eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
716 ویدیو
291 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مهربانی‌های امام سجاد علیه‌السلام 🎙شما صدای مرحوم استاد علی صفایی حائری را می‌شنوید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نحوه مواجهه حقوقی با اهانت به قرآن و مقدسات بررسی شد ✔️نشست علمی با موضوع قواعد نظام‌های حقوقی در مواجهه با توهین به کتب آسمانی میزبانی خانه ملی قانون اساسی برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام بی‌آزار شیرازی، حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا، دکتر سیدمحمدمهدی غمامی، دکتر حبیب‌نژاد و دکتر هدی غفاری حضور داشتند که هر کدام به تبیین دیدگاه‌های خود نسبت با موضوع فوق پرداختند. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72262 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسیِ حکم رهبر انقلاب در محکومیت قرآن سوزی ✔️استاد علی‌اکبر رشاد: آن‌که چنین جرم سنگینی را مرتکب می‌شود اشد مجازات، اقل مجازات برای اوست، چون جرمی بزرگ است و جرم در حیات بشر و مناسبات انسان‌ها فراتر و بزرگ‌تر از ساحت قرآن متصور نیست. آیا جا ندارد که ما به‌عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین حق انسان‌ - که دین، عنصر فطری است و از انسانیت انسان برمی‌خیزد- چیزی به نام حقوق ادیان را مطرح کنیم و دیپلمات‌ها و دستگاه سیاسی و دیپلماسی ما و کشورهای مسلمان این را تعقیب کنند. ۵۷ کشور مسلمان هستیم و اضافه بر این، مسلمانان در کشورهای گوناگون با مقیاس جمعیتی بالا زندگی می‌کنند، چنین جمعیت عظیمی نمی‌تواند پای این کار بیاید و این حق را احقاق و اثبات کند؟ ✔️استاد احمد مبلغی: اساساً آتش‌سوزی قرآن از حیث اجتماعی مبارزه با هویت دینی است زیرا وقتی امری تکرار می‌شود و این‌طور نیست حالت تصادف داشته باشد آن‌هم باوجود اعتراضات زیاد باز تکرار می‌شد، نشان‌دهنده ردیابی نوعی هجوم به پیروان‌ یک ادیان و کتاب الهی آنان است تا مسلمانان هویت خود را از دست بدهند و در برابر آن منفعل شوند. این مساله مهمی است که قبح مساله ریخته شود و مسلمانان دچار انفعال در این قضیه شوند و نوعی باختن در بعد هویت و از دست دادن و تضعیف هویت را تجربه کنند... همان‌طور که رهبری فرمودند قرآن درخشنده‌تر می‌شود و خود را به جامعه امروزی عرضه می‌کند، در این راستا پیشنهاد بنده این است که فقه‌التقدیس را در حوزه علمیه ایجاد کنیم؛ حوزه‌های علمیه می‌توانند بحث را شکوفاتر کنند. ✔️استاد رضا رمضانی: باید حقوقدانان دنیا این قضیه را بررسی کنند که امری این‌چنینی که باعث آزار و اذیت روحی و روانی بیش از دو میلیارد انسان، بلکه کل پیروان ادیان و تمام بشریت شده چگونه است؟‌‌ اندیشمندان باید وارد میدان شوند و ابعاد مختلف این مساله بررسی شود، غرب نیز باید تکلیف خود را در این حوزه مشخص کند. برخورد دوگانه غرب پذیرفتنی نیست. پاپ در دوره قبل گفت این‌ها باید تفکیک شود نباید به بهانه آزادی توهین به مقدسات صورت بگیرد در این حوزه نیز غرب باید تکلیف حدود را روشن کند این‌ها باید قابل تفکیک باشد. ✔️استاد محمدمهدی ایمانی‌پور: اکنون در تلاشی برای تنقیصی دیگر جلوه‌ای از آتش‌سوزی و هتک حرمت به قرآن کریم را شاهد هستیم، جلوه دیگری از عناد و دشمنی مشرکانه در قالب جاهلانه، اما در پس پرده با اقدامات آگاهانه تأثر عمیق دنیای اسلام از این واقعه تلخ که در سخنان رهبری بیان‌گردیده، گویای جریان پرتکرار تاریخی است که در دنیای امروز تبعا واکنش‌های خود را به همراه خواهد داشت.... به اعتقاد رهبری و کلیه عالمان دینی این کار نباید بی‌پاسخ بماند و مطالبه دارایی توسط قضات اسلامی جهان اسلام حداقل مطالبه‌ای است که در فرمایشات رهبری به آن اشاره شده است. ✔️استاد محمود حکمت‌نیا: در کتاب آزادی بیان حدود ۱۶ مبنا برای اثبات آزادی بیان بررسی شده است که عبارت است از مبنای کشف حقیقت،‌ یعنی با گفتگوی آزاد می‌توان به کشف حقیقت دست یافت. توهین به مقدسات چنین مسیری را منسد خواهد کرد به‌عبارت‌دیگر هنگامی که پای توهین به میان بیاید مسیر کشف حقیقت بسته می‌شود بنابراین حمایت از توهین به مقدسات مبتنی بر آزادی بیان با مبنای آزادی بیان ناسازگار است و ازاین‌جهت آزادی بیان را باید به لحاظ مبنا محدود دانست. 👈 گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72276 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ehanatt.mp3
