سلام علیکم عزاداری ها قبول
اخیرا عده ای به دهه گرفتن ها مثل دهه محرم دهه فاطمیه و.. ایراد گرفتند ودر مقابل عده ای هم دفاع کردند ممکن است نظرتون را بفرمایید
باسلام وارزوی قبولی طاعات
حضرت علی علیه السلام در حکمت ۷۰ نهج البلاغه می فرماید
لَاتَرَى الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً.
انسان جاهل تعادل ندارد یا زیاده روی می کند یا کم کاری واین موضوع در هر امری ممکن است اتفاق بیافتد لذا لازم است معیارهایی برای امور مخصوصا مسایل دینی داشته باشیم و اهل بیت عصمت و طهارت مارا به سمت مسیر درست هدایت کردند
گاهی درباره زمان عزاداری فرمودند
کانَ أبی علیه السلام إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لا یری ضاحِکا، و کانَتِ الکآبَةُ تَغلِبُ عَلَیهِ حَتّی تَمضِی عَشرَةُ أیامٍ.
امام رضا علیه السلام فرمودند
چون ماه محرّم می رسید کسی پدرم علیه السلام را خندان نمی دید. غم و اندوه بر او چیره بود تا آن که ده روز می گذشت
(وسائل الشیعه ج۸ص۱۰)
گاهی معیار کلی ارائه دادند
در پیش آمدها و رخدادها به فقیهانی که با گفتار ما آشنائی کامل دارند مراجعه کنید که آنان حجت ما بر شمایند. همانگونه که من حجت خدایم.
وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَأَنَا حُجَّةُ اللَّهِ
(بحارالانوارج۲ص۹۰)
وحتی معیارهایی برای شناسایی چنین عالمانی ارائه کردند
اما کسی که دارای مقام فقاهت است:
1- خود نگهدار.
2- نگهبان دین.
3- مخالف با هوای نفس
. 4- فرمانبردار مولا و خداوند متعال است
. بر عامه مردم است که از او پیروی نمایند، البته تمام فقهای شیعه چنین نیستند، بعضی از آنها چنین اند
فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَی هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوهُ وَ ذَلِکَ لَا یَکُونُ إِلَّا بَعْضَ فُقَهَاءِ الشِّیعَةِ لَا جَمِیعَهُمْ
(بحارالانوار ج۲ص۸۸)
حال در هر مساله از جمله همین دهه ها باید دید عالمان و بزرگانی که بدنه متدینین و بدنه حوزه انهارا به زهد و تقوا می شناسد چه نظری دارند و طبق همان عمل کرد
واگر کسی از چنین عالمان و مراجع وارسته پیروی کند بدون شک ماجور خواهد بود
https://eitaa.com/jorenab
#سخن
هرگاه انسان سخنی بر زبان آورد از سه حال خارج نیست.
الف- سخن مفید؛ اینکه آنچه میگوید دارای نفعی باشد حال یا نفع دنیوی و یا نفع اخروی مانند سخن گفتن درباره چگونگی بهبودی معیشت و یا پند و موعظهای که باعث تربیت کسی گردد.
ب- سخن مضر؛ اینکه آنچه میگوید باعث ضرر دنیوی یا اخروی گردد.
ج- سخن بیهوده؛ اینکه نه نفع دنیوی و اخروی در آن باشد و نه ضرر دنیوی و اخروی.
نهتنها سخن مضر انسان را به بیراهه میکشد بلکه حتی سخن غیرمفید و باطل نیز میتواند انسان به سوی پرتگاه سوق دهد لذا در دعای ابوحمزه ثمالی که منسوب به امام زینالعابدین (ع) است آمده است؛ «اللَّهُمَّ إِنِّي كُلَّمَاقُلْتُ قَدْ تَهَيَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ نَاجَيْتُكَ أَلْقَيْتَ عَلَيَّ نُعَاساً خدايا! من هرگاه به خود گفتم كه ديگر مهيا و مجهز شدهام و برخاستم براي خواندن نماز در برابر تو و با تو به راز و نیاز پرداختم. تو بر من چرت و کسالت را مسلط كردي »
سپس حضرت عوامل دوازدهگانهای را متذکر میشود که یکی از آنها این است که شاید مرا با مجالس بيهوده مأنوس ديدهاي، پس مرا به آنها واگذاشتهاي «أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي»
برای همین در دستورات دینی از سخن زیاد نهی شده است زیرا پرگویی موجب میشود تا حیا و ورع از بین رفته و دل بمیرد و وقتی دلی مرد، نمیتواند به مسیر درست حرکت کند.
حضرت امیرالمؤمنین (ع) میفرماید: «وَ مَنْ كَثُرَ كَلَامُهُ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَنْ كَثُرَخَطَؤُهُ قَلَّ حَيَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَمَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّار؛ هرکس سخنش زیاد شود اشتباهاتش زیادمی شود و هرکس اشتباهاتش زیاد شود، حیایش کم میشود و هرکس حیایش کم شد، ورع و پرهیزکاری وی کم میشود و هرکس ورعش کم شد، قلبش میمیرد؛ و هرکس قلبش بمیرد، داخل آتش میگردد.»
بنابراین سخن هرچه نغز و دلکش باشد اما دارای محتوای خوب و مفید نباشد نهتنها موجب رشد انسان نمیشود بلکه او را به تباهی سوق میدهد هرچند گاهی منطوق و مفهوم سخن بار منفی نداشته باشد اما کلام پنهان آن دارای بار منفی باشد.
توضیح آنکه سخن در یک دستهبندی به سه دسته تقسیم میشود:
الف- منطوق؛ آن چیزی که گوینده بر زبان میآورد مانند اگر برای نماز شببیداری شدی مرا بیدار کن
ب- مفهوم؛ آنچه از کلام گوینده فهمیده میشود مثلاً در مثال بالا مفهوم سخن گوینده این است اگر بیدار نشدی مرا بیدار نکن
ج- کلام پنهان؛ آنچه گوینده قصد گفتن آن را ندارد اما بهطور ناخودآگاه بر زبان میآورد و همین کلام پنهان بیش از هر چیزی خلقوخوی گوینده را بیان میکند و بهخوبی میتوان بهوسیله همین کلام پنهان درون انسانها را شناخت مثلاً کسی درحالیکه مشغول درد دل کردن با کسی است از کاری که برای یکی از دوستانش انجام داد اما او قدرنشناس بود گله میکند اینکه به او اهانت کرده میگوید: «یعنی کار علی به اینجا رسید که رضا به او توهین کند» آنچه او بهطور ناخواسته به شما گفت نام خودش و نام دوستش بود.
بنابراین هنگام سخن گفتن به تمام زوایای سخن باید توجه کرد تا انسان را به قهقرا نکشد و نابود نکند.
@jorenab
#خطبه_غرا_بیست_و_یک
« وَ قَدْ غُودِرَ فِي مَحَلَّةِ الْأَمْوَاتِ رَهِيناً »
کلمه « غودر» از ریشه «غَدَر» (غادر) یعنی ترک کردند وغودر یعنی ترک شده در محله مردگان در حالی که گرو گرفته شده است وروشن است گرو امکان باز گشت ندارد لذا فردی که به سرازیری قبر می رود امکان باز گشت ندارد پس گروی قبر است
« وَ فِي ضِيقِ الْمَضْجَعِ وَحِيداً »
در خوابگاه تنگی در حالی که تنها مانده است قرار گرفت یعنی هم تنگ بودن جایگاه قبر از یک سو وهم تنها بودن در آن جای تنگ از سوی دیگر وحشت افزاست
« قَدْ هَتَكَتِ الْهَوَامُّ جِلْدَتَهُ »
کلمه «هوام» جمع«هامه» به گزندگان وحشرات مثل مار وعقرب وکرم گفته می شود وقتی زمان بگذرد حشرات اعم از کرم وعقرب ومار به این بدن حمله می کنند واز آن تغذیه می کنند ودیگری پوستی بر بدن میت نمی ماند
« وَ أَبْلَتِ النَّوَاهِكُ جِدَّتَهُ »
کلمه «نواهک» جمع «ناهکه» یعنی چیزی که بدن را کهنه می کند می فرماید: بلیه ها وسختی ها تازگی اورا از بین برده وبدن کم کم پوسیده شده دیگر مانند زمانی که به تازگی درون قبر گذاشتن نیست
« وَ عَفَتِ الْعَوَاصِفُ آثَارَهُ »
کلمه «عفت» از «عَفَو» به معنای مندرس وکهنه شدن وکلمه « عواصف» جمع «عاصف» به معنای بادهای شدید یعنی بادهای شدید آثارش را مندرس وکهنه نموده است واثری از تازگی درآن نیست
« وَ مَحَا الْحَدَثَانُ مَعَالِمَهُ »
کلمه «حَدَثان» کنایه ازروز وشب است یعنی روز وشب وگردش ایام نشانه های آنرا محو ونابود نمود یعنی اگر برای کسی تازه مرده است نشانه ای می گذارند بر اثر مرور زمان وگذشت شب وروز اینها فرسوده شده ودیگر خبری ازآنها نیست
« وَ صَارَتِ الْأَجْسَادُ شَحِبَةً بَعْدَ بَضَّتِهَا »
کلمه «شحب» به معنای هلاک است یعنی اجساد بعداز تازگی وطراوتی که داشت تغییر یافت ودیگر آن تازگی را ندارد وازین رفته است
« وَ الْعِظَامُ نَخِرَةً بَعْدَ قُوَّتِهَا »
لکمه «نَخره» به پوسیدن گفته می شود می فرماید استخوانها بعداز قوتی که داشت پوسیده ونحیف شده ودیگر اثری ازآن قوت درآنها نیست
« وَ الْأَرْوَاحُ مُرْتَهَنَةً بِثِقَلِ أَعْبَائِهَا »
روح بخاطروِزر وگناه که در دنیا انجام داد متحمل امر سنگینی شده است زیرا هر کسی آنچه انجام میدهد در این دنیا صاحب بر عمل خویش است یعنی هرگونه بخواهد می تواند عمل کند اما در آخرت این انسان است که رهین وگرو عمل خویش است لذا قرآن کریم می فرماید هر نفسی گرو عمل خویش است« كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَة »(مدثر:38 )
« مُوقِنَةً بِغَيْبِ أَنْبَائِهَا »
درآنجا به اخبار غیبی که به او داده شد یقین پیدا می کند به اینکه زمان سختی در انتظار آنهاست آنگونه که فریاد می زند کاش خاک بودم واین شرایط را نمیدیدم « يا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرابا »(نباء:4 )
« لَا تُسْتَزَادُ مِنْ صَالِحِ عَمَلِهَا »
درآنجا دیگر بر عمل صالح آنها چیزی اضافه نمی شود زیرا آنجا جائی برای عمل نیست بلکه جای حساب است
« وَ لَا تُسْتَعْتَبُ مِنْ سَيِّئِ زَلَلِهَا »
و به خاطر عمل زشتی مرتکب شده است اگر بخواهد عذر خواهی کند عذر او پذیرفته نیست درآن صورت وقتی عمل خوب نباشد اگر صبر کند جهنم جایگاه اوست واگر عذر خواهی کند عذر او پذیرفته نیست« َإِنْ يَصْبِرُوا فَالنَّارُ مَثْوىً لَهُمْ وَ إِنْ يَسْتَعْتِبُوا فَما هُمْ مِنَ الْمُعْتَبِينَ»( فصلت:24)
https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: ارتباطات دولت جدید با مردم خوب است
🔹حضور دولتمردان در بین مردم بسیار موثر است و این روند ادامه پیدا کند. وعدههایی که به مردم داده میشود در موعد خود عمل بشود.
🔹آنجایی که عمل به این وعده امکان پذیر نیست، آنجا برای مردم صریح توضیح بدهند که علت عدم موفقیت چه بوده.
🔹شیوههایی را که از سوی مردم و متخصصین برای بخشهای مختلف به دولتمردان پیشنهاد میشود، با سازوکار از این نظرات استفاده کنند و مردم را در تصمیمسازی دستگاهها شریک کنند.
🔹سازوکار استفاده از ظرفیتهای مردم در مرحله اقدام هم تعریف شود. از ظرفیت مردمی برای نظارت عمومی هم استفاده شود.
@Farsna
پرودگارا اگر مرتکب گناهانی شدم
۱- در اثر اطمینانم به کرم تو بود،
۲-همانا توبه بندگان را میپذیری،
۳-و از بدیهایشان درمی گذری،
۴- و لغزشها را می آمرزی
رَبِّ إِنِ ارْتَکَبْتُ الْمَعَاصِیَ فَذَلِکَ ثِقَةٌ مِنِّی بِکَرَمِکَ إِنَّکَ تَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِکَ وَ تَعْفُو عَنْ سَیِّئَاتِهِمْ وَ تَغْفِرُ الزَّلَلَ
(مفاتیح الجنان دعای شب های ماه رحب)
@jorenab
#ندای_درون
شخصی درزمستانی سردوبرفی به تنهایی به کوهستان میرود،نزدیک غروب به هنگام بازگشت لبه پرتگاهی پایش لیز میخورد وبه درختی آویزان میشودوفریاد می زند: خدا یا بدادم برس ،خدایا بدادم برس؛ به او گفته می شود :دستت رااز درخت بردار تا ترا نجات دهیم ،اما او به این نداتوجه نمی کند ومدام خدارا صدا می زند .
روز بعد بستگان وی وقتی متوجه نیامدن او می شوند به جستجو وی می پردارند ؛وزمانی که اورا پیدا میکنند می بینند لبه پرتگاهی در حالیکه به درختی آویزان شده یخ زده وجان داد ه است و تنها نیم متر با زمین فاصله داشت ،اما چون هوا تاریک بوده وهمه جا برف پوشانده بود نمی توانست پایین را ببیند .
حال این داستان را دوباره مرور کنیم؛ اگر این فرد به هنگام رفتن به کوهستان به تنهائی نمی رفت ، و یا به هنگام رفتن راه را بدرستی بلد بود ،ویا همراه کسانی که راه را بلد بودند میرفت،شاید به چنین مشکلی گرفتار نمی شد.
اگر به ندای درونی خویش پاسخ میداد ووقتی به وی گفته می شد دستت را رها کن ما ترا نجات میدهیم، دستش را رها می کرد از مرگ رهائی می یافت .
یکی از نکته های مهم در زندگی انسان این است که گاهی لازم است انسان علیه خویش شورش کند، واز خویش بگذرد ،واز داده های دیگران وتجارب آنان استفاده کند ،وبه خدای خویش اعتماد نماید.
متاسفانه یکی از گرفتاریهای امروزه بشریت آن است که انسان، آنقدر غرق در ماشین وتکنولوژی شده است که خودرا فراموش کرده است ،ومی شنود ومی بیند چه بلائی برسرش می آید اما به همان راه می رود که قبلا رفته بود .
در مراسمی شرکت داشتم بهنگام صرف غذا مشاهده کردم غذا چرب است مقدار اندکی را خوردم به دوستم گفتم بقیه دست زده نیست اگر می خواهی بردار من نمی خورم
او بقیه غذای مرا روی غذای خودش خالی کرد ودر همین حال سرش را تکان میداد گفتم چی شده؟ گفت هم چربی خون وهم قند خونم بالاست گفتم خوب نخور کسی مجبورت نکرده دوباره سرش را تکان داد ومشغول خوردن شد.
فهیمدم او توان شورش کردن بر علیه خود را ندارد، یعنی با آنکه میداند آنچه می خورد برای وی مضر است، اما می خورد؛ زیرا نمی تواند جلوی خودش را بگیرد مانند آنکسی که به درخت آویزان شده ، فقط می تواند بگوید بدادم برسید اما هیج اقدامی برای رهائی خویش انجام نمیدهد.
واقعیت آن است که تا روح وروان انسان آماده نشود انسان هرگز توان دست زدن به اقدامی که موجب رهائی وی شود را ندارد، واگر این آمادگی روحی و روانی ایجاد شد وشروع به حرکت کرد خداوند نیز اورا یاری می رساند.
در منابع دینی آمده است « وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»( عنکبوت :69 )
یعنی اولا؛ می بایست حرکتی آغاز شود زیرا تا تلاش ومجاهده فرد نباشد کمک الهی نخواهد بود.
ثانیا؛ راه های مختلفی برای رسیدن به مقصد است که تاانسان با آن مواجهه نشودنمی تواند درک کند زیرا در عالم ذهن امکان فهم همه راه ها نیست.
ثالثا ؛اگر کاری با نیت درست آغاز شود وبدرستی طی شود بی شک کمک ولطف الهی را در پی خواهد داشت.
پس تاانسان قدمی برندارد،امکان نجات ورهائی از آنچه در آن گرفتار است نخواهد بود، ولازمه این سخن آن است که انسان آنچه دارد را بدرستی مدیریت کند وبوسیله همین داشته ها به نداشته ها برسد .
افرادی که موفق شدند کاری های بزرگی را انجام دهند اینگونه نبود که دارای امکانات فراوان، ویا دارای شانس باشند، ویاشب خوابیده باشند وصبح کسی بیاید کار تمام شده را تحویل آنها داده باشد، بلکه سعی کردند آنچه دارند را بدرستی مدیریت کنند، وازآنها لذت ببرند متاسفانه گاهی آنقدر از نداشته ها متأثر می شویم که از داشته خود لذت نمی بریم
https://eitaa.com/jorenab
#خداوندمتعال_مقصدانسان
۱-ذات حق تبارک وتعالی انسان را آفرید
۲- روزی وی را بر عهده گرفت
۳- ومرگ وحیاتش نیز در دست قدرت الهی است
« اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ ثُمَّ رَزَقَكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُم» (- زمر :17 )
۴-پس حوائج انسان را می داند وبر بر آورده نمودن آن تواناست
۵-کم نمودن یا زیاد نمودن رزق تنها در دست قدر ت اوست
۶-وآنچه برای انسان مفید است وآنچه برای وی مضر است را میداند
۷-ونفع وضرر انسان تنها بدست اوست
«َ بِيَدِكَ لَا بِيَدِ غَيْرِكَ زِيَادَتِي وَ نَقْصِي وَ نَفْعِي وَ ضَرِّي»( مناجات شعبانیه مفاتیح الجنان ص 157)
۸-اگر چیزی برای انسان وجود ندارد مگر اینکه بدست خداوند متعال است پس باید به سوی او رفت و تنها مقصد را خداوند متعال قرار داد
وَ قَدْ قَصَدْتُ إِلَيْكَ بِطَلِبَتِي وَ تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِحَاجَتِي »
(دعای ابوحمزه)
با در خواست خویش به سوی تو قصد کردم وبه حاجتم به سوی تو روی آوردم
زیرا خداوند کسی است که نه تنها اصرار اصرار کنندگان اورا خسته نمی کند
(وَ لَا یُبْرِمُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ)
بلکه باعث زیادی بخشش و کرم الهی است
(لَا یَزِیدُهُ
إِلْحَاحُ الْمُلِحِّینَ إِلَّا جُوداً وَ کَرَماً)
https://eitaa.com/jorenab
#زیارت_روز_سه_شنبه
السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا خُزَّانَ عِلْمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا تَرَاجِمَةَ وَحْیِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَئِمَّةَ الْهُدَی السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَعْلامَ
التُّقَی السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَوْلادَ رَسُولِ اللَّهِ أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّکُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ مُعَادٍ لِأَعْدَائِکُمْ مُوَالٍ لِأَوْلِیَائِکُمْ بِأَبِی أَنْتُمْ وَ أُمِّی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَالَی آخِرَهُمْ کَمَا تَوَالَیْتُ أَوَّلَهُمْ وَ أَبْرَأُ مِنْ کُلِّ وَلِیجَةٍ دُونَهُمْ وَ أَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ اللاتِ وَ الْعُزَّی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ یَا مَوَالِیَّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَادِقا مُصَدَّقا فِی الْقَوْلِ وَ الْفِعْلِ یَا مَوَالِیَّ هَذَا یَوْمُکُمْ وَ هُوَ یَوْمُ الثُّلاثَاءِ وَ أَنَا فِیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ وَ مُسْتَجِیرٌ بِکُمْ فَأَضِیفُونِی وَ أَجِیرُونِی بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَکُمْ وَ آلِ بَیْتِکُمْ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ
https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تحلیل نوحههای محرم میثم مطیعی
🔹نامخواه، مدیر کارگروه تبلیغ پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی: در نگاه و آثار مطیعی به طور برجستهای اکنون بودن عاشورا را شاهدیم یعنی امری تاریخی تلقی نشده است. او نمیگوید ای کاش بودم بلکه احساس میکند قافله هنوز هست و باید به آن برسد. او آیندهنگر است و برای فرزند و نسلهای بعدی هم سخن میگوید.
🔹زنگنه، نوحهسرا : با مرور مسیر چندساله و دقت در مداحیهای محرم امسال، معتقدم مطیعی مداح است نه حماسهخوان. او دغدغههای اجتماعی دارد اما خود را نیازمند به خدمت در آستان آلالله (ع) دانسته و تلاش کرده به بدنه مداحی نزدیک شود.
🔹میثم مطیعی: تمام تلاشم این است که رابطه امام و مأموم، رابطه شیعه و پیرو را در حد توان خود تقویت کنم و اجازه ندهم که به رابطه عاشق و معشوق تقلیل پیدا کند. باز دم قدیمیها گرم که ارباب و نوکر میگفتند که یک سطح از اطاعتپذیری داشت.
@Farsna
🔴 یادواره شهدای روحانی شهرستان بابل
🔸سخنران : حجت الاسلام رضایی" مسئول نمایندگی ولی فقیه در نيروي هوافضای سپاه"
🔸مداح: ذاکر اهل بیت حاج مرتضی طاهری
⏱زمان : شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۰
📌مکان : مسجد حوزه علمیه فیضیه مازندران
💢ستاد بزرگداشت یادواره شهدای روحانی شهرستان بابل
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
❇️ مدیریت حوزه علمیه شهرستان بابل🌹
📲 ارتباط با مدیر در پیام رسان های ایتا و سروش و واتساپ🌹
۰۹۱۱۳۱۴۱۳۳۲
📞 ۰۱۱۳۲۲۰۵۷۲۰
🌐 نام کاربری در پیام رسان ها🌹
@hadi46788
-----------------------
🇮🇷 #کانال_رسمی_حوزه_علمیه_شهرستان_بابل
@howzeh_babol
الهی ؛ از
« وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِين »(آل عمران : 85 )
دانستم آنکه بی اسلام است اسیر هَوَام است (۱) « فنجنی من وحشةالقبر و هوامه
(۱)هوام :حشرات
https://eitaa.com/jorenab
💚 صلوات خاصه امام رضا «ع» 💚
🌷 اللهم 🌷
🌷 صل علیٰ 🌷
🌷عليِ بْنِ موسَی 🌷
🌷الرِضَا المرتضیٰ الاِمام🌷ِ
🌷 التَّقيِ النَّقي و حُجَّتكَ 🌷
🌷 عَلی مَنْ فَوقِ الاَرض 🌷
🌷ومَن تَحتَ الثَّريٰ 🌷
🌷 الصِّديقِ 🌷
🌷الشهید🌷
🌷صَلاةً 🌷
🌷كَثيرةً تامَّةً 🌷
🌷 زاكيةً مُتَواصِلةً 🌷
🌷 مُتَواتِرَة ًمُتَرادِفة 🌷
🌷 كَأَفْضَل ماصَلَّيْتَ عَلى🌷
🌷 أَحَدٍ مِن اَوْليائِك. 🌷
🌷صلوات الله علیک🌷
🌷و علی آبائك🌷
🌷وأوﻻدك🌷
https://eitaa.com/jorenab
نکته ای کان جست ناگه از زبان
هم چو تیری دان که جست از آسمان
وانگردد از ره آن تیر ای پسر
بند باید کرد سیلی را ز سر
چون گذشت از سر،جهانی را گرفت
گر جهان ویران کند، نبود شگفت
https://eitaa.com/jorenab
الجَلیسُ الصالِحُ خَیرٌ مِن الوَحدَةِ وَ الوَحدَةُ خَیرٌ مِن جَلِیسِ السُّوء؛
همنشین خوب بهتر از تنهایی است و تنهایی بهتر از همنشین بد. (امالی طوسی، ص۵۳۶)
https://eitaa.com/jorenab
#صلوات
صلوات ودرود گرچه درخواست لطف و رحمت الهی برای اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) است اما از آنجایی که آنان مجاری فیض الهی هستند در حقیقت واسطه رحمت الهی بر بندگان هستند؛ پس درخواست لطف و رحمت برای اهل بیت(علیهم السلام) ؛ به خود بنده بر می گردد ومعنای آن نزول رحمت الهی از طریق اهل بیت(علیهم السلام) بر بندگان است ،در زیارت جامعه کبیره می خوانیم به سبب شما خداوند باران را نازل می کند وبوسیله شما آسمان را نگه میدارد تا بر زمین نیافتد وبسبب شما ناراحتی هارا برطرف می کند وگرفتاری ها را می گشاید
« وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلّا بِإِذْنِهِ وَ بِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ يَكْشِفُ الضُّر»( زیارت جامعه)
امیرالمومنین(علیه السلام)فرمودند: هرگاه دعا میکنید قبل از درخواست حاجتتان بر پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم) صلوات بفرستید؛ زیرا خداوند کریمتر از آن است که از او دو حاجت خواسته شود یکی را اجابت کند و دیگری را اجابت نکند
«إِذَا کانَتْ لَک إِلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ حَاجَةٌ فَابْدَأْ بِمَسْأَلَةِ الصَّلَاةِ عَلَی رَسُولِهِ ص ثُمَّ سَلْ حَاجَتَک فَإِنَّ اللَّهَ أَکرَمُ مِنْ أَنْ یسْأَلَ حَاجَتَینِ فَیقْضِی إِحْدَاهُمَا وَ یمْنَعَ الْأُخْرَی
(نهج البلاغه، حکمت 361)
https://eitaa.com/jorenab
#توسل_دیگر
مرحوم شیخ عباس قمی رحمه الله در کتاب مفاتیح الجنان بعداز دعای توسل ،دعای دیگری نقل می کند
به نام * توسل دیگر *
ویژگی این دعای* توسل دیگر* این است که اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برای حاجتی از حوائج واسطه قرار می گیرند
ماننداینکه ماخداوند رابه حق امیرالمومنین علیه السلام قسم می دهیم که انتقام بگیری از کسی که به من ظلم و ستم و آزار روا داشته است و به حق او مرا از گزند هر بدخواهی بازدار، ای مهربانترین مهربانان اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِى طالِبٍ عَلَيْهِ السَّلامُ إِلّا انْتَقَمْتَ بِهِ مِمَّنْ ظَلَمَنِى وَغَشَمَنِى وَآذانِى وَانْطَوىٰ عَلىٰ ذٰلِكَ، وَكَفَيْتَنِى بِهِ مَؤُونَةَ كُلِّ أَحَدٍ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ؛
درصحت وسلامت جسم متوسل میشویم به آقاموسی بن جعفرعلیه السلام
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلامُ إِلّا عافَيْتَنِى بِهِ فِى جَمِيعِ جَوارِحِى مَا ظَهَرَ مِنْها وَما بَطَنَ، يَا جَوادُ يَا كَرِيمُ؛
یادر امرحفظ انسان در سفرمتوسل میشویم به آقاعلی بن موسی بن رضا علیه السلام
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ الرِّضا عَلِيِّ بْنِ مُوسىٰ عَلَيْهِ السَّلامُ إِلّا سَلَّمْتَنِي بِهِ فِي جَمِيعِ أَسْفارِي فىِ الْبَرارِى وَالْبِحارِ وَالْجِبالِ وَالْقِفارِ وَالْأَوْدِيَةِ وَالْغِياضِ مِنْ جَمِيعِ ما أَخافُهُ وَأَحْذَرُهُ، إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ؛
وتوسل صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برای همه امور است
https://eitaa.com/jorenab
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
درختی که تلخ است وی را سرشت
گرش برنشانی به باغ ِ بهشت
ور از جوی ِ خلدش به هنگام ِ آب
به بیخ انگبین ریزی و شهد ِ ناب
سرانجام گوهر به کار آوَرَد
همان میوه ی تلخ بار آوَرد
#فردوسی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
https://eitaa.com/jorenab
#خداوند_تنها_روزی_دهنده
قرآن کریم میفرماید: هیج جنبده ای در زمین نیست مگر آنکه خداوند روزی او را میدهد «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ رزقها » زیر خداوند متعال مکانهای ثابت و متغیر آنان را میداند « وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها » این آیه شریفه از یک¬طرف اشاره دارد هر جنبده¬ای روزی معینی دارد و بوی خواهد رسید، پس نباید مرتکب حرام شد تا آن¬را بدست آورد و از طرف دیگر میفرماید کسی غیر از خداوند روزی دهنده نیست و اگر به ظاهر روزی ما به اسبابی وابسته است برای آن است که عالم؛ عالم سبب و مسببی است و انسان ناآگاه گمان میکند روزی رسان همین سبب است چون در محاسبه اشتباه میکند دچار ضرر و زیان میشود.
یکی از مصادیق بارز روزی دادن عزت به بندگان از سوی خداوند متعال است
عزت یعنی: قاهری که مقهور نمیشود و غالبی که مغلوب نمیشود، حقیقةً مختص به خداست و غیر خداوند فی نفسه ذلیل است و هیچ چیزی را مالک نیست؛ حال خداوند این عزت را به هر کس که بخواهد ارزانی میکند؛ «تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ» هر کس را بخواهد عزیز میکند و هر کس را بخواهد ذلیل میکند.
چون در ابتدای این آیه میفرماید: خداوند به هر کسی بخواهد ملک میدهد و از هر کس بخواهد میگیرد، مرحوم علامه طباطبائی (رحمه الله) از آن استفاده میکند که عزت از فروعات ملک است و چون ملک از آن خداوند است پس عزت نیز از آن خداوند است.
آنگاه در آیه شریفه دیگری افرادی که به خاطر اتصال به منبع الهی دارای عزت شدند را معرفی میکند «لِلّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُوءْمِنِینَ» عزت برای خداوند و برای رسولش و برای مؤمنین است.
پس اگر عزت تنها از آن خداوند است و تنها او به هرکس بخواهد عطا میکند؛ اولاً: عزت پیش کس دیگر نیست و انسان هرجا برود خوار خواهد شد، ثانیاً: اگر غضب و خشم الهی فرود آید چنین فردی خوار شده و کسی توان عزیز کردن وی را ندارد.
بنابراین :
1- اگر خداوند بخواهد انسان را از روزی محروم کند کسی نمیتواند به وی روزی عنایت کند.
2- اگر خداوند بخواهد کسی را خوار و ذلیل نماید کسی نمیتواند او را یاری نماید.
پس باید از خشم الهی به خدا پناه برد؛ زیرا اگر خداوند بر انسان غضب نماید چنین فردی هم از روزی محروم میشود و هم خوار میگردد.
«خداوندا اگر مرا از روزی محروم کنی چه کسی بمن روزی میدهد واگر مرا خوار کنی چه کسی مرا یاری میکند خداوندا به تو پناه میبرم از غضب و فرود آمدن خشم تو؛
إِلَهِی إِنْ حَرَمْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی یرْزُقُنِی وَ إِنْ خَذَلْتَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی ینْصُرُنِی إِلَهِی أَعُوذُ بِک مِنْ غَضَبِک وَ حُلُولِ سَخَطِک
https://eitaa.com/jorenab
حَسْبِیَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ ۖ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ (توبه:۱۲۹)
خداوند مرا کفایت می کند. هیچ معبودی جز او نیست. بر او توکّل کردم. و او پروردگار عرش عظیم است.
https://eitaa.com/jorenab
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ
https://eitaa.com/jorenab
#معنای_صلوات
إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً"
خدا و فرشتگان او بر پیامبر اسلام درود میفرستند، شما هم ای کسانی که ایمان آورده اید بر او صلوات بفرستید، و آن طور که باید تسلیم شوید
کلمه صلوت تنها به معنای دعا نیست، بلکه به معنای ثنا و ستایش نیز است. بنابراین، مقصود از صلوات خدا بر انبیا و صالحان، همان ثنا و ستایش نیک و به نیکى یاد کردن از آنان است.و
صلوات از ناحیه خدا به معنای مغفرت و رحمت و ثنا و کرامت، و صلوات ملائکه را به معنای دعاى آنان در حق دیگران است
(ترتیب العین، ج 2، ص 1006، «صلو».)
حضرت امام صادق علیه السلام میفرماید:
صلوات از جانب حقتعالی به معنی نزول رحمت، و از سوی فرشتگان به معنی تزکیه و از سوی انسان به معنی دعا ست
الصَّلاةُ مِن اللهِ عَزَّوَجَلَّ رَحمَةٌ، وَ مِن الملائِکَةِ تَزکِیَةٌ، وَ مِن النّاسِ دُعاءٌ
(بحارالانوار ج۹۱ص۵۵)
مرحوم علامه در المیزان می نویسد
کلمه" صلاة" در اصل به معنای انعطاف بوده، و صلات خدا بر پیغمبر به معنای انعطاف او به وی است، به وسیله رحمتش، البته انعطافی مطلق، چون در آیه شریفه صلات را مقید به قیدی نکرده، و همچنین صلات ملائکه او بر آن جناب، انعطاف ایشان است بر وی، به اینکه او را تزکیه نموده و برایش استغفار کنند، و صلات مؤمنین بر او انعطاف ایشان است به وسیله درخواست رحمت برای او.
(ترجمه المیزان ج۱۶ص۵۰۶)
https://eitaa.com/jorenab
#شعر_صلوات
🌸اول خوانیم خدا را
رسول انبیا را
علی مرتضی را
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸صلوات را خدا گفت
جبرئیل بارها گفت
در شان مصطفی گفت
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸شاه نجف علی است
سرور دین علی است
شیر خدا علی است
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸یا رب به حق زهرا
شفیع روز جزا
بخشا گناه مارا
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸بعد از علی حسن بود
چون غنچه در چمن بود
نور دو چشم من بود
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸بوی حسین شنیدیم
چون گل شکفته دیدیم
به مدعا رسیدیم
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸زین العباد دانا
سجاد است و بینا
می گفت وقت دعا
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸باقر امام دین است
نور خدا یقین است
فرزند عابدین است
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸جعفر صبح صادق
هم نور و هم موافق
تاج سر خلایق
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸موسای با سعادت
با ذکر و با عبادت
می گفت در اسارت
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸هشتم رضا امام است
از ضامنی تمام است
شاه غریب بنام است
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸ما شیعه تقی ایم
خاک ره نقی ایم
محتاج عسکری ایم
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸مهدی به تاج و نورش
با پرچم رسولش
نزدیک شد ظهورش
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸ای مردمان بدانید ،
این ذکر را بخوانید
تا در بلا نمانید
🍀صل علی محمد
وعلی آل احمد🍀
🌸🌸اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ
آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌸🌸
https://eitaa.com/jorenab