ایلیا🇵🇸 ༄
متنِ برادر مِیتی درباره دهه هشتادیا🤝: 「@iliya_52 」•🌿•
بسم الله الرحمن الرحیم
نویسنده: #مهدی_زنگنه
خوشحال نباشید! سنگری فتح نشده است!
چند روزی است نماهنگی به نام دهه هشتادیا با حمایت موسسه ماوا در فضای مجازی منتشر شده است. اکثر دست اندرکاران این اثر یا از دوستان قدیمی اند یا عزیزانی که با یکدیگر سابقه همکاری داریم. نگارنده به صداقت و دغدغه مندی ایشان شهادت می دهد؛ لکن آیا این اثر برای نسل نوجوانی که مخاطب اصلی آن است، تاثیرگذار است یا خیر؟ آسیب ها و آفت های فرهنگی چنین محصولاتی بیشتر است یا ثمرات و دست آوردهایش؟
چند سال پیش در حضور چند تن از متولیان فرهنگی گفتم: " بسیاری از جوانان و نوجوانان نسل جدید حتی اسم چهارده معصوم را نمی دانند! " باورشان نشد! اما بارها و بارها از نوجوانان بدنه ی جامعه خواسته ام امامان شیعه را نام ببرند، و در اغلب مواقع با سردرگمی شان مواجه شده ام !
این یک واقعیت اجتماعی و فرهنگی است که جمهوری اسلامی در انتقال مفاهیم و گفتمان اصلی خود به نسل های بعد از انقلاب، نه تنها موفق نبوده بلکه اصلا تلاشی نکرده است! متولدین دهه های هفتاد و هشتاد به هیچ وجه با بدیهیات فکری و فرهنگی دهه های پیشین آشنا نیستند! حالا اگر عده ای دلسوز می خواهند قدمی بردارند چه باید کنند؟
در طول سال های پس از انقلاب صاحبان تفکر واپس گرایانه و ساده انگارانه ای خیال می کردند با ممنوعیت ویدئو و پس از آن ماهواره، تهاجم فرهنگی خنثی می شود! اما نشد! هنوز هم عده ای بر این باورند که با فیلترینگ مسئله حل می شود، غافل از آن که فقط دارند صورت مسئله را پاک می کنند! مبارزه با تهاجم فرهنگی با سلاح فرهنگی میسر است نه ابزاری دیگر!
برخی از دوستان دغدغه مند این را فهمیده اند و می خواهند برای نسل جدید محصولات فرهنگی تولید کنند. خدا خیرشان بدهد! اما تازه بحث آغاز می شود: مبارزه فرهنگی با ابزار فرهنگی چگونه است؟
برای این که به جوان و نوجوان امروزی بگوییم دیدن فیلم پورن برای تو ضرر دارد، چه باید کرد؟ آیا برویم سراغ یک ستاره ی فیلم های پورن، به ایران دعوتش کنیم، او را با روسری و چادر روی صندلی "ماه عسل" یا "هزار داستان" بنشانیم و سرگذشتش را بپرسیم؟ آیا با این کار در حوزه ی فرهنگ گل کاشته ایم؟ متاسفانه سقف پرواز عده ای از دوستان در همین حدود است!
اگر میخواهیم برای موسیقی "ساسی مانکن" جایگزینی معرفی کنیم تا روی نسل نوجوان و جوان اثرگذار باشد، چه می کنیم؟
#بیرق
#ادب_مرثیه
ادامه در کامنت اول:همین نگاه موجب می شود که دکتر سید بشیر حسینی که اتفاقا مشاور نماهنگ "دهه هشتادیا" ست، برای جذب جوانان به قرائت قرآن می گوید: "هر کدام از آیه های قرآن به مثابه یک توئیت از سوی پروردگار است که با شان نزولی نازل شده؛ همانطور که در رسانه های نوین مثل توئیتر بنا بر موضوعات روز توئیت تولید می شود، خدا هم بنابر اتفاقات مختلف آیه های کوتاهی به پیامبر نازل کرده است"
□ □ □
اختلال نماهنگ "دهه هشتادیا" صرفا شعر ضعیف، یا شکل و شمایل بصری لاکچری اش نیست! اشکال در نوع نگاهی است که این اثر و آثار مشابه را حمایت و هدایت می کند. نگاهی که ساده لوحانه می خواهد برای نوجوانان امروزی محصول فرهنگی تولید کند اما نمی داند برای اصلاحات فرهنگی نباید در میدان حریف بازی کرد!
