#دلیل_بر_انتصابی_بودن_امام
سوال چرا امام باید از طرف خداوند منصوب شود ؟
زیرا امام کسی است که علاوه بر اینکه حکومت و تبیین وتفسیر احکام را برعهده دارد کسی است که جانشین خداوند متعال است و واسطه فیض الهی بر کل عالم هستی است
همانطور که در زیارت جامعه کبیره آمده است
...و بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وِ بِكُمْ يُمْسِكُ السُّمآءَ اَنْ تَقَعَ عَلَي الاَرْضِ اِلّا بِاِذْنِهِ و....
آسمان به برکت شما است که نعمتش را می فرستد
اینکه
آسمان برکتش را به واسطه شما نازل می کند همین نشان دهنده این است که امام کسی نیست که مردم بتوانند او را انتخاب کنند بلکه امام را باید خداوند انتخاب کند زیرا امام باید یک انسان قوی و بزرگ (از لحاظ روحی و...) باشد باید که جنبه علمی امام رشد کرده و به ظرفیت بالایی رسیده باشد تا جانشینی خداوند را برعهده بگیرد.
پس باید امام فردی با ویژگی های ذکر شده باشد که تشخیص آن هم فقط در حیطه علم خداوند است و ما از تشخیص آن عاجزیم
در زیارت امام حسین علیه السلام میخوانیم که :
۱-وَ بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ ....به برکت شما است که خداوند گشایش می کند.
۲-وَ بِكُمْ يَخْتِمُ اللَّهُ ....و به برکت شما است که خداوند ختم می کند.
۳-وَ بِكُمْ يَمْحُو مَا يَشَاءُ....و اگر چیزی را خداوند بخواهد محو کند به برکت شما است
۴-وَ (بِكُمْ) يُثْبِتُ ....واگر بخواهد چیزی را ثبت کند به برکت شما است
۵-وَ بِكُمْ يَفُكُّ الذُّلَّ مِنْ رِقَابِنَا...اگر قرار است ذلت از ما برداشته شود به برکت شما است
۶-وَ بِكُمْ يُدْرِكُ اللَّهُ تِرَةَ كُلِّ مُؤْمِنٍ يُطْلَبُبِهَا...وبه برکت شما است که خداوند آن چیزی را که مومن طلب می کند را ادا میکند (کلمه تِرَه به معنای عفو و بخشش است یعنی صفح و بخشش الهی برای مومن به برکت شماست)
۷-وَ بِكُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا.... و به برکت شما است که زمین درختانش را می رویاند
۸-'وَ بِكُمْ تُخْرِجُ الْأَرْضُ ثِمَارَهَا....اگر روزی وثمره ای وجود دارد به برکت شما است
۹--وَ بِكُمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا وَ رِزْقَهَا..قطرات باران به برکت شما است
۱۰-وَ بِكُمْ يَكْشِفُ اللَّهُ الْكَرْب.....اگر قرار است گشایشی به وجود آید به برکت شما است.
َ ۱۱-وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ اللَّهُ الْغَيْثَ...خداوند باران را به برکت شما نازل می کند
۱۲-وَ بِكُمْ تُسَبِّحُ الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ....به سبب شما است تسبیح گوی زمینی که، بدنهای شما را حمل می کند
و نکته کلیدی اینجاست :
يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ
هرآنچه هست تسبیح گوی خدا است
ما سمیعم و بصیریم و هشیم
با شما نامحرمان ما ناخوشیم
وَ بِكُمْ تُسَبِّحُ الْأَرْضُ الَّتِي تَحْمِلُ أَبْدَانَكُمْ.... وبه سبب شما تسبیح می گوید زمینی که حمل می کند بدنهای شما را
(بله : تسبیح زمین به برکت شمااست )
وَ تَسْتَقِرُّ جِبَالُهَا عَنْ (عَلَى) مَرَاسِيهَا.... کوهها اگر وجود دارد به برکت شما است
إِرَادَةُ الرَّبِّ فِي مَقَادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ..