28.02M
🎧 صوت کامل هم اندیشی «واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی» 👤با حضور و ارائه: 🎙استاد علی‌اکبر رشاد 🎙استاد احمد مبلغی 🎙استاد رضا رمضانی 🎙استاد محمدمهدی ایمانی پور 🎙استاد محمود حکمت نیا 🏢 تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مردادماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توهین به قرآن کریم نماد تروریسم نرم غرب علیه دین اسلام است ✔️رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، هتاکی به قرآن کریم را نماد تروریسم نرم غرب علیه دین اسلام دانست و گفت: اهانت به مقدسات اسلامی نشان دهنده رویارویی مستقیم جهان اسلام و غرب است. اقدامات رسانه‌‌ای ماهواره‌های خارجی فارسی زبان علیه اذهان آجاد امت اسلامی نوعی اعلام جنگ است که باید با واکنش مناسب روبرو شود. در چنین شرایطی باید با جدیت هرچه بیشتر به قرآن مجید رجوع داشته باشیم زیرا جنگ حقیقی در فضای ذهن‌ها شکل می‌گیرد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72265 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢قرآن سوزی اخیر در سوئد با هتک حرمت‌های قبلی متفاوت است/ کشورهای اسلامی به هتاکان درس عبرت دهند ✔️استاد محمود رجبی: 🔹در تاریخ داریم که برخی به قرآن تیراندازی کردند و در نمونه اخیر در کشور سوئد نیز قرآن سوزی رخ داده است؛ قرآن سوزی‌ها پیش از این مورد فردی و یا توسط گروهی معدود بوده اما این مورد متفاوت است؛ نظام سلطه از رواج فکر و‌‌اندیشه قرآن در ملت‌ها احساس خطر می‌کند و اقدام به قرآن سوزی می‌کند؛ مراجع، مردم مسلمان و برخی از مسؤولین کشورهای اسلامی مواضعی متفاوت گرفتند که نشان می‌دهد که این مورد نسبت به هتک حرمت‌های قبلی مظاهر دین متفاوت است. 🔸قرآن سوزی با شعار آزادی بیان اقدامی ضد آزادی بیان است؛ اگر کسی حرفی مقابل قرآن دارد آن را مطرح کند و خود قرآن نیز به صراحت از مدعیان دعوت کرده حرف خود را بزنند اما به جای حرف زدن آتش می‌زنند که مقابله با آزادی بیان است؛ اگر آزادی بیان را قبول دارید باید شرایطی باشد که هر کتابی حرفش را بزند و سوزاندن آن یعنی راه یک فکر به سمت مردم و جوانان را می‌بندید. 🔹این اقدامات نمونه‌های جاهلیت مدرنی است که همه تشکل‌های علمی و فرهنگی که در جهان وجود دارند باید در مقابل این نوع جهالت که می‌خواهد جامعه انسانی را به جامعه حیوانی تبدیل کند بایستند؛ باید اتحادیه‌ها و کشورهای اسلامی اقدام کنند و درس عبرتی بدهند که دیگر تکرار نشود. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72267 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نامه مدیر حوزه‌های علمیه به شیخ الازهر ✔️ در پی اهانت به ساحت قرآن کریم در روزهای اخیر، استاد علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با ارسال نامه‌ای به احمد الطیب شیخ الازهر ضمن تشکر از موضع وی خواستار استمرار پیگیری‌ها و همراهی همه دولتمردان، شخصیتها و عالمان دنیای اسلام شد. 🔹اعرافی تحریم کالاهای کشورهای هتاک و بازنگری در روابط با آنها، اقدام هماهنگ و قاطع همه کشورها برای برخورد جدی با کشور سوئد و کشورهای مشابه، اهتمام به تنظیم و تصویب طرح یا قانونی بین المللی از سوی مجامع بین الملی و دولت‌های اسلامی برای جلوگیری از موارد مشابه و اهتمام به شکل گیری گفتمان مشترک الهی و توحیدی بر اساس آموزه‌های اسلام و ادیان الهی را از جمله اولویت‌های همه دولت‌ها، مجامع علمی دینی و ملت‌های مسلمان دانست. 🔹مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به آمادگی حوزه‌های علمیه قم برای هر گونه همکاری و همراهی مناسب، نوشت: جایگاه برجسته کشور عریق مصر و مجامع دینی و علمی، به ویژه الازهر شریف جایگاهی فاخر و تعیین کننده و الهام بخش خواهد بود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔰گوترش: پیام آیت‌الله سیستانی را دریافت کردم و به زودی نامه‌ای در جواب ایشان خواهم نوشت ✔️ دبیرکل س
