انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📌 #یادداشت_تحلیلی . 🏴 نگرشی فقهی بر امتناع سیدالشهداء (علیه السلام) از بیعت با حاکم جائر . ✍ مجتبی ع
یاداشت علیزاده11.pdf
338.1K
📝 نگرشی فقهی بر امتناع سیدالشهدا (علیهالسلام) از بیعت با حاکم جائر
.
✍ مجتبی علیزاده
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 تاملاتی حقوق بشر بر روی: #تبعیض_مثبت به نفع #اقلیتهای_دینی در تصدی وزارتخانه های دولت چهاردهم ایران
.
✍ حجتالاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق؛
🏢 دبیر هسته حقوق بشر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 تاملاتی حقوق بشر بر روی: #تبعیض_مثبت به نفع #اقلیتهای_دینی در تصدی وزارتخانه ه
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 تاملاتی حقوق بشر بر روی: #تبعیض_مثبت به نفع #اقلیتهای_دینی در تصدی وزارتخانه های دولت چهاردهم ایران
.
✍ حجتالاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق؛
🏢 دبیر هسته حقوق بشر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
1️⃣ نظام بین المللی حقوق بشر، نسبت به حد و مرز تبعیض مثبت، ساکت است، مثلا تبعیض در حد فرصتهاي استخدامي در نيروهـاي نظـامي و انتظـامي، ادارات دولتي؟ یا فراتر از آن، در حد ریاست جمهوری و وزارت؟ هم اینکه آیا فقط رد نکردن فردی بخاطر شیعه نبودن و یا بالاتر از آن و در حد سهمیه دادن به اقلیتهای دینی منظور باشد؟! بالاخره سهمیه و امتیاز به نفع اقلیتهای دینی تا چقدر....؟! حدش کجاست؟!
.
2️⃣ نظام بین المللی حقوق بشر، چگونگی اجرای تبعیض مثبت را معین نکرده؛ در دنیا هم، تبعیض به صورت «اختصاص برخی مناصب سیاسی» به اقلیتهای «دینی» با مخالفت مواجه شده اما در ایران، تبعیض مثبت سیاسی به نفع اقلیتها آن هم بصورت «دائمی» در قانون هست؛ مانند اختصاص برخی کرسیهای #مجلس_شورای_اسلامی و شوراها به اقلیتهای دینی.
.
3️⃣ طبق تعاریف معتبر بین المللی، تبعیض مثبت، ذاتا بايد #موقت بوده، و به «تثبيت» معيارهـاي متفـاوت منجـر نـشود. و در عمل، فرصتهاي مساوي با اكثريت را در اختيار اقليتها قرار دهـد. اما «اختصاص و اولویت غیرمنطقی» (طبق آنچه در سخنان رئیس شورای انتقال قدرت به دولت چهاردهم آمده)، زمینه را برای «عدم تساوی» اکثریت با اقلیت فراهم میکند؛ چه بسا آن هم به صورت دائمی از طریق ایجاد انتظار برای آنان در دولتهای بعدی یا ایجاد عرف سیاسی، و با خطر «برهم خوردن یکپارچگی ملی».
در واقع، تبعیض مثبت آنجایی منطقی و مجاز است كـه چنـين اقداماتي متعاقباً به «پايداري» حقوق جداگانه براي گروه های مختلف منجر نـشوند.
.
4️⃣ در حقوق بشر، مشاركت اقلیتها مبتني بر تبعيض مثبت، بايد با قوانين ملي منطبق باشد (بند 3 ماده 2 اعلاميـه سـازمان ملـل در مـورد حقـوق اشـخاص متعلـق بـه اقليتهاي ملي يا قومي، مذهبي و زبانی). در ایران، به نظر می¬رسد موانع شرعی تسلط غیرمسلمین (سَبیل) بر مسلمانان، براساس اصل 167 قانون اساسی، ممنوع باشد و براین اساس، تبعیض سیاسی مثبت در ایران به نفع اقلیتهای دینی (در حدودی مانند وزارت)، منطبق با قوانین ملی نیست.
.
5️⃣ تبعیض مثبت، هویت «جبران ظلم» دارد؛ این در حالی است که تاریخ سیاسی ایران نشانی از ظلم به اقلیتهای دینی نداشته و تاکنون شخص شایسته و متخصصی از اقلیتهای دینی به دلیل تعلق به اقلیت، رد نشده است. غیر از آنکه، اقلیتها در سطوح مختلف پارلمانی، شوراهای محلی و... به قدرت دسترسی دارند؛ بر فرض جبران نیز، امروز رویکرد «نمایندگی منافع اقلیتها در سطوح مختلف قدرت» بر «نماینده شدن خود اقلیتها در قدرت» برتری دارد؛ همانند «تفکر حامی زنان» بجای «نماینده کردن چند زن در قدرت».