الله اکبر وچه زیباست
اراده پروردگار در تقدیر امورها (تهبط الیکم)بسوی شما نازل می شود
وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ....واز آنجا است که به کل هستی می رسد
وَ الصَّادِرُ عَمَّا فُصِّلَ مِنْ أَحْكَامِ الْعِبَادِ
در نتیجه :
۱-تسبیح هستی به برکت اهل بیت علیهم السلام است
۲-تقدیر امور به برکت اهل بیت علیهم السلام است
۳-ویژگیهای که خداوند بتواند امور کل هستی را در اختیار آنها قرار دهد
پس باید انتصابی باشد دلیلی برای اختیاری بودن وجود ندارد
زیرا خداوند میخواهد کل هستی را در اختیار آنها قرار دهد
امام باید کسی باشدکه هم این ظرفیت را داشته باشد و هم ثابت قدم باشد
ما با یک نگاه اجمالی به جامعه بشری و تاریخ می بینیم که بودند افرادی را که خوب و قابل اعتماد بودند ولی زمانی که به مقام و شهرت و... رسیدند تغییر کردند.فردی خطا کرد و امام علی علیه السلام فرمودند: من حتی فکرش را هم نمی کردم که شما اینکار را انجام دهید.
امام علیه السلام با آن عظمت و علمی که دارد می فرماید من حتی در ذهن وخیالم هم نمی گنجید که شما اینکار را انجام دهید.
امام علی علیه السلام در نامه ۶۲ می فرماید:
《فَوَاللَّهِ مَا كَانَ يُلْقَى فِي رُوعِي وَ لَا يَخْطُرُ بِبَالِي أَنَّ الْعَرَبَ تُزْعِجُ هَذَا الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِهِ (صلی الله علیه وآله) عَنْ أَهْلِ بَيْتِهِ،
به خدا سوگند، هرگز در خاطرم نمى گذشت كه عرب پس از رحلت محمد (صلى الله عليه و آله) خلافت را از اهل بيت او به ديگرى واگذارد،.》
در نتیجه علت انتصابی بودن امام این است امام کسی است که یک جایگاه ویژه ای دارد و امور با واسطه او تدبیر می شود و هستی با واسطه او جریان می یابد
https://eitaa.com/jorenab
روز سهشنبه به نام حضرت زین العابدین و امام باقر و امام صادق(علیهمالسلام) است. زیارت میکنیم ایشان را:
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْىِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَئِمَّةَ الْهُدَىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَعْلامَ التُّقىٰ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلادَ رَسُولِ اللّٰهِ، أَنَا عَارِفٌ بِحَقِّكُمْ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ، مُعادٍ لِأَعْدائِكُمْ، مُوَالٍ لِأَوْلِيَائِكُمْ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَتَوالىٰ آخِرَهُمْ كَمَا تَوالَيْتُ أَوَّلَهُمْ، وَأَبْرَأُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ، وَأَكْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللَّاتِ وَالْعُزَّىٰ . صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ يَا مَوالِىَّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ . السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَسُلالَةَ الْوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَادِقاً مُصَدَّقاً فِى الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ، يَا مَوالِىَّ هٰذَا يَوْمُكُمْ وَهُوَ يَوْمُ الثُّلَثَاءِ، وَأَنَا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِمَنْزِلَةِ اللّٰهِ عِنْدَكُمْ وَآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
https://eitaa.com/jorenab
خـدایـا!
تو را سپاس، چه بسيار عيوبی
كه بر من پوشاندی، و مرا رسوا نكردی،
و چه بسيار گناهی كه مستور داشتی،
و به آنم مشهور نساختی..!
يَا إِلَهِي
فَلَكَ الْحَمْدُ فَكَمْ مِنْ عَائِبَةٍ
سَتَرْتَهَا عَلَيّ فَلَمْ تَفْضَحْنِي وَ كَمْ مِنْ
ذَنْبٍ غَطّيْتَهُ عَلَيّ فَلَمْ تَشْهَرْنِی
#صحیفه_سجادیه_دعای_شانزدهم
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
19.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
آمریکاییها در تبلیغاتشان، تسخیر لانه جاسوسی را سرآغاز چالش میان ملت ایران و آمریکا معرفی میکنند؛ دروغ میگویند
رهبر انقلاب:
🔹من یک وقتی به آموزش و پرورش گفتم که مضامین اسناد لانه جاسوسی را در کتابهای درسی بیاورید، نکردند متأسفانه، نکردند. اینها نشان میدهد که آمریکاییها در این مدتی که در ایران حضور داشتند یعنی از سال حدود مثلاً ۲۹-۲۸ و اینها چه کارهایی در ایران کردند، چه توطئههایی، چه خیانتهایی انجام دادند.
