eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.5هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
596 ویدیو
123 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
شهید مطهری نگران بود شخصیت یاران امام حسین علیه السلام بود، درست مانند خود امام! قسمت چهارم شهید مطهری از کسانی که خواسته یا ناخواسته یاران امام علیه السلام را ضعیف جلوه می‌دادند انتقاد می‌کرد. وی می‌نویسد: 《امام حسین در شب عاشورا اصحاب خودش را ستایش کرد؛ نگفت یک عده مردم بی‌گناه و بیچاره فردا کشته می‌شوید و به عمر شما خاتمه داده می‌شود، بلکه آنها را ستایش کرد و فرمود: «فَانّی لا اعْلَمُ اصْحاباً اوْفی‏ وَلا خَیراً مِنْ اصْحابی» [ارشاد شیخ مفید، ص ۲۳۱] من یارانی در جهان بهتر از یاران خودم سراغ ندارم؛ یعنی من شما را بر یاران «بدر» (که یاران پیغمبر بودند) ترجیح می‌دهم، بر یاران پدرم علی ترجیح می‌دهم، بر یارانی که قرآن کریم برای انبیاء ذکر می‌کند (وَ کاینْ مِنْ نَبِی قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیونَ کثیرٌ فَما وَهَنوا لِما اصابَهُمْ فی سَبیلِ اللهِ وَ ما ضَعُفوا وَ مَا اسْتَکانوا وَاللهُ یحِبُّ الصّابِرینَ) [آل عمران، ۱۴۶] ترجیح می‌دهم، یعنی اعتراف می‌کنم که همه شما قهرمان هستید. سخنش این‏طور آغاز می‌شود: «مرحبا، مرحبا به گروه قهرمانان!». بنابراین حالا که فهمیدیم این داستان دو صفحه دارد، می‌خواهیم صفحه دوم آن‏ را هم مورد مطالعه قرار دهیم و اعتراف کنیم که ما در گذشته این اشتباه را مرتکب شده‌ایم که این داستان را فقط از یک طرف آن مطالعه کرده‌ایم و غالباً آن طرف دیگر داستان را مسکوتٌ عنه گذاشته‏‌ایم؛ یعنی ما نمایشگر قهرمانی‌های جنایتکارانه پسر معاویه و پسر زیاد و پسر سعد بوده و هستیم.》(حماسه حسینی، ص ۲۶). ان شاءالله ادامه خواهد داشت... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شهید مطهری نگران روانشناسانی بود که شخصیت امام حسین علیه السلام را اشتباه فهم کرده‌اند! قسمت پنجم روانشناسها، خصوصاً کسانی که بیوگرافی می‏نویسند، کوشش می‌کنند برای روحیه‏‌ها یک کلید شخصیت پیدا کنند. می‌گویند شخصیت هرکس یک کلید معین دارد؛ اگر آن را پیدا کنید سراسر زندگی او را می‌توانید توجیه کنید. البته به دست آوردن کلید شخصیت افراد خیلی مشکل است، خصوصاً شخصیتهای خیلی بزرگ (حماسه حسینی، ص ۳۳). سپس می‌نویسد: 《ادعای اینکه کسی بگوید من کلید شخصیت کسی مانند علی یا حسین بن علی را به دست آورده‌ام، انصافاً ادعای گزافی است و من جرأت نمی‌کنم چنین سخنی بگویم، اما این قدر می‌توانم ادعا کنم که در حدودی که من حسین را شناخته و تاریخچه زندگی او را خوانده‌ام و سخنان او را- که متأسفانه بسیار کم به دست ما رسیده است‏ - به دست آورده‌ام، و در حدودی که تاریخ عاشورا را- که خوشبختانه این تاریخ مضبوط است- مطالعه کرده و خطابه‏‌ها و نصایح و شعارهای حسین را به دست آورده‌ام، می‌توانم این‏ طور بگویم که از نظر من کلید شخصیت حسین حماسه است، شور است، عظمت است، صلابت است، شدت است، ایستادگی است، حق‌پرستی است. سخنانی که از حسین بن علی علیه السلام نقل شده نادر است ولی همان مقداری که هست از همین روح حکایت می‌کند. از حسین بن علی پرسیدند: شما سخنی را که با گوش خودت از پیغمبر شنیده باشی، برای ما نقل کن. ببینید انتخاب حسین از سخنان پیغمبر چگونه است! از همین جا شما می‌توانید مقدار شخصیت او را به دست آورید. حسین علیه السلام گفت آنچه که من از پیغمبر شنیده‌ام این است: «انَّ اللهَ تَعالی‏ یحِبُّ مَعالِی الْامورِ وَ اشْرافَها وَ یکرِهُ سَفْسافَها» [بحارالانوار، ج ۴۴/ ص ۱۹۴] خدا کارهای بزرگ و مرتفع را دوست می‌‏دارد، از چیزهای پست بدش می‌آید. رفعت و عظمت را ببینید که وقتی می‌خواهد سخنی از پیغمبر نقل کند این چنین سخنی را انتخاب می‌کند؛ درواقع دارد خودش را نشان می‌دهد. از حسین علیه السلام اشعاری هم به دست ما رسیده است که باز همین روح در آن متجلّی است: سَبِقَتِ الْعالَمینَ الَی الْمَعانی‏ بِحُسْنِ خَلیقَةٍ وَ عُلُوِّ هَمِّهِ‏ وَ لاحَ بِحِکمَتی نورُ الْهُدی‏ فی‏ لَیالٍ فِی الضَّلالَةِ مُدْلِهَمَّه‏ یریدُ الْجاحِدونَ لِیطْفِؤُنَ‏ وَ یأْبَی اللهُ الّا انْ یتِمَّه‏ [لمعة من بلاغة الحسین، ص ۹۵، به نقل از نفَس المهموم حاج شیخ عباس قمی] سخنان بسیار محدودی که از حسین علیه السلام به ما رسیده همین‌طور است. اینها مربوط به حادثه عاشورا هم نیست، مربوط به قبل از آن است و ربطی به آنجا ندارد. سخن دیگر از او این است: «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیرٌ مِنْ حَیاةٍ فی ذُلٍّ» مردن با عزت و شرافت، از زندگی با ذلت بهتر است. جمله دیگری که باز از او نقل کرده‌اند این است: «انَّ جَمیعَ ما طَلَعَتْ عَلَیهِ الشَّمْسُ فی مَشارِقِ الْأرْضِ وَ مَغارِبِها، بَحْرِها وَ بَرِّها وَ سَهْلِها وَ جَبَلِها عِنْدَ وَلِی مِنْ اوْلِیاءِ اللهِ وَ اهْلِ الْمَعْرِفَةِ بِحَقِّ اللهِ کفَیئِ الظِّلالِ». ضمناً شما از اینجا بفهمید یک مردی که حماسه الهی است فرقش با دیگران چیست. می‌گوید: جمیع آنچه خورشید بر آن طلوع می‌کند، تمام دنیا و مافی‌ها، دریای آن و خشکی آن، کوه و دشت آن در نزد کسی که با خدای خودش آشنایی دارد و عظمت الهی را درک کرده و در پیشگاه الهی سر سپرده است، مثل یک سایه است. بعد این‏طور ادامه می‌دهد: «الا حُرٌّ یدَعُ هذِهِ اللُّماظَةَ لِاهْلِها» [جامع الصغیر، ج ۱/ ص ۷۵] آیا یک آزادمرد پیدا نمی‌شود که به دنیا و مافی‌های آن بی‏‌اعتنا باشد؟ دنیا و مافی‌ها برای انسانی که بخواهد خود را برده و بنده آن کند، به آن طمع داشته باشد و آن را هدف کار خودش قرار بدهد، مثل لُماظَه است》(حماسه حسینی، صص ۳۴_۳۳). ان شاءالله ادامه خواهد داشت... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شهید مطهری نگران احساس شخصیت جامعه اسلامی بود! قسمت ششم اگر شهادت حسین بن علی صرفاً یک جریان حزن‏‌آور می‌‏بود، اگر صرفاً یک مصیبت می‌‏بود، اگر صرفاً این می‏‌بود که خونی بناحق ریخته شده است و به تعبیر دیگر صرفاً نفله شدن یک شخصیت می‌‏بود ولو شخصیت بسیار بزرگی، هرگز چنین آثاری را به دنبال خود نمی‌آورد. شهادت حسین بن علی از آن جهت این آثار را به دنبال خود آورد که- به تعبیری که عرض کردیم- نهضت او یک حماسه بزرگ اسلامی و الهی بود؛ از این جهت که این داستان و تاریخچه، تنها یک مصیبت و یک جنایت و ستمگری از طرف عده‌ای جنایتگر و ستمگر نبود، بلکه یک قهرمانی بسیاربسیار بزرگ از طرف همان کسی بود که جنایتها را بر او وارد کردند. شهادت حسین بن علی حیات تازه‏‌ای در عالم اسلام دمید و- همان‏طور که در گفتار اول گفتیم- اثر و خاصیت یک سخن یا تاریخچه و یا شخصیت حماسی این است که در روح موج به