حال و روز برخی از انسانها
اینها به دنبال یافتن حق نیستند تمام پیشنهاد هایشان را مو به مو اجرا کنید باز ایمان نمی آورند، اگر به جای این قرآن که تدریجی نازل میشود یک کتاب بفرستیم نوشته بر کاغذ باشد و لمس کنند می گویند این سحری آشکار است، هیچ داروئی در اینها میسر نیست .
وَ لَوْ نَزَّلْنا عَلَيْكَ كِتاباً فِي قِرْطاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقالَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاّ سِحْرٌ مُبِينٌ انعام ۷
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#خطبه_همام
#درس_پنجم_بخش_دوم
هشتم- عَظُمَ الْخَالِقُ فِي أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي أَعْيُنِهِمْ
متقین کسانی هستند که نه تنها علم دارند که همه کارها بدست خداوند متعال است بلکه آنرا با تمام وجود باور دارند یعنی از منظر متقین تنها موثر در وجود خداوند متعا ل است لذا اگر خداوند نخواهد هیچ کاری محقق نخواهد شد
اگر تیغ عا لم بجنبد زجای نبُرّد رگی تا نخواهد خدای
واگر خداوند بخواهد کاری انجام پذیرد؛ محقق می شود هرچند همه عالم جمع شوند تا آنکار واقع نشود
خدا کشتی آنجا که خواهد برد اگر ناخدا جامه ازتن دَرَد
پس هم در حوزه اندیشه معتقد هستند موثری در وجود جز الله نیست وهم در حوزه عمل کسی جز خدارا موثر نمیدانند لذا وقتی می گویند« إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِين » فقط سر بر آستان خداوند فرود می آورند وفقط از خداوند برای کارها یاری می طلبند وچون عظمت الهی را درک می کنند همه جا خداوندرا حاضر می بینند پس هرچه غیر خداست در چشم آنها حقیر وکوچک است وروشن است متقین به سراغ امور حقیر وکوچک نمی روند
« فَهُمْ وَ الْجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُنَعَّمُونَ وَ هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ »
بخاطر یقینی که بخداوند متعال وبه امر ونهی الهی دارند مانند کسی که با حس وبا چشم بهشت را دیده ودربهشت در ناز ونعمت هست به بهشت اعتقاد دارند ومشتاق رفتن در آن هستند ومانند کسی که در جهنم است ودر حال عذاب است دوزخ را باوردارند واز آن هراسناک هستند یعنی به مرتبه علم الیقین رسیده اند که جایگاه بس بزرگی است که انسان با علم خویش آنگونه نظاره کند که دیگران با حس وعیان به آن می نگرند پس انسان متقی همیشه بین خوف ورجاء هست امید به رفتن به بهشت وترس از عذاب جهنم وهمیشه در خوف ورجاء هستند لذا نه از رحمت الهی نا امید می شوند ونه به اعمال خویش مغرور می گردند
https://eitaa.com/jorenab
خداوندا
۱- به سوى آمرزشت روى آوردهام
۲-و به سوى بخشايش تو قصدنمودهام
۳- و به گذشت تو اشتياق ورزيدهام
۴- و به احسان تو اعتماد كردهام.
۵-در حالى كه آنچه موجب آمرزيدن تو گردد،در من نيست
۶- و در عملم چيزى كه سزاوار عفو تو شوم وجود ندارد
۷-و پس از آنكه خود را محكوم كردم، چيزى جز فضل تو ندارم.
۸-پس بر محمّد و خاندانش درود فرست و به من تفضّل نما
اَللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِكَ وَفَدْتُ ، وَ إِلَى عَفْوِكَ قَصَدْتُ، وَ إِلَى تَجَاوُزِكَ اِشْتَقْتُ، وَ بِفَضْلِكَ وَثِقْتُ، وَ لَيْسَ عِنْدِي مَا يُوجِبُ لِي مَغْفِرَتَكَ، وَ لاَ فِي عَمَلِي مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَكَ، وَ مَا لِي بَعْدَ أَنْ حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِي إِلاَّ فَضْلُكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ تَفَضَّلْ عَلَيَّ
#صحیفه_سجادیه_دعای_بیستم
https://eitaa.com/jorenab
تا در طلب گوهر کانی کانی
تا در هوس لقمهی نانی نانی
این نکتهی رمز اگر بدانی دانی
هر چیز که در جستن آنی آنی
#مولوی
https://eitaa.com/jorenab
امام صادق عليه السلام :
1⃣روز قيامت زن زيبا رويى كه به سبب زيباييش فريفته و گمراه گشته است، (و به بی عفتی و گناه گرفتار شده است) آورده مى شود.
او مى گويد : پروردگارا! مرا زيبا آفريدى و در نتيجه، آن ديدم كه ديدم.
در اين هنگام مريم عليه السلام را مى آورند و به آن زن گفته مى شود: تو زيباترى يا اين؟
ما او را هم زيبا آفريديم، اما مفتون و گمراه نشد
2⃣ [سپس ]مرد زيبايى را مى آورند كه به خاطر زيباييش به فتنه و گناه كشيده شده است.
او مى گويد : پروردگارا! مرا زيبا آفريدى و در نتيجه، از جانب زنان آن ديدم كه ديدم.
پس، يوسف عليه السلام را مى آورند و به آن مرد گفته مى شود : تو زيباترى يا اين؟ ما او را هم زيبا آفريديم،اما گرفتار فتنه و فساد نشد.
3⃣ [پس از او ]شخص گرفتار و بلا زده اى را مى آورند كه بر اثر آن به فتنه و گمراهى درافتاده است.
او مى گويد : پروردگارا! مرا به سختى گرفتار و مبتلا كردى تا اين كه به فتنه و تباهى درافتادم.
پس ايّوب عليه السلام را مى آورند و به آن مرد گفته مى شود: آيا رنج و بلاى تو سخت تر بود يا رنج و بلاى اين؟ او هم به رنج و بلا درافتاد اما دستخوش فتنه و تباهى نشد
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : يُؤتى بالمرأةِ الحَسناءِ يَومَ القِيامَةِ التي قدِ افتُتِنَت في حُسنِها فتَقولُ : يا ربِّ ، حَسَّنتَ خَلقِي حتّى لَقِيتُ ما لَقِيتُ ! فيُجاءُ بمَريمَ عليها السلام فيقالُ : أنتِ أحسَنُ أو هذهِ ؟ قد حَسَّنّاها فلم تُفتَتَنْ . و يُجاءُ بالرُجلِ الحَسَنِ الذي قدِ افتُتِنَ في حُسنِهِ فيقولُ : يا ربِّ ، حَسَّنتَ خَلقِي حتّى لَقِيتُ مِن النِّساءِ ما لَقِيتُ ! فَيُجاءُ بيُوسفَ عليه السلام فيقالُ : أنتَ أحسَنُ أو هذا ؟ قد حَسَّنّاهُ فلم يُفتَتَن. و يُجاءُ بصاحِبِ البَلاءِ الذي قد أصابَتهُ الفِتنَةُ في بَلائهِ ، فيقولُ : يا ربِّ ، شَدَّدتَ علَيَّ البَلاءَ حتَّى افتُتِنتُ ، فيُجاءُ بأيّوبَ عليه السلام فيقالُ : أ بَلِيَّتُكَ أشَدُّ أو بَلِيَّةُ هذا ؟ فقدِ ابتُلِيَ فلم يُفتَتَنْ
(بحارالانوار ج۳ص۲۸۵)
https://eitaa.com/jorenab
خداوندا
۱-مرا در خصلتى عيبناك وانگذار،مگر آنكه اصلاحش نمايى
۲- و نه عيبى كه بدان سرزنش شوم،مگر آنكه نيكويش گردانى
۳- و نه خوى پسنديدهاى كه در من ناقص باشد،مگر آنكه كاملش فرمايى
اَللَّهُمَّ لاَ تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّي إِلاَّ أَصْلَحْتَهَا ، وَ لاَ عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلاَّ حَسَّنْتَهَا ، وَ لاَ أُكْرُومَةً فِيَّ نَاقِصَةً إِلاَّ أَتْمَمْتَهَا
#صحیفه_سجادیه_دعای_بیستم
https://eitaa.com/jorenab
بیا تا قدر یکدیگر بدانیم
که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم
چو مؤمن آینه مؤمن یقین شد
چرا با آینه ما روگرانیم
غرضها تیره دارد دوستی را
غرضها را چرا از دل نرانیم
https://eitaa.com/jorenab
#چگونگی_عرضه_اعمال_بر_امام_معصوم
مفسرین ذیل آیه شریفه ۱۰۵توبه و ۱۴۳بقره درباره عرضه اعمال برنبی اکرم صلیالله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیهم السلام (یعنی در هر عصری بر امام و دراین زمان بر حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف)بحث نمودند و روایات فراوانی دراین زمینه هست که بر خی ادعای تواتر نمودند و حتی برخی از مفسرین اهل سنت نیز این نکته را تایید کرده اند
درصورت پذیرش این مطلب دو سوال باید پاسخ داده شود
❗️سوال اول
چرایی عرضه اعمال بر امام معصوم
1-طبق روایات در قیامت گروهی شهادت میدهند بر کارهایی که توسط بندگان انجام شده است. واز جمله آنها ائمه اطهار علیهم السلام هستند و شهادت دادن زمانی محقق میشود که شاهد از آنچه اتفاق افتاد آگاه باشد آنهم باید علم پیدا کند بوسیله دیدن و شنیدن در اصطلاح گفته میشود باید حسی باشد نه حدسی
روشن است وقتی ائمه اطهار علیهم السلام روز قیامت شهادت میدهند پس باید دیده و شنیده باشند
2-ائمه اطهار علیهم السلام خلیفه و جانشین خداوند هستند و وقتی مستخلف عنه(یعنی خداوند متعال)بر اعمال آگاه است پس جانشین او نیز بر اعمال بندگان آگاه خواهد بود
بنابراین ائمه علیهم السلام نیز آنچه در هستی روی میدهد آگاه هستند از جمله اعمال بندگان است که روایات فراوانی در این زمینه در کتب تفسیری و همینطور کتب روایی مثل اصول کافی وجود دارد
‼️سوال دوم
برخی اعمال بر غیر خداوند پنهان است و فقط خداوند متعال آگاه است آیا این اعمال را نیز اهل بیت علیهم السلام آگاه هستند؟
در برخی روایات به این نکته اشاره شده است که برخی از اعمال بر غیر خداوند پوشیده است حتی بر فرشتگان مانند آنچه در دعای کمیل آمده است «ماخفی عنهم »بنظر میرسد اعمال انسان به دودسته تقسیم میشود
الف _ اعمالی که راسخ میشود یعنی استمرار پیدا میکند و اثرش را بر جان آدمی میگذارد این اعمال توسط آنها که در قیامت باید شهادت بدهند دانسته میشود و به آن علم پیدا میکنند
ب _اعمالی که بر اثر غفلت و غلبه هوا صورت میگیرد و استمرار ندارد و فرد که انجام میدهد فوری متوجه میشود و نادم میشود چنین اعمالی فقط در علم الهی است وبر همه پوشیده خواهد بود «والله هو العالم »
نکته :
شاید اینکه گفته میشود هرشب استغفار کنید مخصوصا در نیمه شب آنهم از سر صدق ازین جهت باشد
https://eitaa.com/jorenab