🔹خب یک نکتهای اینجا وجود دارد در این مسئله تهاجم به سفارت آمریکا که درواقع گفتند لانه جاسوسی -که همینجور هم بود-، اینکه آمریکاییها در اظهاراتشان، در تبلیغاتشان، در مصاحبههایشان، در مصاحبهای که با خود من کردند در سفر به نیویورک زمان ریاست جمهوری این حادثه را سرآغاز چالش میان ملت ایران و آمریکا معرفی میکنند.
🔹میگویند علت اینکه آمریکاییها در مقابل ملت ایران ایستادند حرکتی بود که شما در سفارت انجام دادید. یعنی حمله کردید به سفارت ما و بین ما و شما اختلاف بوجود آمد، دعوا شد و دشمنی شد. دروغ میگویند مسئله این نیست. آغاز چالش بین ملت ایران و آمریکا ۲۸ مرداد سال ۳۲ است.
🔹در ۲۸ مرداد یک حکومت ملّی سر کار بود، حکومت مصدّق یک حکومت ملّی بود. مشکلش هم با غربیها فقط مسئلهی نفت بود. نه حجتالاسلام بود، نه داعیه اسلامخواهی داشت، فقط مسئله نفت بود. نفت دست انگلیسها بود. او گفت نفت دست خودمان باشد، فقط جرمش فقط این بود. آمریکاییها نشستند علیه مصدّق توطئه کردند و کودتا ایجاد کردند؛ یک کودتای عجیب و غریبی. با اینکه مصدّق با آمریکاییها خوشبین بود، نسبت به آنها اعتماد داشت، حتّی علاقه داشت، فکر میکرد دولت آمریکا در مقابل انگلیسها از او حمایت خواهند کرد. ولی اینها از پشت خنجر زدند. مصدّق و اطرافیانش و همه را دستگیر کردند. بعضی را بعدها اعدام کردند، بعضی را هم سالهای متمادی زندان کردند.
🔹اختلاف ملّت ایران با آمریکا از روز بیست و هشت مرداد است. چرا شما علیه یک دولت ملّی که با انتخاب مردم سرِ کار آمده بود کودتا کردید و سرنگونش کردید؟ نفت را که از چنگ انگلیسها درآورده بود، دادید به یک کنسرسیومی، که در آن انگلیس بود، آمریکا بود، چند دولت دیگر بودند.
🔹این دعوای ما با آمریکاییها شروعش از آن روز است. حالا سیاستمداران آمریکا با کمال ریاکاری و بیشرمی میگویند ما طرفدار ملّت ایرانیم!
@TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری صداوسیما
💢پای آن حرف ایستادهایم
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: ما هرگز شهادت شهید سلیمانی را فراموش نخواهیم کرد. این را بدانند. حرفی زدیم در این مورد، پای آن حرف ایستادهایم. در وقت خودش، سر جای خودش انشاءاللّه انجام خواهد گرفت.
www.iribnews.ir
@iribnews
#اسحاق_کندی_و_تناقض_قرآن
ابن شهر اشوب» مى نویسد: «اسحاق کِنْدى» که از فلاسفه ، اسلام و عرب به شمار مى رفت و در عراق اقامت داشت کتابى تالیف نمود به نام «تناقضهاى قرآن» او مدتهاى زیادى در منزل نشسته و گوشه نشینى اختیار کرده و خود را به نگارش آن کتاب مشغول ساخته بود.
روزى یکى از شاگردان او به محضر امام حسن عسکرى(علیه السلام) شرفیاب شد. هنگامى که چشم حضرت به او افتاد، فرمود
آیا در میان شما مرد رشیدی وجود ندارد که گفته هاى استادتان «کندى» را پاسخ گوید؟
شاگرد عرض کرد: ما همگى از شاگردان او هستیم و نمى توانیم به اشتباه استاد اعتراض کنیم.
