eitaa logo
من شیعه هستم
568 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ویژگی بارز شیعیانِ امام رضا(ع) ✔️مخالفت با دشمنان اهل بیت(ع) با شرکت در ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۵ 🔺در آستانه قیامت(۲) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
غفلت، حجاب میان خدا و بنده است. و سبب غفلت، اشتغال به امور پَست دنیا است. اشتغال به دنیا، موجب حُبّ و اهتمام کامل به آن شده، پس قلب به آن مشغول می شود و در نتیجه، آینه‌ی قلب صفا پیدا نمی‌کند تا جمال حقّ -سبحانه- بر آن منعکس شده و معرفت حاصل شود. علامه طباطبایی 📚 رسالة الولایة ص 59 ╔══💌═╗ 🆔 @ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۶ 🔺نفخ صور 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۷ 🔺اتفاقات نفخ صور دوّم 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
 «قال رسول الله صلی الله علیه و آله: قال الله عزوجل لموسى بن عمران: یابن عمران لا تحسدن الناس على ما آتیتهم من فضلى و لا تمدّن عینیک الى ذلک و لا تتبعه نفسک، فان الحاسد ساخط لنعمى، صاد لقسمى الذى قسمتُ بین عبادى، و من یک کذلک فلست منه و لیس منى‏» 🔹رسول اکرم (صلی الله عليه و آله) فرمود: خداى عزّوجل به موسى بن عمران(ع) وحى فرمود که: به مردم بر آنچه از فضل خود به آنها داده‏ام حسد مبر، و چشم‌های خود را بر آن مدوز، و دلت را دنبال آن مکن، که حسود نسبت‏ به نعمت‏هاى من خشمگین است، و از تقسیمى که میان بندگان خود کرده‏ام جلوگیر است، و هر که چنین باشد من از او نیستم و او از من نیست‏! 📚اصول کافی، ج 2، ص 307 ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰تشرف علامه حلّى به محضر (عج) شرح این واقعه آنست که: علامه در شبی از شب‌های جمعه تنها به زیارت قبر مولای خود جناب ابی عبدالله الحسین (ع) می‌رفت و بر درازگوشی سوار بود و تازیانه‌ای از برای راندن درازگوش به دست خود داشت. اتفاقا در اثنای راه، شخصی پیاده، به لباس اعراب بر او در راه رفتن رفاقت و همراهی نمود و در اثنای راه رفتن، فتح باب مسأله و مکالمه نمود و از مکالمات او علامه می‌دانست که ایشان مردی‌ است عالم و خبیر بلکه کم‌نظیر. پس در مقام آزمایش او به سؤال از بعضی مشکلات برآمد و او را حلّال مشکلات و معضلات یافت. فلذا از مسائلی که بر خودش مشکل بود سؤال نمود و ایشان جواب فرمود، و دانست که او وحید عصر و یگانه‌ی روزگار است زیرا که عالمی چون خود ندیده بود و خود نیز در آن مسائل متحیّر بود. تا آنکه در اثنای سؤال، مسأله‌ای در میان آمد که آن شخص به خلاف علّامه در آن مسأله فتوی داد‌. علامه انکار کرده و گفت که: این فتوا بر خلاف اصل و قاعده است و دلیل و خبری که مستند آن شود و وارد بر اصل و مخصّص قاعده گردد، نداریم. آن مرد گفت: دلیل بر این حکم ،حدیثی است که "شیخ طوسی" در کتاب "تهذيب" خود نوشته است. علامه گفت که چنین حدیثی در تهذیب در خاطر خود ندارم که دیده باشم که شیخ یا غیر او آن را ذکر کرده باشد. آن شخص گفت که: آن نسخه‌ی کتاب تهذیب را که خود داری از اوّل آن، فلان مقدار ورق بشمار. پس در فلان صفحه و فلان سطر آن را خواهی دید. چون علّامه اینگونه جواب شنید و این اخبار غیبی را بدید، متحیّر گردید که این کیست که از کتابِ ندیده خبر می‌دهد و چه دانست که من کتاب تهذیب را از مِلک خود دارم و فلان اندازه دارد و فلان قسم خط آنست که این حدیث در فلان ورق و فلان صفحه و فلان سطر آن باشد. پس با خود گفت شاید این شخص که در رکاب من می‌آید، آن کسی باشد که فلک دوّار در دوران بر دورۀ او افتخار می‌نماید و مُلک، او را رکاب‌دار