☀️پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله وسلم:
💧باهم اختلاف نكنيد، كه پيشينيان شما دچار اختلاف شدند و نابود گشتند.
❄️لاتَخْتَلِفوا، فَإِنَّ مَنْ كانَ قَبْلَكُمُ اخْتَلَفوا فَهَلَكوا
📕كنزالعمال، ح ۸۹۴
🆔https://eitaa.com/jorenab
اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِي كُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ ، وَ مَنَاراً فِي بِلَادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِكَ ، وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ ، وَ افْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ ، وَ حَذَّرْتَ مَعْصِيَتَهُ ، وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِهِ ، وَ الِانْتِهَاءِ عِنْدَ نَهْيِهِ ، وَ أَلَّا يَتَقَدَّمَهُ مُتَقَدِّمٌ ، وَ لَا يَتَأَخَّرَ عَنْهُ مُتَأَخِّرٌ فَهُوَ عِصْمَةُ اللَّائِذِينَ ، وَ كَهْفُ الْمُؤْمِنِينَ وَ عُرْوَةُ الْمُتَمَسِّكِينَ ، وَ بَهَاءُ الْعَالَمِينَ .
خدایا! تو در هر زمان، دینت را به وجود امامی یاری دادی،
۱-امامی که او را نشانهای برای بندگانت جهت یافتن راه حق و مشعلی فروزان در سرزمینهایت برپا داشتی؛
۲-پس از آنکه رشتۀ ارتباطش را به رشتۀ ارتباط خود پیوند دادی
۳- او را سبب دستیابی به خشنودیات قرار دادی
۴- طاعتش را واجب و از نافرمانیاش بیم دادی
۵- مردم را به فرمان بردن از دستوراتش باز ایستادن از نهیاش
۶- پیشی نجستن بر حضرتش و پس نماندن از وجود مقدّسش،
دستور دادی.
آری؛ امام انتخابشدۀ تو، پناه پناهندگان و ملجأ مؤمنان و دستگیرۀ چنگزنندگان و زیبایی جهانیان است.
#صحیفه_سجادیه_دعای_چهل_وهفت
https://eitaa.com/jorenab
#تفرقه_جامعه_اسلامی
مهمترین عامل انحراف جامعه اسلامی جدایی عالمان دینی از حق است، با آنکه حق کاملاً روشن و آشکار است. لذا امام حسین علیه السلام می فرماید «بِأَنَّ مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْکَامِ عَلَی أَیْدِی الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَی حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْکَ الْمَنْزِلَةَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِکَ إِلَّا بِتَفَرُّقِکُمْ عَنِ الْحَقِّ وَ اخْتِلَافِکُمْ فِی السُّنَّةِ بَعْدَ الْبَیِّنَةِ الْوَاضِحَةِ »(۱)
(شکست خوردن شما برای آن است که) مجرای کارها وگذرگاه احکام، به دست عالمان به خداست که بر حلال و حرام خدا امین اند و از شما این منزلت را گرفته شد ، و آن از شما گرفته نشد مگر به واسطه دوری شما از حق و اختلافتا ن در سنت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم
برای رهایی از اختلاف باید سراغ قرآن و اهل بیت علیهم السلام رفت
۱-حضرت علی علیه السلام درباره ویژگی قرآن کریم می فرماید«وَ اعلَمُوا أَنَّ القُرآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِی لا یَغُشُّ، وَ الهَادِی الَّذِی لایُضِلُّ، وَ المُحَدِّثُ الَّذِی لایَکذِبُ وَ مَا جَالَسَ هذَا القُرآنَ أَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ أَونُقصَانٍ: زِیَادَةٍ فِی هُدًی، أَو نُقصَانٍ مِن عَمیً.»(۲)
آگاه باشید که این قرآن پنددهنده اى است که نمى فریبد، و هدایت کننده اى است که گمراه نمى سازد، و سخنگویى که هرگز دروغ نمى گوید. کسى با قرآن همنشین نشد مگر آنکه بر او افزود یا از او کاست، افزودن در هدایت و کاهش از کوردلى و گمراهى
۲-عامل مهم دیگری که باعث رفع اختلاف می شود به سراغ اهل بیت رفتن است
امام باقر(علیه السلام) از پدرش .. از جدش رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند:« لَمّا قَضی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَناسِکهُ مِنْ حَجَّةِ الْوِداعِ، رَکبَ راحِلَتَهُ وَ أَنْشَأَ یقُولُ: لا یدْخُلُ الْجَنَّةَ إلّا مَنْ کانَ مُسْلِماً«.
فَقامَ إِلَیهِ أَبُوذَرٍّ الْغِفاری فَقالَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ مَا الْإِسْلامُ؟
فَقالَ صلی الله علیه و آله: «الْإِسْلامُ عُرْیانٌ وَ لِباسُهُ التَّقْوی وَ زِینَتُهُ الْحَیاءُ وَ مِلاکهُ الْوَرَعُ وَ کمالُهُ الدِّینُ وَ ثَمَرَتُهُ الْعَمَلُ وَ لِکلِّ شَی ءٍ أَساسٌ و أَساسُ الْإِسْلامِ حُبُّنا أَهْلَ الْبَیتِ (۳)
امام باقر عليه السلام ـ از پدرش از جدش ـ : چون رسول خدا صلي الله عليه و آله مناسك حجة الوداع را به پايان برد، بر اشتر خود سوار شد و شروع به گفتن اين جمله كرد: به بهشت نرود مگر كسى كه مسلمان باشد. ابوذر غفارى رحمه الله برخاست و عرض كرد: اى رسول خدا، اسلام چيست؟ حضرت فرمود: اسلام برهنه است و جامه اش، پرهيزگارى است و زيورش، حيا و قوامش، پارسايى و جمالش [كمالش] ديندارى و ميوه اش، كردار نيك است. هر چيزى بنيادى دارد و بنياد اسلام، دوست داشتن ما اهل بيت است
(۱) موسوعه ، کلمات الامام حسین (علیه السلام)، ص 276
(۲) نهج، خطبه176، بند2
(۳)تحف العقول ص ۵۲
#نهج_البلاغه
https://eitaa.com/jorenab
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّهِ كَفاهُ مُؤْنَـتَهُ وَ رَزِقَهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله می فرمایند:
هر كس به خدا توكّل كند، خداوند هزينه زندگى اش را كفايت كند و از جايى كه گمان نمى برد، به او روزى مى دهد.
كنزالعمال، ح ۵۶۹۳
https://eitaa.com/jorenab
📩 موضع رهبر انقلاب دربارهی یکسان نبودن برخورد با همهی عناصر حاضر در اغتشاشات: روش ما روش رسولاللّه است / فریبخوردهها را باید هدایت کرد اما جنایتگران باید مجازات شوند/هیچ کس خودسرانه حق ندارد به خیال خودش کسی را مجازات کند
🔻مطلب دیگر در مورد نوع برخورد با عناصر صحنهگردان است. یک بخش صحنهگردانها هستند، یک بخش فریبخوردهها هستند، یک بخش پولگرفتهها هستند، بعضیها جنایت کردند. اینها، همه، یک جور نیستند.
🔹 آن کسی که فریبخورده است فقط و جنایتی نکرده آن را باید متنبّه کرد، باید موعظه کرد، باید هدایت کرد، باید از او پرسید: این حرکت تو کمک به پیشرفت ایران است یا ضدّ پیشرفت ایران است؟ او را باید وادار کنید به فکر کردن. آن کسی که بیتوجّه به خواستهی دشمن همراهی با او میکند باید بیدارش کرد.
🔹 آن کسی که عامل جنایت است، یا قتل یا تخریب یا تهدید، تهدید؛ اینها بایستی مجازات بشوند. به اندازهی گناه خودشان باید مجازات بشوند. عامل قتل یکجور، عامل تخریب یکجور، آن کسی که اینها را با تبلیغات وادار به این کارها میکند یکجور، هرکدام به اندازهی خودشان باید مجازات بشوند.
🔺 البته مجازات به وسیلهی قوهی قضائیه است، اینجا عرض بکنیم هیچ کس خودسرانه حق ندارد به خیال خودش کسی را مجازات کند. پس ما هم نصیحت داریم، هم مجازات داریم، مثل پیغمبر، روش رسولاللّه.۱۴۰۱/۸/۲۸
🏷 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
#حکمت_صدویک
وَ قَالَ ع: لَا يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلَّا بِثَلَاثٍ بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ وَ بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤ
توضیح: هرگاه فردی از شخصی درخواستی می کند شخص در خواست شونده یا مسئول باید سه ویژگی داشته باشد تابه کمال دست یابد .
1-« بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ » اول آنکه حاجت سائل را کوچک بشمارد تا بدین وسیله برآورده کردن آن برایش آسان گردد ونزد خداوند متعال ومردم بزرگ وعظیم به حساب آید ومورد احترام واقع گردد.
2-« وَ بِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ » سعی در پنهان نگاه داشتن حاجت سائل داشته باشد تا خود آشکار شود زیرا هیج کار خیری نیست که بنده برای رهائی از ریا وسمعه آنرا پنهان می کند مگر آنکه خداوند آنرا آشکار می نماید.
3-« وَ بِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤ »در برآوردن حاجت مسامحه نکند وسریع اجابت نماید تا بر سائل گوارا گردد.
#نهج_البلاغه
https://eitaa.com/jorenab
زیارت امیرالمومنین علیه السلام درروزیکشنبه:
السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ . السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِاللّٰهِ صَلَّىاللّٰهُعَلَيْهِوَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
زیارت حضرت زهراسلام اللّه علیها:
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَأَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
https://eitaa.com/jorenab
در دیار ما که هر کالا به هر جا درهم است
خوب و بد معیوب و سالم زشت و زیبا درهم است
گر خریداری کند کالای خوب از بد جدا
با تشر گوید فروشنده :که آقا درهم است
یاعلی یاران خوبت را مکن از بد جدا
رو سیاه و روسفیدش جان مولا درهم است
#حبیب_الله_چایچیان_حسان
https://eitaa.com/jorenab
#راز_تقدم_لعن_بر_سلام_در_زیارت_عاشورا
سوال
چرا درزیارت عاشورا لعن بر سلام مقدم شده است؟
پاسخ
برای سیر و سلوک و یا طی نمودن مسیری که خداوند متعال برای انسان در نظر گرفته است ابتدا تخلیه لازم است سپس تحلیه
توضیح انکه عارفان برای سیر الی الله مراحل چندگانه را در نظر می گیرند
مرحله اول آن است که نفس بتواند اعضا را در فرمان خویش در اورد و اعضا مطابق احکام شرع واجبات را انجام دهند و از آنچه نهی شده اند اجتناب کنند به آن (تجلیه)گفته می شود
مرحله دوم هرچه رذایل اخلاقی محسوب می شود اجتناب کند که به آن (تخلیه)می گویند
در مرحله سوم نفس خود را به فضایل اخلاقی چون حُسن خُلق محبت به دیگران و.. آراسته میکند که به آن( تحلیه) گویند
حال می گوییم علت تقدم لعن بر سلام ان است که در لعن دو نکته نهفته است
یکی طلب دوری قاتلان حضرت حسین بن علی علیه السلام از رحمت الهی
دیگری اعلام بیزاری زائر از چنین افرادی
درحقیقت تخلیه زائر از رذیله اخلاقی پشت کردن به ولی نعمت یعنی معصوم علیه السلام است لذا بر سلام که تحلیه است و آراسته شدن زائر به محبت اهل بیت علیهم السلام مقدم است
اول بروب خانه دگر میهمان طلب
سرش آن است که اگر قلبی گرفتار رذایل اخلاقی شود مریض می شود و قلب مریض امور پاک و سالم را نمی پذیرد همانگونه که معده مریض از غذای سالم به درد می آید
@jorenab
#امام_و_یاد_شیعیان
۱-إنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَ لا ناسینَ لِذِکْرِکُمْ، وَ لَوْ لا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللاَّواهُ، وَ اصْطَلَمَکُمُ الاْعْداءُ. فَاتَّقُوا اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا ([1])
ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، که اگر جز این بود گرفتاری ها به شما روی میآورد و دشمنان، شما را ریشه کن میکردند. از خدا پرواکنیدو ما را پشتیبانی کنید
میگویم
۲-گاهی گفته میشود من بیا د شما هستم دراین صورت اگر هفته ای یا روزی یکبار هم بیاد انسان باشد سخن صوابی است
گاهی گفته میشود شمارا فراموش نمیکنم
درین صورت حتی یک لحظه بیاد آن شخص نباشد سخن ناتمامی است
حضرت میفرماید ماشمارا فراموش نمیکنیم یعنی همیشه بیاد شما هستیم. وهمیشه شمارا رصد میکنیم شرایط شمارا می سنجیم و شمارایاری میکنیم