.
6️⃣ بررسي نظرهاي كميته حقوق بشر نشان ميدهد كه کمیته، ضـمن شناسـايي حقـوق گروههاي اقليت، آنها را با توسل به حقوق خاص اقليتهـا مـورد حمايـت قـرار نـداده و اثري از تبعيض مثبت ماهوي در نظرهاي كميته ديده نميشود. در نظرهای كميته حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نیز بیشتر، آزادی اقلیتها در زندگی مطابق با فرهنگشان، مورد تاکید قرار گرفته و بیشتر به دنبال منع «دخالت دولت در حقوق فرهنگی اقلیتها» بوده اند تا «اقدام ایجابی دولت در راستای حقوق اختصاصی سیاسی اقلیتها».
.
7️⃣ حکمرانی خوب (و اهداف هفده گانه توسعه پایدار) را باید در کنار تبعیض مثبت هم دید؛ یعنی، تبعیض مثبت، به معنای انکار شایسته سالاری و تخصص گرایی نباید باشد. همچنانکه عقلاء از شوق تفکرات زنگرایانه، به یک زن، بخاطر صرف جنسیت، بدون آزمودن صلاحیت وی، فرمان ماشین را تحویل وی نمیدهند تا بقیه سرنشینان (: یعنی جامعه تحت مدیریتش) را به دره پرتاب کند. بنابراین تقدم اقلیت صرف بر شایستگی کاندیداهای وزارت، همانند تقدم همسویگیهای قومیتی بر اصلحیت کاندیداهای ریاست جمهوری خواهد بود.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
📌 #یادداشت_تحلیلی
.
📝 تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری؛ الزام یا اختیار قانونی؟!
.
✍ دکتر احمد گودرزی
🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
💥 آنچه در این یادداشت میخوانید:
❓ آيا ماهيت امضا مقام رهبری و فرآيند تنفيذ حكم رياست جمهوری يک امر تشريفاتی و صوری است؟
❓ آیا عدم تنفیذ حکم ریاست جمهوری، به معنای عدم تمکین به رأی مردم توسط رهبری است؟
❓ صلاحیت عزل رئیس جمهور برای مقام رهبری، چه اثری بر ماهیت امضای حکم رئیس جمهور دارد؟
❓ رویه امامین انقلاب اسلامی در امضای حکم رؤسای جمهور چگونه در ساحت عرف اساسی تحلیل میشود؟
.
در ادامه بخوانید ...
https://eitaa.com/iplai_ir/209
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📌 #یادداشت_تحلیلی . 📝 تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری؛ الزام یا اختیار قانونی؟! . ✍ دکتر احمد
یاداشت تنفیذ- دکتر گودرزی.pdf
418.2K
📝 تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط مقام رهبری؛ الزام یا اختیار قانونی؟!
.
✍ دکتر احمد گودرزی
🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 بررسی ابعاد ترور شهید #اسماعیل_هنیه از منظر حقوق بینالملل
.
✍ دکتر سید یاسر ضیایی
🎓 عضو گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم
.
🏴 رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه در زمانی که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، به ایران آمده بود و میهمان ایران بود، پس از مراسم تحلیف مورد ترور قرار گرفت. هرچند رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه این حادثه، مسئولیت آن را نپذیرفته است اما با اتکای بر امارات و فرض اقدام از سوی این رژیم، در رابطه با شهادت این فرمانده عالی مقام جبهه مقاومت در جمهوری اسلامی ایران چند سؤال حقوقی وجود دارد:
.
1️⃣ ترور اسماعیل هنیه چه ماهیت حقوقی دارد؟
2️⃣ جمهوری اسلامی ایران در برابر آن چه حقی دارد؟
.
✴ برای مطالعه متن کامل یادداشت، با ما همراه باشید 👇
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 بررسی ابعاد ترور شهید #اسماعیل_هنیه از منظر حقوق بینالملل . ✍ دکتر سید یاسر ض
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 بررسی ابعاد ترور شهید #اسماعیل_هنیه از منظر حقوق بینالملل
.
✍ دکتر سید یاسر ضیایی
🎓 عضو گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم
.
🏴 رئیس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه در زمانی که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، به ایران آمده بود و میهمان ایران بود، پس از مراسم تحلیف مورد ترور قرار گرفت. هرچند رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه این حادثه، مسئولیت آن را نپذیرفته است اما با اتکای بر امارات و فرض اقدام از سوی این رژیم، در رابطه با شهادت این فرمانده عالی مقام جبهه مقاومت در جمهوری اسلامی ایران چند سؤال حقوقی وجود دارد:
.
1️⃣ ترور اسماعیل هنیه چه ماهیت حقوقی دارد؟
2️⃣ جمهوری اسلامی ایران در برابر آن چه حقی دارد؟
.
◼ در پاسخ به سؤال اول ابتدا باید به وضعیت اسماعیل هنیه در زمان ترور توجه داشت. ایشان در زمان حمله در یک مأموریت سیاسی و دیپلماتیک از طرف حزب حماس بود که از نظر ایران نمایندگی مشروع بخشی از مردم فلسطین را داراست؛ حزبی که در آخرین انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین واجد اکثریت آراء گردیده بود. علاوه بر این طبق کنوانسیون جلوگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بینالمللی مورخ 1973 که ایران نیز عضو آن است، هنیه شخصیت مورد حمایت بینالمللی در ایران نیز محسوب میشده است. علاوه بر این اقدام نظامی علیه هر شخصیتی در داخل خاک ایران مصداق توسل به زور، تجاوز و حمله مسلحانه به «سرزمین» جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب میشود. چنانچه این حمله علیه یک غیرنظامی باشد - آنگونه که در این قضیه بوده است - این حمله یک اقدام تروریستی نیز است. این اقدام توسط یک رژیم اشغالگر علیه مردمی است که در برابر وضعیت اشغال مقاومت میکنند و لذا نقض حق بر مقاومت نیز محسوب میشود. لذا اقدام رژیم صهیونیستی لااقل موجب نقض مصونیت دیپلماتیک، جرم علیه شخصیت مورد حمایت بینالمللی، توسل به زور، تجاوز، حمله مسلحانه، ترور دولتی و نقض حق بر مقاومت است.
.
◼ در پاسخ به سؤال دوم باید میان پیامدهای حقوقی ناشی از تخلفات مذکور تفکیک قائل شد. برای «نقض مصونیت» اقداماتی از جمله اقدام متقابل متناسب و با شرایط قانونی مندرج در فصل دوم طرح مسئولیت بینالمللی دولت مورخ 2001 (مواد 49 الی 54) امکانپذیر است. برای «جرم علیه اشخاص تحت حمایت بینالمللی» امکان تعقیب قضایی در محاکم ملی (کیفری و مدنی) و بینالمللی (مدنی) وجود دارد. برای «توسل به زور و تجاوز» به خاک ایران امکان «توسل به زور مادون جنگ» وجود دارد. این نظریه از همان منطق مسئولیت حمایت که جلوگیری از فجایع بیشتر است، تبعیت میکند. تأکید ناتو به توسل به زور در برابر حملات سایبری که به آستانه حمله مسلحانه نرسد و سرنگونی پهپادهای نظامی در موارد تجاوز هوایی، در چارچوب این نظریه است. برای «حمله مسلحانه» نیز امکان توسل به دفاع مشروع انفرادی از سوی جمهوری اسلامی ایران، دفاع مشروع جمعی با درخواست یا هماهنگی فلسطین و دفاع مشروع مستمر تا زمان از بین بردن هسته خطر در رژیم صهیونیستی وجود دارد. برای «ترور دولتی» نیز امکان توسل به دکترین مبارزه با تروریسم وجود دارد که سران این رژیم را هدف مشروع «ترور هدفمند» ایران خواهد ساخت: نظریهای که رژیم صهیونیستی خود سازنده و مدافع آن بوده است.
.
⬅️ باید توجه داشت آنچه ممنوع است توسل به زور دولتها علیه یکدیگر است. در دکترین جمهوری اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی یک موجودیت نامشروع اشغالگر است و به عنوان یک دولت مورد شناسایی قرار نگرفته است. بنابراین اقدام نظامی علیه این رژیم، اقدام علیه یک بازیگر غیردولتی اشغالگر و آپارتاید و مجرم جنگی و تروریست است که عجالتاً در سرزمینهای اشغالی حضور دارد و لذا اقدام نظامی علیه یک دولت نیست تا مشمول ممنوعیت توسل به زور از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 سازوکارهای آمریکایی برای فرار از تعهدات حقوق بشری
.
