هادوی تهرانی:
🔹نباید به دلیل رفتارهای برخی که احیاناً متناسب و هماهنگ با ارزشهای دینی نیستند، خدای نکرده اصل ارزشها مورد تردید یا انکار قرار گیرند. در نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر اساس ارزشهای دینی برپا شده است، مشکلات، نواقص و محدودیتهایی وجود داشته و دارد، اینها نباید باعث شود که احیاناً ما نسبت به ارزشهای دینی و باورهایی که قرنهاست در این کشور وجود داشته است، تردید کنیم. باید مرزهای مسائل را از هم تفکیک کنیم.
🔸بدون شک قیام امام حسین(ع) فراتر از هر جناح بلکه فراتر از هر مذهب و دینی است. ارزشهایی که امام حسین(ع) در قیام خود مطرح و در راستای آن مجاهدت کرد و نهایتاً به شهادت رسید، ارزشهای بشری، انسانی و متعالی است که هر انسان آزادهای در مقابل آن سر تعظیم فرو میآورد.
🔹اگر میبینیم در زیارت اربعین امام حسین(ع)، مذاهب مختلف اسلامی بلکه ادیان مختلف مشارکت میکنند به خاطر این است که حرکت امام حسین(ع) فراتر از مذاهب و حتی ادیان است و ارزشها، ارزشهای فرامذهبی و فرادینی است.
🔸بنابراین، تقلیل و کوتاه کردن این ارزشها در خط جناحها و سلیقههای خاص سیاسی، ضربه به آن ارزشهای متعالی است. قرار دادن دریای ارزشها در یک آبراه باریک، باعث میشود که بسیاری از مخاطبان نسبت به ارزشهای قیام و اصل آن مورد تردید قرار گیرند.
👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=72247
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تقیه در واقعه عاشورا
✔️ استاد محمد عندلیب همدانی: امام حسین(ع) به دنبال ایجاد درگیری بین جامعه مسلمین نبود. ایشان امر به معروف و نهی از منکر دارد و هدفش هم همین است اما این امر به معروف و نهی از منکر، باز به همراه عنصر تقیه است. این را در گفتهها و رفتار امام مییابیم بنابراین گمان نشود وجود مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) تقیهای نداشته و تقیه را دیگر ائمه داشتهاند. البته شیوههای تقیه در میان آنان متفاوت است، لذا هرکسی که میخواهد حادثه عاشورا را تحلیل کند این است که عنصر تقیه را چه در تفسیر گفتههای امام و چه راه و روش ایشان، در نظر بگیرد.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72241
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زمینههای همگرایی دینی در نهضت حسینی
✍️حجتالاسلام سیدکاظم سیدباقری
واقعیت این است که امام حسین(ع) متعلق به انسانیت، آزادیخواهان جهان و سپس همه مسلمانان است. اگر بتوانیم این نکته عمده و اساسی را در سخنرانیها و عزاداریهای خود مورد توجه قرار دهیم، میتواند نقطه آغازی برای همافزایی و همگرایی و وحدت میان آزادیخواهان، عدالتطلبان و مسلمانان جهان باشد.
این آموزه حسینی یعنی عزتخواهی، عمل به حق، مقابله با ظالمان، تقابل با باطل و زندگی عزتمندانه آرزوی همه مسلمانان در سراسر جهان است. همه مسلمانان، امام حسین(ع) را برای این آموزهها، تلاشها و فداکاریها میستایند و برای آن حضرت و یاران وفادارش احترام خاص و ویژهای قائل هستند. این موارد خود میتواند سرآغازی باشد برای وحدت، همگرایی و همدلی میان تمام مسلمانان که امروزه بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم.
همچنان که همین درسها امروزه میتواند موجب شورش و قیام علیه ظالمان و ستمگران و آگاهیبخشی و جهتدهی به قیامها و حرکتهای مسلمانان در سراسر جهان و الهامبخش مسلمانان برای رسیدن به روزهای برتر و بهتر و عمل به قوانین و احکام اسلامی باشد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72239
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اتصال الهی حسین (ع)
🔻بیانات منتشر نشده آیتالله خامنهای درباره «جایگاه و نقش دعا در قیام امام حسین»
✔️حضرت آیتالله خامنهای در خطبه نماز جمعهی تهران به تاریخ ۱۳۶۴/۷/۵ به تبیین نقش و جایگاه دعا در حادثه عاشورا پرداختهاند که برای نخستین بار، گزیدهای از این بیانات منتشر میشود.
