eitaa logo
جرعه ناب
650 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
204 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
نه عمرِ خِضر بِمانَد، نه مُلکِ اسکندر نزاع بر سرِ دنیای دون مَکُن درویش @jorenab
🔶سوال آیا این درست است که کودک وقتی بدون جهت می خندد یا گریه میکند برای آن است امام را می بیند ویا از او جدا می شود؟ 🔹پاسخ 1⃣قدیمی‌ترین منبع حدیثی شیعه که این روایت در آن آمده است؛ «علل الشرائع» شیخ صدوق(م 381ق) است که سند آن‌را این‌گونه ذکر می‌کند: «أَخْبَرَنِی عَلِیُّ بْنُ حَاتِمٍ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِیلُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ قُدَامَةَ أَبُو السَّرِیِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ نَاصِحٍ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَرْمَنِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَبْدِ الْوَهَّابِ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ حَدِیدٍ الْمَدَائِنِیُّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ ع عَنِ الطِّفْلِ یَضْحَکُ مِنْ غَیْرِ عَجَبٍ وَ یَبْکِی مِنْ غَیْرِ أَلَمٍ فَقَالَ یَا مُفَضَّلُ مَا مِنْ طِفْلٍ إِلَّا وَ هُوَ یَرَى الْإِمَامَ وَ یُنَاجِیهِ فَبُکَاؤُهُ لِغَیْبَةِ الْإِمَامِ عَنْهُ وَ ضَحِکُهُ إِذَا أَقْبَلَ عَلَیْهِ حَتَّى إِذَا أُطْلِقَ لِسَانُهُ أُغْلِقَ ذَلِکَ الْبَابُ عَنْهُ وَ ضُرِبَ عَلَى قَلْبِهِ بِالنِّسْیَان».[1]‏ 2⃣مفضّل بن عمر گفت: از امام صادق(ع) پرسیدم: این‌که کودک بدون هیچ دلیلی خندیده و بدون هیچ درد و رنجی می‌گرید سببش چیست؟ آن‌حضرت فرمود: «اى مفضّل! هیچ طفلى نیست مگر آن‌که امام خود را دیده و با او مناجات می‌نماید، پس گریه‌اش به خاطر غایب شدن امام از او است و خنده‌اش زمانى است که امام به او رو می‌کند. و وقتى زبان طفل باز شد این باب بر رویش بسته شده و دیگر امام را ندیده و در دلش نسبت به آنچه قبلاً برایش اتّفاق افتاده فراموشى پیدا می‌شود». 3⃣این روایت از جهت سندی ضعیف است؛ زیرا «إسماعیل بن علی بن قدامة أبو السری‏»، «أحمد بن علی بن ناصح‏»، «جعفر بن محمد أرمنی»‏ و «حسن بن عبد الوهاب»، همگی مجهول هستند و در منابع رجالی نامی از آنها برده نشده است. علاوه بر آن، فردی در سند وجود دارد که حتی نامی از او نیز برده نشده است. 4⃣اما با فرض پذیرش این روایت؛ علامه مجلسی(ره) درباره محتوای آن می‌گوید: «ظاهر آن دور از باور نیست، و احتمال دارد که مقصود از دیدن امام(ع) و مناجاتش، توجه او و شفاعت و لطفش و دعایش براى کودک باشد؛ زیرا آنها در عوالم تصرفى دارند که عقل بدان نرسد».[2]   📘[1]. صدوق، محمد بن على، علل الشرائع، ج ‏2، ص 584، قم، کتاب فروشى داورى، چاپ اول، 1385ش. 📗[2]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ‏57، ص 381، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. 🆔@jorenab
کجارَوَم چکنم چاره ازکجا جویم؟ که گَشته‌ام زغم وجورِروزگارمَلول @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا دوستت دارم پس دوستم داشته باش مرا میان مردم عزیزم فرما ازشر شیاطین جنی و انسی حفظ فرما برمحمد وآل محمد درودفرست اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَحَبَّبُ إِلَیْكَ فَحَبِّبْنِی وَ فِی النَّاسِ فَعَزِّزْنِی وَ مِنْ شَرِّ شَیَاطِینِ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ فَسَلِّمْنِی یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ (بحارالانوار ج۸۳ص۱۲۸) @jorenab
خدای من مگر کسی غیرازمولا بنده اش را مورد لطف و رحمت قرار می دهد مَوْلايَ يَا مَوْلايَ أَ نْتَ الْمَوْلى وَأَ نَا الْعَبْدُ وَهَلْ يَرْحَمُ الْعَبْدَ إِلّا الْمَوْلى، ای کسی که وقتی همه از بنده ات روی گردان می شوند تو اورا مورد لطف و رحمتت قرار می دهی يَا مَنْ يَرْحَمُ مَنْ لَايَرْحَمُهُ الْعِبادُ مرا ببخش چه بهانه ای برای بخشش بالاتر که من بنده توام الهی انا عبدک فاغفرلی @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
🌺خجسته‌میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها سرور بانوان جهان، عطای خداوند سبحان، کوثر قرآن، همتای امیر مومنان و الگوی بی بدیل تمام جهانیان بر همه مبارک باد.🌺 @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهادت سردار سر افراز اسلام سرباز قاسم سلیمانی تسلیت باد @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