✍ دکتر محمدصالح تسخیری
🎓 عضو هیات علمی گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم
.
✴ در ادامه بخوانید...
https://eitaa.com/iplai_ir/213
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 سازوکارهای آمریکایی برای فرار از تعهدات حقوق بشری . ✍ دکتر محمدصالح تسخیری 🎓 ع
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 سازوکارهای آمریکایی برای فرار از تعهدات حقوق بشری
.
✍ دکتر محمدصالح تسخیری
🎓 عضو هیات علمی گروه حقوق بینالملل دانشگاه قم
.
1️⃣ حقوق بشر از ویژگیهای مشروعیت بخش به اقدامات دولتهاست؛ از این رو تمامی دولتها تلاش میکنند تا اقدامات خود را منطبق بر حقوق بشر معرفی کنند.
.
2️⃣ دولت ایالات متحده امریکا نیز مبتنی بر همین منطق تمامی اقدامات و مواضع خود را مبتنی بر استانداردهای حقوق بشری معرفی میکند. آمریکا نیز مانند اروپا داعیهدار جلوداری و رهبری در حقوق بشر به ویژه در ساحت حقوق مدنی و سیاسی است.
این بدان معنا نیست که در واقعیت اقدامات آمریکا مبتنی بر حقوق بشر است بلکه در بسیاری از موارد عکس این ماجرا صادق است.
.
3️⃣ نظریه آمریکا در تبعیت از تعهدات بینالمللی از جمله تعهدات حقوق بشری پیگیری نفع ملی و خیر عمومی آمریکایی است؛ از این رو تبعیت آمریکا از حقوق بشر جهانی تابعی است از برداشت آمریکایی از نفع ملی و خیر عمومی.
.
4️⃣ آمریکا در برخی موارد به دلیل داعیهدار بودن برتری سنجههای آمریکایی نسبت به معیارهای مندرج در معاهدات حقوق بشری، از عضویت در معاهدات حقوق بشری سرباز میزنند که نمونه عینی آن عدم عضویت آمریکا در میثاق حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است.
.
5️⃣ در موارد دیگر آمریکا تلاش میکند که نفع خود را در داخل یک معاهده درج کند هرچند که نفع آمریکایی اجرای آن معاهده را دچار انحراف سازد. آمریکا در این شیوه با درج برخی مقررات در ساختار یک معاهده اجرای معاهده را نسبت به خود دچار لنگش و توقف میسازد مانند آنچه که در اساسنامه رم در خصوص جنایات بینالمللی و عدم امکان اجرای آن در عمل، نسبت به جانیان آمریکایی گنجانده شد. این شیوه آمریکا در ادبیات حقوقی «معافیتگرایی» (Exemptionalism) شناخته میشود.
.
6️⃣ در بعضی موارد دیگر آمریکا به دلیل ناکامی از ایجاد انحراف در معاهدات حقوق بشری از الحاق و تصویب این معاهدات سر باز میزند اما از آنجا که معیارهای حقوق بشری توسط ساختارهای حقوق بشری بر تمامی دولتها وارد میشود و حتی دولتهای غیر عضو را نیز درگیر خود میسازد، از این رو دولت آمریکا به کمک حقوقدانان آمریکایی میکوشند تا اقدامات خلاف معیارهای حقوق بشری را به گونهای توجیه کرده و لعاب حقوقی بشری به آن ببخشند.
.
7️⃣ از تکنیکهایی که آمریکاییها بسیار از آن استفاده میکنند استفاده از «برچسب مجزا» (Distinctive Labels) است. در این شیوه آمریکاییها یک اقدام خلاف حقوق بشری را با تغییر اسم، رفتاری قانونی جلوه میدهند. به عنوان مثال برخی مجازاتهای مندرج در قوانین جزایی آمریکا از لحاظ ماهیت شکنجه محسوب میشود و مشمول کنوانسیون منع شکنجه میگردد. با این وجود دولت آمریکا همواره در مجامع حقوق بشری این اتهام را رد کرده و این مجازاتها را به جای شکنجه، «مجازات شدید» (Severe Punishment) معرفی کند. گویی با تغییر اسم به دنبال اثبات تغییر ماهیت میباشد.
.
8️⃣ منش آمریکا در حقوق بشر پیگیری برداشت آمریکایی حقوق بشر و درصورت امکان، تحمیل الگوی امریکایی بر معیارهای بینالمللی است و به خاطر همین در بسیاری از موارد آمریکا به یک مسیر میرود و دیگر دولتها به مسیر دیگری؛ موضوعی که در ادبیات حقوقی تحت عنوان «خاصگرایی حقوقی» (Particularism) یا «استثنا گرایی حقوقی» (Exceptionalism) آمریکا شناخته میشود.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
1584996099_-359674106.mp3
13.19M
🎧 #پادکست
📌 سلسله جلسات حقوق بشر اسلامی
💥 به بهانه ۱۴ مرداد، روز #حقوق_بشر_اسلامی
💡 فصل اول: نگاهی به حقوق بشر از منظر امیرالمومنین علی (ع)
📝 جلسه چهارم:
۱- «آنچه که برای خود میپسندی برای دیگران نیز بپسند.» فاصله این حد از رعایت حقوق بشر با اعلامیه جهانی حقوق بشر چقدر است؟!
۲- کدام یک تکلیف حاکم اسلامی است؟ اکتفا به رعایت حقوق بشر یا محبت کردن به همه اشخاص تحت حکومت؟!
۳- رحمت بودن پیامبر (ص) برای اشقیا، چه نسبتی با حقوق بشر دارد؟
🎙️ ارائهدهنده: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا، عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 آزادی آکادمیک در سنت #حقوق_بشر_آمریکایی (مطالعه موردی اعتراضات دانشگاههای آمریکا در آوریل ۲۰۲۴)
.
✍ دکتر سیده فاطمه فقیهی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س)
.
💥 آنچه در این یادداشت میخوانید:
❓ جایگاه آزادی آکادمیک در اسناد بینالمللی حقوق بشر کجاست؟
❓ قلمرو آزادی آکادمیک در آمریکا چه نسبتی با منافع رژیم اشغالگر صهیونیسم دارد؟
❓ در آمریکا فاصله آزادی بیان دانشجویان و اساتید از تئوری تا عمل در قضیه نسلکشی فلسطین چقدر است؟
.
✴ در ادامه بخوانید ...
https://eitaa.com/iplai_ir/216
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 آزادی آکادمیک در سنت #حقوق_بشر_آمریکایی (مطالعه موردی اعتراضات دانشگاههای آم
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 آزادی آکادمیک در سنت #حقوق_بشر_آمریکایی (مطالعه موردی اعتراضات دانشگاههای آمریکا در آوریل ۲۰۲۴)
.
✍ دکتر سیده فاطمه فقیهی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س)
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
🎤 #مصاحبه
💥 #انتشاربرایاولینبار
.
🎧🗞🗒✏ گفتگوی اختصاصی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با سرکار خانم دکتر #مهناز_رشیدی ، عضو محترم هیات علمی #دانشگاه_شاهد در خصوص آثار رأی مشورتی جدید #دیوان_بینالمللی_دادگستری در خصوص اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی #فلسطین
.
📯 آنچه در این مصاحبه میخوانید:
❓ تعهدات بینالمللی ایجاد شده برای دولتها به موجب آرای مشورتی دیوان بینالمللی دادگستری چیست؟
❓ آیا با شناسایی حق تعیین سرنوشت برای فلسطینیان وفق نظریه اخیر لاهه، میتوان انتظار داشت که وضعیت فلسطین در سازمان ملل متحد از عضویت ناظر به عضویت کامل تبدیل شود؟
❓ آیا با تصریح دیوان بینالمللی دادگستری به اشغال غیرقانونی سرزمینهای فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و مبرهن شدن اعمال ناقض حقوق بینالملل اسرائیل، حمایت علنی غرب از این رژیم (با فروش سلاح و ...) ممکن است؟
❓ آیا صدور این رای و آرای مشابه علیه رژیم صهیونیستی، کمکی به پایان بحران فلسطین در منطقه و جهان کرده است؟
.
✴ در ادامه بخوانید...
https://eitaa.com/iplai_ir/218
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🎤 #مصاحبه 💥 #انتشاربرایاولینبار . 🎧🗞🗒✏ گفتگوی اختصاصی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با سرکار
مصاحبه دکتر رشیدی.pdf
316.7K
🎤 #مصاحبه
💥 #انتشاربرایاولینبار
.
🎧🗞🗒✏ گفتگوی اختصاصی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با سرکار خانم دکتر #مهناز_رشیدی ، عضو محترم هیات علمی #دانشگاه_شاهد در خصوص آثار رأی مشورتی جدید #دیوان_بینالمللی_دادگستری در خصوص اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی #فلسطین
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 آزادی آکادمیک در سنت #حقوق_بشر_آمریکایی (مطالعه موردی اعتراضات دانشگاههای آم
یاداشت خانم دکتر فقیهی.pdf
495.9K
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 آزادی آکادمیک در سنت #حقوق_بشر_آمریکایی (مطالعه موردی اعتراضات دانشگاههای آمریکا در آوریل ۲۰۲۴)
.
✍ دکتر سیده فاطمه فقیهی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه (س)
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید:
.
🔰 سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی
🛑 فصل اول گفتگو: مسئله قانون اساسی در زمانه ما
.
💠 محورهای گفتگو:
قانون اساسی جمهوری اسلامی؛ امتداد مشروطه یا بنیان جدید؟
منزلت مردم در هندسه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
قانون اساسی جمهوری اسلامی؛ پلی از زمین جمهوری تا آسمان اسلامی
.
📍 همراه با ارائه اساتید:
🎙دکتر حامد نیکونهاد
🎓 عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
🏢 دبیر انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🎙دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🗓 سهشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
⏰ ساعت ۱۶ الی ۱۸، مجموعه سرچشمه
.
✅ جلسه به صورت حضوری برگزاری شده و برای شرکتکنندگان، گواهی شرکت در جلسه صادر میشود.
.
📌 لوکیشن محل برگزاری جلسه:
https://nshn.ir/aerbvEBbVxi6pA
.
✅ علاقمندان میتوانند برای ارسال نظرات خود به آیدی ذیل در بله پیام بدهند:
🆔 @sedkashfi
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 امکانسنجی تصدی سمت وزارت توسط #اقلیتهای_دینی
.
✍ دکتر احمد تقیزاده
🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
💥 آنچه در این یادداشت میخوانید:
❓ آیا اقلیتهای دینی از حق استخدام در بخش دولتی نیز برخوردار هستند؟
❓ مبنای محدودیت تصدی مناصب توسط اقلیتهای دینی از نظر قواعد فقهی و قانون اساسی چیست؟
❓ آیا منصب وزارت، شغلی حساس تلقی شده و قابل تصدی توسط شخصی غیر مسلمان است یا خیر؟
.
✴ در ادامه بخوانید...
https://eitaa.com/iplai_ir/222
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
📝 #یادداشت_تحلیلی . 📌 امکانسنجی تصدی سمت وزارت توسط #اقلیتهای_دینی . ✍ دکتر احمد تقیزاده 🎓 پژوهشگ
یاداشت دکتر تقیزاده.pdf
302K
📝 #یادداشت_تحلیلی
.
📌 امکانسنجی تصدی سمت وزارت توسط #اقلیتهای_دینی
.
✍ دکتر احمد تقیزاده
🎓 پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
🎤 #نشست_علمی
.
📯 سلسله نشستهای علمی نقد و نظریهپردازی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
📌 الزامات انتقال مطلوب دولت در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران
.
🎙 ارائهكننده: خانم دکتر فاطمه زابولی زواره،
🎓 پژوهشگر حقوق عمومی، مدرس دانشگاه
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
📝 اساتید ناقد:
خانم دکتر الهه مرندی،
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)
🏢 عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
آقای دکتر محمدرضا اصغری شورستانی،
🎓 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 دبیر هیئت اندیشهورز انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🎙 دبیر جلسه:
آقای حمید فعلی،
🎓 پژوهشگر دکتری حقوق عمومی
🏢 دبیر واحد تولید محتوای انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🕓 زمان:
یکشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۵ - ۱۷
شیوه برگزاری: مجازی
.
⚠️ لینک شرکت در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/p_edalat/matloob
.
💥 همراه با صدور #گواهی شرکت در جلسه
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید: . 🔰 سلسله جلسات
📝 #گزارش_جلسه
.
📣🎤 دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی با موضوع مسئله #قانون_اساسی در زمانه ما:
.
💡🔍 اینکه در سؤالات بیان شد که قانون اساسی ذاتی است یا عرضی، نیازمند توضیح است؛ اگر سوال این است که آیا میتوان بدون قانون اساسی مدون #حکمرانی کرد؟ میگویم منع عقلی ندارد؛ لزومی ندارد که بر یک برخاست تجربه شده متأخر، تصلب بورزیم؛ میتوان روزی را تصور کرد که از این برخاست عبور کنیم و عرفهای اساسی به قدری پررنگ بشوند که از سند مدون شکلی بینیاز شویم. اگر سوال این است که آیا حکمرانی بدون اصل و اساس و بی مبنا باشد؟ میگویم خیر نمیشود. ما برای حکمرانی نیازمند ضابطه هستیم اما آیا همه ضوابط باید شکلی و مدون باشد؟!
.
✴ شایان ذکر است که این جلسه در تاریخ سهشنبه مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به همراه جمعی از فعالان انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید: . 🔰 سلسله جلسات
📝 #گزارش_جلسه
.
📣🎤 دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی با موضوع مسئله #قانون_اساسی در زمانه ما:
.
💡🔍 در اندیشه امام خمینی (ره)، مردم باید به طور آشکار بدانند که به چه چیزی میخواهند رأی بدهند و خواهان چه قواعدی هستند؟ همانطور که امام خمینی (ره) مردم را به حضور در #انتخابات آزاد دعوت کردند که به نظام اسلامی رأی بدهند؛ با توجه به این مطلب، به نظر میرسد که بها دادن به یک قانون اساسی مادی که جلوه شکلی و متعین پیدا نکرده است، قابل پذیرش نیست. آیا میتوان پدیده قانون اساسی شکلی را نفی کرد؟ چرا امام اصرار دارد که به سرعت، #قانون_اساسی شکلی تدوین بشود؟
.
✴ شایان ذکر است که این جلسه در تاریخ سهشنبه مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به همراه جمعی از فعالان انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
🔴 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار مینماید: . 🔰 سلسله جلسات
گزارش اول در اندیشه حقوق عمومی اسلامی.pdf
314.1K
📚 #گزارش_تفصیلی
.
✍ تهیه و تنظیم: مجتبی علیزاده
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
🔊 نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتگو محور در اندیشه حقوق عمومی اسلامی با موضوع مسئله #قانون_اساسی در زمانه ما
.
🔴 این جلسه در تاریخ سهشنبه مورخ ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ با حضور دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دکتر محمدرضا اصغری شورستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری به همراه جمعی از فعالان انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار گردید.
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #ببینید
📽 #تیزر
.
💥 برای مردم، برای ایران
💡 #مردم_مدار ، رویدادی برای دغدغهمندان عرصه حکمرانی
.
❓ چه کسی باید به داد مردم برسد؟!
❓ مشارکت مردم در گفتمان اصیل انقلاب یک اصل است
.
📯 انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری مجموعه فرهنگی سرچشمه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و موسسه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران برگزار میکند:
.
🏆 نخستین رویداد ایدهپردازی مردممدار
.
🥁 رویدادی برای ارتقای مشارکت مردمی در عرصههای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی- فرهنگی در سطوح بین المللی، ملی و محلی
.
⏰ زمان برگزاری رویداد:
◾ پاییز سال ۱۴۰۳
.
⏳ مهلت ارسال آثار:
◾ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳
.
🏢 مکان برگزاری:
◾ دانشگاه تهران
.
🎁 جوایز برگزیدگان رویداد:
▪️۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تیم نخست
▪️جذب برگزیدگان بهعنوان پژوهشگر در مراکز علمی- پژوهشی
▪️پشتیبانی ترویج ایدهها و اجراییسازی آن
.
💰هزینه شرکت در رویداد (پس از پذیرش اولیه ایده از سوی هیئت داوران):
📌انفرادی: ٣٠٠ هزار تومان
📌 گروهی: ١۵٠ هزار تومان به ازای هر نفر
.
🔹 جهت ثبتنام اولیه و ارسال آثار به نشانی زیر مراجعه نمایید:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/fQ0czwC
.
🧑💻 پشتیبانی برخط و پاسخگویی به سؤالات در پیامرسانهای بله، ایتا، تلگرام:
🌐 @mardommadaar
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #تیزر
📽 #گفتگوی_اختصاصی
.
🎙 حجتالاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه از #مردم_مدار میگوید
.
📌 کلمه مردم را زیاد دستمالی نکنیم!
.
📌 بخش خصوصی و بخش حاکمیتی غیردولتی، مردم با این مقیاس بزرگ را هَووی خودشان میدانند!
.