به گواه تاریخ مردم ایران در طول چهارده قرن گذشته عاشق و دلداده ی اهل بیت عصمت و طهارت بوده و هستند. خیلی ها فرق حضرت عباس(ع) و امام حسن(ع) را نمی دانند، اما برای سفر به کربلا سر و دست می شکنند! خیلی ها تفاوتی میان حضرت زهرا(ع) و حضرت زینب(ع) قائل نیستند اما اگر روضه های هرکدام از ذوات مقدسه را بشنوند، اشک می ریزند! اتفاقا مسئله ی امروز جامعه ما، این نیست که جوانان و نوجوانان را با اهل بیت آشتی بدهیم، چون خیلی از مردم ما، ندانسته و ندیده عاشق ایشان بوده و هستند!
برادران عزیز! کار فرهنگی این نیست! با استفاده از واژگان "سوتی" و "خفن" و "پروفایل اینستا" کسی به سوی بساط امام حسین(ع) نمی آید! این نوع نگاه فقط و فقط مُهر تاییدی به نارسایی های فرهنگی مان می زند! نارسایی هایی که شما باعث و بانی اش نبودید! اما با این کار ناخواسته روی آنها سرپوش می گذارید! فهرست تولیدات فرهنگی مدیران نالایق و ناآگاه را تطهیر می کنید! سال ها از پیروزی انقلاب می گذرد، اما هیچ فیلم و سریال قابل اعتنایی درباره مفهوم حیا و حجاب ساخته نشده است! سال ها از پایان جنگ تحمیلی می گذرد اما هیچ اثر زیبایی درباره فداکاری و ایثار خلق نشده است! نسلی که پای "کال آف دیوتی" و "جی تی ای" بزرگ شده، چه زمانی باید مفهوم از خودگذشتگی را زندگی کند؟ اختلالات فرهنگی ما، فراتر از این حرف هاست!
دوستان گرامی ! سنگرهای فراوان دیگری وجود دارد که هنوز قدم های هیچ سربازی را لمس نکرده است!
سنگر امام حسین(ع) همیشه پُر از سرباز است.
ایلیا🇵🇸 ༄
حکمرانی ابتذال: 「@iliya_52 」•🌿•
بسم الله الرحمن الرحیم
نگارنده: #مصطفی_صادق_محمدی
چند شب پیش و بعد از انتشار تیزر دهه هشتادیا چند نکتهای در نقد اثر به ذهنم رسید و استوری کردم، همین باب گفتگویی شد با تهیه کننده نماهنگ که از نقد عجولانه ما دلخور بود و اعتقاد داشت باید تا انتشار نسخه کامل صبر میکردیم
صبر کردم تا اثر به طور کامل منتشر شود. راستش را بخواهید واقعا تفاوت کرد! فهمیدم عمق فاجعه بیشتر از اینهاست!
این را هم اضافه کنم، حد فاصل انتشار تیزر و نسخه کامل، تهیه کننده و رضا هلالی و بعضی از طرفداران اثر، منتقدین را زیر باد کولر نشین و بی صبر خطاب کردند که بنظرم اینهم ژست جدیدی است برای فرار رو به جلوی نقدشوندگان!
در مورد خودم شفاف کنم، بنده علاوه بر تدریس به همین دهه هشتادیا مشغول در حوزه برنامه سازی تلویزیونی و کلیپ هستم و با باد مستقیم کولر مقداری فاصله دارم.
چند نکتهای به ذهنم خطور کرد که در ادامه مختصراً به آن اشاره میکنم:
یک. فرهنگ دستوری و یک شبه ایجاد و یا اصلاح نمیشود. اما یک شبه میتوان کل بنای آن را تخریب کرد. ایجاد یا اصلاح فرهنگ را باید از آموزش خواست که اصلی ترین و مهمترین مخاطب آن کودکان و نوجوانانند.