🔹عاشورا صحنهاى کامل از زندگى اسلامى
🔸دعاکردن نشانه قوّت انسان
🔹دعا، ارتباط و تکیه انسان به خداست
🔸 آموزنده بودن دعاهای امام حسین در تمام مقاطع
🔹ضرورت دعا در اوج قدرت و پیروزی
🔸باقی گذاشتن حادثه عاشورا در تاریخ با زبان دعا
🔹قیام امام حسین برای تشکیل نظام الهی
🔸آرامش دادن امام حسین به دیگران به واسطه دعا
🔹تکیه به خداوند در شرایط سخت روز عاشورا
🔸دعاکردن در هنگام تأثر از شهادت طفل شیرخوار
🔹مناجات و دعای امام حسین در آخرین لحظات
🔸دعای حضرت زینب: پروردگارا این قربانى را از آلمحمّد قبول بفرما
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72257
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 روایت اجرای گفتوگوی امام حسین (علیهالسلام) و حضرت زینب (سلاماللهعلیه) در شب عاشورا
🏴 هر روز یک ماجرا از کربلا در بیانات رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدگاه علّامۀ حلی در مورد قیام سیّدالشهداء ذیل مبحث فقهی مُهادَنَة در کتاب جهاد
✔️حسن بن یوسف بن علی بن مطهر حلی (۶۴۸-۷۲۶ ه ق) در مبحث «هُدْنه» به حرکت امام حسین استشهاد نموده و آن را دلیل دیدگاه کلی خود قرار داده است.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72236
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مروری بر ۸۹ روایت بلاذری درباره عاشورا
✍️ حجتالاسلام رسول جعفریان
🔻در یک تقسیمبندی درباره منابع اولیه عاشورا، میتوان سه مرحله را مهم دانست. ابومخنف به عنوان درجه اول، محمد بن سعد درجه دوم و بلاذری منبع درجه سوم. همه اینها برای شناخت عاشورا مهم هستند.
در این جا ابتدا یک مقدمه کوتاه درباره تفاوت این سه درجه و بعد هم مروری بر روایات بلاذری از عاشورا خواهیم داشت.
👈 در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72244
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️«أعظَمَ اللهُ اُجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ وَ جَعَلَنا و إیّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ»
🏴 آجـرک الله یاصاحبالزّمان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روضهی عصر عاشورا
🏴 ...وقتى که زینب رسید آنجا جسد عزیزش را روى زمین گرم کربلا افتاده دید به جاى هرگونه عکسالعملى، به جاى هر گونه شکایتى رفت به طرف جسد عزیزش ابىعبداللَه خطاب به جدش پیغمبر صدایش بلند شد «یا رسولاللَه صلی علیک ملیک السماء هذا حسینک مرمل بالدماء مقطع الاعضاء»...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ قربان شهامت این زن!
▪️ روضهخوانی حضرت آیتالله خامنهای در مصیبت حضرت امالبنین (سلاماللهعلیها) در سال ۱۳۵۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ روضه وداع؛ گریههای شهید مطهری برای آخرین لحظات حیات حضرت سید الشهداء(ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚫️ چرا پیام امام حسین(ع) محوشدنی نیست؟
امام حسین(ع) پیام خونین خودش را روی صفحه لرزان هوا ثبت کرد، ولی چون توأم با خون و رنگ قرمز بود، در دلها حک شد. امروز شما میلیونها افراد از عرب و عجم را میبینید که پیام امام حسین را میدانند: «انّی لا ارَی الْمَوْتَ الّا سَعادَةً وَ لَاالْحَیوةَ مَعَ الظّالِمینَ الّا بَرَماً»؛ آنجا که انسان میخواهد زندگی کند ننگین، آنجا که میخواهد زندگی کند با ظالم و ستمگر، آنجا که میخواهد زندگی فقط برایش نان خوردن و آب نوشیدن و خوابیدن و زیر بار ذلتها رفتن باشد، مرگ هزاران بار بر این زندگی ترجیح دارد. این پیام شهید است.
امام حسین(ع) که مهاجم است و منطقش منطق شهید، آن روزی که پیامش را در صحرای کربلا ثبت میکرد نه کاغذی بود نه قلمی، همین صفحه لرزان هوا بود. ولی همین پیامش روی صفحه لرزان هوا، چرا باقی ماند؟ چون فوراً منتقل شد روی صفحه دلها؛ روی صفحه دلها آنچنان حک شد که دیگر محو شدنی نیست. هر سال که محرم میآید میبینیم امام حسین از نو طلوع میکند.