وجود می‌آورد، حمیت و غیرت به وجود می‌آورد، شجاعت و صلابت به وجود می‌آورد؛ در بدنها، خونها را به حرکت و جوشش درمی‌آورد و تن‏ها را از رخوت و سستی خارج می‌کند و چابک و چالاک می‏‌نماید (حماسه حسینی، ص ۴۱). سپس می‌گوید: 《مسئله‌ احساس شخصیت مسئله‌ بسیار مهمی است. از این سرمایه بالاتر برای اجتماع وجود ندارد که در خودش احساس شخصیت و منش کند، برای خودش ایده‌آل داشته باشد و نسبت به اجتماع‌های دیگر حس استغنا و بی‌نیازی داشته باشد، یک اجتماع این‏ طور فکر کند که خودش و برای خودش فلسفه مستقلّی در زندگی دارد و به آن فلسفه مستقلّ زندگی خودش افتخار و مباهات کند، و اساساً حفظ حماسه در اجتماع یعنی همین که اجتماع از خودش فلسفه‌ای در زندگی داشته باشد و به آن فلسفه ایمان و اعتقاد داشته باشد و او را برتر و بهتر و بالاتر بداند و به آن ببالد. وای به حال آن اجتماعی که این حس را از دست بدهد! این یک مرض اجتماعی است، و این غیر از آن «خودی» اخلاقی است که بد است و نفس‌پرستی و شهوت‌پرستی است. اگر اجتماعی این منش را از دست داد و احساس نکرد که خودش فلسفه مستقلّی دارد که باید به آن فلسفه متکی باشد، و اگر به فلسفه مستقلّ زندگی خودش ایمان نداشته باشد، هرچه داشته باشد از دست می‌دهد، ولی اگر این یکی را داشته باشد ولی همه چیزهای دیگر را از او بگیرند، باز روی پای خودش می‌ایستد؛ یعنی یگانه نیرویی که مانع جذب شدن ملتی در ملت دیگر و یا فردی در فرد دیگر می‌شود، همین احساس منش و شخصیت است.》(همان، ص ۴۳). ان شاءالله ادامه خواهد داشت... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
شهید مطهری نگران بود مبادا درس‌های حماسه حسینی به درستی انتقال داده نشود! قسمت پایانی بله. شهید مطهری دغدغه داشت که اهداف قیام حماسی امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش تحت‌تأثیر برخی صحبت‌های دیگر فراموش شود. کدام اهداف؟ وی درباره درس‌های آموزنده قیام حسینی می‌گوید: 《حسین بن علی در سخنان و خطابه‏‌های خودش، آنجا که از امر به معروف و نهی از منکر صحبت می‌کند، همواره صحبتش این است: «وَ عَلَی الْاسْلامِ السَّلامُ اذْ قَدْ بُلِیتِ الْامَّةُ بِراعٍ مِثْلِ یزیدَ» [اللهوف، ص ۱۱]، «انّی لَمْ اخْرُجْ اشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً وَ انَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاصْلاحِ فی امَّةِ جَدّی» [مقتل الحسین مقرم، ص ۱۵۶].》(حماسه حسینی، ص ۴۶). و ادامه می‌دهد: 《حسین بن علی درس غیرت به مردم داد، درس تحمل و بردباری به مردم داد، درس تحمل شداید و سختی‌ها به مردم داد. اینها برای ملت مسلمان درسهای بسیار بزرگی بود. پس اینکه می‌گویند حسین بن علی چه کرد و چطور شد که دین اسلام زنده شد، جوابش همین است که حسین بن علی روح تازه دمید، خونها را به جوش آورد، غیرتها را تحریک کرد، عشق و ایده‌آل به مردم داد، حس استغنا در مردم به وجود آورد، درس صبر و تحمل و بردباری و مقاومت و ایستادگی در مقابل شداید به مردم داد، ترس را ریخت؛ همان مردمی که تا آن مقدار می‌‏ترسیدند، تبدیل به یک عده مردم شجاع و دلاور شدند.》(همان، صص ۴۷_۴۶). آری؛ شهید مطهری نگران اینها بود. او همچنین نگران بود مبادا مردم شمر امروز را نشناسند و به وقایعی چون فلسطین بی اعتنا باشند. قیام حسینی سیاسی است و نمی‌توان از آن برداشت های سکولار داشت. اینجا را ببینید. برای چنین امام قهرمانی، یک قطره اشک با معرفت ریختن، ارزشی وصف ناشدنی دارد... اینجا را ببینید. 