🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت10
#المیزان
💠 و به هر حال رفتارى كه عرب با زنان داشت، تركيبى بود از رفتار اقوام متمدّن و رفتار اقوام متوحّش. ندادن استقلال به زنان در حقوق، و شركت ندادن آنان در امور اجتماعى از قبيل حكومت و جنگ و مسأله ازدواج و اختيار دادن امر ازدواج به زنان اشراف را از ايران و روم گرفته بودند، و كُشتن آنان و زنده به گور كردن و شكنجه دادن را از اقوام بَربَرى و وحشى اقتباس كرده بودند، پس محروميّت #زنان_عرب از مزاياى زندگى مستند به تقديس و پرستش رئيس خانه نبود، بلكه از باب غلبه قوى و استخدام ضعيف بود.
و امّا مسأله «پرستش» در بين عرب اينچنين بود كه همه اقوام عرب (چه مردان و چه زنان) #بُت مى پرستيدند، و عقائدى كه درباره بت داشتند شبيه همان عقائدى است كه صابئين درباره ستاره و ارباب انواع داشتند، چيزى كه هست بُت هاى عرب بر حسب اختلافى كه قبائل در هواها و خواسته ها داشتند مختلف مى شد، ستارگان و ملائكه (كه به زعم ايشان دختران خدا هستند) را مى پرستيدند و از ملائكه و ستاره صورتهايى در ذهن ترسيم نموده و بر طبق آن صورتها، مجسّمه هايى مى ساختند كه يا از سنگ بود و يا از چوب، و هواها و افكار مختلفشان به آنجا رسيد كه قبيله بنى حنيفه بطورى كه از ايشان نقل شده بُتى از «خرما، كشک، روغن، آرد و...» درست كرده و سالها آن را مى پرستيدند و آن گاه دچار قحطى شده و خداى خود را خوردند! شاعرى در اين زمينه چنين گفت :
أكلت حنيفة ربّها/زمن التقحم و المجاعة
لم يحذروا من ربّها/العواقب و التباعة
ترجمه : قبيله بنى حنيفه در قحطى و از گرسنگى #پروردگار خود را خوردند و نه از پروردگار خود حذر كردند، و نه از سوء عاقبت اين كار پروا نمودند!!
💠 و بسا مى شد كه مدّتى سنگى را مى پرستيدند، امّا آن گاه كه به سنگ زيبايى مى رسيدند سنگ اوّل را دور انداخته و دوّمى را براى خدايى بر مى گزيدند؛ و اگر براى پرستش چيزى پيدا نمى كردند، مقدارى خاك جمع نموده و گوسفند شيردهى مى آوردند و شيرش را روى آن خاك مى دوشيدند و از آن گِل، بُتى مى ساختند و بلا فاصله به دور همان بت، طواف مى كردند! و زنان، محروميّت و تيره بختى هايى كه در اين جوامع داشتند در دل و فكر آنان ضعفى ايجاد كرد و اين ضعف فكرى، أوهام و خرافات عجيب و غريبى در مورد حوادث و وقايع مختلف در آنان پديد آورد، كه كتب تاريخى اين خرافات و اوهام را ضبط كرده است. و اين بود خلاصه اى از #احوال_زن در مجتمع انسانى در ادوار مختلف قبل از اسلام، و در عصر ظهور اسلام. همانطور كه در اوّل بحث وعده داده بوديم، تمامى سعى خود را در اختصار گويى به كار برديم.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
#زن
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
#حمایت_از_مظلوم
#نه_به_معامله_قرن
بدون مقدّمه : ۱ آیه و ۲ حدیث خدمتتون تقدیم میکنم و از شما دعوت میکنم به قدر توان از مظلوم، اعلام حمایت کنید. مثلاً اینکه : عکس پروفایل شخصی، گروهها و کانالتون رو در این ۲-۳ روز به حمایت از مردم مظلوم #فلسطین و آزادی #قدس اختصاص بدید و در راهپیمایی روز قدس شرکت کنید.
💜 آیه قرآن :
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا __ (ای محمّد) یقیناً سرسخت ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، #یهودیان و مشرکان خواهی یافت. (۱)
💜 رسول اکرم صلی الله علیه و آله :
مَن أخَذَ لِلمَظلُومِ مِنَ الظّالِمِ کانَ مَعِیَ فی الجَنَّةِ مُصاحِباً __ هر کس داد ستمدیده را از #ظالم بگیرد در بهشت با من همنشین خواهد بود. (۲)
💜 امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
اُوصيكُما بِتَقْوَى اللّهِ... وَ كونَا لِلظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلومِ عَوْناً __ شما را سفارش مى كنم به تقواى الهى... و اینکه دشمنِ ظالم و ياور #مظلوم باشيد. (۳)
📚 ۱ : سوره مائده، آیه ۸۲🔸۲ : بحارالأنوار، ج ۷۲، ص۳۵۹🔸۳ : نهج البلاغه ، نامه ۴۷.
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت64
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 در حالى كه انشعابات #وطنى درست عكس اين را نتيجه مى دهد، يعنى اهل يك وطن هر قدر متّحدتر و در هم فشرده تر شوند، از ساير مجتمعات بشرى بيشتر جدا مى گردند، اگر متّحد مى شوند، واحدى مى گردند كه روح و جسم آن واحد از واحدهاى وطنى ديگر جدا است و در نتيجه #انسانيّت، وحدت خود را از دست مى دهد و «تجمّع» جاى خود را به «تفرقه» مى دهد و بشر به تفرّق و تشتّتى گرفتار مى شود كه از آن فرار مى كرد و به خاطر نجات از آن دور هم جمع شده و جامعه تشكيل داده بود. و واحدى كه جديداً تشكيل يافته شروع مى كند به اينكه با ساير آحاد جديد همان معامله اى را بكند كه با ساير موجودات عالَم مى كرد، يعنى ساير انسانها و اجتماعات را به خدمت مى گيرد، و از آنها چون #حيوانى_شيرده بهره كشى مى كند و چه كارهايى ديگر كه انجام نمى دهد و تجربه دائمى از روز اوّل دنيا تا به امروز (كه عصر ما است) شاهد بر صدق گفتار ما است و آياتى هم كه در خلال بحث هاى قبل آورديم كافى است كه از آنها همين معنا را بفهميم و بتوانيم به قرآن كريم نسبت دهيم.
💠 و همين معنا باعث شده كه #اسلام اعتبار اينگونه انشعابها و چند دستگى ها و امتيازات را لغو اعلام نموده و اجتماع را بر پايه «عقيده» بنا نهد نه بر پايه جنسيّت، قوميّت، وطن و امثال آن؛ و حتّى در مثل پيوند زوجيّت و خويشاوندى (كه اوّلى : مجوّز تمتّعات جنسى، و دومى : وسيله ميراث خوارى است) نيز مدار و معيار را #توحيد قرار داده نه منزل و وطن و امثال آن را. (به اين معنا كه فلان فرزند كه از دين توحيد خارج است از پدر و مادر مسلمانش با اينكه از پشت پدرش و رحم مادرش متولد شده، به خاطر كفرش ارث نمى برد، و همسرش نيز نمى تواند از جامعه مسلمين باشد).
و از بهترين شواهد بر اين معنا نكته اى است كه هنگام بررسى شرايعِ اين دين به چشم مى خورد، و آن اين است كه مى بينيم مسأله «توحيد» را در هيچ حالى از احوال مُهمل نگذاشته و بر مجتمع اسلامى واجب كرده كه حتّى در اوج عظمت و اهتزاز بيرقِ پيروزيش دين را بپا بدارد و در دين متفرّق نشود، و نيز در هنگام شكست خوردن از دشمن و ضعف و ناتوانيش تا آنجا كه مى تواند در احياى دين و اعلاى كلمه توحيد بكوشد؛ و بر اين قياس، مسأله توحيد و #اقامه_دين را در همه احوال لازم شمرده، حتّى بر يك فرد مسلمان نيز واجب كرده كه دين خدا را محكم بگيرد و به قدر تواناييش به آن عمل كند هر چند كه به عقد قلبى باشد، و اگر سختگيرى دشمن اجازه تظاهر به دين دارى نمى دهد در باطن دلش به عقايد حقّه ی دين معتقد باشد، و اعمال ظاهرى را از ترس دشمن با اشاره انجام دهد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_ماندگاری
❣از کجا بدونم شب قدرهام خوب بوده یا نه...
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
#امام_خامنه_ای
❇️ راهپیمایی #روز_قدس که دفاع از فلسطین به وسیله ی حضور مردمی است، همیشه مهم است. امسال این راهپیمایی مهمتر است.
به خاطر این کارهای خیانت باری که بعضی از دنباله های آمریکا دارند در منطقه انجام میدهند برای جا انداختن معامله ی قرن؛ که البته جا نخواهد افتاد و هرگز تحقّق هم پیدا نخواهد کرد و آمریکا و دنباله هایش حتماً در این قضیه هم شکست خواهند خورد.
#امروز_همه_می_آییم
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت11
#المیزان
💠 و از همه آنچه كه گفتيم، چند نتيجه به دست مى آيد :
🔸اوّل اينكه : بشر در آن دوران درباره #زن دو طرز تفكّر داشت، يكى اينكه زن را انسانى در سطح حيوانات بى زبان مى دانست، و ديگری اينكه او را انسانى پَست و ضعيف در انسانيّت مى پنداشت، انسانى كه مردان (يعنى انسان هاى كامل) در صورت آزادى او، از شرّ و فسادش ايمن نيستند و به همين جهت بايد هميشه در قيد تبعيّت مردان بماند، و مردان اجازه ندهند كه زنان آزادى و حُرّيتى در زندگى خود كسب كنند؛ نظريه اوّل با سيره اقوام وحشى و نظريه دوم با روش اقوام متمدّن آن روز مناسب تر است.
🔸دوم اينكه : بشر قبل از اسلام نسبت به زن از نظر #وضع_اجتماعى نيز دو نوع طرز تفكّر داشت، بعضى از جوامع، زن را خارج از افراد اجتماع انسانى مى دانستند، و معتقد بودند زن «جزء» اين هيكل تركيب يافته از افراد نيست بلكه از «شرايط» زندگى او است، شرايطى كه بشر بى نياز از آن نمى باشد، مانند «خانه» كه از داشتن و پناه بردن در آن چاره اى ندارد. و بعضى ديگر معتقد بودند زن مانند اسيرى است كه به بَردگى گرفته مى شود، و از پيروان اجتماعِ غالب است، و اجتماعى كه او را اسير كرده، از نيروى كار او استفاده مى كند، و از ضربه زدنش هم جلوگيرى مى نمايد.
🔸سوم اينكه : محروميّت زن در اين جوامع، همه جانبه بود، و زن را از تمامى حقوقى كه ممكن بود از آن بهره مند شود، محروم مى دانستند، مگر به آن مقدارى كه بهره مندى زن در حقيقت به #سود مردان بود، كه قيّم زنان بودند.
🔸چهارم اينكه : اساس #رفتار مردان با زنان عبارت بود از غلبه قوى بر ضعيف و به عبارت ديگر : هر معامله اى كه با زنان مى كردند بر اساس قريحه ی استخدام و بهره كشى بود، و اين روش امّتهاى غير متمدّن بود، و امّا امّتهاى متمدّن علاوه بر آنچه كه گفته شد اين طرز تفكّر را هم داشتند كه زن انسانى است ضعيفُ الخِلقه، كه توانايى آن را ندارد كه در امور خود مستقل باشد، و نيز موجودى است خطرناك كه بشر از شرّ و فساد او ايمن نيست؛ و چه بسا كه اين طرز تفكّرها در اثر اختلاط امّت ها و زمان ها، در يكديگر اثر گذاشته باشند.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔 @ishiaa
🌹🌹🌹
#جامعه_اسلامی
#قسمت65
#آیه200_سوره_آل_عمران
💠 از اينجا روشن مى شود كه #مجتمع_اسلامى طورى تأسيس شده كه در تمامى احوال مى تواند زنده بماند، چه در آن حال كه خودش حاكم باشد و چه در آن حال كه محكوم دشمن باشد، چه در آن حال كه بر دشمن غالب باشد، و چه در آن حال كه مغلوب باشد، چه در آن حال كه مقدّم باشد و چه در حالى كه مؤخّر و عقب افتاده باشد، چه در حال ظهور و چه در حال خفا، چه در حال قوّت و چه در حال ضعف و ...، دليل بر اين معنا آياتى است كه در قرآن كريم درباره خصوص #تقيه نازل شده، مانند آيات زير :
❣منْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ — كسى كه بعد از ايمان آوردن كفر بورزد از دروغگويان است، مگر كسى كه از ناحيه دشمن مجبور به اظهار كفر شود، ولى دلش مطمئن به ايمان باشد.(سوره نحل آيه 106)
❣إلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً — مگر آنكه بخواهيد خود را از شرّ دشمن حفظ كنيد.(سوره آل عمران آيه 28)
❣فاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ — تا آنجا كه مى توانيد رعايت تقوا و پرواى از خدا را بكنيد.(سوره تغابن آيه 16)
❣يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ — هان اى كسانى كه ايمان آورده ايد از خدا پروا كنيد، آن طور كه شايسته خداى تعالى باشد، و از دنيا نرويد مگر با حالت اسلام. (آل عمران 102)
❇️ اسلام، تمامى شؤونش #اجتماعى است.
💠 در قرآن كريم مى خوانيم :
وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون — يكديگر را به صبر بخوانيد، و قلب يكديگر را محكم كنيد، و از خدا بترسيد تا شايد رستگار شويد. (آل عمران 200) بيان اين آيه در تفسيرش گذشت و آيات بسيارى ديگر هست كه اجتماعى بودن همه شؤون #اسلام را مى رساند.
و صفت اجتماعى بودن در تمامى آنچه كه ممكن است به صفت اجتماع صورت بگيرد (چه در نواميس و چه احكام) رعايت شده، البته در هر يك از موارد، آن نوع از اجتماعيّت رعايت شده كه متناسب با آن مورد باشد و نيز آن نوع اجتماعيت لحاظ شده كه امر به آن و دستور به انجامش ممكن، و تشويقِ مردم به سوى آن، موصل (=رساننده) به غرض باشد؛ و بنابر اين يك #دانشمند_متفكّر بايد هر دو جهت را مورد نظر داشته باشد، آن گاه به بحث بپردازد، پس هم نوع اجتماعى بودن احكام و قوانين مختلف است و هم نوع دستورها مختلف است.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa
#امام_رضا_عليه_السلام
❤️ هر كس مى خواهد از گناهى توبه كند، در ماه رمضان از آن گناه به آستان الهى توبه كند؛ زيرا اين ماه، ماه توبه و بازگشت و ماه آمرزش و رحمت است و هيچ شبى از شبهاى آن نيست، مگر آن كه خداوند در آن شب، آزادشدگانى از آتش دارد كه همه آنان به سبب گناهانشان، مستحقّ آتش اند.
📚 فضائل الأشهر الثلاثة ص 106
╔═══💌══╗
🆔 @ishiaa
╚═══💌══╝
🌹🌹🌹
#شخصیت_و_حقوق__زن__در__اسلام
#قسمت12
#المیزان
❇️ اسلام چه تحوّلى در امر #زن پديد آورد؟
💠 سراسر دنيا عقائدى را كه شرح داديم، هم چنان درباره زن داشت، و رفتارهايى كه گفتيم معمول مى داشت و زن را در شكنجه گاه #ذلّت و پَستى زندانى كرده بود، بطورى كه ضعف و ذلّت، يك طبيعت ثانوى براى زن شده و گوشت و استخوانش با اين طبيعت مى روئيد، و با اين طبيعت به دنيا مى آمد و مى مُرد، و كلمات «زن - ضعف - خوارى - پَستى» نه تنها در نظر مردان، بلكه در نظر خود زنان نيز مثل واژه هاى مترادف و همانند واژه های انسان و بشر شده بود، با اينكه در معانى متفاوتى وضع شده بودند، و اين خود امرى عجيب است كه چگونه در اثر تلقين و شستشوى مغزى، فهم آدمى واژگونه و معكوس مى گردد.
و تو خواننده عزيز اگر به فرهنگ محلّى امّت ها مراجعه كنى هيچ امّتى را نخواهى يافت، نه امّتهاى وحشى و نه امّتهاى متمدّن كه مَثَل هايى سارى و جارى درباره #ضعف_زنان و خوارى آنان، در آن فرهنگ وجود نداشته باشد، بلكه به هر يك از اين فرهنگ ها مراجعه كنى خواهى ديد كه با همه اختلافاتى كه در اصلِ زبان و سياق ها و لحن هاى آن هست، انواعى از استفاده و كنايه و تشبيه مربوط به كلمه «زن» خواهى يافت، و خواهى ديد كه مردِ ترسو و يا ضعيف و يا بى عُرضه و يا خوارى طلب و يا ذلّت پذير و يا تن به ذلّت داده را #زن مى نامند، مثل اين شعر عرب كه مى گويد :
و ما أدرى و ليت اخال أدرى / أقوم آل حصن ام نساء —- نمى دانم و اى كاش مى دانستم كه آل حصن مردانند و يا زنان.
و صدها هزار از اينگونه مثلهاى شعرى و نثرى را در هر لغتى خواهى يافت. و اين به تنهايى براى اهل تحقيق كافى است كه بفهمد جامعه بشرى #قبل_از_اسلام چه طرز تفكّرى درباره زن داشته است، و ديگر حاجت ندارد به اينكه سيره نويسان و كتب تاريخى، فصل جداگانه و يا كتابى مختصّ به دادن آمارى از عقائد امّتها و ملّتها در مورد زنان نوشته باشند، براى اينكه خصلتهای روحى و جهات وجودى هر امّت و ملّتى در لغت و آداب آن امّت و ملّت تجلّى مى كند. و در هيچ تاريخ و نوشته اى قديمى چيزى كه حكايت از احترام و اعتنا به شأن زن كند، نخواهى يافت، مگر مختصرى در تورات و در وصاياى عيسى بن مريم (ع) كه بايد به زنان مهربانى كرد و تسهيلاتى براى آنان فراهم نمود.
و امّا #اسلام يعنى آن دينى كه قرآن براى تأسيس آن نازل گرديده، در حقّ زن نظريه اى ابداع كرده كه از روزى كه جنسِ بشر پا به عرضه دنيا گذاشت تا آن روز چنين طرز تفكّرى در مورد زن نداشت. اسلام در اين نظريه خود، با تمام مردم جهان در افتاد، و زن را آن طور كه هست و بر آن اساسى كه آفريده شده، به جهان معرفى كرد، اساسى كه به دست بشر منهدم شده و آثارش نيز محو گشته بود. اسلام عقائد و آرايى كه مردم درباره زن داشتند و رفتارى كه عملاً با زن مى كردند را بى اعتبار نموده و #خط_بطلان بر آنها كشيد.
ادامه دارد...
📚 #تفسیر_المیزان
💌 کانال " آی💚شیعه " :
🆔@ishiaa