📗حماسه حسینی، ج۱، ص۱۳۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 مکتبِ "روز عاشورا"
روز عاشورا فقط روز عزا و مصیبت نیست...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
سخنرانی عاشور - آیت الله جوادی آملی - 14020505-.mp3
14.11M
🎙صوت بیانات آیتالله جوادی آملی در عاشورا ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قوام امامت و ولایت به امام و ولیالله است
✍استاد حمید پارسانیا
امامت و ولایت به حسب ظاهر به عنوان منزلت، منصب و نهادی اجتماعی و سیاسی، حکمی از احکام و حقی از حقوق الهی است که اهمیتی فراتر از دیگر احکام و حقوق، نظیر نماز، حج، روزه و زکات دارد؛ لکن مهمتر از آن حضور کلمه توحید در افق فرهنگ و حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی جامعه و نظام اسلامی است.
در تزاحم بین احکام همواره حکم اهم را باید ترجیح داد و ترجیح حکم مهم بر اهم خطا و گاه نیز گناهی نابخشودنی است..
علی علیهالسلام در حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی فرهنگ و نظام اسلامی درحالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشت از مقام امامت گذشت و فرزند او حسین بن علی علیهالسلام در همین راستا آنچه را که مهمتر از آن مقام بود، یعنی امام را که حقیقت خود او بود با همه حریم و حرم خود که حریم و حرم رسول الله بود به مسلخ برد و تقدیم نامی کرد که باید بدرخشد و فرهنگی که باید تداوم یابد و جامعه و نظامی که باید بماند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روز جدایی
🎙صدای مرحوم استاد علی صفایی حائری را میشنوید
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 دیر رسیدم من..
🎙 بیاد مرحوم استاد حسین دستپروری (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قومی بر امام معروف و قومی بر امام منکر
✍ حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
مردى در منزل «ثعلبيه» نزد امام حسين عليهالسلام آمد و در مورد اين آيه كريمه سؤال نمود "يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ" (اﻹسراء: 71) امام فرمود: يعنى پيشوا و امامى كه مردم را به راه راست هدايت كند و مردم هم او را اجابت كنند، و امامى كه مردم را به گمراهى و ضلالت دعوت كند و مردم نيز به دعوت او پاسخ مثبت دهند؛ گروه اول در بهشت و گروه دوم در آتش خواهند بود، و اين قول خداى متعال است كه"فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ" (الشورى: 7)(مقتل الحسين مقرم: 179).
مطابق فرمایش قرآنی امام حسین علیهالسلام آدمیان در اجتماع و گروه زندگی میکنند و هیچ گروهی بدون امام و رهبر نیست. گروه با امام و الگوی خود به این سو و آن سو حرکت می کند تا به مقصد نهایی میرسد. این مقصد یا خیر است یا شر. عاقبت گروه خیر، بهشت برین است و عاقبت گروه شر دوزخ است. پس، برای اینکه دانسته شود اهل کدام فرقه هستیم، باید امام خود را بشناسیم. باید نسبت به گفتهها و اعمال و سیاستها و جهت گیریهای امام خود شناخت پیدا کنیم.
روز عاشورا، دو فرقه رو در روی هم صف آرایی کردند. فریقی اهل جنت بود و فریقی اهل نار. هر دو گروه هم کاملاً امام شان را میشناختند. هیچ کس نبود که امامش را نشناسد. گروهی بر امام معروف بودند و گروهی بر امام منکر. امام معروف، حسین فرزند زهرای مرضیه دخت پیامبر خدا بود و امام منکر، دعی بن دعی، ابن مرجانه فرزند زیاد و یزید بن معاویه بن ابوسفیان بود.
اگر گمان کنیم که صف آرایی این دو امام فقط مربوط به واقعه کربلا است و تکرار شدنی نیست، سخت در اشتباهیم. دنیای امروز نیز بواسطه دو امام معروف و امام منکر به دو فرقه تقسیم شده است. امامی که دعوت به آخرت می کند و حیات دنیوی را در برابر آخرت قلیل و نا چیز می شمارد: "قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا" (النساء: 77). امام دیگری که نفی آخرت میکند و میگوید هر آنچه هست همین دنیا است: "وَقَالُوا مَا هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ" (الجاثية: 24).
همگان هر ساله در روز عاشورا مختصات خودمان را که در کدام فرقه حضور داریم، بازخوانی و باز شناسی میکنیم. هر بار معلوم میکنیم که امام مان کیست تا معلوم شود اهل نوریم یا اهل نار. اگر امام مان را حسینی میدانیم، باید همه ساله تجدید عهد کنیم. چون معلوم نیست که تا به آخر بر این عهد مقدس باقی بمانیم. امام رهایمان نمیکند ولی از ناحیه خودمان تضمینی نیست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ سَيِّدِ الْعابِدِينَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَجَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ، اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَاصْطَفَيْتَهُ وَجَعَلْتَهُ هادِياً مَهْدِيّاً . اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ حَتَّىٰ تَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
◾️شهادت مظلومانه سید الساجدی امام زین العابدین (علیه السلام) تسلیت باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad