eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
992 دنبال‌کننده
721 عکس
606 ویدیو
30 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام حجت عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه سخنران حرم مطهر رضوی پاسخگوی مسائل دینی در حرم مطهر رضوی @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه امام عليه السلام نامه را مهر كرد و پيچيد و به «قيس بن مسهّر صيداوى» داد تا به مردم كوفه برساند و چون امام از خبر كشته شدن قيس مطّلع شد، اشكش جارى گشت و عرضه داشت:«اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَنا و لِشيعَتِنا عِنْدَكَ مَنْزِلًا كَريماً، وَ اجْمَعْ بَيْنَنا وَ بَيْنَهُمْ فِي مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِكَ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْ ءٍ قَديرٍ؛ خداوندا! براى ما و شيعيان ما در نزد خود جايگاه والايى قرار ده و ما را با آنان در جوار رحمت خود گردآور كه تو بر انجام هر كارى توانايى».[18] اتمام حجت سیدالشهدا(علیه السلام)با کوفیان امام عليه السلام در اين نامه كه براى عموم مردم كوفه مخصوصاً بزرگان آنها نوشته است بار ديگر اتمام حجّت مى كند. از يك سو وظيفه سنگين آنها را در قيام بر ضدّ جنود شيطان و سردمداران فساد و كفر و طغيان، روشن مى سازد، و از سويى ديگر عهد و پيمان و بيعت مؤكّد آنان را در حمايت از آرمان هاى خود يادآور مى شود.[19] جالب اين كه هرگز قيام و مبارزه خود را مشروط به قيام آنها نمى كند وعزم و جزم خود را براى مبارزه تا آخرين نفس با توكّل بر خداوند آشكار مى سازد.[20] دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir [1] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [2] كليات مفاتيح نوين ؛ ص599. [3] احكام عزادارى ؛ ص114. [4] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [5] مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 237 و بحارالانوار، ج 44، ص 383. [6] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص379. [7] همان. [8] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [9] همان. [10] همان. [11] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 150- 151، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ ص 239 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 383. [12] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص382. [13] همان ؛ ص383. [14] همان. [15] همان؛ ص 384 [16] فتوح ابن اعثم؛ج 5؛ ص 143- 145، مقتل الحسين خوارزمى؛ ج 1؛ص 234- 235 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 381- 382. [17] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص 385. [18] فتوح ابن اعثم؛ ج 5؛ ص 147 ، بحارالانوار؛ ج 44؛ ص 382. [19] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص385. [20] همان. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۱. نجس کردن عمدی خط و ورق قرآن، وتربت سیدالشهدا علیه‌السلام حرام است و اگر نجس شود، باید فوری آن را آب بکشید. ۲.توبه واجب فوری است، بنابراين هر لحظه تأخير آن، معصيت و گناه بود و براي حتّي يك ثانيه نبايد در انجام آن درنگ كرد.پس بعد گناه ، بايد بلافاصله توبه كند، یعنی پشیمانی واقعی قلبی و تصمیم قطعی به ترک گناه و نسبت به برخی از گناهان مثل ترک نماز یا بدهکار بودن خمس یا رد مظالم باید جبران هم بکند. 3. کسی که نشانه های مرگ را در خود می بیند، اگر خمس و زکات مظالم بدهکار است، در صورت توان باید فوری بدهد و اگر نمی تواند، چنانچه از خودش مال دارد یا احتمال می دهد کسی آنها را ادا نماید، باید وصیت کند و همچنین است اگر حج بر او واجب باشد. 4. کسانی که خانه یا دکان یا غیر آنها را از صاحبانش اجاره می کنند، مدت اجاره که به سر رسید، حرام است بدون اذن صاحب محل، در آن جا اقامت کنند و باید محل را فوری با عدم رضایت صاحبش تخلیه کنند و اگر نکنند، غاصب و ضامن محل کار و ضامن مثل مال الاجاره آن هستند و برای آنها، به هیچ وجه، حقی شرعاً نیست. 5. اگر انسان فراموش کند که روزه است و سر را در آب فرو برد، باید فوری سر را بیرون آورد و چنانچه بیرون نیاورد، روزه اش باطل می شود. 6.رد امانت در صورت طلب واجب فوری است. 7. کسی که مسافر است، اگر تا مغرب به اندازه خواندن سه رکعت نماز وقت دارد، باید نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر کمتر وقت دارد، باید فقط عصر را بخواند و بعداً نماز ظهر را قضا کند و اگر تا نصف شب، به اندازه خواندن چهار رکعت نماز وقت دارد، باید نماز مغرب و عشا را بخواند و اگر کمتر وقت دارد، باید فقط عشا را بخواند و بعداً مغرب را بدون نیت ادا و قضا، به جا آورد و چنانچه بعد از خواندن عشا، معلوم شود که به مقدار یک رکعت یا بیشتر به نصف شب مانده است، باید فوری نماز مغرب را به نیت ادا به جا آورد. 8. اگر وقت نماز وسعت دارد و طلبکار هم طلب خود را مطالبه می کند، در صورتی که ممکن است، باید اول قرض خود را بدهد و بعد نماز بخواند و همچنین است اگر کار واجب دیگری که باید فوری آن را به جا آورد، پیش آید. 9. در هر یک از چهار سوره والنجم، علق، فصلت و سجده، یک آیه سجده است؛ اگر انسان بخواند یا گوش به آن دهد، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فوری سجده کند و اگر فراموش کرد، هر وقت یادش بیاید، باید سجده نماید. 10. انسان باید جواب سلام را، در نماز یا در غیر نماز، فوری بگوید و اگر عمداً یا از روی فراموشی، جواب سلام را به قدری طول دهد که اگر جواب بگوید، جواب آن سلام حساب نشود، چنانچه در نماز باشد، نباید جواب بدهد و اگر در نماز نباشد، جواب دادن واجب نیست. 11. اگر در شماره رکعت های نماز چهار رکعتی شک کند، باید فوری فکر کند؛ پس اگر یقین یا گمان به یک طرف شک پیدا کرد، همان طرف را بگیرد و نماز را تمام کند. 12. کسی که نماز احتیاط بر او واجب است، بعد از سلام نماز، باید فوری نیت نماز احتیاط کند و تکبیر بگوید و حمد را بخواند و به رکوع رود و دو سجده نماید. 13. اگر سجده سهو را بعد از سلام نماز عمداً به جا نیاورد، معصیت کرده و واجب است هرچه زودتر، آن را انجام دهد و چنانچه سهواً به جا نیاورد، هر وقت یادش آمد، باید فوری انجام دهد و لازم نیست نماز را دوباره بخواند. دستور سجده سهو این است که بعد از سلام نماز، فوری نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است، بگذارد و بگوید: بسم الله و بالله، اللهم صل علی محمد و آل محمد. 14. اگر بعد از سلام نماز، یادش بیاید که یک رکعت یا بیشتر از آخر نماز را نخوانده، چنانچه کاری انجام داده که اگر در نماز عمداً یا سهواً اتفاق بیفتد، نماز را باطل می کند، مثلا پشت به قبله کرده، نمازش باطل است و اگر کاری که عمدی و سهوی آن نماز را باطل می کند، انجام نداده، باید فوری مقداری را که فراموش کرده، به جا آورد. 15. موقعی که زلزله و رعد و برق و مانند اینها اتفاق می افتد، انسان باید فوری نماز آیات را بخواند و اگر نخواند، معصیت کرده و تا آخر عمر، بر او واجب است و هرقت بخواند، اداست. 16. اگر موی زن در بین نماز بیرون مانده باشد و در بین نماز متوجه شود، باید فوری بپوشاند. 17. کسی که شک دارد اگر غسل کند، وقت نماز تمام می شود، باید تیمم کند. 18. نماز آیات، برای خسوف و کسوف، فوری است. نماز آیات، برای کسانی واجب است که خسوف و کسوف در شهرشان واقع شده است و با وقوع آن در شهرهای دیگر، بر آنان واجب نمی شود. 19. اگر مسجد نجس شود، باید فوری تطهیر شود. 20. پولی که از درآمد کسب تهیه شده و به عنوان قرض الحسنه به دیگری پرداخت شده، اگر دریافت آن بعد از سال خمسی باشد، باید فوری خمس آن را بدهد. و واجبات فوری دیگر ... انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
📚حضور در مجلس عزاداری با احتمال ابتلا به کرونا 💠 سوال: حکم حضور در مجلس عزاداری سالار شهیدان (علیه السلام) در ایام کرونا چیست؟ ✅ جواب: حضور در مجلس عزاداری با رعایت نکات و دستور العمل های بهداشتی، اشکال ندارد بلکه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکّد است. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️در احادیث برای خواندن زیارت عاشورا، ثواب‌هایی ذکر شده است، مانند: دو هزار حج، دو هزار عمره و آن هم در خدمت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و یا چندین جهاد در رکاب امامان (علیهم السلام) و ...؛ آیا واقعاً چنین است – این فضایل و ثواب‌ها برای چیست؟ ✅👈●- ابتدا دقت نماییم که معنای "صواب"، کار نیک است و معنای "ثواب"، پاداش می‌باشد؛ و البته مقصود از "ثواب = پاداش"، این نیست که در بهشت به او سیب، انار، قصر و حور بیشتری داده می‌شود! وقتی می‌فرماید: برای مؤمنان در بهشت، هر چه بخواهند و اشتها کنند فراهم می‌شود، دیگر بیشتری و کمتری کمّی مصداقی ندارد. بلکه مقصود از "ثواب"، این است که چون مراتب و مقامات وجودی‌اش بالاتر می‌رود، مقرب‌تر می‌گردد و در جایگاه رفیع‌تری قرار می‌گیرد که ویژگی‌هایش متفاوت است. بهشت نیز طبقات و درجات دارد.  👈●- نکتۀ دوم آن که وقتی رقمی چون: هفتاد، هزار و دو هزار بیان می‌گردد، مقصود این نیست که مثلاً نهصد و یا هزار و صد و یا بیشتر و کمتر نیست، بلکه یعنی "بی‌شمار" و یا همان "بِغَیر حِساب". 👈●- و نکتۀ سوم آن که، آیا کسی می‌داند که "ثواب" دو رکعت نماز مقبول که فرمود: «بهشت را واجب می‌کند»، یا "ثواب" یک سجده، یک روزه، یک کلامی که بیدار و هوشیار می‌کند و یا یک حج مقبول و آن هم در خدمت رسول اعظم صلوات الله علیه و آله، و یا یک لبخند به گرفتار یا یتیم و ...  چیست، که بتواند ثواب هزار یا دو هزار حج و یا جهاد را بداند؟! زیارت خداوند سبحان: زیارت قبور شریف اهل عصمت علیهم السلام کجا و زیارت خداوند سبحان؟! وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام،می‌فرمایند: «اگر کسی، بدون در نظر داشتن درخواستی، به دیدن برادر مؤمنش برود، در زمرۀ زیارت کنندگان خداوند در می‌آید (جامع الأخبار / ترجمه خویدکی،  ج ۱، ص ۹۶)؛ قدر (اندازه و ارزش) زیارت سید الشهداء و یا سایر امامان علیهم السلام که هم امام هستند، هم سرآمد مؤمنان، هم پدر و برادر امّت، روشن می‌گردد. دو هزار حج، یا هزار حسنه که چیزی نیست؛ بلکه برای درک بیشتر عظمت آن ثواب بیان شده است. چنان که امامان فرموده‌اند: «مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ» (بحارالانوار، ج 98، ص 77، ح 31 و ص 76» ترجمه: کسى که قبر حسین بن علی (ع) را در روز عاشورا زیارت کند، در حالى که به حق آن حضرت معرفت و آگاهی داشته باشد، مانند کسى است که خدا را در عرش او زیارت نموده است. و در برخی روایات، «فوق عرشه» آمده، یعنی زیارت خدا در درجاتی بالاتر از عرش او انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مطالب چند روز اخیر با ضربه زدن روی قسمت آبی به مطلب میرسید🖤 افراد چگونه باید جاذبه ایجاد کنند؟👇 https://eitaa.com/javanvnojavan/121 فضیلت گریه برای امام حسین علیه السلام👇 https://eitaa.com/javanvnojavan/126 آیا مذهب شیعه،مذهب اندوه و گریه است؟👇https://eitaa.com/javanvnojavan/127 حکم پوشیدن لباس مشکی در عزاداری👇 https://eitaa.com/javanvnojavan/137 حکم اذیت و آزار دیگران در هنگام عزاداری👇https://eitaa.com/javanvnojavan/139 اعمال ظاهری دهه اول محرم👇 https://eitaa.com/javanvnojavan/151 نشانه های بلوغ👇 https://eitaa.com/javanvnojavan/156 واجبات فوری👇 https://eitaa.com/javanvnojavan/168
💬 سوال: آیا اصلاح و آرایش سر و صورت بانوان در ایام عزاداری محرم و صفر اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: به خودی خود اشکال ندارد، ولی نباید به گونه ای باشد که عرفا بی حرمتی به ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود و به طور کلی زن باید زینت خود را از نگاه نامحرم بپوشاند. 💢 مقام معظم رهبری https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🍀موارد استفاده از 📍دارویی 👈 در روایات از آن به داروی اکبر یاد شده است . (📚کامل الزیارات ص۱۱۲) 👈 خصوصا خاک سرخ بالای سر که گفته شده بر هردری به جز مرگ شفاست (📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰) 👈 تربت کربلا علاوه بر بیماری های جسمی، افسردگی‌ها و اندوهای روانی را نیز التیام می بخشد (📚کامل الزیارات ص۲۶۳) 👈 اگر کام طفل با آن برداشته شود عامل عمده های برای پیشگیری از بیماری ها نیز هست (📚کامل الزیارات ص۱۱۲) 📍تجهیز میت : 👈 باحنوط میت مخلوط می گردد و همچنین همراه میت می شود (📚 کامل الزیارات ص۲۷۲) 👈 با وجود تربت کربلا زمین ، هر انسان گناهکاری را قبول می کند . (📚تهذیب الاحکام ج۶ ص۷۱) 👈 مراقب باشید تربت زیر سر میت گذاشته نشود بلکه مقابل صورتش بگذارند . ( 📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۰) 📍امنیت 👈 با‌همراه نمودن تربت کربلا می توان از عوامل شناخته شدهٔ هراس آور و عوامل ناشناخته ایمن شد . (📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۱۱۵) 📍مهر نماز 👈 سجده بر تربت ، هفت طبقهٔ آسمان را شکافته و نماز بالا رفته و قبول می شود ( 📚‌‌ کامل الزیارات ص۲۸۰) 📍تسبیح : 👈 چرخاندن تسبیح تربت همراه ذکر ، چهل حسنه و بدون ذکر بچرخاند بیست حسنه دارد (📚کافی ج۴ ص۵۸۸) 👈 حورالعین از ملائکه می خواهند به هنگام مراجعت از زمین برایشان تسبیح تربت بیاورند (📚 مصلح المتهجد ص۷۳۵) 👈 گفتن تسبیحات اربعه با تسبیح تربت موجب جذب شست هزار حسنه و محو شست هزار گناه و ترفیع شست هزار درجه و ایجاد زمینهٔ شفاعت شست هزار نفر، می شود . (📚 بحارالانوار ج۹۸ص۱۲۴) https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
«عمر بن سعد» با لشکر خود وارد کربلا شد. با ورود «عمر بن سعد» به کربلا تعداد نیرو‌هایی که در مقابل «اباعبدالله (علیه السلام)» قرار گرفتند به پنج هزار نفر رسید. یعنی چهار هزار نفر نیرو‌های همراه عمر بن سعد و هزار نفر نیرو‌های حر بن یزید ریاحی که از قبل وارد زمین کربلا شده بودند. برخی نوشته‌اند: قبیله عمر بن سعد (بنی زهره) نزد او آمده و او را سوگند دادند تا از این کار «داوطلب جنگ با امام حسین (علیه السلام) شدن» بر حذر باشد تا باعث دشمنی میان آن‌ها و بنی‌هاشم نگردد. اما عمر بن سعد به خاطر دستیابی به حکومت ری که هرگز به آن نایل نیامد، فرماندهی سپاه یزید را پذیرفت و مرتکب جنایات بزرگ غیر انسانی در واقعه عاشورا شد. ⚫️از وقایع روز سوم محرم الحرام که در تاریخ ذکر شده، این است که امام حسین علیه‏ السلام قسمتی از زمین کربلا که قبر مطهرش در آن واقع شده را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری کرد. البته حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) زمین کربلا را دوباره به قبیله بنی اسد برگرداند، ولی شرط کرد: «کسانی که به این سرزمین می‌آیند از آن‌ها پذیرایی کنید.» به عبارت دیگر امام این سرزمین را وقف نکرد بلکه آن را در اختیار اهالی آن منطقه نهاد و با آن‌ها شرط کرد که مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان کنند. ⚫️در این روز «عمر بن سعد» مردی بنام «کثیر بن عبداللّه‏» که مرد گستاخی بود را نزد امام علیه‌‏السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند. کثیر بن عبداللّه‏ به عمر بن سعد گفت: اگر بخواهید در همین ملاقات حسین را به قتل برسانم؛ ولی عمر نپذیرفت و گفت: فعلاً چنین قصدی نداریم. هنگامی که «کثیر بن عبدالله» نزدیک خیام رسید، «ابو ثمامه صیداوی» (همان مردی که ظهر عاشورا نماز را به یاد آورد و حضرت او را دعا کرد) نزد امام حسین علیه‌‏السلام بود. همین‏‌که او را دید رو به امام عرض کرد: «این شخص که می‌‏آید، بدترین مردم روی زمین است. پس سراسیمه جلو آمد و گفت: «شمشیرت را بگذار و نزد امام حسین علیه‌‏السلام برو.» اما او گفت: «هرگز چنین نمی‏کنم. ابوثمامه گفت: «پس دست من روی شمشیرت باشد تا پیامت را ابلاغ کنی.» گفت: «هرگز!» ابوثمامه گفت: «پیغامت را به من بسپار تا برای امام ببرم، تو مرد زشت‏کاری هستی و من نمی‏گذارم بر امام وارد شوی.» باز هم او قبول نکرد، برگشت و ماجرا را برای ابن سعد بازگو کرد. سرانجام عمر بن سعد با فرستادن پیکی دیگر از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده‏‌ای؟ حضرت در جواب فرمود: «مردم کوفه مرا دعوت کرده‌‏اند و پیمان بسته‌‏اند، بسوی کوفه می‌‏روم و اگر خوش ندارید بازمی‏گردم....  ارشاد، شیخ مفید، ج ۲، ص ۸۴ مستدرک الوسایل، ج ۱۴، ص ۶۱؛ مجمع البحرین، ج ۵، ص ۴۶۱ تاریخ طبری، ج ۵، ص ۴۱۰ https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شکسته شدن سر حاج مهدی میرداماد توسط خودش در مجلس حاج محمود کریمی با میکروفون 😞 آجرک الله یا صاحب الزمان https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🔳 مقتل حربن یزید ریاحی 1️⃣(مقتل اول) ◾️امام حسين (عليه السّلام) در مسیر حرکت خویش از مکه به سرزمین کربلا، با کاروان آل الله، به منطقه «ذو حسم» می رسند و در آنجا خيمه هاى خود را برپا می کنند. ▪️حرّ بن یزید رياحى به همراهى هزار سواره نمايان مى شود كه ابن زياد او را فرستاده بود تا امام حسين (عليه السّلام) را از بازگشت به مدينه منع كند و او را به كوفه درآورد، پس در گرماى سوزان ظهر حرّ و اصحابش مقابل امام حسين(عليه السّلام) ايستادند. ▪️هنگامى كه حضرت سيّد الشهداء (علیه السلام) تشنگى اين گروه را مشاهده كردند به اصحاب خود امر كردند كه خودشان و اسبهايشان را سيراب كنند پس ظرفهايى را پر از آب كردند و نزديك اسبها مى بردند تا آنكه چندين دفعه مى نوشيدند و سيراب مى شدند و نوبت به اسب ديگرى مى رسيد. ▪️عليّ بن طعان محاربى همراه با حرّ بود و بعد از همه سر رسيد در حالى كه عطش او را از پاى در آورده بود، حسين عليه السّلام فرمود: شتر خود را بخوابان، هنگامى كه خواست آب بنوشد آب به زمين ريخت، امام حسين (عليه السّلام) فرمود: ظرف را نگهدار، امّا او از شدّت عطش نمى دانست چه كند؟ امام عليه السّلام خودشان برخاستند و ظرف آب را گرفتند تا اينكه او و اسبش سيراب شدند... ▪️حجّاج بن مسروق جعفى أذان ظهر را گفت، امام حسين(عليه السّلام) به حرّ فرمود: آيا با اصحاب خود نماز مى خوانى؟ حرّ گفت: خير، بلكه همگى با شما نماز مى خوانيم. پس از فراغت از نماز امام (عليه السّلام) به مردم رو مى كنند حمد و ثناى خدا را بجا مى آورند، بر پيامبر درود مى فرستند و مى فرمايند: ✨اى مردم! اگر شما تقواى الهی داشته باشيد و حق را از اهل آن بشناسيد بيشتر مورد رضاى خداوند خواهد بود.ما اهل بيت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله) در ولايت امر بر اين مدّعيان اولى هستيم كه ادّعاى چيزى مى كنند در حالى كه مال آنها نيست و به جور و عدوان سير مى كنند.اگر ما براى شما ناخوشايند هستيم و حقّ ما را نمى دانيد و الآن رأى شما غير از آن است كه در نامه هايتان آمده است، من از نزد شما بازمى گردم.✨ ▪️حرّ گفت: من نمى دانم اين نامه هايى كه مى گويى چه هستند، پس امام حسين(عليه السّلام) به عقبه بن سمعان امر كرد تا خورجينى را بيرون آورد كه پر از نامه بود. ▪️حرّ گفت: من در زمره نويسندگان آن‌ها نيستم، من مأمورم كه پس از ملاقات شما، از شما جدا نشوم تا آنكه شما را در كوفه بر ابن زياد وارد سازم. ▪️پس امام (عليه السّلام) فرمودند: مرگ براى تو بهتر از اين كار است و آنگاه به اصحاب خود امر كردند كه سوار شوند و زنان را نيز سوار كردند؛ حرّ مانع شد. ❇️ امام حسين (عليه السّلام) فرمود: ✨ثكلتك امك! ما الذي تريد ان تصنع؟ مادرت به عزايت بنشيند از ما چه مى خواهى؟ حرّ گفت: اگر غير از تو احدى از عرب نام مادر مرا مى برد و در چنين موقعيّتى بود من هم همان را پاسخ مى دادم(نام مادرش میبردم)، هر كس كه بوده باشد! ⚡️ولى به خدا قسم نمى توانم نام مادرت را ببرم مگر به بهترين صورتى كه توان آن را دارم.⚡️ ⚜️همین عشق و محبت به دختر رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) حر را خرید و نزد حسین شفاعت کرد تا جاییکه حر، جزو اصحاب الحسین(علیه السلام) گردید. عشق حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ام الائمه و الابرار، انسان را از اوج ذلّت به بالاترین نقطه عزّت می برد. چرا که در زیارت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) می خوانیم: ✨لنبشّر انفسنا بأنا قد طّهرنا بولایتک✨ ولایت حضرت صدیقه(سلام الله علیها) وجود همه ی خلق را تطهیر و پاک می گرداند. 📚اسرار الشهاده ۷۴۱ و ۷۴۳ لهوف ص۹۹ ترجمه مقتل مقرم ص١٠٢ مقتل خوارزمى ج ۱، ص ۲۳۰ فصل ۱۱. مقتل الحسين لابن اعثم كوفي ص ٩۴ https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🔳توبه حربن یزید ریاحی: ▪️روز عاشورا، وقتی از در خيمه ناله غريبي مظلوم كربلاء بلند شد، که می فرمود: ✨هل مِن ناصِر يَنصُرنا ✨و هَل مِن مُجيرُ يُجيرنا صداي استغاثه و زاري آن بزرگوار در آن صحرا پيچيد و به گوش حر بن يزيد رياحي رسيد. دلش از جا كنده شد، بدنش به لرزه درآمد و در درياي حيرت فرو رفت و غرق در بحر تفكر شد. ▪️نزد عمر بن سعد رفت و گفت: آيا با اين مرد مى جنگى؟ عمر بن سعد گفت: آرى جنگى كه کمترین حدّ آن افتادن سرها و قطع شدن دستها بوده باشد. ▪️حرّ از او جدا شد و كنار لشكر ايستاد در حالى كه كنار او قرّة بن قيس بود.حرّ به او گفت: آيا امروز اسبت را آب داده اى؟ گفت: خير، گفت: آيا مى خواهى آب بدهى؟ قرّة فهميد كه از همراهى او كراهت دارد و مى خواهد جدا شود، پس از او جدا شد. ▪️حرّ اندكى به سوى حسين(علیه السلام) آمد مهاجر بن اوس گفت: آيا مى خواهى حمله كنى؟ حرّ ساكت شد و لرزه اى او را گرفت. مهاجر در شك افتاد و گفت: اگر به من گفته مى شد كه شجاعترين فرد ،كوفه كيست از تو نمى گذشتم، اين چه حال است كه تو دارى؟ حرّ گفت: من خودم را ميان بهشت و جهنم مى بينم، به خدا قسم چيزى را بر بهشت ترجيح نمى دهم هر چند سوزانده شوم. ▪️پس اسب خود را بسوى حسين(عليه السّلام) راند در حالى كه نيزه خود را وارونه و سپر خود را واژگون كرده بود و کفش ها از گردن آویزان، و دست خود را بر سر خود گذاشت - چنان كه طريقه ي گناهكاران عرب در آن زمان چنان بود و سرش را به خاطر خجالت از آل رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) پايين افكنده بود كه آنها را در اين مكان بى آب و علف فرود آورده بود! همين نحو زمزمه مي‌كرد و گريان گريان مي‌آمد تا خود را به صف اصحاب حضرت رساند، ياران راه دادند آن مرد با وجود چون چشمش بر جمال پر ملال حسيني افتاد ناله از دل كشيد خود را از مركب به زير انداخت صورت به خاك ماليد، قدم امام(عليه السلام) را بوسيد و زار زار گريست. پس حر مي‌بوسيد در پيش روي حسين(علیه السلام)زمين را. پس ایشان فرمود: ✨ اي شيخ! سر خود را بلند كن✨. پس حر سر خود را بلند ساخت. به روايتي خود حضرت دست آورد و سر حر را از روي خاك برداشت با دست مرحمت گرد و غبار از سر و صورت حر پاك كرد. ▪️آنگاه حر صداى خود را بلند كرد: "اللهم اليك انبت فتُب علي فقدارعبت قلوب اوليائك و اولاد بنت نبيك." حر سعادتمند و سرافراز دست بر سر گذارده با حالتي زار و گريان و از روي عجز و نياز مي‌گفت: پروردگارا به سوي تو بازگشتم، توبه مرا قبول و گناهم را ببخشاي كه دل دوستان تو را بترس انداختم و اولاد دختر پيغمبر تو را مضطرب ساختم از كردار زشت خود پشيمانم! اى ابا عبد الله من توبه مى كنم آيا توبه من پذيرفته است؟ حسين (عليه السّلام) فرمودند: ✨آرى خداوند توبه تو را مى پذيرد، اين كلام او را مسرور كرد و به حيات ابدى و نعمت دائمى يقين كرد.✨ ▪️اينجا قول هاتف برايش واضح شد، رو به امام حسين (عليه السّلام )كرد و گفت: هنگامى كه از كوفه خارج شدم صدائى شنيدم كه مى گفت: اى حرّ بشارت باد تو را به بهشت، گفتم: واى بر حرّ و بشارت بهشت در حالى كه به جنگ پسر دختر پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مى رود. امام حسين( عليه السّلام) فرمود: تو به خير رسيدى و پاداش تو محفوظ است. 🔳شهادت حرّ بن یزید ریاحی: ▪️در روز عاشورا ,پس از حبيب، حرّ بن يزيد رياحى به همراهى زهير بن قين برای جنگ با سپاه دشمن خارج شدند كه هر كدام پشتيبان ديگرى بود، هنگامى كه كار بر يكى سخت مى شد ديگرى او را نجات مى داد. ايوب بن مشرح اسب حرّ را با تير زد و اسب بر زمين افتاد. حرّ همچون شيرى پياده شد و با شمشير مشغول نبرد شد، چهل و چند نفر را به قتل رساند و در يك جنگ سخت بر زمين افتاد. ▪️اصحاب امام (عليه السّلام) او را جلوى خيمه اى بردند كه بقيه شهداء را مى آوردند حسين (عليه السّلام) فرمود: ✨كشته اى مثل كشته هاى پيامبران و آل پيامبران ✨ پس از آن به سوى حرّ رفت در حالى كه هنوز رمقى در وى باقى مانده بود، خون از صورتش پاك كردو فرمود: ✨ بخ بخ یا حر انت حر کما سمیت، فی الدنیا الآخره✨ 🔅تو آزاد هستى همانگونه كه مادرت تو را اينچنين ناميد و در دنيا و آخرت آزاد هستى. 🔅 ▪️سپس امام این اشعار را خواند: ⚜️لنعْمَ الْحُر حر بنی ریاح... ⚜️ونعم الحر عند مختلف الرماح 🔅چه نيكو آزاده اى است حرّ بنى رياح كه هنگام فرود آمدن نيزه‌ها صبور بود. ⚜️و نعم الحر اذ نادی حسینا... ⚜️فجاد بنفسه عند الصیاح 🔅و چه نيكو آزاده اى بود كه خود را فداى حسين (عليه السّلام)كرد. و هنگام صبح جان خود را از دست داد. 📚 اسرار الشهاده ص ۸۲۰ و ۸۲۱ لهوف ص ۱۲۹ البدايه ج ۸، ص ۱۸۳ مناقب ابن شهر آشوب ج ۲، ص ۲۱۷ مقتل العوالم ص ۸۵ مقتل خوارزمى ج ۲ص۱۱ https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🖤آیا امام حسین علیه السلام عرب را از غیر عرب بهتر می دانستند؟😳😳 👈امروز در بسیاری از شبکه های ماهواره ای و اجتماعی خطاب به مردم ایران گفته می شود که آیا میدانید در نظر امام حسینی که شخصیت محبوب ایرانیان است، اعراب برترند و غیر اعراب مثل ایرانیان منفور بحساب می آیند😳 در ادامه سخن به یک نامه از امام حسین علیه السلام استناد می کنند(بالا داخل عکس) گه گفته اند« ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند 😳روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت.»و سندیت آنرا کتاب «سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه ۱۶۴ بیان می کنندهمچنین برای اینکه جای شک و تردید در ذهن مخاطب باقی نماند نامه را اسکن شده با  امضایی که معتقدند دست خط و امضای امام حسین علیه السلام می باشد نشان میدهند پاسخ در پست بعد لطفا با دقت ملاحظه فرمایید ؟ https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
ادامه پست قبل ✴️آیا امام حسین علیه السلام عرب را از غیر عرب بهتر می دانستند؟ امروز در بسیاری از شبکه های ماهواره ای و اجتماعی خطاب به مردم ایران گفته می شود که آیا میدانید در نظر امام حسینی که شخصیت محبوب ایرانیان است، اعراب برترند و غیر اعراب مثل ایرانیان منفور بحساب می آیند😳در ادامه سخن به یک نامه از امام حسین علیه السلام استناد می کنند گه گفته شده « ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند 😳روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر کرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت.»و سندیت آنرا کتاب «سفینه البحار و مدینه الحکام و الآثار» صفحه ۱۶۴ بیان می کنندهمچنین برای اینکه جای شک و تردید در ذهن مخاطب باقی نماند نامه را اسکن شده با  امضایی که معتقدند دست خط و امضای امام حسین علیه السلام می باشد نشان میدهند؛ ✅پاسخ :(با دقت ملاحظه فرمایید) نکاتی خیلی ساده درباره ظاهرحدیث: ✍۱- کتاب عربی “سفینه البحار” احادیث انتخاب شده از بحارالانوار است که توسط مرحوم محدث قمی جمع آوری شده است. صفحه ۱۶۴ کتاب مربوط به توضیح لفظ “العجم” است. بگذریم که در این قسمت کتاب روایتی از امام حسین (علیه السلام) وجود ندارد. داخل متن عربی کتاب آمده است: “قال سمعت اباعبدالله”. یعنی ” گفت شنیدم از اباعبدالله “، کسانی که اندک آشنایی با روایات داشته باشد، می‌دانند که مراد از «اباعبدالله» در روایات به صورت مطلق، امام صادق(ع) است، نه امام حسین(ع). پس اول اینکه این حدیث از امام حسین (ع) نیست، اما زیر متن نقل شده در فیس بوک، با فونت نزدیک به متن نوشته اند: “حسین ابن علی، امام سوم شیعیان” ✍۲- مترجمان مغرض، کل متن عربی بالا را متن اصلی حدیث امام تلقی کرده اند. با وجودی که متن حدیث شنیده شده از امام این است: قال سمعت اباعبدالله: ” نحن قریش و شیعتنا العرب و عدونا العجم” حدیث در اینجا تمام می شود. مابقی، شرح و بیان مولف کتاب است که با کلمه “بیان” یعنی شرح حدیث شروع می شود. که نوشته شده: بیان: “ عربی که شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است (پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) که دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد.” ادامه سخن مولف کتاب با کلمه “رای الثانی” آغاز می شود. یعنی نظرخلیفه دوم (عمر) را آورده است: “هنگامی که اسیران عجم وارد مدینه شدند، خلیفه دوم خواست که زنهایشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد…” اگر دقت کنید بالای کلمه بیان و رای الثانی یک خط سیاه وجود دارد که در متون حدیثی به معنی جداکننده است. داخل تصویر بالا با دایره قرمز رنگ مشخص شده است. ✍۳- نکته مهم دیگر اینجاست که این حدیث ادامه دارد اما انگار غرض ورزان صلاح ندانسته اند ادامه حدیث را بیاورند. بنابراین در ادامه این متن سخن امیرالمومنین علی(علیه السلام) حذف شده است. در ادامه آمده که وقتی علی(علیه‌السلام) این جملات را از عمر شنید، اعتراض کرد و فرمود: ” پیامبر فرموده کریمان هر قومی را احترام کنید، هرچند مخالف با شما باشند. این جماعت غیر عرب حکیمان و کریمان هستند که آغوششان را به روی ما گشوده و اسلام را قبول کرده‌اند. انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✴️اگر كسى كه معذور و ناتوان از وضو و تیمم باشد (یعنی به هر دلیل نمیتونه وضو و تیمم بکنه) از گرفتن نائب نیز عاجز گردد، يا چنين كارى براى او شاقّ و همراه با عسر و حرج باشد چه وظیفه ای دارد؟ پاسخ ✅-بنابر احتياط بايد نماز را در وقت، بدون وضو و تيمم بخواند؛ و سپس با وضو يا تيمم (به حسب وظیفه) قضا کند. ( آیت الله خامنه ای) ✅-نماز در وقت از ایشان ساقط می‌شود و واجب است قضای آن را انجام دهد، هرچند احتیاط مستحب آن است كه چنین فردی نماز را بدون تیمّم در وقت بخواند، ولی واجب است بعداً قضای آن را بجا آورد. (آیت الله سیستانی) ✅-در فرض سوال، بدون طهارت نماز بخواند؛ و اگر فوت كرد نياز به قضاء نمازهاى او نيست. البته اگر در زمان حياتش عذر برطرف شد، بنابر احتیاط واجب قضاى اين نمازها را بجا آورد. (آیت الله مکارم) ✅-اگر کسی با اجرت هم حاضر نشد و خودش هم به هیچ وجه قادر نیست بنابر احتیاط واجب، نمازش را حتی بدون طهارت به هر نحوه ای میتواند بخواند ولی بعداً باید قضاء نماید. (آیت الله وحید خراسانی) آدرس: امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع وضو، غسل و تیمم سوال شماره 1224281؛ تاریخ: ۱۴۰۰/۰۱/۲۹، آیت الله سیستانی توضیح المسائل جامع، م832؛ آیت الله وحید استفتاء خصوصی، کد : 72429؛ آیت الله مکارم، سایت معظم له: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=40549&mid=252309 انتشار لطفا با لینک👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
تغییر و تبدیل در انجام دادن نذر 💠 سؤال: آیا در شرایط فعلی می توان به جای هر ساله در ایام محرم، پول آن را محاسبه و به موسسات خیریّه اهدا کرد؟ ✅ جواب: اگر را به نحو صحیح بر زبان جاری نکرده است، تغییر و تبدیل در انجام دادن آن مانعی ندارد. leader.ir ولی نسبت به برگزاری مجلس روضه توصیه می شود که در صورت امکان و داشتن شرایط ، با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری (در صورت امکان برگزاری مراسم در فضای باز) مراسم عزای سیدالشهداء که از افضل قربات است تعطیل نشود. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*سؤالی که شما ارسال کردید👇 ✴️آیا اشک بر امام حسین علیه السلام گناهان را پاک می کند؟!!* ✅پاسخ: در عظمت و ثواب گریه بر حضرت سیدالشهداء هیچ شک و شبهه ای نیست و روایات در این باب متواتر می‌باشند، مانند: روایتی که می‌فرماید: *«من ذُکر الحسینُ علیه السّلام عنده فخرج من عینه من الدموع مقدار جناح ذباب کان ثوابه علی الله عزوجل و لم یرض له بدون الجنه»* امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: هرکسی به مقدار بال مگسی برای امام حسین علیه السّلام گریه کند ثواب او به عهده خود خداست یعنی آن قدر ثواب آن زیاد است که کسی جز خداوند نمی تواند آن را بشمارد و خداوند بدون بهشت برای او راضی نمی شود. 📚كامل الزيارات - ج1 ص112 🍃🍃🍃🍃 چنانچه از امام صادق علیه السّلام روایت شده: *«لکل شی ثواب الا الدمعة فینا»* تنها عملی که ثوابش بی نهایت است و کسی را یارای شمارش آن نیست، گریه بر اهل بیت علیه السّلام است. 📚كامل الزيارات - ج1 ص113 👈 یعنی هریک از اعمال عبادی در این عالم اعم از واجبات و مستحبات، ثوابش معلوم و مشخص است. آن قدر این گریه ارزش دارد که اگر قطره ای از آن را درون آتش جهنم بریزند حرارت و گرمای آن را خاموش می‌کند چنانچه امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: *«لو أن قطرة من دموعه سقطت فی جهنم لأطفأت حرها حتی لا یوجد لها حر »* حتی گریه موجب بخشش گناهان بزرگ و کوچک و کم و زیاد می‌باشد. چنانچه امام رضاعلیه السّلام در روایتی به ابن شبیب فرمودند: *«یا بن شبیب! لما قتل جدی الحسین امطرت السماء دماً و تراباً احمر، یا بن شبیب! ان بَکَیْت علی الحسین حتی تصیر دموعک علی خدّیک غفر الله لک کل ذنب اذنبتَه صغیراً کان او کبیراً، قلیلاً کان او کثیراً»* 📚كامل الزيارات - ج1 ص108 👈 بنابراین نمی توان به این سادگی در این امر بسیار عظیم به صرف دور بودن از عقل اشکال کرد، چرا که روایات فراوانی وجود دارد. 💢 در واقع این گریه برای فرد گنه کار هم اثر دارد، چرا که آنچه برای سعادت و شقاوت انسان مهم است، عاقبت به خیری و عاقبت به شرّی در لحظات آخر عمر انسان است ما چه می‌دانیم که کدامیک از انسانها در آخر عمر عاقبت به خیر و کدامیک عاقبت به شرمی شوند، لذا امکان دارد کسی که گنه کار است، اما برای امام حسین علیه السّلام گریه می‌کند در آخر، حضرت دست او را بگیرد و چه بسا از اولیای الهی شود. بنابراین با توجه به این همه ثوابی که بیان شده است از نظر عقلی هیچ بُعدی ندارد که انسان گنه کار در اثر گریه بر سیدالشهداء توفیق توبه کردن پیدا کند مانند روایاتی که می‌فرمایند: *👈🏿«من أتی قبر الحسین عارفاً بحقه غفرله ماتقدّم مِن ذنبه و ما تأخّر»* یعنی فرد گریه کننده در اثر تقربی که به امام حسین علیه السّلام پیدا کرده در آینده توبه خواهد کرد و سعادتمند از دنیا می‌رود، و به سعادت ابدی می‌رسد، *👈 حتی می‌توان گفت در همان حال گریه، این فرد خود به خود توبه کرده است، زیرا انسان در حین گریه ی بر امام حسین علیه السّلام حالتی پیدا می‌کند که حتی فکر گناه هم به ذهن او نمی رسد و از تمامی معاصی متنفر است و حاضر نیست این عمل بسیار عظیم را با چیزی عوض کند و این، خود به معنای توبه است.* 📚كامل الزيارات - ج1 ص 150 🔰 به راستی ما چه می‌دانیم از اسرار گریه بر سیدالشهداء علیه السّلام که اکسیری است که وجود انسان را طلا می‌کند و موجب نورانیت و صفای قلب می‌شود. بسیاری از علمای بزرگ از بین تمامی اعمالشان تنها به این گوهر پر ارزش امید داشتند و برخی از آنان در اواخر عمر، کارشان شده بود گریه بر مصائب اباعبدالله الحسین علیه السّلام. البته دیون چه حق الله (مثل نماز قضا) و چه حق الناس (مثل بدهی ) باید جبران شود. انتشار لطفا با لینک https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
آداب واحکام روز جمعه 🌺در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که پیامبر اکرم ‏فرمودند: إِنَ‏ یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ‏ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ‏ وَ یَرْفَعُ‏ فِیهِ الدَّرَجَاتِ‏ وَ یَسْتَجِیبُ‏ فِیهِ‏ الدَّعَوَاتِ. جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف و گناهان و معاصی را محو می کند، درجات مؤمنان را بالا می برد و دعاها را مستجاب می کند. (الکافی (ط- الإسلامیة) ج‏3 ص: 413) از آنجایی که در دین مقدس اسلام روز جمعه نسبت به باقی روزهای ایام هفته جایگاه خاصی دارد، لذا آداب و اعمال خاصی برای روز وارد شده است 👈1. روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و نسبت به اعمالی همچون نظافت(مانند کوتاه کردن ناخن و شارب)، استعمال بوی خوش، صدقه دادن سفارش شده است. 👈2. یکی دیگر از اعمال روز جمعه آموختن مسائل دین است لذا یادگیری بعضی از علوم مانند احکام دینی که انسان غالبا به آنها نیاز دارد، بر همه واجب می باشد و یادگیری بعضی از علوم به مقدار رفع نیاز ضروری جامعه، واجب است مانند علوم پزشکی برای نجات جان بیماران و شایسته است مؤمنین بویژه جوانان عزیز در جهت رشد و پیشرفت علمی جامعه اسلامی و عدم وابستگی به بیگانگان تلاش نمایند. 👈3. یکی از احکام روز جمعه این است کسی که نمی خواهد در نماز جمعه شرکت کند یا مثل زمان الان که به خاطر رعایت فاصله اجتماعی و عدم تجمع افراد، شخص شرکت نمی‌کند می تواند در همان اول وقت، نماز ظهر را بخواند و تأخیر انداختن لازم نیست و به نظر بسیاری از مراجع بلند خواندن قرائت در نماز ظهر جمعه مستحب است. 👈4. صدقه دادن در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. در صورتی که انسان صدقه مستحبی را کنار گذاشته تا به فقیر برساند تا زمانی که آنرا تحویل نداده است تصرف در آن اشکال ندارد و مثلا اگر می خواهد آنها را به پول درشتتر تبدیل کند مانعی ندارد. 👈5 یکی دیگر از اعمال مهم و سفارش شده در روز جمعه، غسل جمعه است که چند مساله فقهی در این مورد اشاره میشود . زمان غسل جمعه از اذان صبح ‌تا اذان ظهر است و بهتر است نزدیک ظهر انجام شود و اگر تا ظهر انجام نشد به فتوای بیشتر مراجع از جمله مقام معظم رهبری بهتر است بدون نیت اداء و قضاء تا غروب جمعه بجا آورد و کسی که در روز جمعه موفق نشد، مستحب است در روز شنبه قضای آن را انجام دهد. . انسان می‌تواند چند غسل را نیت کرده و همه را با یکبار شستن انجام دهد. در این مسأله تفاوتی ندارد که همه غسل‌ها مستحب باشد، مثل غسل جمعه و غسل زیارت یا همه غسل‌ها واجب باشد، مثل غسل جنابت و غسل مس میت ؛ یا اینکه بعضی از غسل‌ها واجب باشد و بعضی مستحب، مثل غسل جنابت و غسل جمعه. اگر به عهده شخص چند غسل باشد، در صورتی که در بین آنها غسل جنابت وجود داشته باشد، مثل اینکه بخواهد غسل جنابت و غسل جمعه را انجام دهد، در صورتی که از زمانِ انجام غسل تا زمانی که می‌خواهد نماز بخواند، کارهایی که وضو را باطل می‌کند انجام ندهد، نباید برای نماز وضو بگیرد. [و با همان غسل جنابت نمازش را بخواند] 👈6. در نماز ظهر و عصر واجب است (فتوا یا احتیاط) حمد و سوره آهسته خوانده شود، اما به فتوای مشهور مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، در نماز ظهر جمعه مستحب است حمد و سوره را انسان بلند بخواند. 👈7. نافله ظهر و عصر در دیگر روزهای هفته 16 رکعت است اما نافله روز جمعه 20 رکعت است؛ یعنی 10 تا نماز دو رکعتی مثل نماز صبح قبل از نماز ظهر جمعه. و نافله روز جمعه را می توان قبل از ظهر خواند بلکه خواندن آن قبل از ظهر بهتر است. نمازهای نافله را می توان به صورت نشسته و حتی در حال راه رفتن نیز بجا آورد. اگر نافله در حال راه رفتن خوانده شود لازم نیست قبله رعایت شود و برای رکوع و سجده فقط۱ با سر اشاره شود، کافی است. مثلا برای رکوع یا سجده سر را مقداری پایین بیاورد. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
⭕️ گوشه ای از آنچه می بایست به عنوان معرفت امام بدانیم‼️ «اگر امام زمان مان را نشناسیم و در همین حال بی معرفتی فوت کنیم غیر مسلمان و کافر خواهیم مرد.» این عبارت، ترجمان فرمایش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است 🟢 ما که از زمان فوت مان اطلاعی نداریم. باید بشتابیم و از خداوند یاری بطلبیم تا موارد مهم و زیربنایی امام شناسی، به جان مان بنشیند: ۱ امام زمان (علیه السلام) ما زنده اند وروی همین زمین زندگی دارند. ۲ اطاعت امام واجب است ۳ امام از هر خطایی معصوم است ۴ ایشان منصوب از جانب خداوند میباشد ۵ امام عالم به همه علوم اند (به همه زبانها مسلطند) ۶ علم كتاب (قرآن) نزد امام زمان است ۷ امامت عهدی است بر شخص امام ۸ امام بر تكوین اشراف دارد ۹ امام ما ،دست، چشم و گوش خداست ۱۰ به امام باید مراجعه شود. او محل رجوع است ۱۱ امام امر به سوء و امر به کار عبث نمي كند ۱۲ محبت به امام واجب است ۱۳ نصرت امام واجب است ۱۴ امام زمان علیه السلام ما قطعا قیام خواهد كرد ۱۵ انتظار او و خواستن او از ضروریات اعتقادیست. https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1