کار کودک و نوجوان تخصص میخواهد و بسیار ظرافت دارد، نه اینکه سفارشی یا ایدهای باشد و دورهم جمع شویم و با حاجی خوبه حاجی عالیه ایدهای برای کلیپ تصویب کنیم که بخواهیم در کمترین زمان ممکن آن را به محرم برسانیم.
دو. آموزش و پرورش میلنگد؟ نتوانسته برای #دهه_هشتادیا خوراک ایجاد کند؟ قطعا
دو راه پیش رو دارید! یا شما بعنوان نهاد حاکمیتی سعی کنید اثر معیار ایجاد کنید و فرهنگ درست را اشاعه دهید یا با این استدلال که الان همه دهه هشتادیا اینطورند با این جریان همراه شوید و به آن مشروعیت دهید. میدانیم که در این نسل قهرمانهای مارول به کل فرهنگ و ادب ما برتری دارند و ما داریم به این و ادبیات بلاگری و پوشش غربزده مشروعیت میدهیم به بهانه همراهی و جذب
سه.میخواهید این نسل را با سیدالشهدا مانوس کنید؟
کدام سیدالشهدا؟ ناز و جذاب؟
ولایت میشود خیلی جذابی، برائت میشود دشمناتو بلاک کردم؟ اگر قرار بود سیدالشهدای فاتح را تبدیل به موجود جذابی کنید که مسئله دشمنانش با بلاک حل میشود پس چرا جنگید؟ با این مسیر در آینده سیدالشهدای تعدیل شده تعریف میکنیم
ایضا، ما همیشه آموختیم در محضر ائمه اطهار ادب کنیم نه اینکه دستهی بازی در دست و با کمترین توجه و ادبیات بی ادبانه و سخیف آنهارا خطاب کنیم.
#بیرق
#ادب_مرثیه
ادامه در کامنت اول:چهار. شعر کودک و نوجوان به خودی خود تخصص است. بله، قرار نیست کلام ثقیل و ادبیات کهن برای آنها شعر بگوییم، اما چرا از معیار ها عدول میکنیم؟ آشنایی با ادبیات و آثار و بزرگان آن کار نهاد آموزش است اما نباید انقدر خودمان را از شاخص های موجود بندازیم تا به سوتی و بلاک و اره جون عمت و عکس حرم پروفایل اینستامه مشروعیت بدهیم.
پنج. برویم سراغ خود نماهنگ
اثر فاقد خط داستانی است. بچه ها مشغول بازی در گیم نت اند، نمیفهمیم از کجا و برای چی علیرام نورایی وارد میشود. چرا پویانفر و هلالی؟چرا یکباره شروع به خواندن میکنند؟ چقدر بی روح همه متاثر میشوند؟ چرا هلالی یکدفعه خواند؟ هیچ جوابی نیست
فضای کلیپ بسیار شاد، بچههای سانتی مانتال، خدای جنگ در گوشهی تصویر (دقت کنید، نشان دادن تصویر گاد آف وار در برنامهای با موضوع گیم در صدا و سیما ممیزی است!) ، حضور بچه-بلاگر در کلیپ، سلبریتی زدگی، استفاده حداکثری و فشرده از عبارات سخیف و مبتذل در چهار دقیقه، بازی های ضعیف
همه اینها بگونه ایست که اگر میگفتند تبلیغ شامپو بچه است خیلی توفیری نداشت!
نمونه های بسیار خوب و موفقی مثل نماهنگ ارغوان داشتیم که مورد تقدیر رهبری قرار گرفت میتوانست سرمشق خوبی برای این اثر باشد اما سازندگان تصمیم داشتند با این شیوه به استقبال دهه هشتادیا بروند.شیوه ای پر اشکال و هزینه ساز.
ایلیا🇵🇸 ༄
هیاتِ نفس: 「@iliya_52 」•🌿•
بسم الله الرحمن الرحیم
«هیات نفس»
نگارنده: #سجاد_ایمانیپور
در مباحث علوم تربیتی، مکرر از علما شنیده ایم که اگر می خواهیم روی دیگران اثری داشته باشیم، بهتر آن است که خودمان را بسازیم. هر چه خودساخته تر و خالص تر، اثرات بر جای مانده عمیق تر و سازنده تر.