《اگر اشكى كه ما براى او مى ريزيم، در مسير هماهنگى روح ما باشد، پرواز كوچكى است كه روح ما با روح حسينى مى كند. اگر ذره اى از همت او، ذره اى از غيرت او، ذره اى از حريت او، ذره اى از ايمان او، ذره اى از تقواى او، ذره اى توحيد او در ما بيابد و چنين اشكى از چشم ما جارى شود، آن اشك بى نهايت قيمت دارد. اگر گفتند: به اندازه بال مگس هم باشد يك دنيا ارزش دارد، باور كنيد!!》 صلّی الله علیک یا اباعبدالله... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطرناک‌ترین بیماری که در ایران در حال اتفاق افتادن است!!! 🔰 برشی از سخنرانی 🔸 دریافت نسخه با کیفیت 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
📆 1403.4.23 🔰 چرا دانش‌آموزان در سراسر جهان دارند خنگ می‌شوند؟ ✅ تأثیر گوشی‌های همراه بر روی دانش‌آموزان! 🔸 معروف‌ترین معیار سنجش توانمندی دانش‌آموزان در سطح جهان، آزمونی موسوم به پی‌آی‌اس‌ای است که هر سه سال یک‌بار عملکرد دانش‌آموزان هشتاد کشور جهان را در ریاضی، علوم و درک مطلب می‌سنجد. در سال‌های اخیر هربار که نتایج این آزمون منتشر می‌شود، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی در جهان را به تعجب وا می‌دارد. 🔸 طی چندین آزمون گذشته، نمرات دانش‌آموزان تقریباً در همۀ درس‌ها و تقریباً در همه‌جای دنیا به طور مداوم در حال کاهش است. حتی کشورهایی مثل فنلاند و کرۀ جنوبی که نظام‌های آموزشی بسیار باکیفیتی دارند هم مستثنی نیستند. 🔸 چه چیزی باعث افت نمرات در دانش‌آموزان سراسر جهان شده است؟ برخی از تحلیل‌گران همه‌گیری کرونا را عامل اصلی دانسته‌اند. اما روند افول نمرات از چندین سال قبل و مشخصاً از سال ۲۰۱۲ به بعد آغاز شده است و کرونا فقط شیب آن را افزایش داده است. گزارش پی‌آی‌اس‌ای به سه دلیل «گوشی‌های همراه» را عامل اصلی معرفی می‌کند: 1️⃣ اولاً دانش‌آموزانی که روزانه کمتر از یک‌ ساعت از اوقات فراغت خود را با دستگاه‌های دیجیتال سپری می‌کنند، عملکرد ریاضی‌شان حدود پنجاه درصد بالاتر از دانش‌آموزانی است که روزانه بیش از پنج‌ساعت به اسکرین چشم می‌دوزند. 2️⃣ ثانیاً به نظر می‌رسد که صفحه‌نمایش‌ها باعث نوعی حواس‌پرتی فراگیر در میان همهٔ دانش‌آموزان شده‌اند، حتی دانش‌آموزانی که مدام چشم به آن‌ها ندوخته‌اند نیز در اثر حواس‌پرتی اطرافیانشان درگیر می‌شوند. 3️⃣ دلیل سوم این است که تقریباً نیمی از دانش‌آموزانی که در این آزمون شرکت کردند، گفتند وقتی از دستگاه‌های دیجیتال خود دور هستند، احساس «کلافگی» یا «اضطراب» می‌کنند. به همین روال، نیمی از دانش‌آموزان گفتند که بدون دستگاه‌های دیجیتالشان از زندگی رضایت کمتری دارند. این اضطراب رابطه‌ای معکوس با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارد. در مجموع، دانش‌آموزانی که بیشتر با تلفن همراه خود کار می‌کنند در مدرسه نمرات بدتری می‌گیرند، حواس دانش‌آموزان دیگر را پرت می‌کنند و احساس بدتری نسبت به زندگی خود دارند. 🔸 البته آزمون پی‌آی‌اس‌ای تنها پژوهشی نیست که پیوستگی استفادۀ زیاد از دستگاه‌های دیجیتال و عملکرد بد تحصیلی را نشان می‌دهد. جاناتان هایت، در پژوهشی جدید به این نتیجه رسیده است که صرفِ وجود یک گوشی هوشمند در دیدرس، باعث افت قابل‌توجه تمرکز حاضرین می‌شود. نظر شما چیست؟ 