۳-انسان منصف که شرایط دوره های مختلف را مرور کند می بیند اگر عنایت خاصه و اراده الهی نبود نمی بایست از شیعه نامی بماند اما اینک روز به روز بر تعداد و بر عزت شیعه افزوده میشود
البته روشن است این سخن به معنای نبود سختی ها و مشکلات نیست زیرا در عالم ماده سنت الهی چنین است باید با تلاش به قله های رفیع دست یافت
بلکه این سخن بدین معناست هرگاه کار برشما سخت میشود و بحث عزت و آبرو شیعه به عنوان شیعه بمیان میآید ما به کمک شما میآییم
۴- کما اینکه در باره نبی اکرم صلیالله علیه و آله و سلم آمده روزی شتر حضرت گم شد حضرت به دنبال شتر بود
مشرکان طعنه زدند چطور این مرد از آسمان خبر میدهد اما نمیداند شترش کجاست
اینجا بود که جبرئیل نازل شد فرمود شترشما در فلان جاست([2])
۵-یعنی بحث زیر سوال رفتن نبوت رسول اکرم صلیالله علیه و آله و سلم بود جبرئیل آمد و جای شتر را نشان داد
درین جا نیز مقصود این است که هرگاه کیان شیعه بخطر افتاد و اعتقاد نسبت به شیعه و عقایدش تضعیف شود حضرت ورود پیدا میکند
[1] -بحارالانوارج53ص174
[2] -بحارالانوارج21ص250
https://eitaa.com/jorenab
اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ،
فِی کُلّ وَقْتٍ وَ کُلّ أَوَانٍ وَ عَلَى کُلّ حَالٍ عَدَدَ مَا صَلّیْتَ عَلَى مَنْ صَلّیْتَ عَلَیْهِ،
وَ أَضْعَافَ ذَلِکَ کُلّهِ بِالْأَضْعَافِ الّتِی لَا یُحْصِیهَا غَیْرُکَ،
إِنّکَ فَعّالٌ لِمَا تُرِیدُ
بار خدایا بر محمد و آلش درود فرست،
در هر وقت
و هر زمان،
و در هر حالى،
به اندازه درودى که به هر کس
دیگر فرستاده اى،
و چند برابر آن درودها که احدى را قدرت بر شمردن
آن نباشد،
همانا آنچه را تو بخواهى انجام مى دهى
#صحیفه_سجادیه_دعای_چهل_وچهار
https://eitaa.com/jorenab
#حکمت_صد_و_ده
وَ قَالَ ع لَا يُقِيمُ أَمرَ اللّهِ سُبحَانَهُ إِلّا مَن لَا يُصَانِعُ وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتّبِعُ المَطَامِعَ
برپا نمی گردد فرمان الهی مگر توسط کسی که در اجرای حق اهل مدارا نباشد و سازشکار نباشد و دنبال طمع نرود
انجام فرامین الهی نیازمند انسانهای خود ساخته ایست که
اولا اهل مداهنه وسستی نباشد همانگونه که قرآن کریم عده ای را سرزنش می کند برای آنکه اهل مداهنه هستندومی فرماید دوست دارند سستی از خویش نشان دهی تاآنها سستی کنند«وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَيُدْهِنُون»( قلم :۵) یعنی هرگاه مسئول ورهبر جامعه دچار سستی ومدارا ومسامحه شود طمع دشمنان بیشتر می شود
ثانیا اهل سازش نباشد زیرا سازش با دشمنان دین نه تنها مسئله ای را حل نمی کند بلکه باعث می شود فشار دشمنان هرچه بیشتر شده وکارشکنی آنان نیز زیاد خواهد شد در حقیقت ضعف وسازشکاری باعث می شود قدرت جامعه دینی تحلیل رفته ودشمن نیز منتظر چنین فرصتی است سعی بر تسلط فرهنگی اقتصادی و نظامی بر چنین جامعه ای خواهد شد
ثالثا بدنبال هوا وهوس نباشد بلکه کسی باشد که بتواند بر خویش امیر باشد وفرامین الهی را پیش از دیگران بر خویش اجراء نماید زیرا قرار گرفتن در مناصب حکومتی ثروت وقدرت را به همراه دارد که در صورت نبود دیانت موجب فساد خواهد بود
لذادر دستورات دینی آمده است کسی را برای حکومت بر گزینید که خویشتن دار ، حافظ دین ، مخالف هوا وهوس ومطیع دستورات مولی باشدو اگر چنین فردی باشد مردم باید از وی تقلید نمایند
«ْ فَأَمَّا مَنْ كَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِينِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِيعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ يُقَلِّدُوه»( بحارالانوار ج۲ص۴۵۸)
سرش آن است اگر کسی به عنوان رهبر وجود نداشته باشد راهبران به گرداب فتنه دچار می شوند وگاهی چنان گرداب مهیبی است که نه تنها فرد بلکه جامعه را نیز به کام خویش می کشد ازینرو می بایست فقیهی جامع الشرائط بی رغبت به دنیا عابدی وارسته وزاهدی از دنیا دست شسته چشم بر دهان مولا دوخته ناخدای کشتی مؤمنین در دریای متلاطم فتنه ها وتاریکی ها شود.
#نهج_البلاغه
https://eitaa.com/jorenab
روز سهشنبه به نام حضرت زین العابدین و امام باقر و امام صادق(علیهمالسلام) است. زیارت میکنیم ایشان را:
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْىِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَئِمَّةَ الْهُدَىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَعْلامَ التُّقىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلادَ رَسُولِ اللّٰهِ، أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُمْ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ، مُعادٍ لِأَعْدائِكُمْ، مُوَالٍ لِأَوْلِيَائِكُمْ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَوالىٰ آخِرَهُمْ كَمَا تَوالَيْتُ أَوَّلَهُمْ، وَأَبْرَأُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ، وَأَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللَّاتِ وَالْعُزَّىٰ . صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ يَا مَوالِىَّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ . السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَسُلالَةَ الْوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ، يَا مَوالِىَّ هٰذَا يَوْمُكُمْ وَهُوَ يَوْمُ الثُّلَثَاءِ، وَأَنَا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكُمْ وَآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
https://eitaa.com/jorenab
#حکمت_یک(۱)
« قَالَ ع كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَب»
توضیح :
۱-حضرت می فرماید به هنگام فتنه مانند شتر دوساله باش نه پشتی دارد تاسوار شوند ونه پستانی دارد تا اورا بدوشند.
۲- کلمه «فِتْنَةِ» از «فتَنْتُ الفضة و الذهب» است یعنی طلا ونقره را با آتش ذوب کردم تا طلا ونقره خوب از طلا ونقره پست جدا شود .وبه معنای امتحان واختبار است (۱)
۳-کلمه « ابْنِ اللَّبُونِ »به شتر بچه ای گفته می شود که دوسالش تمام شده داخل سه سالگی شده باشد(۲)
۴-کلمه « ضَرْعٌ » به محل آمدن شیر – پستان – گفته می شود (۳)
۵-مرحوم علامه طباطبائی ( رضوان الله تعالی علیه) درتفسیر گرانسنگ« المیزان »در توضیح واژه فتنه می نویسد:«كلمه فتنه به معناى هر عملى است كه به منظور آزمايش حال چيزى انجام گيرد، و بدين جهت است كه هم بر آزمايش فتنه گفته می شود و هم ملازمات غالبى آن كه عبارت است از شدت و عذابى كه بعداز آزمايش می آید مثل گمراهی وشرک، در قرآن كريم نيز در همه اين معانى استعمال شد»(۴)
۶-مرحوم خویی در منهاج البراعه میه نویسد:« اکثر شارحان فتنه را در مورد امور سیاسی وبرای کسب قدرت که دو گروه گمراه باهم به خصومت می پردازند می دانند که دراین صورت باید به گوشه ای پناه برد ولی به نظر من مراد این است که در چنین شرایطی باید از کمک به فتنه انگیزان اجتناب نمود» (۵)
۷-می گویم:مراد از فتنه؛ غبار آلود بودن فضاست بگونه ای که راه حق از ناحق شناخته نمی شود وهر گروه خود را برحق می داند وحتی شایدبرای اثبات نظرات خویش به ظواهر دینی استناد کنند ،و زمان زیادی از وقوع فتنه نگذشته است تا مشخص شود پشت پرده ،ماجراچیست ؛ بنابراین برهرنوع دو دستگی واختلافی که در آن راه حق از باطل شناخته نشود، فتنه اطلاق می گردد
۱-لسان العرب ج۱۳ ص ۳۱۷ ماده ف ت ن
۲-لسان العرب ج ۱۳ ص ۳۷۵ ماده ل ب ن
۳- همان ج۸ ص ۲۲۳ ماده ض ر ع ۳
۴- المیزان ج ۲ص ۶۱
۵- منهاج البراعه ج ۲۱ ص ۸
https://eitaa.com/jorenab