از منظر قرآن کریم کسانی که در راه خداوند متعال به شهادت می رسند در حقیقت نه تنها مرده نیستند بلکه حتی ناکام هم نخواهند بود وقتی در جنگ صدر اسلام برخی از مجاهدان در راه خدا به شهادت می رسیدند عده ای زبان به اعتراض می گشودند که چرا این افراد رفته خودرا نابود ساختند قرآن کریم می فرماید : الف – خیال نکنید اینان که در راه کشته شدند مرده اند بلکه زنده اند ونزد پروردگارشان روزی می خورند « وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُون‏ »(آل عمران:169) ب- بخاطر نعمتهایی که خداوند متعال از فضل خویش به آنها بخشیده است خوشحال هستند « َ فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه‏ » ج- به کسانی که هنوز به آنها ملحق نشدند بشارت میدهند که خداوند به آنان الطاف فراوانی عنایت خواهد کرد پس نه ترسی دارند ونه اندوهی خواهند داشت « ِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏ »(آل عمران :170) د-نعمت وفضل الهی را می بینند شادمانند ومی بینند که خداوند پاداش مومنان را ضایع نمی کند « َ يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِين‏ »(آل عمران :171) پس شهادت نه نابودی است ونه ناکامی و رسیدن به مقامی است که حتی اهل بیت عصمت وطهارت آنرا از خداوند متعال خواستارند لذا حضرت علی علیه السلام می فرماید از خداوند مقام شهدا را خواستاریم « نَسْأَلُ اللَّهَ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ، »(خطبه 23) @jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
✅ عبدالله بن حسن نقل می‌کند که گفت: حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام به من فرمود: چرا فاطمه سلام الله علیها را فاطمه گفتند: گفتم: برای اینکه با نام‌های دیگران فرق داشته باشد. فرمود: کلمه‌ی فاطمه هم از نام‌ها محسوب می‌شد، ولی علّت اینکه زهرای اطهر سلام الله علیها فاطمه نامیده شد این بود که چون خدای حکیم وضع هر چیزی را قبل از اینکه به وجود بیاید، می‌داند و می‌دانست که وقتی پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم با قبائلی ازدواج نماید آنان به امر خلافت طمع خواهند کرد، لذا موقعی که فاطمه سلام الله علیها متولّد شد خدای سبحان او را فاطمه نامید و امر خلافت و امامت را برای فرزندان وی قرار داد و بدین وسیله دست آن افرادی را که خواهان امر خلافت بودند قطع نمود. بدین جهت بود که حضرت فاطمه سلام الله علیها، فاطمه نامیده شد، زیرا طمع آنان را قطع کرد. 🔶مرحوم علامه‌ی مجلسی رحمة الله علیه می‌فرماید: (از این سؤال و جواب که در روایت آمده معلوم می‌شود که) شاید راوی گمان کرده که نام «فاطمه» از نام‌هاییست که قبل از حضرت زهرا سلام الله علیها برای دختران دیگر گذاشته نمی‌شده، امّا حضرت فرمودند: دختران دیگری هم قبل از آن حضرت به این نام، نامگذاری شده‌اند ولی خداوند این فضائل و قدرت‌ها را فقط در اختیار این بانوی معظّمه قرار داده‌ست. 🔹عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ حَسَنٍ قَالَ: قَالَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ قُلْتُ فَرْقاً بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْأَسْمَاءِ قَالَ إِنَّ ذَلِکَ لَمِنَ الْأَسْمَاءِ وَ لَکِنَّ الِاسْمَ الَّذِی سُمِّیَتْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلِمَ مَا کَانَ قَبْلَ کَوْنِهِ فَعَلِمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَتَزَوَّجُ فِی الْأَحْیَاءِ وَ أَنَّهُمْ یَطْمَعُونَ فِی وِرَاثَةِ هَذَا الْأَمْرِ مِنْ قِبَلِهِ فَلَمَّا وُلِدَتْ فَاطِمَةُ سَمَّاهَا اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَاطِمَةَ لِمَا أَخْرَجَ مِنْهَا وَ جَعَلَ فِی وُلْدِهَا فَفَطَمَهُمْ عَمَّا طَمِعُوا فَبِهَذَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فَطَمَتْ طَمَعَهُمْ وَ مَعْنَی فَطَمَتْ قَطَعَتْ. 📗(بحارالانوار ج ۴۳ص۱۳) 🆔@jorenab
هم نشين خوب، از تنهايى بهتر است تنهايى از هم نشين بد بهتر است   اَلجَليسُ الصّالِحُ خَيرٌ مِنَ الوَحدَةِ، وَالوَحدَةُ خَيرٌ مِن جَليسِ السّوءِ                                                                    📗(امالى طوسى، ج1، ص535، ح1162) تا تــوانـــي مي گريز از يار بد يــار بــد بـدتر بود از مار بد  مار بد تنها تـو را بر جان زنـــد يار بد بر جان و بر ايمان زند @jorenab