📌 یک کارگر با چه انگیزهای باید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند؟ اصلاً رئیسجمهور چه ارتباطی به او دارد؟! وقتی که رئیسجمهور کارگران پیمانکاران آنها هستند.
.
📌 برخی از تصمیمات و رویکردها در عرصه حکمرانی، نابرابری سیاسی را به نابرابری اقتصادی تبدیل میکند
.
💥 برای مشاهده فیلمهای کامل نخستین رویداد ایدهپردازی #مردم_مدار صفحات انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران را در اینستاگرام، بله، ایتا و تلگرام دنبال نمایید.
.
🔊 با #مردم_مدار همراه شو :) 😉✋
.
🔻انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
.
🌐 @iplai_ir
📝 #یادداشت
.
🚩🏴 #اربعین و توبه تاریخ بعد از #ارتداد
.
✍ دکتر محمدرضا اصغری شورستانی
🎓 عضو هیات علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
🏢 عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
.
⬅️ فرمود: «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِيِّ ص إِلَّا ثَلَاثَةَ نَفَرٍ» (۱)؛ بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تنها سه نفر پای عهد امامت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه ماندند و دیگران به بهانههای مختلف آن عهد معهود الهی (بقره/ ۱۲۴) را به فراموشی سپردند و این شد نقطه آغاز ارتداد اجتماعی مردم.
آن روز که مردم میثاق نبوی را که در غدیر از ایشان گرفته شده بود، فراموش کردند و حق حکمرانی را از امیر مؤمنان صلوات الله علیه با سکوت برآمده از تهدید یا تطمیع گرفتند، شاید کسی فکرش را نمیکرد که روزی فرا خواهد رسید که جایگاه خلافت و رهبری جامعه به کسی مثل یزید سپرده شود.
.
⬅️ روزی که ولید بن عتبة، والی مدینه، از امام حسین علیهالسلام خواست تا با یزید از درِ اطاعت و فرمانبری درآید و بیعت کند، امام فرمودند چگونه معادن حکمت و علم پروردگار حاضر بشوند از شاربان شراب و قاتلان انسانهای محترم اطاعت و حرفشنوی داشته باشند (۲) و این شد آغاز ماجرایی که بنیامیه تصمیم گرفت تا زمانی که خون حسین علیهالسلام را نریزد، از پای ننشیند.
.
⬅️ اباعبدالله الحسین علیهالسلام هفتاد سال بعد از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در همان ایام بعثت (۲۷ رجب) بعثتی را آغاز کرد (۳)؛ بعثت بدون وحی اما الهامگرفته از وحی نبوی؛ چنانکه پیشتر پیامبر رحمت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم بشارت آن را در جمله معروف «حُسَيْنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ» (۴) به امت داده بود. اهل نظر در معنای فراز دوم کلام رسول خاتم صلوات الله علیه و آله گفتهاند مقصود حضرتش این بوده که بفرماید آن رسالت که من برای آن به پا خاستم، به واسطه حسینم حیات دوباره خواهد یافت.
.
⬅️ خون مقدس سیّدالشهداء علیهالسلام به تصریح زیارتنامه اربعین مایه نجات امت از ارتدادی شد که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بدان دچار شده بودند؛ آنجا که زائر حضرت در زمانی که آفتاب روز اربعین به میانه آسمان رسیده است، به پروردگار عرضه میدارد: خدایا حسین علیهالسلام خون مقدسش را در راه تو تقدیم کرد تا بندگانت را از حیرانی و نادانی برهاند. (بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَة) (۵)
امروز ماییم و زیارت اربعین برای بازخوانی عهد امامت و میثاق با وارث خون مقدس اباعبدالله علیهالسلام در راه برقراری حکومت حق و عدل قرآن در پهنهای به وسعت کل عالم؛ لیأمن المظلومون من عباد الله، تا مستکبران و ظالمان جرأت جسارت و جنایات شرمآوری را پیدا نکنند که ۳۲۳ روز است بیوقفه بر سر مظلومان آوار شده و صدای اعتراضی از سوی به اصطلاح حامیان حقوق بشر شنیده نمیشود ...!
.
به امید آن روز 🤲
.
📌 منابع:
۱- الاختصاص، ص ۶
۲- الفتوح، ج ۵، ص ۱۳
۳- الارشاد، ج ۲، ص ۳۴
۴- کاملالزیارات، ص ۵۲
۵- کاملالزیارات، ص ۲۲۸
.
🔸️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
🌐 @iplai_ir