📚 پیشنهاد مطالعه برای ایام فاطمیه:
کتاب "فدک در تاریخ"
اثر بینظیر نابغهی جهان تشیع، علامه شهید آیتالله سید محمدباقر صدر
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ دو آیه محوری در پایه روابط اجتماعی مسلمانان/ بررسی روایات مربوط به مودت و محبت
📌 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تأکید کرد؛
🔹 قرآن دو آیه محوری در پایه روابط اجتماعی مسلمانان دارد؛ «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ» و «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْض.»
🔹 قرآن دو مفهوم کلیدی را در روابط این دو آیه اعتبار کرده که اینها هم انشاء دارد هم اخبار هم جعل اخوت شده هم اخبار به اصل مشترکی که از لحاظ اعتقادی و فکری میان مسلمانان وجود دارد.
🔹 هر دو مفهوم به شکلی دربردارنده نوعی علائق و عواطف مشترک و مودت و محبت هم هست. این بحث دو آیه کلیدی بود که جنبه فقهی هم داشت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 از آن طرف دنیا مىخواهند بر ما حكومت كنند
امام خمینی (ره):
شما بايد بايستيد در مقابل ظالم ها و داد مظلومين را از آنها بخواهيد، بايستيد در مقابل ابرقدرتها كه به شما مى خواهند حكومت كنند، از آن طرف دنيا، از آمريكا، از آن طرف عالم مى آيد و مى خواهد به ما حكومت كند و ما و شما و همه را تحت قدرت خودش قرار بدهد و ذخاير ما را هم از بين ببرد و معالأسف، دولتها هم با او موافقت مى كنند.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج16؛ ص38 | جماران؛ 21 بهمن 1360
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢پست اینستاگرامی حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست محترم پژوهشگاه فقه نظام درباره مذاکره با آمریکا با تحلیل سیره رفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها در موضوع مذاکره
#نه_به_مذاکره_با_آمریکا
#فقه_سیاسی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر محمود حکمت نیا برگزار میگردد.
▪️ نشست دوم
روش شناسی استنباط حکم در فقه و حقوق و تاثیر آن بر ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران
زمان:پنج شنبه، دهم بهمن ماه
مکان:پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر ابرهیم موسی زاده برگزار میگردد.
▪️ نشست سوم
بررسی زمینه های تاثیر پذیری فقه از حقوق با تکیه بر رویکردهای اجتماعی
زمان:پنج شنبه، دهم بهمن ماه، ساعت ۱۵
مکان:پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 افتخار خاندان وحی
💢فاطمه زهرا(س) زنی که افتخار خاندان وحی [است] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز میدرخشد. زنی که فضایل او همطراز فضایل بینهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود.
📅 امام خمینی(ره) | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔳 زيارتنامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها
يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ
صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ
أَبُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى (أَتَانَا) بِهِ وَصِيُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ
إِلاَّ أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلاَيَتِكِ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِينِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللَّهِ وَ خَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ
السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكِ وَ عَلَى رُوحِكِ وَ بَدَنِكِ
أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ وَأَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّرَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ مَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ كَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِكَتَهُ أَنِّي رَاضٍ عَمَّنْ رَضِيتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَيْهِ
مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَيْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَيْتِ مُبْغِضٌ لِمَنْ
أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً وَ حَسِيباً وَ جَازِياً وَ مُثِيباً
📚 مفاتیح الجنان
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢«آیتالله» مستند شد
✔️مستند «آیتالله» با محوریت زندگی و زمانه سید ابوالقاسم موسوی خویی از تأثیرگذارترین و پُرمقلدترین مراجع تقلید شیعه به کارگردانی و تهیهکنندگی سیدمصطفی موسوی تبار آماده نمایش شد.
🔹در مستند «آیتالله» برای اولین بار وجوه دیده نشده از زندگی و زمانه آیتالله خویی به تصویر کشیده شده است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ ارتباط تنگاتنگ علوم انسان شناسی، تربیت و اخلاق
💢 استاد محمد عالمزاده نوری در درسگفتار «استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی» عنوان کرد؛
📝 فقه اخلاق در محوریت یکسری از علوم دیگری قرار دارد که به نوعی به آنها خدمت میرساند که عبارتند از فقه تربیت، فقه تزکیه، فقه معنویت، فقه سلوک، فقه آداب، فقه النفس.
📝 در کتب کهن اخلاقی سه علم به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با یکدیگر دارند در کنار یکدیگر آمدهاند، آن علوم انسانشناسی، تربیت و اخلاق است.
📝 انسان شناسی به بیان ویژگیهای موهوبی و سرشتی انسان میپردازد.
📝 تربیت علم تحول انسان میباشد و چگونگی پدیدآوری کمالات در انسان و از بین رذائل در وی را بیان میکند.
📝 اخلاق نیز مفاهیم ارزشگذار و غیرارزشگذار در انسان را شرح میدهد.
📝 در صورتی که این مباحث به روش اجتهادی از منابع نقلی بیان شود، در واقع عملی فقهی میباشد و قبل از آن علم، کلید واژه فقه اضافه میشود. برای نمونه علم تربیت را فقه تربیت میگوییم.
📝 علم عرفان به دو دسته نظری و عملی تقسیم میشود.
1️⃣ عرفان نظری: حاصل یافتههای عارف بعد از سلوک است که به زبان عقلی و همهفهم بیان شده است.
2️⃣ عرفان عملی: در واقع مراحل سلوک یا سفرنامه عارف از تجربیات سلوکی در مسیر خودش بر اساس مشاهداتش میباشد.
📝 اگر در علم عرفان به روش اجتهادی از منابع نقلی استفاده نماییم آن را فقه السلوک گویند.(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر محمود حکمت نیا
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر محمود حکمت نیا برگزار شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌🎥 قابل توجه کسانی که شورای نگهبان را زیر سوال میبرند👆
🔺رهبر انقلاب (۲۸ بهمن ۹۴) :
من وظیفه دارم این را به مردم بگویم/دشمنان خارجی با کمک عده ای در داخل سعی در جمع کردن بساط شورای نگهبان دارند و در صددند تصمیم های شورای نگهبان را زیر سوال ببرند، وقتی تصمیم های شورای نگهبان زیر سوال رفت ادعا میکنند که انتخابات پیش رو غیر قانونی ست وقتی انتخابات غیرقانونی شد نتیجه اش این است که مجلس بر اساس این انتخابات تشکیل شده غیرقانونی ست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📰 #روزشمار_انقلاب | ۱۱ بهمن ۵۷
📌تصویر روزنامه کیهان
♨️ امام صبح فردا در تهران است
➖ امام خمینی: من یک طلبه ام، تشریفات را کم کنید
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸زهر مار🔸
به نقل از آیت الله حائری شیرازی:
در جلسهای یکی از آدمهای بسیار مخلص، وقتی میخواست مشکلات را بگوید، نود و نه درصد سخنانش سخن از نارسایی ها، کمبودها و کم کاریها بود. گفتم: آقا! این رهبر را که گذاشتهاند، #امام شماست. لااقل، همان رفتاری که با امام جماعتتان میکنید، با او هم بکنید. یک نفر وقتی به عنوان #امام_جماعت به نماز میایستد، با او چه رفتاری میکنید؟ زودتر از او به رکوع نمیروید. وقتی هم به رکوع رفت، معطل نمیشوید و خودتان را به او میرسانید. زودتر هم سر از رکوع بر نمی دارید.
این رهبر یعنی امام؛ یعنی حداقل امام جماعت. رفتار و گفتارش را جلویت بگذار و نگاه کن. نود و نه درصد آن، «میتوانید» است، «میشود» است، «شدنی» است، «قوت قلب» است، «#روحیه_دادن» است، «جرأت دادن» و «جسارت دادن» است. گاهی هم یک اشاره میکند و اخطاری می دهد. آن وقت شما عکس این را انجام میدهید.
گفتم: در مؤسسه رازی برای اینکه بتوانند پادزهر درست کنند و سرمسازی کنند، مارها را تربیت میکنند و زهرشان را میگیرند. ماری را جلوی من آوردند و زهرش را به من نشان دادند. شاید کمتر از یک گرم بود. گفتند: این زهر برای کشتن هشتاد نفر کافی است!! آیۀ یأس خواندن، مثل #زهرمار است. یک قطرهاش برای اینکه چهل نفر را از بین ببرد کافی است.
#ولایت
#تبیعت_از_ولایت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⛔️ رهبرانقلاب: خيال نكنيد امام سال ۵۷ همان امام سال۶۸ بود/ امام روزبهروز جلوتر میرفت و خودش را کاملتر میکرد
📝 آیت الله خامنهای: شما خیال نکنید که امامِ سال ۶۸ که به جوار الهی رفت، همان امامِ سال ۵۷ بود که وارد ایران شد. نخیر، امام خیلی جلو رفته بود، خیلی پیشرفت کرده بود، خیلی بالا رفته بود...
🔻خدا شاهد است که بعد از هر ماه رمضان، گاهی که خدمت امام میرسیدم، برایم محسوس بود که در این ماه رمضان، امام نسبت به گذشته بالاتر رفته، پرواز کرده و از مادّه دورتر شده است.
🔹روزبهروز جلوتر میرفت و خودش را کاملتر میکرد. انسان مؤمن، این است. «من ساوی یوماه فهو مغبون».
🔺اگر دو روزمان مثل هم باشد، سرمان کلاه رفته است. مغبون، یعنی فریب خورده، سرکلاهرفته. و کسی که فردایش از امروزش بدتر باشد، «فهو ملعون»؛ یعنی طرد شده است.
۶۹/۱۱/۲٩
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 آیتالله محمدمهدی شبزندهدار در درس خارج «فقه معاصر» مطرح کرد؛
🔹 مقصود از اشتهار و ابانه در چه حوزه و محیطی است؟ میفرمایند مقصود جابجا مختلف است، بعضی جاها مقصود فی الروایات، فی النصوص الشرعیة، گاهی بین الفقهاء و گاهی بین المسلمین، بین المذهب الجعفری است.
🔹 به تناسب امر، اشتهار معنا میشود که گاهی لازمه حرف این است که در روایات و سخنان خود ائمه اطهار(ع) اشتهار پیدا کند.
🔹 آیا قائلین به حجیت قاعده لو کان لبان در تمام این فروض چه در ناحیه ملازمه، چه در ناحیه استثنایی میگویند قاعده لو کان لبان حجت است یا نه؟
🔹 قطعاً آن جایی که هر دو طرف قطع است؛ هم ملازمه قطع است، هم لم یبن قطع است، اینجا لااشکال به اینکه حجت است.
🔹 جایی که هر دو طرف اطمینانی باشد، این جا هم لا اشکال در این که حجیت دارد به خاطر این که اطمینان ولو قطع نیست اما به حسب ادلهای که در اصول اقامه شده و هم چنین در فقه، معمولاً آقایان میگویند اطمینان حجت است.
🔹 قاعده لو کان لبان، کجا حجت است؟ در جاهایی که آن ملازمه یک امر حجتی قائم شده باشد. ولو اینکه حجتی که بر آن طرف قائم شده با این طرف دو سنخ باشد ولی حجت باشد. مواردی که حجت بر هر دو طرف وجود دارد این جا این قاعده قابل تمسک و اعتماد است.(مفتاح)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🌷 دهه فجر، مظهر آن شکوه و عظمت و فداکاری ملت ایران است. عزت ایران و ایرانی، بلکه عزت اسلام و مسلمین، در این دهه، به دست ملت مقاوم و شجاع و قهرمان ایران پایهگذاری شد.
#امام_خامنهای
🆔 @khosropanah_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💢سلسه نشست های علمی با عنوان رابطه فقه و حقوق در الگوی کلان نظام اسلامی با ارائه دکتر ابرهیم موسی زا
💠حجتالاسلام دکتر موسی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست «بررسی زمینه های تاثیر پذیری فقه از حقوق »:
🔸هرچند حقوق نسبت به فقه به لحاظ ماهیت و محتوا همچون لجه ای در میان اقیانوس بیکران است، لکن دریای عمیق و درپرور فقه از منظر روشی وشکلی و بی آنکه گرفتار التقاط شود حداقل در چند حوزه نیازمند استعاره از ساختار حقوقی است:
▪️تبویب مباحث: دانش حقوق برای پاسخ به نیازها از تقسیم ماهیتی و صلاحیتی برخوردار است که آن را در تحقق اهداف یاری می کند لکن در فقه همچنان مبحث کلان و بنیادین ولایت فقیه در ذیل فروعات بیع بحث می شود و یا قبل از اینکه ماهیت و مالکیت اموال و جایگاه فقهی آنها مشخص شود، فروعات در قالب متاجر بحث می شود، کما اینکه مسائل بسیار عمیق فقه بین الملل، فقه الاداره و... در ابواب مختلف پراکنده است.
▪️تدوین فلسفه فقه: رویکرد، اهداف و مبانی حقوق در فلسفه حقوق ارائه می شود، لکن عدم توجه به تدوین فلسفه فقه منجر به نامشخص ماندن رویکردها شده است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
💠حجتالاسلام دکتر موسی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست «بررسی زمینه های تاثیر پذیری فقه از
🔸روش شناسی: برای تحلیل و تفسیر صحیح قضایای فقهی نیاز به فنون و ابزارهای متنوع روش شناسی هست که هرچند دانش معظم اصول فقه که تک تک واژگان آن ریشه در تلاش های عالمانه، محققانه و عارفانه فقهای عظام دارد، این رسالت بزرگ را برعهده دارد لکن حداقل برای برخورد منطقی و علمی با روش های موجود نظیر هرمنوتیک، تحلیل گفتمان، منطق زبانی و... باید به روش شناسی های متناسب هم روی آورد.
تعامل با علوم به ویژه علوم انسانی: مولفه ها و چگونگی تعامل دانش فقه با علومی همچون اقتصاد، جامعه شناسی، علوم سیاسی، مدیریت و... چندان روشن نیست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
❇️ از بزرگترین ذخایر
🔷 استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
اگرچه ملت مسلمان ایران همواره هویت جهادی اصیل خود را نشان داده است، اما نهضت زنده و معاصر آن به رهبری مرجع دینی حضرت آیتالله خمینی، به دلیل استمرار روبهرشد و حجم فداکاریها و مقاومتی که از خود بروز داده است، بهترین تجلی این هویت است و ما باور داریم که این هویت جهادی مؤمنانه که ملت ایران با آن خود را شناسانده و میشناساند، یکی از بزرگترین ذخایر و قوایی است که اسلام در تاریخ جدید خود به دست آورده است.
📜 بخشی از نامه سرگشاده به ملت مسلمان ایران که شهید صدر در آستانه انقلاب اسلامی ایران به رشته تحریر درآرود و آن را در تاریخ ١۵ دیماه ١٣۵٧ به صورت تلفنی به بیت امام خمینی (ره) در پاریس ابلاغ کرد.
🔸 بارقهها، ص ٣۶٠.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️خاطراتی از #سید_احمد_آقا_خمینی درباره چگونگی پیاده شدن #امام_خمینی (ره) از هواپیما در 12 بهمن 1357:
💠در مورد چگونگی پیاده شدن #امام از هواپیما مرحوم حاج احمد آقا در مجلسی خاطره جالبی نقل کرده اند. ایشان فرمودند: «وقتی که هواپیما در فرودگاه به زمین نشست حضرت آیت الله #پسندیده (برادر بزرگ امام خمینی) وارد هواپیما شد و پس از سال ها دوری با امام خمینی دیدار کرد و لحظاتی در کنار او به گفتگو نشست.
🔹لحظه رفتن که فرا رسید حضرت امام فرمودند آقا] آیت الله پسندیده باید جلو بروند و من پشت سر ایشان می روم. عرض کردم : مردم 14 سال است که انتظار این لحظه را می کشند، خبرنگاران و عکاسان داخلی و خارجی منتظرند تا این لحظه ی تاریخی را به تصویر بکشند. هرچه اصرار کردم فایده ای نداشت. سرانجام راهی به ذهنم رسید. به عموی بزرگوارم پیشنهاد دادم که ایشان با جمعی از همراهان امام که از #پاریس آمده بودند از هواپیما پیاده شوند و به جمعیت حاضر در سالن استقبال بپیوندند و بعداً امام پیاده شوند. به همین ترتیب عمل شد و بالاخره امام حاضر نشد یکی از آداب معاشرت اسلامی را نادیده بگیرد و از برادر بزرگ خویش جلو بیفتد ولو آن که در چنین شرایط استثنایی که میلیون ها چشم به آن دوخته است، قرار داشته باشد!»
📚 مهاجر قبیله ی ایمان، ص128
#امام_خمینی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📌 آیتالله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛
🔻 بررسی روایت «أَحْبِبْ أَخَاكَ الْمُسْلِمَ»
✅ احتمال اولش این است که بگوییم دال بر وجوب است احتمال دوم اینکه سیاقش عمدتاً امور مستحبی است و ظهور احبب را از وجوب برمیدارد و مستحب مؤکد میشود.
✅ این حب ظهور در امر قلبی دارد. کیفیت نفسانیه دارد. این احتمال اول و راجح در حب است. البته احتمال ضعیف هم احتمال دارد باشد که اظهار محبت باشد که خلاف ظاهر است.
✅ در روایت مسلم دارد نه مؤمن. در مؤمن چند احتمال بود که بنا بر بعضی احتمالات میشد تعمیم به عموم جامعه اسلامی داد اما در مسلم شامل همه مسلمانان میشود.
✅ مسلم یک معنای خاص هم دارد. اسلمت وجهی اما در روایات مسلم به معنای مشترک بین همه فرق و مذاهب به کار میرود. لذا حق مستحب مؤکد حب عام است شامل همه مسلمانان میشود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠کرسی علمی ترویجی با موضوع الگوی انسان اقتصادی در قرآن کریم برگزار می گردد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| شرایط مسئولیت پذیری در اسلام
🔸حجت الاسلام والمسلمین #حاج_ابوالقاسم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
📝 درس خارج فقه کارگزاران 🎙 استاد #حاج_ابوالقاسم 💠 حکم پذیرش مسئولیت در حکومت جائر 🔹بخش سوم ادامه
📝 درس خارج فقه کارگزاران
🎙 استاد #حاج_ابوالقاسم
💠 حکم پذیرش مسئولیت در حکومت جائر
🔹بخش چهارم
جمع بندی روایات دال بر نهی از کارگزاری در حکومت طاغوت
از مجموع این روایات استفاده می شود ، پذیرش هر گونه سمت یا انجام کاری برای حاکم طاغوت به نوعی تقویت باطل و طاغوت و سبب از بین رفتن و تضییع حق حکومت عادل است.
به تعبیر روایت : « ان فی ولایة الوالی الجائر دروس الحق کله و احیاء الباطل کله و اظهار الظلم ...» یعنی در پذیرش هر گونه مسئولیت یا انجام هر گونه کاری در ضمن ولایت طاغوت ، عناوینی اتفاق می افتد که همه آنها موجب تقویت باطل و از بین رفتن حق است.
بنابراین فقط به مقدار ضرورت نظیر اضطرار به میته و خون می توان با ایشان همکاری کرد. در غیر این صورت حکم اولی در مساله حرمت است.
#گزارش_درس_خارج_فقه_رجال_الحکم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir