هدایت شده از پنجره🇮🇷
غیبت مقابله با مقصد همه شرائع
« يكى از مقاصد بزرگ شرايع و انبياء عظام، سلام اللّه عليهم، كه علاوه بر آنكه خود مقصود مستقل است، وسيلۀ پيشرفت مقاصد بزرگ و دخيل تام در تشكيل مدينۀ فاضله مىباشد، توحيد كلمه و توحيد عقيده است، و اجتماع در مهامّ امور و جلوگيرى از تعديات ظالمانۀ ارباب تعدى است، كه مستلزم فساد بنى الانسان و خراب مدينۀ فاضله است. و اين مقصد بزرگ، كه مصلح اجتماعى و فردى است، انجام نگيرد مگر در سايۀ وحدت نفوس و اتحاد همم و الفت و اخوّت و صداقت قلبى و صفاى باطنى و ظاهرى، و افراد جامعه به طورى شوند كه نوع بنى آدم تشكيل يك شخص دهند، و جمعيت به منزلۀ يك شخص باشد و افراد به منزلۀ اعضا و اجزاء آن باشد، و تمام كوششها و سعىها حول يك مقصد بزرگ الهى و يك مهم عظيم عقلى، كه صلاح جمعيت و فرد است، چرخ زند....
و معلوم است آنچه موجب ازدياد اين معانى شود، محبوب و مرغوب است، و آنچه اين عقد مواصلت و اخوّت را بگسلد و تفرقه در بين جمعيت اندازد، مبغوض صاحب شرع و مخالف مقاصد بزرگ اوست. و پر واضح است كه اين كبيرۀ موبقه اگر رايج شود در بين جمعيتى، موجب كينه و حسد و بغض و عداوت شده و ريشۀ فساد در جمعيت بدواند، درخت نفاق و دورويى در آنها ايجاد كند و برومند نمايد، و وحدت و اتحاد جامعه را گسسته كند، و پايۀ ديانت را سست كند. و از اين جهت بر فساد و قبح آن افزوده گردد.»
امام خمینی ، چهل حدیث ص 309 و 310 چاپ ۲۴
@MohammadGelayeri
ابن ابی الحدید نقل کرده از حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام که فرمود وقتی سؤ ال کردم از حضرت رسول صلی الله علیه و آله که دعا کند برای من به مغفرت
فرمود دعا خواهم کرد
پس برخاست و نماز گذاشت و دست به دعا برداشت گوش دادم به دعای آن حضرت شنیدم میگوید
«اَللّهُمَّ بِحَقِّ عَلِی عِنْدَکَ اِغْفِرْ لِعَلِی»
یعنی خدایا به حقّ علیّ نزد تو بیامرز علیّ را
من گفتم یا رسول اللَّه این چه دعائی بود که کردی?
فرمود آیا کسی گرامی تر از تو هست نزد خدا که من او را شفیع خود کنم نزد او
(مفاتیح الجنان ادعیه منتخبه از کافی)
(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج۲۰ص۳۱۶)
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
ای ولی عصر و امام زمان
ای سبب خلقت کون و مکان
ای به ولای تو، تولّای ما
مهر تو آیینۀ دلهای ما
تا تو ز ما روی نهان کردهای
خون به دل پیر و جوان کردهای
خیز و ببین ای شه دنیا و دین
کفر گرفته همه روی زمین
عالم ما عالم دیگر شده
آینۀ دهر مکدّر شده
خیز و بکش تیغ دو سَر از نیام
ای شه منصور پی انتقام
خیز و جهان پاک ز ناپاک کن
روی زمین پاک ز خاشاک کن
ای به تو امید همه خاکیان
بلکه امید همه افلاکیان
شمس و فلک شمسۀ ایوان توست
جنّ و ملک بندۀ دربان توست
مطلع وَالشّمس بود روی تو
مظهر وَالّلیل دو گیسوی تو
دیدۀ خلقی همه در انتظار
کز پس این پرده شوی آشکار
مُحتَجب از خلق جهان تا به کی؟
در پس این پرده نهان تا به کی؟
ما که نداریم به غیر از تو کس
ای شه خوبان تو به فریاد رس
#جوهری
@jorenab
#تلنگر
با یک سو تفاهم و به چیزی که علم نداریم و فقط شنیدیم با آبروی کسی بازی نکنیم
ممکن است. معلوم شود اشتباه بوده است با عذرخواهی که کار درست نمی شود چون آبروی انسانی برده شد
وقتی درون جوی آب ماهی هست و آب را ببندید ماهی ها میمیرند بعد بخواهید آب را باز کنید چه سودی به حال ماهی مرده دارد
گفتمش آب رفته باز آید
ماهی مرده را چه سودکند
@jorenab
یک داستان قدیمی هست که
روزی شخصی در بیابانی در حال حرکت بود
باد و آفتاب بهم گفتند بیایید مسابقه بدهیم چه کسی می تواند لباس رهگذر را از تنش بیرون بیاورد
باد ابتدا شروع کرد به وزیدن, هرچه وزش باد بیشتر شد مرد لباس را محکمتر می گرفت و سعی می کرد لباسش به تن خودش بچسباند تا باد آنرا نَبَرد
وقتی باد نتوانست کاری بکند خورشید شروع کرد به تابیدن هرچه گرمای خورشید بیشتر می شد مرد لباس خود را در می آورد تا خنک بماند
خورشید گفت من پیروز شدم چون درونش را گرم کردم کاری کردم خودش لباسش را از تنش بیرون بیاورد
ای عزیز این مثال را آوردم تا بدانی اگر شیطان بخواهد کسی را منحرف وگمراه کند سعی می کند تا آنرا برای او زیبا جلوه دهد و میل و رغبت درونی اورا بر می انگیزد و اینگونه انسان فریب شیطان را می خورد و خودش به سوی گمراهی قدم بر می دارد لذا قرآن کریم از قول شیطان نقل می کند آنچه روی زمین است را برای آنها زیبا جلوه می دهد تا آنها را گمراه سازد
لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ
(حجرات:۳۹)
جالب این جاست که وقتی درقیامت حقیقت آشکار می شود و آنها که فریب شیطان را خورده اند شیطان را سرزنش می کنند.
شیطان میگوید مرا سرزنش نکنید بلکه خودتان را سرزنش کنید
فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ
(ابراهیم :۲۲)
@jorenab
هدایت شده از یاامیرالمومنین روحی فداک
حضرت علی علیه السلام:
حسود، هميشه بيمار (و رنجور)است، گرچه جسمش سالم باشد
الحَسودُ دائِمُ السُّقمِ وإن كانَ صَحيحَ الجِسمِ
(غرر الحكم : ح ۱۹۶۳)
@jorenab
مرحوم شیخ صدوق در کتاب فقیه می نویسد روایت شده است که اگر فراموش کردی اول غذا بسم الله بگویی
پس بگو
بسمالله علی اوله و آخره
در پاورقی کتاب آمده است مضمون این خبر در روایتی است که مرحوم کلینی نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمود هر غذایی می خوری بسمالله بگو
راوی می گوید اگر فرمواش کردم چه کنم؟
حضرت فرمود
(هروقت یادت آمد ) بگو
بسم الله علی اوله و آخره
روی أن من نسي أن يسمي على كل لون فليقل: « بسم اللّه على أوله وآخره » [۱] .
----------
[۱]: مضمون مأخوذ مما روى الكليني في الصحيح عن داود بن فرقد قال: « قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام: كيف أسمى على الطعام؟ قال: فقال: إذا اختلفت الآنية فسم على كل اناء، قلت: فان نسيت أن أسمى؟ قال: تقول: « بسم اللّه على أوله وآخره »
(من لا یحضره الفقیه ج۳ص۳۵۶)
@jorenab