💢 پاسخ گوترش به نامه آیت‌الله سیستانی درباره هتک حرمت قرآن کریم ✔️«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به نامه آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان عراق در خصوص هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، پاسخ داد. 🔹 از حادثه اخیر سوزاندن قرآن در استکهلم سوئد که به تظاهرات در جمهوری عراق در تعطیلات عید قربان منجر شد، به شدت ناراحت شدم. به من اجازه دهید تا همبستگی خود را با جامعه اسلامی ابراز کنم و تعصب، خشونت و اسلام هراسی را که به تشدید تنش‌ها منجر می‌شود و در تبعیض و افراط‌گرایی سهیم می‌شود، محکوم کنم. 🔹در تماس تلفنی خود با جناب آقای فؤاد محمد حسین معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری عراق در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳، این موضع خود را بیان کردم. این موضوع، همچنین در بیانیه‌های مطبوعاتی دفتر نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل در ۲۹ ژوئن ۲۰۲۳ در محکومیت سوزاندن قرآن در سوئد منعکس شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه مشترک رهبران ادیان توحیدی ایران در محکومیت اهانت به ساحت مقدس قرآن ✔️در ماهی که گذشت اهانت به ساحت کتاب‌های آسمانی قرآن، انجیل و تورات در سوئد و دانمارک، قلب موحدان و آزادگان جهان را به درد آورد. به همین منظور رهبران ادیان در هم‌‌اندیشی «کتاب مقدس» اعلام کردند این اقدامات خلاف عقل و منطق را که با حمایت برخی دولت‌ها و سکوت مجامع جهانی مدعی حقوق بشر، انجام می‌شود، محکوم می‌کنند. در پایان این هم‌‌اندیشی سران، علما و کارگزاران ادیان توحیدی ایران، با امضای بیانیه مشترکی، اهانت به ساحت کتب آسمانی را محکوم کردند. 👈 متن کامل بیانیه در هفت‌بند به این شرح است + سند: http://ijtihadnet.ir/?p=72251 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣نشست علمی «عواقب هتک حرمت قرآن کریم و مقدسات از دیدگاه حدیث» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد (معاون آموزش حوزه‌های علمیه و عضو هیات علمی جامعه المصطفی) 📆 زمان: دوشنبه ۹ مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏛مکان: قم، مدرسه عالی علوم حدیث، سالن شهید صدر 🔺برای حاضرین در نشست گواهی صادر خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
r67171a9149.pdf
2.63M
📗 دانلود کتاب «نهضت حسینی در پرتو قرآن» 🔺تطبیق حوادث کربلا با نمونه‌های قرآنی به دور از ذوقیات ✍️ نویسنده: استاد محسن قرائتی 📖 مباحث کتاب: ⊙ شاخصه‌های قیام امام حسین (ع)، ⊙ جلوه‌هاى قرآن در کربلا، ⊙ شیوه‌های نهی از منکر ⊙ ارزیابی یاران، ⊙ امام حسین در قرآن، ⊙ یقین یاران امام حسین (ع)، ⊙ پیروی از شیطان، عامل سقوط انسان، ⊙ نقش زنان در کربلا، ⊙ سفارش‌های پیامبر در جنگ و... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هم_اندیشی_علمی بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن.mp3
27.26M
صوت کامل هم اندیشی «بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن» 👤با حضور و ارائه: 🎙استاد جواد حبیبی تبار 🎙استاد نجف لکزایی 🎙استاد رضایی اصفهانی 🎙استاد محمدصادق یوسفی مقدم 🏢 قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام، مردادماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی علل و ابعاد هتک ساحت‌ قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن ✔️استاد جواد حبیبی تبار: اهانت قرآن نسبت به اینکه هتاک چه کسی باشد و هدفش چیست، مجازات مختلف است. اگر هتّاک مسلمان بوده باشد و با شرایطی که آمده و فعل او به معنای انکار کتاب باشد، موجب ارتداد است. و نسبت به زن یا مردبودن مجازات حبس ابد یا اعدام درپی دارد. اما اگر هتاک مسلمان نباشد، گاهی یک کار فردی شخصی و گاهی برنامه‌ریزی و سازماندهی‌شده است. اقبال به اسلام در غرب رو به فزونی است و لذا کاپیتالیسم و سرمایه‌داری به هراس‌‌ می‌افتند و لذا یک پسری قرآن در دست‌‌ می‌گیرد و به خانه‌‌ می‌برد، پدر که تحت تأثیر تبلیغات جریان کاپیتالیسم است، قرآن را‌‌ می‌گیرد و به طرفی پرت‌‌ می‌کند یا آن را آتش‌‌ می‌زند. این فرق‌‌ می‌کند با اینکه فردی به صورت سازماندهی‌شده اقدام به هتاکی کند. اما این اهانت‌‌‌‌های اخیر باهدف اسلام هراسی و تحقیر مسلمانان صورت گرفته است. در نتیجه اگر با حرکت گروهی برنامه‌ریزی‌شده و هدف‌گذاری شده قبلی درجهت مقابله با اسلام مواجه باشیم، فرد هتاک مصداق کافر حربی است. ✔️استاد نجف لک‌زایی: ما مسلمانان باید قدر کتاب آسمانی خود را بیشتر بدانیم و مراجعه جدی‌تری به آن داشته باشیم و زمینه‌‌‌‌های لازم برای ورود جدی‌تر قرآن به عرصه‌‌‌‌های معرفتی و انگیزشی و سبک زندگی را فراهم‌تر کنیم. باید حضور قرآن را در صحنه فرهنگ عمومی و تخصصی جدی بگیریم. فقه و اخلاق و اعتقادات و مبانی و درواقع فرهنگی که در آن تنفس‌‌ می‌کنیم قرآنی شود. ما باید زیبایی‌‌‌‌های اسلام را بیان کنیم و قرآن را به همه مردم جهان معرفی کنیم.... علوم انسانی امروز در دنیا به‌مثابه پیش‌قراول فرهنگ غرب عمل‌‌ می‌کند و زمینه را برای نفوذ و ظهور نظام سلطه فراهم‌‌ می‌کند. به نظر‌‌ می‌رسد که وقت آن رسیده مسلمانان با نگاه جدی‌تری، علوم انسانی قرآن بنیاد را تقویت کنند و ما شاهد جایگزینی فراگیرتر و گسترده‌تر این علوم انسانی در سطح مراکز علمی خود باشیم. ✔️استاد محمدصادق یوسفی مقدم: در بحث روش و راهکارهای مقابله با حرمت‌شکنی قرآن کریم باید مطلب را در علل حرمت‌شکنی جویا بشویم. خداوند، قرآن را کتاب قدسی و دارای تقدس‌‌ می‌داند. به نظر‌‌ می‌رسد یکی از اهداف دشمن، شکستن قداست قرآن کریم است. ما این مسئله را در ماجرای اهل‌بیت (ع) هم شاهد هستیم که نمونه بارز آن واقعه عاشوراست. بنابراین جامعه اسلامی باید در زمینه حفظ قداست قرآن کریم تلاش کند، تبلیغ کند و نشر دهد. ✔️استاد محمدعلی رضایی اصفهانی: هرچند خداوند حفظ قرآن را تضمین کرده است ولی این وظیفه دفاع را از ما سلب‌‌ نمی‌کند. ما در اسلام سه نوع جهاد داریم؛ جهاد اصغر به معنای قتال، جهاد اکبر با نفس، جهاد کبیر که جهاد فرهنگی است. هرچقدر آن‌ها توهین به قرآن را بیشتر‌‌ می‌کنند، ما باید به انتشار قرآن بیشتر توجه کنیم. راهکار دوم مقابله با اهانت به قرآن کریم، پاسخ منطقی دادن به شبهاتی است که دشمنان مطرح‌‌ می‌کنند. راهکار سوم تبیین معارف قرآن کریم است. مباحث اعتقادی، اخلاقی و علمی الهی هرچه تبیین شود نوعی راهکار مقابله با این حملات است. راهکار چهارم تبیین اعجاز قرآن است. و بنا بر مطالعاتی که داشتیم 86 بحث درباره اعجاز قرآن‌‌ می‌توانیم ارائه دهیم. 👈 گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72286 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
متن نهایی لایحه حجاب.pdf
797K
🔖متن «لایحه جدید عفاف و حجاب»؛ از تعیین وظایف دستگاه‌های اجرایی تا جریمه نقدی برای متخلفان ✔️متن لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در این لایحه ۷۰ ماده‌ای وظایف دستگاهای مختلف برای ترویج عفاف وحجاب مشخص شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأملی در تأثیرات عاشورا بر رهیافت‌های سیاسی بنی‌هاشم ✔️با شهادت حسین بن علی(ع) درکربلا، صحنه سیاسی اجتماعی جامعه به نحو مشخصی دستخوش تغییر و تحول گشت. تغییر و تحولاتی که زمینه‌های بسیار مساعدی را برای جنبش‌های ستیزه‌جوی‌ هاشمی و کل‌ هاشمیان فراهم‌ می‌‌ساخت و اقبال عمومی را متوجه آنان‌ می‌‌کرد. و همین اقبال و فضای مساعد عمومی است که انشعاباتی را نیز در میان‌ هاشمیان پیدید‌ می‌‌آورد. این انشعابات را در دو پارادایم و نحوه نگرش فکری‌ می‌‌توان تبیین نمود. پارادایم نخست پارادایم اعتقادی – سیاسی است که بیشتر به زیر ساخت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ می‌‌نگرد. عاشورا را نهضت پیروزی‌ می‌‌داند که هدفش تغییر مناسبات اجتماعی جامعه در وهله اول بوده است. به کار فرهنگی و اعتقادی بهای اصلی را‌ می‌‌دهد. مبارزاتش اگر چه بر رژیم است اما اصلاح طلبانه و تدریجی و پوشیده پنهانی است. این پارادایم پارادایم امامیه از شاخه حسینیان در رهیافت و گرایش علوی – فاطمی است. پارادایم دوم پاردایم سیاسی است که وجه غالب در آن با سیاست است نه فرهنگ و مسایل اجتماعی – هدف در آن دست یابی به حکومت و خلافت تعبیر‌ می‌‌شود. پیروان این پارادایم متفاوت ومختلفند و انگیزه‌های گوناگونی دارند. در این پارادایم شاخه زیدیه و حسنیان از گرایش علوی – فاطمی – گرایش و رهیافت علوی – غیر فاطمی – و گرایش‌های عباسیان حضور دارند. همه این گرایش‌ها بر رژیم و علیه آن مبارزه‌ می‌‌کنند. و همه آنها کما بیش روش انقلابی دارند. 👈مقاله دکتر علی آقاجانی را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72291 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🎧 مختصر و مفید درباره حکم شرعی قمه‌زنی 🎙حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی، محقق و مدرس سطوح عالی حوزه
♨️مطلب وارده: ضمن تشکر از بحث خوب و مختصری که درباره موضوع مهم «قمه زنی» مطرح نمودند، ولی قسمت‌هایی از کلام ایشان محلّ تأمّل است که ضرورت است از باب بحث علمی نه طرفداری از موضوع، به آن اشاره نمایم. نکته اوّل: ایشان دلیل اوّل بر حرمت را بحث حرمت اضرار به نفس مطرح کردند. این استدلال هم از جهت صغروی و هم از جهت کبروی محل مناقشه است. از جهت صغروی، غالب مواردی که قمه زده می‌شود ضرر عمده بر بدن وارد نمی‌گردد بلکه برای افراد مفید واقع می‌شود و همان کارایی حجامت سر را دارد، بله، در برخی موارد که به صورت سنگین قمه زنی انجام می‌پذیرد گاهی خوف ضرر یا حتّی خوف ضرر عمده بر بدن وجود دارد و لذا باید ابتدا بین موارد قمه زنی تفکیک صورت بپذیرد. اما از جهت کبروی حرمت اضرار به بدن محل خلاف بین بزرگان است و چنانچه برخی بزرگان از مراجع همچون آیت‌الله سیستانی و برخی بزرگان از اساتید همچون استاد شهیدی معتقدند دلیل متقنی بر حرمت اضرار به بدن وجود ندارد مگر ضررهای عظیم مثل بریدن دست و ... . نکته دوم: ایشان دلیل سوم بر حرمت را مصداق جزع نبودن قمه زنی دانستند و آن را به آیت‌الله تبریزی نسبت دادند، در حالی که آیت‌الله تبریزی شک در جزع بودن قمه زنی را به خاطر شک در مستحب بودن این عمل مطرح کرده است نه اثبات حرمت و به عبارت دیگر جزع نبودن که موجب حرمت نمی گردد کما هو واضح. نکته سوم: نفوذ حکم حکومتی در حقّ همه اشخاص حتّی مقلدین غیر حاکم محل خلاف است، در حالی که ایشان آن را امری مسلّم پنداشتند! نکته چهارم: اینکه در دوران بین استحباب و حرمت احتیاط به ترک است امری مسلّم است، ولی اولا: این احتیاط رجحان دارد نه لزوم؛ چون مقلّد طبق فتوای مرجع خود حجّت بر استحباب دارد و ثانیاً: اگر مقلّد اطمینان به صحّت فتوای مجتهد خود بنماید (چنانچه در خیلی از موارد برای بسیاری از مقلدین این حالت پدید می آید) موضوع احتیاط منتفی می‌گردد. با تشکر از شبکه اجتهاد که فرصت را برای طرح مباحث علمی فراهم نموده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نامه مهم ۳۹ بندی استاد قرائتی به وزیر آموزش و پرورش برادر ارجمند جناب آقای دکتر رضا مراد صحرایی سلام علیکم سال تحصیلی جدید بزودی آغاز می‌شود. اقامه نماز در مدارس و دانشگاه فرهنگیان از مهم‌ترین برنامه مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش است برای رسیدن به این هدف لازم است که همه ارکان آموزش و پرورش با مدیریت جهادی وارد میدان شوند و جهت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری اقدام کنند. اینجانب به وزرای محترم آموزش و پرورش در سه دهه گذشته نکاتی را متذکر شده‌ام گزیده‌ای از آنها به شرح ذیل است. ان شاءالله با همت جنابعالی و امور تربیتی تحولی در پیش باشد. ۱- امور تربیتی مسأله نماز را در رأس برنامه‌‌های خود قرار دهد. ۲- در انتخاب مسئول نماز قوی‌ترین فرد را انتخاب کنیم. ۳- خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید. ۴- روحانی قوی در مراکز آموزشی شبانه روزی ضروری است. ۵- در انتخاب روحانی دقت لازم صورت گیرد. 👈 متن کامل نامه: http://ijtihadnet.ir/?p=72299 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پادکست/ «توجه به ویژگی های راوی جهت اعتبارسنجی روایات، از چه زمانی وارد مباحث حدیثی شد؟» 🎙استاد حیدری فطرت، استاد و پژوهشگر حدیث 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش ملی فقیه تهران، دیده‌بان ایران 🔺بزرگداشت آیت‌الله شیخ فضل الله نوری (ره) 📺با پیام تصویری آیت‌الله جعفر سبحانی 👤با حضور و سخنرانی اساتید: 🎙 سیدهاشم حسینی بوشهری 🎙 محمدجواد فاضل لنکرانی 🎙 علی‌اکبر رشاد 🎙 مهدی انصاری 📆 زمان: چهارشنبه یازدهم مردادماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🕌 مکان: قم،‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔗 لینک پخش زنده: http://aparat.com/TVTARIKH/LIVE 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
روایت‌تحلیلی‌حماسی‌امام‌خامنه‌ای‌ازشهید‌بزرگ‌اسلام.mp3
4.66M
🎧 روایت تحلیلی حماسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مشروطه و مرجع شهید شیخ فضل الله نوری، زعیم نهضت اسلام خواهی مشروطه (مشروعه) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
رساله های عملیه و فقهی شهید رابع.pdf
1.24M
🔖 نسخه PDF آشنایی با رساله‌های عملیه و فقهی شیخ فضل الله نوری 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اباحه‌گری، از دیروز تا امروز! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: علماء گذشته ما به غلات اعتماد نمی‌کردند و اگر کسی غالی بود می‌گفتند احادیثش اعتبار ندارد. بعداً این تفکر پیدا شد که طرف غالی بوده ولی دروغگو نبوده است. به نظر ما این اشتباه است، چرا که وقتی این افراد غالی می‌شدند بی‌دین می‌شدند، به دلیل اینکه این درگاهی برای این کار بوده است و لذا علماء گذشته تا می‌دیدند طرف غالی است آن روایت را کنار می‌گذاشتند. گویا می‌خواستند بگویند که این شخص وقتی غالی شد دیگر دروغ از او بعید نیست.) به هر صورت یک نوع اباحی‌گری از آن زمان بوده و الان هم هست. حالا یک نوع اباحه‌گری هست به نام «تبعیض در عمل»، به این نحو که مثلا نماز می‌خواند ولی حجاب ندارد یا مثلا سگ دارد و نماز در مسجد هم می‌خواند. در چنین مواردی یک نوع گفتمان و تفکری و به قول عرب‌ها یک اتّجاهی پشت این عمل است، به این نحو که هر آنچه اسلام گفته است انجام بدهید، اگر سخت نباشد انجام می‌دهیم ولی چیزهایی که گفته است انجام ندهید به آن عمل نمی‌کنیم. این نوع تفکرات تحت عنوان عرفان‌های جدید، معنویت جدید و اخلاق جدید ولی دور از شریعت ایجاد شده است، در اینطور مواقع نباید چنین رفتار کرد و گفت یا کلّ یا هیچ، بلکه در چنین مواردی باید مدیریت شود تا شریعت بی‌فروغ نشود. (جلسه نهم سال دوم درس خارج اصول فقه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فتاوای شخصی خودم را در خطبه نماز جمعه دخالت نمی‌دهم/ ما به مردم‌سالاری دینی قائل هستیم، نه مردم‌سالاری لیبرال/ مشهد یک کدخدا می‌خواهد که همه‌چیز را گردن او بیندازند! ✔️آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی: 🔹اگر به استدلال من ایرادی بگیرند، تجدیدنظر می‌کنم ولی گاهی از من چیزی را نقل می‌کنند که نتیجه‌ آن استدلال است. می‌گویند چرا این حرف را زدید؟ خب درصورتی‌که استدلال من را نشنیدند. یک‌بار از دفتر آقا زنگ زدند که گفتند فلانی علیه دولت حرف زده است. آقا گفتند بروید نوارش را بیاورید. بعد که گوش کردند گفتند بروید سوال کنید که مدرک این حرف‌تان چه بوده است؟ خود آقا که ولی امر مسلمین است، این‌طور برخورد می‌کنند. در مواردی هم بوده که به من نقد شده نسبت به یک جمله و من ابتدا قبول نمی‌کردم که این جمله از من است. بعد که بررسی کردم دیدم درست است و نقد را قبول کردم. 🔸با آقای خسروپناه دو، سه جلسه مفصل درباره این ساختار صحبت کردیم، قرار شد در شورای انقلاب فرهنگی ساختار شورای فرهنگ عمومی را به‌هم بریزد. اینجا در مشهد شورای فرهنگ عمومی باید مستقل باشد. در اینجا که ما نهادهایی مثل آستان قدس و حوزه علمیه را داریم، اینکه با همان ساختار مشابه یک استان کوچک بخواهیم کار کنیم، متفاوت است. ساختار ما باید مستقل باشد؛ هم از لحاظ برنامه‌وبودجه و هم تصمیم‌گیری و اجرا. 🔹متاسفانه این‌طور است که مشهد یک کدخدا می‌خواهد اما نه برای کدخدایی، بلکه برای اینکه همه‌چیز را گردن او بیندازند و خرابی‌ها را به او نسبت بدهند. زمان مرحوم طبسی هم همین بود، قبل از انقلاب هم همین بود. گروه‌های سیاسی کم‌کاری خودشان را گردن ما می‌اندازند. این‌جور موارد را حاضرم مورد به مورد جواب بدهم. 🔸تقصیر من چیست. بنده با موضع دین حرف می‌زنم، حتی فتاوای شخصی خودم را در خطبه نماز جمعه دخالت نمی‌دهم. صریح بگویم، ما در این شهر جریانی داریم به نام جریان قدرت و ثروت. ظرفیتی برای توسعه قدرت و ثروت در این شهر هست. میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی در سال به مشهد می‌آیند. این جریان قدرت و ثروت می‌خواهد از این ظرفیت استفاده کند. می‌خواهد هر برنامه تفریحی که دارد را اینجا پیاده کند و از اینجا پول ببرد. خب بنده مقابل این می‌ایستم. 🔹کسی که مشهد می‌آید برای زیارت باید بیاید. اگر برای عیاشی می‌خواهد بیاید، جا برای عیاشی فراوان است اما در اینجا فرهنگ امام هشتم باید حفظ شود. اینجا جزیره کیش نیست که وسطش یک گنبد طلا باشد.... لان کنسرت در کشور ما مبدل شده است به موسیقی جمعی. موسیقی جمعی حواشی منکر دارد که ربطی به خود آن نوا ندارد. گاهی من خودم کارهای آقای سراج را گوش می‌دهم. اما اینکه بگوییم کنسرت آقای سراج آزاد، نه نمی‌شود. اینجا دیگر کسی به کنسرت آقای سراج گوش نمی‌دهد. بلکه با اعمال و حواشی‌اش اینجا می‌شود کانون منکرات. 🔸ما قائل به مردم‌سالاری دینی هستیم. ولی اگر مردم یک چیز گفتند و دین یک چیز دیگر گفت یا تکلیف دینی ما چیز دیگری ایجاب کرد، خب ما هیچ‌وقت به‌خاطر مردم و خوشایند مردم، دین را کنار نمی‌گذاریم. اولا می‌گویند مردم. کدام مردم؟ ما به مردم‌سالاری دینی قائل هستیم، نه مردم‌سالاری لیبرال. اگر مردم دینی چیزی بگویند صددرصد حرف آنها برای ما مقدم است. الان تمام لائیک‌ها حرف از مردم می‌زنند. ما جریان لائیک را به حساب مردم نمی‌گذاریم. ما متدینان را به نام «مردم» می‌شناسیم. برای ما آن مردم لائیک موضوعیت ندارند، مردمِ متدین موضوعیت دارند. اگر متدینان بر مبنای دینی از حرف من خوش‌شان نیامد من حتما باید حرفم را کنار بگذارم یا باید عذرخواهی کنم که چرا متدینان خوش‌شان نیامده است. 👈 متن کامل را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72304 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 موقوفه «گوهرشاد» از زبان متولی ✔️آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی: 🔹آقا امر فرمودند به اوقاف و نماینده‌شان (آقای محمدی)، که موقوفاتی که مجهول‌التولیه است طبق نظر واقف، تولیت و مورد مصرفش را مشخص کنید. ازجمله موقوفاتی که می‌خواستند تولیت منصوص را مشخص کنند موقوفه گوهرشاد بود. در وقف‌نامه نوشته بود که تولیت این موقوفه با اولاد واقفه باشد. در‌صورت انقراض اولاد واقفه، با اولاد عبدالحمید علوی‌مشهدی و در‌صورت انقراض اولاد عبدالحمید با یکی از صلحای سادات مشهد باشد. آقای محمدی گفت ما از سادات صالحه مشهدی، شما را پیدا کردیم و شما تولیت منصوص این موقوفه هستید. اول به من گفت به مدت 5 سال تولیت این موقوفه بر عهده شما. بنده اعتراض کردم که اگر متولی منصوص هستم پس 5 سال معنا ندارد، مادام‌العمر متولی هستم، مگر زمانی که به شما ثابت بشود که از سادات صلحا نیستم. سپس یک دادخواستی دادم به اداره تحقیق اوقاف و این اداره تولیت همیشگی موقوفه گوهرشاد را به نام بنده زد. 🔸وقتی توسط نماینده ولی‌امر، بنده تولیت منصوص شدم، این شرعا تکلیف به گردن من است. منتها به همین دلیلی که شما گفتید، که آقا گفتند نماینده‌های ایشان به مسائل اقتصادی آلوده نشوند، بنده برای اینکه کمترین سربندی موقوفه برای من پیش نیاید، وکالت شرعی دادم به اداره اوقاف تا این موقوفه را اداره کند. اصلا به همین ملاک که آقا گفتند، من نرفتم وگرنه در اداره موقوفه که ناتوان نبودم. منتها نکاتی که از نظر شرعی برای من حساس بود را مشخص کردم و یک وکیل شخصی گرفتم که آن شخص آقای احمدزاده (مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی) است. 🔹در این مدت من موقوفه را تصرف نکردم. بنده‌ روزی تحویل گرفتم که رای اداره تحقیق صادر شد. این را مدنظر داشته باشید که با ابلاغ حکم تولیت صادره از سوی نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف در بهمن 95 بنده برای مدت ۵ سال متولی موقوفه شدم. لکن با تعیین مدت در حکم صادره، این اشکال مطرح شد که در وقف‌نامه برای تولیت، زمان و مدت تعیین نشده است. از طرفی حذف قید مدت تولیت و صدور حکم تولیت به‌صورت مطلق و بدون مدت _ برابر متن وقف‌نامه_ مستلزم تنظیم دادخواست و رسيدگی شعبه حقوقی تحقیق بود. که این فرآیند حدود سه ماه طول کشید و حکم تحقیق در اردیبهشت 96 صادر و ابلاغ می‌شود. 🔸اصلا در این مدت حق‌التولیه‌ای برای من به‌هیچ‌وجه واریز نشده؛ اگر چیزی بوده واریز شده خود سازمان اوقاف این کار را کرده است. من از اینکه در این مدت چیزی به‌حساب من واریز شده خبر ندارم. از این محاسبات اطلاعی ندارم. الان هم که حسابی شخصی نداریم، هر چه واریز می‌شود به حساب خود موقوفه است. 🔹امام‌جمعه بودن و نماینده ولی فقیه بودن نشانه‌ای بود که ایشان من را سادات صالحه تشخیص بدهند. اگر آدم گمنامی بودم شاید من را تشخیص نمی‌داد. اینها را ملاک گرفته که بگوید شما از سادات صلحای مشهدی هستید. چون اگر صالح نبودید شما امام‌جمعه و نماینده ولی فقیه نمی‌شدید. لذا اگر الان امام‌جمعه و یا نماینده ولی فقیه هم نباشم، باز هم متولی موقوفه هستم. 🔸اگر یک مقام قانونی و شرعی این را از ما بخواهد، صورت هزینه‌ها را می‌دهیم. عمدتا مصارف در مصارف فرهنگی است. بیشتر در موارد حوزه و طلبه‌ها مصرف می‌شود. جز مسجد گوهرشاد مصرف دیگری نداریم. یک هزینه دیگر هم داریم که به دستور آقاست؛ تغذیه طلاب استان‌های خراسان و سیستان‌و‌بلوچستان را تامین کنیم. البته به آقای خاموشی دستور دادند از مسیر موقوفاتی که برای طلاب هست این هزینه‌ها را بدهید. هزینه طلبه‌های شب‌خواب که مجرد هستند در مدارس تامین شود و ما از یک بند وقف‌نامه این را استخراج کردیم که این هزینه را می‌توانیم به این مصرف برسانیم. در شش‌ماه اول ما حدود 17 میلیارد تومان در این محل مصرف کردیم. 🔹برای مصارف حق‌التولیه هم مصارف مشخص است و همه اینها ثبت می‌شود. بخشی مربوط به مصارف اجتماعی خود دفتر است؛ مثل روضه‌هایی که در دفتر داریم. قسمت دیگر در خیرات برای فقرای حوزه طلاب است. یک مقدار برنامه امدادی هست. اینهایی که بیماران خاص هستند در حوزه علمیه. اینها ثبت شده. 🔸اگر بخواهیم همه اینها را منتشر کنیم ما مشرک می‌شویم. مثلا این را بگوییم که مثلا 200 طلبه را کمک جهیزیه دادیم! الان خدمات حوزه به ما 2‌، 3 میلیارد صورت‌هزینه داده که ما کمک کنیم. خب ما این را انتشار بدهیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ چه بسا بخشی از این افراد ناراحت بشوند. این با ارزش‌های ما نمی‌خواند که ما خیراتی که داریم را اعلام کنیم. بنده در قبال کسی مسئول نیستم که پاسخ بدهم، گفتن من به معنای تظاهر است.... داعی نداریم. کسانی اگر به ما بدبین هستند، خب بشوند. اگر می‌خواهند بدانند، سامانه اوقاف اینها را منتشر می‌کند؛ بنده حرفی ندارم. 👈گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72304 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجاب زنان عاشورا؛ یک درس برای زنان مسلمان و یک تذکر به مداحان ✍️استاد محمد عشایری منفرد حجاب زنان اهل بیت (علیهم‌السلام) سه مرتبه داشت: مرتبه اول همان پوشش واجب اسلامی بود (پوشاندن همه بدن به استثنای وجه و کفین)، مرتبه دوم پوشش مستحبشان بود (یعنی همان وجه و کفین را نیز می‌پوشاندند) و سوم حضور دائمی در خانه و عدم خروج از منزل جز در موارد بسیار ضروری. در خانه هم پشت پرده می‌نشستند و نامحرم آنها را حتی با حجاب کامل هم نمی‌دید. این همان احتجاب در منزل بود که فقط بر زنان پیامبر (ص) واجب شده بود اما در خانه اهل بیت (ع) نیز رعایت می‌شد. در حادثه عاشورا به حجاب واجب زنان اهل حرم تعرضی نشده است، بلکه آن‌چه طبق نقل مقاتل، به آن تعرض شده همان مرتبه دوم و سوم از حجاب آنها است. تعابیری مانند... 👈 ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72309 🆔 https://eitaa.com/ijtihad