eitaa logo
جرعه ناب
655 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
210 ویدیو
25 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام #جرعه_ناب توسط ادمین اداره می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
1- هدف مأمون از پیشنهاد ولایتعهدی به امام (ع) مرحوم صدوق در عیون اخبار الرضا جلد دوم صفحه 167 تا 168 روایتی را ذکر می‌کند که در آن به‌خوبی اهداف مأمون از این پیشنهاد مشخص می‌شود. آنچه مأمون بدان اشاره می‌کند بدین شرح است. الف- این مرد کارهای خود را از ما پنهان کرده و مردم را به امامت خود می‌خواند ما او را بدین‌جهت ولیعهد قراردادیم که مردم را به خدمت ما و سلطنت ما بخواند. ب- فریفتگانش بدانند او آن چنانکه ادعا می‌کند نیست خلافت شایسته ماست. ج- اگر او را به حال خود واگذاریم در ما شکافی به وجود آورد که نتوانیم او را پرکنیم. د- با ولایت‌عهدی خود را در پرتگاه قرار داده‌ایم نباید در کار وی سهل‌انگاری کنیم. ه- پیش مردم او را به صورتی درآوریم که ازنظر آن‌ها شایستگی خلافت را نداشته باشد. 2- چگونگی پذیرش امام رضا علیه اسلام ولایت‌عهدی امام (ع) با توجه به شرایطی که مأمون داشت و اینکه او هرگز قصد خیری ندارد از پذیرش ولایتعهدی امتناع می‌کرد لذا حضرت فرمود من هرگز این مسئولیت را با میل و رغبت قبول نکردم. مأمون به حضرت عرض کرد ای فرزند رسول خدا این مسئولیت را باید بپذیری امام فرمود من هرگز این کار را با میل و رغبت انجام نمی‌دهم. «فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ يَا ابْنَ رَسُولِ الله لَا بُدَّ لَكَ مِنْ قَبُولِ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ لَسْتُ أَفْعَلُ ذَلِكَ طَائِعاً أَبَدا».([1]) از هروی نقل‌شده که گفت به خدا قسم امام رضا علیه اسلام مسئولیت ولایت‌عهدی را با میل و رغبت قبول نکرد حضرت با اکراه به‌سوی کوفه برده شد سپس تحت‌الحفظ به‌سوی بصره و فارس و مرو حرکت داده شد. «الْوَرَّاقُ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ وَ الله مَا دَخَلَ الرِّضَا ع فِي هَذَا الْأَمْرِ طَائِعاً وَ قَدْ حُمِلَ إِلَى الْكُوفَةِ مُكْرَهاً ثُمَّ أُشْخِصَ مِنْهَا عَلَى طَرِيقِ الْبَصْرَةِ وَ فَارِسَ إِلَى مَرْو».([2]) 3- شرط پذیرش امام رضا (علیه­اسلام) برای پذیرش ولایت‌عهدی وقتی حضرت ناچار به پذیرش ولایت‌عهدی شد فرمود به شرطی می‌پذیرم که هیچ کار دولتی را انجام ندهم لذا فرمود به شرطی قبول می‌کنم که: الف- کسی را به سرپرستی جایی نگمارم. ب- کسی را عزل نکنم. ج- قانونی را نقض ننمایم. د- و من از دور به شما مشاوره می‌دهم.   «َوَ أَنَا أَقْبَلُ ذَلِكَ عَلَى أَنِّي لَا أُوَلِّي أَحَداً وَ لَا أَعْزِلُ أَحَداً وَ لَا أَنْقُضُ رَسْماً وَ لَا سُنَّةً وَ أَكُونُ فِي الْأَمْرِ مِنْ بَعِيدٍ مُشِيراً»([3]). 4- عملکرد مأمون بعد از پذیرش ولایت‌عهدی توسط امام (ع) مأمون به مناسبت انتخاب امام رضا (ع) به‌عنوان وليعهد دستورهاى مهمى صادر كرد كه عبارت‌اند از: الف- ترک لباس سیاه که لباس عباسیان بود و پوشیدن لباس سبز. ب- اعطای کامل حقوق سربازان. ج- ضرب درهم و دینار به نام امام رضا (ع). 5- عملکرد امام (ع) در مدت ولایت‌عهدی الف- پیشنهاد ولایت‌عهدی به امام نشانه اعتراف عملی به‌حق امام علیه اسلام بود لذا مأمون خطاب به امام گفت من می‌بینم که شما از من به خلافت سزاوارتری لذا می‌خواهم خود را عزل و خلافت را به شما بدهم. امام فرمود اگر این خلافت حق توست پس نباید چیزی که خداوند به تو عطا کرد را نپذیری و اگر حق تو نیست نمی‌توانی حق دیگری را به کس دیگری بدهی.([4]) ب- پذیرش ولایت‌عهدی این امکان را به امام (ع) داد تا بدون تقیه مباحث اعتقادی شیعه را بیان کند لذا جلسات و مناظراتی که حتی با حضور مأمون و سرشناسان علمی مذاهب دیگر صورت می‌گرفت و حضرت با دقت علمی جواب آن‌ها را می‌داد باعث شد که تفکر شیعی در سرتاسر ممالک اسلامی رونق یابد و مردم با تفکرات شیعی آشنا شوند لذا مأمون ناخواسته تریبون را در اختیار امام (ع) قرارداد و حضرت نیز به‌خوبی از آن بهر ه برد ج- حضرت در بحث‌ها و مناظره‌ها به‌خوبی بر حقانیت شیعه تأکید می‌کرد اینکه تنها امامان معصوم شایسته این مقام هستند [1] -عیون اخبار الرضا ج1 ص 140(بحارالانوار ج49 ص129) [2] -عیون اخبار الرضا ج1 ص 141(بحار الانوار ج49ص140) [3] -همان [4] -بحار الانوار ج49 ص ۳۸ https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قَالَ الرِّضَا علیه السلام: مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلَی مَا یُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُکْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً (بحار الانوار ج۹۱ص۴۷) امام‌ رضا علیه السلام : هرکس  نمی تواند کارى که به سبب آن گناهانش زدوده شود انجام دهد بر محمّد و خاندان او بسیار صلوات فرستد؛ زیرا صلوات گناهان را نابود مى کند https://eitaa.com/jorenab
عَنْ سَعْدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا علیه السلام قَالَ قَالَ یَا سَعْدُ عِنْدَکُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَی قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ (بحار الانوار ج۴۸ص۳۱۶) حضرت رضا علیه السلام فرمود: اى سعد، از ما نزد شما قبرى هست، گفتم فدایت شوم قبر فاطمه، دختر امام موسى علیه السّلام را مى فرمایى؟ فرمود آرى هرکه او را زیارت کند، درحالیکه عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سؤال ارسال رسل و انزال کتب برا ی هدایت انسانها بود ، پس چرا پایان یافت ؟ آیا معنایش این است که دیگر نیازی به هدایت نیست ؟ جواب ۱-اسلام دین همه پیامبران است «ان الدین عند الله الاسلام»(آل عمران 19) ، حضرت آدم علیه السلام : من الآن توبه کردم و از مسلمین هستم ، «انی تبت الآن و انا من المسلمین » ( احقاف 115) ، حواریون گفتند ما یاران خداییم ، ایمان به خدا آوردیم و شاهد باش که مسلمان هستیم ، «قال الحواریون نحن انصار الله ، آمنا بالله و اشهد بأنّا مسلمون» ( آل عمران 57) و هیچ اختلافی بینشان نبوده است ، «رسول به آنچه بر او از جانب پروردگارش نازل شد ایمان آورد و همه مومنون به خدا و فرشتگان او و پیامبران او ایمان آوردند و می گویند بین هیچیک از پیامبرانش فرق نمی گذاریم » ، «آمن الرسول بما أنزل الیه من ربّه ، و المؤمنون کل آمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله لانفرق بین احد من رسله» ( بقره 285) ، «این امت شما است که امتی واحده است» ، «هذه امّتکم امّة واحدة» ( مائده 48 ) ، ۲- گر چه در اصول اختلاف نداشتند لکن شریعتها و روشها متفاوت بود «لکل جعلنا منکم شرعة و منهاجا» ( مائده 48 ) ، چون بشر در طول تاریخ مراحل رشد خود را طی می کرد ، علاوه بر این که برخی با بغی و ظلم منحرف شدند «کان الناس امّة واحدة فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه ، و ما اختلف فی الا الذین اوتوه من بعد ما جائتهم البینات بغیا بینهم فهدی الله الذین آمنوا لما اختلفوا فیه من الحق باذنه» ( بقره 213) ۳-لکن انسان در دوره پیامبر به کمال رسیده است و می تواند انسانیت خود را به فعلیت برساند و می تواند شریعت کامل تر را تحمل کند و قرآن هم به عنوان مصدر تشریع دور از دسترس تحریف تحریف گران است پس مسأله ی تحریف به گونه ی که نتوان با قر آن مردم را اصلاح کرد منتفی است ، ۴-علاوه بر آن که امامان معصوم عهده دار وظیفه تفسیر دین و اجرای آن هستند و در زمان غیبت امام عصر عج راهکاری در کنار منابع در اختیار فقها قرار دارد به نام اجتهاد که این مسؤولیت به انجام برسد . ۵-پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : «مَثَل من در بین انبیاء همانند مردی که خانه ی ساخت و آن را محکم و زیبا سازی کرد جز جای یک خشت که هر کس وارد خانه شود و ببیند می گوید چقدر خانه زیبا است جز جای آن خشت ، فرمود من جای آن خشت هستم که پیامبران با من ختم می شوند. » ، « إنّما مثلي في الأنبياء كمثل رجل بنى دارا فأكملها و حسّنها إلّا موضع لبنة، فكان من دخل فيها فنظر إليها قال: ما أحسنها إلّا موضع هذه اللبنة، قال «ص»: فأنا موضع اللبنة، ختم بي الأنبياء.» ( المیزان ج 16 ص 347 ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳-وَ لَا عَقلَ كَالتّدبِيرِ هیچ عقلی مثل دور اندیشی نیست مراد از عقل در اینجا عقل عملی است یعنی عقلی که چگونگی انجام کارهارا به ما نشان میدهد وروشن است دراین صورت کاری بدون درایت انجام نمی پذیرد ووقتی کاری با درایت و اندیشه انجام شودبه عواقب کار نیز توجه میکندپس هیج دوراندیشی مثل عقل نخواهد بود. َ ۴-لَا كَرَمَ كَالتّقوَي هیج جوانمردی و بزرگواری چون تقوی نیست از آنجا که تقوی یعنی اعراض از دنیا وجوانمرد کسی است که به امور حقیر و ضعیف توجه نمیکندپس انسان متقی درحقیقت با عدم توجه به دنیا به خاطر حقارت آن بزرگواری خودرا به نمایش میگذارد. https://eitaa.com/jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
۲۰مهر روز بزرگداشت حافظ https://eitaa.com/jorenab
۵-وَ لَا قَرِينَ كَحُسنِ الخُلُقِ هیج همنشینی چون خوش اخلاقی نیست زیرا انسان خوش اخلاق هرکجا باشد براحتی با دیگران ارتباط برقرار میکند ممکن است ازین جهت باشد که انسان خوش خوی چون نسبت به دیگران نگاه مثبت دارد و سعی میکند درون خودرا پالایش کند تا دچار کید وکینه نشود همین امر موجب می شود تا ارامش داشته باشد و داشتن همنشین نیز برای این است که به آرامش برسد. ۶-وَ لَا مِيرَاثَ كَالأَدَبِ هیج میراثی مانند ادب نیست ادب یعنی آراسته شدن به خوبی ها و فضائل اخلاقی ودور شدن از بدی ها و رذائل اخلاقی از طرف دیگر ارث برای آن است که نسل دارای پشتوانه ای باشد برای زندگی که در پیش دارد وقتی انسان اراسته به فضائل اخلاقی باشد بخاطر روی آوردن مردم به او دارای پشتوانه محکم و قوی خواهد بود. https://eitaa.com/jorenab