هیات اباعبدالله مدرسه ی بزرگ عشق است. کانون انسان سازی است. اما چه شده که این مدرسه ی عالی را در سطح نازل آن به نمایش گذاشته ایم؟ مشکل دقیقا همین جاست که سعی کردیم همه چیزمان را به نمایش بگذاریم. که تصور کردیم در این عصر پر زرق و برق، هر چه بیشتر در چشم بیاییم، تاثیرگذار تریم. کاربری هیات را تغییر داده ایم و آنقدر رنگ و لعاب های اضافه به آن چسبانده ایم که از اصالتش فاصله گرفته است.
و پدیده ی نوظهور مداحان استودیویی که این روزهایمان را پر کرده، مصداق کامل این زرق و برق های بی فایده و مخرب است. حالا برای خودشان سلبریتی های قشر مذهبی شده اند! آن قدر که بعضا حرف هایشان بی هیچ چون و چرا دست به دست می چرخد و شنیده می شود و تمجید پشت تمجید که چه نوآورانه تولید محتوا! میکنید. متناسب با نوجوان نسل زد!
ای آقایان مسئولین هیئات! ای حضرات مادحین! هر کاری راه خودش را دارد. اگر برای سیدالشهدا میکروفون به دست میگیرید و نه شهوت دیده شدن، اگر برای ترویج فرهنگ اهل بیت فعالیت میکند نه عطش هر روز معروف تر شدن، راه و رسم این مسیر را از خود اهل بیت مطالبه کنید. هیاتی که از اصالت هیات بودنش تهی شود، دیگر اثری ندارد. هیاتی که به جای خودسازی و تعمیق مخاطب، به باند و میکروفون بپردازد، هیاتی که بیش از فهم و تفهیم فرهنگ و ادب عاشورا، به تأثیرگذاری فکر کند، هیچ وقت اثر لازم را نخواهد داشت
کاش زودتر بساط این استودیویی خوانی ها و از آن بدتر بساط مفتضح ترکیب مدح اهل بیت و موسیقی های سخیف به اصطلاح نوجوانانه، آن هم با همراهی خوانندگان تازه سر از تخم در آورده ی معلوم حال اینستاگرامی را برچینید که این هیات، نه برای ثارالله که برای نفوس خود ماست، که حتی اگر آنقدر معصوم باشید که از سراب دیده شدن حذر کنید، مخاطبین کم سن و سالتان را به ورطه ی سلبریتی پرستی میاندازید.
#بیرق
#ادب_مرثیه
این ۲ پوستر و یکی دوتا پوستری که در ادامه ارسال میشه، لایو هستن که هرکدوم بالای ۴۰ دیقه زمان دارن و بخاطرِ یسری محدودیتها نمیشد که ارسالشون کنیم:)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذائقه نسلِ دهه شصت با دهه هشتاد یکی نیست؛خصوصیتِ هردوشون اینه که هرکدومشون آینده سازِ این مملکت بودن و هستن!
「
@iliya_52 」•🌿•
ایلیا🇵🇸 ༄
پافشاری بر منطقی بینتیجه!: 「@iliya_52 」•🌿•
بسم الله الرحمن الرحیم
نگارنده: #مهدی_کاشفی
🔺پافشاری بر منطقی بینتیجه
نگاهی به کلیپ اخیر مأوا از منظر صنایع رسانهای
یک محصول رسانهای، فراتر از صرف یک پیام رسانهای، ابعاد گوناگونی را در تحلیل برای خود میپذیرد. تحلیلهای اخیر، از ابعاد گوناگون، مورد توجه قرار گرفته است: ادبیات، فرهنگ شیعی، تبارشناسی تاریخی تشیع، مسئله نوجوانی، مرگ امر سیاسی و... در کنار اینها بایستی به منطق صنایع رسانهای نیز توجه داشت؛ منطقی که فقط پول میفهمد و جذابیت (حتی جذابیت را هم برای پول میخواهد).