🔸 هایت پیشنهاد می‌کند که بهتر است گوشی‌های هوشمند کاملاً در مدارس ممنوع شوند. به نظر می‌رسد تحلیل پی‌آی‌اس‌ای نیز استدلالی قوی در حمایت از این سیاست‌ باشد. صدها پژوهش جدی دیگر در ده‌سال اخیر نیز به نتایج مشابهی رسیده‌اند. اگرچه بعضی می‌گویند اگر دانش‌آموزان مهارت استفاده از گوشی را بیاموزند، شاید کمتر در معرض خطر باشند، اما ممنوع‌کردن تلفن در مدرسه اقدام آزمایشی جسورانه و بدیعی خواهد بود. شاید مؤثر نباشد، اما غلط است اگر فکر کنیم هیچ کاری نکردن و حفظ وضع موجود، بی‌ضرر خواهد بود. وقت، وقتِ یک مداخله جدید است. ↙️ منبع: وبسایت ترجمان، نویسنده: درک تامپسن، مترجم: نیره احمدی 〰️〰️〰️〰️〰️ ▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستانتان به اشتراک بگذارید. 🆔 @tarahomiasl
هدایت شده از Dr.Mutter
داشتم یه فرم اداری رو در مورد خودم پر میکردم که می بایست داخلش مشخصات همسر و فرزندان رو هم مینوشتم. کادر بعدی نوشته بود علامت بزنید کدوم بچه ها از همسر فعلیتونه؟ کدوما از قبلی؟ خب تا اینجاش از نظر من منطقیه. ووووولی امان از سوال بعدی کدوم بچه از هیچ همسرتون نیست😐😔 تعهدات اخلاقی در این جامعه موج میزنه! (در مورد فرزند خونده جدا پرسیده شده) البته برای ما خب تبعا بعد از این سالها دیگه طبیعیه ولی ببینید که چقدر این مسئله اینجا رایج و پذیرفته شده است که در فرم های اداری هم نوشته شده. کانال در ایتا دوستانتون رو به این کانال دعوت کنید🌱 مشاهدات و تجربه های یک مادرِ دندانپزشک ساکن آلمان https://eitaa.com/joinchat/3509321946Cbb998519ef استفاده از مطالب کانال به هر نحوی فقط با ذکر منبع
هدایت شده از باور
. 🔺علی(ع) و فاطمه(س) چه کار کرده بودند که زینب(س) این‌گونه از آب درآمد و حسین(ع) آن‌گونه؟ 🔻اولین اثری که بر اولاد خودشان گذاشتند، این بود که اولاد خود را «نترساندند»، بچه را با وحشت تربیت نکردند، خانه‌شان خانه‌ی خفقان و وحشت و رعب نبود. بسیاری از پدر و مادرها بچه‌های با استعدادی دارند و تحمل بچه‌ی بااستعداد، مشکل است. لذا این بچه‌ها را از بچگی مرعوب می‌کنند... 🔺اصل تربیتی دیگر علی(ع) و فاطمه(س)، «حرمت و احترام»، عجیبی بود که برای فرزندانشان قائل بودند... 🔻اصل سومی که علی(ع) و فاطمه(س) در خانه داشتند «محبت بی‌دریغ» بود. بسیاری از پدرها می‌ترسند بچه خودشان را ببوسند. بسیاری از مادرها فرزندانشان را کم می‌بوسند. این غلط است. فاطمه زهرا(س) بچه‌ی خودش را به سینه‌اش می فشرد. رسول‌خدا(ص) در هنگام رحلت، اجازه نداد که این بچه‌ها را از روی سینه‌اش بلند کنند. 🔺این روحیه دادن و محبت کردن است که موجب می‌شود هیچ‌کس نتواند اینها را با هیچ‌چیز بخرد. محبت کردند تا بچه ها قابل «تطمیع» نباشند. نترساندند تا بچه‌ها قابل «تهدید» نباشند. به بچه‌ها شخصیت و حرمت دادند تا «ابهت‌های اجتماعی» و جمعیت‌های انبوه آنها را نگیرد و دچار واهمه نکند. زینب کبری(س) وقتی که در بازار صحبت کرد، دچار واهمه نشد؛ وقتی که در مجلس یزید سخنرانی کرد، دچار واهمه نشد. ✍ ، راه رشد، جلد۲، صفحات ۵۶ و ۵۹. 🌱 1⃣1⃣ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس: توصیه موکد من تعامل سازنده مجلس با دولت جدید است. موفقیت رئیس جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ما است. ۱۴۰۳/۴/۳۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
چه بگوييم‌؟ چگونه بگوييم‌؟ پادشاهى خواب ديد كه همۀ دندان‌هايش ريخته است. از خواب‌گزارش تعبير خواب خود را پرسيد. او گفت: همۀ خويشان تو پيش از تو بميرند. شاه بسيار رنجيده‌خاطر شد و دستور داد او را صد ضربه شلاق بزنند. سپس خواب‌گزارى ديگر احضار كرد و تعبير خواب را از او پرسيد. خواب‌گزار گفت: عمر اعليحضرت از همۀ خويشانش درازتر باشد. شاه به وجد آمد و خوش‌حال شد و دستور داد تا به اين خواب‌گزار صد دينار بدادند. تعبير و سخن خواب‌گزار دوم همان حرف خواب‌گزار اول بود؛ اما با ظرافت روان‌شناختى و عبارتى بهتر. واژه‌گزينى: ببينيم كدام جمله بهتر است. ساده از داستان بالا نگذريم. در زندگى روزمره، ما به دليل ناآشنايى با ظرافت‌هاى كلامى و تأثير روان‌شناختى كلمات بر هيجان و احساس و رفتار ديگران، گرفتار مشكلات فراوانى مى‌شويم. بسيارى از اختلافات ريشه در چگونگى بيان جملات دارد. منبع: مثل های روان، محمدحسین قدیری https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منّت خدای را عزّ و جل که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت. هر نفسی که فرو می‌رود مُمِدّ حیات است و چون بر می‌آید مُفَرّح ذات. پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب. از دست و زبان که بر آید کز عهدهٔ شکرش به در آید؟ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا حاضری تابلوی نفیس وجودت را لکه دار کنی؟! جمله‌‏ای است از پیغمبر اکرم، فرمود: انّی بُعِثْتُ لِاتَمِّمَ مَکارِمَ الْاخْلاقِ‏ [المحجّة البیضاء، ج ۵/ ص ۸۹]. مکرر گفته‌ام گاهی این جمله را غلط ترجمه می‌کنند، می‌گویند پیغمبر فرمود که من مبعوث شدم که اخلاق نیک را تکمیل کنم. این ترجمه رسایی نیست؛ پیغمبر بیشتر از این گفت. اگر پیغمبر گفته باشد من مبعوث شدم که اخلاق نیک را تکمیل کنم، چیز تازه‏‌ای نیست. هر صاحب مکتبی هر نوع اخلاقی آورده باشد، عقیده‌اش این است که اخلاق نیک همین است که من می‌گویم. آن اخلاقی که اساساً دستور تَدَنّی و پستی می‌دهد هم معتقد است که اخلاق نیک همین است. آن دیگری مثل نیچه هم که اساساً می‌گوید بشر باید تکیه‏‌اش به زور باشد، گناهی بالاتر از ضعف نیست، به ضعیف ترحم نکنید و زیر بالش را نگیرید، می‌گوید اخلاق نیک همین است که من می‌گویم. پیغمبر نه تنها فرمود اخلاق نیک، بلکه نیکی را هم در مکتب خود تفسیر کرد: من تنها نمی‌گویم نیک (نیک را همه می‌گویند، این که چیز تازه‏ای نیست) بُعِثْتُ لِاتَمِّمَ مَکارِمَ الْاخْلاقِ‏ من مبعوث شدم که اخلاقی را تکمیل کنم که در آن روح مکرمت هست؛ یعنی اخلاق بزرگواری، اخلاق آقایی اما نه آقایی به معنای آن سیادتی که بر دیگری مسلط بشوم، بلکه آقایی‌ای که روح من آقا باشد و از پستی، دنائت، دروغ، غیبت، از تمام صفات رذیله احتراز داشته باشد، خودش را برتر و بالاتر از اینها بداند؛ و در این زمینه به قدری ما در آثار اسلامی داریم که الی ماشاء الله. علی علیه السلام به فرزندش امام مجتبی علیه السلام می‌فرماید: اکرِمْ نَفْسَک عَنْ کلِّ دَنِیةٍ وَ انْ ساقَتْک الَی الرَّغائِبِ، فَانَّک لَنْ تَعْتاضَ بِما تَبْذُلُ مِنْ نَفْسِک عِوَضاً [نهج البلاغه فیض الاسلام، نامه ۳۱] پسر جانم! روح خودت را گرامی بدار، بزرگوار بدار، برتر بدار از هر کار پستی. در مقابل هر پستی فکر کن که روح من بالاتر از این است که به این پستی آلوده بشود. درست مثل آدمی که یک تابلوی نقاشی خیلی عالی دارد که وقتی لکه سیاهی در آن پیدا می‌شود، گردی، غباری روی آن می‌بیند، خودبه خود فوراً دستمال را برمی‌‏دارد و آن را تمیز می‌کند. اگر به او بگویی چرا این کار را می‌کنی، می‌گوید حیفِ چنین تابلوی نقاشی نیست که چنین لکه سیاهی در آن باشد؟! حس می‌کند که این تابلوی نقاشی آنقدر زیبا و عالی است که حیف است یک لکه سیاه در آن باشد. علی علیه السلام می‌گوید در روح خودت این گونه احساس زیبایی کن، احساس عظمت کن، احساس شخصیت کن که قطع نظر از هر مطمعی، قطع نظر از هر خیالی، قطع نظر از هر حاجت مادی، اصلًا خودت را بزرگتر از این بدانی که تن به پستی بدهی. دروغ پیش می‌آید؟ دروغ پستی است، دئانت است. تو کریمی، تو بزرگواری، تو عالی هستی، تو زیبا هستی. خودت را برتر از این بدان که با دروغ خود را پست و کوچک کنی. از مردم چیزی مخواه. خواستن از مردم دنائت است؛ تو بزرگی، بزرگواری، زیبایی. تو انسانی؛ مقام انسانیت بالاتر از این است که انسان حاجت خودش را از دیگری به صورت التماس بخواهد. فرمود: التَّقَلُّلُ وَ لَاالتَّوَسُّلُ‏ [همان، حکمت ۳۹۰] به کم بساز و دست پیش دیگری دراز مکن. استاد شهید مطهری رضوان‌الله تعالی علیه، آزادی معنوی، صص ۲۰۲_۲۰۱ https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا نمی توان ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه کرد؟! پشت پرده برخی نمایش های زوجی در استوری های فضای مجازی! با بیان شیرین استاد محمدحسین فلاح دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
📣 اولین کنفرانس بین المللی کرامت انسانی و چالش های خانواده در جهان معاصر 🔻محورهای همایش: ◽️خانواده محور اصلی حفظ کرامت انسانی در جامعه اسلامی دررجهان معاصر ◽️ازدواج، تجرد و کرامت انسانی در خانواده اسلامی و چالش های آن در جهان معاصر ◽️نقش حجاب در استحکام خانواده مسلمان و ضرورت آن در حفظ کراپت انسانی ◽️اخلاق جنسی مسلمانانه در جهان معاصر ◽️خانواده مسلمان، فضای مجازی و تفریحات در جهان معاصر ◽️ چالش های جهان معاصر برای خانواده در جامعه اسلامی ◽️خانواده و قرابت های نوپدید در جهان معاصر ◽️اقتصاد خانواده مسلمان(اشتغال مادران و همسران، صنعت حلال و...) 🔻تاریخ های مهم: 📅مهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۱ مردادماه 📅مهلت ارسال مقالات: ۲۰ مهرماه 📅تاریخ برگزاری کنفرانس: ۲۱-۲۳ آبان ماه 🌐جهت مطالعه توضیح تفصیلی، ثبت نام و ارسال آثار به تارنمای karamahic.com مراجعه نمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دهه هشتادی یاااا دوره ی جدید 《بینهایت شو》 شروع شدددد😍😍 بشتابید بشتابیدددد این بار با موشن گرافی😳😃 وکلییی جایزه : اسکوتر برقی 🛴 نیم ست طلا💛 ۱۰۰میلیون تومن وجه نقد 💰💵 ساعت هوشمند گوشی 📱 لپتاب💻 اردوی مشهد 🙂 ویه عالمه جایزه ی دیگه هیشکی ازین دوره دست خالی بر نمیگرده😌✅ پس.. همین الان عدد۵ رو بفرس به ۱۰۰۰۸۸۸ یا برو به سایت bn.javanan.org ⭕️⭕️کد معرف :۱۸۸۲۶۳۹⭕️⭕️ این کد برات ۱۰ امتیاز میاره حتما وقتی داشتی ثبت نام میکردی وارد کن😁 برای توضیحات بیشتر بیاید به این آیدی: @fa_llah313
شکرگزار پروردگارمان برای ولادت سومین دخترمان هستیم عنه صلي الله عليه و آله: البَناتُ هُنَّ المُشفِقاتُ المُجَهِّزاتُ المُبارَكاتُ، مَن كانَت لَهُ ابنَةٌ واحِدَةٌ جَعَلَهَا اللّه ُ لَهُ سِترا مِنَ النّارِ، و مَن كانَت عِندَهُ ابنَتانِ اُدخِلَ الجَنَّةَ بِهِما، و مَن كانَت عِندَهُ ثَلاثُ بَناتٍ أو مِثلُهُنَّ مِنَ الأخَواتِ وُضِعَ عَنهُ الجِهادُ وَ الصَّدَقَةُ. [كنز العمّال : ج ۱۶ ص ۴۵۴ ح ۴۵۳۹۹ نقلاً عن الديلمي عن أنس.] ✅ پيامبر خدا صلي الله عليه و آله: دختران، دلسوز، مددكار و بابركت اند. هر كس يك فرزند دختر داشته باشد، خداوند، آن را پوششى از دوزخ قرار ميدهد و هر كس دو دختر داشته باشد، به خاطر آنان وارد بهشت شود و هر كس سه دختر يا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه [ى استحبابى] از او برداشته مى‌شود. الحمدللّه‌ بابت وجود حسنات😍😘💐❤️ ✅ عنه عليه السلام: البَنونَ نَعيمٌ و البَناتُ حَسَناتٌ، و اللّه ُ يَسألُ عَنِ النَّعيمِ و يُثيبُ علَى الحَسَناتِ .[الكافي : ۶/۷/۱۲] امام صادق عليه السلام: پسران نعمتند و دختران حسنه، و خداوند از نعمت ها بازخواست مى‌كند و براى حسنات پاداش مى دهد. نقل احادیث از کتاب حکمت نامه کودک مرحوم آیت‌الله محمدی ریشهری دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
معرفی کتاب یکی از دغدغه‌های دست اندرکاران تربیتی، انتقال بازی محور مهارت‌ها و معارف دینی است. کتاب بازی، کودک و تربیت نوشته علیرضا افشاری مقدم کتابی مفید است که با محوریت بازی، تلاش دارد در انتقال اعتقادات، مسائل تربیتی اخلاقی، معارف عمومی دینی، و آداب خوردن و آشامیدن به مربیان تربیتی کمک کند. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اربعین با طعم کار فرهنگی با سلام و احترام عزیزانی که علاقه‌مند به کار فرهنگی بوده و امکان حرکت از یزد را برای سفر اربعین در بازه زمانی تقریبی ۲۴ تا ۳۱ مردادماه دارند، به شناسه زیر پیام بدهند: @Rh2286358 اسکان و تغذیه با موکب خواهد بود و ان شاءالله ابتدا زیارت دوره انجام خواهد شد‌ و سپس عزیزان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی خود در موکب مستقر خواهند شد. هزینه تقریبی رفت و برگشت و کرایه ها به ازای هر نفر حدودا ۳.۵ میلیون تومان خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر به شناسه بالا پیام بدهید. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افتتاحیه یا افتضاحیه؟! افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس به خوبی نشان داد دغدغه‌های سردمداران غرب، ضدیت با دین (توهین به مقدسات مسیحیان و ...)، رواج شهوات (ترویج همجنس‌بازی)، تردیدافکنی در بدیهیات (نمایش و ترویج ایدئولوژی جندر در قالب حمایت همه جانبه از هویت جعلی ترنس)، جنسی سازی و شیء انگاری دختران و زنان (در قالب نمایش های اروتیک از زنان و دختران)، و ترویج شیطان پرستی است. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از جهان آرا
برنامه زنده    ♦️نمایش ابتذال در المپیک فرانسه چرا غرب امروز واجد صلاحیت اخلاقی الگوپذیری نیست؟ 🔶دکتر ابوالفضل اقبالی پژوهشگر حوزه خانواده دوشنبه ٨ مرداد ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @Jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس بزرگ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه برای همه دوران ها: این اسلام است که باقی می‌ماند... https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231