💢دفتر فقه معاصر و تحولآفرینی در حوزه
✔️دفتر فقه معاصر حوزه، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و مراجع عظام و اساتید و عموم فضلا و طلاب حوزههای علمیه، بر تحول اجتهادی حوزههای علمیه مبتنی بر فقه جواهری و در راستای اجرای بند اول، دوم، سوم و هشتم اهداف کلان «سند چشمانداز حوزههای علمیه» و راهبردهای کلان آن، اردیبهشتماه سال ۹۵ با اشراف علمی استاد شبزندهدار بهعنوان یکی از مراکز زیر نظر مدیر حوزههای علمیه آغاز بهکار نمود.
این مجموعه شامل شورای علمی عالی متشکل از اساتید شناختهشده دروس خارج: محمدمهدی شبزندهدار، محمدتقی شهیدی، علی عندلیب، محمد قائنی و سید محمدعلی مدرسی یزدی و جمع گستردهای از اساتید و پژوهشگران فاضل حوزوی و دانشگاهی میباشد.
تحول و ارتقا در متون آموزشی فقهی و اصولی سطوح عالی حوزههای علمیه با رعایت روشهای صحیح سنتی و اجتهادی حوزههای شیعی، توسعه دروس خارج فقه و اصول در موضوعات معاصر و قواعد استنباط، گسترش و تعمیق تحقیقات، مقالات و پایاننامهها در موضوع فقه معاصر، ایجاد بستر مناسب برای نشاط علمی و شکوفایی استعدادها و ایدهپردازی بیشتر طلاب و تربیت فقیهانی فعال و کارآمد و زمینهسازی برای ورود بیشتر حوزههای علمیه در تولید علم در موضوعات معاصر، از مهمترین اهداف کلان دفتر فقه معاصر حوزه بهشمار میآید.
حجتالاسلام حسین اثنیعشری، مدیر دفتر فقه معاصر، پنج هدف مهم این مجموعه را تشریح کرده است که میخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75355
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «روش تدوین نظام مسائل فقه فرهنگ»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین رضا اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗓 زمان: یکشنبه ۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
🏢 مکان: قم، خیابان فاطمی(دورشهر)، کوچه ۳۰. پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 مناظره علمی «پیرامون لایحه عفاف و حجاب»
🎙حجتالاسلام والمسلمین محمد الهی خراسانی (استاد و پژوهشگر حوزه علمیه)
🎙دکتر جواد جاویدنیا (دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی و محقق در زمینه حقوق فضای مجازی )
🗓 زمان: یکشنبه ۱۶ اردیبهشتماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ الی ۱۸
🏢 مکان: مشهد، بلوار مدرس، سازمان تبلیغات، سالن اجتماعات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «عملکرد تاریخی فقهاءدر عرصه سیاست خارجی»
🎙ارائه: حجتالاسلام محمدصادق ابوالحسنی، تاریخ پژوه و نویسنده
📆 زمان: دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۴ الی ۱۶
🏛مکان: قم، موسسه دین و تمدن
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗اهمیت کتاب «الخلل فی الصلاة» در چیست؟ چرا مطالعه آخرین کتاب و محصول تدریس سالهای پایانی اقامت امام خمینی (ره) در حوزه علمیه نجف اهمیت دارد؟
👈 معرفی کتاب الخلل فی الصلاة: http://ijtihadnet.ir/?p=75341
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به کتاب «مقاصد الشریعه»
✔️مؤلف بر آن است که مقاصدیون در کشف تعداد ملاکات دچار تزلزل هستند و خلط مبحث در ارائه ملاکات احکام وجود دارد. همچنین این ملاکات احکام با ملاکات دین در مواردی تعارض وجود دارد. عدم وجود دلیل معتبر از قرآن و حدیث دال بر مشروعیت مقاصدالشریعه، از موانع جدی مراجعه به فقه المقاصد است.
این کتاب در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم شده که در نگاه کلی، بررسی تعاریف فقهالمقاصد، ادوار تاریخی آن و تطورات و نهایتاً یازده اشکال وارد بر فقهالمقاصد منقح شده است.
👈 معرفی تفصیلی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=75363
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شیخ انصاری سطح موفقی از رویکرد مدرسی به فقه را ایجاد کرد/ ادبیات مؤثری در توضیح روششناسی مدرسی حاکم بر فقه نداریم
✔️دکتر عبدالمجید مبلغی:
🔹فقه، بزرگترین نظام الهیات معطوف به عمل است. اگر چنین نظام الهیات معطوف به عملی در بین شیعه شکل گرفته که در دنیا بینظیر است، حتماً منطقی روششناختی هم در پشت آن وجود دارد که باید شناخته شود ولی ما این کار را نکردهایم.
🔸عقلانیت مدرسی و منطق روششناختی حاکم بر فقه فقط در فقه شیعه نیست و در فقه اهل سنت و مسیحیت و یهودیت هم دیده میشود ولی هیچ کجا به اندازه فقه شیعه موفق به توسعه کامیابانه آن نبوده است. به معنایی الهیات برآمده از فقه شیعه بزرگترین نظام الهیاتی است که در جهان بروز و ظهور یافته است.
🔹کسانی چون علامه حلی تأملات فقهی شیعه را توسعه دادند. کسانی چون شیخ انصاری هم سطح موفقی از رویکرد مدرسی به فقه را ایجاد کردند؛ آثار شیخ انصاری آنقدر درخشان است که اگر با هرمنوتیک شلایرماخر هم مقایسه شود، خواهیم دید شیعیان به سطحی از آگاهی رسیدهاند که هرمنوسینهای غربی نتوانستهاند به آن برسند.
🔸حاکمیت روش مدرسی بر فقه شیعه به معنای عدم موفقیت آن نیست ولی مسئله این است که باید قدمی به جلو بگذاریم، این منطق را دریابیم و با منطق روششناختی جدید آن را بازفهم کنیم.
👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75348
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدی بر یک نظر در باب حضور بانوان در اجتماع
✔️آیتالله شبیری زنجانی:
🔹مرحوم آقای مطهری درباره چگونگی حکم حضور زن در اجتماعات، روایتی از امام کاظم علیهالسلام نقل کرده اند که فرمودند: «پدرم مادر مرا و مادر خودش را میفرستاد تا حقوق اهل مدینه را اداء کنند.»(۱)
🔸اما اینجا اشتباهی عجیبی صورت گرفته است. ایشان پنداشته اند که «امّ فروه» در روایت اشاره به مادر امام صادق علیهالسلام است؛ در صورتی که بنابر موثقه محمد بن علی حلبی، امام صادق علیه السلام فرموده که من پسر کم سن و سالی بودم که مادرم از دنیا رفت. (۲)
🔹این امّ فروه دختر بزرگ حضرت صادق علیهالسلام است که به نام مادر امام نامیده شده بود که بنابر روایتی در باب حجّ، وی به امام صادق علیهالسلام گفت: «ای پدر عمره ما عمره شعبانیه می شود نه رجبیه ... . حضرت علیهالسلام به او فرمود: نه دخترم این عمره ما همان عمره رجبیه است؛ زیرا احرام آن در رجب واقع شده است.» بنابراین امّ فروه مذکور در روایت، دختر امام صادق علیهالسلام است. (۳)
.................................
۱. یادداشت های استاد مطهری؛ ج۵؛ ص۱۶۷
۲. الکافی؛ ج؛ ص۵۲۸
۳. الکافی؛ ج۴؛ ص۲۹۴
جرعه ای از دریا؛ ج۲؛ ص۶۵۷
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان پذیرش موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، تحت اشراف مقام معظم رهبری
🗓 سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴
💠 مقطع خارج عمومی (سالهای اول و دوم خارج)
⏳ثبتنام: تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
🌐اطلاعات بیشتر و ثبت نام: http://www.mfos.ir
☎️شماره تماس: ۵-۳۲۴۰۱۵۴۱-۰۲۵
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان مقالات فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی با موضوع «مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد»
🔻محورها و ریز موضوعات فراخوان
1. چیستی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
2. گونهها و تأثیرات مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
3. مبانی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
4. دلایل مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
5. عرصههای مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
(براساس طبقه بندی رایج علوم شامل: علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم طبیعی)
6. قلمرو مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
(شامل مباحث برونعلمی{ظرفیتهای تحقیق، مبادی و اصول موضوعه؛ روششناسی؛ راهبری و مدیریت} و درونعلمی {مفاهیم و مفروضات و اصول پایه؛ قواعد و اصول؛ گزارهها و مسائل؛ فرضیهها و نظریهها؛ مدلها و الگوها})
7. روششناسی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
8. موانع مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
9. آسیبشناسی مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
10. تحلیل وضعیت مرجعیت علمی قرآن در فقه و اجتهاد
⏳مهلت ارسال آثار: ۱۴۰۳/۵/۳۱
🌐سامانه فصلنامه:http://jostar-fiqh.maalem.ir
☎️تلفن تماس و راهنمایی: 05132233350 داخلی 8629 - 8554 ساعت۸ الی ۱۳:۳۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا فتاوای فقهی هوش مصنوعی اعتبار ندارد؟
✔️استاد محمد قائینی:
🔹احتمال دارد یک فقیه برای رسیدن به یک نتیجه در یک مسئله از برخی مقدمات غفلت کند و برای رسیدن به نتیجه، برخی مقدمات لازم و ضروری را نادیده بگیرد. فرض این است برای هوش مصنوعی این غفلت و به کار نگرفتن برخی مقدمات هم مفروض نباشد تا درجه عصمت از خطای این وسیله جدید از مصونیت شخص طبیعی بالاتر باشد.
🔸مثلا فقیه بر اساس مقدمات انتاج به واقع یقین پیدا کند و فرض کنید هوش مصنوعی هم امکان دستیابی به این نتیجه را دارد ولی نتایج حاصل از این دستگاه مثل نتایج اجتهاد فقیه بیش از گمانی نسبت به دیگری ایجاد نمیکند. خود فقیه یقین به واقع دارد ولی یقین او به واقع برای من یقینساز نیست و در بهترین حالت برای من در حد گمان ایجاد میکند چون نظر آن فقیه را با نظر فقیه دیگری در تعارض میبینم. لذا در بالاترین درجه ارزش اینگونه است نظر فقیه برای مقلدش مفید گمان به واقع است.
🔹حالا آیا شارع حجیت نتیجه حاصل از هوش مصنوعی را پذیرفته است؟ خیر، دلیلی به دست ما نرسیده است که نتایج به دست آمده توسط هوش مصنوعی اعتبار دارد. نگویید شارع منعی نکرده است. عدم منع جایی ارزش دارد که معاصر با حضور اصحاب شریعت و امامان معصوم باشد.
🔸هوش مصنوعی ولو معادل شخص طبیعی به نتایج دست داشته باشد برای کسی که بخواهد این وسیله را معتمد خودش قرار دهد یقین به واقع نمیآورد. اگر اینچنین شد صرف اینکه گمان با این وسیله معادل با گمان حاصل با نظر فقیه و قاضی باشد اعتبار و حجیت آن را به همراه نخواهد داشت.
👈 تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75360
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوگانههایی بی بنیاد
✔️حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی
🔻برخی از نویسندگان و پژوهندگان عرصه فقه سیاسی، به تناسب وضعیت سیاسی کشور، دوگانههایی را طرح کرده و تعارضی را تصویر نموده و حکم به تقدم یک طرف به طرف دیگر میدهند.
🔻آقای سیدضیاء مرتضوی و همفکران ایشان، در تصویر رابطه میان حاکمیت با مردم، همیشه در مقام تعارض نشسته و تلاش در تقدم جانب مردم بر حاکمیت دارند. در حالیکه، تصویر «تعارض» در نظم سیاسی برخاسته از «قدرتِ استیلائی» اصالت داشته و در میانه رابطه حاکمیت با مردم مطرح میشود، ولی در نظم سیاسی اسلامی چنین نبوده و تضاد خواسته حاکمیت با مطالبه مردم به مثابه «استثناء» است که حکم ویژه خود را دارد و در ادامه نیز درباره آن گفته خواهد شد.
📝متن کامل یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75369
🆔 https://eitaa.com/ijtihad