به نظرم این منظرگاه، نزدیکتر است به چیزی که میبینیم! نگاهی به سریالها و شوهای صنایع رسانهای ایران بیندازید! منطقی که ماوا در این کلیپ دنبالش میکند، نیز، به همین ترتیب، به منطق صنایع رسانهای در ایران متعهد است نه به انسانی (نوجوان) که دغدغه تعالیاش را داریم! «در راه شهرت حلال باید شهید شد» که همان اسلامیشده «باید به هر طریقی دیده شد»، منطق رسانههای جهان و رسانههای ایران است. چرا؟ چون پول حول افراد مشهور میچرخد.
دکتر حسینی این منطق را خوب فهمیده است و مسیر زندگی حتی فرزندش را نیز، شاید همین مسیر در نظر داشته باشد! البته که این مسئله سوالهایی را در باب حقوق گروههای اقلیت (کودکان و نوجوانان) ایجاد میکند. صراحتاً، باید درباره عددورقمهایی پرسید که برای پژمان جمشیدی، مهران مدیری، چهرههای شرکتکرده در شبهای مافیا، برنامه مهلا و حتی همین کلیپ دوسهدقیقهای خرج شده است. حتی باید پرسید آیا مأوا پولی را برای نوشتن متنهای حمایتی درباره این کلیپ پرداخت کرده است؛ مانند آنچه مهدیان نوشته بود؟
پرسیدن این سوالات عیب نیست؛ قائمشدن پشت الفاظ فریبکارانه عیب است. فراموش نکنیم که محصولات رسانهای در بستر رسانهها، با #طراحی تولید و منتشر میشوند و تبلیغات نقش برجستهای در این فرایند دارد. بیتعارف، تولید مأوا مبتنیبر منطق صنایع رسانهای است. اطلاعاتمان برای این که حکم به موهونبودن چنین کاری بدهیم، کم است. اما آیا این منطق به هدف میرسد؟ خیر. صنایع رسانهای در ایران وضعیت منحصربهفردی دارند. بدون بازار و بدون رقابت!
ادامه در کامنت:
#بیرق
#ادب_مرثیه
#دهه_هشتادیا
#ماوا
لذا، محصولات تولیدشده، خریده نمیشوند و فقط عرضه میشوند و مبالغی برای تولیدشان هزینه میشود بدون هیچ آوردهای. همواره باید برادر بزرگترِ پولداری حضور داشته باشد که پول بدهد تا کاری تولید شود. لذا کسبوکار رسانهای در این وضعیت معنی ندارد. فقط باید طرحها و پروژههایی برد که به فضای گفتمانی مدیران نزدیک و در لیست اولولیتهای مدیران باشد! پس کارکرد این محصولات چیست؟ صرفاً کارکرد ایدئولوژیک با هدفهایی مثل مقابله با تهاجم فرهنگی و... خارج از این فضا نمیتوانید کاری کنید. مگر عالَمی دیگر بسازید. این برادرِ بزرگتر، قدرتمندتر از آن است که نقدهای ما آزارش دهد. در این شرایط، باید خود را کوتاهقد کنید! چون رقابتی وجود ندارد که خود را محک بزنید. یک مسیر یکسویه! معلوم است که وقتی رسانههای رسمی هنرمندان اصیل موسیقی را کنار میگذارند و با سیاستگذاریهای غلط حوزه موسیقی، بازار سابقاً پرطراوت موسیقی در ایران را میکشند، گوش این نسل عادت به شنیدن اثر خوب نکرده است. این همان منطقی است که سالهایسال توسط صداوسیما دنبال شد و الان بارش بر دوش بسترهای جدید توزیع محتوا افتاده. هر وقت آن سیاستهای رسانهای در صداوسیما جواب داد، این کار هم جواب میدهد و نوجوانان را امامحسینیتر میکند!
اگه کسی به امام حسین علیه السلام همچین حرفی بزنه بنظرتون توهینه؟!
「@iliya_52 」•🌿•
انصافا نمیدونم چرا فکر ملت فکر میکنن هرچی به این الفاظ روی بیارن خیلی باهاشون ارتباط میگیرن؟!
「@iliya_52 」•🌿•