است. پس در حالتی که از غایت تفکر و تحیر، تازیانه‌ از دستش بر زمین افتاده بود، از آن شخص سوال کرد که آیا در مثل این زمان که غیبت کبری در آن واقع گردیده، درک شرف ملاقات صاحب الزمان امکان دارد؟! آن شخص چون این شنید به سوی زمین خم گردید و آن تازیانه را برداشت و با دست خود در کف با کفایت علامه گذاشت و در جواب فرمود که چگونه نمی‌توان دید و حال آنکه اکنون دست او در میان دست تو می‌باشد. چون علامه این بشنید بی‌اختیار خود را از بالای درازگوش بر پاهای مبارک آن پیشوای عاشقان (به اراده پا بوسیدن آنجناب) انداخته و از غایت شوق از خود برفت و بیهوش گردید و چون به هوش آمد کسی را ندید. لهذا افسرده و ملول گردید. و بعد از آنکه به خانه رجوع فرمود کتاب تهذیب خود را ملاحظه نمود و آن حدیث را در همان موضع که آن بزرگوار فرموده بود مشاهده نمود. پس در حاشیه کتاب تهذیب خود در همان مقام به خط خود نوشت که این حدیثی است که مولای من صاحب الامر مرا به آن خبر داد که در فلان ورق و فلان صفحه و فلان سطر این کتاب است. 📚 برگرفته از کتاب دارالسلام، ص۴۹۵ ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۸ 🔺نام‌های قیامت(۱) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
امام حسین علیه السلام: لَيْسَتِ الْعِفَّةُ بِمَانِعَةٍ رِزْقاً وَ لَا الْحِرْصُ بِجَالِبٍ فَضْلًا وَ إِنَّ الرِّزْقَ مَقْسُومٌ وَ الْأَجَلَ مَحْتُومٌ وَ اسْتِعْمَالَ الْحِرْصِ طَالِبُ الْمَأْثَم‏ نه عفّت و خوددارى از حرام، مانع از رزق و روزى مى‌شود و نه حرص ورزیدن، روزىِ بيشتر مى‌آورد. روزى‌ها تقسيم شده و مرگ حتمى است و حرص‌زدن (تنها) به سوى گناه مى‌كشد. 📚اعلام الدین ص ۴۲۸ ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۹ 🔺نام‌های قیامت(۲) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
🌱وداع با ماه شعبان عصیان مرا تو تا نبخشی چه کنم؟! این کوه گناه را نبخشی چه کنم؟! نزدیک شده موسم ماه رمضان شعبان برود، مرا نبخشی چه کنم؟! اللهم ان لم تکن غفرتَ لنا فیما مضی من شعبان فاغفرلنا فیما بقی منه 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۱۰ 🔺نام‌های قیامت(۳) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۱۱ 🔺نام‌های قیامت(۴) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۱۲ 🔺حوادث و رخدادهای قیامت 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥یادی کنیم از افطار امام خمینی با مسئولینِ وقت. ▪️امام برای مراعات روزه‌داران نه تسبیحات حضرت زهرا رو خوندند و نه نافله‌ی مستحبی. اما برای حضور آیت‌الله امام خامنه‌ای در کنارشون، چند دقیقه ایستاده منتظر موندند. ▪️احترامی که برای هیچ‌یک از مسئولین دیده نشده. ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۱۳ 🔺نامه اعمال(۱) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
روزی مرحوم کاشی مشغول وضو گرفتن بودند.. شخصی با عجله آمد، وضو گرفت و به داخل اتاق رفت و به نماز ایستاد.. با توجه با این که مرحوم کاشی خیلی با دقت وضو می‌گرفت و همه آداب و ادعیه‌ی وضو را بجا می‌آورد؛ قبل از اينكه وضوی آخوند تمام شود، آن شخص نماز ظهر و عصر خود را هم خوانده بود...! به هنگام خروج، با مرحوم کاشی رو به رو شد. ایشان پرسیدند: چه کار می‌کردی؟ .... گفت: هیچ. فرمود: تو هیچ کار نمی‌کردی!؟ گفت: نه! (می‌دانست که اگر بگوید نماز می‌خواندم، کار بیخ پیدا می‌کند)! مرحوم کاشی فرمود: مگر تو نماز نمی‌خواندی!؟ گفت: نه! فرمود: من خودم دیدم داشتی نماز می‌خواندی...! گفت: نه آقا اشتباه دیدید! سؤال کردند: پس چه کار می‌کردی؟ گفت: فقط آمده بودم به خدا بگویم من یاغی نیستم، همین! این جمله در مرحوم کاشی (رحمة الله عليه) تأثیر عجیبی گذاشت.. و تا مدت‌ها هر وقت از احوال ایشان می‌پرسیدند، با حال خاصی می‌فرمود: -من یاغی نیستم... ———————- خدایا؛ ما خودمون هم می‌دونیم عبادتی در شأن خدایی تو نکرده‌ایم... نماز و روزه‌هامون هم اصلاً به جایی بند نیست!... ولی اومدیم بگیم که: خدایا ما یاغی نیستیم.. بنده‌ایم.. و هر خطایی هم که کردیم از روی جهلمون بوده نه از روی دشمنی.. خدایا به حق این ماهِ عزیز، ما رو ببخش.. یا ارحم الراحمین.. ╔══💌═╗ 🆔 @ishiaa ╚══💌═╝
عبدالله مسعود روايت مى‌كند كه شبى رسول خدا (صلی‌الله علیه وآله) از نماز عشاء فارغ شد، مردى از ميان صفوف برخاست و گفت: اى مهاجر و انصار؛ مردى غريبم و بر هيچ چيز قدرت ندارم، مرا ‌طعامى دهيد. رسول خدا(ص) فرمود: اى فقير ذكر غريب مكن كه دل مرا اندوهگين ساختى. سپس فرمودند غريبان چهار قسم‌اند: ۱ - مسجدى كه در ميان قومى باشد كه در آنجا نروند و نماز نخوانند. ۲- قرآنى كه در خانه‌اى باشد و مردمِ آن خانه از آن تلاوت نكنند. ۳- عالِمى در ميان جماعتى باشد و ايشان از وی تفقّد نكنند و از او مسائل دينى را سؤال نكنند. ۴- اسيران اهل اسلام كه در ميان كفّار باشند. سپس حضرت فرمود: كيست كه مایحتاج و غذاى اين مرد را كفايت كند تا در فردوسِ اعلى، خدا او را جاى دهد؟ حضرت على (علیه السلام) برخاست و دست سائل را گرفت و به حجره فاطمه زهرا (سلام‌ الله‌علیها) رفت و فرمود: اى دختر رسول خدا در كار اين مهمان نظرى كن. حضرت زهرا(س) فرمود: در خانه، طعام اندك است، حسن(ع) و حسين(ع) گرسنه‌اند و شما روزه دارى و آن طعام، بیش از يك نفر را كفايت نكند. حضرت علی(ع) فرمود: آن را حاضر كن. فاطمه (س) طعام را پيش آورد. حضرت امير(ع) آن طعام را پيش مهمان نهاد و پيش خود گفت كه اگر من از اين بخورم مهمان را كافى نباشد و اگر نخورم سبب خجالت مهمان مى‌شود، پس دست دراز كرد و چنان نشان داد كه چراغ را اصلاح مى‌كنم و آن را خاموش كرد و فاطمه را گفت که در روشن كردن چراغ تعلل كن تا مهمان از خوردن غذا فارغ شود و خود حضرت دهان مبارك را مى‌جنباند تا مهمان تصور كند كه على(ع) غذا مى‌خورد. مهمان چون از طعام خوردن فارغ شد فاطمه(س) چراغ را آورد و طعام همچنان بر جاى خود بود، اميرالمؤمنين(ع) فرمود كه اى فقير چرا طعام خود را نخوردى؟ عرض کرد:(خوردم و) سير شدم. پس على(ع) و فاطمه(س) و حسن(ع) و حسين(ع) و فضّه و همسايگان نیز از آن طعام خوردند و آن غذا هنوز باقى بود. 📚تفسیر منهج الصادقین، ج ۹ ، ص ۲۳۷ ╔══💌═╗ 🆔 @ishiaa ╚══💌═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠سلسله مباحث معادشناسی 🔹قسمت ۱۴ 🔺نامه اعمال(۲) 🎙 استاد محمدی شاهرودی ╔══💌═╗ 🆔@ishiaa ╚══💌═╝
🔹سؤال: مقرّب‌ترین عمل از ماه صیام که سالک را به مقصد نایل می‌سازد و انقطاع از عالَم طبع حاصل می‌شود، چیست؟ 🔸پاسخ از علامه طباطبایی: ماشاءالله پر از اعمال است؛ اما آنچه لازم است، آن است که سالک مراقبه را در هیچ یک از اعمال (به اقتضای همان عمل) فراموش ننماید. با روزه، گرسنگی و عطشِ روز قیامت را به یاد آورد و توجه داشته باشد که تمام اعضا و جوارحش روزه‌دار باشند؛ چنانکه روایت بر آن دلالت دارد. با قرآن خواندن نیز کلام الهی را در نظر داشته باشد و توجه کند به اینکه حضرت حقّ سبحانه است که با او سخن می‌گوید و در واقع، سخن را از وی شنوا باشد. دعاهای توحیدی را برای خواندن انتخاب کند، همچون دعای سحر، و در امور دیگر نیز مراقبه را به اقتضای خودش داشته باشد. 📚 ثمرات حیات، ص۲۰۷ ╔══💌═╗ 🆔 @ishiaa ╚══💌═╝