امام فرمود: اگر مطالبى به شما تلقین و تفهیم شود مى توانید آن را براى استاد نقل کنید؟
شاگرد گفت: آرى،
امام فرموداز اینجا که برگشتى به حضور استاد برو و با او به گرمى و محبت رفتار نما و سعى کن با او انس و الفت پیدا کنى. هنگامى که کاملاً انس و آشنایى به عمل آمد، به او بگو: مسئله اى براى من پیش آمده است که غیر از شما کسى شایستگى پاسخ آن را ندارد و آن مسئله این است که: آیا ممکن است گوینده قرآن از گفته های خویش معنائی غیر از آنچه شما حدس مى زنید اراده کرده باشد؟
او در پاسخ خواهد گفت: بله، ممکن است چنین منظورى داشته باشد. در این هنگام بگو شما چه مى دانیدشایدگوینده قرآن معانى دیگرى غیر از آنچه شما حدس مى زنید، اراده کرده باشد و شما الفاظ او را در غیر معناى خود به کار برده اید؟ امام در اینجا اضافه کرد: او آدم باهوشى است، طرح این نکته کافى است که او را متوجه اشتباه خود کند
شاگرد به حضور استاد رسید و طبق دستور امام رفتار نمود تا آنکه زمینه براى طرح مطلب مساعد گردید. سپس سوال امام را مطرح ساخت
کندی با کمال دقت به سوال شاگرد گوش داد و گفت: سوال خود را تکرار کن. شاگرد سوال را تکرار نمود
. استاد تاملى کرد و گفت: آرى، هیچ بعید نیست امکان دارد که چیزى در ذهن گوینده سخن باشد که به ذهن مخاطب نیاید و شنونده از ظاهر کلام گوینده چیزى بفهمد که وى خلاف آن را اراده کرده باشد
استاد که مى دانست شاگرد او چنین سوالى را از پیش خود نمىتواند مطرح نماید و در حدّ اندیشه او نیست، رو به شاگرد کرد و گفت: تو را قسم مى دهم که حقیقت را به من بگویى، چنین سوالى از کجا به فکر تو خطور کرد؟
شاگردگفت چه ایرادى دارد که چنین سوالى به ذهن خود من آمده باشد؟ استادگفت تو هنوز زود است که به چنین مسائلى رسیده باشى، به من بگو این سوال را از کجا یاد گرفتهاى؟
شاگرد گفت: حقیقت این است که، «ابو محمد» (امام حسن عسکرى (علیه السلام) مرا با این سوال آشنا نمود.
استادگفت اکنون واقع امر را گفتى. سپس افزود: چنین سوالهایى تنها زیبنده این خاندان است
آنگاه استاد با درک واقعیت و توجه به اشتباه خود، دستور داد آتشى روشن کردند و آنچه را که به عقیده خود درباره «تناقضهاى قرآن» نوشته بودهمه را سوزاند([1])
مناقب ابن شهر آشوب ج4 ص 424[1]
https://eitaa.com/jorenab
روز پنجشنبه به نام امام حسن عسکری(علیهالسلام) است. در زیارت آن حضرت می گوییم:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.
https://eitaa.com/jorenab
وَبِکُمْ یُباعِدُ اللَّهُ الزَّمانَ الْکَلِبَ
،
خداوند بوسیله شماست که دوران سخت و دشوار را پایان میدهد
،نکته :
«عامٌ كَلِبٌ»: سالى سخت و خشك و بى حاصل؛ «دَهْرُ كَلِبٌ»: زمانه اى پر رنج و مشقت براى مردمش
(المعجم المعانی)
https://eitaa.com/jorenab
#تشابه_قرآن_و_اهل_بیت_یک
ازمهمترین دعاهائی که از امامان علیهم السلام بدست ما رسیده است زیارت جماعه کبیره است که توسط امام هادی علیه السلام انشاء شده است و تقریبا تمام فقهاءوعلمای عظام بر صحت آن از حیث سند وعظمت مطالب مطروحه در آن درباب امامت اذعان دارند از جمله نکاتی که در این زیارت مطرح است چگونگی عِدل بودن قرآن واهل بیت علیهم السلام است که در اینجا به برخی ازین موارد اشاره میشود:
1- همانگونه که قرآن برای همیشه است « وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ»([1]) اهل بیت عصمت و طهارت نیز برای همیشه هستند. لذا وجود نازنین ،اما م زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف )برای آن است که احکام الهی بدرستی اجراشود .هرچند مردم اورا نشناسند و بظاهر در رأس حکومت نباشد.
2- همانگونه که قرآن کریم نور است «قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِين»([2])اهل بیت عصمت و طهارت کلامشان قرآن است وفرمودند هرکلمه ای گفتیم بگویید ازکجای قران است «قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِذَا حَدَّثْتُكُمْ بِشَيْءٍ فَاسْأَلُونِي عَنْ كِتَابِ اللَّه»([3])لذا کلام آنها نور است « کلامکم نور ».
3- همانگونه که قرآن کریم برای هدایت است « َ هُدىً لِلنَّاس»([4]) اهل بیت نیز انسانهارا به هدایت ورشد دعوت می کنند « وامرکم رشد».
4- همانگونه که خداوند امت اسلامی را برانگیخت تا به خیر دعوت کنند « وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ»([5]) اهل بیت عصمت و طهارت تمام افعالشان خیر است «وفعلکم الخیر»واساسا اصل و فرع خیر ازآنهاشروع وبه انها ختم می شود،«ٌ إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه».
5- همانگونه که قرآن کریم؛ انسان رابه احسان ونیکی دعوت می کند ؛«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ»([6])اهل بیت عصمت وطهارت نیزاین چنین هستند «وعادتکم الاحسان»
6- همانگونه که قرآن کریم تنها خیر مطلقی که برای به همراه داشتن در مسیر طولانی اخروی مؤثر می داند تقواست «تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى»([7]) سفارش اهل بیت نیز چیزی جز تقوا نیست «وصیتکم التقوی »
7- همانگونه که قرآن کریم، کریم است « إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيم»([8])اهل بیت عصمت نیز خصوصیت ذاتی آنها کرامت است «سجیتکم الکرم ».
) انعام :19[1]
)مائده :15[2]
)بحارالانوار ج46 ص 303[3]
)بقره : 185[4]
)آل عمران :104[5]
نحل :90([6]
)بقره:196[7]
)واقعه:77[8]
@jorenab
۳-ابن حجرهیتمی از بزرگان اهل سنت در «الصواعق المحرقه» می نویسد رسول خدا(صلى الله علیه و آله) فرمود:
هرگز بر من صلوات بریده و ناقص نفرستید، عرض کردند صلوات بریده و ناقص چیست؟ فرمود: «این که بگوئید الّلهم صَلِّ عَلى مُحَمَّد و امساک کنید و ادامه ندهید، بلکه بگویید: «اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد
«لا تُصَلُّوا عَلَىَّ الصَّلاهَ الْبَتْراءَ، قالُوا وَ مَا الصَّلاهُ الْبَتْراءُ، قالَ: تَقُولُونَ: اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ تُمْسِکُوْنَ، بَلْ قُولُوا اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد»؛
(الصواعق المحرقة على أهل الرفض و الضلال و الزندقة، إبن حجر الهيتمي، تحقيق: عبدالرحمن بن عبدالله التركي و كامل محمد الخراط، مؤسسة الرسالة، بيروت، 1997م، چاپ اول، ج 2، ص 430)
https://eitaa.com/jorenab
وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام اللّه علیها تسلیت باد.
https://eitaa.com/jorenab
#تشابه_قرآن_و_اهل_بیت_علیهم_السلام_دو
8و9-همانگونه که قرآن کریم مؤمنین حقیقی را کسانی می شمارد ،که اهل نماز هستند واهل زکات – چون جمله« يُقِيمُونَ»و« يُنْفِقُونَ» فعل مضارع است ودلالت براستمرار دارد ؛نه آنکه فقط نما ز بخوانند وزکات بدهند بلکه خودرا ملزم به آن میدانند- « الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ»([1])اهل بیت عصمت وطهارت نیز برپاداران ایندو فریضه مهم – درحوزه عبادی ومالی بوده اند « أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ* وَ آتَيْتُمُ الزَّكاة ».
10- قرآن کریم وظیفه مؤمن حقیقی راامر به معروف ونهی ازمنکر می داند« كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ »([2])امر ی مهم وحیاتی که بدون آن جامعه اسلامی به جامعه ای ایستا وآرام آرام به نابودی سوق پیدا خواهد کرد واین ذوات مقدسه آنرا در بالاترین شکل آن ،انجام دادند« أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ* وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَر».
11-از منظر قرآن کریم ،باید با جان ومال درراه الهی جهاد نمود« إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُون»([3])این ذوات مقدسه نیز تمام تلاش خویش راکردند وباتمام وجود در راه خداوند جهادنمودندتادعوت حق را آشکار سازند ،وفرایض الهی را تبیین کنند ،وحدود الهی را برپا دارند،واحکام خداوند را منتشر سازند ،وسنت حق را عمومی نمایند.
«وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ وَ بَيَّنْتُمْ فَرَائِضَهُ وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَ نَشَرْتُمْ [وَ فَسَّرْتُمْ] شَرَائِعَ أَحْكَامِهِ وَ سَنَنْتُمْ سُنَّتَه».
یعنی همانگونه که قرآن کریم ،در صدد تبیین وتوضیح بیانی این موضوعات است ؛اهل بیت عصمت وطهارت ،در صدد تبیین وتوضیح عملی ان برآمدند.
12- همانگونه که قرآن کریم،از سوی کسی نازل شده است که به اسرار هستی مطلع است « أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ كَانَ غَفُوراً رَحِيماً »([4])ازینرو احکام خویش را باتوجه به علم به مصالح ومفاسد ازیکسو ورحمانیت خویش از سوی دیگر فرو فرستاد،ازآنجا که اهل بیت (علیهم السلام )محل نزول وهبوط وحی هستند «مهبط الوحی »پس به اسرار هستی اگاه هستند وبهتر از هرکس دیگر به مصالح ومفاسد احکام ، علم دارند.
13- قرآن کریم آمده است تا علم را ترویج نماید ،زیرا در پرتو علم حقایق روشن وآشکار می شود .ازینرو از یکسو، بصورت پرسشی بیان می کند آیا با سواد وبی سواد به یک اندازه هستند « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ»([5])واز سوی دیگر ،معیار برتری انسانها رادر علم می شمارد « يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» ﴿[6]﴾و وقتی اهل بیت عصمت خود گنجینه علم هستند «خزان العلم » هم از دیگران برترند وهم علم هر عالمی به آنا ن ختم می شود؛ پس باید بدانها رجوع نمود آنگونه که به قرآن کریم برا ی فهم معارف رجوع می شود.
14- همانگونه که ،قرآن کریم از ذات اقدسی به نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم ) القاء می شود که حکیم وعلیم است « إِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ»([7])ازینرو قرآن خود نیز حکیم خواهد بود «وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ »([8])اهل بیت عصمت وطهارت نیز، معدن حکمت خداوندی هستند «مَعَادِنِ حِكْمَةِ اللَّه» پس خود حکیم خواهند بود لذا گفتار ورفتار آن براساس حکمت بوده وبرسایرین حجت خواهد بود.
)بقره :3[1]
)آل عمران :110[2]
)حجرات :15[3]
)فرقان :6[4]
)زمر :9[5]
)مجادله :11[6]
)نمل :6[7]
)زخرف :4[8]
https://eitaa.com/jorenab
خداوندا
۱- اگر روى كريمت را از من برگردانى
۲- يا فضل بزرگت را از من بازدارى
۳- يا روزىات را بر من دريغ نمايى
۴- يا رشتۀ(رحمت)خود را از من ببرى
الف-،راهى به سوى هيچ يك از آرزويم،غير تو نيابم
ب-و به آنچه نزد توست،با كمك غير تو دسترسى ندارم.
ج-چون من بندۀ تو و در مشت توام و اختيارم به دست توست
اَللَّهُمَّ إِنَّكَ إِنْ صَرَفْتَ عَنِّي وَجْهَكَ اَلْكَرِيمَ أَوْ مَنَعْتَنِي فَضْلَكَ اَلْجَسِيمَ أَوْ حَظَرْتَ عَلَيَّ رِزْقَكَ أَوْ قَطَعْتَ عَنِّي سَبَبَكَ لَمْ أَجِدِ اَلسَّبِيلَ إِلَى شَيْءٍ مِنْ أَمَلِي غَيْرَكَ ، وَ لَمْ أَقْدِرْ عَلَى مَا عِنْدَكَ بِمَعُونَةِ سِوَاكَ ، فَإِنِّي عَبْدُكَ وَ فِي قَبْضَتِكَ، نَاصِيَتِي بِيَدِكَ .
(صحیفه سجادیه دعای ۲۱)
https://eitaa.com/jorenab
دست حاجت که بَری، پیش خداوندی بَر
که کریمست و رحیمست و غفورست و وَدود
از ثَری تا به ثُریّا به عُبودیت او
همه در ذکر و مناجات و قیامند و قُعود
کَرَمش نامتناهی، نِعَمَش بیپایان
هیچ خواهنده ازین در نرود بیمقصود
https://eitaa.com/jorenab
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی
#حافظ
https://eitaa.com/jorenab
زیارت امیرالمومنین علیه السلام درروزیکشنبه:
السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ . السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ وَالْحَافِّينَ بِقَبْرِكَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ، هَذاَ يَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ يَوْمُكَ وَبِاسْمِكَ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَجارُكَ، فَأَضِفْنِى يَا مَوْلاىَ وَأَجِرْنِى، فَإِنَّكَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ، وَمَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ مَا رَغِبْتُ إِلَيْكَ فِيهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَآلِ بَيْتِكَ عِنْدَاللّٰهِ، وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَبِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِاللّٰهِ صَلَّىاللّٰهُعَلَيْهِوَآلِهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
زیارت حضرت زهراسلام اللّه علیها:
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذِى خَلَقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً، أَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ صَابِرٌ عَلَىٰ مَا أَتىٰ بِهِ أَبُوكِ وَوَصِيُّهُ صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْهِما، وَأَنَا أَسْأَلُكِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ إِلّا أَلْحَقْتِنِى بِتَصْدِيقِى لَهُمَا، لِتُسَرَّ نَفْسِى، فَاشْهَدِى أَنِّى ظاهِرٌ بِوَلَايَتِكِ وَوَِلايَةِ آلِ بَيْتِكِ صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ.
https://eitaa.com/jorenab
#تیر_خطرناک_شیطان
به جان خودم سوگند،
۱-شيطان تير خطرناكى براى شكار شما بر چلّۀ كمان گذارده،
۲- و تا حد توان كشيده،
۳-و از نزديكترين مكان شما را هدف قرار داده است،
۴-و خطاب به خدا گفته: «پروردگارا! به سبب آن كه مرا گمراه ساختی، دنيا را در چشمهايشان زیبا جلوه مىدهم، و همه را گمراه خواهم كرد»
۵-امّا تيرى در تاريكىها، و سنگى بدون هدف رها ساخت
فَلَعَمْرِي لَقَدْ فَوَّقَ لَكُمْ سَهْمَ اَلْوَعِيدِ وَ أَغْرَقَ إِلَيْكُمْ بِالنَّزْعِ اَلشَّدِيدِ وَ رَمَاكُمْ مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ فَقَالَ رَبِّ بِمٰا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي اَلْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ قَذْفاً بِغَيْبٍ بَعِيدٍ وَ رَجْماً بِظَنٍّ غَيْرِ مُصِيب
(نهج البلاغه خطبه ۱۹۲ (قاصعه)
الف- مرادحضرت که فرمود ( شیطان تیر در تاریکی رهاساخت و گمان غیر درست برد)چیست نظرات متفاوتی گفته شده است از آن جمله ممکن است برای این باشد شیطان خیال کرده همه بندگان را می تواند گمراه کند در حالی بندگان مخلص الهی از دسترس فریب او خارج هستند
ب-روایتی که ذیل ایه ۱۶ و ۱۷ سوره مبارکه اعراف از امام باقر علیه السلام در مجمع البیان آمده است
خطرناکی و نزدیکی تیر شیطان را به خوبی بیان می کند ایه شریفه این است
قالَ فَبِما أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (اعراف۱۶) ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ (اعراف۱۷)
از امام باقر ع روايت شده كه
۱-منظور از حمله پيش رو اين است كه آخرت را در نظرشان بى ارزش مى كنم
۲- و منظور از حمله پشت سر، اين است كه آنها را بجمع مال و بخل از اداى حقوق واجب تشويق مى كنم، تا مال براى ورثه باقى بماند
۳-و مقصود از حمله سمت راست اين است كه دين آنها را فاسد مى كنم و گمراهى را در نظرشان نيكو جلوه مى دهم
۴-و منظور از حمله سمت چپ اين است كه لذتها و شهوات را بر دلهاى ايشان غالب مى كنم.
(ترجمه مجمع البیان ج ۹ص۶۵)
ج-شیطان بوسیله هرچه که برای انسان زیبا جلوه داده شود اورا می فریبد لذا هرچیزی دنیوی که مورد توجه انسان است و به آن میل و علاقه پیدا می کند باید مواظب بود ممکن است وسیله ای از شیطان برای فریب او باشد
د-راه شناخت اینکه آنچه را دوست دارد یا برایش زیباست وسیله فریب شیطان است یا نه آن است ان چیز (خواه داشتن موقعیت اجتماعی باشد یا امور مالی یا علمی و....)اورا به خداوند متعال نزدیک می کند یا خیر
https://eitaa.com/jorenab